|
¬»ў»… ј–Ѕ≤“–ј∆Ќ»… —”ƒ ” –јѓЌ» ≤Ќ‘ќ–ћј÷≤…Ќ»… Ћ»—“ N 01-8/98 в≥д 31.01.2001 јрб≥тражн≥ суди ”крањни ѕро де¤к≥ приписи законодавства, ¤ке регулюЇ питанн¤, пов'¤зан≥ ≥з зд≥йсненн¤м права власност≥ та його захистом ( ≤з зм≥нами, внесеними зг≥дно з Ћистом ¬ищого арб≥тражного суду N 01-8/555 в≥д 07.05.2001 ) ” зв'¤зку з виникненн¤м у судов≥й практиц≥ питань, щодо застосуванн¤ норм законодавства, ¤ке регулюЇ питанн¤, пов'¤зан≥ ≥з зд≥йсненн¤м права власност≥ ≥ його захистом, та на п≥дстав≥ вивченн¤ матер≥ал≥в справ, розгл¤нутих арб≥тражними судами, вважаЇмо за необх≥дне звернути увагу на де¤к≥ приписи в≥дпов≥дного законодавства, ¤кими сл≥д керуватис¤ у вир≥шенн≥ спор≥в. ( ¬ступна частина ≥з зм≥нами, внесеними зг≥дно з Ћистом ¬ищого арб≥тражного суду N 01-8/555 в≥д 07.05.2001 ) 1. —уб'Їкти права власност≥ та особливост≥ зд≥йсненн¤ ними цього права з урахуванн¤м р≥зних форм власност≥ визначаютьс¤ законодавчими актами ”крањни. 1.1. «окрема, в≥дпов≥дно до статт≥ 116 онституц≥њ ”крањни аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни зд≥йснюЇ управл≥нн¤ об'Їктами державноњ власност≥ в≥дпов≥дно до закону. ƒекрет аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 15.12.92 N 8-92 "ѕро управл≥нн¤ майном, що Ї у загальнодержавн≥й власност≥" покладаЇ управл≥нн¤ цим майном на м≥н≥стерства та ≥нш≥ п≥дв≥домч≥ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни органи державноњ виконавчоњ влади (кр≥м майнових комплекс≥в п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, управл≥нн¤ ¤кими зд≥йснюють в≥дпов≥дн≥ служби ¬ерховноњ –ади ”крањни, ѕрезидента ”крањни та аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни). 1.2. «д≥йсненн¤ повноважень власника державного майна у процес≥ приватизац≥њ покладено на державн≥ органи приватизац≥њ (пункт 3 статт≥ 7 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна". –азом з тим сл≥д мати на уваз≥, що обс¤г в≥дпов≥дних повноважень не може виходити за меж≥, визначен≥ правовими актами, ¤к≥ регулюють д≥¤льн≥сть згаданих орган≥в, а саме: “имчасовим положенн¤м про ‘онд державного майна ”крањни, положенн¤ми про рег≥ональн≥ в≥дд≥ленн¤ цього ‘онду та законами ”крањни про приватизац≥ю державного майна. «окрема, органи приватизац≥њ не вправ≥ на власний розсуд зд≥йснювати перерозпод≥л майна м≥ж п≥дприЇмствами. 1.3. ѕраво комунальноњ власност≥ на рухоме ≥ нерухоме майно, доходи м≥сцевих бюджет≥в, ≥нш≥ кошти тощо належить територ≥альним громадам с≥л, селищ, м≥ст, район≥в у м≥стах (пункт 1 статт≥ 60 «акону ”крањни "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥", ¤к≥ зг≥дно з≥ статтею 143 онституц≥њ ”крањни безпосередньо або через утворен≥ ними органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ управл¤ють майном, що Ї у комунальн≥й власност≥. як передбачено пунктом 5 статт≥ 60 «акону ”крањни "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥", зазначен≥ органи в≥д ≥мен≥ та в ≥нтересах територ≥альних громад в≥дпов≥дно до закону зд≥йснюють правомочност≥ щодо волод≥нн¤, користуванн¤ та розпор¤дженн¤ об'Їктами права комунальноњ власност≥. ѕредставницьк≥ органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ - с≥льськ≥, селищн≥, м≥ськ≥ ради - вправ≥ приймати р≥шенн¤ про передачу ≥ншим органам окремих повноважень щодо управл≥нн¤ майном, ¤ке належить до комунальноњ власност≥ в≥дпов≥дноњ територ≥альноњ громади, визначенн¤ меж цих повноважень та умов њх зд≥йсненн¤ (пункт 31 статт≥ 26 цього ж «акону. «окрема, до в≥данн¤ виконавчих орган≥в цих рад належить управл≥нн¤ в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальноњ власност≥. ўо ж до районних ≥ обласних рад, то њх повноваженн¤ щодо користуванн¤ ≥ розпор¤дженн¤ таким майном маЇ пох≥дний в≥д повноважень представницьких орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ характер, оск≥льки у вир≥шенн≥ в≥дпов≥дних питань назван≥ ради д≥ють за дорученн¤м с≥льських, селищних, м≥ських рад (пункт 19 статт≥ 43 «акону ”крањни "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥". ќск≥льки в≥д ≥мен≥ ≥ в ≥нтересах територ≥альних громад права суб'Їкта комунальноњ власност≥ зд≥йснюють в≥дпов≥дн≥ ради, учасниками арб≥тражного процесу у спорах, пов'¤заних ≥з захистом права комунальноњ власност≥, можуть виступати ради, а також њх виконавч≥ органи (виконавч≥ ком≥тети, управл≥нн¤, служби та ≥н.), за умови, що даний орган маЇ статус юридичноњ особи ≥ що в≥дпов≥дн≥ повноваженн¤ передбачен≥ нормативним актом, ¤кий регулюЇ д≥¤льн≥сть цього органу (положенн¤м тощо). якщо державна виконавча влада зд≥йснюЇтьс¤ м≥сцевою державною адм≥н≥страц≥Їю, останн¤ в межах повноважень, делегованих њй зг≥дно з≥ статтею 119 онституц≥њ ”крањни в≥дпов≥дною радою, зд≥йснюЇ управл≥нн¤ майном, що належить до комунальноњ власност≥. 1.4. ѕраво колективноњ власност≥ (статт¤ 21 «акону ”крањни "ѕро власн≥сть", дал≥ - «акон) зд≥йснюЇтьс¤ колективним власником через створен≥ ним органи управл≥нн¤: вищ≥ (загальн≥ збори, конференц≥њ, з'њзди тощо), ¤к≥ зд≥йснюють повноваженн¤ колективного власника щодо волод≥нн¤, користуванн¤ ≥ розпор¤дженн¤ належними йому об'Їктами власност≥ у повному обс¤з≥, ≥ органи, ¤к≥ створюютьс¤ цими вищими органами дл¤ зд≥йсненн¤ окремих функц≥й з господарського управл≥нн¤ колективним майном (пункти 2 ≥ 3 статт≥ 30 «акону). ” спорах, пов'¤заних ≥з захистом права власност≥, арб≥тражним судам сл≥д ретельно з'¤совувати обс¤г правоздатност≥ в≥дпов≥дних орган≥в щодо прийн¤тт¤ ними р≥шень, пов'¤заних з користуванн¤м ≥ розпор¤дженн¤м майном. 2. «г≥дно з≥ статтею 2 «акону ус≥ форми власност≥ р≥вноправн≥; ”крањна створюЇ р≥вн≥ умови дл¤ розвитку ус≥х форм власност≥ та њх захисту. ” зв'¤зку з цим арб≥тражним судам необх≥дно враховувати, що в≥дпов≥дно до частини п'¤тоњ статт≥ 15 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмництво" та частини другоњ статт≥ 4 јрб≥тражного процесуального кодексу ”крањни (дал≥ - јѕ ) акти державних орган≥в, ¤к≥ визначають прив≥лейоване становище суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ одн≥Їњ з форм власност≥ щодо суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ ≥нших форм власност≥, не повинн≥ застосовуватись арб≥тражними судами повн≥стю або у в≥дпов≥дн≥й частин≥. 3. ¬≥дпов≥дно до статей 13, 22-29, 34 ≥ 35 «акону у власност≥ можуть бути будь-¤к≥ об'Їкти, ¤кщо ≥нше не передбачено законодавчими актами ”крањни. Ќе виключене перебуванн¤ у власност≥ ≥ об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва. 4. „инне законодавство передбачаЇ певн≥ обмеженн¤ щодо користуванн¤ та розпор¤дженн¤ майном, що належить державним п≥дприЇмствам (на прав≥ повного господарського в≥данн¤), в тому числ≥ казенним (¤ким майно належить на прав≥ оперативного управл≥нн¤). ѕерш≥ вправ≥ в≥дчужувати в≥д держави засоби виробництва, що Ї державною власн≥стю, виключно на конкурентних засадах у пор¤дку, що визначаЇтьс¤ ‘ондом державного майна ”крањни, друг≥ - лише з дозволу органу, уповноваженого управл¤ти в≥дпов≥дним державним майном (пункт 3 статт≥ 10 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥". ¬≥дчуженн¤ державного майна може зд≥йснюватись також в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро передачу об'Їкт≥в права державноњ та комунальноњ власност≥". ѕорушенн¤ визначеного названими актами законодавства пор¤дку в≥дчуженн¤ державного майна Ї п≥дставою дл¤ визнанн¤ укладених у зв'¤зку з цим угод нед≥йсними на п≥дстав≥ статт≥ 48 ÷ив≥льного кодексу ”крањни (дал≥ - ÷ив≥льний кодекс). —л≥д, однак, мати на уваз≥, що зазначен≥ вище обмеженн¤ щодо в≥дчуженн¤ майна державних, у тому числ≥ казенних, п≥дприЇмств, не стосуютьс¤ п≥дприЇмств, заснованих на комунальн≥й власност≥, оск≥льки останн≥ не Ї державними. ¬≥дпов≥дно до пункту 4 статт≥ 10 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥" джерелом формуванн¤ майна п≥дприЇмств Ї, зокрема, грошов≥ та матер≥альн≥ внески засновника. ” вир≥шенн≥ спор≥в сл≥д мати на уваз≥, що з моменту передач≥ майна п≥дприЇмствам њх засновниками (учасниками) у власн≥сть, зокрема, ¤к внеску до статутного фонду зг≥дно з≥ статт¤ми 12 ≥ 13 «акону ”крањни "ѕро господарськ≥ товариства", та державноњ реЇстрац≥њ в≥дпов≥дних п≥дприЇмств засновники (учасники) набувають права власност≥ на статутний фонд (кап≥тал) або його частку (пай), включаючи права на управл≥нн¤, отриманн¤ в≥дпов≥дноњ частини прибутку юридичноњ особи, а також актив≥в у раз≥ њњ л≥кв≥дац≥њ. 5. —удовий захист права власност≥ та майнових ≥нтерес≥в власник≥в - ос≥б, названих у статт≥ 1 јѕ (дал≥ - п≥дприЇмства ≥ орган≥зац≥њ), зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом розгл¤ду справ, зокрема, за позовами: - про визнанн¤ права власност≥ на майно, про витребуванн¤ майна з чужого незаконного волод≥нн¤ (а в передбачених законом випадках ≥ в≥д добросов≥сного набувача) чи в≥дшкодуванн¤ його вартост≥; - про визначенн¤ пор¤дку волод≥нн¤, користуванн¤ ≥ розпор¤дженн¤ майном, що Ї сп≥льною власн≥стю, про под≥л сп≥льного майна або вид≥л з нього певноњ частки; - про визнанн¤ нед≥йсними договор≥в, пов'¤заних з в≥дчуженн¤м майна, а також про визнанн¤ зазначених договор≥в д≥йсними на п≥дстав≥ частини другоњ статт≥ 47 ÷ив≥льного кодексу; - про визнанн¤ нед≥йсними акт≥в державних та ≥нших орган≥в, що порушують майнов≥ права та охоронюван≥ законом ≥нтереси п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й; - про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ майну, або збитк≥в, завданих порушенн¤м майнових прав п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й; - ≥ншими позовами, пов'¤заними з охороною права власност≥ п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й. ¬≥дпов≥дн≥ положенн¤ поширюютьс¤ також на п≥дприЇмства ≥ орган≥зац≥њ, ¤к≥ хоча й не Ї власниками, але волод≥ють майном з п≥дстав, передбачених законом (на прав≥ повного господарського в≥данн¤ або на прав≥ оперативного управл≥нн¤) чи договором (наприклад, зг≥дно з договором майнового найму). 6. „инне законодавство презюмуЇ добросов≥сне (правом≥рне) волод≥нн¤ майном, ¤кщо ≥нше не буде встановлено арб≥тражним судом (статт¤ 49 «акону. –озгл¤даючи позови про витребуванн¤ власником свого майна, арб≥тражн≥ суди повинн≥ враховувати таке. 6.1. «г≥дно з≥ статтею 50 «акону ≥ статтею 145 ÷ив≥льного кодексу власник вправ≥ вимагати поверненн¤ (в≥ндикац≥њ) свого майна з чужого незаконного волод≥нн¤, а також належного йому майна, придбаного волод≥льцем в≥д особи, ¤ка не мала права його в≥дчужувати. ѕозивачем за таким позовом може бути власник майна, ¤кий на момент поданн¤ позову не волод≥Ї цим майном, ≥ юридична особа, за ¤кою майно закр≥плене на прав≥ повного господарського в≥данн¤ або оперативного управл≥нн¤. ¬≥дпов≥дачем у справ≥ виступаЇ особа, що на момент поданн¤ позову фактично волод≥Ї майном без п≥дстав, передбачених законом або адм≥н≥стративним актом чи договором, ¤к≥ в≥дпов≥дають вимогам закону. ¬ласник вправ≥ витребувати своЇ майно в≥д особи, у ¤коњ воно фактично знаходитьс¤ у незаконному волод≥нн≥. ѕозов про витребуванн¤ майна, поданий до особи, у незаконному волод≥нн≥ ¤коњ це майно ран≥ше перебувало, але у ¤коњ воно на момент розгл¤ду справи в арб≥тражному суд≥ в≥дсутнЇ, не може бути задоволений , що, однак, не виключаЇ можливост≥ ст¤гненн¤ з ц≥Їњ особи шкоди, запод≥¤ноњ нею майну п≥д час перебуванн¤ останнього у њњ незаконному волод≥нн≥. ќб'Їктом в≥ндикац≥йного позову може бути ≥ндив≥дуально визначене майно, ¤ке ≥снуЇ в натур≥ на момент поданн¤ позову. ¬итребуване майно може належати ≥ до категор≥њ речей, що визначаютьс¤ родовими ознаками (м≥рою, вагою тощо), але в такому раз≥ маЇ бути ¤кимось чином ≥ндив≥дуал≥зоване (наприклад, цукор у м≥шках за певними цифровими або ≥ншими характерними позначками). ” раз≥ загибел≥ ≥ндив≥дуально визначеного майна власник (законний волод≥лець) може звернутис¤ лише з вимогою про в≥дшкодуванн¤ збитк≥в. ѕитанн¤ про можлив≥сть поверненн¤ ≥ндив≥дуально-визначеноњ реч≥, ¤ка зазнала зм≥н, переробки, маЇ вир≥шуватись залежно в≥д характеру таких зм≥н, њх ≥стотност≥. якщо майно зм≥нило своЇ початкове господарське призначенн¤, сл≥д визнати, що п≥дстав дл¤ задоволенн¤ в≥ндикац≥йного позову немаЇ, ≥ настають насл≥дки, аналог≥чн≥ загибел≥ майна, тобто власник маЇ право лише на в≥дшкодуванн¤ збитк≥в. якщо ж майно зберегло своЇ господарське призначенн¤, то питанн¤ про зроблен≥ пол≥пшенн¤ вир≥шуЇтьс¤ за правилами, передбаченими статтею 148 ÷ив≥льного кодексу. ѕоданн¤ в≥ндикац≥йного позову не виключаЇ можливост≥ пред'¤вленн¤ вимоги про в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих позбавленн¤м волод≥нн¤ даним майном. « огл¤ду на те, що вимоги, пов'¤зан≥ з в≥ндикац≥Їю ≥ з визнанн¤м угод нед≥йсними, виникають з р≥зних правових п≥дстав ≥ т¤гнуть за собою р≥зн≥ правов≥ насл≥дки, об'Їднанн¤ названих вимог в одн≥й позовн≥й за¤в≥ може суттЇво утруднити вир≥шенн¤ спору. ” раз≥ такого об'Їднанн¤ позовна за¤ва п≥дл¤гаЇ поверненню без розгл¤ду зг≥дно з пунктом 5 статт≥ 63 јѕ . 6.2. ћайно в≥д добросов≥сного набувача (тобто такого, ¤кий не знав ≥ не повинен був знати, що особа, ¤ка вчинила в≥дчуженн¤ майна, не мала на це права) може бути витребуване власником лише за на¤вност≥ п≥дстав, зазначених у частин≥ перш≥й статт≥ 145 ÷ив≥льного кодексу, а саме у раз≥ придбанн¤ майна за плату та вибутт¤ його з волод≥нн¤ власника чи особи, ¤к≥й воно було передане власником, поза њх волею. «гадана норма не м≥стить вичерпного перел≥ку випадк≥в вибутт¤ майна з волод≥нн¤ поза волею волод≥льц¤: вказ≥вку на втрату майна чи його викраденн¤ сл≥д розгл¤дати ¤к окрем≥ приклади. √рош≥ ≥ ц≥нн≥ папери на пред'¤вника взагал≥ не можуть бути витребуван≥ в≥д добросов≥сного набувача н≥ за ¤ких умов (статт¤ 147 ÷ив≥льного кодексу). ” процес≥ вир≥шенн¤ в≥дпов≥дних спор≥в власник повинен довести, що майно вибуло з його волод≥нн¤ чи волод≥нн¤ особи, ¤к≥й майно було передане власником, через зазначен≥ обставини. Ќабувач маЇ довести, що в≥н набув майно оплатно ≥ що в≥н не знав ≥ не м≥г знати про те, що воно придбане у особи, ¤ка не мала права його в≥дчужувати. Ќабувач не може бути визнаний добросов≥сним, ¤кщо на момент зд≥йсненн¤ угоди про в≥дчуженн¤ сп≥рного майна на в≥дпов≥дне майно обгрунтовано претендували трет≥ особи, ≥ про це набувачев≥ було в≥домо. якщо набувач одержав майно безоплатно в≥д особи, що не мала права його в≥дчужувати, власник вправ≥ витребувати майно в ус≥х випадках, незалежно в≥д того, чи Ї набувач добросов≥сним (частина трет¤ статт≥ 145 ÷ив≥льного кодексу. 6.3. якщо особа волод≥ла майном на законн≥й п≥дстав≥, ¤ка згодом в≥дпала (наприклад, у раз≥ зак≥нченн¤ д≥њ договору), то така особа Ї незаконним волод≥льцем, ≥ до нењ може бути подано в≥ндикац≥йний позов. 6.4. —таттею 50 «акону встановлено трир≥чну позовну давн≥сть стосовно вимог про поверненн¤ майна з чужого незаконного волод≥нн¤, що в≥дпов≥даЇ загальному строку позовноњ давност≥, зазначеному у статт≥ 71 ÷ив≥льного кодексу. ” спорах, пов'¤заних з витребуванн¤м майна з чужого незаконного волод≥нн¤, насл≥дки зак≥нченн¤ строку позовноњ давност≥ визначаютьс¤ за загальними правилами, встановленими статтею 80 цього одексу, включаючи можлив≥сть захисту порушеного права у випадках поданн¤ позову п≥сл¤ зак≥нченн¤ строку позовноњ давност≥. —л≥д також мати на уваз≥, що в≥дмова у позов≥ про витребуванн¤ майна у зв'¤зку ≥з зак≥нченн¤м строку позовноњ давност≥ не Ї п≥дставою дл¤ виникненн¤ права на це майно у незаконного волод≥льц¤. “аке майно маЇ вважатис¤ безхаз¤йним (статт¤ 137 ÷ив≥льного кодексу. 6.5. ” пор≥вн¤нн≥ з насл≥дками, передбаченими статтею 48 ÷ив≥льного кодексу щодо нед≥йсних угод, чинне законодавство дещо ≥накше регулюЇ питанн¤ розрахунк≥в, пов'¤заних з поверненн¤м майна з незаконного волод≥нн¤. “аке питанн¤ постаЇ, власне, лише у раз≥ поверненн¤ майна власников≥ з чужого незаконного волод≥нн¤. якщо майно не може бути витребуване у добросов≥сного набувача (частина перша ≥ друга статт≥ 145, статт¤ 147 ÷ив≥льного кодексу, то й розрахунки м≥ж ним ≥ власником не зд≥йснюютьс¤. ¬ласник маЇ право вимагати поверненн¤ чи в≥дшкодуванн¤ доход≥в за весь час волод≥нн¤ лише в≥д недобросов≥сного набувача. ўо ж до добросов≥сного набувача, то власник в раз≥ поверненн¤ (в≥ндикац≥њ) майна може вимагати в≥дшкодуванн¤ доход≥в лише з того часу, коли цей набувач д≥знавс¤ або повинен був д≥знатис¤ про неправом≥рн≥сть свого волод≥нн¤. «алежно в≥д обставин справи, таким моментом може вважатис¤ момент одержанн¤ претенз≥њ, а ¤кщо претенз≥¤ з передбачених законом п≥дстав не пред'¤вл¤лас¤ або не була одержана, то момент одержанн¤ коп≥њ позовноњ за¤ви; а коли й вона з ¤кихось причин не над≥йшла за адресою, то момент одержанн¤ ухвали арб≥тражного суду про порушенн¤ провадженн¤ у справ≥. Ћише добросов≥сний набувач маЇ право на залишенн¤ за собою зроблених ним пол≥пшень майна, ¤к≥ можуть бути в≥дд≥лен≥ без пошкодженн¤ майна, а у раз≥ неможливост≥ в≥дд≥лити пол≥пшенн¤ - на в≥дшкодуванн¤ зроблених на пол≥пшенн¤ фактичних витрат, але не б≥льше розм≥ру зб≥льшенн¤ вартост≥ реч≥. ўо ж до недобросов≥сного набувача, то, беручи до уваги, що в≥н повинен повернути власников≥ його майно, сл≥д виходити з такого. ѕол≥пшенн¤, ¤к≥ можуть бути в≥дд≥лен≥ без пошкодженн¤ майна, недобросов≥сний набувач може залишити соб≥. Ќев≥дд≥льн≥ ж в≥д майна пол≥пшенн¤ мають перейти до власника майна безоплатно. як добросов≥сний, так ≥ недобросов≥сний набувач майна, що повертаЇтьс¤ власников≥, вправ≥ вимагати в≥д останнього в≥дшкодуванн¤ зроблених ними необх≥дних витрат на майно, з того часу, з ¤кого власников≥ належать доходи в≥д майна. ƒо пон¤тт¤ "необх≥дн≥ витрати" сл≥д в≥днести т≥льки т≥, ¤к≥ необх≥дн≥ дл¤ забезпеченн¤ нормального стану та збереженн¤ майна з урахуванн¤м його зношуваност≥. ќтже ≥нш≥ витрати, тобто так≥, що не Ї "необх≥дними", в≥дшкодуванню не п≥дл¤гають. «гадане право волод≥льц¤ майна може бути реал≥зоване ним, зокрема, шл¤хом поданн¤ зустр≥чного позову (статт¤ 60 јѕ ). 6.6. якщо п≥дприЇмство чи орган≥зац≥¤ - позивач у справ≥ про витребуванн¤ майна з чужого незаконного волод≥нн¤ - набула права власност≥ на п≥дстав≥ акта державного чи ≥ншого органу, що не в≥дпов≥даЇ законодавству, або угоди, що не в≥дпов≥даЇ вимогам закону, у нењ, ¤к правило, немаЇ правових п≥дстав дл¤ витребуванн¤ майна. ” в≥дпов≥дних випадках арб≥тражний суд не застосовуЇ такий акт (частина друга статт≥ 4 јѕ ) або визнаЇ угоду нед≥йсною (частина перша статт≥ 83 јѕ . Ќа вин¤ток ≥з цього правила у випадках, коли в процес≥ вир≥шенн¤ спору про витребуванн¤ майна з чужого незаконного волод≥нн¤ ви¤вл¤Їтьс¤, що право власност≥ позивача грунтуЇтьс¤ на угод≥, ¤ка може бути визнана нед≥йсною лише за позовами ос≥б, зазначених у статт¤х 55-57 ÷ив≥льного кодексу, арб≥тражний суд не повинен у цьому же процес≥ за в≥дсутност≥ зустр≥чного позову в≥дпов≥дача давати правову оц≥нку угоди ≥ визнавати њњ нед≥йсною, оск≥льки це можливо виключно за позовом за≥нтересованоњ особи. 6.7. Ќалежне до поверненн¤ майно може ви¤витись пошкодженим, ≥ за таких обставин власник маЇ право вимагати в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ цьому майну. ” вир≥шенн≥ спор≥в стосовно розм≥ру в≥дшкодуванн¤ запод≥¤ноњ шкоди арб≥тражному суду сл≥д виходити ≥з загальних засад в≥дпов≥дальност≥ за запод≥¤нн¤ шкоди в≥дпов≥дно до статей 440 ≥ 453 ÷ив≥льного кодексу. “ак, перш за все необх≥дно, ¤кщо це практично можливо, зобов'¤зати в≥дпов≥дальну за шкоду особу надати майно тих же роду ≥ ¤кост≥, виправити пошкоджене майно або ≥ншим шл¤хом в≥дновити його попередню ¤к≥сть. якщо ж за обставинами справи в≥дшкодуванн¤ шкоди в натур≥ неможливе, з винноњ особи ст¤гуютьс¤ збитки, виход¤чи з реальноњ вартост≥ майна або вартост≥ роб≥т, ¤к≥ необх≥дно зд≥йснити власнику дл¤ виправленн¤ пошкодженого майна. якщо п≥сл¤ прийн¤тт¤ р≥шенн¤ арб≥тражного суду розм≥р збитк≥в зм≥нивс¤ в результат≥ зростанн¤ ц≥н на майно або роботи, кредитор не позбавлений права пред'¤вити з цих п≥дстав додатков≥ вимоги щодо в≥дшкодуванн¤ збитк≥в ≥з додержанн¤м доарб≥тражного пор¤дку врегулюванн¤ спор≥в. 6.8. «д≥йснене в≥дшкодуванн¤ шкоди не позбавл¤Ї власника права вимагати в≥дшкодуванн¤ доход≥в, не одержаних у зв'¤зку ≥з запод≥¤нн¤м шкоди майну. 7. ¬≥дпов≥дно до пункт≥в 2 ≥ 5 статт≥ 48 «акону власник може звернутис¤ з позовом про усуненн¤ будь-¤ких порушень свого права, не пов'¤заних з неправом≥рним позбавленн¤м волод≥нн¤ (негаторний позов). ƒл¤ поданн¤ такого позову не вимагаЇтьс¤, щоб перешкоди до зд≥йсненн¤ права користуванн¤ й розпор¤дженн¤ були результатом винних д≥й в≥дпов≥дача чи спричин¤ли збитки. ƒостатньо, щоб так≥ д≥њ (безд≥¤льн≥сть) об'Їктивно порушували права власника ≥ були протиправними. ѕозовна давн≥сть до в≥дпов≥дних вимог не застосовуЇтьс¤, оск≥льки правопорушенн¤ триваЇ у час≥. якщо ж на момент поданн¤ позову воно припинилос¤, то п≥дстав дл¤ задоволенн¤ позову немаЇ. «ахист прав ≥ охоронюваних законом ≥нтерес≥в п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й за негаторним позовом надаЇтьс¤ арб≥тражним судом у форм≥ припиненн¤ д≥й, що порушують право, або в≥дновленн¤ становища, ¤ке ≥снувало до порушенн¤ права. якщо негаторний позов визнано обгрунтованим, у резолютивн≥й частин≥ р≥шенн¤ необх≥дно ч≥тко визначити д≥њ, ¤к≥ повинен вчинити в≥дпов≥дач щодо усуненн¤ порушень права власника, ≥ строк виконанн¤ цих д≥й. ” раз≥ невиконанн¤ такого р≥шенн¤ арб≥тражний суд видаЇ наказ на примусове виконанн¤ р≥шенн¤. 8. ѕ≥дприЇмство чи орган≥зац≥¤, ¤ка не Ї власником майна, але волод≥Ї ним на прав≥ повного господарського в≥данн¤, оперативного управл≥нн¤ чи з ≥нших п≥дстав (наприклад, на п≥дстав≥ адм≥н≥стративного акта), маЇ так≥ ж права на захист свого права, ¤к ≥ сам власник, а також право на захист свого волод≥нн¤ в≥д власника (пункт 5 статт≥ 48 «акону. «окрема, такий волод≥лець майна може витребувати його з чужого незаконного волод≥нн¤ з тих же п≥дстав ≥ в такому ж пор¤дку, ¤к ≥ сам власник. ” певних випадках в≥н вправ≥ витребувати майно ≥ у власника, ¤кий протиправно позбавив його права волод≥нн¤, у тому числ≥ всупереч умовам договору (наприклад, оренди, застави тощо). ќднак в останньому випадку сл≥д керуватис¤ не згаданою нормою «акону, а нормами, ¤к≥ регулюють в≥дносини за в≥дпов≥дним договором. якщо в раз≥ порушенн¤ третьою особою права волод≥нн¤, користуванн¤ ≥ розпор¤дженн¤ майном власник ≥ волод≥лець цього майна набувають однор≥дного права на поданн¤ позову, то у вир≥шенн≥ питанн¤ про те, хто з них може подати позов про захист права, сл≥д виходити з обс¤гу правомочностей обох названих ос≥б. якщо право волод≥нн¤ належить не власников≥, то позов вправ≥ подавати волод≥лець майна. ¬ласник може звернутис¤ з таким позовом лише п≥сл¤ припиненн¤ у волод≥льц¤ згаданого права на волод≥нн¤. 9. ¬ир≥шуючи спори, пов'¤зан≥ з визнанн¤м права власност≥ чи усуненн¤м перешкод у користуванн≥ майном, арб≥тражн≥ суди повинн≥ мати на уваз≥, що п≥дтвердженн¤м на¤вност≥ такого права можуть бути насамперед правовстановлювальн≥ документи. ѕерел≥к таких документ≥в наведено у додатку N 1 до ≤нструкц≥њ про пор¤док державноњ реЇстрац≥њ права власност≥ на об'Їкти нерухомого майна, що перебувають у власност≥ юридичних та ф≥зичних ос≥б (затверджена наказом ƒержавного ком≥тету буд≥вництва, арх≥тектури та житловоњ пол≥тики ”крањни в≥д 09.06.98 N 121. —ам≥ лише св≥доцтва про право власност≥ на певний об'Їкт майна не Ї правовстановлювальними документами, хоча й можуть зм≥нюватис¤ арб≥тражними судами у вир≥шенн≥ спор≥в в≥дпов≥дно до вимог розд≥лу V јѕ в сукупност≥ з ≥ншими доказами у справ≥. «азначен≥ св≥доцтва не можуть виступати ≥ предметом спору: таким може бути лише правовстановлювальний документ, на п≥дстав≥ ¤кого видано св≥доцтво, а у в≥дпов≥дних випадках - також акт про державну реЇстрац≥ю права власност≥ на об'Їкт нерухомого майна. јрб≥тражним судам сл≥д також виходити з того, що перебуванн¤ майна, у тому числ≥ прим≥щень, споруд, будинк≥в, на баланс≥ п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) ще не Ї безсп≥рною ознакою його права власност≥. ўо ж до права державноњ власност≥, то незалежно в≥д того, на баланс≥ ¤кого п≥дприЇмства знаходитьс¤ майно, воно не втрачаЇ статусу державноњ власност≥. “аким чином сп≥р, ¤к правило, виникаЇ не про визнанн¤ права власност≥ чи усуненн¤ перешкод, а про те, ¤ке п≥дприЇмство (орган≥зац≥¤) маЇ право повного господарського в≥данн¤ (оперативного управл≥нн¤) державним майном. Ѕаланс п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) Ї формою бухгалтерського обл≥ку, визначенн¤ складу ≥ вартост≥ майна та обс¤гу ф≥нансових зобов'¤зань на конкретну дату. Ѕаланс не визначаЇ п≥дстав знаходженн¤ майна у власност≥ (волод≥нн≥) п≥дприЇмства. ќдним з основних критер≥њв визначенн¤ законност≥ волод≥нн¤ майном ≥ в≥дображенн¤ його на баланс≥ п≥дприЇмства Ї джерела ф≥нансуванн¤ (централ≥зоване або власн≥ кошти п≥дприЇмства), передача п≥дприЇмству у волод≥нн¤ майна безпосередньо власником (уповноваженим ним органом) чи п≥дприЇмством, ¤ке волод≥Ї майном на прав≥ повного господарського в≥данн¤. јналог≥чн≥ питанн¤ виникають ≥ тод≥, коли, наприклад, будинок побудований за участю дек≥лькох п≥дприЇмств (орган≥зац≥й). «а таких обставин позивач з метою п≥дтвердженн¤ свого права на користуванн¤ ≥ розпор¤дженн¤ конкретним нежилим прим≥щенн¤м, ¤ке перебуваЇ на баланс≥ в≥дпов≥дача, повинен подати арб≥тражному суду документи, що п≥дтверджують його участь у витратах на спорудженн¤ будинку дл¤ визначенн¤ його частки прим≥щенн¤ або р≥шенн¤ власника (органа, уповноваженого управл¤ти майном) про закр≥пленн¤ за ним певноњ частки будинку на прав≥ повного господарського в≥данн¤ (оперативного управл≥нн¤). ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з оц≥нкою правом≥рност≥ передач≥ або продажу державного майна, арб≥тражним судам сл≥д виходити з вимог законодавства, ¤ке д≥¤ло на момент вчиненн¤ зазначених д≥й. “ак, ¤кщо державне майно безоплатно передане або продане за р≥шенн¤м державного органу п≥сл¤ встановленн¤ моратор≥ю на зм≥ну форм власност≥ на державне майно (ѕостанова ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥д 29.11.90 N 506-XII "ѕро захист суверенних прав власност≥ ”крањнськоњ –—–") та п≥сл¤ прийн¤тт¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ƒекрету в≥д 15.12.92 N 8-92 "ѕро управл≥нн¤ майном, що Ї у загальнодержавн≥й власност≥", то за¤ва про визнанн¤ такого р≥шенн¤ нед≥йсним або в≥ндикац≥йний позов п≥дл¤гаЇ задоволенню. 10. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних ≥з судовим захистом права державноњ власност≥, сл≥д керуватись роз'¤сненн¤м презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д 02.04.94 N 02-5/225 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з судовим захистом права державноњ власност≥" (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми). 11. якщо у встановленому пор¤дку державне майно, зокрема, п≥дприЇмство, передано в оренду п≥дприЇмству ≥ншоњ форми власност≥ або орган≥зац≥њ орендар≥в, то це майно не втрачаЇ статусу державноњ власност≥ (хоча саме п≥дприЇмство вже не Ї державним). ” цьому випадку н≥ орган, уповноважений управл¤ти державним майном, н≥ орендодавець не мають права вимагати в≥д орендар≥в частки доходу, одержаного внасл≥док використанн¤ державноњ власност≥. ¬заЇмов≥дносини стор≥н регулюютьс¤ нормами договору майнового найму (оренди) та чинним законодавством, ≥ оплата за здане в оренду державне майно повинна зд≥йснюватись зг≥дно з методикою, затвердженою постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 04.10.95 N 786 (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми). Ќаведене стосуЇтьс¤ не т≥льки прибутку, одержаного за рахунок використанн¤ державноњ власност≥, але й майна, придбаного п≥дприЇмством за рахунок свого прибутку. 12. «г≥дно з≥ статтею 27 ∆итлового кодексу ”крањни жила площа в будинках, споруджених ≥з залученн¤м у пор¤дку пайовоњ участ≥ кошт≥в п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, розпод≥л¤Їтьс¤ дл¤ заселенн¤ м≥ж учасниками буд≥вництва пропорц≥йно до внесених ними кошт≥в. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з визнанн¤м права власност≥ на жилу площу в цих будинках арб≥тражн≥ судам сл≥д враховувати таке. 12.1. якщо дл¤ спорудженн¤ будинку пайовик перерахував основному замовнику кошти ≥ у договор≥, укладеному ними, передбачено к≥льк≥сть одно- , дво- та трик≥мнатних квартир, що п≥дл¤гають передач≥ пайовику, останн≥й у раз≥ невиконанн¤ замовником свого зобов'¤занн¤ вправ≥ звернутись до арб≥тражного суду з в≥дпов≥дним позовом, зокрема про визнанн¤ права власност≥ на прим≥щенн¤ в≥дпов≥дно до переданих на так≥ ц≥л≥ кошт≥в. 12.2. ” випадку в≥дсутност≥ у договор≥ м≥ж пайовиком ≥ основним замовником перел≥ку квартир, що п≥дл¤гають передач≥ пайовику, коли сп≥р вир≥шуЇтьс¤ до видач≥ ордер≥в на квартири та заселенн¤ введеного в експлуатац≥ю будинку, арб≥тражний суд приймаЇ р≥шенн¤ про передачу замовником пайовику певних квартир з урахуванн¤м зд≥йсненого останн≥м ф≥нансуванн¤. 12.3. якщо в процес≥ спорудженн¤ будинку варт≥сть його зб≥льшилась хоча б ≥ з незалежних в≥д замовника причин, в≥н вправ≥ порушити питанн¤ про внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н до договору, укладеного з пайовиком. якщо так≥ зм≥ни не внесено, пайовик маЇ право вимагати виконанн¤ зобов'¤зань за договором у повному обс¤з≥. 12.4. «г≥дно з≥ статтею 7 «акону власник в≥дпов≥даЇ за своњми зобов'¤занн¤ми ус≥м майном, на ¤ке може бути звернено ст¤гненн¤ на вимогу кредитор≥в. ÷е правило стосуЇтьс¤ ≥ частки у сп≥льн≥й власност≥. “ак, на всю сп≥льну сум≥сну власн≥сть ст¤гненн¤ може бути звернено лише за сп≥льними зобов'¤занн¤ми ус≥х учасник≥в ц≥Їњ власност≥, а також коли таку в≥дпов≥дальн≥сть передбачено законом (зокрема, в≥дпов≥дно до статт≥ 18 «акону ”крањни "ѕро сел¤нське (фермерське) господарство" особи, ¤к≥ ведуть таке господарство, в≥дпов≥дають ус≥м майном, що Ї њх сп≥льною власн≥стю, за порушенн¤ догов≥рних зобов'¤зань, кредитно-розрахунковоњ та податковоњ дисципл≥ни, сан≥тарних ≥ ветеринарних правил, вимог щодо ¤кост≥ продукц≥њ та ≥нших правил зд≥йсненн¤ господарськоњ д≥¤льност≥). 12.5. « ≥нших питань практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з сум≥сною д≥¤льн≥стю п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, арб≥тражним судам сл≥д керуватис¤ роз'¤сненн¤м презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д 28.04.95 N 02-5/302 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з укладанн¤м договор≥в про сум≥сну д≥¤льн≥сть" (з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми). 13. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 114 ÷ив≥льного кодексу в раз≥ продажу частки у сп≥льн≥й власност≥ з порушенн¤м передбаченого ц≥Їю статтею права прив≥леЇвоњ куп≥вл≥ ≥нший учасник сп≥льноњ власност≥ прот¤гом трьох м≥с¤ц≥в п≥сл¤ продажу дол≥ трет≥й особ≥ може звернутис¤ до суду з позовом про перев≥д на нього прав ≥ обов'¤зк≥в покупц¤. ƒаний трим≥с¤чний строк Ї прис≥чним, тому позовн≥ вимоги, за¤влен≥ п≥сл¤ його зак≥нченн¤, задоволенню не п≥дл¤гають. ѕоданий у так≥й ситуац≥њ позов про визнанн¤ угоди нед≥йсною також не може бути задоволений. якщо позовн≥ вимоги за¤влено к≥лькома сп≥ввласниками, що бажають зд≥йснити своЇ право на переважну куп≥влю неправом≥рно в≥дчуженоњ дол≥, перевагу маЇ бути в≥ддано тому з них, хто ран≥ше за ≥нших звернувс¤ з позовом, а в раз≥ поданн¤ позову одного й того самого дн¤ р≥зними особами - тому, хто з огл¤ду на конкретн≥ обставини справи, б≥льше за ≥нших потребуЇ набутт¤ дол≥. 14. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з визнанн¤м договор≥в, у тому числ≥ про в≥дчуженн¤ майна, нед≥йсними, арб≥тражним судам сл≥д керуватис¤ роз'¤сненн¤м презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д 12.03.99 N 02-5/111 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з визнанн¤м угод нед≥йсними" (з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми). 15. « питань практики розгл¤ду справ, пов'¤заних з визнанн¤м нед≥йсними акт≥в державних та ≥нших орган≥в, у тому числ≥ таких, що порушують майнов≥ права п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, арб≥тражним судам сл≥д керуватис¤ роз'¤сненн¤ми презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д 26.01.2000 N 02-5/35 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з визнанн¤м нед≥йсними акт≥в державних чи ≥нших орган≥в" (з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми), в≥д 12.05.95 N 02-5/451 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в за участю податкових орган≥в" (з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми) та ≥н. 16. « питань практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з в≥дшкодуванн¤м шкоди, запод≥¤ноњ майну, або запод≥¤них збитк≥в арб≥тражним судам сл≥д керуватис¤ роз'¤сненн¤ми презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д 12.10.93 N 01-6/1106 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ господарських спор≥в, пов'¤заних з прийомкою продукц≥њ ≥ товар≥в за к≥льк≥стю та ¤к≥стю"; в≥д 12.11.93 N 01-6/1205 "ѕро де¤к≥ питанн¤ вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з поставкою продукц≥њ ≥ товар≥в неналежноњ ¤кост≥ та некомплектних" (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми); в≥д 01.04.94 N 02-5/215 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з в≥дшкодуванн¤м шкоди" (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми); в≥д 29.04.94 N 02-5/293 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики застосуванн¤ майновоњ в≥дпов≥дальност≥ за невиконанн¤ чи неналежне виконанн¤ грошових зобов'¤зань" (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми) та ≥н. 17. ѕунктом 3 статт≥ 7 «акону передбачено, що власник не в≥дпов≥даЇ за зобов'¤занн¤ми створених ним юридичних ос≥б, а вони не в≥дпов≥дають за зобов'¤занн¤ми власника, кр≥м випадк≥в, передбачених законодавчими актами ”крањни. ¬≥дпов≥дний випадок передбачено зокрема пунктом 3 статт≥ 39 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥", зг≥дно з ¤кою за недостатност≥ у казенного п≥дприЇмства кошт≥в та ≥ншого майна, достатнього дл¤ в≥дпов≥дальност≥ за њх зобов'¤занн¤ми, таку в≥дпов≥дальн≥сть несе власник. ќтже у раз≥ в≥дсутност≥ або недостатност≥ у казенного п≥дприЇмства кошт≥в дл¤ виконанн¤ ним своњх зобов'¤зань, арб≥тражному суду сл≥д у кожному конкретному випадку встановлювати державний орган, уповноважений управл¤ти в≥дпов≥дним державним майном, та залучати його до участ≥ у справ≥ зг≥дно з≥ статтею 24 јѕ . якщо в≥дсутн≥сть чи недостатн≥сть таких кошт≥в ви¤влено на стад≥њ виконанн¤ р≥шенн¤, ст¤гувач не позбавлений права звернутис¤ до державного органу, уповноваженого управл¤ти державним майном, у загальному претенз≥йно-позовному пор¤дку. 18. Ќа п≥дстав≥ пункту 4.1 згаданоњ вище ≤нструкц≥њ про пор¤док державноњ реЇстрац≥њ права власност≥ на об'Їкти нерухомого майна, що перебувають у власност≥ юридичних та ф≥зичних ос≥б, оформленн¤ права власност≥ на об'Їкти нерухомого майна проводитьс¤ м≥сцевими органами державноњ виконавчоњ влади, м≥сцевого самовр¤дуванн¤, а на приватизован≥ квартири державного житлового фонду - державними органами приватизац≥њ. Ѕюро техн≥чноњ ≥нвентаризац≥њ зг≥дно з пунктом 1.4 ≤нструкц≥њ зд≥йснюЇ лише державну реЇстрац≥ю об'Їкт≥в нерухомого майна, отже, воно може бути в≥дпов≥дачем не за позовами про визнанн¤ права власност≥ на об'Їкт нерухомого майна, а лише про спонуканн¤ видати реЇстрац≥йне св≥доцтво за на¤вност≥ у за¤вника правовстановлюючого документа. 19. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних ≥з зд≥йсненн¤м та захистом права власност≥ на винаходи (корисн≥ модел≥), промислов≥ зразки, знаки дл¤ товар≥в ≥ послуг, топограф≥њ ≥нтегральних м≥кросхем арб≥тражним судам сл≥д враховувати, зокрема, таке. ѕраво власност≥ на в≥дпов≥дн≥ об'Їкти посв≥дчуЇтьс¤ виданим у встановленому пор¤дку патентами або св≥доцтвами. „астинами шостою ≥ сьомою статт≥ 28 «акону ”крањни "ѕро охорону прав на винаходи ≥ корисн≥ модел≥" передбачено можлив≥сть передач≥ власником права власност≥ на винах≥д (корисну модель) або на використанн¤ винаходу (корисноњ модел≥) за договором, ¤кий укладаЇтьс¤ у письмов≥й форм≥ ≥ п≥дписуЇтьс¤ сторонами. “ака передача та наданн¤ л≥ценз≥њ на використанн¤ винаходу (корисноњ модел≥) вважаЇтьс¤ д≥йсними дл¤ будь-¤коњ ≥ншоњ особи з дати публ≥кац≥њ в≥домостей про це в оф≥ц≥йному бюлетен≥ та внесенн¤ њх до –еЇстру (частина восьма статт≥ 28 названого «акону. ( јбзац трет≥й пункту 19 ≥з зм≥нами, внесеними зг≥дно з Ћистом ¬ищого арб≥тражного суду N 01-8/555 в≥д 07.05.2001 ) јналог≥чн≥ приписи вм≥щено у «аконах ”крањни "ѕро охорону прав на промислов≥ зразки" (пункти 4-6 статт≥ 20), "ѕро охорону прав на знаки дл¤ товар≥в ≥ послуг" (пункти 4-6 статт≥ 16), "ѕро охорону прав на топограф≥њ ≥нтегральних м≥кросхем" (частини трет¤ ≥ п'¤та статт≥ 16). ¬изначенн¤ пон¤тт¤ "–еЇстр" наведено у статт¤х 1 названих «акон≥в. ќф≥ц≥йний бюлетень видаЇтьс¤ центральним органом виконавчоњ влади з питань правовоњ охорони ≥нтелектуальноњ власност≥. ѕор¤док розгл¤ду та реЇстрац≥њ у цьому орган≥ договор≥в про передачу права на в≥дпов≥дний об'Їкт ≥нтелектуальноњ власност≥ (дал≥ - об'Їкт) визначаЇтьс¤ в≥домчими нормативними актами. Ћ≥ценз≥йний догов≥р на в≥дм≥ну в≥д договору передач≥ права власност≥ на об'Їкт не позбавл¤Ї власника в≥дпов≥дного права: за л≥ценз≥йним договором передаЇтьс¤ лише право на використанн¤ об'Їкту. 20. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 5 «акону ”крањни "ѕро охорону прав на знаки дл¤ товар≥в ≥ послуг" право власност≥ на знак дл¤ товар≥в ≥ послуг засв≥дчуЇтьс¤ в≥дпов≥дним св≥доцтвом. “ому т≥льки з моменту видач≥ св≥доцтва ”крањни на такий знак у його власника виникаЇ виключне право користуватись ≥ розпор¤джатись знаком та вимагати усуненн¤ будь-¤ких пос¤гань на своњ права власника св≥доцтва. ўо ж до правового режиму пр≥оритету за¤вки, то в≥н визначений статтею 9 названого «акону. «аступник √олови ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни ј.ќсетинський |