”становить в качестве домашней!



                    « ј   ќ Ќ   ”   – ј ѓ Ќ »

                 ѕро розв≥дувальн≥ органи ”крањни

      ( ¬≥домост≥ ¬ерховноњ –ади (¬¬–), 2001, N 19, ст.94 )



     ÷ей «акон  визначаЇ  правов≥  основи орган≥зац≥њ ≥ д≥¤льност≥
спец≥альних орган≥в державноњ влади,  ¤к≥ зд≥йснюють розв≥дувальну
д≥¤льн≥сть  з  метою  захисту  нац≥ональних  ≥нтерес≥в ”крањни в≥д
зовн≥шн≥х загроз,  пор¤док контролю ≥ нагл¤ду за њх д≥¤льн≥стю,  а
також  встановлюЇ  правовий статус сп≥вроб≥тник≥в цих орган≥в,  њх
соц≥альн≥ гарант≥њ.

                             –озд≥л I

                        «ј√јЋ№Ќ≤ ѕќЋќ∆≈ЌЌя

     —татт¤ 1. ќсновн≥ терм≥ни

     Ќаведен≥ в цьому «акон≥ терм≥ни вживаютьс¤ у такому значенн≥:

     розв≥дувальна д≥¤льн≥сть  -  д≥¤льн≥сть  спец≥альних  орган≥в
державноњ  влади,  спр¤мована  на  захист  нац≥ональних  ≥нтерес≥в
”крањни в≥д зовн≥шн≥х загроз,  спри¤нн¤  формуванню  ≥  реал≥зац≥њ
державноњ пол≥тики у сферах нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони;

     розв≥дувальна ≥нформац≥¤  -  добут≥  в≥домост≥ про реальн≥ та
потенц≥йн≥ можливост≥,  плани,  нам≥ри  ≥  д≥њ  ≥ноземних  держав,
орган≥зац≥й та окремих ос≥б,  що загрожують нац≥ональним ≥нтересам
”крањни, а також про под≥њ ≥ обставини, що стосуютьс¤ нац≥ональноњ
безпеки ≥ оборони;

     розв≥дувальн≥ органи    ”крањни   -   спец≥альн≥   п≥дрозд≥ли
центральних орган≥в виконавчоњ влади, ¤к≥ зд≥йснюють розв≥дувальну
д≥¤льн≥сть  з  метою  захисту  нац≥ональних  ≥нтерес≥в ”крањни в≥д
зовн≥шн≥х загроз.

     —татт¤ 2. ѕравова основа д≥¤льност≥ розв≥дувальних  орган≥в
               ”крањни

     ѕравову основу   д≥¤льност≥  розв≥дувальних  орган≥в  ”крањни
становл¤ть  онституц≥¤ ”крањни,  цей та ≥нш≥ закони
”крањни,    а    також    прийн¤т≥    в≥дпов≥дно   до   них   ≥нш≥
нормативно-правов≥ акти.

     —татт¤ 3. ѕринципи д≥¤льност≥ розв≥дувальних орган≥в ”крањни

     ƒ≥¤льн≥сть розв≥дувальних  орган≥в  ”крањни  зд≥йснюЇтьс¤  на
основ≥:

     законност≥;

     поваги ≥ дотриманн¤ прав та свобод людини ≥ громад¤нина;

     безперервност≥;

     поЇднанн¤ в межах,  визначених законом,  гласних та негласних
метод≥в ≥ засоб≥в;

     розмежуванн¤ сфер    д≥¤льност≥    розв≥дувальних    орган≥в,
взаЇмод≥њ ≥ координац≥њ њх д≥¤льност≥;

     незалежност≥ ≥   оперативност≥   у   поданн≥   розв≥дувальноњ
≥нформац≥њ;

     позапарт≥йност≥;

     п≥дконтрольност≥ ≥ п≥дзв≥тност≥ в≥дпов≥дним органам державноњ
влади в межах, передбачених законом.

     ƒ≥¤льн≥сть розв≥дувальних  орган≥в  не може використовуватис¤
дл¤ вир≥шенн¤ не передбачених цим «аконом завдань.

     —татт¤ 4. ќсновн≥ завданн¤ розв≥дувальних орган≥в ”крањни

     Ќа розв≥дувальн≥ органи ”крањни покладаютьс¤:

     добуванн¤, анал≥тична  обробка  та наданн¤ визначеним законом
органам державноњ влади розв≥дувальноњ ≥нформац≥њ;

     спри¤нн¤ спец≥альними заходами зд≥йсненню державноњ  пол≥тики
”крањни  в  економ≥чн≥й, пол≥тичн≥й, воЇнн≥й, в≥йськово-техн≥чн≥й,
еколог≥чн≥й  та  ≥нформац≥йн≥й сферах, зм≥цненн¤ обороноздатност≥,
економ≥чного ≥ науково-техн≥чного розвитку;

     забезпеченн¤ безпечного  функц≥онуванн¤  установ  ”крањни  за
кордоном,  безпеки сп≥вроб≥тник≥в цих установ та член≥в њх с≥мей у
крањн≥   перебуванн¤,  а  також  в≥др¤джених  за  кордон  громад¤н
”крањни,  ¤к≥  об≥знан≥  у  в≥домост¤х,  що  становл¤ть   державну
таЇмницю;

     участь у боротьб≥ з м≥жнародною орган≥зованою злочинн≥стю,  в
тому числ≥ з тероризмом,  незаконним об≥гом  наркотичних  засоб≥в,
незаконною   торг≥влею   зброЇю  ≥  технолог≥Їю  њњ  виготовленн¤,
незаконною м≥грац≥Їю.

     —татт¤ 5. ћетоди ≥ засоби д≥¤льност≥ розв≥дувальних
               орган≥в ”крањни

     ƒл¤ виконанн¤  покладених  на  розв≥дувальн≥  органи  ”крањни
завдань щодо отриманн¤ розв≥дувальноњ ≥нформац≥њ  та  забезпеченн¤
безпеки  своњх  сп≥вроб≥тник≥в  вони  застосовують методи ≥ засоби
оперативно-розшуковоњ д≥¤льност≥ у пор¤дку,  визначеному в  «акон≥
”крањни "ѕро  оперативно-розшукову  д≥¤льн≥сть" ,  з
урахуванн¤м особливостей, передбачених цим «аконом.

     ћетоди ≥ засоби д≥¤льност≥ розв≥дувальних орган≥в не  повинн≥
завдавати шкоди життю, здоров'ю, чест≥ ≥ г≥дност≥ людей.

     Ќе п≥дл¤гаЇ розголошенню ≥нформац≥¤, що стосуЇтьс¤ особистого
житт¤, чест≥ та г≥дност≥ громад¤н, ¤ка стала в≥дома розв≥дувальним
органам у процес≥ њх роботи, кр≥м випадк≥в, передбачених законом.

     ѕор¤док збер≥ганн¤    ≥нформац≥њ,    здобутоњ    в    процес≥
розв≥дувальноњ     д≥¤льност≥,      визначаЇтьс¤      в≥дпов≥дними
нормативно-правовими актами.

                            –озд≥л II

                  –ќ«¬≤ƒ”¬јЋ№Ќ≤ ќ–√јЌ» ” –јѓЌ»,
            ќ–√јЌ≤«ј÷≤я ѓ’ ƒ≤яЋ№Ќќ—“≤,  ‘≤ЌјЌ—ќ¬ќ√ќ “ј
               ћј“≈–≤јЋ№Ќќ-“≈’Ќ≤„Ќќ√ќ «јЅ≈«ѕ≈„≈ЌЌя

     —татт¤ 6. –озв≥дувальн≥ органи ”крањни

     –озв≥дувальну д≥¤льн≥сть  в  ≥нтересах  нац≥ональноњ  безпеки
”крањни,  захисту  њњ  суверен≥тету,  територ≥альноњ ц≥л≥сност≥ та
нац≥ональних ≥нтерес≥в в≥д зовн≥шн≥х загроз,  в  межах  визначених
законом повноважень, зд≥йснюють розв≥дувальн≥ органи:

     —лужби безпеки ”крањни - дл¤ забезпеченн¤ ≥нтерес≥в держави в
пол≥тичн≥й,           економ≥чн≥й,            в≥йськово-техн≥чн≥й,
науково-технолог≥чн≥й, ≥нформац≥йн≥й та еколог≥чн≥й сферах;

     ћ≥н≥стерства оборони  ”крањни  - дл¤ визначенн¤ р≥вн¤ воЇнноњ
загрози,  забезпеченн¤  оборони  ≥  ≥нтерес≥в  держави  у  сферах:
воЇнн≥й,  воЇнно-пол≥тичн≥й, воЇнно-техн≥чн≥й, воЇнно-економ≥чн≥й,
≥нформац≥йн≥й та еколог≥чн≥й;

     спец≥ально уповноваженого органу виконавчоњ  влади  з  питань
захисту  державного  кордону  ”крањни - дл¤ забезпеченн¤ ≥нтерес≥в
держави у сферах прикордонноњ та ≥мм≥грац≥йноњ пол≥тики, а також в
≥нших  сферах,  що  стосуютьс¤  питань  захисту державного кордону
”крањни та њњ суверенних прав у виключн≥й  (морськ≥й)  економ≥чн≥й
зон≥ та континентальному шельф≥.

     ѕитанн¤ утворенн¤,  реорган≥зац≥њ ≥ л≥кв≥дац≥њ розв≥дувальних
орган≥в  зд≥йснюютьс¤  в≥дпов≥дно  до  конституц≥йних  повноважень
ѕрезидентом ”крањни.

     «д≥йсненн¤ розв≥дувальноњ   д≥¤льност≥   з   метою  отриманн¤
≥нформац≥њ у сферах, що стосуютьс¤ нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони,
≥ншими  органами  державноњ  влади,  п≥дприЇмствами,  установами ≥
орган≥зац≥¤ми незалежно в≥д форми власност≥,  ¤к≥ не передбачен≥ в
цьому «акон≥, а також ф≥зичними особами заборон¤Їтьс¤.

     –озв≥дувальн≥ органи ”крањни Ї юридичними особами, вони мають
д≥йсне та  умовне  найменуванн¤,  в≥дпов≥дн≥  емблеми,  печатки  ≥
штампи,  печатки  ≥з зображенн¤м ƒержавного √ерба ”крањни та своњм
найменуванн¤м,  рахунки,  у тому числ≥ валютн≥,  в банках та ≥нших
ф≥нансових установах.

     —татт¤ 7.  ер≥вництво розв≥дувальними органами ”крањни
               та координац≥¤ њх д≥¤льност≥

     «агальне кер≥вництво   розв≥дувальними    органами    ”крањни
в≥дпов≥дно до   онституц≥њ  ”крањни  та цього «акону
зд≥йснюЇ ѕрезидент ”крањни.

      ер≥вники центральних орган≥в  виконавчоњ  влади,  до  складу
¤ких  вход¤ть розв≥дувальн≥ органи,  зд≥йснюють кер≥вництво ними в
межах повноважень, визначених законом ≥ положенн¤ми про в≥дпов≥дн≥
розв≥дувальн≥   органи,   затвердженими  ѕрезидентом  ”крањни,  та
створюють необх≥дн≥ умови дл¤ њх функц≥онуванн¤.

     ЅезпосереднЇ кер≥вництво  розв≥дувальними  органами   ”крањни
зд≥йснюють   њх   кер≥вники,   ¤к≥   призначаютьс¤   на  посаду  ≥
зв≥льн¤ютьс¤ з посади ѕрезидентом ”крањни за  поданн¤м  кер≥вник≥в
в≥дпов≥дних центральних орган≥в виконавчоњ влади.

      оординац≥¤ д≥¤льност≥    розв≥дувальних    орган≥в   ”крањни
зд≥йснюЇтьс¤  ѕрезидентом  ”крањни  через   очолювану   ним   –аду
нац≥ональноњ  безпеки  ≥  оборони  ”крањни,  ¤ка д≥Ї в≥дпов≥дно до
«акону ”крањни "ѕро –аду нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони  ”крањни".

     ѕор¤док координац≥њ д≥¤льност≥ розв≥дувальних орган≥в ”крањни
в особливий пер≥од визначаЇтьс¤ ѕрезидентом ”крањни.

     —татт¤ 8. ѕозапарт≥йн≥сть розв≥дувальних орган≥в ”крањни

     ¬икористанн¤ розв≥дувальних   орган≥в   ”крањни   будь-ким  у
парт≥йних ≥нтересах  не  допускаЇтьс¤.  ƒ≥¤льн≥сть  розв≥дувальних
орган≥в  ”крањни  не  може  використовуватис¤ дл¤ обмеженн¤ прав ≥
свобод громад¤н або з метою  насильницькоњ  зм≥ни  конституц≥йного
ладу,   усуненн¤  орган≥в  державноњ  влади  чи  перешкоджанн¤  њх
д≥¤льност≥.

     ” розв≥дувальних органах ”крањни  заборон¤Їтьс¤  створенн¤  ≥
д≥¤льн≥сть  орган≥зац≥йних  структур  пол≥тичних  парт≥й  та ≥нших
об'Їднань громад¤н,  що мають пол≥тичн≥ ц≥л≥.  „ленство та  участь
сп≥вроб≥тник≥в   розв≥дувальних   орган≥в   ”крањни  у  д≥¤льност≥
пол≥тичних  парт≥й  та  ≥нших  об'Їднанн¤х  громад¤н,   що   мають
пол≥тичн≥ ц≥л≥, не допускаЇтьс¤.

     як вин¤ток  дозвол¤Їтьс¤  членство  прац≥вник≥в,  ¤к≥  уклали
трудовий догов≥р з розв≥дувальними органами ”крањни, у профес≥йних
сп≥лках.

     —татт¤ 9. ѕрава розв≥дувальних орган≥в ”крањни

     ƒл¤ виконанн¤  визначених  цим  «аконом завдань розв≥дувальн≥
органи ”крањни мають право:

     встановлювати на  конф≥денц≥йн≥й  основ≥  сп≥вроб≥тництво   з
повнол≥тн≥ми,  д≥Їздатними  особами,  ¤к≥  добров≥льно  дали на це
згоду;

     отримувати дл¤ розв≥дувальних ц≥лей необх≥дну ≥нформац≥ю  в≥д
ус≥х орган≥в державноњ влади,  п≥дприЇмств, орган≥зац≥й ≥ установ,
включаючи банки,  незалежно в≥д  форми  власност≥,  в  тому  числ≥
≥нформац≥ю  з  автоматизованих ≥нформац≥йних та дов≥дкових систем,
банк≥в даних тощо у пор¤дку, визначеному законом;

     користуватис¤ послугами,  в тому числ≥ платними, експерт≥в та
консультант≥в  з  числа  фах≥вц≥в  ≥нших  орган≥в державноњ влади,
п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥;

     використовувати на догов≥рних  засадах  службов≥  прим≥щенн¤,
транспортн≥   засоби   та   ≥нше   майно  п≥дприЇмств,  установ  ≥
орган≥зац≥й незалежно в≥д  форми  власност≥,  а  також  за  згодою
окремих  ос≥б  -  належн≥  њм  житлов≥  та  нежитлов≥  прим≥щенн¤,
транспортн≥ засоби та ≥нше майно;

     в≥дкривати рахунки  в  нац≥ональн≥й  та  ≥ноземн≥й  валют≥  у
банках  та  ≥нших  ф≥нансових  установах  у  пор¤дку,  визначеному
законом;

     використовувати документи,  що прикривають сп≥вроб≥тник≥в  та
в≥домчу   приналежн≥сть   п≥дрозд≥л≥в,  орган≥зац≥й,  прим≥щень  ≥
транспортних засоб≥в до розв≥дувальних орган≥в ”крањни;

     створювати з  метою   консп≥рац≥њ   орган≥зац≥йн≥   структури
(п≥дрозд≥ли,  установи  ≥  орган≥зац≥њ),  необх≥дн≥  дл¤ виконанн¤
завдань   розв≥дувальних   орган≥в   ”крањни   та   прикритт¤   њх
сп≥вроб≥тник≥в;

     виступати замовниками                      науково-досл≥дних,
досл≥дно-конструкторських та  ≥нших  роб≥т  у  галуз≥  розробки  ≥
виготовленн¤   спец≥альних   засоб≥в,  необх≥дних  дл¤  зд≥йсненн¤
розв≥дувальноњ д≥¤льност≥,  створювати  ≥  застосовувати  техн≥чн≥
засоби розв≥дки;

     створювати в   пор¤дку,   встановленому  законом,  в≥дпов≥дн≥
навчальн≥  заклади  ≥   науково-досл≥дн≥   установи,   арх≥ви   та
зд≥йснювати д≥¤льн≥сть у видавнич≥й справ≥;

     орган≥зовувати ≥  забезпечувати  в  межах  своЇњ  компетенц≥њ
захист  державноњ  таЇмниц≥  в  установах  ”крањни  за   кордоном,
включаючи  заходи  щодо  попередженн¤  витоку по техн≥чних каналах
в≥домостей, що становл¤ть державну таЇмницю;

     зд≥йснювати техн≥чний    захист    прим≥щень    ≥    об'Їкт≥в
розв≥дувальних орган≥в;

     забезпечувати власну    безпеку   д≥¤льност≥   розв≥дувальних
орган≥в ”крањни та захист своњх  сил,  засоб≥в  ≥  ≥нформац≥њ  в≥д
протиправних д≥й та загроз.

     —татт¤ 10. Ќаданн¤ розв≥дувальноњ ≥нформац≥њ

     ≤нформац≥¤, здобута  й  опрацьована  розв≥дувальними органами
”крањни,  надаЇтьс¤  ѕрезиденту  ”крањни,  √олов≥  ¬ерховноњ  –ади
”крањни та ѕрем'Їр-м≥н≥стру ”крањни в пор¤дку, ¤кий визначаЇтьс¤ в
ѕоложенн≥ про розв≥дувальний орган,  з додержанн¤м  вимог  закон≥в
”крањни "ѕро  державну  таЇмницю" ,  "ѕро ≥нформац≥ю",
"ѕро захист ≥нформац≥њ в  автоматизованих  системах" та ≥нших.

     —татт¤ 11. ¬заЇмод≥¤ розв≥дувальних орган≥в ”крањни м≥ж
                собою, з правоохоронними органами ”крањни,
                а також ≥з спец≥альними службами ≥ноземних держав

     ѕор¤док взаЇмод≥њ розв≥дувальних орган≥в ”крањни м≥ж собою, з
правоохоронними   органами   ”крањни   визначаЇтьс¤   законами   ≥
прийн¤тими в≥дпов≥дно до них ≥ншими нормативно-правовими актами.

     –озв≥дувальн≥ органи  ”крањни  з дозволу ѕрезидента ”крањни в
межах  та  обс¤гах,  визначених  ним,   можуть   встановлювати   ≥
п≥дтримувати контакти ≥з спец≥альними службами ≥ноземних держав, у
тому числ≥ на  основ≥  двосторонн≥х  чи  багатосторонн≥х  угод,  з
додержанн¤м вимог законодавства ”крањни.

     ” випадках   довгострокового   сп≥вроб≥тництва   на   умовах,
визначених м≥жнародними договорами,  згода на обов'¤зков≥сть  ¤ких
дл¤  ”крањни  надана ¬ерховною –адою ”крањни,  можуть створюватис¤
оф≥ц≥йн≥ закордонн≥ представництва розв≥дувальних орган≥в ”крањни.

     —татт¤ 12. ¬заЇмов≥дносини розв≥дувальних орган≥в ”крањни
                з органами державноњ влади, п≥дприЇмствами,
                установами ≥ орган≥зац≥¤ми ”крањни

     –озв≥дувальн≥ органи ”крањни взаЇмод≥ють з органами державноњ
влади  ”крањни  в≥дпов≥дно  до  закон≥в, ≥нших нормативно-правових
акт≥в.

     ќргани державноњ влади,  п≥дприЇмства, установи ≥ орган≥зац≥њ
”крањни в пор¤дку,  встановленому законом, спри¤ють розв≥дувальним
органам ”крањни у виконанн≥ ними завдань, ¤к≥ покладен≥ на них цим
«аконом.

     ѕерел≥к орган≥в  виконавчоњ  влади,  що  можуть залучатис¤ до
участ≥  у  виконанн≥  програм  розв≥дувальноњ  д≥¤льност≥  або   в
заходах,  ¤к≥ зд≥йснюютьс¤ розв≥дувальними органами,  визначаЇтьс¤
ѕрезидентом ”крањни.

     —татт¤ 13. ≤нформуванн¤ громадськост≥ про д≥¤льн≥сть
                розв≥дувальних орган≥в ”крањни

     ѕро свою    д≥¤льн≥сть   розв≥дувальн≥   органи   ”крањни   в
установленому пор¤дку ≥нформують громадськ≥сть ”крањни, зд≥йснюючи
зв'¤зок  з  об'Їднанн¤ми  громад¤н,  засобами масовоњ ≥нформац≥њ ≥
громад¤нами через в≥дпов≥дн≥ структурн≥ п≥дрозд≥ли та њх посадових
ос≥б.

     ћатер≥али про д≥¤льн≥сть розв≥дувальних орган≥в ”крањни,  ¤к≥
надаютьс¤ засобам масовоњ ≥нформац≥њ, не можуть м≥стити в≥домост≥,
що становл¤ть державну таЇмницю.

     ѕубл≥кац≥¤ в≥домостей  про розв≥дувальн≥ органи ”крањни та њх
д≥¤льн≥сть зд≥йснюЇтьс¤ з дотриманн¤м вимог  «акону  ”крањни  "ѕро
державну таЇмницю".

     —татт¤ 14. «ахист в≥домостей про розв≥дувальн≥ органи
                ”крањни

     ¬≥домост≥ про  особовий  склад,  що  зд≥йснюЇ   розв≥дувальну
д≥¤льн≥сть,  засоби,  зм≥ст,  плани,  орган≥зац≥ю, ф≥нансуванн¤ та
матер≥ально-техн≥чне  забезпеченн¤,  форми,  методи  ≥  результати
розв≥дувальноњ д≥¤льност≥,  а також про ос≥б, ¤к≥ сп≥вроб≥тничають
або   ран≥ше   сп≥вроб≥тничали   на   конф≥денц≥йн≥й   основ≥    з
розв≥дувальними   органами,   становл¤ть   державну   таЇмницю   ≥
п≥дл¤гають захисту в пор¤дку,  визначеному  «аконом  ”крањни  "ѕро
державну таЇмницю".

     —татт¤ 15. ‘≥нансуванн¤ та матер≥ально-техн≥чне
                забезпеченн¤ розв≥дувальних орган≥в ”крањни

     ‘≥нансуванн¤ та       матер≥ально-техн≥чне       забезпеченн¤
розв≥дувальних  орган≥в  ”крањни  зд≥йснюютьс¤  за рахунок кошт≥в,
передбачених окремим  р¤дком  у  ƒержавному  бюджет≥  ”крањни  дл¤
кожного  розв≥дувального  органу,  та  ≥нших джерел,  передбачених
законом.   –озв≥дувальн≥   органи   ”крањни   ф≥нансуютьс¤   через
Ќац≥ональний банк ”крањни.

     –озпор¤дником бюджетних  кошт≥в,  у  тому числ≥ валютних,  на
утриманн¤ ≥ забезпеченн¤ д≥¤льност≥ розв≥дувального органу ”крањни
Ї кер≥вник цього органу.

     –озв≥дувальн≥ органи ”крањни мають право ввозити на територ≥ю
”крањни засоби озброЇнн¤,  спец≥альн≥  техн≥чн≥  та  ≥нш≥  засоби,
вогнепальну  зброю  та  боЇприпаси до нењ дл¤ забезпеченн¤ власних
потреб,  а також у раз≥ необх≥дност≥ передавати ≥ вивозити  њх  за
меж≥ ”крањни в пор¤дку, визначеному  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.

     –озв≥дувальн≥ органи ”крањни зв≥льн¤ютьс¤ в≥д сплати вв≥зного
мита  та  акцизного  збору  за  техн≥ку,  устаткуванн¤,  майно   ≥
матер≥али, що призначен≥ дл¤ власного використанн¤ цими органами.

     –озв≥дувальн≥ органи ”крањни мають житловий фонд.

                            –озд≥л III

          ѕ–ј¬ќ¬»… —“ј“”— —ѕ≤¬–ќЅ≤“Ќ» ≤¬ –ќ«¬≤ƒ”¬јЋ№Ќ»’
            ќ–√јЌ≤¬ ” –јѓЌ» “ј ќ—≤Ѕ, я ≤  ќЌ‘≤ƒ≈Ќ÷≤…Ќќ
                     —ѕ≤¬–ќЅ≤“Ќ»„јё“№ « ÷»ћ»
                  ќ–√јЌјћ», ѓ’ —ќ÷≤јЋ№Ќ»… «ј’»—“

     —татт¤ 16. —п≥вроб≥тники розв≥дувальних орган≥в ”крањни

     —п≥вроб≥тниками розв≥дувальних      орган≥в     ”крањни     Ї
в≥йськовослужбовц≥ та службовц≥  кадрового  складу  розв≥дувальних
п≥дрозд≥л≥в  в≥дпов≥дних  центральних орган≥в виконавчоњ влади,  а
також в≥йськовослужбовц≥, службовц≥ та прац≥вники, ¤к≥ не належать
до кадрового складу цих орган≥в.

     —лужбовц≥ кадрового  складу  розв≥дувальних орган≥в ”крањни Ї
державними  службовц¤ми.  ¬≥днесенн¤  њх  посад   до   в≥дпов≥дних
категор≥й  посад державних службовц≥в,  а також пор¤док прийому на
службу  або  на  роботу  в   розв≥дувальний   орган   визначаютьс¤
ѕоложенн¤м про розв≥дувальний орган.

     Ќа в≥йськовослужбовц≥в  розв≥дувальних орган≥в,  у тому числ≥
тих,  ¤к≥ не належать до кадрового складу розв≥дувальних  орган≥в,
поширюЇтьс¤  д≥¤  законодавства ”крањни про проходженн¤ в≥йськовоњ
служби  з  урахуванн¤м  особливостей,  що  обумовлен≥   специф≥кою
завдань, ¤к≥ виконуютьс¤ зазначеними в≥йськовослужбовц¤ми.

     Ќа службовц≥в    та    прац≥вник≥в   розв≥дувальних   орган≥в
поширюЇтьс¤ д≥¤ законодавства ”крањни про працю.

     —татт¤ 17.  адровий склад розв≥дувальних орган≥в ”крањни

     ƒо кадрового складу розв≥дувальних орган≥в  ”крањни  належать
в≥йськовослужбовц≥ ≥ службовц≥,  ¤к≥ за посадами, що вони займають
у  цих  органах,  п≥дпор¤дкованих  њм   навчальних   закладах   та
науково-досл≥дних  установах,  виконують  функц≥ональн≥ обов'¤зки,
безпосередньо пов'¤зан≥ з розв≥дувальною д≥¤льн≥стю. ѕерел≥к посад
сп≥вроб≥тник≥в    кадрового    складу    розв≥дувального    органу
визначаЇтьс¤ ѕоложенн¤м про в≥дпов≥дний розв≥дувальний орган.

     —п≥вроб≥тники кадрового  складу  розв≥дувальних  орган≥в  дл¤
виконанн¤   своњх  функц≥ональних  обов'¤зк≥в  можуть  займати,  з
додержанн¤м вимог цього «акону,  посади в органах державноњ влади,
на  п≥дприЇмствах,  в  установах  ≥  орган≥зац≥¤х  будь-¤коњ форми
власност≥ без розкритт¤ њх належност≥ до  розв≥дувальних  орган≥в.
ѕосадов≥  особи  зазначених орган≥в державноњ влади,  п≥дприЇмств,
установ ≥ орган≥зац≥й несуть передбачену законом  в≥дпов≥дальн≥сть
за  розголошенн¤  в≥домостей  про належн≥сть цих сп≥вроб≥тник≥в до
розв≥дувальних орган≥в,  ¤кщо  так≥  стали  њм  в≥дом≥  в  процес≥
роботи.

     –озв≥дувальн≥ органи  ”крањни  можуть мати кадровий резерв ≥з
числа фах≥вц≥в в≥дпов≥дних спец≥альностей.

     —п≥вроб≥тникам кадрового   складу   розв≥дувальних    орган≥в
”крањни видаЇтьс¤ спец≥альне службове посв≥дченн¤.


     —татт¤ 18. ѕравовий статус сп≥вроб≥тник≥в розв≥дувальних
                орган≥в ”крањни

     —п≥вроб≥тники кадрового складу розв≥дувальних орган≥в ”крањни
п≥д  час  виконанн¤  ними  службових  обов'¤зк≥в  перебувають  п≥д
спец≥альним захистом держави.  Ќ≥хто, кр≥м орган≥в державноњ влади
та посадових  ос≥б,  ¤к≥  визначен≥  цим  «аконом,  не  маЇ  права
втручатис¤ в њх службову д≥¤льн≥сть.

     ƒл¤ захисту  житт¤,  здоров'¤,  житла  ≥ майна сп≥вроб≥тник≥в
розв≥дувальних орган≥в ”крањни та њх  близьких  родич≥в  (дружина,
чолов≥к,  батьки,  д≥ти,  р≥дн≥  брати  ≥ сестри) в≥д протиправних
пос¤гань  ≥  загроз  у  зв'¤зку  ≥з   службовою   д≥¤льн≥стю   цих
сп≥вроб≥тник≥в  розв≥дувальн≥ органи ”крањни зд≥йснюють спец≥альн≥
заходи щодо забезпеченн¤ безпеки в пор¤дку,  передбаченому «аконом
”крањни  "ѕро  державний  захист прац≥вник≥в суду ≥ правоохоронних
орган≥в" та  ≥ншими  актами  законодавства  ”крањни.
–≥шенн¤  про  вжитт¤  цих  заход≥в  у  кожному конкретному випадку
приймаютьс¤ кер≥вником в≥дпов≥дного розв≥дувального органу.

     —татус сп≥вроб≥тника розв≥дувального органу ”крањни  не  може
бути  використаний  дл¤  дос¤гненн¤  ц≥лей,  ¤к≥  не  пов'¤зан≥  з
виконанн¤м його функц≥ональних обов'¤зк≥в.

     —татт¤ 19. «астосуванн¤ сп≥вроб≥тниками розв≥дувальних
                орган≥в ”крањни засоб≥в ф≥зичного впливу,
                спец≥альних засоб≥в та вогнепальноњ зброњ

     —п≥вроб≥тники розв≥дувальних  орган≥в  ”крањни  виключно  дл¤
реал≥зац≥њ прав,  визначених в абзацах одинадц¤тому ≥ тринадц¤тому
частини першоњ статт≥ 9  цього  «акону,  мають  право  застосувати
засоби  ф≥зичного  впливу,  збер≥гати,  носити,  використовувати ≥
застосовувати  спец≥альн≥  засоби  активноњ  оборони  в   пор¤дку,
передбаченому   законодавством   ”крањни,   а   в≥йськовослужбовц≥
розв≥дувальних  орган≥в,   кр≥м   того,   -   збер≥гати,   носити,
використовувати  ≥  застосовувати  вогнепальну  зброю  в  пор¤дку,
передбаченому «аконом ”крањни "ѕро м≥л≥ц≥ю".

     ѕеревищенн¤ сп≥вроб≥тником  розв≥дувального  органу   ”крањни
своњх  повноважень  при  застосуванн≥  засоб≥в  ф≥зичного  впливу,
спец≥альних  засоб≥в  та  вогнепальноњ  зброњ   т¤гне   за   собою
в≥дпов≥дальн≥сть, встановлену законом.

     —татт¤ 20. ¬≥дпов≥дальн≥сть сп≥вроб≥тник≥в розв≥дувальних
                орган≥в ”крањни за правопорушенн¤

     —п≥вроб≥тники розв≥дувальних    орган≥в    ”крањни     несуть
в≥дпов≥дальн≥сть  за  адм≥н≥стративн≥  правопорушенн¤  в  пор¤дку,
встановленому  одексом ”крањни про адм≥н≥стративн≥  правопорушенн¤
дл¤   ос≥б,   на  ¤ких  поширюЇтьс¤  д≥¤   дисципл≥нарних статут≥в 
або спец≥альних положень про дисципл≥ну.

     ” раз≥    затриманн¤    сп≥вроб≥тника    кадрового     складу
розв≥дувального  органу  ”крањни за п≥дозрою у скоЇнн≥ злочину або
обранн¤ щодо нього  запоб≥жного  заходу  у  вигл¤д≥  триманн¤  п≥д
вартою його тримають окремо в≥д ≥нших ос≥б.  ѕрив≥д, затриманн¤ та
арешт ≥ пов'¤зан≥ з цим  обшук  особи  та  огл¤д  речей  кадрового
сп≥вроб≥тника  розв≥дувального  органу  при  виконанн≥  ним  своњх
службових обов'¤зк≥в зд≥йснюютьс¤ т≥льки в  присутност≥  оф≥ц≥йних
представник≥в  цього  органу.  Ќе  п≥дл¤гають  огл¤ду ≥ затриманню
транспортн≥  засоби  розв≥дувальних   орган≥в   та   њх   кадрових
сп≥вроб≥тник≥в при використанн≥ цих засоб≥в у службових ц≥л¤х.

     Ќепередбачен≥ ф≥нансов≥  та майнов≥ збитки,  завдан≥ ф≥зичним
або   юридичним   особам   внасл≥док   виконанн¤   сп≥вроб≥тниками
розв≥дувальних  орган≥в  ”крањни  покладених  на  них завдань,  не
т¤гнуть за собою в≥дпов≥дальност≥ з боку цих сп≥вроб≥тник≥в,  ¤кщо
вони  д≥¤ли  в≥дпов≥дно  до  наданих њм законом повноважень.  “ак≥
збитки компенсуютьс¤ в пор¤дку,  визначеному законом, в≥дпов≥дними
розв≥дувальними  органами  за  рахунок  кошт≥в  ƒержавного бюджету
”крањни,  передбачених на ф≥нансуванн¤ розв≥дувальних орган≥в  або
спец≥альних програм.

     —татт¤ 21. —оц≥альний захист сп≥вроб≥тник≥в розв≥дувальних
                орган≥в ”крањни та член≥в њх с≥мей

     —оц≥альний захист   сп≥вроб≥тник≥в   розв≥дувальних   орган≥в
”крањни  та  член≥в њх с≥мей,  а також цив≥льних прац≥вник≥в,  ¤к≥
уклали  трудовий  догов≥р  з  розв≥дувальними  органами   ”крањни,
гарантуЇтьс¤ законом.

     «аходи соц≥ального   захисту  мають  бути  ун≥ф≥кованими  дл¤
сп≥вроб≥тник≥в розв≥дувальних орган≥в незалежно  в≥д  њх  в≥домчоњ
належност≥.

     —п≥вроб≥тникам кадрового  складу  розв≥дувальних  орган≥в  за
роботу,  пов'¤зану з виконанн¤м  спец≥альних  завдань,  що  сто¤ть
перед   цими   органами,   виплачуЇтьс¤  надбавка  в  розм≥р≥,  що
визначаЇтьс¤ в≥дпов≥дними нормативно-правовими актами.

     ” раз≥ затриманн¤,  арешту або засудженн¤ за  межами  ”крањни
сп≥вроб≥тник≥в  кадрового  складу розв≥дувальних орган≥в ”крањни у
зв'¤зку з виконанн¤м ними завдань,  що покладен≥ на  розв≥дувальн≥
органи ”крањни, держава спри¤Ї зв≥льненню њх та член≥в њх с≥мей.

     ” раз≥  повноњ  або частковоњ втрати сп≥вроб≥тником кадрового
складу розв≥дувального органу ”крањни  профес≥йноњ  придатност≥  в
результат≥  його розшифруванн¤ або внасл≥док ≥нших не залежних в≥д
нього причин  розв≥дувальний  орган  зобов'¤заний  працевлаштувати
зазначеного  сп≥вроб≥тника або створити умови дл¤ його профес≥йноњ
переп≥дготовки.

     ћайнов≥ збитки,  завдан≥   сп≥вроб≥тнику   кадрового   складу
розв≥дувального  органу  ”крањни та членам його с≥м'њ у зв'¤зку ≥з
зд≥йсненн¤м     розв≥дувальноњ     д≥¤льност≥,     в≥дшкодовуютьс¤
розв≥дувальним   органом  за  рахунок  кошт≥в  ƒержавного  бюджету
”крањни в пор¤дку, визначеному цив≥льним законодавством ”крањни.

     ѕоложенн¤, передбачен≥ ц≥Їю  статтею,  поширюютьс¤  також  на
колишн≥х   сп≥вроб≥тник≥в   розв≥дувальних  орган≥в  ”крањни,  ¤к≥
потребують  такого  захисту  в  зв'¤зку   з   њхньою   попередньою
д≥¤льн≥стю.

     —п≥вроб≥тникам розв≥дувальних   орган≥в   ”крањни   з   числа
в≥йськовослужбовц≥в, ¤к≥ зг≥дно з законом мають право на пенс≥ю за
вислугою  рок≥в  ≥ ¤ких залишено на служб≥,  щом≥с¤ц¤ виплачуютьс¤
надбавки в розм≥р≥, що визначаЇтьс¤  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.

     ќбчисленн¤ пенс≥й   сп≥вроб≥тникам   розв≥дувальних   орган≥в
”крањни з числа в≥йськовослужбовц≥в,  ¤к≥ зв≥льн¤ютьс¤ з≥ служби ≥
мають право на пенс≥ю,  зд≥йснюЇтьс¤ виход¤чи з розм≥р≥в грошового
забезпеченн¤,  що  виплачувалис¤  њм на день зв≥льненн¤ з≥ служби,
або   в   розм≥рах,   встановлених   дл¤   в≥дпов≥дних   категор≥й
в≥йськовослужбовц≥в.

     —татт¤ 22. ѕрава ≥ обов'¤зки ос≥б, ¤к≥ конф≥денц≥йно
                сп≥вроб≥тничають з розв≥дувальними органами
                ”крањни

      онф≥денц≥йне сп≥вроб≥тництво  розв≥дувальних орган≥в ”крањни
з  метою  виконанн¤  завдань,  що  визначен≥  цим  «аконом,   може
встановлюватис¤  з  особами  на  безоплатн≥й  або платн≥й засадах.
ѕор¤док п≥дтриманн¤ взаЇмов≥дносин з такими  особами  визначаЇтьс¤
нормативними актами в≥дпов≥дних розв≥дувальних орган≥в.

     « метою   забезпеченн¤   безпеки   ос≥б,   ¤к≥  конф≥денц≥йно
сп≥вроб≥тничають або сп≥вроб≥тничали  з  розв≥дувальними  органами
”крањни,  та  член≥в  њх с≥мей можуть зд≥йснюватис¤ заходи щодо њх
захисту в пор¤дку,  передбаченому цим «аконом  дл¤  сп≥вроб≥тник≥в
розв≥дувальних орган≥в.

     —татт¤ 23. —оц≥альний захист ос≥б, ¤к≥ конф≥денц≥йно
                сп≥вроб≥тничають з розв≥дувальними органами
                ”крањни

     ќсобам, ¤к≥  конф≥денц≥йно сп≥вроб≥тничають з розв≥дувальними
органами ”крањни,  гарантуютьс¤ нерозголошенн¤  цих  стосунк≥в  та
соц≥альний захист.

                            –озд≥л IV

                  ќЌ“–ќЋ№ ≤ Ќј√Ћяƒ «ј ƒ≤яЋ№Ќ≤—“ё
                  –ќ«¬≤ƒ”¬јЋ№Ќ»’ ќ–√јЌ≤¬ ” –јѓЌ»

     —татт¤ 24.  онтроль ѕрезидента ”крањни за д≥¤льн≥стю
                розв≥дувальних орган≥в ”крањни

      онтроль за д≥¤льн≥стю розв≥дувальних орган≥в ”крањни в межах
конституц≥йних  повноважень  зд≥йснюЇтьс¤  ѕрезидентом ”крањни,  в
тому числ≥ через керовану ним –аду нац≥ональноњ безпеки ≥  оборони
”крањни.

     –озв≥дувальн≥ органи ”крањни допов≥дають ѕрезидентов≥ ”крањни
≥ зв≥тують перед ним  з  питань  та  в  пор¤дку,  що  визначаютьс¤
ѕрезидентом ”крањни.

     —татт¤ 25.  онтроль ¬ерховноњ –ади ”крањни за д≥¤льн≥стю
                розв≥дувальних орган≥в ”крањни

      онтроль за   д≥¤льн≥стю   розв≥дувальних   орган≥в   ”крањни
зд≥йснюЇтьс¤  ¬ерховною  –адою  ”крањни  в пор¤дку,  встановленому
 онституц≥Їю ”крањни.

     —татт¤ 26. ѕор¤док зд≥йсненн¤ контрольних функц≥й
                –ахунковою палатою ”крањни

     ƒл¤ зд≥йсненн¤ контролю за витратою кошт≥в ƒержавного бюджету
”крањни на утриманн¤ розв≥дувальних орган≥в ”крањни ≥ ф≥нансуванн¤
њх д≥¤льност≥ створюЇтьс¤ з числа член≥в –ахунковоњ палати ”крањни
спец≥альна група.

     —пец≥альна група  –ахунковоњ  палати  ”крањни  маЇ  право   у
встановленому   законом   пор¤дку  отримувати  в≥д  розв≥дувальних
орган≥в  ”крањни  документи  стосовно  витрат  кошт≥в   ƒержавного
бюджету  ”крањни,  а  також  заслуховувати  кер≥вник≥в в≥дпов≥дних
розв≥дувальних орган≥в з цих питань на закритих зас≥данн¤х.

     „лени спец≥альноњ групи –ахунковоњ палати ”крањни  зд≥йснюють
повноваженн¤,  передбачен≥ ц≥Їю статтею,  лише за умови оформленн¤
допуску  до  в≥домостей,  ¤к≥  становл¤ть  державну  таЇмницю,   в
пор¤дку, встановленому «аконом  ”крањни  "ѕро  державну таЇмницю". 
ѓм  заборон¤Їтьс¤  розкривати   методи   ≥   засоби
д≥¤льност≥     розв≥дувальних     орган≥в,    розшифровувати    њх
сп≥вроб≥тник≥в, розголошувати отриману ≥нформац≥ю.

     —татт¤ 27. ѕрокурорський нагл¤д

     Ќагл¤д за  додержанн¤м   розв≥дувальними   органами   ”крањни
закон≥в  ”крањни  зд≥йснюЇтьс¤  √енеральним  прокурором  ”крањни ≥
уповноваженими  ним  прокурорами  в≥дпов≥дно  до   онституц≥њ   та
закон≥в ”крањни.

     ¬≥домост≥ про  ос≥б,  ¤к≥  конф≥денц≥йно сп≥вроб≥тничають або
сп≥вроб≥тничали  з  розв≥дувальним  органом  ”крањни,   належн≥сть
конкретних  ос≥б  до  кадрового  складу розв≥дувальних орган≥в,  а
також орган≥зац≥йно-штатна  структура  розв≥дувальних  орган≥в  до
предмета прокурорського нагл¤ду не вход¤ть.

                             –озд≥л V

                       ѕ–» ≤Ќ÷≈¬≤ ѕќЋќ∆≈ЌЌя

     1. ÷ей «акон набираЇ чинност≥ з дн¤ його опубл≥куванн¤.

     2. ƒо приведенн¤ закон≥в ”крањни та ≥нших нормативно-правових
акт≥в  у  в≥дпов≥дн≥сть  ≥з  цим  «аконом  вони  застосовуютьс¤  у
частин≥, що не суперечить цьому «акону.

     3.  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни у  шестим≥с¤чний  строк  з  дн¤
набранн¤ чинност≥ цим «аконом:

     подати на  розгл¤д  ¬ерховноњ  –ади  ”крањни  пропозиц≥њ щодо
внесенн¤ зм≥н до закон≥в ”крањни, що випливають з цього «акону;

     привести своњ нормативно-правов≥ акти у в≥дпов≥дн≥сть ≥з  цим
«аконом;

     забезпечити приведенн¤  м≥н≥стерствами,  ≥ншими  центральними
органами виконавчоњ влади ”крањни њх нормативно-правових  акт≥в  у
в≥дпов≥дн≥сть ≥з цим «аконом.


 ѕрезидент ”крањни                                         Ћ. ”„ћј

 м.  ињв, 22 березн¤ 2001 року
          N 2331-III



Hosted by uCoz