”становить в качестве домашней!



                    « ј   ќ Ќ   ”   – ј ѓ Ќ »

                        ѕро стандартизац≥ю


     ÷ей «акон   встановлюЇ   правов≥   та   орган≥зац≥йн≥  засади
стандартизац≥њ в ”крањн≥  ≥  спр¤мований  на  забезпеченн¤  Їдиноњ
техн≥чноњ пол≥тики у ц≥й сфер≥.

                   –озд≥л I. «ј√јЋ№Ќ≤ ѕќЋќ∆≈ЌЌя

     —татт¤ 1. ќсновн≥ терм≥ни та њх визначенн¤

     ” цьому «акон≥ терм≥ни вживаютьс¤ у такому значенн≥:

     стандартизац≥¤ -   д≥¤льн≥сть,   що  пол¤гаЇ  у  встановленн≥
положень дл¤ загального ≥ багаторазового застосуванн¤ щодо на¤вних
чи  можливих  завдань  з  метою  дос¤гненн¤  оптимального  ступен¤
впор¤дкуванн¤  у  певн≥й  сфер≥,  результатом  ¤коњ  Ї  п≥двищенн¤
ступен¤   в≥дпов≥дност≥   продукц≥њ,   процес≥в   та   послуг   њх
функц≥ональному  призначенню,  усуненню  бар'Їр≥в  у  торг≥вл≥   ≥
спри¤нню науково-техн≥чному сп≥вроб≥тництву;

     м≥жнародна стандартизац≥¤ - стандартизац≥¤, що проводитьс¤ на
м≥жнародному р≥вн≥ та  участь  у  ¤к≥й  в≥дкрита  дл¤  в≥дпов≥дних
орган≥в ус≥х крањн;

     рег≥ональна стандартизац≥¤  - стандартизац≥¤,  що проводитьс¤
на в≥дпов≥дному рег≥ональному р≥вн≥ та участь у ¤к≥й в≥дкрита  дл¤
в≥дпов≥дних  орган≥в  крањн певного географ≥чного або економ≥чного
простору;

     нац≥ональна стандартизац≥¤ - стандартизац≥¤,  що  проводитьс¤
на р≥вн≥ одн≥Їњ крањни;

     орган стандартизац≥њ - орган,  що займаЇтьс¤ стандартизац≥Їю,
визнаний на нац≥ональному,  рег≥ональному чи  м≥жнародному  р≥вн≥,
основними функц≥¤ми ¤кого Ї розробленн¤, схваленн¤ чи затвердженн¤
стандарт≥в;

     нормативний документ -  документ,  ¤кий  установлюЇ  правила,
загальн≥ принципи чи характеристики р≥зних вид≥в д≥¤льност≥ або њх
результат≥в.  ÷ей  терм≥н  охоплюЇ  так≥  пон¤тт¤  ¤к  "стандарт",
"кодекс усталеноњ практики" та "техн≥чн≥ умови";

     консенсус - загальна згода,  ¤ка характеризуЇтьс¤ в≥дсутн≥стю
серйозних   заперечень   по   суттЇвих   питанн¤х   у    б≥льшост≥
за≥нтересованих  стор≥н  та  дос¤гаЇтьс¤  в  результат≥ процедури,
спр¤мованоњ на врахуванн¤ думки вс≥х стор≥н та зближенн¤ розб≥жних
точок зору;

     стандарт -   документ,   що   встановлюЇ   дл¤  загального  ≥
багаторазового  застосуванн¤  правила,   загальн≥   принципи   або
характеристики,  ¤к≥  стосуютьс¤  д≥¤льност≥ чи њњ результат≥в,  з
метою дос¤гненн¤ оптимального  ступен¤  впор¤дкованост≥  у  певн≥й
галуз≥, розроблений у встановленому пор¤дку на основ≥ консенсусу;

     м≥жнародний та  рег≥ональний стандарти - стандарти,  прийн¤т≥
в≥дпов≥дно м≥жнародним та рег≥ональним органом стандартизац≥њ;

     нац≥ональн≥ стандарти - державн≥ стандарти ”крањни,  прийн¤т≥
центральним  органом  виконавчоњ  влади  у сфер≥ стандартизац≥њ та
доступн≥ дл¤ широкого кола користувач≥в;

     кодекс усталеноњ  практики  (зв≥д  правил)  -  документ,   що
м≥стить практичн≥ правила чи процедури проектуванн¤, виготовленн¤,
монтажу,  техн≥чного  обслуговуванн¤,   експлуатац≥њ   обладнанн¤,
конструкц≥й  чи  вироб≥в.   одекс  усталеноњ  практики  може  бути
стандартом, частиною стандарту або окремим документом;

     техн≥чн≥ умови - документ,  що  встановлюЇ  техн≥чн≥  вимоги,
¤ким повинн≥ в≥дпов≥дати продукц≥¤,  процеси чи послуги.  “ехн≥чн≥
умови можуть  бути  стандартом,  частиною  стандарту  або  окремим
документом;

     техн≥чний регламент   -  нормативно-правовий  акт,  прийн¤тий
органом  державноњ  влади,  що  встановлюЇ  техн≥чн≥   вимоги   до
продукц≥њ, процес≥в чи послуг безпосередньо або через посиланн¤ на
стандарти чи в≥дтворюЇ њх зм≥ст.

     —татт¤ 2. —фера д≥њ «акону

     ÷ей «акон регулюЇ в≥дносини,  пов'¤зан≥ з д≥¤льн≥стю у  сфер≥
стандартизац≥њ  та застосуванн¤м њњ результат≥в,  ≥ поширюЇтьс¤ на
суб'Їкти господарюванн¤ незалежно в≥д  форми  власност≥  та  вид≥в
д≥¤льност≥,   органи   державноњ  влади,  а  також  на  в≥дпов≥дн≥
громадськ≥ орган≥зац≥њ.

     ƒ≥¤ цього  «акону  не  поширюЇтьс¤   на   ¤дерн≥   матер≥али,
фармацевтичну   продукц≥ю,   стандарти  медичного  обслуговуванн¤,
бухгалтерського обл≥ку,  осв≥ти, а також ≥нш≥ соц≥альн≥ стандарти,
сфера д≥њ ¤ких встановлюЇтьс¤ в≥дпов≥дними законами.

     —татт¤ 3. «аконодавство ”крањни у сфер≥ стандартизац≥њ

     «аконодавство ”крањни  у  сфер≥  стандартизац≥њ складаЇтьс¤ з
цього «акону та  ≥нших  нормативно-правових  акт≥в,  що  регулюють
в≥дносини у ц≥й сфер≥.

     —татт¤ 4. ќб'Їкти стандартизац≥њ

     ќб'Їктами стандартизац≥њ  Ї  продукц≥¤,  процеси  та  послуги
(дал≥ -  продукц≥¤),  зокрема  матер≥али,  складники,  обладнанн¤,
системи,  њх сум≥сн≥сть,  правила,  процедури,  функц≥њ, методи чи
д≥¤льн≥сть.

     —татт¤ 5. ћета та основн≥ принципи державноњ пол≥тики у сфер≥
               стандартизац≥њ

     ћетою стандартизац≥њ  в  ”крањн≥  Ї  забезпеченн¤ безпеки дл¤
житт¤ та здоров'¤ людини, тварин, рослин, а також майна та охорони
довк≥лл¤, створенн¤ умов дл¤ рац≥онального використанн¤ вс≥х вид≥в
нац≥ональних ресурс≥в  та  в≥дпов≥дност≥  об'Їкт≥в  стандартизац≥њ
своЇму   призначенню,   спри¤нн¤  усуненню  техн≥чних  бар'Їр≥в  у
торг≥вл≥.

     ƒержавна пол≥тика у сфер≥ стандартизац≥њ базуЇтьс¤  на  таких
принципах:

     забезпеченн¤ участ≥  ф≥зичних  ≥ юридичних ос≥б в розробленн≥
стандарт≥в  та  в≥льного  вибору   ними   вид≥в   стандарт≥в   при
виробництв≥  чи  постачанн≥  продукц≥њ,  ¤кщо  ≥нше не передбачено
законодавством;

     в≥дкритост≥ та прозорост≥ процедур  розробленн¤  ≥  прийн¤тт¤
стандарт≥в  з  урахуванн¤м  ≥нтерес≥в ус≥х за≥нтересованих стор≥н,
п≥двищенн¤    конкурентоспроможност≥     продукц≥њ     в≥тчизн¤них
виробник≥в;

     доступност≥ стандарт≥в    та    ≥нформац≥њ   щодо   них   дл¤
користувач≥в;

     в≥дпов≥дност≥ стандарт≥в законодавству;

     адаптац≥њ до сучасних дос¤гнень науки ≥ техн≥ки з урахуванн¤м
стану нац≥ональноњ економ≥ки;

     пр≥оритетност≥ пр¤мого  впровадженн¤ в ”крањн≥ м≥жнародних та
рег≥ональних стандарт≥в;

     дотриманн¤ м≥жнародних  та  Ївропейських  правил  ≥  процедур
стандартизац≥њ;

     участ≥ у м≥жнародн≥й (рег≥ональн≥й) стандартизац≥њ.

              –озд≥л II. ќ–√јЌ≤«ј÷≤я —“јЌƒј–“»«ј÷≤ѓ

     —татт¤ 6. —уб'Їкти стандартизац≥њ

     —уб'Їктами стандартизац≥њ Ї:

     центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ;

     рада стандартизац≥њ;

     техн≥чн≥ ком≥тети стандартизац≥њ;

     ≥нш≥ суб'Їкти, що займаютьс¤ стандартизац≥Їю.

     —татт¤ 7. ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥
               стандартизац≥њ

     ÷ентральний орган виконавчоњ  влади  у  сфер≥  стандартизац≥њ
орган≥зовуЇ,  координуЇ  та провадить д≥¤льн≥сть щодо розробленн¤,
схваленн¤,    прийн¤тт¤,    перегл¤ду,    зм≥ни,    розповсюдженн¤
нац≥ональних   стандарт≥в   в≥дпов≥дно   до   цього  «акону  ≥  ¤к
нац≥ональний   орган   стандартизац≥њ   представл¤Ї   ”крањну    в
м≥жнародних та рег≥ональних орган≥зац≥¤х ≥з стандартизац≥њ.

     ÷ентральний орган  виконавчоњ  влади  у  сфер≥ стандартизац≥њ
виконуЇ так≥ основн≥ функц≥њ:

     забезпечуЇ реал≥зац≥ю    державноњ    пол≥тики    у     сфер≥
стандартизац≥њ;

     вживаЇ заход≥в  щодо  гармон≥зац≥њ розроблюваних нац≥ональних
стандарт≥в    з    в≥дпов≥дними    м≥жнародними    (рег≥ональними)
стандартами;

     бере участь  у розробленн≥ ≥ узгодженн≥ техн≥чних регламент≥в
та ≥нших нормативно-правових акт≥в з питань стандартизац≥њ;

     встановлюЇ правила   розробленн¤,    схваленн¤,    прийн¤тт¤,
перегл¤ду,  зм≥ни  та втрати чинност≥ нац≥ональних стандарт≥в,  њх
позначенн¤,  класиф≥кац≥њ за видами та ≥ншими ознаками,  кодуванн¤
та реЇстрац≥њ;

     вживаЇ заход≥в щодо виконанн¤ зобов'¤зань,  зумовлених участю
в м≥жнародних (рег≥ональних) орган≥зац≥¤х стандартизац≥њ;

     сп≥впрацюЇ у сфер≥  стандартизац≥њ  з  в≥дпов≥дними  органами
≥нших держав;

     формуЇ програму  роб≥т  ≥з  стандартизац≥њ  та  координуЇ  њњ
реал≥зац≥ю;

     приймаЇ р≥шенн¤  щодо  створенн¤  та  припиненн¤   д≥¤льност≥
техн≥чних  ком≥тет≥в  стандартизац≥њ,  визначаЇ њх повноваженн¤ та
пор¤док створенн¤;

     орган≥зовуЇ створенн¤   ≥   веденн¤    нац≥онального    фонду
нормативних   документ≥в   та   нац≥онального  центру  м≥жнародноњ
≥нформац≥йноњ мереж≥ ISONET WTO;

     орган≥зовуЇ наданн¤    ≥нформац≥йних    послуг    з    питань
стандартизац≥њ.

     ÷ентральний орган  виконавчоњ  влади  у  сфер≥ стандартизац≥њ
може виконувати ≥нш≥ функц≥њ та повноваженн¤  зг≥дно  ≥з  законами
”крањни.

     ÷ентральний орган  виконавчоњ  влади  у  сфер≥ стандартизац≥њ
вносить поданн¤ до  аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  щодо  делегуванн¤
повноважень    стосовно    орган≥зац≥њ   розробленн¤,   схваленн¤,
прийн¤тт¤,  перегл¤ду та зм≥ни нац≥ональних  стандарт≥в  у  галуз≥
буд≥вництва  та  промисловост≥ буд≥вельних матер≥ал≥в центральному
органу виконавчоњ влади в ц≥й сфер≥ д≥¤льност≥.

     —татт¤ 8. –ада стандартизац≥њ

     –ада стандартизац≥њ   (дал≥   -    –ада)    Ї    колег≥альним
консультативно-дорадчим органом при  аб≥нет≥ ћ≥н≥стр≥в ”крањни.

     ѕерсональний склад  –ади  та  положенн¤  про  нењ  затверджуЇ
 аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни.

     ќсновною метою д≥¤льност≥ –ади Ї налагодженн¤  взаЇмод≥њ  м≥ж
виробниками,  споживачами  продукц≥њ  та органами державноњ влади,
узгодженн¤ ≥нтерес≥в у  сфер≥  стандартизац≥њ,  спри¤нн¤  розвитку
стандартизац≥њ.

     –ада формуЇтьс¤   на   паритетних  засадах  ≥з  представник≥в
орган≥в виконавчоњ влади,  центрального органу виконавчоњ влади  у
сфер≥   стандартизац≥њ,   суб'Їкт≥в  господарюванн¤,  Ќац≥ональноњ
академ≥њ наук ”крањни,  галузевих  академ≥й  наук  та  в≥дпов≥дних
громадських  орган≥зац≥й.  ƒ≥¤льн≥сть  –ади грунтуЇтьс¤ на засадах
в≥дкритост≥ та гласност≥.

     ќсновною функц≥Їю –ади  Ї  вивченн¤,  анал≥з  та  розробленн¤
пропозиц≥й  щодо  вдосконаленн¤  д≥¤льност≥ у сфер≥ стандартизац≥њ
стосовно:

     створенн¤ техн≥чних ком≥тет≥в  стандартизац≥њ  та  визначенн¤
напр¤м≥в њх д≥¤льност≥;

     прийн¤тт¤ м≥жнародного,  рег≥онального чи ≥ншого стандарту ¤к
нац≥онального стандарту;

     проведенн¤ експертиз проект≥в техн≥чних регламент≥в та  ≥нших
нормативних документ≥в з питань техн≥чного регулюванн¤;

     програм роб≥т ≥з стандартизац≥њ.

     –ада маЇ право:

     одержувати в≥д   орган≥в   виконавчоњ   влади   ≥нформац≥ю  ≥
матер≥али з питань, що належать до њњ компетенц≥њ;

     залучати в раз≥ потреби у встановленому пор¤дку до  роботи  в
–ад≥  спец≥ал≥ст≥в  орган≥в  виконавчоњ  влади,  науково-досл≥дних
установ та орган≥зац≥й;

     вносити пропозиц≥њ до в≥дпов≥дних орган≥в виконавчоњ влади та
орган≥в  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  з  питань,  що  належать до њњ
в≥данн¤.

     —татт¤ 9. “ехн≥чн≥ ком≥тети стандартизац≥њ

     ÷ентральний орган виконавчоњ  влади  у  сфер≥  стандартизац≥њ
створюЇ   техн≥чн≥   ком≥тети,   на  ¤к≥  покладаютьс¤  функц≥њ  з
розробленн¤,  розгл¤ду та погодженн¤ м≥жнародних (рег≥ональних) та
нац≥ональних стандарт≥в.

     “ехн≥чн≥ ком≥тети  стандартизац≥њ  формуютьс¤  з  урахуванн¤м
принципу представництва вс≥х за≥нтересованих стор≥н.  ƒо роботи  в
техн≥чних  ком≥тетах  стандартизац≥њ  залучаютьс¤  на добров≥льних
засадах  уповноважен≥  представники  орган≥в   виконавчоњ   влади,
орган≥в  м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  суб'Їкт≥в господарюванн¤ та њх
об'Їднань,  науково-техн≥чних та  ≥нженерних  товариств  (сп≥лок),
товариств    (сп≥лок)    споживач≥в,    в≥дпов≥дних    громадських
орган≥зац≥й, пров≥дн≥ науковц≥ ≥ фах≥вц≥.

     ќрган≥зац≥йне забезпеченн¤  д≥¤льност≥  техн≥чних   ком≥тет≥в
зд≥йснюють њх секретар≥ати.

     ѕоложенн¤ про  техн≥чн≥ ком≥тети затверджуЇ центральний орган
виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ.

     “ехн≥чн≥ ком≥тети  стандартизац≥њ  не  можуть  мати  на  мет≥
одержанн¤ прибутку в≥д своЇњ д≥¤льност≥.

     —татт¤ 10. ≤нш≥ суб'Їкти, що займаютьс¤ стандартизац≥Їю

     ÷ентральн≥ органи виконавчоњ влади,  ¬ерховна –ада јвтономноњ
–еспубл≥ки  рим та  –ада  м≥н≥стр≥в  јвтономноњ  –еспубл≥ки   рим,
м≥сцев≥    органи    виконавчоњ    влади   та   органи   м≥сцевого
самовр¤дуванн¤,  суб'Їкти   господарюванн¤   та   њх   об'Їднанн¤,
в≥дпов≥дн≥ громадськ≥ орган≥зац≥њ мають право у в≥дпов≥дних сферах
д≥¤льност≥  та  в  межах  повноважень,  установлених  законом,   з
урахуванн¤м   своњх   господарських   та   профес≥йних   ≥нтерес≥в
орган≥зовувати ≥ виконувати роботи ≥з стандартизац≥њ, зокрема:

     розробл¤ти, схвалювати,  приймати,   перегл¤дати,   зм≥нювати
стандарти  в≥дпов≥дного  р≥вн¤ та припин¤ти њх д≥ю,  встановлювати
правила њх розробленн¤, позначенн¤ та застосуванн¤;

     подавати до центрального  органу  виконавчоњ  влади  у  сфер≥
стандартизац≥њ   пропозиц≥њ  щодо  створенн¤  техн≥чних  ком≥тет≥в
стандартизац≥њ та розробленн¤ нац≥ональних стандарт≥в чи прийн¤тт¤
¤к  нац≥ональних  стандарт≥в м≥жнародних (рег≥ональних) чи власних
стандарт≥в;

     представл¤ти ”крањну    у    в≥дпов≥дних    м≥жнародних    та
рег≥ональних   спец≥ал≥зованих   орган≥зац≥¤х  ≥з  стандартизац≥њ,
виконувати зобов'¤занн¤,  ¤к≥ передбачен≥ в≥дпов≥дними положенн¤ми
цих орган≥зац≥й;

     створювати ≥  вести  ≥нформац≥йн≥  фонди  нормативно-правових
акт≥в та нормативних документ≥в дл¤ забезпеченн¤ своЇњ  д≥¤льност≥
та ≥нформац≥йного обм≥ну;

     видавати ≥   розповсюджувати   власн≥   стандарти,  документи
спец≥ал≥зованих   м≥жнародних,   рег≥ональних    орган≥зац≥й    ≥з
стандартизац≥њ,  членами  ¤ких  вони  Ї чи з ¤кими сп≥впрацюють на
п≥дстав≥ положень цих орган≥зац≥й  або  в≥дпов≥дних  договор≥в,  а
також делегувати ц≥ повноваженн¤ ≥ншим юридичним особам;

     ≥нформувати центральний   орган   виконавчоњ  влади  у  сфер≥
стандартизац≥њ про роботи ≥з стандартизац≥њ за своњми напр¤мами.

     «а≥нтересован≥ особи  мають  право  брати  участь   у   сфер≥
стандартизац≥њ,   розгл¤дати  проекти  розроблюваних  нац≥ональних
стандарт≥в  та  надавати  розробникам  в≥дпов≥дн≥  пропозиц≥њ   та
зауваженн¤ до них.

     ћ≥н≥стерство оборони  ”крањни,  враховуючи  особливост≥ сфери
оборони, визначаЇ пор¤док застосуванн¤ стандарт≥в дл¤ забезпеченн¤
потреб оборони ”крањни в≥дпов≥дно до покладених на нього функц≥й.

             –озд≥л III. —“јЌƒј–“» “ј ѓ’ «ј—“ќ—”¬јЌЌя

     —татт¤ 11. –озробленн¤, прийн¤тт¤, перев≥рка, внесенн¤ зм≥н
                та перегл¤д стандарт≥в

     «алежно в≥д р≥вн¤ суб'Їкта стандартизац≥њ,  ¤кий  приймаЇ  чи
схвалюЇ стандарти, розр≥зн¤ють:

     нац≥ональн≥ стандарти,    кодекси   усталеноњ   практики   та
класиф≥катори, прийн¤т≥ чи схвален≥ центральним органом виконавчоњ
влади  у  сфер≥  стандартизац≥њ,  видан≥  ним  каталоги та реЇстри
загальнодержавного застосуванн¤;

     стандарти, кодекси  усталеноњ  практики  та  техн≥чн≥  умови,
прийн¤т≥    чи   схвален≥   ≥ншими   суб'Їктами,   що   займаютьс¤
стандартизац≥Їю.

     —тандарти повинн≥   в≥дпов≥дати   потребам   ринку,   спри¤ти
розвитку   в≥льноњ   торг≥вл≥,  п≥двищенню  конкурентоспроможност≥
в≥тчизн¤ноњ продукц≥њ  та  бути  викладен≥  таким  чином,  щоб  њх
неможливо було використовувати з метою введенн¤ в оману споживач≥в
продукц≥њ,  ¤коњ  стосуЇтьс¤  стандарт,   чи   надавати   перевагу
виробнику   продукц≥њ   або   продукц≥њ   залежно   в≥д  м≥сц¤  њњ
виготовленн¤.

     ќб'Їкт стандартизац≥њ може бути об'Їктом  ≥нтелектуальноњ  чи
промисловоњ  власност≥,  ¤кщо  розробник стандарту в установленому
законодавством пор¤дку отримав  дозв≥л  у  власника  прав  на  цей
об'Їкт.

     ÷ентральний орган  виконавчоњ  влади у сфер≥ стандартизац≥њ з
урахуванн¤м   сусп≥льноњ   потреби   у    стандартах,    державних
пр≥оритет≥в,  пропозиц≥й  техн≥чних  ком≥тет≥в  стандартизац≥њ  та
≥нших суб'Їкт≥в стандартизац≥њ щороку  формуЇ  програму  роб≥т  ≥з
стандартизац≥њ (дал≥ - програма), ¤ка включаЇ перел≥к нац≥ональних
стандарт≥в,  прийн¤тих до розробленн¤.  ѕрограма публ≥куЇтьс¤ один
раз  на  ш≥сть  м≥с¤ц≥в  в  оф≥ц≥йному виданн≥ центрального органу
виконавчоњ  влади  у  сфер≥  стандартизац≥њ  та   розм≥щуЇтьс¤   в
≥нформац≥йних мережах.

     Ќац≥ональн≥ стандарти   розробл¤ютьс¤  техн≥чними  ком≥тетами
стандартизац≥њ,  а в  раз≥  њх  в≥дсутност≥  -  ≥ншими  суб'Їктами
стандартизац≥њ,  що  мають дл¤ цього в≥дпов≥дний науково-техн≥чний
потенц≥ал.

     ѕравила та   пор¤док   розробленн¤,   схваленн¤,   прийн¤тт¤,
перегл¤ду,  зм≥ни  та припиненн¤ д≥њ нац≥ональних стандарт≥в,  ¤к≥
встановлюютьс¤  центральним  органом  виконавчоњ  влади  у   сфер≥
стандартизац≥њ, повинн≥ передбачати:

     критер≥њ врахуванн¤ чи в≥дхиленн¤ пропозиц≥й щодо розробленн¤
нац≥ональних стандарт≥в;

     критер≥њ визначенн¤ розробник≥в нац≥ональних стандарт≥в;

     визначенн¤ пр≥оритет≥в    щодо    застосуванн¤    м≥жнародних
(рег≥ональних) стандарт≥в;

     механ≥зм апел¤ц≥њ;

     ≥нформуванн¤ за≥нтересованих  стор≥н  про  стан роб≥т у сфер≥
нац≥ональноњ стандартизац≥њ.  —трок розгл¤ду проекту нац≥онального
стандарту та поданн¤ в≥дгук≥в не може бути меншим, н≥ж 60 дн≥в в≥д
дн¤ його опубл≥куванн¤;

     ознайомленн¤ за  р≥вних   умов   з   проектами   нац≥ональних
стандарт≥в ус≥х за≥нтересованих стор≥н.

     ѕ≥д час   схваленн¤  або  прийн¤тт¤  нац≥онального  стандарту
центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ визначаЇ
дату  наданн¤  стандарту  чинност≥ з урахуванн¤м часу на виконанн¤
п≥дготовчих заход≥в щодо його впровадженн¤.

     ѕерел≥к нац≥ональних  стандарт≥в,  схвалених   та   прийн¤тих
прот¤гом  м≥с¤ц¤,  публ≥куЇтьс¤  наступного  м≥с¤ц¤  в  оф≥ц≥йному
виданн≥   центрального   органу   виконавчоњ   влади    у    сфер≥
стандартизац≥њ.

     ћ≥жнародн≥ (рег≥ональн≥)    стандарти    запроваджуютьс¤   ¤к
нац≥ональн≥ стандарти за умови њх  прийн¤тт¤  центральним  органом
виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ.

     ѕрийн¤тт¤ м≥жнародного   (рег≥онального)   стандарту   -   це
опубл≥куванн¤   нац≥онального   стандарту,   що   грунтуЇтьс¤   на
в≥дпов≥дному    м≥жнародному    (рег≥ональному)    стандарт≥,   чи
п≥дтвердженн¤ того, що м≥жнародний (рег≥ональний) стандарт маЇ той
самий статус, що ≥ нац≥ональний стандарт, ≥з зазначенн¤м будь-¤ких
в≥дхилень в≥д м≥жнародного (рег≥онального) стандарту.

     ѕерев≥рку чинних  нац≥ональних  стандарт≥в  на  в≥дпов≥дн≥сть
законодавству,   ≥нтересам  держави,  потребам  споживач≥в,  р≥вню
розвитку  науки  ≥  техн≥ки,  вимогам  м≥жнародних  (рег≥ональних)
стандарт≥в   зд≥йснюють  в≥дпов≥дн≥  техн≥чн≥  ком≥тети  або  ≥нш≥
суб'Їкти стандартизац≥њ в≥дпов≥дно до цього «акону.  —тандарти  на
продукц≥ю  перев≥р¤ютьс¤  не р≥дше одного разу на п'¤ть рок≥в.  «а
результатами  перев≥рки  в≥дпов≥дн≥  техн≥чн≥  ком≥тети  або  ≥нш≥
суб'Їкти стандартизац≥њ подають пропозиц≥њ про перегл¤д,  зм≥ни чи
скасуванн¤ стандарт≥в до центрального органу  виконавчоњ  влади  у
сфер≥ стандартизац≥њ.

     ѕерегл¤д, в результат≥ ¤кого розроблюЇтьс¤ новий нац≥ональний
стандарт або внос¤тьс¤ зм≥ни до чинного стандарту,  зд≥йснюЇтьс¤ у
пор¤дку, встановленому дл¤ розробленн¤ стандарт≥в.

     ѕрипиненн¤ д≥њ  нац≥онального  стандарту зд≥йснюЇ центральний
орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ  у  раз≥  припиненн¤
випуску продукц≥њ,  регламентованоњ цим стандартом, а також у раз≥
розробленн¤,  схваленн¤  або  прийн¤тт¤   зам≥сть   нього   ≥ншого
стандарту    за    поданн¤м   в≥дпов≥дного   техн≥чного   ком≥тету
стандартизац≥њ або ≥ншого суб'Їкта  стандартизац≥њ  в≥дпов≥дно  до
цього «акону.

     ≤нформац≥¤ про  зм≥ни,  текст  зм≥н  нац≥ональних  стандарт≥в
публ≥куЇтьс¤ в оф≥ц≥йному виданн≥ центрального  органу  виконавчоњ
влади у сфер≥ стандартизац≥њ не п≥зн≥ше, н≥ж за 90 дн≥в до терм≥ну
наданн¤ њм чинност≥.

     —татт¤ 12. ѕор¤док застосуванн¤ стандарт≥в

     —тандарти застосовуютьс¤ на добров≥льних засадах,  ¤кщо  ≥нше
не встановлено законодавством.

     —тандарти застосовуютьс¤ безпосередньо чи шл¤хом посиланн¤ на
них в ≥нших документах.

     «астосуванн¤ стандарт≥в   чи   њх   окремих   положень   стаЇ
обов'¤зковим:

     дл¤ вс≥х  суб'Їкт≥в  господарюванн¤,  ¤кщо  це  передбачено в
техн≥чних регламентах чи ≥нших нормативно-правових актах;

     дл¤ учасник≥в    угоди    (контракту)    щодо    розробленн¤,
виготовленн¤  чи  постачанн¤  продукц≥њ,  ¤кщо  в  н≥й  (ньому)  Ї
посиланн¤ на певн≥ стандарти;

     дл¤ виробника чи  постачальника  продукц≥њ,  ¤кщо  в≥н  склав
декларац≥ю   про  в≥дпов≥дн≥сть  продукц≥њ  певним  стандартам  чи
застосував позначенн¤ цих стандарт≥в у њњ маркуванн≥;

     дл¤ виробника   чи   постачальника,   ¤кщо   його   продукц≥¤
сертиф≥кована щодо дотриманн¤ вимог стандарт≥в.

     ћ≥жнародн≥ (рег≥ональн≥)  стандарти та стандарти ≥нших крањн,
¤кщо њх вимоги не суперечать законодавству  ”крањни,  можуть  бути
застосован≥  в ”крањн≥ в установленому пор¤дку шл¤хом посиланн¤ на
них у нац≥ональних та ≥нших стандартах.

     —тандарти, застосован≥  п≥д   час   виготовленн¤   продукц≥њ,
повинн≥  збер≥гатис¤  у  виробника прот¤гом 10 рок≥в п≥сл¤ випуску
останнього виробу даного виду продукц≥њ.

     —татт¤ 13. «астосуванн¤ стандарт≥в у техн≥чних регламентах та
                ≥нших нормативно-правових актах

     “ехн≥чн≥ регламенти    та    ≥нш≥   нормативно-правов≥   акти
встановлюють обов'¤зков≥ вимоги щодо:

     захисту житт¤, здоров'¤ та майна людини;

     захисту тварин, рослин;

     охорони довк≥лл¤;

     безпеки продукц≥њ, процес≥в чи послуг;

     запоб≥ганн¤ введенню в оману стосовно призначенн¤ та  безпеки
продукц≥њ;

     усуненн¤ загрози дл¤ нац≥ональноњ безпеки.

     ” раз≥ посиланн¤ на стандарти в техн≥чних регламентах,  ≥нших
нормативно-правових актах зазначаЇтьс¤,  чи  Ї  дотриманн¤  певних
стандарт≥в  Їдиним  або т≥льки одним ≥з шл¤х≥в виконанн¤ вимог цих
документ≥в.  ¬иробник чи постачальник маЇ довести,  що  продукц≥¤,
вироблена  без  застосуванн¤  цих  стандарт≥в,  в≥дпов≥даЇ вимогам
в≥дпов≥дних техн≥чних регламент≥в  або  ≥нших  нормативно-правових
акт≥в.

     ” раз≥   виникненн¤  об'Їктивних  перешкод  дл¤  застосуванн¤
певних обов'¤зкових  вимог  нац≥онального  стандарту  виробник  чи
постачальник  продукц≥њ зобов'¤заний пов≥домити про це центральний
орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ.  ќдночасно виробник
може  звернутис¤  до  центрального органу виконавчоњ влади у сфер≥
стандартизац≥њ  з  пропозиц≥¤ми  щодо  скасуванн¤,   позачергового
перегл¤ду  та внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н до цього стандарту,  або з
обгрунтованим клопотанн¤м про наданн¤ дозволу на тимчасовий випуск
продукц≥њ   з  в≥дхиленн¤ми  в≥д  зазначених  обов'¤зкових  вимог.
÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥  стандартизац≥њ  вивчаЇ
обгрунтован≥сть  зверненн¤  виробника,  проводить  у  раз≥ потреби
необх≥дн≥ експертизи ≥ за на¤вност≥ п≥дстав  п≥сл¤  погодженн¤  ≥з
в≥дпов≥дним  центральним  органом  виконавчоњ  влади,  що зд≥йснюЇ
контроль за дотриманн¤м в≥дпов≥дних вимог нац≥онального стандарту,
може надати такий дозв≥л ≥ встановити обмеженн¤ терм≥ну його д≥њ.

     ” раз≥   виготовленн¤   продукц≥њ  на  експорт,  ¤кщо  угодою
(контрактом)  визначено  ≥нш≥  вимоги,  н≥ж  т≥,  що   встановлен≥
техн≥чними  регламентами  або  ≥ншими  нормативно-правовими актами
”крањни,  дозвол¤Їтьс¤ застосовувати норми угоди (контракту), ¤кщо
вони  не  суперечать  законодавству  ”крањни  в  частин≥  вимог до
процесу виготовленн¤ продукц≥њ,  њњ збер≥ганн¤ та  транспортуванн¤
на територ≥њ ”крањни.

     ƒержавний нагл¤д  за  дотриманн¤м вимог техн≥чних регламент≥в
або  ≥нших  нормативно-правових  акт≥в  зд≥йснюЇтьс¤  в   пор¤дку,
встановленому законодавством.

     ќсоби, винн≥    в    порушенн≥    законодавства    у    сфер≥
стандартизац≥њ, несуть в≥дпов≥дальн≥сть зг≥дно з законами ”крањни.

     —татт¤ 14. «нак в≥дпов≥дност≥ нац≥ональним стандартам

     ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ маЇ
право  встановлювати  знак  в≥дпов≥дност≥  продукц≥њ  нац≥ональним
стандартам.

     Ќац≥ональний знак   в≥дпов≥дност≥   продукц≥њ    нац≥ональним
стандартам  -  знак,  ¤кий  засв≥дчуЇ в≥дпов≥дн≥сть позначеноњ ним
продукц≥њ  вс≥м  вимогам  стандарт≥в,  ¤к≥   поширюютьс¤   на   цю
продукц≥ю.

     ќпис та     правила    застосуванн¤    нац≥онального    знака
в≥дпов≥дност≥  продукц≥њ  нац≥ональним  стандартам  встановлюютьс¤
центральним органом виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ.

     ¬≥дпов≥дн≥сть продукц≥њ  нац≥ональним  стандартам добров≥льно
п≥дтверджуЇтьс¤  у  пор¤дку,  встановленому  центральним   органом
виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ.

    –озд≥л IV. ≤Ќ‘ќ–ћј÷≤…Ќ≈ «јЅ≈«ѕ≈„≈ЌЌя “ј ѕ–ј¬ќ ¬Ћј—Ќќ—“≤ Ќј
     —“јЌƒј–“»,  ќƒ≈ —» ”—“јЋ≈Ќќѓ ѕ–ј “» » “ј “≈’Ќ≤„Ќ≤ ”ћќ¬»

     —татт¤ 15. ѕраво власност≥, виданн¤ та розповсюдженн¤
                стандарт≥в

     ѕраво власност≥  на нац≥ональн≥ стандарти,  кодекси усталеноњ
практики,  класиф≥катори та каталоги належить держав≥.  ¬≥д  ≥мен≥
держави  права власника на ц≥ документи зд≥йснюЇ центральний орган
виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ.

     ѕраво власност≥ на ≥нш≥ стандарти, створен≥ ≥ншими суб'Їктами
стандартизац≥њ,   належить  тим  суб'Їктам,  за  кошти  ¤ких  вони
створен≥ або ¤ким воно передано в установленому законом пор¤дку.

     Ќац≥ональн≥ стандарти,    кодекси     усталеноњ     практики,
класиф≥катори   та   каталоги  видаЇ,  перевидаЇ  та  розповсюджуЇ
центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ.

     ¬иданн¤ ≥     розповсюдженн¤      документ≥в      м≥жнародних
(рег≥ональних)   орган≥зац≥й  ≥з  стандартизац≥њ,  членом  ¤ких  Ї
”крањна,  зд≥йснюють центральний орган виконавчоњ  влади  у  сфер≥
стандартизац≥њ   та   ≥нш≥  суб'Їкти  стандартизац≥њ  на  п≥дстав≥
положень цих орган≥зац≥й.

     «аборон¤Їтьс¤ повн≥стю чи частково в≥дтворювати, тиражувати ≥
розповсюджувати  ¤к  оф≥ц≥йн≥ виданн¤ будь-¤к≥ стандарти,  кодекси
усталеноњ практики,  техн≥чн≥ умови або њх частини без дозволу  њх
власника чи уповноваженоњ ним особи,  кр≥м випадк≥в,  передбачених
законом.

     ” раз≥  в≥дтворенн¤  чи  розповсюдженн¤  стандарту,   кодексу
усталеноњ  практики,  техн≥чних  умов  без  дозволу њх власника чи
уповноваженоњ   ним   особи   суб'Їкт   стандартизац≥њ   не   несе
в≥дпов≥дальност≥   за   нев≥дпов≥дн≥сть  тексту  розповсюджуваного
документа  його  оф≥ц≥йному  тексту  чи  за  насл≥дки,  спричинен≥
застосуванн¤м розповсюджуваного документа.

     —уб'Їкт стандартизац≥њ  маЇ  право  на в≥дшкодуванн¤ збитк≥в,
завданих йому несанкц≥онованим розповсюдженн¤м стандарту,  кодексу
усталеноњ практики, техн≥чних умов, в≥дпов≥дно до закону.

     ѕор¤док виданн¤   та   розповсюдженн¤  техн≥чних  регламент≥в
встановлюЇтьс¤ законом.

     —татт¤ 16. Ќаданн¤ ≥нформац≥йних послуг

     ≤нформац≥йн≥ послуги надаютьс¤ шл¤хом опубл≥куванн¤ оф≥ц≥йних
текст≥в стандарт≥в, ≥нформац≥йних та дов≥дкових видань, а також њх
розповсюдженн¤ ≥нформац≥йними мережами в ≥н≥ц≥ативному пор¤дку  та
на замовленн¤.

     ÷ентральний орган  виконавчоњ  влади  у  сфер≥ стандартизац≥њ
через нац≥ональний ≥нформац≥йний фонд  нормативних  документ≥в  та
нац≥ональний  центр  м≥жнародноњ  ≥нформац≥йноњ  мереж≥ ISONET WTO
забезпечуЇ ≥нформац≥Їю в≥тчизн¤них та ≥ноземних користувач≥в.

     ƒл¤ ≥нформац≥йного  забезпеченн¤   користувач≥в   центральний
орган   виконавчоњ   влади   у  сфер≥  стандартизац≥њ  орган≥зовуЇ
формуванн¤ каталогу нормативних документ≥в у сфер≥  стандартизац≥њ
на  нац≥ональному  р≥вн≥,  встановлюЇ  правила  його  створенн¤ та
веденн¤.

     —уб'Їкт стандартизац≥њ,  в≥дпов≥дальний  за   розробленн¤   ≥
схваленн¤  стандарт≥в,  ¤к≥  можуть  створити  техн≥чн≥  бар'Їри у
торг≥вл≥,  надаЇ   в≥дпов≥дну   ≥нформац≥ю   центральному   органу
виконавчоњ  влади  у  сфер≥ стандартизац≥њ,  ¤кий через м≥жнародну
≥нформац≥йну мережу ISONET WTO надаЇ цю ≥нформац≥ю користувачам  у
строки, встановлен≥ кодексом усталеноњ практики стандартизац≥њ.

               –озд≥л V. ћ≤∆Ќј–ќƒЌ≈ —ѕ≤¬–ќЅ≤“Ќ»÷“¬ќ

     —татт¤ 17. ћ≥жнародне сп≥вроб≥тництво у сфер≥ стандартизац≥њ

     ÷ентральний орган  виконавчоњ  влади  у  сфер≥ стандартизац≥њ
в≥дпов≥дно до закону представл¤Ї ≥нтереси  ”крањни  в  м≥жнародних
орган≥зац≥¤х  ≥з  стандартизац≥њ,  вживаЇ  заход≥в  щодо адаптац≥њ
законодавства ”крањни  у  сфер≥  стандартизац≥њ  до  законодавства
™вропейського  —оюзу,  зд≥йснюЇ  сп≥вроб≥тництво  в  ц≥й  сфер≥  з
в≥дпов≥дними органами ≥нших крањн,  приймаЇ р≥шенн¤ про приЇднанн¤
до   м≥жнародних  (рег≥ональних)  систем  стандартизац≥њ,  укладаЇ
договори  про  сп≥вроб≥тництво  та  зд≥йсненн¤   роб≥т   у   сфер≥
стандартизац≥њ.

     якщо м≥жнародним  договором,  згода  на  обов'¤зков≥сть ¤кого
надана ¬ерховною –адою ”крањни, встановлено ≥нш≥ норми, н≥ж т≥, що
передбачен≥  цим  «аконом,  то  застосовуютьс¤  норми м≥жнародного
договору.

         –озд≥л VI. ‘≤ЌјЌ—”¬јЌЌя –ќЅ≤“ ≤« —“јЌƒј–“»«ј÷≤ѓ

     —татт¤ 18. ƒжерела ф≥нансуванн¤

     –оботи ≥з стандартизац≥њ ф≥нансуютьс¤ замовниками цих роб≥т.

     ƒжерелами ф≥нансуванн¤ Ї:

     кошти ƒержавного бюджету ”крањни;

     кошти, передбачен≥ на виконанн¤ програм ≥ проект≥в;

     кошти суб'Їкт≥в господарюванн¤;

     кредити банк≥в;

     ≥нш≥ кошти, передбачен≥ законом.

     ¬итрати п≥дприЇмств,  пов'¤зан≥  з  розробленн¤м  стандарт≥в,
в≥днос¤тьс¤   до   витрат   на  науково-техн≥чне  забезпеченн¤  њх
господарськоњ д≥¤льност≥.

     ¬итрати на роботи  ≥з  стандартизац≥њ  бюджетних  установ  та
орган≥зац≥й в≥дшкодовуютьс¤ за рахунок кошт≥в,  передбачених на њх
утриманн¤.

     «амовниками роб≥т  ≥з  стандартизац≥њ  за  кошти   ƒержавного
бюджету  ”крањни  Ї  центральн≥  органи  виконавчоњ влади,  на ¤к≥
законодавством покладено в≥дпов≥дальн≥сть за техн≥чне  регулюванн¤
у визначених сферах д≥¤льност≥.

     «амовленн¤ роб≥т   ≥з   стандартизац≥њ  за  кошти  ƒержавного
бюджету ”крањни,  в тому числ≥ на  державне  оборонне  замовленн¤,
зд≥йснюЇтьс¤ без проведенн¤ торг≥в (конкурс≥в, тендер≥в).

     —татт¤ 19. ¬икористанн¤ кошт≥в, одержаних в≥д реал≥зац≥њ
                стандарт≥в

      ошти, одержан≥ в≥д реал≥зац≥њ нац≥ональних,  рег≥ональних  ≥
м≥жнародних стандарт≥в,  спр¤мовуютьс¤ виключно на виконанн¤ роб≥т
≥з стандартизац≥њ, розвиток науково-техн≥чноњ бази.

                 –озд≥л VII. ѕ–» ≤Ќ÷≈¬≤ ѕќЋќ∆≈ЌЌя

     1. ÷ей «акон набираЇ чинност≥ з дн¤ його опубл≥куванн¤.

     2.  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни  прот¤гом  одного  року  з  дн¤
набранн¤ чинност≥ цим «аконом:

     внести до   ¬ерховноњ   –ади   ”крањни   законопроекти   щодо
приведенн¤ законодавчих акт≥в у в≥дпов≥дн≥сть ≥з цим «аконом;

     прийн¤ти нормативно-правов≥  акти,  що  випливають  з   цього
«акону;

     забезпечити приведенн¤  своњх  нормативно-правових  акт≥в,  а
також нормативно-правових акт≥в м≥н≥стерств та  ≥нших  центральних
орган≥в виконавчоњ влади у в≥дпов≥дн≥сть з нормами цього «акону;

     визначити пор¤док  та  терм≥ни  д≥њ  галузевих  стандарт≥в та
прир≥вн¤них до них ≥нших нормативних документ≥в колишнього —–—–.

     3. ƒержавн≥ та ≥нш≥ стандарти Ї чинними до припиненн¤ њх  д≥њ
або  до  прийн¤тт¤  в≥дпов≥дних стандарт≥в зг≥дно з вимогами цього
«акону.

     4. ¬имоги  державних  та  ≥нших  стандарт≥в,  обов'¤зков≥  до
виконанн¤,   Ї   чинними   до   прийн¤тт¤   в≥дпов≥дних  техн≥чних
регламент≥в та ≥нших нормативно-правових акт≥в,  ¤к≥ регулюють  ц≥
питанн¤.

     5. ƒо  приведенн¤ законодавства у в≥дпов≥дн≥сть з цим «аконом
законодавч≥  та  ≥нш≥  нормативно-правов≥  акти  застосовуютьс¤  в
частин≥, що не суперечить цьому «акону.


 ѕрезидент ”крањни                                         Ћ. ”„ћј

 м.  ињв, 17 травн¤ 2001 року
          N 2408-III



Hosted by uCoz