”становить в качестве домашней!



                  ¬»ў»… ј–Ѕ≤“–ј∆Ќ»… —”ƒ ” –јѓЌ»

                       – ќ «'я — Ќ ≈ Ќ Ќ я

 N 02-5/744 в≥д 27.06.2001
                                           јрб≥тражн≥ суди ”крањни


     ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних
     ≥з застосуванн¤м законодавства про охорону навколишнього
                      природного середовища


     Ќа п≥дстав≥ вивченн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних ≥з
застосуванн¤м законодавства про охорону  навколишнього  природного
середовища,  ≥  з  метою  забезпеченн¤  однакового  ≥  правильного
застосуванн¤ арб≥тражними судами норм законодавства,  ¤ке  регулюЇ
в≥дпов≥дн≥   правов≥дносини,  презид≥¤  ¬ищого  арб≥тражного  суду
”крањни вважаЇ за необх≥дне дати так≥ роз'¤сненн¤.

     1. «агальн≥ питанн¤, пов'¤зан≥ ≥з застосуванн¤м законодавства
про охорону навколишнього природного середовища.
     1.1. ¬≥дносини  у  галуз≥  охорони  навколишнього  природного
середовища в     ”крањн≥    регулюютьс¤     онституц≥Їю   ”крањни,  
м≥жнародними угодами ”крањни,  ÷ив≥льним кодексом
”крањни  (дал≥ - ÷ив≥льний кодекс),  «аконом ”крањни
"ѕро охорону навколишнього  природного  середовища"  
(дал≥   -  «акон),  а  також  розроблюваним  в≥дпов≥дно  до  нього
земельним,  водним,  л≥совим  законодавством,  законодавством  про
надра,   про   охорону   атмосферного   пов≥тр¤,   про  охорону  ≥
використанн¤ рослинного ≥ тваринного св≥ту  та  ≥ншим  спец≥альним
законодавством.
     ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних ≥з застосуванн¤м законодавства
про охорону навколишнього природного середовища,  сл≥д  керуватис¤
нормами  природноресурсового,  природоохоронного законодавства про
забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки, а з питань, не врегульованих цим
законодавством, - в≥дпов≥дними правилами цив≥льного законодавства.
     1.2. ¬≥дпов≥дно  до  статт≥  69  «акону   шкода,
запод≥¤на  внасл≥док  порушенн¤  природоохоронного  законодавства,
п≥дл¤гаЇ   компенсац≥њ,   ¤к   правило,   в   повному  обс¤з≥  без
застосуванн¤ норм зниженн¤  розм≥ру  ст¤гненн¤  та  незалежно  в≥д
сплати збору за забрудненн¤ навколишнього природного середовища та
пог≥ршенн¤ ¤кост≥ природних ресурс≥в.
     Ўкода, запод≥¤на  внасл≥док  порушенн¤  цього  законодавства,
повинна в≥дшкодовуватись у розм≥рах,  ¤к≥ визначаютьс¤ на п≥дстав≥
затверджених у встановленому пор¤дку такс  ≥  методик  обрахуванн¤
розм≥р≥в шкоди,  що д≥ють на час зд≥йсненн¤ порушенн¤ або,  у раз≥
неможливост≥ встановленн¤ часу зд≥йсненн¤ порушенн¤, - на час його
ви¤вленн¤.
     ¬≥дсутн≥сть таких такс або методик не може бути п≥дставою дл¤
в≥дмови   у   в≥дшкодуванн≥   шкоди.   ”   такому   випадку  шкода
компенсуЇтьс¤ за фактичними витратами  на  в≥дновленн¤  порушеного
стану  навколишнього  природного середовища з урахуванн¤м завданих
збитк≥в,  у  тому  числ≥  неодержаних  доход≥в,  тобто  загальними
правилами  природоохоронного  законодавства  ≥  статт¤ми 440,  453
÷ив≥льного кодексу.
     « метою  визначенн¤  розм≥ру  збитк≥в,  запод≥¤них природному
середовищу, арб≥тражний   суд   зг≥дно  з  вимогами  статей  41-43
јрб≥тражного процесуального кодексу ”крањни   (дал≥  -
јѕ ) може призначити в≥дпов≥дну експертизу.
     1.3. –озгл¤даючи  справи про в≥дшкодуванн¤ шкоди,  запод≥¤ноњ
внасл≥док   порушенн¤    природноресурсового,    природоохоронного
законодавства  про  забезпеченн¤  еколог≥чноњ безпеки,  арб≥тражн≥
суди  повинн≥  обов'¤зково  враховувати   на¤вн≥сть   таких   умов
в≥дпов≥дальност≥    ¤к   безпосередн≥й   причинний   зв'¤зок   м≥ж
в≥дпов≥дними д≥¤ми (безд≥¤льн≥стю) ≥ шкодою та вина в≥дпов≥дача.
     ƒо позовноњ   за¤ви   повинен   бути   доданий  обгрунтований
розрахунок суми, що ст¤гуЇтьс¤ на в≥дшкодуванн¤ запод≥¤ноњ шкоди.
     1.4. ”  вир≥шенн≥  в≥дпов≥дних спор≥в арб≥тражн≥ суди повинн≥
керуватись також   главою  40  ÷ив≥льного  кодексу,
зокрема, статтею 453 цього  одексу, зг≥дно з ¤кою арб≥тражний суд,
присуджуючи в≥дшкодуванн¤ шкоди, може зобов'¤зати в≥дпов≥дальну за
шкоду особу в≥дшкодувати њњ в натур≥.
     “аким чином,  ¤кщо  в  судовому  зас≥данн≥  буде  встановлено
можлив≥сть  в≥дновленн¤  навколишнього  природного  середовища  за
рахунок особи,  ¤ка  порушила  природноресурсове,  природоохоронне
законодавство  про  забезпеченн¤  еколог≥чноњ  безпеки,  у р≥шенн≥
арб≥тражного  суду  необх≥дно  зазначити  конкретн≥  заходи   щодо
в≥дновленн¤  навколишнього  природного  середовища  та  строки  њх
зд≥йсненн¤.
     ” раз≥ ухиленн¤ сторони в≥д виконанн¤ р≥шенн¤ арб≥тражний суд
на п≥дстав≥  статт≥  121  јѕ    вправ≥ зм≥нити спос≥б
виконанн¤ р≥шенн¤.
     1.5. ¬иход¤чи з вимог статт≥ 69 «акону, особи, що
волод≥ють джерелами п≥двищеноњ еколог≥чноњ небезпеки,  зобов'¤зан≥
компенсувати  запод≥¤ну  ними  навколишньому природному середовищу
шкоду в≥дпов≥дно  до  статт≥  450   ÷ив≥льного   кодексу  ”крањни.   
“акий   же  пор¤док  в≥дшкодуванн¤  (компенсац≥њ)
запроваджено  ≥  дл¤  шкоди,  запод≥¤ноњ  довк≥ллю  у  зв'¤зку   з
д≥¤льн≥стю  ≥нвестора,  пов'¤заною з виконанн¤м угоди про розпод≥л
продукц≥њ (статт¤  29  «акону  ”крањни  "ѕро  угоди  про  розпод≥л
продукц≥њ".
     ѕитанн¤ про  в≥днесенн¤  п≥дприЇмств,  орган≥зац≥й  до  числа
таких,   що   ¤вл¤ють   собою   п≥двищену   еколог≥чну  небезпеку,
вир≥шуютьс¤ в≥дпов≥дно до вимог частини третьоњ статт≥  66  «акону
та постанови  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27.07.95
N 554  "ѕро перел≥к вид≥в д≥¤льност≥ та  об'Їкт≥в,  що
становл¤ть п≥двищену еколог≥чну небезпеку" (з подальшими зм≥нами).
“ак≥ п≥дприЇмства зв≥льн¤ютьс¤ в≥д в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ
навколишньому природному середовищу, т≥льки у раз≥, коли доведуть,
що шкода виникла внасл≥док стих≥йних природних ¤вищ  чи  навмисних
д≥й  потерп≥лих.  Ќа¤вн≥сть  у цьому раз≥ вини потерп≥лого у форм≥
необережност≥  не  Ї   п≥дставою   дл¤   зв≥льненн¤   в≥дпов≥дного
п≥дприЇмства в≥д обов'¤зку щодо в≥дшкодуванн¤ шкоди.
     ўо ж  до  п≥дприЇмств,  не  в≥днесених  до  власник≥в  джерел
п≥двищеноњ еколог≥чноњ небезпеки,  але д≥¤льн≥сть ¤ких пов'¤зана з
п≥двищеною  еколог≥чною  небезпекою,  то  вони  зв≥льн¤ютьс¤   в≥д
в≥дшкодуванн¤  шкоди,  ¤кщо  доведуть,  що шкоду запод≥¤но не з њх
вини.
     1.6. ¬ир≥шуючи   сп≥р  про  в≥дшкодуванн¤  шкоди,  запод≥¤ноњ
навколишньому  природному  середовищу,  арб≥тражному   суду   сл≥д
виходити  з  презумпц≥њ  вини  правопорушника  (статт≥  440 та 442
÷ив≥льного кодексу.  ќтже позивач не повинен  доводити
на¤вн≥сть   вини  в≥дпов≥дача  у  запод≥¤нн≥  шкоди  навколишньому
природному середовищу,  навпаки,  в≥дпов≥дач повинен довести, що у
д≥¤х його прац≥вник≥в в≥дсутн¤ вина у запод≥¤нн≥ шкоди.
     1.7. ” вир≥шенн≥ питанн¤ про в≥дшкодуванн¤ шкоди,  запод≥¤ноњ
природному середовищу,  арб≥тражному суду сл≥д перев≥р¤ти, чи не Ї
дане правопорушенн¤ насл≥дком д≥¤льност≥ або безд≥¤льност≥ к≥лькох
п≥дприЇмств.  ” раз≥ коли з матер≥ал≥в справи вбачаЇтьс¤, що шкоду
запод≥¤но  к≥лькома  п≥дприЇмствами,   арб≥тражний   суд   повинен
визначити  розм≥р в≥дпов≥дальност≥ кожного з них,  дл¤ чого у раз≥
необх≥дност≥ може бути призначена в≥дпов≥дна експертиза.
     якщо у  процес≥  вир≥шенн¤ спору буде ви¤влено факт порушенн¤
природоохоронного законодавства,  зумовленого недол≥ками у  робот≥
проектувальноњ  чи  буд≥вельноњ  орган≥зац≥њ,  у арб≥тражного суду
немаЇ п≥дстав дл¤ задоволенн¤ позовних  вимог.  ”  такому  випадку
позивач, з урахуванн¤м характеру ≥ строк≥в ви¤вленн¤ недол≥к≥в, не
позбавлений права на зверненн¤ з позовом до згаданоњ орган≥зац≥њ.
     1.8. «астосуванн¤   щодо  громад¤н-суб'Їкт≥в  п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥   заход≥в    дисципл≥нарноњ,    адм≥н≥стративноњ    або
крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥   зг≥дно   з≥   статтею   68  «акону
не зв≥льн¤Ї винних в≥д компенсац≥њ  шкоди,  запод≥¤ноњ
забрудненн¤м  навколишнього  природного  середовища та пог≥ршенн¤м
¤кост≥  природних  ресурс≥в.  ”  даному  раз≥  штраф  хоча  й  маЇ
матер≥альний  характер,  але  Ї  заходом  в≥дпов≥дальност≥,  а  не
в≥дшкодуванн¤ шкоди.
     1.9. ѕереб≥г строку позовноњ давност≥ у спорах, пов'¤заних ≥з
ст¤гненн¤м завданоњ природ≥ шкоди,  починаЇтьс¤  з  дн¤  складанн¤
акта  про  в≥дпов≥дне порушенн¤,  а у раз≥ несвоЇчасного складанн¤
акту - з дн¤,  коли цей акт в≥дпов≥дно до вимог законодавства  мав
бути складений.

     2. ѕ≥дв≥домч≥сть та п≥дсудн≥сть справ,  пов'¤заних з охороною
навколишнього природного середовища.
     2.1. ¬≥дпов≥дно  до  статт≥  67  «акону   спори у
галуз≥ охорони  навколишнього  природного  середовища  вир≥шуютьс¤
судом,  арб≥тражним  судом,  радами  чи  утвореними  ними органами
в≥дпов≥дно  до  њх  компетенц≥њ   ≥   в   пор¤дку,   встановленому
законодавством ”крањни.
     ” раз≥    виникненн¤    питанн¤   про   п≥дв≥домч≥сть   спору
арб≥тражному суду сл≥д виходити з суб'Їктного складу та  характеру
правов≥дносин.   јрб≥тражному  суду  в  такому  випадку  необх≥дно
враховувати  також  викладене  у   роз'¤сненн≥   презид≥њ   ¬ищого
арб≥тражного суду ”крањни в≥д 08.02.96 N 02-5/62 
"ѕро   де¤к≥   питанн¤   п≥дв≥домчост≥  ≥  п≥дсудност≥  справ"  (з
подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми).
     —пори у галуз≥ охорони навколишнього  природного  середовища,
що  виникають  м≥ж  п≥дприЇмствами ”крањни та п≥дприЇмствами ≥нших
крањн,  п≥дл¤гають вир≥шенню спец≥альними ком≥с≥¤ми, утвореними на
паритетних засадах з представник≥в стор≥н, або третейським судом ≥
отже арб≥тражному суду не п≥дв≥домч≥.
     2.2. ѕунктом "ж" статт≥ 21 «акону    громадським
природоохоронним    об'Їднанн¤м    надане   право   зверненн¤   до
арб≥тражного суду з позовами про в≥дшкодуванн¤  шкоди,  запод≥¤ноњ
внасл≥док   порушенн¤   законодавства  про  охорону  навколишнього
природного середовища,  в тому числ≥  здоров'ю  громад¤н  ≥  майну
громадських  об'Їднань.  «г≥дно  з≥ статтею 14 «акону ”крањни "ѕро
об'Їднанн¤ громад¤н"    останн≥   набувають   статусу
юридичноњ особи лише у раз≥ реЇстрац≥њ (оф≥ц≥йного визнанн¤). “ому
спори за  позовами  громадських  об'Їднань,  не  зареЇстрованих  у
встановленому пор¤дку, арб≥тражним судам не п≥дв≥домч≥.
     2.3. ƒ≥¤льн≥сть п≥дприЇмств,  ¤к≥ порушують законодавство про
охорону навколишнього природного середовища,  може бути  обмежена,
зупинена чи припинена за р≥шенн¤м орган≥в,  перел≥к ¤ких наведений
у пункт≥ 3 ѕор¤дку обмеженн¤,  тимчасовоњ заборони (зупиненн¤)  чи
припиненн¤   д≥¤льност≥   п≥дприЇмств,   установ,   орган≥зац≥й  ≥
об'Їкт≥в,  у  раз≥  порушенн¤  ними  законодавства   про   охорону
навколишнього   природного  середовища,  затвердженого  ѕостановою
¬ерховноњ –ади ”крањни в≥д 29.10.92 N 2751-XII, або за
позовом прокурора  (статт¤  37  «акону,   поданим
в≥дпов≥дно до вимог статт≥ 2 јѕ .
     –≥шенн¤ орган≥в,  зазначених у  пункт≥  3  названого ѕор¤дку,  
можуть бути визнан≥ арб≥тражним судом нед≥йсними за
за¤вами  за≥нтересованих  п≥дприЇмств  або   прокурора   чи   його
заступника.
     ѕрипиненн¤ д≥¤льност≥  п≥дприЇмства  не  зв≥льн¤Ї  його   в≥д
обов'¤зку   в≥дшкодувати   шкоду,  запод≥¤ну  внасл≥док  порушенн¤
законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
     ѕерел≥к п≥дстав,  з ¤ких д≥¤льн≥сть п≥дприЇмств, що порушують
законодавство про  охорону  навколишнього  природного  середовища,
може бути   припинена,   встановлено  пунктом  5  того ж  ѕор¤дку.  
Ќа¤вн≥сть одн≥Їњ або к≥лькох таких п≥дстав маЇ  бути
п≥дтверджена  в≥дпов≥дними доказами,  ¤кими можуть бути,  зокрема,
складен≥  посадовими  особами  спец≥ально  уповноважених   орган≥в
державного  управл≥нн¤  у  галуз≥ охорони навколишнього природного
середовища та ≥нших уповноважених державних орган≥в акти, дов≥дки,
службов≥ записки тощо.
     2.4. «г≥дно ≥з статтею  20  «акону    спец≥ально
уповноваженим  органам  державного  управл≥нн¤  у  галуз≥  охорони
навколишнього  природного  середовища  та  використанн¤  природних
ресурс≥в  надано  право звертатис¤ до арб≥тражного суду з позовами
про  в≥дшкодуванн¤  збитк≥в  ≥  втрат,  запод≥¤них  в   результат≥
порушенн¤   законодавства  про  охорону  навколишнього  природного
середовища.
     « огл¤ду  на  вимоги  частини другоњ статт≥ 1 јѕ  
арб≥тражним судам сл≥д у  раз≥  зверненн¤  в≥дпов≥дного  органу  з
позовом з'¤совувати на¤вн≥сть у нього в≥дпов≥дних повноважень.

     3. ѕитанн¤,   пов'¤зан≥   з   призначенн¤м   та   проведенн¤м
еколог≥чноњ експертизи.
     3.1. ƒержавна еколог≥чна експертиза проводитьс¤ з п≥дстав ≥ у
пор¤дку, визначеному «аконом ”крањни "ѕро  еколог≥чну  експертизу"
та постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 31.10.95
N 870  "ѕро ѕор¤док наданн¤ документац≥њ  на  державну
еколог≥чну експертизу".  ” раз≥ ¤кщо така експертиза призначаЇтьс¤
арб≥тражним судом, ним повинн≥ бути дотриман≥ вимоги статей 41, 42
названого  «акону.  јрб≥тражному  суду в такому випадку сл≥д також
керуватис¤ роз'¤сненн¤м презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду  ”крањни
в≥д 11.11.98  N  02-5/424    "ѕро  де¤к≥  питанн¤
практики призначенн¤ судовоњ експертизи".
     3.2. ¬исновки державноњ еколог≥чноњ  експертизи  можуть  бути
визнан≥  нед≥йсними  в  судовому пор¤дку у випадках,  зазначених у
статт≥ 45 «акону ”крањни "ѕро еколог≥чну експертизу".
ќднак видпов≥дний висновок,  зроблений за дорученн¤м  арб≥тражного
суду, не може бути предметом судового спору.
     ” раз≥ незгоди з р≥шенн¤ми в≥дпов≥дних орган≥в, прийн¤тими на
п≥дстав≥    висновк≥в    державноњ     еколог≥чноњ     експертизи,
за≥нтересоване  п≥дприЇмство  вправ≥  на власний розсуд вир≥шувати
питанн¤ про оскарженн¤ цих р≥шень  за  п≥дпор¤дкован≥стю  або  про
захист  своњх  ≥нтерес≥в шл¤хом зверненн¤ до арб≥тражного суду.  ¬
останньому випадку попереднЇ зверненн¤ з≥ скаргою до  в≥дпов≥дного
вищого органу не Ї обов'¤зковим.

     4. ѕитанн¤,  пов'¤зан≥  ≥з  ст¤гненн¤м  збор≥в  за спец≥альне
використанн¤ природних ресурс≥в та  за  забрудненн¤  навколишнього
природного середовища.
     4.1. «г≥дно  з≥  статтею  14  «акону  ”крањни  "ѕро   систему
оподаткуванн¤"   збори  за  спец≥альне   використанн¤
природних  ресурс≥в  ≥  за  забрудненн¤  навколишнього  природного
середовища в≥днесен≥ до загальнодержавних.  ”  раз≥  несплати  цих
збор≥в  у встановлений строк в≥дпов≥дн≥ суми недоњмки ст¤гуютьс¤ з
платник≥в в≥дпов≥дно до  «акону  ”крањни  "ѕро  пор¤док  погашенн¤
зобов'¤зань  платник≥в  податк≥в  перед  бюджетами  та  державними
ц≥льовими фондами".
     4.2. —таттею   46   «акону    визначено  розм≥ри
перерахуванн¤ (ст¤гненн¤) названих збор≥в  до  в≥дпов≥дних  фонд≥в
охорони навколишнього природного середовища.
     ” раз≥  незгоди  п≥дприЇмства   з   розм≥ром   чи   п≥дставою
зд≥йсненого   нарахуванн¤   збору   воно   вправ≥   звернутись  до
арб≥тражного суду ≥з за¤вою про  визнанн¤  нед≥йсним  в≥дпов≥дного
р≥шенн¤ податкового органу.
     4.3. ѕраво зв≥льн¤ти п≥дприЇмства повн≥стю або  частково  в≥д
внесенн¤   обов'¤зкових   платеж≥в  за  забрудненн¤  навколишнього
природного середовища надано т≥льки радам базового  р≥вн¤  ≥  лише
стосовно   збиткових   та   низькорентабельних  п≥дприЇмств.  “ому
арб≥тражн≥  суди   не   повинн≥   задовольн¤ти   за¤ви   позивач≥в
(прокурор≥в  та  њх  заступник≥в,  що подали позов) про поверненн¤
частини чи вс≥Їњ списаноњ суми платежу за в≥дсутност≥ у матер≥алах
справи в≥дпов≥дного акта ради.  ” раз≥ необх≥дност≥ розгл¤д справи
може бути в≥дкладено з метою витребуванн¤ такого акта.
     4.4. ѕовне  чи  часткове  зв≥льненн¤  низькорентабельних  або
збиткових п≥дприЇмств в≥д внесенн¤ названих обов'¤зкових  платеж≥в
не  зв≥льн¤Ї  ц≥  п≥дприЇмства  в≥д  обов'¤зку в≥дшкодувати шкоду,
запод≥¤ну порушенн¤м природоохоронного законодавства.
     4.5. ”  вир≥шенн≥  питань,  пов'¤заних ≥з ст¤гненн¤м збору за
спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в, арб≥тражним судам сл≥д
виходити зокрема з такого.
     4.5.1. —пец≥альне     використанн¤     природних     ресурс≥в
зд≥йснюЇтьс¤   за  на¤вност≥  дозволу,  що  видаЇтьс¤  в≥дпов≥дним
державним органом зг≥дно з "ѕоложенн¤м про пор¤док видач≥ дозвол≥в
на   спец≥альне  використанн¤  природних  ресурс≥в",  затвердженим
постановою  аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни   в≥д   10.08.92   N   459
(з  подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми) за на¤вност≥
за¤вки п≥дприЇмства,  а також  документа,  що  засв≥дчуЇ  внесенн¤
плати.
     «г≥дно з пунктом 8 названого ѕоложенн¤    спори
щодо  в≥дмови  у  погодженн≥  клопотанн¤  або  видач≥  дозволу  на
спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в вир≥шуютьс¤ в  пор¤дку,
передбаченому статтею 67 «акону. “ому у раз≥ в≥дмови у
видач≥ такого дозволу або  неодержанн¤  в≥дпов≥д≥  у  встановлений
терм≥н в≥д державного органу,  ¤кий уповноважений видавати дозв≥л,
за≥нтересоване п≥дприЇмство маЇ право звернутис¤  до  арб≥тражного
суду  ≥з  за¤вою  про  спонуканн¤  названого  органу  видати такий
дозв≥л.   ѕопереднЇ   зверненн¤   з≥   скаргою   до   вищого    за
п≥дпор¤дкован≥стю   державного   органу  у  такому  випадку  не  Ї
обов'¤зковим. ƒозв≥л на спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в
може   бути  скасовано  органом,  ¤кий  його  видав.  ”  вир≥шенн≥
в≥дпов≥дних спор≥в арб≥тражним судам  сл≥д  враховувати,  зокрема,
вимоги  пункту  6  згаданого  ѕоложенн¤,  де встановлено вичерпний
перел≥к п≥дстав,  з ¤ких може бути скасовано дозв≥л на  спец≥альне
використанн¤ природних ресурс≥в.
     јрб≥тражному суду  сл≥д  у  р≥шенн≥  встановлювати  строк дл¤
видач≥ дозволу.
     4.5.2. ¬икористанн¤   природних   ресурс≥в  без  в≥дпов≥дного
дозволу Ї самов≥льним. «а зм≥стом статей 68, 69 «акону 
з  запод≥¤н≥  держав≥   внасл≥док   такого   використанн¤   збитки
п≥дл¤гають  в≥дшкодуванню незалежно в≥д сплати збору за спец≥альне
використанн¤ природних ресурс≥в.  –озм≥р цих збитк≥в  обчислюЇтьс¤
на п≥дстав≥ затверджених у встановленому пор¤дку такс ≥ методик.
     4.5.3. ѕрипиненн¤  права  спец≥ального використанн¤ природних
ресурс≥в не зв≥льн¤Ї в≥д виконанн¤ обов'¤зку в≥дшкодувати  збитки,
запод≥¤н≥    внасл≥док   порушенн¤   законодавства   про   охорону
навколишнього природного середовища.
     ¬ласникам ≥    користувачам    об'Їктами   правовоњ   охорони
навколишнього  природного   середовища   в≥дшкодовуютьс¤   збитки,
завдан≥   припиненн¤м   права   або   зм≥ною   умов   спец≥ального
використанн¤ природних ресурс≥в,  за вин¤тком випадк≥в,  коли таке
припиненн¤  (зм≥на умов) було зд≥йснено з вини самого власника або
користувача чи за його клопотанн¤м.
     «вертаючись з  позовом  про  в≥дшкодуванн¤ збитк≥в,  завданих
припиненн¤м  права  або  зм≥ною  умов  спец≥ального   використанн¤
природних  ресурс≥в,  користувач  вправ≥  вимагати ≥ в≥дшкодуванн¤
витрат, пов'¤заних з проведенн¤м ним експертизи.
     4.5.4. ”  раз≥,  коли  визначен≥  у  виданих  дозволах обс¤ги
використанн¤ природних ресурс≥в  повн≥стю  або  частково  не  були
реал≥зован≥ платниками, внесена за них плата не повертаЇтьс¤.
     ¬несенн¤ плати за спец≥альне використанн¤ природних  ресурс≥в
не  даЇ  права  на  њх  використанн¤  без  одержанн¤  в≥дпов≥дного
дозволу.
     4.6. ¬ир≥шуючи   спори,  пов'¤зан≥  ≥з  ст¤гненн¤м  збору  за
забрудненн¤ навколишнього природного середовища,  арб≥тражн≥  суди
повинн≥ виходити з такого.
     4.6.1. «б≥р   за   забрудненн¤    навколишнього    природного
середовища   сплачуЇтьс¤  п≥дприЇмствами  ≥  орган≥зац≥¤ми  та  њх
в≥докремленими  п≥дрозд≥лами  незалежно   в≥д   форми   власност≥,
на¤вност≥ чи в≥дсутност≥ порушень природоохоронного законодавства.
” раз≥  реорган≥зац≥њ  п≥дприЇмства  чи  орган≥зац≥њ,  що  сплачуЇ
згаданий зб≥р, його платником стаЇ правонаступник.
     4.6.2. ¬икиди,  скиди ≥ розм≥щенн¤  в≥дход≥в  допускаютьс¤  в
обс¤гах,  визначених  за  правилами,  викладеними  у  пунктах  5-8
ѕор¤дку встановленн¤ норматив≥в збору за забрудненн¤ навколишнього
природного  середовища  ≥  ст¤гненн¤  цього  збору,  затвердженого
постановою  аб≥нету   ћ≥н≥стр≥в   ”крањни   в≥д   01.03.99  N  303
(з  подальшими  зм≥нами  ≥  доповненн¤ми,  дал≥   -
ѕор¤док).  «г≥дно  з  абзацом  другим  пункту  8  ѕор¤дку  в  раз≥
в≥дсутност≥ у платник≥в збору затверджених у встановленому пор¤дку
л≥м≥т≥в викид≥в, скид≥в ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в зб≥р справл¤Їтьс¤ ¤к
за понадл≥м≥тн≥ викиди, скиди та розм≥щенн¤ в≥дход≥в в≥дпов≥дно до
њх  обс¤г≥в.  “ому  арб≥тражн≥  суди  не  повинн≥  брати  до уваги
посиланн¤ п≥дприЇмств на в≥дсутн≥сть у них л≥м≥т≥в викид≥в, скид≥в
≥  розм≥щенн¤  в≥дход≥в  ¤к  на  п≥дставу зв≥льненн¤ њх в≥д сплати
збору або зменшенн¤ його розм≥ру.
     4.6.3. ќстаточний   р≥чний   розрахунок    збору    подаЇтьс¤
платниками    до    орган≥в   державноњ   податковоњ   служби   за
м≥сцезнаходженн¤м платника (за попередн≥м погодженн¤м  з  органами
ћ≥некоресурс≥в)  до  15  лютого року,  що настаЇ за зв≥тним.  ќтже
вир≥шуючи питанн¤ про  обгрунтован≥сть  ст¤гненн¤  з  п≥дприЇмства
пен≥   за   прострочку   сплати  збору,  арб≥тражний  суд  повинен
витребувати в≥д позивача докази  того,  що  в≥н  подаЇ  зв≥ти  про
к≥льк≥сть  викид≥в,  скид≥в,  розм≥щенн¤ в≥дход≥в та використаного
пального.

     5. ѕитанн¤,  пов'¤зан≥ з порушенн¤м законодавства про охорону
та використанн¤ атмосферного пов≥тр¤.
     5.1. «г≥дно з  ћетодикою  розрахунку  розм≥р≥в  в≥дшкодуванн¤
збитк≥в, ¤к≥ запод≥¤н≥ держав≥ в результат≥ наднормативних викид≥в
забруднюючих речовин в атмосферне  пов≥тр¤,  затвердженою  наказом
ћ≥некобезпеки ”крањни  в≥д  18.05.95  N  38,  факт
наднормативного  викиду  забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤
встановлюЇтьс¤ спец≥ал≥стами ƒержавноњ еколог≥чноњ  ≥нспекц≥њ  п≥д
час перев≥рки п≥дприЇмств.  «а результатами обстеженн¤ складаЇтьс¤
акт.
     јкти обстеженн¤  та контрольних перев≥рок фактичного усуненн¤
порушенн¤, складен≥ спец≥ал≥стами ƒержавноњ еколог≥чноњ ≥нспекц≥њ,
не  можуть вважатис¤ актами державного органу у розум≥нн≥ статт≥ 5
јѕ ,  оск≥льки  не  Ї  обов'¤зковими  дл¤  виконанн¤
п≥дприЇмствами ≥ орган≥зац≥¤ми,  д≥¤льн≥сть ¤ких перев≥р¤Їтьс¤,  ≥
отже не можуть бути й предметом спору в арб≥тражному суд≥.
     ”с≥ контрольн≥  перев≥рки  факт≥в усуненн¤ ви¤влених порушень
роботи  джерел  в  режим≥  наднормативного  викиду  в≥дпов≥дно  до
п≥дпункту 6.2.3   пункту   6   названоњ   ћетодики  
зд≥йснюютьс¤ за рахунок п≥дприЇмств.  “ому за позовом в≥дпов≥дного
органу  витрати,  пов'¤зан≥  ≥з зд≥йсненн¤м контрольноњ перев≥рки,
можуть бути в≥дшкодован≥ в судовому пор¤дку.
     5.2. ”  раз≥,  коли в процес≥ вир≥шенн¤ спору буде з'¤совано,
що атмосферне пов≥тр¤ забруднено  власником  транспортного  засобу
внасл≥док   недол≥к≥в   у   робот≥   орган≥зац≥њ,  що  зд≥йснювала
проектуванн¤,  виробництво транспортного засобу або виробництво чи
постачанн¤  пального,  арб≥тражний  суд  повинен ст¤гнути варт≥сть
запод≥¤ноњ шкоди з власника транспортного  засобу,  ¤кий,  у  свою
чергу,  вправ≥  звернутис¤ з в≥дпов≥дними вимогами до орган≥зац≥њ,
що зд≥йснювала проектуванн¤,  виробництво транспортного засобу або
виробництво чи постачанн¤ пального.

     6. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з порушенн¤м л≥сового законодавства.
     6.1. ” вир≥шенн≥ спор≥в про в≥дшкодуванн¤  шкоди,  запод≥¤ноњ
л≥сопорушенн¤ми,  арб≥тражним  судам  сл≥д враховувати,  що розм≥р
такоњ  шкоди  маЇ  обчислюватис¤  зг≥дно  з  постановою    аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 05.12.96 N 1464  "ѕро такси дл¤
обчисленн¤ розм≥ру шкоди,  запод≥¤ноњ л≥совому  господарству".  ÷≥
такси   застосовуютьс¤  також  дл¤  обчисленн¤  шкоди,  запод≥¤ноњ
знищенн¤м,  пошкодженн¤м чи незаконною рубкою окремих дерев,  груп
дерев,   чагарник≥в  на  с≥льськогосподарських  уг≥дд¤х,  садибах,
присадибних, дачних ≥ садових д≥л¤нках, що не належать до л≥сового
фонду.
     ƒл¤ обчисленн¤ розм≥ру шкоди,  запод≥¤ноњ зеленим насадженн¤м
та ≥ншим  об'Їктам  озелененн¤  загального  використанн¤  в  межах
населених  пункт≥в  внасл≥док  знищенн¤  або  пошкодженн¤  дерев ≥
чагарник≥в чи газон≥в  ≥  кв≥тник≥в,  а  також  шкоди,  запод≥¤ноњ
паркам, скверам, г≥дропаркам, ≥ншим об'Їктам озелененн¤ загального
використанн¤ в межах  населених  пункт≥в  чи  земельним  д≥л¤нкам,
в≥дведеним  дл¤ створенн¤ цих об'Їкт≥в,  внасл≥док самов≥льного њх
використанн¤,  влаштуванн¤ см≥ттЇзвалищ,  випалюванн¤ рослинност≥,
випасанн¤   худоби   та  засм≥ченн¤  водоймищ  на  њх  територ≥¤х,
застосовуютьс¤ такси,  встановлен≥ постановою   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д 08.04.99 N 559  "ѕро такси дл¤  обчисленн¤
розм≥ру  шкоди,  запод≥¤ноњ  зеленим  насадженн¤м  у межах м≥ст та
≥нших населених пункт≥в".
     ƒоказами на¤вност≥ зелених насаджень до  њх  знищенн¤  можуть
бути оф≥ц≥йн≥ документи п≥дприЇмств та орган≥зац≥й, до компетенц≥њ
¤ких в≥днесено  зд≥йсненн¤  реЇстрац≥њ,  обл≥ку,  догл¤ду  зелених
насаджень.
     ” вир≥шенн≥  спору  про  ст¤гненн¤  шкоди  з  п≥дприЇмств  та
орган≥зац≥й,  з  вини  ¤ких  виникли пожеж≥ в л≥сах та на торф¤них
родовищах,  арб≥тражним   судам   сл≥д   виходити   з   того,   що
в≥дшкодуванню п≥дл¤гають не т≥льки шкода,  що виникла у зв'¤зку ≥з
знищенн¤м л≥су й торфу,  але й ус≥ витрати,  пов'¤зан≥ з  гас≥нн¤м
пожеж≥, понесен≥ органами л≥совоњ охорони та залученими до гас≥нн¤
п≥дприЇмствами.
     ” розгл¤д≥   справ   з≥   спор≥в   про  в≥дшкодуванн¤  шкоди,
запод≥¤ноњ зеленим насадженн¤м њх незаконною вирубкою, арб≥тражним
судам  сл≥д перев≥р¤ти,  ¤ким чином (зокрема ≥з застосуванн¤м ¤ких
вим≥рювальних засоб≥в) проводилис¤ зам≥ри пн≥в та  чи  в≥дображен≥
ц≥  дан≥  у акт≥.  «а в≥дсутност≥ в≥дпов≥дних даних у арб≥тражного
суду немаЇ п≥дстав дл¤ задоволенн¤ позову.
     6.2. –озгл¤даючи  справи  з≥  спор≥в,  пов'¤заних з в≥дпуском
деревини на пн≥, арб≥тражн≥ суди повинн≥ мати на уваз≥ таке.
     6.2.1. ѕравила в≥дпуску деревини  на  пн≥  в  л≥сах  ”крањни,
затверджен≥  постановою   аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 29.07.99 N
1378  (дал≥ - ѕравила), Ї обов'¤зковими дл¤ суб'Їкт≥в
господарськоњ   д≥¤льност≥,   ¤к≥   ведуть   л≥сове  господарство,
заготовл¤ють  деревину,   живицю   та   зд≥йснюють   ≥нш≥   л≥сов≥
користуванн¤.
     «а зм≥стом пункту 54  ѕравил    п≥дставою  дл¤
остаточних розрахунк≥в з л≥сокористувачами можуть бути:  л≥сорубн≥
квитки  (ордери),  л≥сов≥  квитки,  акти  огл¤ду  м≥сць  загот≥вл≥
деревини,   ≥нших   продукт≥в   л≥су   та   використанн¤  корисних
властивостей л≥с≥в,  а  також  ≥нш≥  документи,  що  п≥дтверджують
к≥льк≥сть фактично заготовленоњ деревини.
     —троки складанн¤ акту огл¤ду м≥сць загот≥вл≥ деревини,  ≥нших
продукт≥в  л≥су  та  використанн¤  корисних   властивостей   л≥с≥в
визначен≥ пунктом 61 ѕравил. ѕереб≥г строку позовноњ
давност≥  дл¤  ст¤гненн¤ сум за порушенн¤ ѕравил починаЇтьс¤ з дн¤
складанн¤ акту огл¤ду,  ¤кщо такий акт складено своЇчасно,  або  з
дн¤, коли в≥н мав бути складений.
     якщо л≥сопорушенн¤  ви¤влено  до  дн¤  огл¤ду м≥сць загот≥вл≥
деревини,  ≥нших   продукт≥в   л≥су   та   використанн¤   корисних
властивостей  л≥с≥в,  про  що було складено акт про л≥сопорушенн¤,
переб≥г строку давност≥  починаЇтьс¤  з  дн¤  складанн¤  акту  про
л≥сопорушенн¤,  ¤кщо  його складено своЇчасно або з дн¤,  коли цей
акт мав бути складений.
     ” випадку,  коли л≥согосподарському п≥дприЇмству стало в≥домо
про л≥сопорушенн¤ з дов≥дки чи  ≥нших  документ≥в  л≥сокористувача
про  к≥льк≥сть  фактично  заготовленоњ деревини та ≥нших продукт≥в
л≥су, переб≥г строку позовноњ давност≥ починаЇтьс¤ з дн¤ одержанн¤
ц≥Їњ дов≥дки чи документ≥в.
     ¬≥дпов≥дачами у  справах  названоњ  категор≥њ   можуть   бути
власники  або користувач≥ земель л≥сового фонду незалежно в≥д форм
власност≥.
     6.2.2. Ћ≥согосподарське  п≥дприЇмство  зобов'¤зане за 15 дн≥в
до початку огл¤ду письмово  пов≥домити  л≥сокористувача  про  день
огл¤ду  м≥сць  рубок.  –езультати огл¤ду м≥сць загот≥вл≥ деревини,
≥нших  продукт≥в  л≥су  необх≥дн≥   дл¤   повного   розрахунку   з
л≥сокористувачем;  до  того  ж  його зауваженн¤,  зроблен≥ п≥д час
огл¤ду,  зазначаютьс¤  в  акт≥,  що  п≥дписуЇтьс¤   представниками
л≥согосподарського п≥дприЇмства ≥ л≥сокористувача.
     6.2.3. ¬ир≥шуючи  сп≥р  про  ст¤гненн¤  сум  за   невивезенн¤
деревини  з  л≥су  у  встановлений  терм≥н  з  урахуванн¤м наданоњ
в≥дстрочки,  сл≥д виходити з того,  що  ц¤  сума  ст¤гуЇтьс¤  ≥  у
випадку,  коли  в≥дстрочку  надано  на  загот≥влю  деревини,  а на
вивезенн¤ деревини не надано в≥дстрочки.
     Ќе може  бути ст¤гнута з л≥сокористувач≥в сума за невивезенн¤
деревини з л≥су у встановлений терм≥н, ¤кщо останн¤ знаходитьс¤ на
складах  пункт≥в  в≥двантаженн¤  (переробки)  або  ≥нших  складах,
зазначених у л≥сорубному квитку,  оск≥льки в≥дпов≥дно до пункту 43
ѕравил  у цих випадках деревина вважаЇтьс¤  вивезеною
з м≥сць загот≥вл≥.
     6.2.4. ¬≥дпов≥дно  до  абзацу  дев'¤того  пункту   5   ѕравил
л≥сокористувач  зобов'¤заний  проводити  очищенн¤
л≥сос≥к в≥д порубкового залишку способами ≥  в  строки,  визначен≥
ѕравилами   рубок  головного  користуванн¤  в  л≥сах  ”крањни,  що
затверджен≥ постановою  аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д  27.07.95
N 559  (з подальшими зм≥нами).  якщо л≥сокористувач не
виконав цей обов'¤зок,  в≥н повинен провести  очищенн¤  л≥сос≥к  у
встановлений  л≥согосподарським  п≥дприЇмством строк.  ” раз≥ коли
л≥сокористувач ≥ прот¤гом цього строку не зд≥йснив очищенн¤  м≥сць
рубок,  арб≥тражному  суду  за позовом згаданого п≥дприЇмства сл≥д
застосовувати майнов≥ ст¤гненн¤,  зазначен≥ в абзац≥  тринадц¤тому
пункту  62  ѕравил  незалежно  в≥д того,  що так≥ суми ран≥ше було
ст¤гнуто з л≥сокористувача за незадов≥льне  очищенн¤  м≥сць  рубок
одночасно з загот≥влею деревини та ≥нших продукт≥в л≥су.
     ” розгл¤д≥   позов≥в   про   застосуванн¤   цих  ст¤гнень  до
л≥сокористувач≥в  сл≥д  мати  на  уваз≥,  що  варт≥сть  витрат  на
очищенн¤   м≥сць   рубок   повинна   обчислюватись  за  чинними  у
л≥согосподарському п≥дприЇмств≥ нормами ≥ розц≥нками.  ѓх чинн≥сть
маЇ визначатись на момент ви¤вленн¤ порушенн¤.
     6.2.5. –озгл¤даючи справи з≥  спор≥в  про  ст¤гненн¤  сум  за
залишенн¤  недоруб≥в,  арб≥тражн≥  суди  не повинн≥ брати до уваги
доводи в≥дпов≥дача пов'¤зан≥ з тим,  що недоруби  або  нерозпочат≥
рубкою  л≥сос≥ки  попереднього  року  передан≥  йому  в  рубку  на
наступний р≥к,  оск≥льки ц≥ обставини не можуть бути п≥дставою дл¤
зв≥льненн¤  в≥д  в≥дпов≥дальност≥,  встановленоњ  абзацом  восьмим
пункту 62 ѕравил.
     6.2.6. ”суненн¤    порушень    п≥сл¤   складанн¤   акта   про
л≥сопорушенн¤  або  акта  огл¤ду  не  може  бути   п≥дставою   дл¤
зв≥льненн¤ л≥сопорушника в≥д встановленоњ в≥дпов≥дальност≥.
     6.2.7. ѕриймаючи р≥шенн¤ з≥ справи,  арб≥тражний суд  не  маЇ
права   зменшувати   розм≥р  передбаченого  розд≥лом  VIII  ѕравил
майнового в≥дшкодуванн¤,  ¤ке п≥дл¤гаЇ ст¤гненню ≥з
сторони, що порушила ц≥ ѕравила, з посиланн¤м на пункт 3 статт≥ 83
јѕ .  ÷¤ норма не може застосовуватис¤ ≥ у випадках,
коли  позивач  вимагаЇ  в≥дшкодуванн¤  шкоди  запод≥¤ноњ  л≥совому
господарству, розм≥р  ¤коњ  обчислюЇтьс¤  в≥дпов≥дно  до  названоњ
постанови   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д   05.12.96  N   1464.
     ќск≥льки розд≥лом VIII ѕравил  за  њх  порушенн¤
встановлено майнову в≥дпов≥дальн≥сть,  ¤ка маЇ характер неустойки,
то зг≥дно з≥ статтею 204 ÷ив≥льного кодексу    збитки
в≥дшкодовуютьс¤ в частин≥, не покрит≥й неустойкою.

     7. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з порушенн¤м водного законодавства.
     7.1. —пец≥альне  водокористуванн¤  зд≥йснюЇтьс¤  на  п≥дстав≥
дозволу,  пор¤док погодженн¤ та видач≥ ¤кого встановлено  аб≥нетом
ћ≥н≥стр≥в ”крањни.  ¬одночас ¬одним кодексом ”крањни 
(дал≥  - ¬одний кодекс) встановлено випадки (статт≥ 52,  53,  69),
коли водокористуванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ без оформленн¤ такого дозволу.
     ƒогов≥р водокористуванн¤, укладений м≥ж первинним ≥ вторинним
водокористувачем без  погодженн¤  з  органом,  ¤кий  видав  дозв≥л
первинному  водокористувачев≥,  може  бути  визнаний  нед≥йсним на
п≥дстав≥ статт≥ 48 ÷ив≥льного кодексу.
     7.2. ¬≥дпов≥дно   до   статт≥  51  ¬одного  кодексу  ¬ерховна
–ада јвтономноњ  –еспубл≥ки   рим  та  обласн≥  ради
мають право надавати в оренду водн≥ об'Їкти м≥сцевого значенн¤.  ”
вир≥шенн≥ спор≥в про визнанн¤ нед≥йсними  в≥дпов≥дних  р≥шень  рад
про  в≥дмову  у наданн≥ водного об'Їкту в оренду та про спонуканн¤
укласти догов≥р оренди арб≥тражним судам сл≥д виходити з того,  що
у  користуванн¤  на  умовах  оренди  в≥дпов≥дно  до частини першоњ
згаданоњ норми  водн≥  об'Їкти  (њх  частини)  м≥сцевого  значенн¤
можуть   надаватис¤   водокористувачам  лише  дл¤  риборозведенн¤,
виробництва с≥льськогосподарськоњ ≥ промисловоњ продукц≥њ, а також
л≥кувальних ≥ оздоровчих ц≥л¤х.  “ому позивач повинен довести,  що
водн≥ об'Їкти будуть використовуватис¤ саме у таких ц≥л¤х.
     7.3. ”    справах   про   в≥дшкодуванн¤   шкоди,   запод≥¤ноњ
забрудненн¤м вод та ≥ншими порушенн¤ми законодавства  про  охорону
та  рац≥ональне  використанн¤  водних  ресурс≥в,  сл≥д  керуватис¤
приписами статей 440,  453 ÷ив≥льного кодексу,  статт≥
111 ¬одного   кодексу     та  статтею  68  «акону.
     –озм≥р шкоди у  таких  випадках  визначаЇтьс¤  в≥дпов≥дно  до
ћетодики  розрахунку  розм≥р≥в  в≥дшкодуванн¤ збитк≥в,  запод≥¤них
держав≥  внасл≥док  порушенн¤   законодавства   про   охорону   та
рац≥ональне  використанн¤  водних  ресурс≥в,  затвердженоњ наказом
ћ≥некобезпеки в≥д  18.05.95  N  37    (з  подальшими
зм≥нами),  ¤к правило,  у повному  обс¤з≥  без  застосуванн¤  норм
зниженн¤  розм≥ру  ст¤гненн¤ та незалежно в≥д плати за забрудненн¤
навколишнього природного середовища та пог≥ршенн¤ ¤кост≥ природних
ресурс≥в.
     ѕункти 5.2.7 - 5.2.10  названоњ  ћетодики    не
стосуютьс¤ розрахунку збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док забрудненн¤ ≥з
суден,  корабл≥в  та  ≥нших  плавучих  засоб≥в  територ≥альних   ≥
внутр≥шн≥х  морських  вод  ”крањни,  оск≥льки  пор¤док  розрахунку
розм≥р≥в таких збитк≥в визначений  постановою   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д 03.07.95 N 484  "ѕро затвердженн¤ такс дл¤
обчисленн¤ розм≥ру  в≥дшкодуванн¤  збитк≥в,  запод≥¤них  внасл≥док
забрудненн¤   ≥з   суден,   корабл≥в  та  ≥нших  плавучих  засоб≥в
територ≥альних ≥ внутр≥шн≥х морських вод  ”крањни"  та  ѕоложенн¤м
про пор¤док  обчисленн¤  розм≥ру  в≥дшкодуванн¤ та сплати збитк≥в,
запод≥¤них  внасл≥док  забрудненн¤  ≥з  суден  корабл≥в  та  ≥нших
плавучих засоб≥в територ≥альних ≥ внутр≥шн≥х морських вод ”крањни,  
затвердженим наказом ћ≥некобезпеки в≥д  26.10.95  N  116.
     7.4. ѕротоколи,   складен≥   посадовими  особами  еколог≥чних
≥нспекц≥й  територ≥альних  орган≥в  виконавчоњ  влади   з   питань
еколог≥њ  та  природних  ресурс≥в  за  фактом  скиду  забруднюючих
речовин з  плавучих  засоб≥в,  не  Ї  актами  державних  чи  ≥нших
орган≥в, зазначених у статт≥ 12 јѕ ,  ≥ тому не можуть
бути оспорен≥ в арб≥тражному суд≥.
     7.5. якщо  шкода спричинена витоками або скидами забруднюючих
речовин з  к≥лькох  суден,  корабл≥в,  ≥нших  плавучих  засоб≥в  ≥
неможливо   визначити   к≥льк≥сть  ст≥чних  вод  або  забруднюючих
речовин,  скинутих кожним з них, ц¤ к≥льк≥сть д≥литьс¤ пропорц≥йно
водотоннажност≥ згаданих засоб≥в з урахуванн¤м обстеженн¤ вантаж≥в
та речовин, ¤к≥ спричинили забрудненн¤.
     ќбстеженн¤ вантаж≥в  ≥  забруднюючих  речовин  та  обчисленн¤
розм≥ру в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док забрудненн¤ ≥з
суден,  корабл≥в, ≥нших плавучих засоб≥в, проводитьс¤ в≥дпов≥дними
п≥дрозд≥лами ƒержавноњ еколог≥чноњ ≥нспекц≥њ.
     ” раз≥   одночасного   скиду  у  водне  середовище  дек≥лькох
забруднюючих  речовин  загальний  розм≥р   в≥дшкодуванн¤   збитк≥в
обчислюЇтьс¤ ¤к сума збитк≥в в≥д кожноњ ≥з забруднюючих речовин.
     «битки не п≥дл¤гають в≥дшкодуванню,  ¤кщо в≥дпов≥дач  доведе,
що   забрудненн¤   з   плавучих   засоб≥в  сталос¤  внасл≥док  д≥њ
непереборних сил,  воЇнних д≥й ≥ т.≥н.,  ¤к це передбачено статтею
305  одексу торговельного мореплавства ”крањни.
     ” раз≥  забрудненн¤  водойм  паливно-мастильними речовинами у
в≥дпов≥дному  протокол≥  маЇ  бути  в≥дображено,  ¤ким  чином,  ≥з
застосуванн¤м ¤ких ор≥Їнтир≥в визначавс¤ розм≥р пл¤ми забрудненн¤.

     8. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з порушенн¤м законодавства про охорону,
використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ об'Їкт≥в тваринного св≥ту.
     8.1. ѕ≥дприЇмства,  ¤к≥  зд≥йснюють  веденн¤  мисливського  ≥
рибного  господарства,  в≥дпов≥дно  до  частини  другоњ  статт≥ 25
«акону ”крањни  "ѕро  тваринний  св≥т"    мають право
оскаржувати у встановленому пор¤дку р≥шенн¤  державних  орган≥в  ≥
посадових  ос≥б,  що  порушують  њх права на використанн¤ об'Їкт≥в
тваринного  св≥ту.  ќтже  вони  вправ≥,   зокрема,   подавати   до
арб≥тражного  суду  позови,  пов'¤зан≥  з охороною ≥ використанн¤м
об'Їкт≥в тваринного св≥ту, що знаход¤тьс¤ на територ≥њ закр≥плених
за ними мисливських уг≥дь та л≥согосподарських водойм.
     «а зм≥стом  пункту  5  статт≥  48 та статт≥ 50 «акону ”крањни
"ѕро власн≥сть"    назван≥  п≥дприЇмства  мають  право
вимагати поверненн¤ об'Їкт≥в тваринного св≥ту з чужого незаконного
волод≥нн¤.  ”  розгл¤д≥ таких справ арб≥тражним судам сл≥д мати на
уваз≥,  що  зазначен≥  п≥дприЇмства  також  мають  право  вимагати
в≥дшкодуванн¤   шкоди,   запод≥¤ноњ   цим  об'Їктам,  належним  до
поверненн¤,  а також доход≥в, неодержаних у зв'¤зку ≥з запод≥¤нн¤м
в≥дпов≥дноњ  шкоди.  –озм≥р  ц≥Їњ шкоди визначаЇтьс¤ в≥дпов≥дно до
вимог статт≥ 450 ÷ив≥льного кодексу   та  розд≥лу  VII
«акону ”крањни "ѕро власн≥сть".
     ¬ласники та користувач≥ об'Їкт≥в тваринного св≥ту мають право
оспорювати в арб≥тражному суд≥ р≥шенн¤ державних та ≥нших орган≥в,
що порушують њх права власност≥ або користуванн¤ цими об'Їктами, а
також вимагати  в≥дшкодуванн¤  збитк≥в,  запод≥¤них  в  результат≥
прийн¤тт¤ таких р≥шень.
     ѕраво колективноњ   та   приватноњ   власност≥   на   об'Їкти
тваринного св≥ту припин¤Їтьс¤ у випадках,  перел≥чених у статт≥ 29
«акону ”крањни "ѕро тваринний св≥т".  ѕрипиненн¤ права
власност≥ на об'Їкти тваринного  св≥ту  у  випадках,  передбачених
абзацом  другим частини першоњ ц≥Їњ норми,  провадитьс¤ у судовому
пор¤дку  за  позовами   орган≥в   контролю   у   галуз≥   охорони,
використанн¤  ≥ в≥дтворенн¤ тваринного св≥ту або прокурора чи його
заступника.
     8.2. —пец≥альне  використанн¤  тваринного  св≥ту зд≥йснюЇтьс¤
лише за спец≥альними дозволами.  јрб≥тражним судам  сл≥д  мати  на
уваз≥, що  ц¤  вимога  «акону    поширюЇтьс¤ також на
власник≥в  чи   користувач≥в   земельними   д≥л¤нками,   на   ¤ких
перебувають (знаход¤тьс¤) об'Їкти тваринного св≥ту.
     8.3. ¬изначаючи   розм≥р   шкоди,    запод≥¤ноњ    незаконним
добуванн¤м  або  знищенн¤м  диких  зв≥р≥в  ≥  птах≥в  (кр≥м вид≥в,
занесених до „ервоноњ книги ”крањни),  у тому числ≥  у  результат≥
нањзду   на   них   транспортних   засоб≥в,  знищенн¤м  њх  жител,
б≥отехн≥чних споруд тощо,  сл≥д керуватис¤ таксами,  затвердженими
наказом ƒержкомл≥сгоспу  та ћ≥некобезпеки  в≥д  12.03.96  N 24/32.  
–озрахунок розм≥ру  шкоди,  запод≥¤ноњ  тваринам  ≥
рослинам,   занесеним  до  „ервоноњ  книги  ”крањни,  зд≥йснюЇтьс¤
в≥дпов≥дно до постанови  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д  01.06.93
N 399     "ѕро  розм≥ри  компенсац≥њ  за  добуванн¤
(збиранн¤) та шкоду, запод≥¤ну видам тварин ≥ рослин, занесеним до
„ервоноњ книги ”крањни" (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми).
     8.4. ¬ир≥шуючи  сп≥р  про  в≥дшкодуванн¤  шкоди,   запод≥¤ноњ
рибному   господарству  внасл≥док  скиду  забруднюючих  речовин  у
водойми,  арб≥тражному суду  у  визначенн≥  розм≥ру  збитк≥в  сл≥д
враховувати вимоги ћетодики розрахунку збитк≥в, запод≥¤них рибному
господарству  внасл≥док  порушенн¤   законодавства   про   охорону
навколишнього    природного   середовища,   затвердженоњ   наказом
ћ≥некобезпеки в≥д 18.05.95 N 36.
     ƒана ћетодика     визначаЇ  пор¤док  розрахунку
розм≥р≥в  збитк≥в,  запод≥¤них  рибному   господарству   внасл≥док
забрудненн¤  рибогосподарських водойм ст≥чними водами,  шк≥дливими
речовинам та проведенн¤м на водоймах будь-¤ких роб≥т з  порушенн¤м
природоохоронного  законодавства,  що  призвели  до загибел≥ риби,
знищенн¤ нерестовищ, зниженн¤ рибопродуктивност≥ водойм юридичними
та  ф≥зичними  особами,  в  т.ч.  ≥ноземними,  у рибогосподарських
водоймах  ”крањни.  ¬она  не  стосуЇтьс¤  питань,   пов'¤заних   з
визначенн¤м  розм≥р≥в  шкоди,  що  запод≥¤на  рибному господарству
внасл≥док незаконного добуванн¤ або знищенн¤ ц≥нних вид≥в риб, ¤к≥
встановлюютьс¤ на п≥дстав≥ такс,  затверджених постановою  аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 19.01.98 N 32  "ѕро  затвердженн¤
такс   дл¤  обчисленн¤  розм≥ру  в≥дшкодуванн¤  шкоди,  запод≥¤ноњ
внасл≥док незаконного добуванн¤ або знищенн¤ ц≥нних вид≥в  риб  та
≥нших об'Їкт≥в водного промислу".
     Ќеобх≥дно також мати на уваз≥,  що в≥дпов≥дно  до  статт≥  65
«акону ”крањни  "ѕро природно-запов≥дний фонд ”крањни" 
розм≥р шкоди,  запод≥¤ноњ внасл≥док  порушенн¤  законодавства  про
природнозапов≥дний   фонд,  у  тому  числ≥  внасл≥док  незаконного
добуванн¤ чи знищенн¤ тварин,  визначаЇтьс¤ на основ≥  кадастровоњ
екологоеконом≥чноњ  оц≥нки  включених  до  цього  «акону  ≥  такс,
затверджених постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д  21.04.98
N 521.

     9. ”  зв'¤зку з виданн¤м цього роз'¤сненн¤ вважати таким,  що
втратило чинн≥сть,  роз'¤сненн¤ презид≥њ ¬ищого арб≥тражного  суду
”крањни в≥д 23.06.95 N 02-5/458  "ѕро де¤к≥ питанн¤
практики  вир≥шенн¤  спор≥в,  пов'¤заних  з  застосуванн¤м  «акону
”крањни "ѕро охорону навколишнього природного середовища".

 √олова ¬ищого арб≥тражного
 суду ”крањни                                            ƒ.ѕритика
 



Hosted by uCoz