|
ѕ ќ — “ ј Ќ ќ ¬ ј ¬≈–’ќ¬Ќќѓ –јƒ» ” –јѓЌ» ѕро ≥нформац≥ю аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни про стан ≥ формуванн¤ ц≥н та тариф≥в у житлово-комунальн≥й сфер≥ «аслухавши ≥нформац≥ю аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни про стан ≥ формуванн¤ ц≥н та тариф≥в у житлово-комунальн≥й сфер≥, ¬ерховна –ада ”крањни в≥дзначаЇ, що д≥¤льн≥сть ”р¤ду ”крањни через формуванн¤ ц≥н ≥ тариф≥в у житлово-комунальн≥й сфер≥ Ї грубим порушенн¤м прав людини, закр≥плених ¤к онституц≥Їю ”крањни ≥ законами ”крањни, так ≥ нормами м≥жнародного права. ¬≥дпов≥дно до статей 46 ≥ 48 онституц≥њ ”крањни держава гарантуЇ кожному р≥вень житт¤, не нижчий в≥д прожиткового м≥н≥муму, до ¤кого вход¤ть ≥ витрати на утриманн¤ житла. јналог≥чна норма закладена ≥ в «агальну декларац≥ю прав людини (статт¤ 25). —татт¤ 22 онституц≥њ ”крањни заборон¤Ї при прийн¤тт≥ нових закон≥в звуженн¤ зм≥сту та обс¤гу ≥снуючих прав ≥ свобод. «аконом ”крањни "ѕро прожитковий м≥н≥мум" встановлений перел≥к товар≥в та послуг, њх обс¤ги, що конкретизуЇ, конституц≥йн≥ гарант≥њ прав громад¤н по чотирьох соц≥альних ≥ демограф≥чних групах населенн¤. ѕри п≥драхунку р≥вн¤ прожиткового м≥н≥муму закладено, що р≥вень витрат на житлово-комунальн≥ послуги в структур≥ прожиткового м≥н≥муму становить в середньому 12 в≥дсотк≥в. ¬супереч нормам «акону д≥¤льн≥сть ”р¤ду призвела до того, що при середн≥й зароб≥тн≥й плат≥ в ”крањн≥ в лютому 2001 року 263,66 гривн≥, середн¤ сума плати за житлово-комунальн≥ послуги на одну людину становила 105,9 гривн≥, тобто 40 в≥дсотк≥в в≥д зарплати. —ередн¤ пенс≥¤ в ”крањн≥ становить 97 гривень (при прожитковому м≥н≥мум≥ дл¤ працездатних ос≥б 331,05 гривн≥, дл¤ ос≥б, що втратили працездатн≥сть, - 248,77 гривн≥). ѕол≥тика субсид≥й не вир≥шуЇ ц≥Їњ проблеми. “аким чином, пол≥тика ц≥н ≥ тариф≥в у житлово-комунальн≥й сфер≥ стала непосильним т¤гарем дл¤ населенн¤ в ц≥лому, особливо т¤жким дл¤ пенс≥онер≥в, ≥нвал≥д≥в, багатод≥тних с≥мей, матер≥в-одиначок. ѕрот¤гом 2000 року ц≥ни та тарифи на житлово-комунальн≥ послуги зб≥льшилис¤ на 39,2 в≥дсотка, що призвело до зб≥льшенн¤ заборгованост≥ населенн¤ за житлово-комунальн≥ послуги на 1,5 млрд. гривень. ”р¤д не зробив н≥чого дл¤ впровадженн¤ механ≥зму погашенн¤ заборгованост≥ населенн¤ за житлово-комунальн≥ послуги через поверненн¤ про≥ндексованих заощаджень населенн¤. ≤нститут субсидуванн¤ де¤ких категор≥й громад¤н в≥дкритий дл¤ зловживань ≥ ф≥нансово ”р¤дом не забезпечуЇтьс¤. «аборгован≥сть в≥дд≥л≥в субсид≥й перед житлово-комунальним господарством станом на 1 березн¤ 2001 року становить 598,1 млн. гривень. ÷е ще б≥льш ускладнюЇ ф≥нансове становище п≥дприЇмств житлово-комунального господарства ≥ св≥дчить про неспроможн≥сть ”р¤ду ф≥нансово вир≥шити цю проблему. ”кор≥нилась практика встановленн¤ завищених норм споживанн¤ газу, води, тепла, норм втрат ≥ витрат. «ростаюч≥ обс¤ги штучних втрат у галуз≥ перекладаютьс¤ на споживача, необх≥дна робота по ѓх зменшенню не проводитьс¤. ‘ормуванн¤ тариф≥в зд≥йснюЇтьс¤ не на основ≥ техн≥ко-економ≥чних розрахунк≥в, а витратним методом, тобто на основ≥ фактичних витрат минулих пер≥од≥в, розм≥р ¤ких недостатньо обгрунтований. ƒо порушенн¤ статт≥ 3 онституц≥њ ”крањни призвела передача повноважень щодо встановленн¤ тариф≥в на водо-, теплопостачанн¤, водов≥дведенн¤, утриманн¤ житла м≥сцевим органам влади. ƒо негативних насл≥дк≥в призвела в≥дм≥на нульовоњ ставки податку на додану варт≥сть на продаж електроенерг≥њ. “акож негативн≥ результати дало застосуванн¤ перехресного субсидуванн¤, що призводить до зниженн¤ конкурентоздатност≥ в≥тчизн¤ноњ продукц≥њ через перекладенн¤ на њњ соб≥варт≥сть штучно завищених ц≥н ≥ тариф≥в на комунальн≥ послуги. ≤снуЇ значний розрив тариф≥в дл¤ населенн¤ ≥ тариф≥в дл¤ ≥нших споживач≥в - п≥дприЇмств, орган≥зац≥й та установ. ѕо водозабезпеченню на приклад≥ одного з рег≥он≥в р≥зниц¤ вже дос¤гала 50 раз≥в, водов≥дведенню - 60 раз≥в, теплозабезпеченню - 11 раз≥в. ÷е л¤гаЇ непом≥рним т¤гарем на бюджети вс≥х р≥вн≥в (¤кщо говорити про бюджетн≥ установи) та на соб≥варт≥сть промисловоњ продукц≥њ. ¬ к≥нцевому рахунку - на платника податк≥в ≥ покупц¤, тобто знову на населенн¤. —истематична в≥дсутн≥сть бюджетних асигнувань призвела до прискореного стар≥нн¤ ¤к житлового фонду, так ≥ об'Їкт≥в комунального господарства, до авар≥й в системах життЇзабезпеченн¤ м≥ського господарства та вибутт¤ њх з експлуатац≥њ. ¬ той же час витрати на кап≥тальний ремонт житла пор≥вн¤но з 1991 роком скоротилис¤ в 17 раз≥в. Ќе провадитьс¤ належна робота по пол≥пшенню ¤кост≥ наданих послуг, проведенню пол≥тики ресурсозбереженн¤, оснащенню житлових будинк≥в приладами обл≥ку водо-, газо- ≥ теплоспоживанн¤. «а даними ƒержавного ком≥тету статистики ”крањни, за 2000 р≥к завданн¤ по встановленню в житлових будинках л≥чильник≥в холодноњ води виконано на 10,6 в≥дсотка, л≥чильник≥в гар¤чоњ води - на 2,2 в≥дсотка, тепловоњ енерг≥њ - на 3,6 в≥дсотка, прилад≥в регулюванн¤ - на 0,9 в≥дсотка. “аким чином, не використовуютьс¤ над≥йний зас≥б економ≥њ ресурс≥в та можливост≥ регулювати њх споживанн¤. ¬провадженн¤ догов≥рних в≥дносин м≥ж споживачем ≥ виробниками послуг не набуло системного характеру ≥ не стало основою правового захисту споживач≥в в≥д свав≥лл¤ постачальник≥в послуг. ¬ерховна –ада ”крањни п о с т а н о в л ¤ Ї: 1. –оботу аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни щодо проведенн¤ ц≥новоњ пол≥тики в житлово-комунальн≥й сфер≥ визнати незадов≥льною. 2. аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни: з метою забезпеченн¤ конституц≥йних прав громад¤н ”крањни, гарант≥њ стандартност≥ ≥ р≥внодоступност≥ житлово-комунальних послуг перейти до ц≥л≥сноњ державноњ пол≥тики формуванн¤ ц≥н ≥ тариф≥в на житлово-комунальн≥ послуги. ¬нести на розгл¤д ¬ерховноњ –ади ”крањни проект «акону ”крањни про внесенн¤ зм≥н до закон≥в ”крањни "ѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ", "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥" та внести зм≥ни до своњх нормативно-правових акт≥в щодо наданн¤ повноважень встановленн¤ тариф≥в м≥сцевими органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ лише на наднормативн≥ та додатков≥ види житлово-комунальних послуг; до 1 вересн¤ 2001 року внести зм≥ни до ѕрограми проведенн¤ житлово-комунальноњ реформи на 1999 - 2001 роки, затвердженоњ ѕостановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни "ѕро затвердженн¤ ѕрограми проведенн¤ житлово-комунальноњ реформи на 1999 - 2001 роки" в≥д 29 с≥чн¤ 1999 року N 113, передбачивши при цьому комплекс таких нев≥дкладних заход≥в: 1) перегл¤нути д≥юч≥ норми ≥ нормативи споживанн¤ послуг, ц≥ни ≥ тарифи на них з метою зад≥¤нн¤ вс≥х можливих резерв≥в здешевленн¤ вартост≥ послуг за рахунок зменшенн¤ витрат, ресурсо- ≥ енергозбереженн¤. Ќев≥дкладним Ї завданн¤ переходу до економ≥чно обгрунтованих тариф≥в дл¤ п≥дприЇмств ≥ населенн¤. ќптим≥зац≥Їю норм споживанн¤ ≥ здешевленн¤м вартост≥ послуг забезпечити можлив≥сть сплати за житлово-комунальн≥ послуги населенн¤м у державному та комунальному житловому фонд≥, а також у приватизованих квартирах, розташованих в будинках цих фонд≥в, на р≥вн≥ 12 в≥дсотк≥в в≥д сукупного доходу в≥дпов≥дно до норматив≥в витрат на житлово-комунальн≥ послуги, закладених у прожитковому м≥н≥мум≥. ўор≥чно, починаючи з 2002 року, при п≥дготовц≥ проекту ƒержавного бюджету ”крањни передбачати в≥дпов≥дну компенсац≥ю за зниженн¤ тариф≥в на житлово-комунальн≥ послуги; 2) забезпечити пол≥пшенн¤ ¤кост≥ житлово-комунальних послуг, що надаютьс¤ населенню в≥дпов≥дно до державних стандарт≥в, у тому числ≥ ¤кост≥ питноњ води, температури жилих прим≥щень та гар¤чоњ води, що подаЇтьс¤ населенню, техн≥чний та сан≥тарний стан житлового фонду; передбачити дотац≥њ ≥з державного ≥ м≥сцевих бюджет≥в на оплату житлово-комунальних послуг с≥м'¤м, фактично отриманий сукупний доход ¤ких не перевищуЇ сукупний прожитковий м≥н≥мум член≥в цих с≥мей. ƒл¤ с≥мей, фактично отриманий сукупний доход ¤ких перевищуЇ сукупний прожитковий м≥н≥мум член≥в цих с≥мей, врегулювати механ≥зм оплати житлово-комунальних послуг законом. ¬≥дпов≥дний проект закону внести на розгл¤д ¬ерховноњ –ади ”крањни в м≥с¤чний строк; до 1 липн¤ 2001 року забезпечити погашенн¤ заборгованост≥ за житлово-комунальн≥ послуги вс≥ма верствами населенн¤, за вин¤тком с≥мей, фактично отриманий сукупний доход ¤ких менший сукупного прожиткового м≥н≥муму член≥в цих с≥мей; погасити заборгован≥сть с≥мей, фактично отриманий сукупний доход ¤ких на момент утворенн¤ заборгованост≥ був менший сукупного прожиткового м≥н≥муму член≥в цих с≥мей, за житлово-комунальн≥ послуги, що утворилас¤ станом на 1 червн¤ 2001 року; прот¤гом тижн¤ з дн¤ набранн¤ чинност≥ ц≥Їю ѕостановою внести до робочоњ групи ом≥тету ¬ерховноњ –ади ”крањни з питань соц≥альноњ пол≥тики та прац≥ пропозиц≥њ до проекту «акону ”крањни про механ≥зм поверненн¤ трудових заощаджень населенн¤, прийн¤того ¬ерховною –адою ”крањни у першому читанн≥ 22 березн¤ 2001 року, щодо використанн¤ трудових заощаджень населенн¤ дл¤ оплати за житлово-комунальн≥ послуги; з метою захисту права споживач≥в забезпечити реал≥зац≥ю ѕрограми поетапного оснащенн¤ на¤вного житлового фонду засобами обл≥ку та регулюванн¤ споживанн¤ води ≥ тепловоњ енерг≥њ на 1996 - 2002 роки. ƒл¤ цього: 1) доопрацювати њњ з урахуванн¤м реального в≥дставанн¤ по строках реал≥зац≥њ ≥ необх≥дност≥ прискоренн¤ њњ завершенн¤; 2) включити ѕрограму до реЇстру державних програм; 3) передбачити в≥дпов≥дн≥ державн≥ кошти на реал≥зац≥ю ѕрограми; прот¤гом м≥с¤ц¤ з дн¤ набранн¤ чинност≥ ц≥Їю ѕостановою внести на розгл¤д ¬ерховноњ –ади ”крањни проекти закон≥в про внесенн¤ зм≥н: 1) до «акону ”крањни "ѕро податок на додану варт≥сть" щодо встановленн¤ нульовоњ ставки на операц≥њ з продажу електроенерг≥њ; 2) до «акону ”крањни "ѕро ƒержавний бюджет ”крањни на 2001 р≥к" щодо забезпеченн¤ необх≥дного ф≥нансуванн¤ п≥дприЇмств житлово-комунального господарства та ф≥нансуванн¤ витрат по забезпеченню житлових будинк≥в сертиф≥кованими в ”крањн≥ приладами обл≥ку споживанн¤ газу, холодноњ ≥ гар¤чоњ води, прилад≥в регулюванн¤ та обл≥ку тепла; 3) до закон≥в ”крањни щодо незастосуванн¤ до п≥дприЇмств житлово-комунального господарства ф≥нансових санкц≥й за несвоЇчасну сплату податк≥в (збор≥в, обов'¤зкових платеж≥в) на пер≥од тимчасовоњ заборони нарахуванн¤ та ст¤гненн¤ з громад¤н ”крањни пен≥ за несвоЇчасне внесенн¤ плати за житлово-комунальн≥ послуги; при п≥дготовц≥ ќсновних напр¤м≥в бюджетноњ пол≥тики (бюджетноњ резолюц≥њ) та проекту ƒержавного бюджету ”крањни на 2002 р≥к виходити ≥з державних соц≥альних гарант≥й (м≥н≥мальних розм≥р≥в оплати прац≥ ≥ пенс≥йного забезпеченн¤) на р≥вн≥, не нижчому в≥д прожиткового м≥н≥муму, встановленого законом. ѕередбачити у проект≥ ƒержавного бюджету ”крањни на 2002 р≥к необх≥дн≥ кошти дл¤ компенсац≥њ втрат населенн¤ у зв'¤зку з п≥двищенн¤м ц≥н, а також окремим р¤дком - кошти на проведенн¤ кап≥тального ремонту державного житлового фонду, систем водопостачанн¤, водов≥дведенн¤ та теплопостачанн¤. 3. јнтимонопольному ком≥тету ”крањни посилити контроль за дотриманн¤м антимонопольного законодавства на ринках наданн¤ послуг у сфер≥ житлово-комунального господарства. «апровадити д≥йовий механ≥зм державного регулюванн¤ вс≥х суб'Їкт≥в природних монопол≥й в ц≥й сфер≥. 4. ƒо виконанн¤ ц≥Їњ ѕостанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, органам державноњ влади та органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤ не застосовувати санкц≥њ за несплату житлово-комунальних послуг, кр≥м с≥мей, фактично отриманий сукупний доход ¤ких перевищуЇ сукупний прожитковий м≥н≥мум член≥в цих с≥мей. 5. «аслухати ≥нформац≥ю аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни про х≥д виконанн¤ ц≥Їњ ѕостанови у липн≥ та у листопад≥ 2001 року. 6. онтроль за виконанн¤м ц≥Їњ ѕостанови покласти на ом≥тет ¬ерховноњ –ади ”крањни з питань економ≥чноњ пол≥тики, управл≥нн¤ народним господарством, власност≥ та ≥нвестиц≥й. √олова ¬ерховноњ –ади ”крањни ≤.ѕЋёў м. ињв, 7 червн¤ 2001 року N 2456-III |