”становить в качестве домашней!




                  ¬»ў»… ј–Ѕ≤“–ј∆Ќ»… —”ƒ ” –јѓЌ»

                        ≤Ќ‘ќ–ћј÷≤…Ќ»… Ћ»—“

 N 01-8/98 в≥д 31.01.2001
                                           јрб≥тражн≥ суди ”крањни


      ѕро де¤к≥ приписи законодавства, ¤ке регулюЇ питанн¤,
    пов'¤зан≥ ≥з зд≥йсненн¤м права власност≥ та його захистом


          ( ≤з зм≥нами, внесеними зг≥дно з Ћистом ¬ищого
                                       арб≥тражного суду 
            N 01-8/555  в≥д 07.05.2001 )

     ”  зв'¤зку  з  виникненн¤м  у  судов≥й  практиц≥ питань, щодо
застосуванн¤ норм законодавства, ¤ке регулюЇ питанн¤, пов'¤зан≥ ≥з
зд≥йсненн¤м  права  власност≥  ≥  його  захистом,  та  на п≥дстав≥
вивченн¤   матер≥ал≥в   справ,  розгл¤нутих  арб≥тражними  судами,
вважаЇмо за необх≥дне звернути увагу на де¤к≥ приписи в≥дпов≥дного
законодавства, ¤кими сл≥д керуватис¤ у вир≥шенн≥ спор≥в. ( ¬ступна
частина  ≥з зм≥нами, внесеними зг≥дно з Ћистом ¬ищого арб≥тражного
суду N 01-8/555  в≥д 07.05.2001 )

     1. —уб'Їкти права власност≥ та  особливост≥  зд≥йсненн¤  ними
цього  права  з  урахуванн¤м  р≥зних  форм  власност≥ визначаютьс¤
законодавчими актами ”крањни.
     1.1. «окрема,  в≥дпов≥дно  до  статт≥ 116  онституц≥њ ”крањни
 аб≥нет  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  зд≥йснюЇ  управл≥нн¤
об'Їктами   державноњ   власност≥  в≥дпов≥дно  до  закону.  ƒекрет
 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 15.12.92  N  8-92   "ѕро
управл≥нн¤  майном,  що  Ї у загальнодержавн≥й власност≥" покладаЇ
управл≥нн¤ цим майном на м≥н≥стерства та ≥нш≥ п≥дв≥домч≥   аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни органи державноњ виконавчоњ влади (кр≥м майнових
комплекс≥в п≥дприЇмств,  установ,  орган≥зац≥й,  управл≥нн¤  ¤кими
зд≥йснюють  в≥дпов≥дн≥  служби ¬ерховноњ –ади ”крањни,  ѕрезидента
”крањни та  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни).
     1.2. «д≥йсненн¤   повноважень  власника  державного  майна  у
процес≥ приватизац≥њ покладено  на  державн≥  органи  приватизац≥њ
(пункт  3  статт≥  7  «акону  ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного
майна".  –азом з тим сл≥д  мати  на  уваз≥,  що  обс¤г
в≥дпов≥дних  повноважень  не  може  виходити  за  меж≥,  визначен≥
правовими актами,  ¤к≥ регулюють д≥¤льн≥сть  згаданих  орган≥в,  а
саме:  “имчасовим  положенн¤м  про  ‘онд державного майна ”крањни,
положенн¤ми про рег≥ональн≥ в≥дд≥ленн¤  цього  ‘онду  та  законами
”крањни   про   приватизац≥ю  державного  майна.  «окрема,  органи
приватизац≥њ не вправ≥ на власний розсуд зд≥йснювати  перерозпод≥л
майна м≥ж п≥дприЇмствами.
     1.3. ѕраво комунальноњ власност≥ на рухоме ≥ нерухоме  майно,
доходи м≥сцевих бюджет≥в,  ≥нш≥ кошти тощо належить територ≥альним
громадам с≥л,  селищ,  м≥ст,  район≥в у м≥стах (пункт 1 статт≥  60
«акону ”крањни    "ѕро    м≥сцеве    самовр¤дуванн¤   в  ”крањн≥",  
¤к≥ зг≥дно  з≥  статтею  143   онституц≥њ  ”крањни
безпосередньо  або  через  утворен≥  ними  органи
м≥сцевого самовр¤дуванн¤ управл¤ють майном,  що  Ї  у  комунальн≥й
власност≥.  як передбачено пунктом 5 статт≥ 60 «акону ”крањни "ѕро
м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥", зазначен≥ органи в≥д ≥мен≥ та в
≥нтересах  територ≥альних  громад  в≥дпов≥дно до закону зд≥йснюють
правомочност≥  щодо  волод≥нн¤,  користуванн¤   та   розпор¤дженн¤
об'Їктами права комунальноњ власност≥.
     ѕредставницьк≥ органи  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  - с≥льськ≥,
селищн≥,  м≥ськ≥ ради - вправ≥ приймати р≥шенн¤ про передачу ≥ншим
органам  окремих повноважень щодо управл≥нн¤ майном,  ¤ке належить
до  комунальноњ  власност≥  в≥дпов≥дноњ  територ≥альноњ   громади,
визначенн¤  меж  цих  повноважень  та умов њх зд≥йсненн¤ (пункт 31
статт≥ 26  цього  ж  «акону.  «окрема,  до в≥данн¤
виконавчих орган≥в цих рад належить управл≥нн¤ в межах, визначених
радою, майном, що належить до комунальноњ власност≥.
     ўо ж  до  районних  ≥  обласних рад,  то њх повноваженн¤ щодо
користуванн¤  ≥  розпор¤дженн¤  таким  майном  маЇ  пох≥дний   в≥д
повноважень   представницьких   орган≥в  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤
характер,  оск≥льки у вир≥шенн≥ в≥дпов≥дних  питань  назван≥  ради
д≥ють  за  дорученн¤м с≥льських,  селищних,  м≥ських рад (пункт 19
статт≥ 43  «акону  ”крањни "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥".
     ќск≥льки в≥д  ≥мен≥ ≥ в ≥нтересах територ≥альних громад права
суб'Їкта  комунальноњ  власност≥   зд≥йснюють   в≥дпов≥дн≥   ради,
учасниками  арб≥тражного процесу у спорах,  пов'¤заних ≥з захистом
права комунальноњ власност≥,  можуть виступати ради,  а  також  њх
виконавч≥ органи (виконавч≥ ком≥тети,  управл≥нн¤, служби та ≥н.),
за  умови,  що  даний  орган  маЇ  статус  юридичноњ  особи  ≥  що
в≥дпов≥дн≥   повноваженн¤   передбачен≥  нормативним  актом,  ¤кий
регулюЇ д≥¤льн≥сть цього органу (положенн¤м тощо).
     якщо державна виконавча влада зд≥йснюЇтьс¤ м≥сцевою державною
адм≥н≥страц≥Їю, останн¤ в межах повноважень, делегованих њй зг≥дно
з≥ статтею  119   онституц≥њ  ”крањни   в≥дпов≥дною
радою,  зд≥йснюЇ управл≥нн¤ майном,  що  належить  до  комунальноњ
власност≥.
     1.4. ѕраво  колективноњ  власност≥  (статт¤ 21 «акону ”крањни
"ѕро власн≥сть", дал≥ - «акон) зд≥йснюЇтьс¤ колективним
власником через створен≥ ним  органи  управл≥нн¤:  вищ≥  (загальн≥
збори,  конференц≥њ,  з'њзди  тощо),  ¤к≥  зд≥йснюють повноваженн¤
колективного власника щодо волод≥нн¤, користуванн¤ ≥ розпор¤дженн¤
належними йому об'Їктами власност≥ у повному обс¤з≥, ≥ органи, ¤к≥
створюютьс¤ цими вищими органами дл¤ зд≥йсненн¤ окремих функц≥й  з
господарського  управл≥нн¤ колективним майном (пункти 2 ≥ 3 статт≥
30 «акону).  ” спорах,  пов'¤заних ≥з  захистом  права  власност≥,
арб≥тражним  судам  сл≥д ретельно з'¤совувати обс¤г правоздатност≥
в≥дпов≥дних орган≥в  щодо  прийн¤тт¤  ними  р≥шень,  пов'¤заних  з
користуванн¤м ≥ розпор¤дженн¤м майном.

     2. «г≥дно  з≥ статтею 2 «акону  ус≥ форми власност≥
р≥вноправн≥;  ”крањна створюЇ р≥вн≥ умови дл¤ розвитку  ус≥х  форм
власност≥  та  њх  захисту.  ”  зв'¤зку  з  цим  арб≥тражним судам
необх≥дно враховувати,  що в≥дпов≥дно до частини п'¤тоњ статт≥  15
«акону ”крањни  "ѕро  п≥дприЇмництво"  та частини другоњ
статт≥ 4 јрб≥тражного процесуального кодексу ”крањни 
(дал≥ - јѕ ) акти державних орган≥в,  ¤к≥ визначають прив≥лейоване
становище  суб'Їкт≥в  п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥  одн≥Їњ  з  форм
власност≥  щодо  суб'Їкт≥в  п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥ ≥нших форм
власност≥, не повинн≥ застосовуватись арб≥тражними судами повн≥стю
або у в≥дпов≥дн≥й частин≥.

     3. ¬≥дпов≥дно до статей 13,  22-29, 34 ≥ 35 «акону 
у власност≥ можуть бути будь-¤к≥ об'Їкти, ¤кщо ≥нше не передбачено
законодавчими актами ”крањни. Ќе виключене перебуванн¤ у власност≥
≥ об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва.

     4. „инне   законодавство   передбачаЇ  певн≥  обмеженн¤  щодо
користуванн¤  та  розпор¤дженн¤  майном,  що  належить   державним
п≥дприЇмствам  (на  прав≥ повного господарського в≥данн¤),  в тому
числ≥  казенним  (¤ким  майно  належить  на   прав≥   оперативного
управл≥нн¤).   ѕерш≥   вправ≥   в≥дчужувати   в≥д  держави  засоби
виробництва,  що Ї державною власн≥стю,  виключно на  конкурентних
засадах   у  пор¤дку,  що  визначаЇтьс¤  ‘ондом  державного  майна
”крањни,  друг≥ - лише з дозволу органу,  уповноваженого управл¤ти
в≥дпов≥дним  державним  майном  (пункт  3 статт≥ 10 «акону ”крањни
"ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥".
     ¬≥дчуженн¤ державного    майна   може   зд≥йснюватись   також
в≥дпов≥дно  до  «акону  ”крањни  "ѕро  передачу   об'Їкт≥в   права
державноњ та комунальноњ власност≥".
     ѕорушенн¤ визначеного названими актами законодавства  пор¤дку
в≥дчуженн¤  державного  майна Ї п≥дставою дл¤ визнанн¤ укладених у
зв'¤зку з цим угод нед≥йсними на  п≥дстав≥  статт≥  48  ÷ив≥льного
кодексу ”крањни  (дал≥ - ÷ив≥льний кодекс).
     —л≥д, однак,  мати на уваз≥, що зазначен≥ вище обмеженн¤ щодо
в≥дчуженн¤ майна державних, у тому числ≥ казенних, п≥дприЇмств, не
стосуютьс¤  п≥дприЇмств,  заснованих  на  комунальн≥й   власност≥,
оск≥льки останн≥ не Ї державними.
     ¬≥дпов≥дно до  пункту  4  статт≥  10  «акону   ”крањни   "ѕро
п≥дприЇмства в ”крањн≥"    джерелом  формуванн¤  майна
п≥дприЇмств Ї, зокрема, грошов≥ та матер≥альн≥ внески засновника.
     ” вир≥шенн≥ спор≥в сл≥д мати на уваз≥,  що з моменту передач≥
майна п≥дприЇмствам  њх  засновниками  (учасниками)  у  власн≥сть,
зокрема,  ¤к внеску до статутного фонду зг≥дно з≥ статт¤ми 12 ≥ 13
«акону ”крањни  "ѕро  господарськ≥  товариства",  та
державноњ реЇстрац≥њ в≥дпов≥дних п≥дприЇмств засновники (учасники)
набувають  права  власност≥  на  статутний фонд (кап≥тал) або його
частку (пай), включаючи права на управл≥нн¤, отриманн¤ в≥дпов≥дноњ
частини  прибутку  юридичноњ  особи,  а  також  актив≥в  у раз≥ њњ
л≥кв≥дац≥њ.

     5. —удовий  захист  права  власност≥  та  майнових  ≥нтерес≥в
власник≥в -   ос≥б,   названих   у   статт≥  1  јѕ   
(дал≥ - п≥дприЇмства ≥ орган≥зац≥њ),  зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом розгл¤ду
справ, зокрема, за позовами:
     - про визнанн¤ права власност≥  на  майно,  про  витребуванн¤
майна  з  чужого  незаконного  волод≥нн¤ (а в передбачених законом
випадках ≥ в≥д  добросов≥сного  набувача)  чи  в≥дшкодуванн¤  його
вартост≥;
     - про   визначенн¤   пор¤дку   волод≥нн¤,   користуванн¤    ≥
розпор¤дженн¤ майном, що Ї сп≥льною власн≥стю, про под≥л сп≥льного
майна або вид≥л з нього певноњ частки;
     - про визнанн¤ нед≥йсними договор≥в, пов'¤заних з в≥дчуженн¤м
майна,  а також про  визнанн¤  зазначених  договор≥в  д≥йсними  на
п≥дстав≥ частини другоњ статт≥ 47 ÷ив≥льного кодексу;
     - про визнанн¤ нед≥йсними акт≥в державних та  ≥нших  орган≥в,
що   порушують  майнов≥  права  та  охоронюван≥  законом  ≥нтереси
п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й;
     - про  в≥дшкодуванн¤  шкоди,  запод≥¤ноњ майну,  або збитк≥в,
завданих порушенн¤м майнових прав п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й;
     - ≥ншими  позовами,  пов'¤заними  з  охороною права власност≥
п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й.
     ¬≥дпов≥дн≥ положенн¤  поширюютьс¤  також  на  п≥дприЇмства  ≥
орган≥зац≥њ,  ¤к≥ хоча й не Ї власниками,  але волод≥ють майном  з
п≥дстав,  передбачених  законом  (на  прав≥ повного господарського
в≥данн¤  або  на  прав≥  оперативного  управл≥нн¤)  чи   договором
(наприклад, зг≥дно з договором майнового найму).

     6. „инне  законодавство  презюмуЇ  добросов≥сне  (правом≥рне)
волод≥нн¤ майном,  ¤кщо ≥нше не буде встановлено арб≥тражним судом
(статт¤ 49 «акону.
     –озгл¤даючи позови про витребуванн¤  власником  свого  майна,
арб≥тражн≥ суди повинн≥ враховувати таке.
     6.1. «г≥дно з≥ статтею 50 «акону   ≥  статтею  145
÷ив≥льного кодексу   власник вправ≥ вимагати поверненн¤
(в≥ндикац≥њ) свого майна з чужого незаконного волод≥нн¤,  а  також
належного  йому  майна,  придбаного волод≥льцем в≥д особи,  ¤ка не
мала права його в≥дчужувати.
     ѕозивачем за  таким позовом може бути власник майна,  ¤кий на
момент поданн¤ позову не волод≥Ї цим майном,  ≥ юридична особа, за
¤кою  майно закр≥плене на прав≥ повного господарського в≥данн¤ або
оперативного управл≥нн¤.
     ¬≥дпов≥дачем у  справ≥  виступаЇ особа,  що на момент поданн¤
позову фактично волод≥Ї майном без п≥дстав,  передбачених  законом
або адм≥н≥стративним актом чи договором,  ¤к≥ в≥дпов≥дають вимогам
закону.
     ¬ласник вправ≥ витребувати своЇ майно в≥д особи,  у ¤коњ воно
фактично  знаходитьс¤   у   незаконному   волод≥нн≥.   ѕозов   про
витребуванн¤ майна, поданий до особи, у незаконному волод≥нн≥ ¤коњ
це майно ран≥ше перебувало,  але у ¤коњ воно  на  момент  розгл¤ду
справи  в  арб≥тражному суд≥ в≥дсутнЇ,  не може бути задоволений ,
що,  однак,  не виключаЇ можливост≥ ст¤гненн¤ з ц≥Їњ особи  шкоди,
запод≥¤ноњ   нею   майну  п≥д  час  перебуванн¤  останнього  у  њњ
незаконному волод≥нн≥.
     ќб'Їктом в≥ндикац≥йного   позову   може   бути  ≥ндив≥дуально
визначене майно,  ¤ке ≥снуЇ в натур≥  на  момент  поданн¤  позову.
¬итребуване   майно   може  належати  ≥  до  категор≥њ  речей,  що
визначаютьс¤ родовими ознаками (м≥рою,  вагою тощо),  але в такому
раз≥ маЇ бути ¤кимось чином ≥ндив≥дуал≥зоване (наприклад,  цукор у
м≥шках за певними цифровими або ≥ншими характерними позначками). ”
раз≥  загибел≥  ≥ндив≥дуально  визначеного майна власник (законний
волод≥лець) може  звернутис¤  лише  з  вимогою  про  в≥дшкодуванн¤
збитк≥в.
     ѕитанн¤ про  можлив≥сть  поверненн¤  ≥ндив≥дуально-визначеноњ
реч≥,  ¤ка зазнала зм≥н,  переробки,  маЇ вир≥шуватись залежно в≥д
характеру таких зм≥н,  њх  ≥стотност≥.  якщо  майно  зм≥нило  своЇ
початкове господарське призначенн¤,  сл≥д визнати,  що п≥дстав дл¤
задоволенн¤ в≥ндикац≥йного  позову  немаЇ,  ≥  настають  насл≥дки,
аналог≥чн≥  загибел≥  майна,  тобто  власник  маЇ  право  лише  на
в≥дшкодуванн¤ збитк≥в.  якщо ж майно  зберегло  своЇ  господарське
призначенн¤,  то  питанн¤  про  зроблен≥ пол≥пшенн¤ вир≥шуЇтьс¤ за
правилами, передбаченими   статтею    148    ÷ив≥льного   кодексу.
     ѕоданн¤ в≥ндикац≥йного    позову   не   виключаЇ   можливост≥
пред'¤вленн¤   вимоги   про   в≥дшкодуванн¤   збитк≥в,    завданих
позбавленн¤м волод≥нн¤ даним майном.
     « огл¤ду на те,  що  вимоги,  пов'¤зан≥  з  в≥ндикац≥Їю  ≥  з
визнанн¤м  угод нед≥йсними,  виникають з р≥зних правових п≥дстав ≥
т¤гнуть за собою р≥зн≥ правов≥ насл≥дки, об'Їднанн¤ названих вимог
в  одн≥й позовн≥й за¤в≥ може суттЇво утруднити вир≥шенн¤ спору.  ”
раз≥ такого  об'Їднанн¤  позовна  за¤ва  п≥дл¤гаЇ  поверненню  без
розгл¤ду зг≥дно з пунктом 5 статт≥ 63 јѕ .
     6.2. ћайно в≥д добросов≥сного набувача (тобто такого, ¤кий не
знав  ≥  не  повинен був знати,  що особа,  ¤ка вчинила в≥дчуженн¤
майна,  не мала на це права) може бути витребуване власником  лише
за  на¤вност≥  п≥дстав,  зазначених  у  частин≥  перш≥й статт≥ 145
÷ив≥льного кодексу,  а саме у раз≥ придбанн¤ майна за
плату та вибутт¤ його з волод≥нн¤ власника  чи  особи,  ¤к≥й  воно
було передане власником,  поза њх волею.  «гадана норма не м≥стить
вичерпного перел≥ку випадк≥в вибутт¤ майна з волод≥нн¤ поза  волею
волод≥льц¤:  вказ≥вку  на  втрату  майна  чи  його викраденн¤ сл≥д
розгл¤дати ¤к окрем≥ приклади. √рош≥ ≥ ц≥нн≥ папери на пред'¤вника
взагал≥  не можуть бути витребуван≥ в≥д добросов≥сного набувача н≥
за ¤ких умов (статт¤ 147 ÷ив≥льного кодексу).
     ” процес≥  вир≥шенн¤  в≥дпов≥дних  спор≥в   власник   повинен
довести, що майно вибуло з його волод≥нн¤ чи волод≥нн¤ особи, ¤к≥й
майно було передане власником, через зазначен≥ обставини.
     Ќабувач маЇ  довести,  що в≥н набув майно оплатно ≥ що в≥н не
знав ≥ не м≥г знати про те,  що воно придбане у особи, ¤ка не мала
права його в≥дчужувати.
     Ќабувач не може бути визнаний добросов≥сним,  ¤кщо на  момент
зд≥йсненн¤ угоди про в≥дчуженн¤ сп≥рного майна на в≥дпов≥дне майно
обгрунтовано претендували трет≥ особи,  ≥ про це  набувачев≥  було
в≥домо.
     якщо набувач одержав майно безоплатно в≥д особи,  що не  мала
права  його  в≥дчужувати,  власник вправ≥ витребувати майно в ус≥х
випадках,  незалежно в≥д того, чи Ї набувач добросов≥сним (частина
трет¤ статт≥ 145 ÷ив≥льного кодексу.
     6.3. якщо особа волод≥ла майном  на  законн≥й  п≥дстав≥,  ¤ка
згодом  в≥дпала  (наприклад,  у раз≥ зак≥нченн¤ д≥њ договору),  то
така особа Ї незаконним волод≥льцем,  ≥ до нењ  може  бути  подано
в≥ндикац≥йний позов.
     6.4. —таттею  50  «акону    встановлено  трир≥чну
позовну давн≥сть стосовно вимог  про  поверненн¤  майна  з  чужого
незаконного  волод≥нн¤,  що  в≥дпов≥даЇ загальному строку позовноњ
давност≥, зазначеному у статт≥ 71 ÷ив≥льного кодексу.
     ” спорах,  пов'¤заних  з   витребуванн¤м   майна   з   чужого
незаконного   волод≥нн¤,   насл≥дки   зак≥нченн¤  строку  позовноњ
давност≥  визначаютьс¤  за  загальними  правилами,   встановленими
статтею 80 цього  одексу, включаючи можлив≥сть захисту
порушеного права у випадках поданн¤ позову п≥сл¤ зак≥нченн¤ строку
позовноњ давност≥.
     —л≥д також  мати  на  уваз≥,  що   в≥дмова   у   позов≥   про
витребуванн¤  майна  у  зв'¤зку  ≥з  зак≥нченн¤м  строку  позовноњ
давност≥ не Ї  п≥дставою  дл¤  виникненн¤  права  на  це  майно  у
незаконного  волод≥льц¤.  “аке  майно  маЇ  вважатис¤  безхаз¤йним
(статт¤ 137 ÷ив≥льного кодексу.
     6.5. ”  пор≥вн¤нн≥  з  насл≥дками,  передбаченими  статтею 48
÷ив≥льного кодексу    щодо  нед≥йсних  угод,  чинне
законодавство дещо ≥накше регулюЇ питанн¤ розрахунк≥в,  пов'¤заних
з поверненн¤м майна з незаконного волод≥нн¤.
     “аке питанн¤  постаЇ,  власне,  лише  у раз≥ поверненн¤ майна
власников≥ з чужого незаконного волод≥нн¤. якщо майно не може бути
витребуване  у  добросов≥сного  набувача  (частина  перша  ≥ друга
статт≥ 145,  статт¤  147  ÷ив≥льного  кодексу,  то й
розрахунки м≥ж ним ≥ власником не зд≥йснюютьс¤.
     ¬ласник маЇ  право  вимагати  поверненн¤   чи   в≥дшкодуванн¤
доход≥в  за весь час волод≥нн¤ лише в≥д недобросов≥сного набувача.
ўо ж до добросов≥сного набувача,  то  власник  в  раз≥  поверненн¤
(в≥ндикац≥њ) майна може вимагати в≥дшкодуванн¤ доход≥в лише з того
часу,  коли цей набувач д≥знавс¤ або  повинен  був  д≥знатис¤  про
неправом≥рн≥сть  свого  волод≥нн¤.  «алежно  в≥д  обставин справи,
таким моментом може вважатис¤ момент одержанн¤ претенз≥њ,  а  ¤кщо
претенз≥¤  з  передбачених законом п≥дстав не пред'¤вл¤лас¤ або не
була одержана,  то момент одержанн¤ коп≥њ позовноњ за¤ви; а коли й
вона з ¤кихось причин не над≥йшла за адресою,  то момент одержанн¤
ухвали арб≥тражного суду про порушенн¤ провадженн¤ у справ≥.
     Ћише добросов≥сний  набувач  маЇ  право на залишенн¤ за собою
зроблених ним пол≥пшень  майна,  ¤к≥  можуть  бути  в≥дд≥лен≥  без
пошкодженн¤ майна, а у раз≥ неможливост≥ в≥дд≥лити пол≥пшенн¤ - на
в≥дшкодуванн¤ зроблених на пол≥пшенн¤  фактичних  витрат,  але  не
б≥льше розм≥ру зб≥льшенн¤ вартост≥ реч≥.  ўо ж до недобросов≥сного
набувача, то, беручи до уваги, що в≥н повинен повернути власников≥
його майно,  сл≥д виходити з такого.  ѕол≥пшенн¤,  ¤к≥ можуть бути
в≥дд≥лен≥ без  пошкодженн¤  майна,  недобросов≥сний  набувач  може
залишити соб≥. Ќев≥дд≥льн≥ ж в≥д майна пол≥пшенн¤ мають перейти до
власника майна безоплатно.
     як добросов≥сний,  так  ≥  недобросов≥сний набувач майна,  що
повертаЇтьс¤   власников≥,   вправ≥   вимагати   в≥д    останнього
в≥дшкодуванн¤  зроблених  ними необх≥дних витрат на майно,  з того
часу,  з ¤кого власников≥ належать доходи в≥д  майна.  ƒо  пон¤тт¤
"необх≥дн≥  витрати"  сл≥д  в≥днести т≥льки т≥,  ¤к≥ необх≥дн≥ дл¤
забезпеченн¤ нормального стану та збереженн¤ майна  з  урахуванн¤м
його  зношуваност≥.  ќтже  ≥нш≥  витрати,  тобто  так≥,  що  не  Ї
"необх≥дними",  в≥дшкодуванню   не   п≥дл¤гають.   «гадане   право
волод≥льц¤  майна  може  бути  реал≥зоване  ним,  зокрема,  шл¤хом
поданн¤ зустр≥чного позову (статт¤ 60 јѕ  ).
     6.6. якщо  п≥дприЇмство чи орган≥зац≥¤ - позивач у справ≥ про
витребуванн¤ майна з чужого незаконного волод≥нн¤ -  набула  права
власност≥  на  п≥дстав≥  акта  державного чи ≥ншого органу,  що не
в≥дпов≥даЇ законодавству,  або угоди,  що  не  в≥дпов≥даЇ  вимогам
закону, у нењ, ¤к правило, немаЇ правових п≥дстав дл¤ витребуванн¤
майна.  ” в≥дпов≥дних випадках арб≥тражний суд не застосовуЇ такий
акт  (частина  друга  статт≥  4  јѕ )  або  визнаЇ угоду нед≥йсною
(частина перша статт≥ 83 јѕ .
     Ќа вин¤ток  ≥з  цього  правила  у  випадках,  коли  в процес≥
вир≥шенн¤  спору  про  витребуванн¤  майна  з  чужого  незаконного
волод≥нн¤ ви¤вл¤Їтьс¤,  що право власност≥ позивача грунтуЇтьс¤ на
угод≥,  ¤ка може бути визнана нед≥йсною  лише  за  позовами  ос≥б,
зазначених у  статт¤х  55-57  ÷ив≥льного  кодексу,
арб≥тражний  суд  не  повинен  у  цьому  же процес≥ за в≥дсутност≥
зустр≥чного позову  в≥дпов≥дача  давати  правову  оц≥нку  угоди  ≥
визнавати  њњ  нед≥йсною,  оск≥льки це можливо виключно за позовом
за≥нтересованоњ особи.
     6.7. Ќалежне  до поверненн¤ майно може ви¤витись пошкодженим,
≥ за таких  обставин  власник  маЇ  право  вимагати  в≥дшкодуванн¤
шкоди, запод≥¤ноњ цьому майну. ” вир≥шенн≥ спор≥в стосовно розм≥ру
в≥дшкодуванн¤ запод≥¤ноњ шкоди арб≥тражному суду сл≥д виходити  ≥з
загальних засад в≥дпов≥дальност≥ за запод≥¤нн¤ шкоди в≥дпов≥дно до
статей 440 ≥ 453 ÷ив≥льного кодексу.  “ак, перш за все
необх≥дно, ¤кщо це практично можливо, зобов'¤зати в≥дпов≥дальну за
шкоду  особу  надати  майно  тих  же  роду  ≥  ¤кост≥,   виправити
пошкоджене майно або ≥ншим шл¤хом в≥дновити його попередню ¤к≥сть.
якщо  ж  за  обставинами  справи  в≥дшкодуванн¤  шкоди  в   натур≥
неможливе,  з винноњ особи ст¤гуютьс¤ збитки,  виход¤чи з реальноњ
вартост≥  майна  або  вартост≥  роб≥т,  ¤к≥  необх≥дно   зд≥йснити
власнику дл¤ виправленн¤ пошкодженого майна.  якщо п≥сл¤ прийн¤тт¤
р≥шенн¤ арб≥тражного суду розм≥р  збитк≥в  зм≥нивс¤  в  результат≥
зростанн¤  ц≥н на майно або роботи,  кредитор не позбавлений права
пред'¤вити з  цих  п≥дстав  додатков≥  вимоги  щодо  в≥дшкодуванн¤
збитк≥в ≥з додержанн¤м доарб≥тражного пор¤дку врегулюванн¤ спор≥в.
     6.8. «д≥йснене  в≥дшкодуванн¤  шкоди  не  позбавл¤Ї  власника
права  вимагати  в≥дшкодуванн¤ доход≥в,  не одержаних у зв'¤зку ≥з
запод≥¤нн¤м шкоди майну.

     7. ¬≥дпов≥дно до пункт≥в 2 ≥ 5 статт≥ 48 «акону 
власник  може звернутис¤ з позовом про усуненн¤ будь-¤ких порушень
свого права,  не пов'¤заних з неправом≥рним позбавленн¤м волод≥нн¤
(негаторний позов).  ƒл¤ поданн¤ такого позову не вимагаЇтьс¤, щоб
перешкоди до зд≥йсненн¤ права користуванн¤  й  розпор¤дженн¤  були
результатом   винних   д≥й   в≥дпов≥дача   чи  спричин¤ли  збитки.
ƒостатньо,  щоб так≥  д≥њ  (безд≥¤льн≥сть)  об'Їктивно  порушували
права   власника   ≥   були  протиправними.  ѕозовна  давн≥сть  до
в≥дпов≥дних  вимог  не  застосовуЇтьс¤,  оск≥льки   правопорушенн¤
триваЇ  у час≥.  якщо ж на момент поданн¤ позову воно припинилос¤,
то п≥дстав дл¤ задоволенн¤ позову немаЇ.
     «ахист прав  ≥  охоронюваних  законом ≥нтерес≥в п≥дприЇмств ≥
орган≥зац≥й за негаторним позовом надаЇтьс¤  арб≥тражним  судом  у
форм≥   припиненн¤   д≥й,  що  порушують  право,  або  в≥дновленн¤
становища,  ¤ке ≥снувало до порушенн¤ права. якщо негаторний позов
визнано  обгрунтованим,  у  резолютивн≥й частин≥ р≥шенн¤ необх≥дно
ч≥тко визначити д≥њ,  ¤к≥ повинен вчинити в≥дпов≥дач щодо усуненн¤
порушень  права  власника,  ≥  строк  виконанн¤  цих  д≥й.  ” раз≥
невиконанн¤  такого  р≥шенн¤  арб≥тражний  суд  видаЇ   наказ   на
примусове виконанн¤ р≥шенн¤.

     8. ѕ≥дприЇмство чи орган≥зац≥¤, ¤ка не Ї власником майна, але
волод≥Ї ним на прав≥ повного господарського в≥данн¤,  оперативного
управл≥нн¤   чи   з   ≥нших   п≥дстав   (наприклад,   на  п≥дстав≥
адм≥н≥стративного акта),  маЇ так≥ ж права на захист свого  права,
¤к  ≥  сам  власник,  а  також право на захист свого волод≥нн¤ в≥д
власника (пункт 5 статт≥ 48 «акону.  «окрема,  такий
волод≥лець  майна  може  витребувати  його  з  чужого  незаконного
волод≥нн¤ з тих же п≥дстав ≥ в такому ж пор¤дку, ¤к ≥ сам власник.
” певних випадках в≥н вправ≥ витребувати майно ≥ у власника,  ¤кий
протиправно позбавив його права волод≥нн¤,  у тому числ≥  всупереч
умовам   договору  (наприклад,  оренди,  застави  тощо).  ќднак  в
останньому випадку сл≥д керуватис¤ не згаданою  нормою  «акону,  а
нормами, ¤к≥ регулюють в≥дносини за в≥дпов≥дним договором.
     якщо в  раз≥  порушенн¤  третьою  особою   права   волод≥нн¤,
користуванн¤  ≥  розпор¤дженн¤  майном  власник ≥ волод≥лець цього
майна  набувають  однор≥дного  права  на  поданн¤  позову,  то   у
вир≥шенн≥  питанн¤ про те,  хто з них може подати позов про захист
права,  сл≥д виходити з обс¤гу правомочностей обох названих  ос≥б.
якщо  право  волод≥нн¤  належить  не  власников≥,  то позов вправ≥
подавати волод≥лець майна. ¬ласник може звернутис¤ з таким позовом
лише п≥сл¤ припиненн¤ у волод≥льц¤ згаданого права на волод≥нн¤.
     9. ¬ир≥шуючи спори,  пов'¤зан≥ з визнанн¤м права власност≥ чи
усуненн¤м перешкод у користуванн≥ майном,  арб≥тражн≥ суди повинн≥
мати на уваз≥,  що п≥дтвердженн¤м на¤вност≥  такого  права  можуть
бути  насамперед  правовстановлювальн≥  документи.  ѕерел≥к  таких
документ≥в наведено у  додатку  N  1  до  ≤нструкц≥њ  про  пор¤док
державноњ  реЇстрац≥њ права власност≥ на об'Їкти нерухомого майна,
що перебувають у власност≥ юридичних та ф≥зичних ос≥б (затверджена
наказом  ƒержавного ком≥тету буд≥вництва,  арх≥тектури та житловоњ
пол≥тики ”крањни в≥д 09.06.98 N 121.
     —ам≥ лише  св≥доцтва  про  право  власност≥  на певний об'Їкт
майна не  Ї  правовстановлювальними  документами,  хоча  й  можуть
зм≥нюватис¤  арб≥тражними  судами у вир≥шенн≥ спор≥в в≥дпов≥дно до
вимог розд≥лу V јѕ   в сукупност≥ з ≥ншими  доказами  у
справ≥.
     «азначен≥ св≥доцтва не можуть виступати  ≥  предметом  спору:
таким  може бути лише правовстановлювальний документ,  на п≥дстав≥
¤кого видано св≥доцтво,  а у в≥дпов≥дних випадках - також акт  про
державну реЇстрац≥ю права власност≥ на об'Їкт нерухомого майна.
     јрб≥тражним судам сл≥д також виходити з того,  що перебуванн¤
майна,  у тому  числ≥  прим≥щень,  споруд,  будинк≥в,  на  баланс≥
п≥дприЇмства  (орган≥зац≥њ)  ще не Ї безсп≥рною ознакою його права
власност≥.  ўо ж до права державноњ власност≥,  то  незалежно  в≥д
того,  на  баланс≥  ¤кого п≥дприЇмства знаходитьс¤ майно,  воно не
втрачаЇ статусу державноњ власност≥. “аким чином сп≥р, ¤к правило,
виникаЇ  не  про визнанн¤ права власност≥ чи усуненн¤ перешкод,  а
про  те,  ¤ке  п≥дприЇмство  (орган≥зац≥¤)   маЇ   право   повного
господарського в≥данн¤ (оперативного управл≥нн¤) державним майном.
     Ѕаланс п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ)  Ї  формою  бухгалтерського
обл≥ку,  визначенн¤  складу  ≥ вартост≥ майна та обс¤гу ф≥нансових
зобов'¤зань  на  конкретну  дату.  Ѕаланс  не   визначаЇ   п≥дстав
знаходженн¤ майна у власност≥ (волод≥нн≥) п≥дприЇмства.
     ќдним з основних критер≥њв  визначенн¤  законност≥  волод≥нн¤
майном  ≥  в≥дображенн¤  його  на  баланс≥  п≥дприЇмства Ї джерела
ф≥нансуванн¤  (централ≥зоване  або  власн≥  кошти   п≥дприЇмства),
передача  п≥дприЇмству  у  волод≥нн¤ майна безпосередньо власником
(уповноваженим ним органом) чи п≥дприЇмством,  ¤ке волод≥Ї  майном
на прав≥ повного господарського в≥данн¤.
     јналог≥чн≥ питанн¤ виникають ≥ тод≥, коли, наприклад, будинок
побудований  за  участю  дек≥лькох  п≥дприЇмств (орган≥зац≥й).  «а
таких обставин  позивач  з  метою  п≥дтвердженн¤  свого  права  на
користуванн¤  ≥ розпор¤дженн¤ конкретним нежилим прим≥щенн¤м,  ¤ке
перебуваЇ на баланс≥ в≥дпов≥дача, повинен подати арб≥тражному суду
документи,  що п≥дтверджують його участь у витратах на спорудженн¤
будинку дл¤ визначенн¤ його частки прим≥щенн¤ або р≥шенн¤ власника
(органа,  уповноваженого  управл¤ти майном) про закр≥пленн¤ за ним
певноњ частки будинку  на  прав≥  повного  господарського  в≥данн¤
(оперативного управл≥нн¤).
     ” вир≥шенн≥  спор≥в,  пов'¤заних  з   оц≥нкою   правом≥рност≥
передач≥  або  продажу  державного  майна,  арб≥тражним судам сл≥д
виходити з вимог  законодавства,  ¤ке  д≥¤ло  на  момент  вчиненн¤
зазначених д≥й.  “ак,  ¤кщо державне майно безоплатно передане або
продане за р≥шенн¤м державного органу п≥сл¤ встановленн¤ моратор≥ю
на  зм≥ну  форм  власност≥  на державне майно (ѕостанова ¬ерховноњ
–ади ”крањни  в≥д  29.11.90  N  506-XII    "ѕро захист
суверенних прав власност≥ ”крањнськоњ  –—–")  та  п≥сл¤  прийн¤тт¤
 аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в  ƒекрету  в≥д  15.12.92  N  8-92  "ѕро
управл≥нн¤ майном,  що Ї у загальнодержавн≥й власност≥",  то за¤ва
про  визнанн¤  такого  р≥шенн¤  нед≥йсним  або в≥ндикац≥йний позов
п≥дл¤гаЇ задоволенню.
     10. ” вир≥шенн≥ спор≥в,  пов'¤заних ≥з судовим захистом права
державноњ власност≥,  сл≥д керуватись роз'¤сненн¤м презид≥њ ¬ищого
арб≥тражного суду  ”крањни в≥д 02.04.94 N 02-5/225 
"ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з судовим
захистом  права  державноњ  власност≥"  (з  подальшими  зм≥нами  ≥
доповненн¤ми).

     11. якщо  у  встановленому  пор¤дку державне майно,  зокрема,
п≥дприЇмство, передано в оренду п≥дприЇмству ≥ншоњ форми власност≥
або   орган≥зац≥њ  орендар≥в,  то  це  майно  не  втрачаЇ  статусу
державноњ власност≥ (хоча саме п≥дприЇмство вже не Ї державним).
     ” цьому  випадку н≥ орган,  уповноважений управл¤ти державним
майном,  н≥ орендодавець не мають  права  вимагати  в≥д  орендар≥в
частки   доходу,   одержаного   внасл≥док  використанн¤  державноњ
власност≥.  ¬заЇмов≥дносини стор≥н  регулюютьс¤  нормами  договору
майнового  найму  (оренди)  та чинним законодавством,  ≥ оплата за
здане в оренду  державне  майно  повинна  зд≥йснюватись  зг≥дно  з
методикою,  затвердженою постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д
04.10.95 N 786  (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми).
     Ќаведене стосуЇтьс¤ не т≥льки прибутку, одержаного за рахунок
використанн¤  державноњ  власност≥,  але   й   майна,   придбаного
п≥дприЇмством за рахунок свого прибутку.

     12. «г≥дно  з≥   статтею   27   ∆итлового   кодексу   ”крањни
жила  площа в будинках,  споруджених ≥з залученн¤м у
пор¤дку пайовоњ участ≥ кошт≥в п≥дприЇмств,  установ,  орган≥зац≥й,
розпод≥л¤Їтьс¤    дл¤   заселенн¤   м≥ж   учасниками   буд≥вництва
пропорц≥йно до внесених ними кошт≥в.
     ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з визнанн¤м права власност≥ на
жилу площу в цих будинках арб≥тражн≥ судам сл≥д враховувати таке.
     12.1. якщо  дл¤  спорудженн¤  будинку   пайовик   перерахував
основному   замовнику   кошти   ≥  у  договор≥,  укладеному  ними,
передбачено к≥льк≥сть одно- ,  дво- та  трик≥мнатних  квартир,  що
п≥дл¤гають   передач≥   пайовику,   останн≥й  у  раз≥  невиконанн¤
замовником свого зобов'¤занн¤ вправ≥  звернутись  до  арб≥тражного
суду  з в≥дпов≥дним позовом,  зокрема про визнанн¤ права власност≥
на прим≥щенн¤ в≥дпов≥дно до переданих на так≥ ц≥л≥ кошт≥в.
     12.2. ”  випадку  в≥дсутност≥  у  договор≥  м≥ж  пайовиком  ≥
основним  замовником  перел≥ку  квартир,  що  п≥дл¤гають  передач≥
пайовику,  коли  сп≥р вир≥шуЇтьс¤ до видач≥ ордер≥в на квартири та
заселенн¤  введеного  в  експлуатац≥ю  будинку,  арб≥тражний   суд
приймаЇ  р≥шенн¤ про передачу замовником пайовику певних квартир з
урахуванн¤м зд≥йсненого останн≥м ф≥нансуванн¤.
     12.3. якщо   в  процес≥  спорудженн¤  будинку  варт≥сть  його
зб≥льшилась хоча б ≥ з незалежних в≥д замовника причин, в≥н вправ≥
порушити  питанн¤  про  внесенн¤  в≥дпов≥дних  зм≥н  до  договору,
укладеного з пайовиком.  якщо так≥ зм≥ни не внесено,  пайовик  маЇ
право  вимагати  виконанн¤  зобов'¤зань  за  договором  у  повному
обс¤з≥.
     12.4. «г≥дно  з≥  статтею  7  «акону     власник
в≥дпов≥даЇ за своњми зобов'¤занн¤ми ус≥м майном,  на ¤ке може бути
звернено ст¤гненн¤ на вимогу кредитор≥в.  ÷е правило стосуЇтьс¤  ≥
частки у сп≥льн≥й власност≥.
     “ак, на  всю  сп≥льну  сум≥сну  власн≥сть ст¤гненн¤ може бути
звернено лише за  сп≥льними  зобов'¤занн¤ми  ус≥х  учасник≥в  ц≥Їњ
власност≥,  а також коли таку в≥дпов≥дальн≥сть передбачено законом
(зокрема,  в≥дпов≥дно до статт≥ 18 «акону ”крањни  "ѕро  сел¤нське
(фермерське) господарство"   особи,  ¤к≥  ведуть  таке
господарство,   в≥дпов≥дають   ус≥м   майном,  що  Ї  њх  сп≥льною
власн≥стю,     за      порушенн¤      догов≥рних      зобов'¤зань,
кредитно-розрахунковоњ  та  податковоњ  дисципл≥ни,  сан≥тарних  ≥
ветеринарних правил,  вимог щодо ¤кост≥ продукц≥њ та ≥нших  правил
зд≥йсненн¤ господарськоњ д≥¤льност≥).
     12.5. « ≥нших питань практики вир≥шенн¤ спор≥в,  пов'¤заних з
сум≥сною   д≥¤льн≥стю   п≥дприЇмств,   установ   та   орган≥зац≥й,
арб≥тражним судам сл≥д  керуватис¤  роз'¤сненн¤м  презид≥њ  ¬ищого
арб≥тражного суду ”крањни  в≥д 28.04.95 N 02-5/302 
"ѕро  де¤к≥  питанн¤  практики  вир≥шенн¤  спор≥в,  пов'¤заних   з
укладанн¤м договор≥в про сум≥сну д≥¤льн≥сть" (з подальшими зм≥нами
та доповненн¤ми).

     13. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 114 ÷ив≥льного кодексу  в
раз≥   продажу   частки   у   сп≥льн≥й   власност≥   з  порушенн¤м
передбаченого ц≥Їю статтею права прив≥леЇвоњ куп≥вл≥ ≥нший учасник
сп≥льноњ  власност≥  прот¤гом  трьох  м≥с¤ц≥в  п≥сл¤  продажу дол≥
трет≥й особ≥ може звернутис¤ до суду  з  позовом  про  перев≥д  на
нього прав ≥ обов'¤зк≥в покупц¤.
     ƒаний трим≥с¤чний строк Ї  прис≥чним,  тому  позовн≥  вимоги,
за¤влен≥ п≥сл¤ його зак≥нченн¤, задоволенню не п≥дл¤гають. ѕоданий
у так≥й ситуац≥њ позов про визнанн¤ угоди нед≥йсною також не  може
бути задоволений.
     якщо позовн≥  вимоги  за¤влено  к≥лькома  сп≥ввласниками,  що
бажають  зд≥йснити  своЇ  право  на переважну куп≥влю неправом≥рно
в≥дчуженоњ дол≥,  перевагу маЇ бути в≥ддано тому з них, хто ран≥ше
за  ≥нших  звернувс¤  з позовом,  а в раз≥ поданн¤ позову одного й
того самого дн¤ р≥зними особами - тому,  хто з огл¤ду на конкретн≥
обставини справи, б≥льше за ≥нших потребуЇ набутт¤ дол≥.

     14. ” вир≥шенн≥ спор≥в,  пов'¤заних з визнанн¤м договор≥в,  у
тому числ≥ про в≥дчуженн¤  майна,  нед≥йсними,  арб≥тражним  судам
сл≥д  керуватис¤  роз'¤сненн¤м  презид≥њ  ¬ищого арб≥тражного суду
”крањни в≥д 12.03.99 N 02-5/111  "ѕро де¤к≥ питанн¤
практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з визнанн¤м угод нед≥йсними"
(з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми).

     15. « питань практики розгл¤ду справ,  пов'¤заних з визнанн¤м
нед≥йсними  акт≥в державних та ≥нших орган≥в,  у тому числ≥ таких,
що порушують майнов≥ права п≥дприЇмств,  установ  та  орган≥зац≥й,
арб≥тражним  судам  сл≥д  керуватис¤ роз'¤сненн¤ми презид≥њ ¬ищого
арб≥тражного суду ”крањни в≥д 26.01.2000 N 02-5/35 
"ѕро   де¤к≥  питанн¤  практики  вир≥шенн¤  спор≥в,  пов'¤заних  з
визнанн¤м нед≥йсними  акт≥в  державних  чи   ≥нших   орган≥в"   (з
подальшими зм≥нами  та  доповненн¤ми),  в≥д  12.05.95  N  02-5/451
"ѕро де¤к≥ питанн¤ практики  вир≥шенн¤  спор≥в  за
участю  податкових орган≥в" (з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми)
та ≥н.

     16. «   питань   практики   вир≥шенн¤  спор≥в,  пов'¤заних  з
в≥дшкодуванн¤м шкоди,  запод≥¤ноњ майну,  або  запод≥¤них  збитк≥в
арб≥тражним  судам  сл≥д  керуватис¤ роз'¤сненн¤ми презид≥њ ¬ищого
арб≥тражного суду ”крањни в≥д 12.10.93 N 01-6/1106 
"ѕро  де¤к≥  питанн¤  практики  вир≥шенн¤  господарських   спор≥в,
пов'¤заних  з  прийомкою  продукц≥њ  ≥  товар≥в  за  к≥льк≥стю  та
¤к≥стю"; в≥д 12.11.93 N  01-6/1205    "ѕро  де¤к≥
питанн¤  вир≥шенн¤  спор≥в,  пов'¤заних  з  поставкою  продукц≥њ ≥
товар≥в неналежноњ ¤кост≥ та некомплектних" (з подальшими  зм≥нами
≥ доповненн¤ми);  в≥д  01.04.94  N  02-5/215   "ѕро
де¤к≥   питанн¤   практики   вир≥шенн¤   спор≥в,   пов'¤заних    з
в≥дшкодуванн¤м  шкоди" (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми);  в≥д
29.04.94 N 02-5/293  "ѕро  де¤к≥  питанн¤  практики
застосуванн¤ майновоњ в≥дпов≥дальност≥ за невиконанн¤ чи неналежне
виконанн¤  грошових   зобов'¤зань"   (з   подальшими   зм≥нами   ≥
доповненн¤ми) та ≥н.

     17. ѕунктом  3  статт≥  7  «акону  передбачено,  що
власник не в≥дпов≥даЇ за зобов'¤занн¤ми  створених  ним  юридичних
ос≥б,  а  вони  не  в≥дпов≥дають за зобов'¤занн¤ми власника,  кр≥м
випадк≥в, передбачених законодавчими актами ”крањни.
     ¬≥дпов≥дний випадок  передбачено  зокрема пунктом 3 статт≥ 39
«акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥",  зг≥дно  з
¤кою  за  недостатност≥  у казенного п≥дприЇмства кошт≥в та ≥ншого
майна, достатнього дл¤ в≥дпов≥дальност≥ за њх зобов'¤занн¤ми, таку
в≥дпов≥дальн≥сть несе власник.
     ќтже у  раз≥  в≥дсутност≥  або  недостатност≥   у   казенного
п≥дприЇмства   кошт≥в   дл¤   виконанн¤   ним  своњх  зобов'¤зань,
арб≥тражному суду сл≥д у кожному конкретному випадку встановлювати
державний  орган,  уповноважений  управл¤ти  в≥дпов≥дним державним
майном,  та залучати його до участ≥ у справ≥ зг≥дно з≥ статтею  24
јѕ .
     якщо в≥дсутн≥сть чи недостатн≥сть таких  кошт≥в  ви¤влено  на
стад≥њ виконанн¤ р≥шенн¤, ст¤гувач не позбавлений права звернутис¤
до державного органу, уповноваженого управл¤ти державним майном, у
загальному претенз≥йно-позовному пор¤дку.

     18. Ќа п≥дстав≥ пункту  4.1  згаданоњ  вище  ≤нструкц≥њ   про
пор¤док державноњ реЇстрац≥њ права власност≥ на об'Їкти нерухомого
майна, що  перебувають  у  власност≥  юридичних та  ф≥зичних ос≥б,  
оформленн¤ права власност≥  на  об'Їкти  нерухомого
майна  проводитьс¤  м≥сцевими органами державноњ виконавчоњ влади,
м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  а на приватизован≥ квартири  державного
житлового фонду - державними органами приватизац≥њ. Ѕюро техн≥чноњ
≥нвентаризац≥њ зг≥дно  з  пунктом  1.4  ≤нструкц≥њ  зд≥йснюЇ  лише
державну  реЇстрац≥ю  об'Їкт≥в нерухомого майна,  отже,  воно може
бути в≥дпов≥дачем не за позовами про визнанн¤ права  власност≥  на
об'Їкт нерухомого майна, а лише про спонуканн¤ видати реЇстрац≥йне
св≥доцтво за на¤вност≥ у за¤вника правовстановлюючого документа.

     19. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних ≥з зд≥йсненн¤м та захистом
права  власност≥ на винаходи (корисн≥ модел≥),  промислов≥ зразки,
знаки дл¤ товар≥в  ≥  послуг,  топограф≥њ  ≥нтегральних  м≥кросхем
арб≥тражним судам сл≥д враховувати, зокрема, таке.
    ѕраво власност≥ на в≥дпов≥дн≥ об'Їкти посв≥дчуЇтьс¤ виданим  у
встановленому пор¤дку патентами або св≥доцтвами.
     „астинами  шостою  ≥  сьомою  статт≥  28  «акону ”крањни "ѕро
охорону прав на винаходи ≥ корисн≥ модел≥"  передбачено
можлив≥сть  передач≥ власником права власност≥ на винах≥д (корисну
модель)   або   на  використанн¤  винаходу  (корисноњ  модел≥)  за
договором,  ¤кий  укладаЇтьс¤  у  письмов≥й  форм≥  ≥ п≥дписуЇтьс¤
сторонами.  “ака  передача  та  наданн¤  л≥ценз≥њ  на використанн¤
винаходу (корисноњ модел≥) вважаЇтьс¤ д≥йсними дл¤ будь-¤коњ ≥ншоњ
особи з дати публ≥кац≥њ в≥домостей про це в оф≥ц≥йному бюлетен≥ та
внесенн¤ њх до –еЇстру (частина восьма статт≥ 28 названого «акону. 
( јбзац трет≥й пункту 19 ≥з зм≥нами, внесеними зг≥дно
з  Ћистом  ¬ищого арб≥тражного суду N 01-8/555  в≥д  07.05.2001 )
     јналог≥чн≥ приписи  вм≥щено  у  «аконах  ”крањни "ѕро охорону
прав на промислов≥ зразки"   (пункти  4-6  статт≥  20),
"ѕро охорону  прав  на  знаки  дл¤  товар≥в  ≥ послуг" 
(пункти 4-6  статт≥  16),  "ѕро   охорону   прав   на   топограф≥њ
≥нтегральних  м≥кросхем"    (частини  трет¤ ≥ п'¤та
статт≥ 16).
     ¬изначенн¤ пон¤тт¤ "–еЇстр" наведено  у  статт¤х  1  названих
«акон≥в.
     ќф≥ц≥йний бюлетень видаЇтьс¤ центральним  органом  виконавчоњ
влади з питань правовоњ охорони ≥нтелектуальноњ власност≥.
     ѕор¤док розгл¤ду та реЇстрац≥њ у цьому орган≥  договор≥в  про
передачу  права  на  в≥дпов≥дний  об'Їкт ≥нтелектуальноњ власност≥
(дал≥ - об'Їкт) визначаЇтьс¤ в≥домчими нормативними актами.
     Ћ≥ценз≥йний догов≥р  на  в≥дм≥ну  в≥д договору передач≥ права
власност≥ на об'Їкт не позбавл¤Ї власника в≥дпов≥дного  права:  за
л≥ценз≥йним  договором  передаЇтьс¤  лише  право  на  використанн¤
об'Їкту.

     20. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 5 «акону ”крањни "ѕро  охорону  прав
на знаки дл¤ товар≥в ≥ послуг"  право власност≥ на знак
дл¤  товар≥в  ≥ послуг засв≥дчуЇтьс¤ в≥дпов≥дним св≥доцтвом.  “ому
т≥льки з моменту видач≥ св≥доцтва ”крањни на  такий  знак  у  його
власника  виникаЇ  виключне  право  користуватись ≥ розпор¤джатись
знаком та вимагати  усуненн¤  будь-¤ких  пос¤гань  на  своњ  права
власника св≥доцтва.
     ўо ж до правового режиму пр≥оритету за¤вки, то в≥н визначений
статтею 9 названого «акону.

 «аступник √олови ¬ищого
 арб≥тражного суду ”крањни                           ј.ќсетинський
 



Hosted by uCoz