|
√лава 2. Ѕёƒ∆≈“Ќј —»—“≈ћј ” –јѓЌ» “ј ѓѓ ѕ–»Ќ÷»ѕ» —татт¤ 5. —труктура бюджетноњ системи ”крањни 1. Ѕюджетна система ”крањни складаЇтьс¤ з державного бюджету та м≥сцевих бюджет≥в. 2. Ѕюджетами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ визнаютьс¤ бюджети територ≥альних громад с≥л, селищ, м≥ст та њх об'Їднань. 3. ћ≥сцевими бюджетами визнаютьс¤ бюджет јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласн≥, районн≥ бюджети, бюджети район≥в у м≥стах та бюджети м≥сцевого самовр¤дуванн¤. —татт¤ 6. «ведений бюджет 1. «ведений бюджет Ї сукупн≥стю показник≥в бюджет≥в, що використовуютьс¤ дл¤ анал≥зу ≥ прогнозуванн¤ економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку держави. 2. «ведений бюджет ”крањни включаЇ показники ƒержавного бюджету ”крањни, зведеного бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим та зведених бюджет≥в областей та м≥ст иЇва ≥ —евастопол¤. 3. «ведений бюджет јвтономноњ –еспубл≥ки рим включаЇ показники бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим, зведених бюджет≥в њњ район≥в та бюджет≥в м≥ст республ≥канського значенн¤. 4. «ведений бюджет област≥ включаЇ показники обласного бюджету, зведених бюджет≥в район≥в ≥ бюджет≥в м≥ст обласного значенн¤ ц≥Їњ област≥. 5. «ведений бюджет району включаЇ показники районних бюджет≥в, бюджет≥в м≥ст районного значенн¤, селищних та с≥льських бюджет≥в цього району. 6. «ведений бюджет м≥ста з районним под≥лом включаЇ показники м≥ського бюджету та бюджет≥в район≥в, що вход¤ть до його складу. ” раз≥, коли м≥сту або району у м≥ст≥ адм≥н≥стративно п≥дпор¤дкован≥ ≥нш≥ м≥ста, селища чи села, зведений бюджет м≥ста або району в м≥ст≥ включаЇ показники бюджет≥в цих м≥ст, селищ та с≥л. —татт¤ 7. ѕринципи бюджетноњ системи ”крањни 1. Ѕюджетна система ”крањни грунтуЇтьс¤ на таких принципах: 1) принцип Їдност≥ бюджетноњ системи ”крањни - Їдн≥сть бюджетноњ системи ”крањни забезпечуЇтьс¤ Їдиною правовою базою, Їдиною грошовою системою, Їдиним регулюванн¤м бюджетних в≥дносин, Їдиною бюджетною класиф≥кац≥Їю, Їдн≥стю пор¤дку виконанн¤ бюджет≥в та веденн¤ бухгалтерського обл≥ку ≥ зв≥тност≥; 2) принцип збалансованост≥ - повноваженн¤ на зд≥йсненн¤ витрат бюджету повинн≥ в≥дпов≥дати обс¤гу надходжень до бюджету на в≥дпов≥дний бюджетний пер≥од; 3) принцип самост≥йност≥ - ƒержавний бюджет ”крањни та м≥сцев≥ бюджети Ї самост≥йними. ƒержава коштами державного бюджету не несе в≥дпов≥дальност≥ за бюджетн≥ зобов'¤занн¤ орган≥в влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ќргани влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ коштами в≥дпов≥дних бюджет≥в не несуть в≥дпов≥дальност≥ за бюджетн≥ зобов'¤занн¤ одне одного, а також за бюджетн≥ зобов'¤занн¤ держави. —амост≥йн≥сть бюджет≥в забезпечуЇтьс¤ закр≥пленн¤м за ними в≥дпов≥дних джерел доход≥в, правом в≥дпов≥дних орган≥в державноњ влади, орган≥в влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ на визначенн¤ напр¤м≥в використанн¤ кошт≥в в≥дпов≥дно до законодавства ”крањни, правом ¬ерховноњ –ади јвтономноњ –еспубл≥ки рим та в≥дпов≥дних рад самост≥йно ≥ незалежно одне в≥д одного розгл¤дати та затверджувати в≥дпов≥дн≥ бюджети; 4) принцип повноти - до складу бюджет≥в п≥дл¤гають включенню вс≥ надходженн¤ до бюджет≥в та витрати бюджет≥в, що зд≥йснюютьс¤ в≥дпов≥дно до нормативно-правових акт≥в орган≥в державноњ влади, орган≥в влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤; 5) принцип обгрунтованост≥ - бюджет формуЇтьс¤ на реал≥стичних макропоказниках економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку держави та розрахунках надходжень до бюджету ≥ витрат бюджету, що зд≥йснюютьс¤ в≥дпов≥дно до затверджених методик та правил; 6) принцип ефективност≥ - при складанн≥ та виконанн≥ бюджет≥в ус≥ учасники бюджетного процесу мають прагнути дос¤гненн¤ запланованих ц≥лей при залученн≥ м≥н≥мального обс¤гу бюджетних кошт≥в та дос¤гненн¤ максимального результату при використанн≥ визначеного бюджетом обс¤гу кошт≥в; 7) принцип субсид≥арност≥ - розпод≥л вид≥в видатк≥в м≥ж державним бюджетом та м≥сцевими бюджетами, а також м≥ж м≥сцевими бюджетами повинен грунтуватис¤ на максимально можливому наближенн≥ наданн¤ сусп≥льних послуг до њх безпосереднього споживача; 8) принцип ц≥льового використанн¤ бюджетних кошт≥в - бюджетн≥ кошти використовуютьс¤ т≥льки на ц≥л≥, визначен≥ бюджетними призначенн¤ми; 9) принцип справедливост≥ ≥ неупередженост≥ - бюджетна система ”крањни будуЇтьс¤ на засадах справедливого ≥ неупередженого розпод≥лу сусп≥льного багатства м≥ж громад¤нами ≥ територ≥альними громадами; 10) принцип публ≥чност≥ та прозорост≥ - ƒержавний бюджет ”крањни та м≥сцев≥ бюджети затверджуютьс¤, а р≥шенн¤ щодо зв≥ту про њх виконанн¤ приймаютьс¤ в≥дпов≥дно ¬ерховною –адою ”крањни, ¬ерховною –адою јвтономноњ –еспубл≥ки рим та в≥дпов≥дними радами; 11) принцип в≥дпов≥дальност≥ учасник≥в бюджетного процесу - кожен учасник бюджетного процесу несе в≥дпов≥дальн≥сть за своњ д≥њ або безд≥¤льн≥сть на кожн≥й стад≥њ бюджетного процесу. —татт¤ 8. Ѕюджетна класиф≥кац≥¤ 1. Ѕюджетна класиф≥кац≥¤ ”крањни застосовуЇтьс¤ дл¤ зд≥йсненн¤ контролю за ф≥нансовою д≥¤льн≥стю орган≥в державноњ влади, орган≥в влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ≥нших розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в, проведенн¤ необх≥дного анал≥зу в розр≥з≥ доход≥в, а також орган≥зац≥йних, функц≥ональних та економ≥чних категор≥й видатк≥в, забезпеченн¤ загальнодержавноњ ≥ м≥жнародноњ пор≥вн¤нност≥ бюджетних показник≥в. 2. « метою дос¤гненн¤ ц≥л≥сност≥ бюджетних категор≥й доход≥в ≥ видатк≥в та дл¤ забезпеченн¤ взаЇмозв'¤зку м≥ж функц≥ональними призначенн¤ми ≥ економ≥чним характером видатк≥в бюджету ћ≥н≥стр ф≥нанс≥в ”крањни затверджуЇ бюджетну класиф≥кац≥ю, а також зм≥ни до нењ та ≥нформуЇ про це в обов'¤зковому пор¤дку ¬ерховну –аду ”крањни. 3. Ѕюджетна класиф≥кац≥¤ маЇ так≥ складов≥ частини: 1) класиф≥кац≥¤ доход≥в бюджету; 2) класиф≥кац≥¤ видатк≥в (в тому числ≥ кредитуванн¤ за вирахуванн¤м погашенн¤) бюджету; 3) класиф≥кац≥¤ ф≥нансуванн¤ бюджету; 4) класиф≥кац≥¤ боргу. —татт¤ 9. ласиф≥кац≥¤ доход≥в бюджету 1. ƒоходи бюджету класиф≥куютьс¤ за такими розд≥лами: 1) податков≥ надходженн¤; 2) неподатков≥ надходженн¤; 3) доходи в≥д операц≥й з кап≥талом; 4) трансферти. 2. ѕодатковими надходженн¤ми визнаютьс¤ передбачен≥ податковими законами ”крањни загальнодержавн≥ ≥ м≥сцев≥ податки, збори та ≥нш≥ обов'¤зков≥ платеж≥. 3. Ќеподатковими надходженн¤ми визнаютьс¤: 1) доходи в≥д власност≥ та п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥; 2) адм≥н≥стративн≥ збори та платеж≥, доходи в≥д некомерц≥йного та поб≥чного продажу; 3) надходженн¤ в≥д штраф≥в та ф≥нансових санкц≥й; 4) ≥нш≥ неподатков≥ надходженн¤. 4. “рансферти - це кошти, одержан≥ в≥д ≥нших орган≥в державноњ влади, орган≥в влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ≥нших держав або м≥жнародних орган≥зац≥й на безоплатн≥й та безповоротн≥й основ≥. —татт¤ 10. ласиф≥кац≥¤ видатк≥в бюджету 1. ¬идатки бюджету класиф≥куютьс¤ за: 1) функц≥¤ми, з виконанн¤м ¤ких пов'¤зан≥ видатки (функц≥ональна класиф≥кац≥¤ видатк≥в); 2) економ≥чною характеристикою операц≥й, при проведенн≥ ¤ких зд≥йснюютьс¤ ц≥ видатки (економ≥чна класиф≥кац≥¤ видатк≥в); 3) ознакою головного розпор¤дника бюджетних кошт≥в (в≥домча класиф≥кац≥¤ видатк≥в); 4) за бюджетними програмами (програмна класиф≥кац≥¤ видатк≥в). 2. ‘ункц≥ональна класиф≥кац≥¤ видатк≥в маЇ так≥ р≥вн≥ детал≥зац≥њ: 1) розд≥ли, в ¤ких визначаютьс¤ видатки бюджет≥в на зд≥йсненн¤ в≥дпов≥дно загальних функц≥й держави, јвтономноњ –еспубл≥ки рим чи м≥сцевого самовр¤дуванн¤; 2) п≥дрозд≥ли та групи, в ¤ких конкретизуютьс¤ напр¤ми спр¤муванн¤ бюджетних кошт≥в на зд≥йсненн¤ в≥дпов≥дно функц≥й держави, јвтономноњ –еспубл≥ки рим чи м≥сцевого самовр¤дуванн¤. 3. «а економ≥чною класиф≥кац≥Їю видатки бюджету под≥л¤ютьс¤ на поточн≥ видатки, кап≥тальн≥ видатки та кредитуванн¤ за вирахуванн¤м погашенн¤, склад ¤ких визначаЇтьс¤ ћ≥н≥стром ф≥нанс≥в ”крањни. 4. ¬≥домча класиф≥кац≥¤ видатк≥в бюджету визначаЇ перел≥к головних розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в. Ќа њњ основ≥ ƒержавне казначейство ”крањни та м≥сцев≥ ф≥нансов≥ органи ведуть реЇстр ус≥х розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в. 5. ѕрограмна класиф≥кац≥¤ видатк≥в бюджету застосовуЇтьс¤ при формуванн≥ бюджету за програмно-ц≥льовим методом. —татт¤ 11. ласиф≥кац≥¤ ф≥нансуванн¤ бюджету 1. ласиф≥кац≥¤ ф≥нансуванн¤ бюджету визначаЇ джерела отриманн¤ ф≥нансових ресурс≥в, необх≥дних дл¤ покритт¤ деф≥циту бюджету, ≥ напр¤ми витрачанн¤ ф≥нансових ресурс≥в, що утворилис¤ в результат≥ перевищенн¤ доход≥в бюджету над його видатками (до ц≥Їњ категор≥њ належать платеж≥ з погашенн¤ основноњ суми боргу). 2. ласиф≥кац≥¤ ф≥нансуванн¤ бюджету зд≥йснюЇтьс¤ за такими ознаками: 1) ф≥нансуванн¤ за типом кредитора - за категор≥¤ми кредитор≥в або власник≥в боргових зобов'¤зань; 2) ф≥нансуванн¤ за типом боргового зобов'¤занн¤ - за засобами, що використовуютьс¤ дл¤ ф≥нансуванн¤ деф≥циту або проф≥циту. —татт¤ 12. ласиф≥кац≥¤ боргу 1. ласиф≥кац≥¤ боргу систематизуЇ ≥нформац≥ю про вс≥ боргов≥ зобов'¤занн¤ держави, јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцевого самовр¤дуванн¤. 2. Ѕорг класиф≥куЇтьс¤ за типом кредитора та за типом боргового зобов'¤занн¤. —татт¤ 13. —кладов≥ частини бюджету 1. Ѕюджет може складатис¤ ≥з загального та спец≥ального фонд≥в. 2. «агальний фонд бюджету включаЇ: 1) вс≥ доходи бюджету, кр≥м тих, що призначен≥ дл¤ зарахуванн¤ до спец≥ального фонду; 2) вс≥ видатки бюджету за рахунок надходжень до загального фонду бюджету; 3) ф≥нансуванн¤ загального фонду бюджету. 3. —пец≥альний фонд бюджету включаЇ: 1) бюджетн≥ призначенн¤ на видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень; 2) гранти або дарунки (у варт≥сному обрахунку), одержан≥ розпор¤дниками бюджетних кошт≥в на конкретну мету; 3) р≥зницю м≥ж доходами ≥ видатками спец≥ального фонду бюджету. 4. –озпод≥л бюджету на загальний та спец≥альний фонди визначаЇтьс¤ законом про ƒержавний бюджет ”крањни. ƒжерела формуванн¤ спец≥ального фонду визначаютьс¤ виключно законами ”крањни. 5. ѕ≥дставою дл¤ р≥шенн¤ в≥дпов≥дноњ ради про створенн¤ спец≥ального фонду у склад≥ м≥сцевого бюджету може бути виключно закон про ƒержавний бюджет ”крањни. 6. ѕередача кошт≥в м≥ж загальним та спец≥альним фондами бюджету дозвол¤Їтьс¤ т≥льки в межах бюджетних призначень шл¤хом внесенн¤ зм≥н до закону про ƒержавний бюджет ”крањни чи р≥шенн¤ в≥дпов≥дноњ ради. 7. ѕлатеж≥ за рахунок спец≥ального фонду зд≥йснюютьс¤ в межах кошт≥в, що над≥йшли до цього фонду на в≥дпов≥дну мету. 8. —творенн¤ позабюджетних фонд≥в органами державноњ влади, органами влади јвтономноњ –еспубл≥ки рим, органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та ≥ншими бюджетними установами не допускаЇтьс¤. |