|
« ј ќ Ќ ” – ј ѓ Ќ » ѕро стандартизац≥ю ÷ей «акон встановлюЇ правов≥ та орган≥зац≥йн≥ засади стандартизац≥њ в ”крањн≥ ≥ спр¤мований на забезпеченн¤ Їдиноњ техн≥чноњ пол≥тики у ц≥й сфер≥. –озд≥л I. «ј√јЋ№Ќ≤ ѕќЋќ∆≈ЌЌя —татт¤ 1. ќсновн≥ терм≥ни та њх визначенн¤ ” цьому «акон≥ терм≥ни вживаютьс¤ у такому значенн≥: стандартизац≥¤ - д≥¤льн≥сть, що пол¤гаЇ у встановленн≥ положень дл¤ загального ≥ багаторазового застосуванн¤ щодо на¤вних чи можливих завдань з метою дос¤гненн¤ оптимального ступен¤ впор¤дкуванн¤ у певн≥й сфер≥, результатом ¤коњ Ї п≥двищенн¤ ступен¤ в≥дпов≥дност≥ продукц≥њ, процес≥в та послуг њх функц≥ональному призначенню, усуненню бар'Їр≥в у торг≥вл≥ ≥ спри¤нню науково-техн≥чному сп≥вроб≥тництву; м≥жнародна стандартизац≥¤ - стандартизац≥¤, що проводитьс¤ на м≥жнародному р≥вн≥ та участь у ¤к≥й в≥дкрита дл¤ в≥дпов≥дних орган≥в ус≥х крањн; рег≥ональна стандартизац≥¤ - стандартизац≥¤, що проводитьс¤ на в≥дпов≥дному рег≥ональному р≥вн≥ та участь у ¤к≥й в≥дкрита дл¤ в≥дпов≥дних орган≥в крањн певного географ≥чного або економ≥чного простору; нац≥ональна стандартизац≥¤ - стандартизац≥¤, що проводитьс¤ на р≥вн≥ одн≥Їњ крањни; орган стандартизац≥њ - орган, що займаЇтьс¤ стандартизац≥Їю, визнаний на нац≥ональному, рег≥ональному чи м≥жнародному р≥вн≥, основними функц≥¤ми ¤кого Ї розробленн¤, схваленн¤ чи затвердженн¤ стандарт≥в; нормативний документ - документ, ¤кий установлюЇ правила, загальн≥ принципи чи характеристики р≥зних вид≥в д≥¤льност≥ або њх результат≥в. ÷ей терм≥н охоплюЇ так≥ пон¤тт¤ ¤к "стандарт", "кодекс усталеноњ практики" та "техн≥чн≥ умови"; консенсус - загальна згода, ¤ка характеризуЇтьс¤ в≥дсутн≥стю серйозних заперечень по суттЇвих питанн¤х у б≥льшост≥ за≥нтересованих стор≥н та дос¤гаЇтьс¤ в результат≥ процедури, спр¤мованоњ на врахуванн¤ думки вс≥х стор≥н та зближенн¤ розб≥жних точок зору; стандарт - документ, що встановлюЇ дл¤ загального ≥ багаторазового застосуванн¤ правила, загальн≥ принципи або характеристики, ¤к≥ стосуютьс¤ д≥¤льност≥ чи њњ результат≥в, з метою дос¤гненн¤ оптимального ступен¤ впор¤дкованост≥ у певн≥й галуз≥, розроблений у встановленому пор¤дку на основ≥ консенсусу; м≥жнародний та рег≥ональний стандарти - стандарти, прийн¤т≥ в≥дпов≥дно м≥жнародним та рег≥ональним органом стандартизац≥њ; нац≥ональн≥ стандарти - державн≥ стандарти ”крањни, прийн¤т≥ центральним органом виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ та доступн≥ дл¤ широкого кола користувач≥в; кодекс усталеноњ практики (зв≥д правил) - документ, що м≥стить практичн≥ правила чи процедури проектуванн¤, виготовленн¤, монтажу, техн≥чного обслуговуванн¤, експлуатац≥њ обладнанн¤, конструкц≥й чи вироб≥в. одекс усталеноњ практики може бути стандартом, частиною стандарту або окремим документом; техн≥чн≥ умови - документ, що встановлюЇ техн≥чн≥ вимоги, ¤ким повинн≥ в≥дпов≥дати продукц≥¤, процеси чи послуги. “ехн≥чн≥ умови можуть бути стандартом, частиною стандарту або окремим документом; техн≥чний регламент - нормативно-правовий акт, прийн¤тий органом державноњ влади, що встановлюЇ техн≥чн≥ вимоги до продукц≥њ, процес≥в чи послуг безпосередньо або через посиланн¤ на стандарти чи в≥дтворюЇ њх зм≥ст. —татт¤ 2. —фера д≥њ «акону ÷ей «акон регулюЇ в≥дносини, пов'¤зан≥ з д≥¤льн≥стю у сфер≥ стандартизац≥њ та застосуванн¤м њњ результат≥в, ≥ поширюЇтьс¤ на суб'Їкти господарюванн¤ незалежно в≥д форми власност≥ та вид≥в д≥¤льност≥, органи державноњ влади, а також на в≥дпов≥дн≥ громадськ≥ орган≥зац≥њ. ƒ≥¤ цього «акону не поширюЇтьс¤ на ¤дерн≥ матер≥али, фармацевтичну продукц≥ю, стандарти медичного обслуговуванн¤, бухгалтерського обл≥ку, осв≥ти, а також ≥нш≥ соц≥альн≥ стандарти, сфера д≥њ ¤ких встановлюЇтьс¤ в≥дпов≥дними законами. —татт¤ 3. «аконодавство ”крањни у сфер≥ стандартизац≥њ «аконодавство ”крањни у сфер≥ стандартизац≥њ складаЇтьс¤ з цього «акону та ≥нших нормативно-правових акт≥в, що регулюють в≥дносини у ц≥й сфер≥. —татт¤ 4. ќб'Їкти стандартизац≥њ ќб'Їктами стандартизац≥њ Ї продукц≥¤, процеси та послуги (дал≥ - продукц≥¤), зокрема матер≥али, складники, обладнанн¤, системи, њх сум≥сн≥сть, правила, процедури, функц≥њ, методи чи д≥¤льн≥сть. —татт¤ 5. ћета та основн≥ принципи державноњ пол≥тики у сфер≥ стандартизац≥њ ћетою стандартизац≥њ в ”крањн≥ Ї забезпеченн¤ безпеки дл¤ житт¤ та здоров'¤ людини, тварин, рослин, а також майна та охорони довк≥лл¤, створенн¤ умов дл¤ рац≥онального використанн¤ вс≥х вид≥в нац≥ональних ресурс≥в та в≥дпов≥дност≥ об'Їкт≥в стандартизац≥њ своЇму призначенню, спри¤нн¤ усуненню техн≥чних бар'Їр≥в у торг≥вл≥. ƒержавна пол≥тика у сфер≥ стандартизац≥њ базуЇтьс¤ на таких принципах: забезпеченн¤ участ≥ ф≥зичних ≥ юридичних ос≥б в розробленн≥ стандарт≥в та в≥льного вибору ними вид≥в стандарт≥в при виробництв≥ чи постачанн≥ продукц≥њ, ¤кщо ≥нше не передбачено законодавством; в≥дкритост≥ та прозорост≥ процедур розробленн¤ ≥ прийн¤тт¤ стандарт≥в з урахуванн¤м ≥нтерес≥в ус≥х за≥нтересованих стор≥н, п≥двищенн¤ конкурентоспроможност≥ продукц≥њ в≥тчизн¤них виробник≥в; доступност≥ стандарт≥в та ≥нформац≥њ щодо них дл¤ користувач≥в; в≥дпов≥дност≥ стандарт≥в законодавству; адаптац≥њ до сучасних дос¤гнень науки ≥ техн≥ки з урахуванн¤м стану нац≥ональноњ економ≥ки; пр≥оритетност≥ пр¤мого впровадженн¤ в ”крањн≥ м≥жнародних та рег≥ональних стандарт≥в; дотриманн¤ м≥жнародних та Ївропейських правил ≥ процедур стандартизац≥њ; участ≥ у м≥жнародн≥й (рег≥ональн≥й) стандартизац≥њ. –озд≥л II. ќ–√јЌ≤«ј÷≤я —“јЌƒј–“»«ј÷≤ѓ —татт¤ 6. —уб'Їкти стандартизац≥њ —уб'Їктами стандартизац≥њ Ї: центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ; рада стандартизац≥њ; техн≥чн≥ ком≥тети стандартизац≥њ; ≥нш≥ суб'Їкти, що займаютьс¤ стандартизац≥Їю. —татт¤ 7. ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ орган≥зовуЇ, координуЇ та провадить д≥¤льн≥сть щодо розробленн¤, схваленн¤, прийн¤тт¤, перегл¤ду, зм≥ни, розповсюдженн¤ нац≥ональних стандарт≥в в≥дпов≥дно до цього «акону ≥ ¤к нац≥ональний орган стандартизац≥њ представл¤Ї ”крањну в м≥жнародних та рег≥ональних орган≥зац≥¤х ≥з стандартизац≥њ. ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ виконуЇ так≥ основн≥ функц≥њ: забезпечуЇ реал≥зац≥ю державноњ пол≥тики у сфер≥ стандартизац≥њ; вживаЇ заход≥в щодо гармон≥зац≥њ розроблюваних нац≥ональних стандарт≥в з в≥дпов≥дними м≥жнародними (рег≥ональними) стандартами; бере участь у розробленн≥ ≥ узгодженн≥ техн≥чних регламент≥в та ≥нших нормативно-правових акт≥в з питань стандартизац≥њ; встановлюЇ правила розробленн¤, схваленн¤, прийн¤тт¤, перегл¤ду, зм≥ни та втрати чинност≥ нац≥ональних стандарт≥в, њх позначенн¤, класиф≥кац≥њ за видами та ≥ншими ознаками, кодуванн¤ та реЇстрац≥њ; вживаЇ заход≥в щодо виконанн¤ зобов'¤зань, зумовлених участю в м≥жнародних (рег≥ональних) орган≥зац≥¤х стандартизац≥њ; сп≥впрацюЇ у сфер≥ стандартизац≥њ з в≥дпов≥дними органами ≥нших держав; формуЇ програму роб≥т ≥з стандартизац≥њ та координуЇ њњ реал≥зац≥ю; приймаЇ р≥шенн¤ щодо створенн¤ та припиненн¤ д≥¤льност≥ техн≥чних ком≥тет≥в стандартизац≥њ, визначаЇ њх повноваженн¤ та пор¤док створенн¤; орган≥зовуЇ створенн¤ ≥ веденн¤ нац≥онального фонду нормативних документ≥в та нац≥онального центру м≥жнародноњ ≥нформац≥йноњ мереж≥ ISONET WTO; орган≥зовуЇ наданн¤ ≥нформац≥йних послуг з питань стандартизац≥њ. ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ може виконувати ≥нш≥ функц≥њ та повноваженн¤ зг≥дно ≥з законами ”крањни. ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ вносить поданн¤ до аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни щодо делегуванн¤ повноважень стосовно орган≥зац≥њ розробленн¤, схваленн¤, прийн¤тт¤, перегл¤ду та зм≥ни нац≥ональних стандарт≥в у галуз≥ буд≥вництва та промисловост≥ буд≥вельних матер≥ал≥в центральному органу виконавчоњ влади в ц≥й сфер≥ д≥¤льност≥. —татт¤ 8. –ада стандартизац≥њ –ада стандартизац≥њ (дал≥ - –ада) Ї колег≥альним консультативно-дорадчим органом при аб≥нет≥ ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ѕерсональний склад –ади та положенн¤ про нењ затверджуЇ аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ќсновною метою д≥¤льност≥ –ади Ї налагодженн¤ взаЇмод≥њ м≥ж виробниками, споживачами продукц≥њ та органами державноњ влади, узгодженн¤ ≥нтерес≥в у сфер≥ стандартизац≥њ, спри¤нн¤ розвитку стандартизац≥њ. –ада формуЇтьс¤ на паритетних засадах ≥з представник≥в орган≥в виконавчоњ влади, центрального органу виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ, суб'Їкт≥в господарюванн¤, Ќац≥ональноњ академ≥њ наук ”крањни, галузевих академ≥й наук та в≥дпов≥дних громадських орган≥зац≥й. ƒ≥¤льн≥сть –ади грунтуЇтьс¤ на засадах в≥дкритост≥ та гласност≥. ќсновною функц≥Їю –ади Ї вивченн¤, анал≥з та розробленн¤ пропозиц≥й щодо вдосконаленн¤ д≥¤льност≥ у сфер≥ стандартизац≥њ стосовно: створенн¤ техн≥чних ком≥тет≥в стандартизац≥њ та визначенн¤ напр¤м≥в њх д≥¤льност≥; прийн¤тт¤ м≥жнародного, рег≥онального чи ≥ншого стандарту ¤к нац≥онального стандарту; проведенн¤ експертиз проект≥в техн≥чних регламент≥в та ≥нших нормативних документ≥в з питань техн≥чного регулюванн¤; програм роб≥т ≥з стандартизац≥њ. –ада маЇ право: одержувати в≥д орган≥в виконавчоњ влади ≥нформац≥ю ≥ матер≥али з питань, що належать до њњ компетенц≥њ; залучати в раз≥ потреби у встановленому пор¤дку до роботи в –ад≥ спец≥ал≥ст≥в орган≥в виконавчоњ влади, науково-досл≥дних установ та орган≥зац≥й; вносити пропозиц≥њ до в≥дпов≥дних орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з питань, що належать до њњ в≥данн¤. —татт¤ 9. “ехн≥чн≥ ком≥тети стандартизац≥њ ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ створюЇ техн≥чн≥ ком≥тети, на ¤к≥ покладаютьс¤ функц≥њ з розробленн¤, розгл¤ду та погодженн¤ м≥жнародних (рег≥ональних) та нац≥ональних стандарт≥в. “ехн≥чн≥ ком≥тети стандартизац≥њ формуютьс¤ з урахуванн¤м принципу представництва вс≥х за≥нтересованих стор≥н. ƒо роботи в техн≥чних ком≥тетах стандартизац≥њ залучаютьс¤ на добров≥льних засадах уповноважен≥ представники орган≥в виконавчоњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, суб'Їкт≥в господарюванн¤ та њх об'Їднань, науково-техн≥чних та ≥нженерних товариств (сп≥лок), товариств (сп≥лок) споживач≥в, в≥дпов≥дних громадських орган≥зац≥й, пров≥дн≥ науковц≥ ≥ фах≥вц≥. ќрган≥зац≥йне забезпеченн¤ д≥¤льност≥ техн≥чних ком≥тет≥в зд≥йснюють њх секретар≥ати. ѕоложенн¤ про техн≥чн≥ ком≥тети затверджуЇ центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. “ехн≥чн≥ ком≥тети стандартизац≥њ не можуть мати на мет≥ одержанн¤ прибутку в≥д своЇњ д≥¤льност≥. —татт¤ 10. ≤нш≥ суб'Їкти, що займаютьс¤ стандартизац≥Їю ÷ентральн≥ органи виконавчоњ влади, ¬ерховна –ада јвтономноњ –еспубл≥ки рим та –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцев≥ органи виконавчоњ влади та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤, суб'Їкти господарюванн¤ та њх об'Їднанн¤, в≥дпов≥дн≥ громадськ≥ орган≥зац≥њ мають право у в≥дпов≥дних сферах д≥¤льност≥ та в межах повноважень, установлених законом, з урахуванн¤м своњх господарських та профес≥йних ≥нтерес≥в орган≥зовувати ≥ виконувати роботи ≥з стандартизац≥њ, зокрема: розробл¤ти, схвалювати, приймати, перегл¤дати, зм≥нювати стандарти в≥дпов≥дного р≥вн¤ та припин¤ти њх д≥ю, встановлювати правила њх розробленн¤, позначенн¤ та застосуванн¤; подавати до центрального органу виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ пропозиц≥њ щодо створенн¤ техн≥чних ком≥тет≥в стандартизац≥њ та розробленн¤ нац≥ональних стандарт≥в чи прийн¤тт¤ ¤к нац≥ональних стандарт≥в м≥жнародних (рег≥ональних) чи власних стандарт≥в; представл¤ти ”крањну у в≥дпов≥дних м≥жнародних та рег≥ональних спец≥ал≥зованих орган≥зац≥¤х ≥з стандартизац≥њ, виконувати зобов'¤занн¤, ¤к≥ передбачен≥ в≥дпов≥дними положенн¤ми цих орган≥зац≥й; створювати ≥ вести ≥нформац≥йн≥ фонди нормативно-правових акт≥в та нормативних документ≥в дл¤ забезпеченн¤ своЇњ д≥¤льност≥ та ≥нформац≥йного обм≥ну; видавати ≥ розповсюджувати власн≥ стандарти, документи спец≥ал≥зованих м≥жнародних, рег≥ональних орган≥зац≥й ≥з стандартизац≥њ, членами ¤ких вони Ї чи з ¤кими сп≥впрацюють на п≥дстав≥ положень цих орган≥зац≥й або в≥дпов≥дних договор≥в, а також делегувати ц≥ повноваженн¤ ≥ншим юридичним особам; ≥нформувати центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ про роботи ≥з стандартизац≥њ за своњми напр¤мами. «а≥нтересован≥ особи мають право брати участь у сфер≥ стандартизац≥њ, розгл¤дати проекти розроблюваних нац≥ональних стандарт≥в та надавати розробникам в≥дпов≥дн≥ пропозиц≥њ та зауваженн¤ до них. ћ≥н≥стерство оборони ”крањни, враховуючи особливост≥ сфери оборони, визначаЇ пор¤док застосуванн¤ стандарт≥в дл¤ забезпеченн¤ потреб оборони ”крањни в≥дпов≥дно до покладених на нього функц≥й. –озд≥л III. —“јЌƒј–“» “ј ѓ’ «ј—“ќ—”¬јЌЌя —татт¤ 11. –озробленн¤, прийн¤тт¤, перев≥рка, внесенн¤ зм≥н та перегл¤д стандарт≥в «алежно в≥д р≥вн¤ суб'Їкта стандартизац≥њ, ¤кий приймаЇ чи схвалюЇ стандарти, розр≥зн¤ють: нац≥ональн≥ стандарти, кодекси усталеноњ практики та класиф≥катори, прийн¤т≥ чи схвален≥ центральним органом виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ, видан≥ ним каталоги та реЇстри загальнодержавного застосуванн¤; стандарти, кодекси усталеноњ практики та техн≥чн≥ умови, прийн¤т≥ чи схвален≥ ≥ншими суб'Їктами, що займаютьс¤ стандартизац≥Їю. —тандарти повинн≥ в≥дпов≥дати потребам ринку, спри¤ти розвитку в≥льноњ торг≥вл≥, п≥двищенню конкурентоспроможност≥ в≥тчизн¤ноњ продукц≥њ та бути викладен≥ таким чином, щоб њх неможливо було використовувати з метою введенн¤ в оману споживач≥в продукц≥њ, ¤коњ стосуЇтьс¤ стандарт, чи надавати перевагу виробнику продукц≥њ або продукц≥њ залежно в≥д м≥сц¤ њњ виготовленн¤. ќб'Їкт стандартизац≥њ може бути об'Їктом ≥нтелектуальноњ чи промисловоњ власност≥, ¤кщо розробник стандарту в установленому законодавством пор¤дку отримав дозв≥л у власника прав на цей об'Їкт. ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ з урахуванн¤м сусп≥льноњ потреби у стандартах, державних пр≥оритет≥в, пропозиц≥й техн≥чних ком≥тет≥в стандартизац≥њ та ≥нших суб'Їкт≥в стандартизац≥њ щороку формуЇ програму роб≥т ≥з стандартизац≥њ (дал≥ - програма), ¤ка включаЇ перел≥к нац≥ональних стандарт≥в, прийн¤тих до розробленн¤. ѕрограма публ≥куЇтьс¤ один раз на ш≥сть м≥с¤ц≥в в оф≥ц≥йному виданн≥ центрального органу виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ та розм≥щуЇтьс¤ в ≥нформац≥йних мережах. Ќац≥ональн≥ стандарти розробл¤ютьс¤ техн≥чними ком≥тетами стандартизац≥њ, а в раз≥ њх в≥дсутност≥ - ≥ншими суб'Їктами стандартизац≥њ, що мають дл¤ цього в≥дпов≥дний науково-техн≥чний потенц≥ал. ѕравила та пор¤док розробленн¤, схваленн¤, прийн¤тт¤, перегл¤ду, зм≥ни та припиненн¤ д≥њ нац≥ональних стандарт≥в, ¤к≥ встановлюютьс¤ центральним органом виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ, повинн≥ передбачати: критер≥њ врахуванн¤ чи в≥дхиленн¤ пропозиц≥й щодо розробленн¤ нац≥ональних стандарт≥в; критер≥њ визначенн¤ розробник≥в нац≥ональних стандарт≥в; визначенн¤ пр≥оритет≥в щодо застосуванн¤ м≥жнародних (рег≥ональних) стандарт≥в; механ≥зм апел¤ц≥њ; ≥нформуванн¤ за≥нтересованих стор≥н про стан роб≥т у сфер≥ нац≥ональноњ стандартизац≥њ. —трок розгл¤ду проекту нац≥онального стандарту та поданн¤ в≥дгук≥в не може бути меншим, н≥ж 60 дн≥в в≥д дн¤ його опубл≥куванн¤; ознайомленн¤ за р≥вних умов з проектами нац≥ональних стандарт≥в ус≥х за≥нтересованих стор≥н. ѕ≥д час схваленн¤ або прийн¤тт¤ нац≥онального стандарту центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ визначаЇ дату наданн¤ стандарту чинност≥ з урахуванн¤м часу на виконанн¤ п≥дготовчих заход≥в щодо його впровадженн¤. ѕерел≥к нац≥ональних стандарт≥в, схвалених та прийн¤тих прот¤гом м≥с¤ц¤, публ≥куЇтьс¤ наступного м≥с¤ц¤ в оф≥ц≥йному виданн≥ центрального органу виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. ћ≥жнародн≥ (рег≥ональн≥) стандарти запроваджуютьс¤ ¤к нац≥ональн≥ стандарти за умови њх прийн¤тт¤ центральним органом виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. ѕрийн¤тт¤ м≥жнародного (рег≥онального) стандарту - це опубл≥куванн¤ нац≥онального стандарту, що грунтуЇтьс¤ на в≥дпов≥дному м≥жнародному (рег≥ональному) стандарт≥, чи п≥дтвердженн¤ того, що м≥жнародний (рег≥ональний) стандарт маЇ той самий статус, що ≥ нац≥ональний стандарт, ≥з зазначенн¤м будь-¤ких в≥дхилень в≥д м≥жнародного (рег≥онального) стандарту. ѕерев≥рку чинних нац≥ональних стандарт≥в на в≥дпов≥дн≥сть законодавству, ≥нтересам держави, потребам споживач≥в, р≥вню розвитку науки ≥ техн≥ки, вимогам м≥жнародних (рег≥ональних) стандарт≥в зд≥йснюють в≥дпов≥дн≥ техн≥чн≥ ком≥тети або ≥нш≥ суб'Їкти стандартизац≥њ в≥дпов≥дно до цього «акону. —тандарти на продукц≥ю перев≥р¤ютьс¤ не р≥дше одного разу на п'¤ть рок≥в. «а результатами перев≥рки в≥дпов≥дн≥ техн≥чн≥ ком≥тети або ≥нш≥ суб'Їкти стандартизац≥њ подають пропозиц≥њ про перегл¤д, зм≥ни чи скасуванн¤ стандарт≥в до центрального органу виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. ѕерегл¤д, в результат≥ ¤кого розроблюЇтьс¤ новий нац≥ональний стандарт або внос¤тьс¤ зм≥ни до чинного стандарту, зд≥йснюЇтьс¤ у пор¤дку, встановленому дл¤ розробленн¤ стандарт≥в. ѕрипиненн¤ д≥њ нац≥онального стандарту зд≥йснюЇ центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ у раз≥ припиненн¤ випуску продукц≥њ, регламентованоњ цим стандартом, а також у раз≥ розробленн¤, схваленн¤ або прийн¤тт¤ зам≥сть нього ≥ншого стандарту за поданн¤м в≥дпов≥дного техн≥чного ком≥тету стандартизац≥њ або ≥ншого суб'Їкта стандартизац≥њ в≥дпов≥дно до цього «акону. ≤нформац≥¤ про зм≥ни, текст зм≥н нац≥ональних стандарт≥в публ≥куЇтьс¤ в оф≥ц≥йному виданн≥ центрального органу виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ не п≥зн≥ше, н≥ж за 90 дн≥в до терм≥ну наданн¤ њм чинност≥. —татт¤ 12. ѕор¤док застосуванн¤ стандарт≥в —тандарти застосовуютьс¤ на добров≥льних засадах, ¤кщо ≥нше не встановлено законодавством. —тандарти застосовуютьс¤ безпосередньо чи шл¤хом посиланн¤ на них в ≥нших документах. «астосуванн¤ стандарт≥в чи њх окремих положень стаЇ обов'¤зковим: дл¤ вс≥х суб'Їкт≥в господарюванн¤, ¤кщо це передбачено в техн≥чних регламентах чи ≥нших нормативно-правових актах; дл¤ учасник≥в угоди (контракту) щодо розробленн¤, виготовленн¤ чи постачанн¤ продукц≥њ, ¤кщо в н≥й (ньому) Ї посиланн¤ на певн≥ стандарти; дл¤ виробника чи постачальника продукц≥њ, ¤кщо в≥н склав декларац≥ю про в≥дпов≥дн≥сть продукц≥њ певним стандартам чи застосував позначенн¤ цих стандарт≥в у њњ маркуванн≥; дл¤ виробника чи постачальника, ¤кщо його продукц≥¤ сертиф≥кована щодо дотриманн¤ вимог стандарт≥в. ћ≥жнародн≥ (рег≥ональн≥) стандарти та стандарти ≥нших крањн, ¤кщо њх вимоги не суперечать законодавству ”крањни, можуть бути застосован≥ в ”крањн≥ в установленому пор¤дку шл¤хом посиланн¤ на них у нац≥ональних та ≥нших стандартах. —тандарти, застосован≥ п≥д час виготовленн¤ продукц≥њ, повинн≥ збер≥гатис¤ у виробника прот¤гом 10 рок≥в п≥сл¤ випуску останнього виробу даного виду продукц≥њ. —татт¤ 13. «астосуванн¤ стандарт≥в у техн≥чних регламентах та ≥нших нормативно-правових актах “ехн≥чн≥ регламенти та ≥нш≥ нормативно-правов≥ акти встановлюють обов'¤зков≥ вимоги щодо: захисту житт¤, здоров'¤ та майна людини; захисту тварин, рослин; охорони довк≥лл¤; безпеки продукц≥њ, процес≥в чи послуг; запоб≥ганн¤ введенню в оману стосовно призначенн¤ та безпеки продукц≥њ; усуненн¤ загрози дл¤ нац≥ональноњ безпеки. ” раз≥ посиланн¤ на стандарти в техн≥чних регламентах, ≥нших нормативно-правових актах зазначаЇтьс¤, чи Ї дотриманн¤ певних стандарт≥в Їдиним або т≥льки одним ≥з шл¤х≥в виконанн¤ вимог цих документ≥в. ¬иробник чи постачальник маЇ довести, що продукц≥¤, вироблена без застосуванн¤ цих стандарт≥в, в≥дпов≥даЇ вимогам в≥дпов≥дних техн≥чних регламент≥в або ≥нших нормативно-правових акт≥в. ” раз≥ виникненн¤ об'Їктивних перешкод дл¤ застосуванн¤ певних обов'¤зкових вимог нац≥онального стандарту виробник чи постачальник продукц≥њ зобов'¤заний пов≥домити про це центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. ќдночасно виробник може звернутис¤ до центрального органу виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ з пропозиц≥¤ми щодо скасуванн¤, позачергового перегл¤ду та внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н до цього стандарту, або з обгрунтованим клопотанн¤м про наданн¤ дозволу на тимчасовий випуск продукц≥њ з в≥дхиленн¤ми в≥д зазначених обов'¤зкових вимог. ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ вивчаЇ обгрунтован≥сть зверненн¤ виробника, проводить у раз≥ потреби необх≥дн≥ експертизи ≥ за на¤вност≥ п≥дстав п≥сл¤ погодженн¤ ≥з в≥дпов≥дним центральним органом виконавчоњ влади, що зд≥йснюЇ контроль за дотриманн¤м в≥дпов≥дних вимог нац≥онального стандарту, може надати такий дозв≥л ≥ встановити обмеженн¤ терм≥ну його д≥њ. ” раз≥ виготовленн¤ продукц≥њ на експорт, ¤кщо угодою (контрактом) визначено ≥нш≥ вимоги, н≥ж т≥, що встановлен≥ техн≥чними регламентами або ≥ншими нормативно-правовими актами ”крањни, дозвол¤Їтьс¤ застосовувати норми угоди (контракту), ¤кщо вони не суперечать законодавству ”крањни в частин≥ вимог до процесу виготовленн¤ продукц≥њ, њњ збер≥ганн¤ та транспортуванн¤ на територ≥њ ”крањни. ƒержавний нагл¤д за дотриманн¤м вимог техн≥чних регламент≥в або ≥нших нормативно-правових акт≥в зд≥йснюЇтьс¤ в пор¤дку, встановленому законодавством. ќсоби, винн≥ в порушенн≥ законодавства у сфер≥ стандартизац≥њ, несуть в≥дпов≥дальн≥сть зг≥дно з законами ”крањни. —татт¤ 14. «нак в≥дпов≥дност≥ нац≥ональним стандартам ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ маЇ право встановлювати знак в≥дпов≥дност≥ продукц≥њ нац≥ональним стандартам. Ќац≥ональний знак в≥дпов≥дност≥ продукц≥њ нац≥ональним стандартам - знак, ¤кий засв≥дчуЇ в≥дпов≥дн≥сть позначеноњ ним продукц≥њ вс≥м вимогам стандарт≥в, ¤к≥ поширюютьс¤ на цю продукц≥ю. ќпис та правила застосуванн¤ нац≥онального знака в≥дпов≥дност≥ продукц≥њ нац≥ональним стандартам встановлюютьс¤ центральним органом виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. ¬≥дпов≥дн≥сть продукц≥њ нац≥ональним стандартам добров≥льно п≥дтверджуЇтьс¤ у пор¤дку, встановленому центральним органом виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. –озд≥л IV. ≤Ќ‘ќ–ћј÷≤…Ќ≈ «јЅ≈«ѕ≈„≈ЌЌя “ј ѕ–ј¬ќ ¬Ћј—Ќќ—“≤ Ќј —“јЌƒј–“», ќƒ≈ —» ”—“јЋ≈Ќќѓ ѕ–ј “» » “ј “≈’Ќ≤„Ќ≤ ”ћќ¬» —татт¤ 15. ѕраво власност≥, виданн¤ та розповсюдженн¤ стандарт≥в ѕраво власност≥ на нац≥ональн≥ стандарти, кодекси усталеноњ практики, класиф≥катори та каталоги належить держав≥. ¬≥д ≥мен≥ держави права власника на ц≥ документи зд≥йснюЇ центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. ѕраво власност≥ на ≥нш≥ стандарти, створен≥ ≥ншими суб'Їктами стандартизац≥њ, належить тим суб'Їктам, за кошти ¤ких вони створен≥ або ¤ким воно передано в установленому законом пор¤дку. Ќац≥ональн≥ стандарти, кодекси усталеноњ практики, класиф≥катори та каталоги видаЇ, перевидаЇ та розповсюджуЇ центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ. ¬иданн¤ ≥ розповсюдженн¤ документ≥в м≥жнародних (рег≥ональних) орган≥зац≥й ≥з стандартизац≥њ, членом ¤ких Ї ”крањна, зд≥йснюють центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ та ≥нш≥ суб'Їкти стандартизац≥њ на п≥дстав≥ положень цих орган≥зац≥й. «аборон¤Їтьс¤ повн≥стю чи частково в≥дтворювати, тиражувати ≥ розповсюджувати ¤к оф≥ц≥йн≥ виданн¤ будь-¤к≥ стандарти, кодекси усталеноњ практики, техн≥чн≥ умови або њх частини без дозволу њх власника чи уповноваженоњ ним особи, кр≥м випадк≥в, передбачених законом. ” раз≥ в≥дтворенн¤ чи розповсюдженн¤ стандарту, кодексу усталеноњ практики, техн≥чних умов без дозволу њх власника чи уповноваженоњ ним особи суб'Їкт стандартизац≥њ не несе в≥дпов≥дальност≥ за нев≥дпов≥дн≥сть тексту розповсюджуваного документа його оф≥ц≥йному тексту чи за насл≥дки, спричинен≥ застосуванн¤м розповсюджуваного документа. —уб'Їкт стандартизац≥њ маЇ право на в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих йому несанкц≥онованим розповсюдженн¤м стандарту, кодексу усталеноњ практики, техн≥чних умов, в≥дпов≥дно до закону. ѕор¤док виданн¤ та розповсюдженн¤ техн≥чних регламент≥в встановлюЇтьс¤ законом. —татт¤ 16. Ќаданн¤ ≥нформац≥йних послуг ≤нформац≥йн≥ послуги надаютьс¤ шл¤хом опубл≥куванн¤ оф≥ц≥йних текст≥в стандарт≥в, ≥нформац≥йних та дов≥дкових видань, а також њх розповсюдженн¤ ≥нформац≥йними мережами в ≥н≥ц≥ативному пор¤дку та на замовленн¤. ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ через нац≥ональний ≥нформац≥йний фонд нормативних документ≥в та нац≥ональний центр м≥жнародноњ ≥нформац≥йноњ мереж≥ ISONET WTO забезпечуЇ ≥нформац≥Їю в≥тчизн¤них та ≥ноземних користувач≥в. ƒл¤ ≥нформац≥йного забезпеченн¤ користувач≥в центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ орган≥зовуЇ формуванн¤ каталогу нормативних документ≥в у сфер≥ стандартизац≥њ на нац≥ональному р≥вн≥, встановлюЇ правила його створенн¤ та веденн¤. —уб'Їкт стандартизац≥њ, в≥дпов≥дальний за розробленн¤ ≥ схваленн¤ стандарт≥в, ¤к≥ можуть створити техн≥чн≥ бар'Їри у торг≥вл≥, надаЇ в≥дпов≥дну ≥нформац≥ю центральному органу виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ, ¤кий через м≥жнародну ≥нформац≥йну мережу ISONET WTO надаЇ цю ≥нформац≥ю користувачам у строки, встановлен≥ кодексом усталеноњ практики стандартизац≥њ. –озд≥л V. ћ≤∆Ќј–ќƒЌ≈ —ѕ≤¬–ќЅ≤“Ќ»÷“¬ќ —татт¤ 17. ћ≥жнародне сп≥вроб≥тництво у сфер≥ стандартизац≥њ ÷ентральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ в≥дпов≥дно до закону представл¤Ї ≥нтереси ”крањни в м≥жнародних орган≥зац≥¤х ≥з стандартизац≥њ, вживаЇ заход≥в щодо адаптац≥њ законодавства ”крањни у сфер≥ стандартизац≥њ до законодавства ™вропейського —оюзу, зд≥йснюЇ сп≥вроб≥тництво в ц≥й сфер≥ з в≥дпов≥дними органами ≥нших крањн, приймаЇ р≥шенн¤ про приЇднанн¤ до м≥жнародних (рег≥ональних) систем стандартизац≥њ, укладаЇ договори про сп≥вроб≥тництво та зд≥йсненн¤ роб≥т у сфер≥ стандартизац≥њ. якщо м≥жнародним договором, згода на обов'¤зков≥сть ¤кого надана ¬ерховною –адою ”крањни, встановлено ≥нш≥ норми, н≥ж т≥, що передбачен≥ цим «аконом, то застосовуютьс¤ норми м≥жнародного договору. –озд≥л VI. ‘≤ЌјЌ—”¬јЌЌя –ќЅ≤“ ≤« —“јЌƒј–“»«ј÷≤ѓ —татт¤ 18. ƒжерела ф≥нансуванн¤ –оботи ≥з стандартизац≥њ ф≥нансуютьс¤ замовниками цих роб≥т. ƒжерелами ф≥нансуванн¤ Ї: кошти ƒержавного бюджету ”крањни; кошти, передбачен≥ на виконанн¤ програм ≥ проект≥в; кошти суб'Їкт≥в господарюванн¤; кредити банк≥в; ≥нш≥ кошти, передбачен≥ законом. ¬итрати п≥дприЇмств, пов'¤зан≥ з розробленн¤м стандарт≥в, в≥днос¤тьс¤ до витрат на науково-техн≥чне забезпеченн¤ њх господарськоњ д≥¤льност≥. ¬итрати на роботи ≥з стандартизац≥њ бюджетних установ та орган≥зац≥й в≥дшкодовуютьс¤ за рахунок кошт≥в, передбачених на њх утриманн¤. «амовниками роб≥т ≥з стандартизац≥њ за кошти ƒержавного бюджету ”крањни Ї центральн≥ органи виконавчоњ влади, на ¤к≥ законодавством покладено в≥дпов≥дальн≥сть за техн≥чне регулюванн¤ у визначених сферах д≥¤льност≥. «амовленн¤ роб≥т ≥з стандартизац≥њ за кошти ƒержавного бюджету ”крањни, в тому числ≥ на державне оборонне замовленн¤, зд≥йснюЇтьс¤ без проведенн¤ торг≥в (конкурс≥в, тендер≥в). —татт¤ 19. ¬икористанн¤ кошт≥в, одержаних в≥д реал≥зац≥њ стандарт≥в ошти, одержан≥ в≥д реал≥зац≥њ нац≥ональних, рег≥ональних ≥ м≥жнародних стандарт≥в, спр¤мовуютьс¤ виключно на виконанн¤ роб≥т ≥з стандартизац≥њ, розвиток науково-техн≥чноњ бази. –озд≥л VII. ѕ–» ≤Ќ÷≈¬≤ ѕќЋќ∆≈ЌЌя 1. ÷ей «акон набираЇ чинност≥ з дн¤ його опубл≥куванн¤. 2. аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни прот¤гом одного року з дн¤ набранн¤ чинност≥ цим «аконом: внести до ¬ерховноњ –ади ”крањни законопроекти щодо приведенн¤ законодавчих акт≥в у в≥дпов≥дн≥сть ≥з цим «аконом; прийн¤ти нормативно-правов≥ акти, що випливають з цього «акону; забезпечити приведенн¤ своњх нормативно-правових акт≥в, а також нормативно-правових акт≥в м≥н≥стерств та ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади у в≥дпов≥дн≥сть з нормами цього «акону; визначити пор¤док та терм≥ни д≥њ галузевих стандарт≥в та прир≥вн¤них до них ≥нших нормативних документ≥в колишнього —–—–. 3. ƒержавн≥ та ≥нш≥ стандарти Ї чинними до припиненн¤ њх д≥њ або до прийн¤тт¤ в≥дпов≥дних стандарт≥в зг≥дно з вимогами цього «акону. 4. ¬имоги державних та ≥нших стандарт≥в, обов'¤зков≥ до виконанн¤, Ї чинними до прийн¤тт¤ в≥дпов≥дних техн≥чних регламент≥в та ≥нших нормативно-правових акт≥в, ¤к≥ регулюють ц≥ питанн¤. 5. ƒо приведенн¤ законодавства у в≥дпов≥дн≥сть з цим «аконом законодавч≥ та ≥нш≥ нормативно-правов≥ акти застосовуютьс¤ в частин≥, що не суперечить цьому «акону. ѕрезидент ”крањни Ћ. ”„ћј м. ињв, 17 травн¤ 2001 року N 2408-III |