|
¬»ў»… ј–Ѕ≤“–ј∆Ќ»… —”ƒ ” –јѓЌ» – ќ «'я — Ќ ≈ Ќ Ќ я N 02-5/744 в≥д 27.06.2001 јрб≥тражн≥ суди ”крањни ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних ≥з застосуванн¤м законодавства про охорону навколишнього природного середовища Ќа п≥дстав≥ вивченн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних ≥з застосуванн¤м законодавства про охорону навколишнього природного середовища, ≥ з метою забезпеченн¤ однакового ≥ правильного застосуванн¤ арб≥тражними судами норм законодавства, ¤ке регулюЇ в≥дпов≥дн≥ правов≥дносини, презид≥¤ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни вважаЇ за необх≥дне дати так≥ роз'¤сненн¤. 1. «агальн≥ питанн¤, пов'¤зан≥ ≥з застосуванн¤м законодавства про охорону навколишнього природного середовища. 1.1. ¬≥дносини у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища в ”крањн≥ регулюютьс¤ онституц≥Їю ”крањни, м≥жнародними угодами ”крањни, ÷ив≥льним кодексом ”крањни (дал≥ - ÷ив≥льний кодекс), «аконом ”крањни "ѕро охорону навколишнього природного середовища" (дал≥ - «акон), а також розроблюваним в≥дпов≥дно до нього земельним, водним, л≥совим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного пов≥тр¤, про охорону ≥ використанн¤ рослинного ≥ тваринного св≥ту та ≥ншим спец≥альним законодавством. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних ≥з застосуванн¤м законодавства про охорону навколишнього природного середовища, сл≥д керуватис¤ нормами природноресурсового, природоохоронного законодавства про забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки, а з питань, не врегульованих цим законодавством, - в≥дпов≥дними правилами цив≥льного законодавства. 1.2. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 69 «акону шкода, запод≥¤на внасл≥док порушенн¤ природоохоронного законодавства, п≥дл¤гаЇ компенсац≥њ, ¤к правило, в повному обс¤з≥ без застосуванн¤ норм зниженн¤ розм≥ру ст¤гненн¤ та незалежно в≥д сплати збору за забрудненн¤ навколишнього природного середовища та пог≥ршенн¤ ¤кост≥ природних ресурс≥в. Ўкода, запод≥¤на внасл≥док порушенн¤ цього законодавства, повинна в≥дшкодовуватись у розм≥рах, ¤к≥ визначаютьс¤ на п≥дстав≥ затверджених у встановленому пор¤дку такс ≥ методик обрахуванн¤ розм≥р≥в шкоди, що д≥ють на час зд≥йсненн¤ порушенн¤ або, у раз≥ неможливост≥ встановленн¤ часу зд≥йсненн¤ порушенн¤, - на час його ви¤вленн¤. ¬≥дсутн≥сть таких такс або методик не може бути п≥дставою дл¤ в≥дмови у в≥дшкодуванн≥ шкоди. ” такому випадку шкода компенсуЇтьс¤ за фактичними витратами на в≥дновленн¤ порушеного стану навколишнього природного середовища з урахуванн¤м завданих збитк≥в, у тому числ≥ неодержаних доход≥в, тобто загальними правилами природоохоронного законодавства ≥ статт¤ми 440, 453 ÷ив≥льного кодексу. « метою визначенн¤ розм≥ру збитк≥в, запод≥¤них природному середовищу, арб≥тражний суд зг≥дно з вимогами статей 41-43 јрб≥тражного процесуального кодексу ”крањни (дал≥ - јѕ ) може призначити в≥дпов≥дну експертизу. 1.3. –озгл¤даючи справи про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ внасл≥док порушенн¤ природноресурсового, природоохоронного законодавства про забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки, арб≥тражн≥ суди повинн≥ обов'¤зково враховувати на¤вн≥сть таких умов в≥дпов≥дальност≥ ¤к безпосередн≥й причинний зв'¤зок м≥ж в≥дпов≥дними д≥¤ми (безд≥¤льн≥стю) ≥ шкодою та вина в≥дпов≥дача. ƒо позовноњ за¤ви повинен бути доданий обгрунтований розрахунок суми, що ст¤гуЇтьс¤ на в≥дшкодуванн¤ запод≥¤ноњ шкоди. 1.4. ” вир≥шенн≥ в≥дпов≥дних спор≥в арб≥тражн≥ суди повинн≥ керуватись також главою 40 ÷ив≥льного кодексу, зокрема, статтею 453 цього одексу, зг≥дно з ¤кою арб≥тражний суд, присуджуючи в≥дшкодуванн¤ шкоди, може зобов'¤зати в≥дпов≥дальну за шкоду особу в≥дшкодувати њњ в натур≥. “аким чином, ¤кщо в судовому зас≥данн≥ буде встановлено можлив≥сть в≥дновленн¤ навколишнього природного середовища за рахунок особи, ¤ка порушила природноресурсове, природоохоронне законодавство про забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки, у р≥шенн≥ арб≥тражного суду необх≥дно зазначити конкретн≥ заходи щодо в≥дновленн¤ навколишнього природного середовища та строки њх зд≥йсненн¤. ” раз≥ ухиленн¤ сторони в≥д виконанн¤ р≥шенн¤ арб≥тражний суд на п≥дстав≥ статт≥ 121 јѕ вправ≥ зм≥нити спос≥б виконанн¤ р≥шенн¤. 1.5. ¬иход¤чи з вимог статт≥ 69 «акону, особи, що волод≥ють джерелами п≥двищеноњ еколог≥чноњ небезпеки, зобов'¤зан≥ компенсувати запод≥¤ну ними навколишньому природному середовищу шкоду в≥дпов≥дно до статт≥ 450 ÷ив≥льного кодексу ”крањни. “акий же пор¤док в≥дшкодуванн¤ (компенсац≥њ) запроваджено ≥ дл¤ шкоди, запод≥¤ноњ довк≥ллю у зв'¤зку з д≥¤льн≥стю ≥нвестора, пов'¤заною з виконанн¤м угоди про розпод≥л продукц≥њ (статт¤ 29 «акону ”крањни "ѕро угоди про розпод≥л продукц≥њ". ѕитанн¤ про в≥днесенн¤ п≥дприЇмств, орган≥зац≥й до числа таких, що ¤вл¤ють собою п≥двищену еколог≥чну небезпеку, вир≥шуютьс¤ в≥дпов≥дно до вимог частини третьоњ статт≥ 66 «акону та постанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27.07.95 N 554 "ѕро перел≥к вид≥в д≥¤льност≥ та об'Їкт≥в, що становл¤ть п≥двищену еколог≥чну небезпеку" (з подальшими зм≥нами). “ак≥ п≥дприЇмства зв≥льн¤ютьс¤ в≥д в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ навколишньому природному середовищу, т≥льки у раз≥, коли доведуть, що шкода виникла внасл≥док стих≥йних природних ¤вищ чи навмисних д≥й потерп≥лих. Ќа¤вн≥сть у цьому раз≥ вини потерп≥лого у форм≥ необережност≥ не Ї п≥дставою дл¤ зв≥льненн¤ в≥дпов≥дного п≥дприЇмства в≥д обов'¤зку щодо в≥дшкодуванн¤ шкоди. ўо ж до п≥дприЇмств, не в≥днесених до власник≥в джерел п≥двищеноњ еколог≥чноњ небезпеки, але д≥¤льн≥сть ¤ких пов'¤зана з п≥двищеною еколог≥чною небезпекою, то вони зв≥льн¤ютьс¤ в≥д в≥дшкодуванн¤ шкоди, ¤кщо доведуть, що шкоду запод≥¤но не з њх вини. 1.6. ¬ир≥шуючи сп≥р про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ навколишньому природному середовищу, арб≥тражному суду сл≥д виходити з презумпц≥њ вини правопорушника (статт≥ 440 та 442 ÷ив≥льного кодексу. ќтже позивач не повинен доводити на¤вн≥сть вини в≥дпов≥дача у запод≥¤нн≥ шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, в≥дпов≥дач повинен довести, що у д≥¤х його прац≥вник≥в в≥дсутн¤ вина у запод≥¤нн≥ шкоди. 1.7. ” вир≥шенн≥ питанн¤ про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ природному середовищу, арб≥тражному суду сл≥д перев≥р¤ти, чи не Ї дане правопорушенн¤ насл≥дком д≥¤льност≥ або безд≥¤льност≥ к≥лькох п≥дприЇмств. ” раз≥ коли з матер≥ал≥в справи вбачаЇтьс¤, що шкоду запод≥¤но к≥лькома п≥дприЇмствами, арб≥тражний суд повинен визначити розм≥р в≥дпов≥дальност≥ кожного з них, дл¤ чого у раз≥ необх≥дност≥ може бути призначена в≥дпов≥дна експертиза. якщо у процес≥ вир≥шенн¤ спору буде ви¤влено факт порушенн¤ природоохоронного законодавства, зумовленого недол≥ками у робот≥ проектувальноњ чи буд≥вельноњ орган≥зац≥њ, у арб≥тражного суду немаЇ п≥дстав дл¤ задоволенн¤ позовних вимог. ” такому випадку позивач, з урахуванн¤м характеру ≥ строк≥в ви¤вленн¤ недол≥к≥в, не позбавлений права на зверненн¤ з позовом до згаданоњ орган≥зац≥њ. 1.8. «астосуванн¤ щодо громад¤н-суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ заход≥в дисципл≥нарноњ, адм≥н≥стративноњ або крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ зг≥дно з≥ статтею 68 «акону не зв≥льн¤Ї винних в≥д компенсац≥њ шкоди, запод≥¤ноњ забрудненн¤м навколишнього природного середовища та пог≥ршенн¤м ¤кост≥ природних ресурс≥в. ” даному раз≥ штраф хоча й маЇ матер≥альний характер, але Ї заходом в≥дпов≥дальност≥, а не в≥дшкодуванн¤ шкоди. 1.9. ѕереб≥г строку позовноњ давност≥ у спорах, пов'¤заних ≥з ст¤гненн¤м завданоњ природ≥ шкоди, починаЇтьс¤ з дн¤ складанн¤ акта про в≥дпов≥дне порушенн¤, а у раз≥ несвоЇчасного складанн¤ акту - з дн¤, коли цей акт в≥дпов≥дно до вимог законодавства мав бути складений. 2. ѕ≥дв≥домч≥сть та п≥дсудн≥сть справ, пов'¤заних з охороною навколишнього природного середовища. 2.1. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 67 «акону спори у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища вир≥шуютьс¤ судом, арб≥тражним судом, радами чи утвореними ними органами в≥дпов≥дно до њх компетенц≥њ ≥ в пор¤дку, встановленому законодавством ”крањни. ” раз≥ виникненн¤ питанн¤ про п≥дв≥домч≥сть спору арб≥тражному суду сл≥д виходити з суб'Їктного складу та характеру правов≥дносин. јрб≥тражному суду в такому випадку необх≥дно враховувати також викладене у роз'¤сненн≥ презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д 08.02.96 N 02-5/62 "ѕро де¤к≥ питанн¤ п≥дв≥домчост≥ ≥ п≥дсудност≥ справ" (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми). —пори у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища, що виникають м≥ж п≥дприЇмствами ”крањни та п≥дприЇмствами ≥нших крањн, п≥дл¤гають вир≥шенню спец≥альними ком≥с≥¤ми, утвореними на паритетних засадах з представник≥в стор≥н, або третейським судом ≥ отже арб≥тражному суду не п≥дв≥домч≥. 2.2. ѕунктом "ж" статт≥ 21 «акону громадським природоохоронним об'Їднанн¤м надане право зверненн¤ до арб≥тражного суду з позовами про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ внасл≥док порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в тому числ≥ здоров'ю громад¤н ≥ майну громадських об'Їднань. «г≥дно з≥ статтею 14 «акону ”крањни "ѕро об'Їднанн¤ громад¤н" останн≥ набувають статусу юридичноњ особи лише у раз≥ реЇстрац≥њ (оф≥ц≥йного визнанн¤). “ому спори за позовами громадських об'Їднань, не зареЇстрованих у встановленому пор¤дку, арб≥тражним судам не п≥дв≥домч≥. 2.3. ƒ≥¤льн≥сть п≥дприЇмств, ¤к≥ порушують законодавство про охорону навколишнього природного середовища, може бути обмежена, зупинена чи припинена за р≥шенн¤м орган≥в, перел≥к ¤ких наведений у пункт≥ 3 ѕор¤дку обмеженн¤, тимчасовоњ заборони (зупиненн¤) чи припиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й ≥ об'Їкт≥в, у раз≥ порушенн¤ ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища, затвердженого ѕостановою ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥д 29.10.92 N 2751-XII, або за позовом прокурора (статт¤ 37 «акону, поданим в≥дпов≥дно до вимог статт≥ 2 јѕ . –≥шенн¤ орган≥в, зазначених у пункт≥ 3 названого ѕор¤дку, можуть бути визнан≥ арб≥тражним судом нед≥йсними за за¤вами за≥нтересованих п≥дприЇмств або прокурора чи його заступника. ѕрипиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства не зв≥льн¤Ї його в≥д обов'¤зку в≥дшкодувати шкоду, запод≥¤ну внасл≥док порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища. ѕерел≥к п≥дстав, з ¤ких д≥¤льн≥сть п≥дприЇмств, що порушують законодавство про охорону навколишнього природного середовища, може бути припинена, встановлено пунктом 5 того ж ѕор¤дку. Ќа¤вн≥сть одн≥Їњ або к≥лькох таких п≥дстав маЇ бути п≥дтверджена в≥дпов≥дними доказами, ¤кими можуть бути, зокрема, складен≥ посадовими особами спец≥ально уповноважених орган≥в державного управл≥нн¤ у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища та ≥нших уповноважених державних орган≥в акти, дов≥дки, службов≥ записки тощо. 2.4. «г≥дно ≥з статтею 20 «акону спец≥ально уповноваженим органам державного управл≥нн¤ у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища та використанн¤ природних ресурс≥в надано право звертатис¤ до арб≥тражного суду з позовами про в≥дшкодуванн¤ збитк≥в ≥ втрат, запод≥¤них в результат≥ порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища. « огл¤ду на вимоги частини другоњ статт≥ 1 јѕ арб≥тражним судам сл≥д у раз≥ зверненн¤ в≥дпов≥дного органу з позовом з'¤совувати на¤вн≥сть у нього в≥дпов≥дних повноважень. 3. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з призначенн¤м та проведенн¤м еколог≥чноњ експертизи. 3.1. ƒержавна еколог≥чна експертиза проводитьс¤ з п≥дстав ≥ у пор¤дку, визначеному «аконом ”крањни "ѕро еколог≥чну експертизу" та постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 31.10.95 N 870 "ѕро ѕор¤док наданн¤ документац≥њ на державну еколог≥чну експертизу". ” раз≥ ¤кщо така експертиза призначаЇтьс¤ арб≥тражним судом, ним повинн≥ бути дотриман≥ вимоги статей 41, 42 названого «акону. јрб≥тражному суду в такому випадку сл≥д також керуватис¤ роз'¤сненн¤м презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д 11.11.98 N 02-5/424 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики призначенн¤ судовоњ експертизи". 3.2. ¬исновки державноњ еколог≥чноњ експертизи можуть бути визнан≥ нед≥йсними в судовому пор¤дку у випадках, зазначених у статт≥ 45 «акону ”крањни "ѕро еколог≥чну експертизу". ќднак видпов≥дний висновок, зроблений за дорученн¤м арб≥тражного суду, не може бути предметом судового спору. ” раз≥ незгоди з р≥шенн¤ми в≥дпов≥дних орган≥в, прийн¤тими на п≥дстав≥ висновк≥в державноњ еколог≥чноњ експертизи, за≥нтересоване п≥дприЇмство вправ≥ на власний розсуд вир≥шувати питанн¤ про оскарженн¤ цих р≥шень за п≥дпор¤дкован≥стю або про захист своњх ≥нтерес≥в шл¤хом зверненн¤ до арб≥тражного суду. ¬ останньому випадку попереднЇ зверненн¤ з≥ скаргою до в≥дпов≥дного вищого органу не Ї обов'¤зковим. 4. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ ≥з ст¤гненн¤м збор≥в за спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в та за забрудненн¤ навколишнього природного середовища. 4.1. «г≥дно з≥ статтею 14 «акону ”крањни "ѕро систему оподаткуванн¤" збори за спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в ≥ за забрудненн¤ навколишнього природного середовища в≥днесен≥ до загальнодержавних. ” раз≥ несплати цих збор≥в у встановлений строк в≥дпов≥дн≥ суми недоњмки ст¤гуютьс¤ з платник≥в в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро пор¤док погашенн¤ зобов'¤зань платник≥в податк≥в перед бюджетами та державними ц≥льовими фондами". 4.2. —таттею 46 «акону визначено розм≥ри перерахуванн¤ (ст¤гненн¤) названих збор≥в до в≥дпов≥дних фонд≥в охорони навколишнього природного середовища. ” раз≥ незгоди п≥дприЇмства з розм≥ром чи п≥дставою зд≥йсненого нарахуванн¤ збору воно вправ≥ звернутись до арб≥тражного суду ≥з за¤вою про визнанн¤ нед≥йсним в≥дпов≥дного р≥шенн¤ податкового органу. 4.3. ѕраво зв≥льн¤ти п≥дприЇмства повн≥стю або частково в≥д внесенн¤ обов'¤зкових платеж≥в за забрудненн¤ навколишнього природного середовища надано т≥льки радам базового р≥вн¤ ≥ лише стосовно збиткових та низькорентабельних п≥дприЇмств. “ому арб≥тражн≥ суди не повинн≥ задовольн¤ти за¤ви позивач≥в (прокурор≥в та њх заступник≥в, що подали позов) про поверненн¤ частини чи вс≥Їњ списаноњ суми платежу за в≥дсутност≥ у матер≥алах справи в≥дпов≥дного акта ради. ” раз≥ необх≥дност≥ розгл¤д справи може бути в≥дкладено з метою витребуванн¤ такого акта. 4.4. ѕовне чи часткове зв≥льненн¤ низькорентабельних або збиткових п≥дприЇмств в≥д внесенн¤ названих обов'¤зкових платеж≥в не зв≥льн¤Ї ц≥ п≥дприЇмства в≥д обов'¤зку в≥дшкодувати шкоду, запод≥¤ну порушенн¤м природоохоронного законодавства. 4.5. ” вир≥шенн≥ питань, пов'¤заних ≥з ст¤гненн¤м збору за спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в, арб≥тражним судам сл≥д виходити зокрема з такого. 4.5.1. —пец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в зд≥йснюЇтьс¤ за на¤вност≥ дозволу, що видаЇтьс¤ в≥дпов≥дним державним органом зг≥дно з "ѕоложенн¤м про пор¤док видач≥ дозвол≥в на спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в", затвердженим постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 10.08.92 N 459 (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми) за на¤вност≥ за¤вки п≥дприЇмства, а також документа, що засв≥дчуЇ внесенн¤ плати. «г≥дно з пунктом 8 названого ѕоложенн¤ спори щодо в≥дмови у погодженн≥ клопотанн¤ або видач≥ дозволу на спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в вир≥шуютьс¤ в пор¤дку, передбаченому статтею 67 «акону. “ому у раз≥ в≥дмови у видач≥ такого дозволу або неодержанн¤ в≥дпов≥д≥ у встановлений терм≥н в≥д державного органу, ¤кий уповноважений видавати дозв≥л, за≥нтересоване п≥дприЇмство маЇ право звернутис¤ до арб≥тражного суду ≥з за¤вою про спонуканн¤ названого органу видати такий дозв≥л. ѕопереднЇ зверненн¤ з≥ скаргою до вищого за п≥дпор¤дкован≥стю державного органу у такому випадку не Ї обов'¤зковим. ƒозв≥л на спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в може бути скасовано органом, ¤кий його видав. ” вир≥шенн≥ в≥дпов≥дних спор≥в арб≥тражним судам сл≥д враховувати, зокрема, вимоги пункту 6 згаданого ѕоложенн¤, де встановлено вичерпний перел≥к п≥дстав, з ¤ких може бути скасовано дозв≥л на спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в. јрб≥тражному суду сл≥д у р≥шенн≥ встановлювати строк дл¤ видач≥ дозволу. 4.5.2. ¬икористанн¤ природних ресурс≥в без в≥дпов≥дного дозволу Ї самов≥льним. «а зм≥стом статей 68, 69 «акону з запод≥¤н≥ держав≥ внасл≥док такого використанн¤ збитки п≥дл¤гають в≥дшкодуванню незалежно в≥д сплати збору за спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в. –озм≥р цих збитк≥в обчислюЇтьс¤ на п≥дстав≥ затверджених у встановленому пор¤дку такс ≥ методик. 4.5.3. ѕрипиненн¤ права спец≥ального використанн¤ природних ресурс≥в не зв≥льн¤Ї в≥д виконанн¤ обов'¤зку в≥дшкодувати збитки, запод≥¤н≥ внасл≥док порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища. ¬ласникам ≥ користувачам об'Їктами правовоњ охорони навколишнього природного середовища в≥дшкодовуютьс¤ збитки, завдан≥ припиненн¤м права або зм≥ною умов спец≥ального використанн¤ природних ресурс≥в, за вин¤тком випадк≥в, коли таке припиненн¤ (зм≥на умов) було зд≥йснено з вини самого власника або користувача чи за його клопотанн¤м. «вертаючись з позовом про в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих припиненн¤м права або зм≥ною умов спец≥ального використанн¤ природних ресурс≥в, користувач вправ≥ вимагати ≥ в≥дшкодуванн¤ витрат, пов'¤заних з проведенн¤м ним експертизи. 4.5.4. ” раз≥, коли визначен≥ у виданих дозволах обс¤ги використанн¤ природних ресурс≥в повн≥стю або частково не були реал≥зован≥ платниками, внесена за них плата не повертаЇтьс¤. ¬несенн¤ плати за спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в не даЇ права на њх використанн¤ без одержанн¤ в≥дпов≥дного дозволу. 4.6. ¬ир≥шуючи спори, пов'¤зан≥ ≥з ст¤гненн¤м збору за забрудненн¤ навколишнього природного середовища, арб≥тражн≥ суди повинн≥ виходити з такого. 4.6.1. «б≥р за забрудненн¤ навколишнього природного середовища сплачуЇтьс¤ п≥дприЇмствами ≥ орган≥зац≥¤ми та њх в≥докремленими п≥дрозд≥лами незалежно в≥д форми власност≥, на¤вност≥ чи в≥дсутност≥ порушень природоохоронного законодавства. ” раз≥ реорган≥зац≥њ п≥дприЇмства чи орган≥зац≥њ, що сплачуЇ згаданий зб≥р, його платником стаЇ правонаступник. 4.6.2. ¬икиди, скиди ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в допускаютьс¤ в обс¤гах, визначених за правилами, викладеними у пунктах 5-8 ѕор¤дку встановленн¤ норматив≥в збору за забрудненн¤ навколишнього природного середовища ≥ ст¤гненн¤ цього збору, затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 01.03.99 N 303 (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми, дал≥ - ѕор¤док). «г≥дно з абзацом другим пункту 8 ѕор¤дку в раз≥ в≥дсутност≥ у платник≥в збору затверджених у встановленому пор¤дку л≥м≥т≥в викид≥в, скид≥в ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в зб≥р справл¤Їтьс¤ ¤к за понадл≥м≥тн≥ викиди, скиди та розм≥щенн¤ в≥дход≥в в≥дпов≥дно до њх обс¤г≥в. “ому арб≥тражн≥ суди не повинн≥ брати до уваги посиланн¤ п≥дприЇмств на в≥дсутн≥сть у них л≥м≥т≥в викид≥в, скид≥в ≥ розм≥щенн¤ в≥дход≥в ¤к на п≥дставу зв≥льненн¤ њх в≥д сплати збору або зменшенн¤ його розм≥ру. 4.6.3. ќстаточний р≥чний розрахунок збору подаЇтьс¤ платниками до орган≥в державноњ податковоњ служби за м≥сцезнаходженн¤м платника (за попередн≥м погодженн¤м з органами ћ≥некоресурс≥в) до 15 лютого року, що настаЇ за зв≥тним. ќтже вир≥шуючи питанн¤ про обгрунтован≥сть ст¤гненн¤ з п≥дприЇмства пен≥ за прострочку сплати збору, арб≥тражний суд повинен витребувати в≥д позивача докази того, що в≥н подаЇ зв≥ти про к≥льк≥сть викид≥в, скид≥в, розм≥щенн¤ в≥дход≥в та використаного пального. 5. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з порушенн¤м законодавства про охорону та використанн¤ атмосферного пов≥тр¤. 5.1. «г≥дно з ћетодикою розрахунку розм≥р≥в в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, ¤к≥ запод≥¤н≥ держав≥ в результат≥ наднормативних викид≥в забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤, затвердженою наказом ћ≥некобезпеки ”крањни в≥д 18.05.95 N 38, факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤ встановлюЇтьс¤ спец≥ал≥стами ƒержавноњ еколог≥чноњ ≥нспекц≥њ п≥д час перев≥рки п≥дприЇмств. «а результатами обстеженн¤ складаЇтьс¤ акт. јкти обстеженн¤ та контрольних перев≥рок фактичного усуненн¤ порушенн¤, складен≥ спец≥ал≥стами ƒержавноњ еколог≥чноњ ≥нспекц≥њ, не можуть вважатис¤ актами державного органу у розум≥нн≥ статт≥ 5 јѕ , оск≥льки не Ї обов'¤зковими дл¤ виконанн¤ п≥дприЇмствами ≥ орган≥зац≥¤ми, д≥¤льн≥сть ¤ких перев≥р¤Їтьс¤, ≥ отже не можуть бути й предметом спору в арб≥тражному суд≥. ”с≥ контрольн≥ перев≥рки факт≥в усуненн¤ ви¤влених порушень роботи джерел в режим≥ наднормативного викиду в≥дпов≥дно до п≥дпункту 6.2.3 пункту 6 названоњ ћетодики зд≥йснюютьс¤ за рахунок п≥дприЇмств. “ому за позовом в≥дпов≥дного органу витрати, пов'¤зан≥ ≥з зд≥йсненн¤м контрольноњ перев≥рки, можуть бути в≥дшкодован≥ в судовому пор¤дку. 5.2. ” раз≥, коли в процес≥ вир≥шенн¤ спору буде з'¤совано, що атмосферне пов≥тр¤ забруднено власником транспортного засобу внасл≥док недол≥к≥в у робот≥ орган≥зац≥њ, що зд≥йснювала проектуванн¤, виробництво транспортного засобу або виробництво чи постачанн¤ пального, арб≥тражний суд повинен ст¤гнути варт≥сть запод≥¤ноњ шкоди з власника транспортного засобу, ¤кий, у свою чергу, вправ≥ звернутис¤ з в≥дпов≥дними вимогами до орган≥зац≥њ, що зд≥йснювала проектуванн¤, виробництво транспортного засобу або виробництво чи постачанн¤ пального. 6. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з порушенн¤м л≥сового законодавства. 6.1. ” вир≥шенн≥ спор≥в про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ л≥сопорушенн¤ми, арб≥тражним судам сл≥д враховувати, що розм≥р такоњ шкоди маЇ обчислюватис¤ зг≥дно з постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 05.12.96 N 1464 "ѕро такси дл¤ обчисленн¤ розм≥ру шкоди, запод≥¤ноњ л≥совому господарству". ÷≥ такси застосовуютьс¤ також дл¤ обчисленн¤ шкоди, запод≥¤ноњ знищенн¤м, пошкодженн¤м чи незаконною рубкою окремих дерев, груп дерев, чагарник≥в на с≥льськогосподарських уг≥дд¤х, садибах, присадибних, дачних ≥ садових д≥л¤нках, що не належать до л≥сового фонду. ƒл¤ обчисленн¤ розм≥ру шкоди, запод≥¤ноњ зеленим насадженн¤м та ≥ншим об'Їктам озелененн¤ загального використанн¤ в межах населених пункт≥в внасл≥док знищенн¤ або пошкодженн¤ дерев ≥ чагарник≥в чи газон≥в ≥ кв≥тник≥в, а також шкоди, запод≥¤ноњ паркам, скверам, г≥дропаркам, ≥ншим об'Їктам озелененн¤ загального використанн¤ в межах населених пункт≥в чи земельним д≥л¤нкам, в≥дведеним дл¤ створенн¤ цих об'Їкт≥в, внасл≥док самов≥льного њх використанн¤, влаштуванн¤ см≥ттЇзвалищ, випалюванн¤ рослинност≥, випасанн¤ худоби та засм≥ченн¤ водоймищ на њх територ≥¤х, застосовуютьс¤ такси, встановлен≥ постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 08.04.99 N 559 "ѕро такси дл¤ обчисленн¤ розм≥ру шкоди, запод≥¤ноњ зеленим насадженн¤м у межах м≥ст та ≥нших населених пункт≥в". ƒоказами на¤вност≥ зелених насаджень до њх знищенн¤ можуть бути оф≥ц≥йн≥ документи п≥дприЇмств та орган≥зац≥й, до компетенц≥њ ¤ких в≥днесено зд≥йсненн¤ реЇстрац≥њ, обл≥ку, догл¤ду зелених насаджень. ” вир≥шенн≥ спору про ст¤гненн¤ шкоди з п≥дприЇмств та орган≥зац≥й, з вини ¤ких виникли пожеж≥ в л≥сах та на торф¤них родовищах, арб≥тражним судам сл≥д виходити з того, що в≥дшкодуванню п≥дл¤гають не т≥льки шкода, що виникла у зв'¤зку ≥з знищенн¤м л≥су й торфу, але й ус≥ витрати, пов'¤зан≥ з гас≥нн¤м пожеж≥, понесен≥ органами л≥совоњ охорони та залученими до гас≥нн¤ п≥дприЇмствами. ” розгл¤д≥ справ з≥ спор≥в про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ зеленим насадженн¤м њх незаконною вирубкою, арб≥тражним судам сл≥д перев≥р¤ти, ¤ким чином (зокрема ≥з застосуванн¤м ¤ких вим≥рювальних засоб≥в) проводилис¤ зам≥ри пн≥в та чи в≥дображен≥ ц≥ дан≥ у акт≥. «а в≥дсутност≥ в≥дпов≥дних даних у арб≥тражного суду немаЇ п≥дстав дл¤ задоволенн¤ позову. 6.2. –озгл¤даючи справи з≥ спор≥в, пов'¤заних з в≥дпуском деревини на пн≥, арб≥тражн≥ суди повинн≥ мати на уваз≥ таке. 6.2.1. ѕравила в≥дпуску деревини на пн≥ в л≥сах ”крањни, затверджен≥ постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 29.07.99 N 1378 (дал≥ - ѕравила), Ї обов'¤зковими дл¤ суб'Їкт≥в господарськоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ ведуть л≥сове господарство, заготовл¤ють деревину, живицю та зд≥йснюють ≥нш≥ л≥сов≥ користуванн¤. «а зм≥стом пункту 54 ѕравил п≥дставою дл¤ остаточних розрахунк≥в з л≥сокористувачами можуть бути: л≥сорубн≥ квитки (ордери), л≥сов≥ квитки, акти огл¤ду м≥сць загот≥вл≥ деревини, ≥нших продукт≥в л≥су та використанн¤ корисних властивостей л≥с≥в, а також ≥нш≥ документи, що п≥дтверджують к≥льк≥сть фактично заготовленоњ деревини. —троки складанн¤ акту огл¤ду м≥сць загот≥вл≥ деревини, ≥нших продукт≥в л≥су та використанн¤ корисних властивостей л≥с≥в визначен≥ пунктом 61 ѕравил. ѕереб≥г строку позовноњ давност≥ дл¤ ст¤гненн¤ сум за порушенн¤ ѕравил починаЇтьс¤ з дн¤ складанн¤ акту огл¤ду, ¤кщо такий акт складено своЇчасно, або з дн¤, коли в≥н мав бути складений. якщо л≥сопорушенн¤ ви¤влено до дн¤ огл¤ду м≥сць загот≥вл≥ деревини, ≥нших продукт≥в л≥су та використанн¤ корисних властивостей л≥с≥в, про що було складено акт про л≥сопорушенн¤, переб≥г строку давност≥ починаЇтьс¤ з дн¤ складанн¤ акту про л≥сопорушенн¤, ¤кщо його складено своЇчасно або з дн¤, коли цей акт мав бути складений. ” випадку, коли л≥согосподарському п≥дприЇмству стало в≥домо про л≥сопорушенн¤ з дов≥дки чи ≥нших документ≥в л≥сокористувача про к≥льк≥сть фактично заготовленоњ деревини та ≥нших продукт≥в л≥су, переб≥г строку позовноњ давност≥ починаЇтьс¤ з дн¤ одержанн¤ ц≥Їњ дов≥дки чи документ≥в. ¬≥дпов≥дачами у справах названоњ категор≥њ можуть бути власники або користувач≥ земель л≥сового фонду незалежно в≥д форм власност≥. 6.2.2. Ћ≥согосподарське п≥дприЇмство зобов'¤зане за 15 дн≥в до початку огл¤ду письмово пов≥домити л≥сокористувача про день огл¤ду м≥сць рубок. –езультати огл¤ду м≥сць загот≥вл≥ деревини, ≥нших продукт≥в л≥су необх≥дн≥ дл¤ повного розрахунку з л≥сокористувачем; до того ж його зауваженн¤, зроблен≥ п≥д час огл¤ду, зазначаютьс¤ в акт≥, що п≥дписуЇтьс¤ представниками л≥согосподарського п≥дприЇмства ≥ л≥сокористувача. 6.2.3. ¬ир≥шуючи сп≥р про ст¤гненн¤ сум за невивезенн¤ деревини з л≥су у встановлений терм≥н з урахуванн¤м наданоњ в≥дстрочки, сл≥д виходити з того, що ц¤ сума ст¤гуЇтьс¤ ≥ у випадку, коли в≥дстрочку надано на загот≥влю деревини, а на вивезенн¤ деревини не надано в≥дстрочки. Ќе може бути ст¤гнута з л≥сокористувач≥в сума за невивезенн¤ деревини з л≥су у встановлений терм≥н, ¤кщо останн¤ знаходитьс¤ на складах пункт≥в в≥двантаженн¤ (переробки) або ≥нших складах, зазначених у л≥сорубному квитку, оск≥льки в≥дпов≥дно до пункту 43 ѕравил у цих випадках деревина вважаЇтьс¤ вивезеною з м≥сць загот≥вл≥. 6.2.4. ¬≥дпов≥дно до абзацу дев'¤того пункту 5 ѕравил л≥сокористувач зобов'¤заний проводити очищенн¤ л≥сос≥к в≥д порубкового залишку способами ≥ в строки, визначен≥ ѕравилами рубок головного користуванн¤ в л≥сах ”крањни, що затверджен≥ постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27.07.95 N 559 (з подальшими зм≥нами). якщо л≥сокористувач не виконав цей обов'¤зок, в≥н повинен провести очищенн¤ л≥сос≥к у встановлений л≥согосподарським п≥дприЇмством строк. ” раз≥ коли л≥сокористувач ≥ прот¤гом цього строку не зд≥йснив очищенн¤ м≥сць рубок, арб≥тражному суду за позовом згаданого п≥дприЇмства сл≥д застосовувати майнов≥ ст¤гненн¤, зазначен≥ в абзац≥ тринадц¤тому пункту 62 ѕравил незалежно в≥д того, що так≥ суми ран≥ше було ст¤гнуто з л≥сокористувача за незадов≥льне очищенн¤ м≥сць рубок одночасно з загот≥влею деревини та ≥нших продукт≥в л≥су. ” розгл¤д≥ позов≥в про застосуванн¤ цих ст¤гнень до л≥сокористувач≥в сл≥д мати на уваз≥, що варт≥сть витрат на очищенн¤ м≥сць рубок повинна обчислюватись за чинними у л≥согосподарському п≥дприЇмств≥ нормами ≥ розц≥нками. ѓх чинн≥сть маЇ визначатись на момент ви¤вленн¤ порушенн¤. 6.2.5. –озгл¤даючи справи з≥ спор≥в про ст¤гненн¤ сум за залишенн¤ недоруб≥в, арб≥тражн≥ суди не повинн≥ брати до уваги доводи в≥дпов≥дача пов'¤зан≥ з тим, що недоруби або нерозпочат≥ рубкою л≥сос≥ки попереднього року передан≥ йому в рубку на наступний р≥к, оск≥льки ц≥ обставини не можуть бути п≥дставою дл¤ зв≥льненн¤ в≥д в≥дпов≥дальност≥, встановленоњ абзацом восьмим пункту 62 ѕравил. 6.2.6. ”суненн¤ порушень п≥сл¤ складанн¤ акта про л≥сопорушенн¤ або акта огл¤ду не може бути п≥дставою дл¤ зв≥льненн¤ л≥сопорушника в≥д встановленоњ в≥дпов≥дальност≥. 6.2.7. ѕриймаючи р≥шенн¤ з≥ справи, арб≥тражний суд не маЇ права зменшувати розм≥р передбаченого розд≥лом VIII ѕравил майнового в≥дшкодуванн¤, ¤ке п≥дл¤гаЇ ст¤гненню ≥з сторони, що порушила ц≥ ѕравила, з посиланн¤м на пункт 3 статт≥ 83 јѕ . ÷¤ норма не може застосовуватис¤ ≥ у випадках, коли позивач вимагаЇ в≥дшкодуванн¤ шкоди запод≥¤ноњ л≥совому господарству, розм≥р ¤коњ обчислюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до названоњ постанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 05.12.96 N 1464. ќск≥льки розд≥лом VIII ѕравил за њх порушенн¤ встановлено майнову в≥дпов≥дальн≥сть, ¤ка маЇ характер неустойки, то зг≥дно з≥ статтею 204 ÷ив≥льного кодексу збитки в≥дшкодовуютьс¤ в частин≥, не покрит≥й неустойкою. 7. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з порушенн¤м водного законодавства. 7.1. —пец≥альне водокористуванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ на п≥дстав≥ дозволу, пор¤док погодженн¤ та видач≥ ¤кого встановлено аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ¬одночас ¬одним кодексом ”крањни (дал≥ - ¬одний кодекс) встановлено випадки (статт≥ 52, 53, 69), коли водокористуванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ без оформленн¤ такого дозволу. ƒогов≥р водокористуванн¤, укладений м≥ж первинним ≥ вторинним водокористувачем без погодженн¤ з органом, ¤кий видав дозв≥л первинному водокористувачев≥, може бути визнаний нед≥йсним на п≥дстав≥ статт≥ 48 ÷ив≥льного кодексу. 7.2. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 51 ¬одного кодексу ¬ерховна –ада јвтономноњ –еспубл≥ки рим та обласн≥ ради мають право надавати в оренду водн≥ об'Їкти м≥сцевого значенн¤. ” вир≥шенн≥ спор≥в про визнанн¤ нед≥йсними в≥дпов≥дних р≥шень рад про в≥дмову у наданн≥ водного об'Їкту в оренду та про спонуканн¤ укласти догов≥р оренди арб≥тражним судам сл≥д виходити з того, що у користуванн¤ на умовах оренди в≥дпов≥дно до частини першоњ згаданоњ норми водн≥ об'Їкти (њх частини) м≥сцевого значенн¤ можуть надаватис¤ водокористувачам лише дл¤ риборозведенн¤, виробництва с≥льськогосподарськоњ ≥ промисловоњ продукц≥њ, а також л≥кувальних ≥ оздоровчих ц≥л¤х. “ому позивач повинен довести, що водн≥ об'Їкти будуть використовуватис¤ саме у таких ц≥л¤х. 7.3. ” справах про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ забрудненн¤м вод та ≥ншими порушенн¤ми законодавства про охорону та рац≥ональне використанн¤ водних ресурс≥в, сл≥д керуватис¤ приписами статей 440, 453 ÷ив≥льного кодексу, статт≥ 111 ¬одного кодексу та статтею 68 «акону. –озм≥р шкоди у таких випадках визначаЇтьс¤ в≥дпов≥дно до ћетодики розрахунку розм≥р≥в в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них держав≥ внасл≥док порушенн¤ законодавства про охорону та рац≥ональне використанн¤ водних ресурс≥в, затвердженоњ наказом ћ≥некобезпеки в≥д 18.05.95 N 37 (з подальшими зм≥нами), ¤к правило, у повному обс¤з≥ без застосуванн¤ норм зниженн¤ розм≥ру ст¤гненн¤ та незалежно в≥д плати за забрудненн¤ навколишнього природного середовища та пог≥ршенн¤ ¤кост≥ природних ресурс≥в. ѕункти 5.2.7 - 5.2.10 названоњ ћетодики не стосуютьс¤ розрахунку збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док забрудненн¤ ≥з суден, корабл≥в та ≥нших плавучих засоб≥в територ≥альних ≥ внутр≥шн≥х морських вод ”крањни, оск≥льки пор¤док розрахунку розм≥р≥в таких збитк≥в визначений постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 03.07.95 N 484 "ѕро затвердженн¤ такс дл¤ обчисленн¤ розм≥ру в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док забрудненн¤ ≥з суден, корабл≥в та ≥нших плавучих засоб≥в територ≥альних ≥ внутр≥шн≥х морських вод ”крањни" та ѕоложенн¤м про пор¤док обчисленн¤ розм≥ру в≥дшкодуванн¤ та сплати збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док забрудненн¤ ≥з суден корабл≥в та ≥нших плавучих засоб≥в територ≥альних ≥ внутр≥шн≥х морських вод ”крањни, затвердженим наказом ћ≥некобезпеки в≥д 26.10.95 N 116. 7.4. ѕротоколи, складен≥ посадовими особами еколог≥чних ≥нспекц≥й територ≥альних орган≥в виконавчоњ влади з питань еколог≥њ та природних ресурс≥в за фактом скиду забруднюючих речовин з плавучих засоб≥в, не Ї актами державних чи ≥нших орган≥в, зазначених у статт≥ 12 јѕ , ≥ тому не можуть бути оспорен≥ в арб≥тражному суд≥. 7.5. якщо шкода спричинена витоками або скидами забруднюючих речовин з к≥лькох суден, корабл≥в, ≥нших плавучих засоб≥в ≥ неможливо визначити к≥льк≥сть ст≥чних вод або забруднюючих речовин, скинутих кожним з них, ц¤ к≥льк≥сть д≥литьс¤ пропорц≥йно водотоннажност≥ згаданих засоб≥в з урахуванн¤м обстеженн¤ вантаж≥в та речовин, ¤к≥ спричинили забрудненн¤. ќбстеженн¤ вантаж≥в ≥ забруднюючих речовин та обчисленн¤ розм≥ру в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док забрудненн¤ ≥з суден, корабл≥в, ≥нших плавучих засоб≥в, проводитьс¤ в≥дпов≥дними п≥дрозд≥лами ƒержавноњ еколог≥чноњ ≥нспекц≥њ. ” раз≥ одночасного скиду у водне середовище дек≥лькох забруднюючих речовин загальний розм≥р в≥дшкодуванн¤ збитк≥в обчислюЇтьс¤ ¤к сума збитк≥в в≥д кожноњ ≥з забруднюючих речовин. «битки не п≥дл¤гають в≥дшкодуванню, ¤кщо в≥дпов≥дач доведе, що забрудненн¤ з плавучих засоб≥в сталос¤ внасл≥док д≥њ непереборних сил, воЇнних д≥й ≥ т.≥н., ¤к це передбачено статтею 305 одексу торговельного мореплавства ”крањни. ” раз≥ забрудненн¤ водойм паливно-мастильними речовинами у в≥дпов≥дному протокол≥ маЇ бути в≥дображено, ¤ким чином, ≥з застосуванн¤м ¤ких ор≥Їнтир≥в визначавс¤ розм≥р пл¤ми забрудненн¤. 8. ѕитанн¤, пов'¤зан≥ з порушенн¤м законодавства про охорону, використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ об'Їкт≥в тваринного св≥ту. 8.1. ѕ≥дприЇмства, ¤к≥ зд≥йснюють веденн¤ мисливського ≥ рибного господарства, в≥дпов≥дно до частини другоњ статт≥ 25 «акону ”крањни "ѕро тваринний св≥т" мають право оскаржувати у встановленому пор¤дку р≥шенн¤ державних орган≥в ≥ посадових ос≥б, що порушують њх права на використанн¤ об'Їкт≥в тваринного св≥ту. ќтже вони вправ≥, зокрема, подавати до арб≥тражного суду позови, пов'¤зан≥ з охороною ≥ використанн¤м об'Їкт≥в тваринного св≥ту, що знаход¤тьс¤ на територ≥њ закр≥плених за ними мисливських уг≥дь та л≥согосподарських водойм. «а зм≥стом пункту 5 статт≥ 48 та статт≥ 50 «акону ”крањни "ѕро власн≥сть" назван≥ п≥дприЇмства мають право вимагати поверненн¤ об'Їкт≥в тваринного св≥ту з чужого незаконного волод≥нн¤. ” розгл¤д≥ таких справ арб≥тражним судам сл≥д мати на уваз≥, що зазначен≥ п≥дприЇмства також мають право вимагати в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ цим об'Їктам, належним до поверненн¤, а також доход≥в, неодержаних у зв'¤зку ≥з запод≥¤нн¤м в≥дпов≥дноњ шкоди. –озм≥р ц≥Їњ шкоди визначаЇтьс¤ в≥дпов≥дно до вимог статт≥ 450 ÷ив≥льного кодексу та розд≥лу VII «акону ”крањни "ѕро власн≥сть". ¬ласники та користувач≥ об'Їкт≥в тваринного св≥ту мають право оспорювати в арб≥тражному суд≥ р≥шенн¤ державних та ≥нших орган≥в, що порушують њх права власност≥ або користуванн¤ цими об'Їктами, а також вимагати в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них в результат≥ прийн¤тт¤ таких р≥шень. ѕраво колективноњ та приватноњ власност≥ на об'Їкти тваринного св≥ту припин¤Їтьс¤ у випадках, перел≥чених у статт≥ 29 «акону ”крањни "ѕро тваринний св≥т". ѕрипиненн¤ права власност≥ на об'Їкти тваринного св≥ту у випадках, передбачених абзацом другим частини першоњ ц≥Їњ норми, провадитьс¤ у судовому пор¤дку за позовами орган≥в контролю у галуз≥ охорони, використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ тваринного св≥ту або прокурора чи його заступника. 8.2. —пец≥альне використанн¤ тваринного св≥ту зд≥йснюЇтьс¤ лише за спец≥альними дозволами. јрб≥тражним судам сл≥д мати на уваз≥, що ц¤ вимога «акону поширюЇтьс¤ також на власник≥в чи користувач≥в земельними д≥л¤нками, на ¤ких перебувають (знаход¤тьс¤) об'Їкти тваринного св≥ту. 8.3. ¬изначаючи розм≥р шкоди, запод≥¤ноњ незаконним добуванн¤м або знищенн¤м диких зв≥р≥в ≥ птах≥в (кр≥м вид≥в, занесених до „ервоноњ книги ”крањни), у тому числ≥ у результат≥ нањзду на них транспортних засоб≥в, знищенн¤м њх жител, б≥отехн≥чних споруд тощо, сл≥д керуватис¤ таксами, затвердженими наказом ƒержкомл≥сгоспу та ћ≥некобезпеки в≥д 12.03.96 N 24/32. –озрахунок розм≥ру шкоди, запод≥¤ноњ тваринам ≥ рослинам, занесеним до „ервоноњ книги ”крањни, зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до постанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 01.06.93 N 399 "ѕро розм≥ри компенсац≥њ за добуванн¤ (збиранн¤) та шкоду, запод≥¤ну видам тварин ≥ рослин, занесеним до „ервоноњ книги ”крањни" (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми). 8.4. ¬ир≥шуючи сп≥р про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ рибному господарству внасл≥док скиду забруднюючих речовин у водойми, арб≥тражному суду у визначенн≥ розм≥ру збитк≥в сл≥д враховувати вимоги ћетодики розрахунку збитк≥в, запод≥¤них рибному господарству внасл≥док порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища, затвердженоњ наказом ћ≥некобезпеки в≥д 18.05.95 N 36. ƒана ћетодика визначаЇ пор¤док розрахунку розм≥р≥в збитк≥в, запод≥¤них рибному господарству внасл≥док забрудненн¤ рибогосподарських водойм ст≥чними водами, шк≥дливими речовинам та проведенн¤м на водоймах будь-¤ких роб≥т з порушенн¤м природоохоронного законодавства, що призвели до загибел≥ риби, знищенн¤ нерестовищ, зниженн¤ рибопродуктивност≥ водойм юридичними та ф≥зичними особами, в т.ч. ≥ноземними, у рибогосподарських водоймах ”крањни. ¬она не стосуЇтьс¤ питань, пов'¤заних з визначенн¤м розм≥р≥в шкоди, що запод≥¤на рибному господарству внасл≥док незаконного добуванн¤ або знищенн¤ ц≥нних вид≥в риб, ¤к≥ встановлюютьс¤ на п≥дстав≥ такс, затверджених постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 19.01.98 N 32 "ѕро затвердженн¤ такс дл¤ обчисленн¤ розм≥ру в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ внасл≥док незаконного добуванн¤ або знищенн¤ ц≥нних вид≥в риб та ≥нших об'Їкт≥в водного промислу". Ќеобх≥дно також мати на уваз≥, що в≥дпов≥дно до статт≥ 65 «акону ”крањни "ѕро природно-запов≥дний фонд ”крањни" розм≥р шкоди, запод≥¤ноњ внасл≥док порушенн¤ законодавства про природнозапов≥дний фонд, у тому числ≥ внасл≥док незаконного добуванн¤ чи знищенн¤ тварин, визначаЇтьс¤ на основ≥ кадастровоњ екологоеконом≥чноњ оц≥нки включених до цього «акону ≥ такс, затверджених постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 21.04.98 N 521. 9. ” зв'¤зку з виданн¤м цього роз'¤сненн¤ вважати таким, що втратило чинн≥сть, роз'¤сненн¤ презид≥њ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д 23.06.95 N 02-5/458 "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з застосуванн¤м «акону ”крањни "ѕро охорону навколишнього природного середовища". √олова ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни ƒ.ѕритика |