”становить в качестве домашней!



                  ¬»ў»… ј–Ѕ≤“–ј∆Ќ»… —”ƒ ” –јѓЌ»

                          ќ√Ћяƒќ¬»… Ћ»—“

 N 01-8/677 в≥д 11.06.2001
                                           јрб≥тражн≥ суди ”крањни


         ѕро практику вир≥шенн¤ окремих категор≥й спор≥в
         за  матер≥алами  презид≥њ  ¬ищого  арб≥тражного
                           суду ”крањни


     ¬ищий арб≥тражний  суд  ”крањни в пор¤дку ≥нформац≥њ надсилаЇ
огл¤д  практики  вир≥шенн¤  презид≥Їю  ¬ищого  арб≥тражного   суду
”крањни окремих категор≥й спор≥в.

     1. —пори,  що виникають у процес≥  погодженн¤  стандарт≥в  та
техн≥чних умов, не п≥дл¤гають вир≥шенню в арб≥тражних судах.

     –≥шенн¤м арб≥тражного   суду   частково   задоволено    позов
державноњ госпрозрахунковоњ  орган≥зац≥њ  (дал≥  - орган≥зац≥¤) до
державного комунального п≥дприЇмства  (дал≥  -  п≥дприЇмство)  про
спонуканн¤  видати  техн≥чн≥  умови на проектуванн¤ газопостачанн¤
житлового будинку та проект в≥дпов≥дного договору.
     ѕостановою голови   арб≥тражного   суду   р≥шенн¤  скасовано,
провадженн¤ у справ≥ припинено на п≥дстав≥ пункту 1 частини першоњ
статт≥ 80  јрб≥тражного процесуального кодексу ”крањни 
(дал≥ - јѕ ) у зв'¤зку з тим,  що даний сп≥р не п≥дл¤гаЇ вир≥шенню
в  арб≥тражних  судах  ”крањни,  оск≥льки в≥дноситьс¤ до категор≥њ
спор≥в, що виникають при погодженн≥ стандарт≥в та техн≥чних умов.
     ѕостановою судовоњ  колег≥њ  ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни
по перегл¤ду р≥шень,  ухвал, постанов названу постанову скасовано,
р≥шенн¤  залишено  без зм≥ни.  «а висновком судовоњ колег≥њ сп≥р у
ц≥й справ≥ належить до категор≥њ спор≥в у сфер≥ м≥стобудуванн¤.
     «аступник √енерального  прокурора  ”крањни прин≥с протест,  у
¤кому просив  скасувати  р≥шенн¤  арб≥тражного  суду  ≥  постанову
судовоњ  колег≥њ  ¬ищого  арб≥тражного  суду  ”крањни по перегл¤ду
р≥шень,  ухвал,  постанов,  а постанову голови  арб≥тражного  суду
залишити без зм≥ни. ѕротест мотивовано тим, що даний сп≥р належить
до категор≥њ спор≥в,  що виникають при погодженн≥ техн≥чних  умов,
¤к≥ в≥дпов≥дно  до  статт≥  12  јѕ    не  п≥дв≥домч≥
арб≥тражним судам ”крањни.
     ѕерев≥ривши матер≥али  справи,  презид≥¤  ¬ищого арб≥тражного
суду ”крањни задовольнила протест з таких п≥дстав.
     ѕричиною спору   м≥ж   орган≥зац≥Їю  та  п≥дприЇмством  стала
в≥дмова останнього зм≥нити видан≥ техн≥чн≥ умови  на  проектуванн¤
газопостачанн¤  п'¤типоверхового  житлового будинку.  —вою в≥дмову
п≥дприЇмство мотивувало неможлив≥стю газиф≥кац≥њ житлового будинку
без перекладки маг≥стрального газопроводу низького тиску.
     « огл¤ду на викладене сп≥р м≥ж сторонами виник при погодженн≥
техн≥чних умов, а в≥дпов≥дно до статт≥ 12 јѕ   справи у
таких  спорах  не  п≥дв≥домч≥  арб≥тражним  судам  ”крањни.   “ому
провадженн¤ у справ≥ припинено на п≥дстав≥ пункту 1 частини першоњ
статт≥ 80 јѕ .

     2. —пори про визнанн¤ нед≥йсними  акт≥в  державних  та  ≥нших
орган≥в,   кр≥м   акт≥в  ненормативного  характеру,  прийн¤тих  до
набранн¤  чинност≥  «аконом  ”крањни   "ѕро   внесенн¤   зм≥н   до
јрб≥тражного   процесуального   кодексу   ”крањни"   в≥д  13.05.97
N 251/97-¬–,  не п≥дл¤гають вир≥шенню в  арб≥тражних
судах.

     –≥шенн¤м ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни визнано  нед≥йсними
пункти  1  ≥ 2 постанови  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 17.09.96 N
1135   "ѕро  вдосконаленн¤  механ≥зму  використанн¤
рад≥очастотного ресурсу".
     ѕостановою судовоњ колег≥њ ¬ищого арб≥тражного  суду  ”крањни
по перегл¤ду р≥шень,  ухвал, постанов назване р≥шенн¤ залишено без
зм≥ни.
     «аступником √енерального  прокурора  ”крањни  на  р≥шенн¤  та
постанову  ¬ищого  арб≥тражного  суду  ”крањни принесено протест з
посиланн¤м на неп≥дв≥домч≥сть арб≥тражному суду даного спору.
     –озгл¤нувши доводи  протесту та перев≥ривши матер≥али справи,
презид≥¤ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни встановила таке.
     «г≥дно ≥з  «аконом ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н до јрб≥тражного
процесуального кодексу   ”крањни"   в≥д   13.05.97   N   251/97-¬–
(дал≥  -  «акон)  у нов≥й редакц≥њ викладено абзац
перший  пункту   1   частини   першоњ   статт≥   12   јрб≥тражного
процесуального кодексу  ”крањни  (дал≥ - јѕ ),  за ¤ким
до п≥дв≥домчост≥ арб≥тражних суд≥в в≥днесено справи у  спорах  про
визнанн¤ нед≥йсними акт≥в з п≥дстав, зазначених у законодавств≥.
     ¬≥дпов≥дно до статт≥ 58  онституц≥њ ”крањни  
закони  та  ≥нш≥ нормативно-правов≥ акти не мають зворотноњ сили у
час≥,  кр≥м  випадк≥в,  коли  вони  пом'¤кшують   або   скасовують
в≥дпов≥дальн≥сть особи.
     ” р≥шенн≥    онституц≥йного   суду   ”крањни   в≥д   09.02.99
щодо  оф≥ц≥йного  тлумаченн¤  положенн¤  частини
першоњ статт≥  58   онституц≥њ  ”крањни    (справа
N 1-7/99    про   зворотну   д≥ю   в   час≥   закон≥в   та   ≥нших
нормативно-правових акт≥в)  зазначено,  що  положенн¤  ц≥Їњ  норми
стосуЇтьс¤ лише ф≥зичноњ особи.
     ¬≥дпов≥дна вимога   онституц≥њ   ”крањни   
стосуЇтьс¤ ≥  «акону.  ќтже  спори  про  визнанн¤
нед≥йсними  акт≥в  державних  та   ≥нших   орган≥в,   кр≥м   акт≥в
ненормативного характеру,  прийн¤тих до набранн¤ чинност≥ «аконом,
не п≥дл¤гають вир≥шенню в арб≥тражних судах.1
____________________
 1 ”  зв'¤зку  з  цим  див.  пункт  14 ≤нформац≥йного листа ¬ищого
   арб≥тражного суду    ”крањни    в≥д    17.08.98    N   01-8/314
   "ѕро  де¤к≥  питанн¤  практики   застосуванн¤
   окремих норм чинного законодавства у вир≥шенн¤ спор≥в"

     ќск≥льки оспорювана   постанова   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни
Ї актом нормативного характеру ≥ прийн¤та  17.09.96,
тобто до  набранн¤  чинност≥  «аконом,  то позов про
визнанн¤ њњ частково або повн≥стю нед≥йсною не п≥дл¤гав розгл¤ду в
арб≥тражному суд≥.
     «а таких обставин презид≥¤ ¬ищого арб≥тражного  суду  ”крањни
задовольнила  протест,  р≥шенн¤  та постанову з≥ справи скасувала,
провадженн¤ у справ≥ припинила  в≥дпов≥дно  до  пункту  1  частини
першоњ статт≥ 80 јѕ .

     3. —прави   з≥  спор≥в  про  в≥дшкодуванн¤  моральноњ  шкоди,
запод≥¤ноњ поширенн¤м в≥домостей, що не в≥дпов≥дають д≥йсност≥ або
викладен≥ неправдиво, п≥дл¤гають розгл¤ду арб≥тражними судами лише
за умови попереднього спростуванн¤ цих в≥домостей за р≥шенн¤м суду
загальноњ юрисдикц≥њ або добров≥льно особою, ¤ка њх поширила.

     “овариство звернулос¤  до  арб≥тражного  суду  з  позовом про
в≥дшкодуванн¤ моральноњ шкоди,  запод≥¤ноњ поширенн¤м  неправдивих
в≥домостей.
     –≥шенн¤м арб≥тражного   суду   позов   задоволено   частково.
ѕостановами першого заступника голови арб≥тражного суду та судовоњ
колег≥њ ¬ищого арб≥тражного  суду  ”крањни  по  перегл¤ду  р≥шень,
ухвал, постанов р≥шенн¤ з≥ справи залишено без зм≥ни.
     «аступником √енерального прокурора ”крањни на згадан≥  судов≥
акти  принесено  протест  з посиланн¤м на неправильне застосуванн¤
арб≥тражними судами   статт≥   7   ÷ив≥льного   кодексу    ”крањни
та  роз'¤сненн¤ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни в≥д
29.02.96 N 02-5/95   "ѕро  де¤к≥  питанн¤  практики
вир≥шенн¤ спор≥в, пов'¤заних з в≥дшкодуванн¤м моральноњ шкоди". Ќа
думку заступника √енерального прокурора  ”крањни,  даний  сп≥р  не
п≥дв≥домчий  арб≥тражному суду,  оск≥льки у справ≥ в≥дсутн≥ докази
того,  що  поширен≥  банком  в≥домост≥  було  спростовано  у  суд≥
загальноњ    юрисдикц≥њ   або   в≥дпов≥дачем   добров≥льно,   тому
провадженн¤ з≥ справи маЇ бути припинено.
     –озгл¤нувши доводи  протесту та перев≥ривши матер≥али справи,
презид≥¤ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни встановила таке.
     ¬≥дпов≥дно до  частини  третьоњ  статт≥  7  названого  одексу
орган≥зац≥¤,  в≥дносно ¤коњ поширен≥ в≥домост≥,  що не
в≥дпов≥дають  д≥йсност≥  ≥ завдають шкоди њњ ≥нтересам або д≥лов≥й
репутац≥њ, вправ≥ пор¤д ≥з спростуванн¤м таких в≥домостей вимагати
в≥дшкодуванн¤ майновоњ ≥ моральноњ (немайновоњ) шкоди, завданоњ њх
поширенн¤м.
     « огл¤ду  на  викладене  прийн¤тт¤  р≥шенн¤ про в≥дшкодуванн¤
моральноњ  шкоди,  запод≥¤ноњ   поширенн¤м   в≥домостей,   що   не
в≥дпов≥дають д≥йсност≥ або викладен≥ неправдиво,  неможливе без њх
попереднього спростуванн¤.  “ому справи у спорах про в≥дшкодуванн¤
моральноњ   шкоди,   запод≥¤ноњ   поширенн¤м   таких   в≥домостей,
п≥дл¤гають розгл¤ду арб≥тражними судами лише за умови попереднього
вир≥шенн¤  питанн¤  про  њх  спростуванн¤  у  загальному  суд≥ або
добров≥льно (у тому числ≥ на вимогу за¤вника) особою, ¤ка поширила
в≥домост≥.  ƒокази  такого  спростуванн¤  повинн≥  бути  додан≥ до
в≥дпов≥дноњ позовноњ за¤ви.2
__________________
 2 « цього приводу див. п≥дпункт 9.1 пункту 9 роз'¤сненн¤ презид≥њ
   ¬ищого  арб≥тражного    суду  ”крањни  в≥д  29.02.96  N 02-5/95
   "ѕро де¤к≥ питанн¤ практики  вир≥шенн¤  спор≥в,
   пов'¤заних з в≥дшкодуванн¤м моральноњ шкоди"

     ” матер≥алах   справи  в≥дсутн≥  докази  про  спростуванн¤  у
судовому пор¤дку або  добров≥льно  в≥домостей,  поширених  банком.
“ому  р≥шенн¤  ≥  постанова  суду з≥ справи п≥дл¤гають скасуванню.
¬одночас в≥дсутн≥ п≥дстави дл¤ припиненн¤ провадженн¤ у справ≥.
     ” раз≥  неподанн¤  доказ≥в  спростуванн¤  в≥домостей,  що  не
в≥дпов≥дають д≥йсност≥ ≥ порочать  д≥лову  репутац≥ю,  арб≥тражний
суд повинен повернути позовну за¤ву на п≥дстав≥ пункту 3 статт≥ 63
јрб≥тражного процесуального кодексу ”крањни,  а  ¤кщо
справу  вже  порушено  - залишити позов без розгл¤ду в≥дпов≥дно до
пункту 5 статт≥ 81 цього  одексу.
     « урахуванн¤м    викладеного   постановою   презид≥њ   ¬ищого
арб≥тражного суду ”крањни протест задоволено частково, судов≥ акти
з≥ справи скасовано, позов залишено без розгл¤ду.

     4. «а  несвоЇчасну  сплату  збору до ƒержавного ≥нновац≥йного
фонду пен¤ не ст¤гуЇтьс¤.

     ¬≥дкрите акц≥онерне  товариство  звернулос¤  до  арб≥тражного
суду з позовом про визнанн¤ нед≥йсним р≥шенн¤ державноњ податковоњ
≥нспекц≥њ  про  застосуванн¤  ф≥нансових  санкц≥й   за   порушенн¤
законодавства про оподаткуванн¤.
     –≥шенн¤м арб≥тражного суду,  залишеним без  зм≥ни  нагл¤довою
≥нстанц≥Їю,  позовн≥ вимоги задоволено частково: р≥шенн¤ державноњ
податковоњ ≥нспекц≥њ  визнано  нед≥йсним  у  частин≥  ст¤гненн¤  з
позивача  збору  до ƒержавного ≥нновац≥йного фонду та пен≥ за його
несвоЇчасну сплату. ѕостановою судовоњ колег≥њ ¬ищого арб≥тражного
суду  ”крањни по перегл¤ду р≥шень,  ухвал,  постанов судов≥ акти з
ц≥Їњ справи скасовано, у задоволенн≥ позову в≥дмовлено.
     √оловою ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни принесено протест, у
¤кому порушено питанн¤ про скасуванн¤  постанови  судовоњ  колег≥њ
¬ищого   арб≥тражного   суду   ”крањни   та   визнанн¤   нед≥йсним
оспорюваного р≥шенн¤ лише в частин≥ ст¤гненн¤ пен≥ за  несвоЇчасну
сплату збору до ƒержавного ≥нновац≥йного фонду.
     –озгл¤нувши доводи протесту та перев≥ривши обставини  справи,
презид≥¤ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни встановила таке.
     ѕ≥дставою дл¤  ст¤гненн¤  з  позивача  збору  до   ƒержавного
≥нновац≥йного  фонду  та  пен≥  за  його  несвоЇчасну сплату стала
ви¤влена  державною  податковою  ≥нспекц≥Їю  недоплата   в≥дкритим
акц≥онерним товариством зазначеного збору. ¬≥дпов≥дно до постанови
 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 18.02.92 N  77    "ѕро
створенн¤ ƒержавного ≥нновац≥йного фонду" 70 в≥дсотк≥в в≥драхувань
в≥д   ставки   збору    до    ƒержавного    ≥нновац≥йного    фонду
перераховувалис¤ в≥дкритим акц≥онерним товариством до спец≥ального
фонду позабюджетних кошт≥в.
     ќбов'¤зок позивача    щодо   сплати   збору   до   ƒержавного
≥нновац≥йного фонду ”крањни  за  пер≥од  з  01.01.98  по  01.04.99
випливаЇ з вимог пункту 18 частини першоњ статт≥ 14 «акону ”крањни
"ѕро систему оподаткуванн¤", ¤кою передбачено, що зб≥р
до  ƒержавного  ≥нновац≥йного  фонду належить до загальнодержавних
податк≥в ≥ збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в).
     ¬≥дпов≥дно до  статт≥ 29 «акону ”крањни "ѕро ƒержавний бюджет
”крањни на 1998 р≥к"  до  законодавчого  врегулюванн¤
питань  сплати  збору  до  ƒержавного ≥нновац≥йного фонду суб'Їкти
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ незалежно в≥д форм власност≥  сплачують
до  цього  фонду  зб≥р  в розм≥р≥ 1 в≥дсотка в≥д обс¤гу реал≥зац≥њ
продукц≥њ (роб≥т,  послуг) або  валового  доходу  у  торговельн≥й,
посередницьк≥й, постачальницько-збутов≥й, банк≥вськ≥й та страхов≥й
сферах д≥¤льност≥,  зменшеного на суму податку на додану  варт≥сть
та   акцизного   збору.  ќтже  у  1998  роц≥  зб≥р  до  ƒержавного
≥нновац≥йного фонду у повному обс¤з≥ повинен був зараховуватис¤ до
ƒержавного бюджету ”крањни. “акий же розм≥р збору було встановлено
статтею 15 «акону ”крањни "ѕро ƒержавний бюджет  ”крањни  на  1999
р≥к".
     ¬одночас законодавством  не визначено пер≥оди ≥ строки сплати
цього збору.  ќтже вимоги щодо сплати платником  податку  пен≥  за
порушенн¤  строк≥в  сплати збору до ƒержавного ≥нновац≥йного фонду
не можуть вважатис¤ такими, що грунтуютьс¤ на закон≥.
     « огл¤ду на викладене постановою презид≥њ ¬ищого арб≥тражного
суду ”крањни протест задоволено,  постанову судовоњ колег≥њ ¬ищого
арб≥тражного  суду  ”крањни по перегл¤ду р≥шень,  ухвал,  постанов
скасовано,  р≥шенн¤   державноњ   податковоњ   ≥нспекц≥њ   визнано
нед≥йсним у частин≥ ст¤гненн¤ з в≥дкритого акц≥онерного товариства
пен≥ за  несвоЇчасну  сплату  збору  до  ƒержавного  ≥нновац≥йного
фонду.

     5. ƒержавна  ком≥с≥¤  з ц≥нних папер≥в та фондового ринку маЇ
повноваженн¤ щодо перев≥рки Ќац≥онального депозитар≥ю ”крањни.

     –≥шенн¤м ¬ищого арб≥тражного суду  ”крањни  задоволено  позов
Ќац≥онального   депозитар≥ю   ”крањни  (дал≥  -  депозитар≥й)  про
визнанн¤  нед≥йсним  наказу  голови  ƒержавноњ  ком≥с≥њ  з  ц≥нних
папер≥в та фондового ринку в≥д 30.06.2000 N 202 "ўодо затвердженн¤
складу контрольно-рев≥з≥йноњ групи з метою перев≥рки Ќац≥онального
депозитар≥ю ”крањни".  –≥шенн¤ суду мотивовано тим, що депозитар≥й
не  Ї  суб'Їктом  п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥,  а оспорюваний наказ
видано головою ƒержавноњ ком≥с≥њ з  ц≥нних  папер≥в  та  фондового
ринку  (дал≥  -  ƒержавна  ком≥с≥¤) одноособово без розгл¤ду цього
питанн¤ на зас≥данн≥ ƒержавноњ ком≥с≥њ.
     ѕостановою судовоњ колег≥њ ¬ищого арб≥тражного  суду  ”крањни
по перегл¤ду р≥шень,  ухвал, постанов р≥шенн¤ залишено без зм≥ни з
тих же п≥дстав.
     «аступником √енерального  прокурора ”крањни на ц≥ судов≥ акти
принесено протест, у ¤кому зазначено, що позивачем оспорюЇтьс¤ д≥¤
конкретноњ  посадовоњ  особи,  а ц¤ категор≥¤ спор≥в не п≥дв≥домча
арб≥тражним судам.   р≥м того,  у  протест≥  м≥стилис¤  мотивован≥
запереченн¤  проти  висновк≥в  судових  ≥нстанц≥й  про перевищенн¤
головою ƒержавноњ ком≥с≥њ своњх повноважень  та  про  неприбуткову
природу  д≥¤льност≥  депозитар≥ю.
     –озгл¤нувши доводи протесту та перев≥ривши матер≥али  справи,
презид≥¤ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни встановила таке.
     ¬≥дпов≥дно до пункт≥в 8,  9  статт≥  8  «акону  ”крањни  "ѕро
державне регулюванн¤ ринку ц≥нних папер≥в в ”крањн≥" 
ƒержавна  ком≥с≥¤ маЇ право контролювати достов≥рн≥сть ≥нформац≥њ,
що надаЇтьс¤ ем≥тентами  та  особами,  ¤к≥  зд≥йснюють  профес≥йну
д≥¤льн≥сть   на   ринку   ц≥нних   папер≥в,  та  њњ  в≥дпов≥дн≥сть
встановленим стандартам ≥ проводити самост≥йно чи разом  з  ≥ншими
в≥дпов≥дними органами перев≥рки та рев≥з≥њ ф≥нансово-господарськоњ
д≥¤льност≥ ем≥тент≥в,  ос≥б,  ¤к≥ зд≥йснюють профес≥йну д≥¤льн≥сть
на   ринку   ц≥нних   папер≥в,  фондових  б≥рж  та  саморегул≥вних
орган≥зац≥й.
     «г≥дно з  п≥дпунктом  35  пункту  4  ѕоложенн¤  про  ƒержавну
ком≥с≥ю з ц≥нних папер≥в та фондового ринку,  затвердженого ”казом
ѕрезидента ”крањни  в≥д  14.02.97  N  142/97,  ƒержавна
ком≥с≥¤ зд≥йснюЇ контроль за д≥¤льн≥стю Ќац≥ональноњ  депозитарноњ
системи.
     ѕунктом 2  «агальних   засад   функц≥онуванн¤   Ќац≥онального
депозитар≥ю  ”крањни,  затвердженого ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д
22.06.99 N  703/99    визначено,  що   депозитар≥й   Ї
центральним елементом Ќац≥ональноњ депозитарноњ системи.
     «≥ зм≥сту  статт≥   6   «акону   ”крањни   "ѕро   Ќац≥ональну
депозитарну  систему  та  особливост≥  електронного  об≥гу  ц≥нних
папер≥в в ”крањн≥"  ≥ статт≥ 4  «акону  ”крањни  "ѕро
державне регулюванн¤ ринку ц≥нних папер≥в в ”крањн≥" 
вбачаЇтьс¤,  що депозитар≥й  Ї  особою,  ¤ка  зд≥йснюЇ  профес≥йну
д≥¤льн≥сть на ринку ц≥нних папер≥в.
     ўо ж до висновк≥в судових ≥нстанц≥й про  перевищенн¤  головою
ƒержавноњ   ком≥с≥њ  своњх  повноважень,  то  вони  спростовуютьс¤
статтею 9 «акону ”крањни "ѕро державне  регулюванн¤  ринку  ц≥нних
папер≥в в  ”крањн≥"  та пунктом 9 згаданого ѕоложенн¤
про ƒержавну  ком≥с≥ю  з  ц≥нних  папер≥в   та  фондового   ринку, 
¤кими передбачено зд≥йсненн¤ головою ƒержавноњ ком≥с≥њ
представницьких функц≥й щодо њњ д≥¤льност≥.
     « огл¤ду  на викладене ƒержавна ком≥с≥¤ маЇ повноваженн¤ щодо
перев≥рки депозитар≥ю,  а  оспорюваний  наказ  в≥дпов≥даЇ  вимогам
чинного законодавства.
     ¬исновки протесту  щодо  неп≥дв≥домчост≥  арб≥тражним   судам
справ,  у ¤ких оспорюЇтьс¤ д≥¤ конкретноњ посадовоњ особи, визнан≥
презид≥Їю ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни  помилковими,  оск≥льки
голова  ƒержавноњ  ком≥с≥њ правомочний њњ представл¤ти ¤к юридичну
особу у межах наданих йому повноважень.
     «а таких  обставин  постановою  презид≥њ  ¬ищого арб≥тражного
суду ”крањни протест задоволено в частин≥ скасуванн¤ ус≥х  судових
акт≥в з ц≥Їњ справи. ¬ позов≥ депозитар≥ю в≥дмовлено.

     6. ¬ивезенн¤  нерезидентами  за меж≥ ”крањни ≥ноземноњ валюти
(за вин¤тком ≥ноземноњ валюти,  ¤ка була  ран≥ше  ввезена  ними  в
”крањну  на  законних п≥дставах) потребуЇ отриманн¤ ≥ндив≥дуальноњ
л≥ценз≥њ Ќац≥онального банку ”крањни.

     –≥шенн¤м ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни задоволено  позовн≥
вимоги   акц≥онерного   банку  про  визнанн¤  нед≥йсною  постанови
правл≥нн¤   Ќац≥онального   банку   ”крањни    "ѕро    прит¤гненн¤
акц≥онерного  банку  до  в≥дпов≥дальност≥  за  порушенн¤ валютного
законодавства".  –≥шенн¤  суду  мотивовано  в≥дсутн≥стю   порушень
акц≥онерним  банком  законодавства  п≥д  час  перерахуванн¤ кошт≥в
нерезидента;  митна  декларац≥¤  п≥дтверджуЇ  джерела   походженн¤
≥ноземноњ  валюти ≥ Ї достатн≥м документом дл¤ проведенн¤ валютних
операц≥й.
     ѕостановою судовоњ  колег≥њ  ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни
по перегл¤ду р≥шень,  ухвал, постанов р≥шенн¤ залишено без зм≥ни з
тих же п≥дстав.
     √оловою ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни на  судов≥  акти  з≥
справи  принесено  протест  з  посиланн¤м на порушенн¤ акц≥онерним
банком валютного законодавства.
     –озгл¤нувши доводи  протесту  та  матер≥али справи,  презид≥¤
¬ищого арб≥тражного суду ”крањни встановила таке.
     «а результатами    перев≥рок,    проведених    територ≥альним
управл≥нн¤м  Ќац≥онального   банку   ”крањни,   акц≥онерний   банк
прит¤гнуто  до  в≥дпов≥дальност≥  за  порушенн¤ пункту 2 статт≥ 13
ƒекрету  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 19.02.93 N 15-93 
"ѕро  систему  валютного регулюванн¤ ≥ валютного контролю" (дал≥ -
ƒекрет),  ¤ким  передбачено  зд≥йсненн¤   уповноваженими   банками
контролю  за  валютними  операц≥¤ми,  що провад¤тьс¤ резидентами ≥
нерезидентами через ц≥ банки.
     «а за¤вою  нерезидента  ”крањни  -  громад¤нина  —Ўј  (дал≥ -
нерезидент) акц≥онерним банком  зд≥йснено  перерахуванн¤  валютних
кошт≥в  за  меж≥  ”крањни,  ¤к≥  нерезидент вносив гот≥вкою в касу
банку.  ƒоказом джерела походженн¤ валюти у нерезидента була митна
декларац≥¤,  у  ¤к≥й  заф≥ксовано,  що  нерезидентом  на територ≥ю
”крањни ввоз¤тьс¤ чеки з пом≥ткою "долари".
     ѕроте у  надан≥й  нерезидентом митн≥й декларац≥њ не зазначено
суму,  на ¤ку ввезено чеки.   р≥м  того,  декларац≥¤  оформлена  з
порушенн¤м  вимог  пункту  9 ѕерел≥ку в≥домостей,  що оголошуютьс¤
громад¤нами у раз≥ перем≥щенн¤ ними через  митний  кордон  ”крањни
товар≥в  та  ≥нших  предмет≥в,  затвердженого  постановою  аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни  в≥д  15.07.97  N  748    (дал≥  -
ѕерел≥к),  ¤ким  передбачено  зазначенн¤  у митн≥й декларац≥њ суми
нац≥ональноњ валюти ”крањни, ≥ншоњ валюти гот≥вкою.
     ¬≥дпов≥дно до  статт≥  1  ƒекрету  чеки в≥днесено до
плат≥жних документ≥в, ¤к≥ не належать до грошових знак≥в у вигл¤д≥
банкнот≥в, тобто до гот≥вкових грошових кошт≥в.
     « викладеного вбачаЇтьс¤, що чеки сам≥ по соб≥ не можуть бути
перерахован≥   за   меж≥  ”крањни,  оск≥льки  зд≥йсненн¤  валютних
операц≥й з перерахуванн¤ ≥ноземноњ  валюти  за  кордон  може  бути
зд≥йснено  лише  у  вигл¤д≥  кошт≥в - гот≥вкових чи безгот≥вкових.
якщо нерезидент маЇ чеки,  то дл¤ проведенн¤ валютних  операц≥й  з
гот≥вковими   коштами  спочатку  необх≥дно  обм≥н¤ти  ц≥  чеки  на
гот≥вкову ≥ноземну валюту.
     ѕред'¤вленн¤ нерезидентом  в  банк≥вськ≥  установи ”крањни до
оплати чек≥в ≥ноземних банк≥в не зд≥йснювалос¤.  ќтже перерахован≥
нерезидентом  за  меж≥  ”крањни  кошти  в ≥ноземн≥й валют≥ не мали
н≥¤кого в≥дношенн¤ до ввезених чек≥в.
     ¬≥дпов≥дно до   статт≥   5   ƒекрету     вивезенн¤
нерезидентом  за  меж≥  ”крањни  ≥ноземноњ  валюти  (за   вин¤тком
≥ноземноњ  валюти,  ¤ка  була  ран≥ше  ввезена  ними  в ”крањну на
законних п≥дставах)  потребуЇ  отриманн¤  ≥ндив≥дуальноњ  л≥ценз≥њ
Ќац≥онального   банку   ”крањни.   ¬≥дпов≥дний  пор¤док  визначено
≤нструкц≥Їю про  перем≥щенн¤  валюти  ”крањни,  ≥ноземноњ  валюти,
банк≥вських   метал≥в,  плат≥жних  документ≥в,  ≥нших  банк≥вських
документ≥в ≥ плат≥жних карток  через  митний  кордон  ”крањни,  що
затверджена  постановою  правл≥нн¤ Ќац≥онального банку ”крањни в≥д
12.07.2000 N 283.
     ¬раховуючи, що  акц≥онерний  банк   п≥д   час   перерахуванн¤
≥ноземних   кошт≥в  за  меж≥  ”крањни  не  перев≥рив  на¤вн≥сть  у
нерезидента в≥дпов≥дноњ   л≥ценз≥њ, чим  порушив  вимоги  ƒекрету,  
≥ отже  правом≥рно  прит¤гнутий  до  в≥дпов≥дальност≥,
презид≥¤  ¬ищого  арб≥тражного  суду ”крањни задовольнила протест,
скасувала судов≥ акти з ц≥Їњ справи,  у позов≥ акц≥онерному  банку
в≥дмовила.

     7. якщо з в≥дпов≥д≥ на претенз≥ю незрозум≥ло,  ¤ку суму боргу
визнано  боржником,  ст¤гненн¤  боргу  зд≥йснюЇтьс¤  у  загальному
претенз≥йно-позовному пор¤дку.

     «акрите акц≥онерне  товариство  (дал≥  -  «ј“)  звернулос¤  з
позовом  до  товариства  з  обмеженою  в≥дпов≥дальн≥стю  (дал≥   -
товариство)  про  визнанн¤ плат≥жноњ вимоги такою,  що не п≥дл¤гаЇ
виконанню.
     –≥шенн¤м арб≥тражного  суду  у  позов≥  в≥дмовлено  з  мотиву
оформленн¤ та пред'¤вленн¤ плат≥жноњ вимоги до  установи  банку  у
в≥дпов≥дност≥ з вимогами чинного законодавства.
     ѕостановою голови арб≥тражного суду р≥шенн¤ скасовано,  позов
задоволено   з   посиланн¤м   на   порушенн¤  товариством  пор¤дку
пред'¤вленн¤ до банку плат≥жноњ вимоги.  “овариство не мало  права
пред'¤вл¤ти   до   виконанн¤   плат≥жну   вимогу,   оск≥льки  його
претенз≥йн≥ вимоги визнан≥ не у повному обс¤з≥.
     ѕостановою судовоњ  колег≥њ  ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни
по перегл¤ду р≥шень,  ухвал, постанов названу постанову скасовано,
р≥шенн¤ залишено без зм≥ни з зазначених у ньому п≥дстав.
     √оловою ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни на постанову судовоњ
колег≥њ принесено протест, у ¤кому порушено питанн¤ про скасуванн¤
ц≥Їњ постанови ≥ залишенн¤ без зм≥ни постанови голови арб≥тражного
суду.   –озгл¤нувши   протест  та  перев≥ривши  матер≥али  справи,
презид≥¤ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни встановила таке.
     “овариством та  «ј“  укладено  догов≥р поставки.  ” зв'¤зку з
тим,  що «ј“ не  розрахувалос¤  за  отриманий  товар,  товариством
пред'¤влено претенз≥ю про сплату боргу та пен≥.
     ” в≥дпов≥д≥ на претенз≥ю  зазначено,  що  частину  боргу  вже
сплачено.  ўо  ж до погашенн¤ решти заборгованост≥ ( мова про пеню
не йшла),  то «ј“ докладаЇ вс≥л¤ких зусиль дл¤  оплати  отриманого
товару,  зокрема,  використовуютьс¤ вс≥ види розрахунк≥в: вексел≥,
взаЇмозал≥к, грошов≥ кошти.
     “аким чином  позивач  не  заперечував  проти  факту на¤вност≥
певноњ заборгованост≥,  проте њњ розм≥р у в≥дпов≥д≥  на  претенз≥ю
ч≥тко не визначив,  що не в≥дпов≥даЇ вимогам статт≥ 8 јрб≥тражного
процесуального кодексу ”крањни.
     ¬раховуючи, що  питанн¤ про погашенн¤ заборгованост≥ у даному
випадку     повинно     було     вир≥шуватись     у     загальному
претенз≥йно-позовному  пор¤дку,  а не шл¤хом безсп≥рного списанн¤,
протест задоволено.

     8. ”мова договору оренди,  ¤ка визначаЇ розм≥р орендноњ плати
в ≥ноземн≥й валют≥, не суперечить законодавству ”крањни.

     –≥шенн¤м арб≥тражного  суду,  залишеним  без зм≥ни постановою
заступника голови арб≥тражного  суду,  задоволено  позовн≥  вимоги
сп≥льного  п≥дприЇмства до товариства з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю
про внесенн¤ зм≥н до договору оренди нежитлових прим≥щень. –≥шенн¤
суду  обгрунтовано  тим,  що  в≥дпов≥дно  до  статей 2 ≥ 10 «акону
”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна" 
≥стотною  умовою  договору  оренди  Ї  ф≥ксований  розм≥р орендноњ
плати.
     ѕостановою судовоњ колег≥њ ¬ищого арб≥тражного  суду  ”крањни
по  перегл¤ду  р≥шень,  ухвал,  постанов  судов≥ акти у ц≥й справ≥
скасовано, у задоволенн≥ позовних вимог в≥дмовлено з огл¤ду на те,
що догов≥рн≥   в≥дносини   не   регулюютьс¤    названим   «аконом.  
ѕредметом  договору Ї нежитлов≥ прим≥щенн¤,  ¤к≥ не
в≥днос¤тьс¤ до об'Їкт≥в  права  державноњ  власност≥.  ƒо  того  ж
позивач   не  дов≥в  на¤вност≥  правових  п≥дстав  вимагати  зм≥ни
зазначених у договор≥ ставок орендноњ плати.
     «аступник √енерального прокурора ”крањни  прин≥с  протест,  у
¤кому  просив  скасувати  згадану  постанову  ≥ залишити без зм≥ни
постанову заступника голови арб≥тражного суду. ѕротест мотивовано,
зокрема,  тим,  що визначенн¤ розм≥ру орендноњ плати у доларах —Ўј
суперечить вимогам  пункту  1 постанови  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни
в≥д 18.12.98 N 1998    "ѕро  удосконаленн¤  пор¤дку
формуванн¤ ц≥н".
     –озгл¤нувши доводи протесту та перев≥ривши матер≥али  справи,
презид≥¤ ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни встановила таке.
     —п≥льним п≥дприЇмством    ≥    товариством    з     обмеженою
в≥дпов≥дальн≥стю  укладено догов≥р оренди нежитлових прим≥щень,  в
¤кому розм≥р орендноњ  плати  виражено  у  доларах  —Ўј.  ѕ≥д  час
обговоренн¤  зм≥н  до цього договору сторони не дос¤гли згоди щодо
визначенн¤ розм≥ру орендноњ плати.  «г≥дно  з  пунктом  1  частини
другоњ статт≥  92   онституц≥њ  ”крањни   виключно
законами ”крањни  встановлюютьс¤  статус  нац≥ональноњ  валюти,  а
також статус ≥ноземних валют на територ≥њ ”крањни.
     —таттею 3 ƒекрету  аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д  19.02.93
N 15-93   "ѕро систему валютного регулюванн¤ ≥ валютного
контролю" передбачено, що валюта ”крањни Ї Їдиним законним засобом
платежу  на  територ≥њ ”крањни,  ¤кий приймаЇтьс¤ без обмежень дл¤
оплати будь-¤ких вимог та зобов'¤зань.
     ¬≥дпов≥дно до статт≥ 35 «акону ”крањни "ѕро Ќац≥ональний банк
”крањни"  гривн¤  (банкноти  ≥  монети)  ¤к  нац≥ональна
валюта Ї Їдиним законним плат≥жним засобом на територ≥њ ”крањни.
     Ќазван≥ акти  законодавства  визначають  нац≥ональну   валюту
”крањни  ¤к  Їдиний законний плат≥жний зас≥б на територ≥њ ”крањни.
¬они не м≥ст¤ть  заборони  на  вираженн¤  грошових  зобов'¤зань  в
≥ноземн≥й валют≥. « огл¤ду на викладене умова договору оренди, ¤ка
визначаЇ розм≥р орендноњ плати в ≥ноземн≥й валют≥,  не  суперечить
чинному законодавству ”крањни.
     ¬≥дпов≥дно до статт≥ 21 «акону ”крањни  "ѕро  п≥дприЇмства  в
”крањн≥"   п≥дприЇмства  в≥льн≥  у  вибор≥  предмета
договору, визначенн≥    зобов'¤зань,    будь-¤ких    ≥нших    умов
господарських   взаЇмов≥дносин,  що  не  суперечать  законодавству
”крањни.
     ¬раховуючи, що  зм≥на  умов  договору  оренди  щодо   розм≥ру
орендноњ  плати  можлива  лише  за  взаЇмною  згодою  стор≥н цього
договору,  у арб≥тражного суду немаЇ  правових  п≥дстав  зм≥нювати
в≥дпов≥дну   умову,   ¤кщо   така  плата  не  п≥дл¤гаЇ  державному
регулюванню в≥дпов≥дно до законодавства ”крањни.
     «а таких  обставин  постановою  презид≥њ  ¬ищого арб≥тражного
суду ”крањни у задоволенн≥ протесту в≥дмовлено.

 √олова  ¬ищого арб≥тражного
 суду ”крањни                                            ƒ.ѕритика
 



Hosted by uCoz