|
√лава 4. Ѕёƒ∆≈“Ќ»… ѕ–ќ÷≈— “ј …ќ√ќ ”„ј—Ќ» » —татт¤ 19. —тад≥њ бюджетного процесу 1. —тад≥¤ми бюджетного процесу визнаютьс¤: 1) складанн¤ проект≥в бюджет≥в; 2) розгл¤д та прийн¤тт¤ закону про ƒержавний бюджет ”крањни, р≥шень про м≥сцев≥ бюджети; 3) виконанн¤ бюджету, в тому числ≥ у раз≥ необх≥дност≥ внесенн¤ зм≥н до закону про ƒержавний бюджет ”крањни, р≥шенн¤ про м≥сцев≥ бюджети; 4) п≥дготовка та розгл¤д зв≥ту про виконанн¤ бюджету ≥ прийн¤тт¤ р≥шенн¤ щодо нього. 2. Ќа вс≥х стад≥¤х бюджетного процесу зд≥йснюютьс¤ ф≥нансовий контроль ≥ аудит та оц≥нка ефективност≥ використанн¤ бюджетних кошт≥в. —татт¤ 20. ”часники бюджетного процесу та њх повноваженн¤ 1. ”часниками бюджетного процесу Ї органи та посадов≥ особи, ¤к≥ над≥лен≥ бюджетними повноваженн¤ми. 2. Ѕюджетними повноваженн¤ми визнаютьс¤ права ≥ обов'¤зки учасник≥в бюджетних правов≥дносин. —татт¤ 21. –озпор¤дники бюджетних кошт≥в 1. ƒл¤ зд≥йсненн¤ програм та заход≥в, ¤к≥ провод¤тьс¤ за рахунок кошт≥в бюджету, бюджетн≥ асигнуванн¤ надаютьс¤ розпор¤дникам бюджетних кошт≥в. «а обс¤гом наданих прав розпор¤дники бюджетних кошт≥в под≥л¤ютьс¤ на головних розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в та розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в нижчого р≥вн¤. 2. ошти бюджету, ¤к≥ отримують ф≥зичн≥ особи та юридичн≥ особи, що не мають статусу бюджетноњ установи (одержувач≥ бюджетних кошт≥в), надаютьс¤ њм лише через розпор¤дника бюджетних кошт≥в. 3. Ѕюджетна установа не маЇ права зд≥йснювати запозиченн¤ у будь-¤к≥й форм≥ або надавати за рахунок бюджетних кошт≥в позички юридичним та ф≥зичним особам, кр≥м випадк≥в, передбачених законом про ƒержавний бюджет ”крањни. —татт¤ 22. √оловн≥ розпор¤дники бюджетних кошт≥в та њх основн≥ функц≥њ 1. √оловними розпор¤дниками бюджетних кошт≥в можуть бути виключно: 1) за бюджетними призначенн¤ми, передбаченими законом про ƒержавний бюджет ”крањни, - органи, уповноважен≥ в≥дпов≥дно ¬ерховною –адою ”крањни, ѕрезидентом ”крањни, аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни забезпечувати њх д≥¤льн≥сть, в особ≥ њх кер≥вник≥в, а також м≥н≥стерства, ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, онституц≥йний —уд ”крањни, ¬ерховний —уд ”крањни та ≥нш≥ спец≥ал≥зован≥ суди; установи та орган≥зац≥њ, ¤к≥ визначен≥ онституц≥Їю ”крањни або вход¤ть до складу аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, в особ≥ њх кер≥вник≥в; 2) за бюджетними призначенн¤ми, передбаченими бюджетом јвтономноњ –еспубл≥ки рим, - уповноважен≥ юридичн≥ особи (бюджетн≥ установи), що забезпечують д≥¤льн≥сть ¬ерховноњ –ади јвтономноњ –еспубл≥ки рим та –ади м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, а також м≥н≥стерства та ≥нш≥ органи влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим в особ≥ њх кер≥вник≥в; 3) за бюджетними призначенн¤ми, передбаченими ≥ншими м≥сцевими бюджетами, - кер≥вники м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й, виконавчих орган≥в рад та њх секретар≥ат≥в, кер≥вники головних управл≥нь, управл≥нь, в≥дд≥л≥в та ≥нших самост≥йних структурних п≥дрозд≥л≥в м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й, виконавчих орган≥в рад. 2. √оловн≥ розпор¤дники кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни визначаютьс¤ в≥дпов≥дно до пункту 1 частини першоњ ц≥Їњ статт≥ та затверджуютьс¤ законом про ƒержавний бюджет ”крањни шл¤хом встановленн¤ њм бюджетних призначень. 3. √оловн≥ розпор¤дники кошт≥в м≥сцевих бюджет≥в визначаютьс¤ р≥шенн¤м про м≥сцевий бюджет ≥з дотриманн¤м умов, визначених пунктами 2 ≥ 3 частини першоњ ц≥Їњ статт≥. 4. √оловний розпор¤дник бюджетних кошт≥в: 1) розробл¤Ї план своЇњ д≥¤льност≥ в≥дпов≥дно до завдань та функц≥й, визначених нормативно-правовими актами, виход¤чи з необх≥дност≥ дос¤гненн¤ конкретних результат≥в за рахунок бюджетних кошт≥в; 2) розробл¤Ї на п≥дстав≥ плану д≥¤льност≥ проект кошторису та бюджетн≥ запити ≥ подаЇ њх ћ≥н≥стерству ф≥нанс≥в ”крањни чи м≥сцевому ф≥нансовому органу; 3) отримуЇ бюджетн≥ призначенн¤ шл¤хом њх затвердженн¤ у закон≥ про ƒержавний бюджет ”крањни чи р≥шенн≥ про м≥сцевий бюджет, доводить у встановленому пор¤дку до розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в нижчого р≥вн¤ (одержувач≥в бюджетних кошт≥в) в≥домост≥ про обс¤ги асигнувань, забезпечуЇ управл≥нн¤ бюджетними асигнуванн¤ми; 4) затверджуЇ кошториси розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в нижчого р≥вн¤, ¤кщо ≥нше не передбачене законодавством; 5) зд≥йснюЇ внутр≥шн≥й контроль за повнотою надходжень, отриманих розпор¤дниками бюджетних кошт≥в нижчого р≥вн¤ та одержувачами бюджетних кошт≥в, ≥ витрачанн¤м ними бюджетних кошт≥в; 6) одержуЇ зв≥ти про використанн¤ кошт≥в в≥д розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в нижчого р≥вн¤ та одержувач≥в бюджетних кошт≥в ≥ анал≥зуЇ ефективн≥сть використанн¤ ними бюджетних кошт≥в. —татт¤ 23. Ѕюджетн≥ призначенн¤ 1. Ѕудь-¤к≥ бюджетн≥ зобов'¤занн¤ та платеж≥ з бюджету можна зд≥йснювати лише за на¤вност≥ в≥дпов≥дного бюджетного призначенн¤. 2. Ѕюджетн≥ призначенн¤ встановлюютьс¤ законом про ƒержавний бюджет ”крањни чи р≥шенн¤м про м≥сцевий бюджет у пор¤дку, визначеному цим одексом. 3. якщо в процес≥ виконанн¤ бюджету зм≥на обставин вимагаЇ менших асигнувань головним розпор¤дникам бюджетних кошт≥в, ћ≥н≥стр ф≥нанс≥в ”крањни (кер≥вник м≥сцевого ф≥нансового органу) приймаЇ р≥шенн¤ про приведенн¤ у в≥дпов≥дн≥сть бюджетного призначенн¤ ƒержавного бюджету ”крањни (м≥сцевого бюджету). аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни (–ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцева державна адм≥н≥страц≥¤, виконавчий орган в≥дпов≥дноњ ради) у двотижневий терм≥н подаЇ до ¬ерховноњ –ади ”крањни (¬ерховноњ –ади јвтономноњ –еспубл≥ки рим, в≥дпов≥дноњ ради) у встановленому пор¤дку пропозиц≥њ про приведенн¤ у в≥дпов≥дн≥сть бюджетних призначень ƒержавного бюджету ”крањни (м≥сцевого бюджету). 4. ¬итрати спец≥ального фонду бюджету мають пост≥йне бюджетне призначенн¤, ¤ке даЇ право провадити њх виключно в межах ≥ за рахунок в≥дпов≥дних надходжень до спец≥ального фонду зг≥дно з законодавством, ¤кщо законом про ƒержавний бюджет ”крањни (р≥шенн¤м про м≥сцевий бюджет) не встановлено ≥нше. 5. ѕропозиц≥њ про внесенн¤ зм≥н до бюджетних призначень подаютьс¤ та розгл¤даютьс¤ у пор¤дку, встановленому дл¤ поданн¤ пропозиц≥й до проекту бюджету. ¬идатки в≥дпов≥дно до внесених у бюджетн≥ призначенн¤ зм≥н зд≥йснюютьс¤ лише п≥сл¤ набранн¤ чинност≥ в≥дпов≥дним законом (р≥шенн¤м в≥дпов≥дноњ ради), ¤ким внесено так≥ зм≥ни. ≤нш≥ зм≥ни розм≥р≥в ≥ мети та обмеженн¤ в час≥ бюджетних призначень провад¤тьс¤ лише за на¤вност≥ в закон≥ про ƒержавний бюджет ”крањни (р≥шенн≥ про м≥сцевий бюджет) в≥дпов≥дного положенн¤. 6. якщо п≥сл¤ прийн¤тт¤ закону про ƒержавний бюджет ”крањни (р≥шенн¤ про м≥сцевий бюджет) в≥дпов≥дальн≥сть за виконанн¤ функц≥й або наданн¤ послуг, на ¤к≥ затверджено бюджетне призначенн¤, передаЇтьс¤ в≥дпов≥дно до законодавства в≥д одного головного розпор¤дника бюджетних кошт≥в ≥ншому головному розпор¤днику бюджетних кошт≥в, д≥¤ бюджетного призначенн¤ не припин¤Їтьс¤ ≥ застосовуЇтьс¤ в пор¤дку, встановленому законом про ƒержавний бюджет ”крањни (р≥шенн¤м про м≥сцевий бюджет), дл¤ виконанн¤ тих самих функц≥й чи послуг ≥ншим головним розпор¤дником бюджетних кошт≥в, ¤кому це доручено. ” цьому випадку ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в ”крањни (м≥сцевий ф≥нансовий орган) пов≥домл¤Ї аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни (–аду м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцеву державну адм≥н≥страц≥ю, виконавчий орган в≥дпов≥дноњ ради) та ¬ерховну –аду ”крањни (¬ерховну –аду јвтономноњ –еспубл≥ки рим, в≥дпов≥дну раду) про так≥ зм≥ни в двотижневий терм≥н. 7. ”с≥ бюджетн≥ призначенн¤ втрачають чинн≥сть п≥сл¤ зак≥нченн¤ бюджетного пер≥оду, за вин¤тком тих випадк≥в, коли окремим законом передбачен≥ багатор≥чн≥ бюджетн≥ призначенн¤. —татт¤ 24. –езервний фонд бюджету 1. –езервний фонд бюджету формуЇтьс¤ дл¤ зд≥йсненн¤ непередбачених видатк≥в, що не нос¤ть пост≥йного характеру ≥ не могли бути передбачен≥ при складанн≥ проекту бюджету. ѕор¤док використанн¤ кошт≥в з резервного фонду бюджету визначаЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. 2. –≥шенн¤ про вид≥ленн¤ кошт≥в з резервного фонду бюджету приймаютьс¤ в≥дпов≥дно аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни, –адою м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцевими державними адм≥н≥страц≥¤ми та виконавчими органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤. 3. –езервний фонд бюджету не може перевищувати одного в≥дсотка обс¤гу видатк≥в загального фонду в≥дпов≥дного бюджету. 4. аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ та виконавч≥ органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ щом≥с¤чно зв≥тують в≥дпов≥дно перед ¬ерховною –адою ”крањни, ¬ерховною –адою јвтономноњ –еспубл≥ки рим та в≥дпов≥дною радою про витрачанн¤ кошт≥в резервного фонду в≥дпов≥дного бюджету. 5. ” ƒержавному бюджет≥ ”крањни резервний фонд передбачаЇтьс¤ обов'¤зково. –≥шенн¤ щодо необх≥дност≥ створенн¤ резервного фонду м≥сцевого бюджету приймаЇ в≥дпов≥дна рада. —татт¤ 25. Ѕезсп≥рне списанн¤ кошт≥в бюджету 1. ƒержавне казначейство ”крањни зд≥йснюЇ безсп≥рне списанн¤ кошт≥в з рахунк≥в, на ¤ких обл≥ковуютьс¤ кошти ƒержавного бюджету ”крањни та м≥сцевих бюджет≥в, за р≥шенн¤м, ¤ке було прийн¤те державним органом, що в≥дпов≥дно до закону маЇ право на його застосуванн¤. 2. ” раз≥ списанн¤ кошт≥в з реЇстрац≥йних рахунк≥в бюджетних установ, з вини ¤ких виникли в≥дпов≥дн≥ зобов'¤занн¤, прот¤гом м≥с¤ц¤ з часу проведенн¤ такоњ операц≥њ розпор¤дники бюджетних кошт≥в повинн≥ впор¤дкувати своњ зобов'¤занн¤ з урахуванн¤м безсп≥рного списанн¤ кошт≥в ≥ привести њх у в≥дпов≥дн≥сть з бюджетними призначенн¤ми на в≥дпов≥дний бюджетний пер≥од. ѕри цьому безсп≥рне списанн¤ кошт≥в з рахунк≥в, на ¤ких обл≥ковуютьс¤ кошти ƒержавного бюджету ”крањни та м≥сцевих бюджет≥в, в рахунок погашенн¤ зобов'¤зань таких бюджетних установ не допускаЇтьс¤. —татт¤ 26. јудит та ф≥нансовий контроль 1. ¬нутр≥шн≥й ф≥нансовий контроль, ¤кий зд≥йснюЇтьс¤ на вс≥х стад≥¤х бюджетного процесу, повинен забезпечувати: 1) пост≥йну оц≥нку достатност≥ та в≥дпов≥дност≥ д≥¤льност≥ бюджетноњ установи вимогам внутр≥шнього ф≥нансового контролю; 2) оц≥нку д≥¤льност≥ на в≥дпов≥дн≥сть результат≥в встановленим завданн¤м та планам; 3) ≥нформуванн¤ безпосередньо кер≥вника бюджетноњ установи про результати кожноњ перев≥рки (оц≥нки, розсл≥дуванн¤, вивченн¤ чи рев≥з≥њ), проведеноњ п≥дрозд≥лом внутр≥шнього ф≥нансового контролю. 2. ер≥вник бюджетноњ установи в≥дпов≥даЇ за орган≥зац≥ю ефективноњ системи внутр≥шнього контролю за ф≥нансовою та господарською д≥¤льн≥стю ц≥Їњ установи з урахуванн¤м: 1) положень цього одексу та ≥нших нормативно-правових акт≥в; 2) вимог ц≥леспр¤мованого, ефективного ≥ економного управл≥нн¤ функц≥¤ми кожного структурного п≥дрозд≥лу, правильного розмежуванн¤ функц≥ональних обов'¤зк≥в; 3) правил бухгалтерського обл≥ку та контролю щодо актив≥в, пасив≥в, доход≥в та видатк≥в бюджетноњ установи; 4) забезпеченн¤ в≥дпов≥дност≥ д≥¤льност≥ бюджетноњ установи вимогам внутр≥шнього ф≥нансового контролю. 3. –озпор¤дники бюджетних кошт≥в несуть в≥дпов≥дальн≥сть за орган≥зац≥ю ≥ стан внутр≥шнього ф≥нансового контролю та аудиту ¤к у своњх закладах, так ≥ в п≥дв≥домчих бюджетних установах. 4. «овн≥шн≥й контроль та аудит ф≥нансовоњ та господарськоњ д≥¤льност≥ бюджетних установ зд≥йснюютьс¤ –ахунковою палатою - в частин≥ контролю за використанн¤ кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, √оловним контрольно-рев≥з≥йним управл≥нн¤м ”крањни - в≥дпов≥дно до його повноважень, визначених законом. —татт¤ 27. ѕор¤док поданн¤ та розгл¤ду законопроект≥в, ¤к≥ впливають на доходну чи видаткову частину бюджет≥в 1. ожен законопроект, внесений до ¬ерховноњ –ади ”крањни, прот¤гом семи дн≥в подаЇтьс¤ до ом≥тету ¬ерховноњ –ади ”крањни з питань бюджету дл¤ проведенн¤ експертизи щодо його впливу на доходну та/або видаткову частину бюджет≥в та виконанн¤ закону про ƒержавний бюджет ”крањни у поточному бюджетному пер≥од≥. 2. ѕрот¤гом двох тижн≥в, ¤кщо ¬ерховною –адою ”крањни не визначено ≥нший терм≥н, ом≥тет ¬ерховноњ –ади ”крањни з питань бюджету забезпечуЇ п≥дготовку експертного висновку щодо впливу в≥дпов≥дного законопроекту на доходну та/або видаткову частину бюджет≥в. ƒо проект≥в закон≥в, набранн¤ чинност≥ ¤кими в поточному чи наступному бюджетних пер≥одах призведе до зб≥льшенн¤ видатк≥в або скороченн¤ доход≥в бюджету, суб'Їктом законодавчоњ ≥н≥ц≥ативи додаютьс¤ пропозиц≥њ про видатки, ¤к≥ належить скоротити, та/або пропозиц≥њ про джерела додаткових доход≥в дл¤ покритт¤ зб≥льшенн¤ видатк≥в. ∆одна з таких зм≥н не повинна призвести до зб≥льшенн¤ державного боргу ≥ державних гарант≥й, розм≥р ¤ких встановлений законом про ƒержавний бюджет ”крањни. ѕри цьому: 1) законопроекти, ¤к≥ зг≥дно з експертним висновком та р≥шенн¤м ом≥тету ¬ерховноњ –ади ”крањни з питань бюджету не впливають на доходну та/або видаткову частину бюджет≥в, внос¤тьс¤ до пор¤дку денного пленарних зас≥дань ¬ерховноњ –ади ”крањни дл¤ њх розгл¤ду у загальному пор¤дку, встановленому –егламентом ¬ерховноњ –ади ”крањни; 2) законопроекти, ¤к≥ зг≥дно з експертним висновком та в≥дпов≥дним р≥шенн¤м ом≥тету ¬ерховноњ –ади ”крањни з питань бюджету впливають на доходну чи видаткову частину бюджет≥в, прот¤гом трьох дн≥в передаютьс¤ ћ≥н≥стерству ф≥нанс≥в ”крањни дл¤ експертного висновку щодо визначенн¤ варт≥сноњ величини впливу законопроект≥в на доходну чи видаткову частину бюджет≥в та дл¤ пропозиц≥й щодо доц≥льност≥ њх прийн¤тт¤, можливост≥ та терм≥ну набранн¤ ними чинност≥. ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в ”крањни у двотижневий терм≥н готуЇ експертний висновок та пропозиц≥њ до законопроект≥в ≥ передаЇ ом≥тету ¬ерховноњ –ади ”крањни з питань бюджету дл¤ п≥дготовки висновк≥в щодо доц≥льност≥ њх прийн¤тт¤ ¬ерховною –адою ”крањни ≥ терм≥н≥в набранн¤ ними чинност≥. 3. «акони ”крањни, ¤к≥ впливають на формуванн¤ доходноњ та видатковоњ частини бюджет≥в, повинн≥ бути оф≥ц≥йно оприлюднен≥ до 15 серпн¤ року, що передуЇ плановому. ¬ ≥ншому випадку норми в≥дпов≥дних закон≥в, що впливають на формуванн¤ доходноњ та/або видатковоњ частини бюджет≥в, застосовуютьс¤ не ран≥ше початку бюджетного пер≥оду, наступного за плановим. —татт¤ 28. ƒоступн≥сть ≥нформац≥њ про бюджет 1. ≤нформац≥¤ про бюджет повинна бути оприлюднена. ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в ”крањни забезпечуЇ доступн≥сть дл¤ публ≥кац≥њ: 1) проекту закону про державний бюджет; 2) закону про ƒержавний бюджет ”крањни на в≥дпов≥дний пер≥од з додатками, що Ї його нев≥д'Їмною частиною; 3) ≥нформац≥њ про виконанн¤ ƒержавного бюджету ”крањни за п≥дсумками кварталу та року; 4) ≥нформац≥њ про показники виконанн¤ зведеного бюджету ”крањни; 5) ≥ншоњ ≥нформац≥њ про виконанн¤ ƒержавного бюджету ”крањни. 2. ѕроект закону про державний бюджет п≥дл¤гаЇ обов'¤зков≥й публ≥кац≥њ в газет≥ "”р¤довий кур'Їр" не п≥зн≥ше н≥ж через с≥м дн≥в п≥сл¤ його поданн¤ ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни. 3. ¬ерховна –ада јвтономноњ –еспубл≥ки рим та –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ забезпечують публ≥кац≥ю ≥нформац≥њ про м≥сцев≥ бюджети, в тому числ≥ р≥шень про м≥сцевий бюджет та пер≥одичних зв≥т≥в про њх виконанн¤. –≥шенн¤ про м≥сцевий бюджет повинно бути оприлюднене не п≥зн≥ше дес¤ти дн≥в з дн¤ його прийн¤тт¤. |