|
¬»ў»… ј–Ѕ≤“–ј∆Ќ»… —”ƒ ” –јѓЌ» ≤Ќ‘ќ–ћј÷≤…Ќ»… Ћ»—“ N 01-8/500 в≥д 25.04.2001 јрб≥тражн≥ суди ”крањни ѕро де¤к≥ питанн¤ практики застосуванн¤ у вир≥шенн≥ спор≥в законодавства про приватизац≥ю державного майна ( ≤з зм≥нами, внесеними зг≥дно з Ћистом ¬ищого арб≥тражного суду N 01-8/609 в≥д 23.05.2001 ) ” зв'¤зку з виникненн¤м у судов≥й практиц≥ питань, пов'¤заних ≥з застосуванн¤м законодавства про приватизац≥ю державного майна, та на п≥дстав≥ вивченн¤ в≥дпов≥дноњ судовоњ практики вважаЇмо за необх≥дне звернути увагу на де¤к≥ приписи законодавства, ¤ке регулюЇ в≥дносини приватизац≥њ. 1. ѕриватизац≥¤ державного майна (кр≥м об'Їкт≥в державного земельного ≥ житлового фонд≥в, а також об'Їкт≥в соц≥ально-культурного призначенн¤, що ф≥нансуютьс¤ з державного бюджету, в тому числ≥ об'Їкт≥в сфери охорони здоров'¤, за вин¤тком тих, ¤к≥ належать п≥дприЇмствам, що приватизуютьс¤) зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до вимог чинного законодавства, зокрема: 1.1. ƒержавноњ програми приватизац≥њ, ¤ка зг≥дно з≥ статтею 4 «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна" розробл¤Їтьс¤ ‘ондом державного майна ”крањни ≥ затверджуЇтьс¤ законом ”крањни (дал≥ - ѕрограма), та в≥дпов≥дних рег≥ональних програм; 1.2. «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна" в≥д 04.03.92 (у редакц≥њ «акону ”крањни в≥д 19.02.97 (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми), дал≥ - «акон); 1.3. «акону ”крањни "ѕро приватизац≥ю невеликих державних п≥дприЇмств (малу приватизац≥ю)" в≥д 06.03.92 (у редакц≥њ «акону ”крањни в≥д 15.05.96 (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми), дал≥ - «акон про малу приватизац≥ю); 1.4. «акону ”крањни "ѕро особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥" в≥д 10.07.96 (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми, дал≥ - «акон про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥). Ќазван≥ закони не регулюють зм≥ну орган≥зац≥йно-правових форм власност≥ колгосп≥в та п≥дприЇмств споживчоњ кооперац≥њ (частина друга статт≥ 3 «акону. ≤нш≥ нормативно-правов≥ акти з питань приватизац≥њ, у тому числ≥ видан≥ ‘ондом державного майна ”крањни (дал≥ - ‘ƒћ”), застосовуютьс¤ у вир≥шенн≥ пов'¤заних з приватизац≥Їю спор≥в, ¤кщо вони в≥дпов≥дають вимогам названих закон≥в (частина друга статт≥ 4 јрб≥тражного процесуального кодексу ”крањни, дал≥ - јѕ ). ƒо в≥дносин приватизац≥њ застосовуЇтьс¤ законодавство, чинне на момент виникненн¤ цих в≥дносин. 2. ¬≥дпов≥дно до частини другоњ статт≥ 1 «акону про малу приватизац≥ю до неврегульованих ним в≥дносин з приватизац≥њ невеликих державних п≥дприЇмств застосовуютьс¤ норми «акону. «г≥дно з≥ статтею 30 «акону спори, що виникають у процес≥ приватизац≥њ, вир≥шуютьс¤ в установленому пор¤дку судом або арб≥тражним судом в≥дпов≥дно до њх компетенц≥њ. ¬изначаючи п≥дв≥домч≥сть та п≥дсудн≥сть спору, пов'¤заного з приватизац≥Їю державного майна, арб≥тражний суд повинен виходити з вимог статей 1 ≥ 2 та розд≥лу III јѕ . 3. оло суб'Їкт≥в приватизац≥њ визначено статтею 6 «акону, зг≥дно з ¤кою цими суб'Їктами Ї: державн≥ органи приватизац≥њ, покупц≥ (њх представники) та посередники. ѕерел≥к ос≥б, ¤к≥ можуть бути покупц¤ми, наведено у статт≥ 8 «акону. Ќа в≥дм≥ну в≥д статт≥ 8 «акону абзацом четвертим частини другоњ статт≥ 5 «акону про малу приватизац≥ю з числа ос≥б, що можуть бути покупц¤ми, виключено тих, ¤ким законодавством заборонено займатис¤ п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю (статт¤ 2 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмництво". —татт¤ 5 «акону про малу приватизац≥ю не передбачаЇ також участ≥ посередник≥в у мал≥й приватизац≥њ. 4. «д≥йсненн¤ приватизац≥њ державного майна покладено на органи, перел≥к ¤ких наведено у частинах перш≥й, шост≥й ≥ сьом≥й статт≥ 7 «акону. “акими органами Ї: - ‘онд державного майна ”крањни, його рег≥ональн≥ в≥дд≥ленн¤ та представництва - щодо майна, ¤ке Ї державною власн≥стю; - органи приватизац≥њ в јвтономн≥й –еспубл≥ц≥ рим - щодо майна, ¤ке Ї у власност≥ јвтономноњ –еспубл≥ки рим зг≥дно з постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 14.04.94 N 238 "ѕро розмежуванн¤ державного майна ”крањни м≥ж загальнодержавною власн≥стю та власн≥стю јвтономноњ –еспубл≥ки рим"; Ќазван≥ органи складають Їдину систему державних орган≥в приватизац≥њ в ”крањн≥, повноваженн¤ ¤ких визначено частиною третьою статт≥ 7 «акону. ƒо компетенц≥њ цих орган≥в в≥днесено, зокрема, продаж державного майна у процес≥ його приватизац≥њ. «акон не надаЇ державним органам приватизац≥њ права делегувати своњ повноваженн¤ будь-¤кому ≥ншому органу, тому договори куп≥вл≥-продажу, укладен≥ ≥ншим н≥ж державний орган приватизац≥њ продавцем, повинн≥ визнаватись нед≥йсними на п≥дстав≥ статт≥ 48 ÷ив≥льного кодексу ”крањни. ўодо майна, ¤ке перебуваЇ у комунальн≥й власност≥, то його продаж зд≥йснюЇтьс¤ органами, створюваними в≥дпов≥дними м≥сцевими радами та њм п≥дпор¤дкованими, п≥дзв≥тними ≥ п≥дконтрольними (частина сьома статт≥ 7 «акону. 5. ѕерел≥к об'Їкт≥в державноњ власност≥, що п≥дл¤гають приватизац≥њ, визначено частиною першою статт≥ 5 «акону. –азом з тим у частин≥ друг≥й ц≥Їњ ж статт≥ визначено об'Їкти, ¤к≥ не п≥дл¤гають приватизац≥њ у зв'¤зку з њх загальнодержавним значенн¤м, а також передбачено, що не п≥дл¤гають приватизац≥њ казенн≥ п≥дприЇмства. ¬ир≥шуючи питанн¤ про належн≥сть конкретного об'Їкта до одного з в≥дпов≥дних перел≥к≥в, арб≥тражн≥ суди повинн≥ виходити також з вимог «акону ”крањни "ѕро перел≥к об'Їкт≥в права державноњ власност≥, що не п≥дл¤гають приватизац≥њ" та ѕостанови ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥д 10.07.96 N 291/96-¬– "ѕро пор¤док введенн¤ в д≥ю «акону ”крањни "ѕро особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥", ¤кою, зокрема, затверджено ѕерел≥к державних п≥дприЇмств та орган≥зац≥й агропромислового комплексу, приватизац≥¤ майна ¤ких зд≥йснюЇтьс¤ за погодженн¤м з аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни (з подальшими зм≥нами). ” розгл¤д≥ пов'¤заних з приватизац≥Їю державного майна справ арб≥тражному суду сл≥д пересв≥дчуватис¤ у додержанн≥ державними органами приватизац≥њ вимог названих «акону та ѕостанови. 6. Ќа п≥дстав≥ частини четвертоњ статт≥ 12 «акону та частини шостоњ статт≥ 7 «акону про малу приватизац≥ю з моменту прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про приватизац≥ю майна державного п≥дприЇмства стосовно цього п≥дприЇмства припин¤Їтьс¤ чинн≥сть окремих норм «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥". “ак≥ п≥дприЇмства не вправ≥ без дозволу органу приватизац≥њ укладати угоди куп≥вл≥-продажу, передач≥, обм≥ну, здач≥ в оренду майна, що знаходитьс¤ у в≥данн≥ п≥дприЇмства, надавати це майно безоплатно, списувати його, випускати та придбавати ц≥нн≥ папери, надавати та одержувати певного розм≥ру кредити. јрб≥тражним судам необх≥дно мати на уваз≥, що укладен≥ у цей пер≥од п≥дприЇмством всупереч вимогам названих норм угоди повинн≥ визнаватись нед≥йсними ¤к так≥, що не в≥дпов≥дають закону (статт¤ 48 ÷ив≥льного кодексу ”крањни. 7. «г≥дно з≥ статтею 12 «акону ≥н≥ц≥атива щодо приватизац≥њ певного об'Їкта може виходити ¤к в≥д орган≥в приватизац≥њ, так ≥ в≥д покупц≥в, що визнаютьс¤ такими в≥дпов≥дно до статт≥ 8 «акону. ¬≥дмова у приватизац≥њ припустима лише з п≥дстав, визначених частиною третьою статт≥ 12 «акону та абзацом другим частини п'¤тоњ статт≥ 7 «акону про малу приватизац≥ю. јкти орган≥в приватизац≥њ про в≥дмову у приватизац≥њ можуть визнаватись нед≥йсними на загальних п≥дставах за за¤вами за≥нтересованих ос≥б. ” раз≥ ухиленн¤ державного органу приватизац≥њ в≥д розгл¤ду за¤ви про приватизац≥ю особа, за¤ву ¤коњ не розгл¤нуто у встановлений законом строк, не позбавлена права звернутись до арб≥тражного суду з за¤вою про спонуканн¤ державного органу приватизац≥њ прийн¤ти належне р≥шенн¤. ” цих випадках арб≥тражний суд вправ≥ на п≥дстав≥ статт≥ 90 јѕ винести на адресу в≥дпов≥дного органу приватизац≥њ окрему ухвалу про необх≥дн≥сть прит¤гненн¤ винних ос≥б до передбаченоњ частиною третьою статт≥ 29 «акону адм≥н≥стративноњ в≥дпов≥дальност≥. јрб≥тражним судам сл≥д мати на уваз≥ р≥шенн¤ онституц≥йного —уду ”крањни в≥д 13.12.2000 N 14-рп, ¤ким передбачено таке. ѕоложенн¤ частин першоњ, третьоњ статт≥ 7 «акону про малу приватизац≥ю щодо ≥н≥ц≥ативи покупц≥в про включенн¤ в≥дпов≥дного майна до перел≥ку об'Їкт≥в, що п≥дл¤гають приватизац≥њ, треба розум≥ти ¤к право покупц¤ пропонувати проведенн¤ приватизац≥њ конкретного об'Їкта малоњ приватизац≥њ у вказаний ним спос≥б, зокрема, шл¤хом викупу. ѕропозиц≥¤ покупц¤ щодо способу приватизац≥њ п≥дл¤гаЇ розгл¤ду у визначений законом строк, але вона не Ї обов'¤зковою дл¤ орган≥в, ¤к≥ визначають або затверджують перел≥ки об'Їкт≥в малоњ приватизац≥њ, за вин¤тком випадк≥в, передбачених статтею 11 «акону про малу приватизац≥ю та ≥ншими законами. ѕоложенн¤ частини п'¤тоњ статт≥ 7 «акону про малу приватизац≥ю сл≥д розум≥ти так, що органи приватизац≥њ зобов'¤зан≥ розгл¤нути подан≥ покупц¤ми за¤ви та, у раз≥ в≥дсутност≥ встановлених цим «аконом п≥дстав дл¤ в≥дмови у приватизац≥њ, включити конкретне п≥дприЇмство до перел≥ку об'Їкт≥в, що п≥дл¤гають приватизац≥њ у встановлений спос≥б, або прийн¤ти р≥шенн¤ про в≥дмову в приватизац≥њ. ¬ключенн¤ п≥дприЇмства до ≥ншого, н≥ж пропонуЇ покупець, перел≥ку об'Їкт≥в приватизац≥њ не може розгл¤датис¤ ¤к в≥дмова у приватизац≥њ. 8. ¬ичерпний перел≥к способ≥в приватизац≥њ державного майна визначено статтею 15 «акону, статтею 3 «акону про малу приватизац≥ю, в≥дпов≥дними статт¤ми «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥ та ѕрограмою. ѕунктом 51 розд≥лу IX ƒержавноњ програми приватизац≥њ на 2000-2002 роки (затверджена «аконом ”крањни в≥д 18.05.2000 N 1723-III передбачено право пр≥оритетного (п≥льгового) викупу орендарем орендованого державного майна (буд≥вл≥, споруди, прим≥щенн¤) за умови зд≥йсненн¤ ним за рахунок власних кошт≥в за згодою орендодавц¤ нев≥докремленого пол≥пшенн¤ (кап≥тального ремонту тощо) варт≥стю не менше 25% залишковоњ вартост≥ буд≥вл≥ (споруди, прим≥щенн¤). ” випадку ¤кщо залишкова варт≥сть такого пол≥пшенн¤ менша 25% (поточний ремонт) орендована буд≥вл¤ (споруда, прим≥щенн¤) приватизуЇтьс¤ на конкурентних засадах (аукц≥он, конкурс), а орендар, ¤кий не став переможцем конкурсу, аукц≥ону, одержуЇ право на грошову компенсац≥ю вартост≥ зд≥йсненного пол≥пшенн¤ за рахунок кошт≥в, отриманих в≥д продажу об'Їкта приватизац≥њ. ” випадку в≥дмови державного органу приватизац≥њ сплатити орендарев≥ таку компенсац≥ю сп≥рн≥ питанн¤ щодо њњ ст¤гненн¤ можуть бути предметом судового розгл¤ду. ” раз≥ зд≥йсненн¤ пол≥пшенн¤ орендованого майна за власною ≥н≥ц≥ативою без погодженн¤ з орендодавцем орендар не набуваЇ права п≥льгового викупу державного майна та втрачаЇ право на в≥дпов≥дну грошову компенсац≥ю незалежно в≥д обс¤гу та вартост≥ нев≥докремленого пол≥пшенн¤ (абзац 3 частини другоњ статт≥ 27 «акону ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна". «азначене не стосуЇтьс¤ продажу об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва шл¤хом некомерц≥йного конкурсу з умовою завершенн¤ спорудженн¤ довгобуд≥в. јрб≥тражним судам необх≥дно враховувати, що зд≥йсненн¤ приватизац≥њ способом, не передбаченим чинним законодавством дл¤ даного об'Їкта, Ї п≥дставою дл¤ визнанн¤ угоди приватизац≥њ нед≥йсною. Ќаприклад, ¤кщо приватизац≥¤ об'Їкта оренди зд≥йснюЇтьс¤ не шл¤хом викупу орендованого майна, цей об'Їкт повинен бути виставлений на аукц≥он або конкурс. ≤нш≥, неконкурентн≥, способи продажу державного майна можуть застосовуватись лише щодо об'Їкт≥в, не проданих на аукц≥он≥, за конкурсом, ≥ у пор¤дку, передбаченому абзацом другим частини першоњ статт≥ 21 «акону про малу приватизац≥ю. јрб≥тражний суд, визнаючи нед≥йсним акт в≥дпов≥дного органу приватизац≥њ, не вправ≥ своњм р≥шенн¤м зм≥нювати чи скасовувати визначений зг≥дно з законодавством спос≥б приватизац≥њ конкретного об'Їкта. ¬имоги за≥нтересованоњ особи щодо зм≥ни чи скасуванн¤ способу приватизац≥њ розгл¤ду арб≥тражним судом не п≥дл¤гають (абзац перший пункту 1 частини першоњ статт≥ 12 јѕ . 9. ќдним ≥з способ≥в приватизац≥њ державного майна Ї викуп його за договором оренди. якщо догов≥р оренди не припинив свого ≥снуванн¤ (статт¤ 26 «акону ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна", державний орган приватизац≥њ не вправ≥ приймати р≥шенн¤ про приватизац≥ю цього майна ≥ншим кр≥м викупу способом, а в раз≥ прийн¤тт¤ такого р≥шенн¤ воно повинно визнаватись нед≥йсним за позовом за≥нтересованоњ особи. ¬ин¤тком з цього правила Ї в≥дсутн≥сть за¤ви прац≥вник≥в орендного п≥дприЇмства на його приватизац≥ю. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з приватизац≥Їю орендованого майна, арб≥тражним судам необх≥дно враховувати таке. 9.1. ¬≥дпов≥дно до частини дев'¤тоњ статт≥ 17 «акону орендар маЇ право на викуп об'Їкта оренди, ¤кщо це було передбачено договором оренди, укладеним до набранн¤ чинност≥ «аконом ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна". якщо ж догов≥р оренди укладено п≥сл¤ набранн¤ чинност≥ цим «аконом або в договор≥, укладеному до набранн¤ ним чинност≥, не передбачено викуп об'Їкта оренди, приватизац≥¤ такого об'Їкта зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до чинного законодавства (статт¤ 25 «акону ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна"). 9.2. ” випадках приватизац≥њ шл¤хом викупу орендного п≥дприЇмства ¤к ц≥л≥сного майнового комплексу укладенн¤ договору куп≥вл≥-продажу Ї обов'¤зковим, хоча б у договор≥ оренди ≥ було передбачено вс≥ необх≥дн≥ умови викупу, визначен≥ абзацом другим частини дев'¤тоњ статт≥ 17 «акону (частина перша статт≥ 27 «акону). 9.3. «акон надаЇ орендарев≥ право в≥дмовитись в≥д викупу об'Їкта оренди (абзац трет≥й частини дев'¤тоњ статт≥ 17 «акону. ќтже, ¤кщо державний орган приватизац≥њ включив такий об'Їкт до перел≥ку тих, що приватизуютьс¤ шл¤хом викупу, за в≥дсутност≥ згоди орендар¤ на приватизац≥ю, у тому числ≥ шл¤хом викупу, арб≥тражний суд не повинен зобов'¤зувати орендар¤ виконувати цю умову договору оренди. «≥ свого боку орендар, в≥дмовившись в≥д приватизац≥њ об'Їкта оренди, втрачаЇ право ≥н≥ц≥ювати продовженн¤ строку д≥њ договору оренди п≥сл¤ його зак≥нченн¤ (частина друга статт≥ 3 ƒекрету аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 15.12.92 N 9-92 "ѕро додаткове регулюванн¤ орендних в≥дносин" з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми). 9.4. « метою приватизац≥њ орендованого ц≥л≥сного майнового комплексу державного п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ, њх структурних п≥дрозд≥л≥в (кр≥м невеликих державних п≥дприЇмств) державн≥ органи приватизац≥њ та орендар≥ можуть заснувати в≥дкрите акц≥онерне товариство (частина перша статт≥ 17 «акону, ¤ке п≥дл¤гаЇ державн≥й реЇстрац≥њ у встановленому законодавством пор¤дку. « моменту реЇстрац≥њ товариства догов≥р оренди вважаЇтьс¤ роз≥рваним, а товариство стаЇ правонаступником прав ≥ обов'¤зк≥в орендар¤ (частина трет¤ статт≥ 17 «акону). якщо ж орендар в≥дмовитьс¤ виступити засновником акц≥онерного товариства, приватизац≥¤ зданого в оренду майна зд≥йснюЇтьс¤ без його згоди шл¤хом продажу акц≥й (часток, пањв), що належать держав≥ у майн≥ акц≥онерного товариства (частина восьма статт≥ 17 та статт¤ 18 «акону. ” цьому випадку догов≥р оренди збер≥гаЇ чинн≥сть дл¤ нового власника приватизованого майна до к≥нц¤ строку д≥њ договору оренди. ѕор¤док перетворенн¤ у процес≥ приватизац≥њ державних, орендних п≥дприЇмств ≥ п≥дприЇмств ≥з зм≥шаною формою власност≥ у в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 11.09.96 N 1099 (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми). 10. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з продажем на аукц≥он≥, за конкурсом об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва, що знаход¤тьс¤ на баланс≥ державних чи комунальних п≥дприЇмств, необх≥дно враховувати, що ц≥ об'Їкти вход¤ть до складу майнових актив≥в таких п≥дприЇмств ≥ можуть бути продан≥ на умовах ≥ в пор¤дку, передбаченому «аконом про малу приватизац≥ю. 11. «г≥дно з абзацом першим пункту 25 ћетодики оц≥нки вартост≥ майна п≥д час приватизац≥њ, затвердженоњ постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 12.10.2000 N 1554 (дал≥ - ћетодика), акти оц≥нки вартост≥ майна, а також висновки експерта про варт≥сть оц≥нюваного майна, тобто в≥рог≥дноњ ц≥ни продажу, п≥дл¤гають затвердженню кер≥вником державного органу приватизац≥њ у двохм≥с¤чний терм≥н з дати оц≥нки (кр≥м випадк≥в, зазначених у п≥дпункт≥ 10 пункту 12 ћетодики). «атверджен≥ у встановленому пор¤дку акт оц≥нки або висновок експерта можуть оспорюватись ≥ визнаватись нед≥йсними на загальних п≥дставах. ” випадку порушенн¤ державним органом приватизац≥њ строку затвердженн¤ акта оц≥нки (висновку експерта) за≥нтересована сторона вправ≥ звернутись з в≥дпов≥дною за¤вою за п≥дпор¤дкован≥стю. јрб≥тражним судам сл≥д мати на уваз≥, що терм≥н д≥њ акта оц≥нки майна (висновку експерта про варт≥сть оц≥нюваного майна та зв≥ту про експертну оц≥нку) обмежений двома м≥с¤ц¤ми з дн¤ його затвердженн¤; терм≥н д≥њ висновку експерта та зв≥ту експерта про експертну оц≥нку оц≥нюваного майна дл¤ реЇстрац≥њ статуту господарського товариства, що створюЇтьс¤ на баз≥ державного майна, - 6 м≥с¤ц≥в в≥д дати затвердженн¤. ¬ окремих випадках цей терм≥н може бути продовжений за р≥шенн¤м державного органу приватизац≥њ, але не б≥льш н≥ж на 3 м≥с¤ц≥, або на строк, необх≥дний дл¤ повторного проведенн¤ аукц≥ону (конкурсу), погодженн¤ у передбачених законодавством випадках умов приватизац≥њ об'Їкта з аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ≥ншими органами виконавчоњ влади. 12. «г≥дно з≥ статтею 13 «акону державний орган приватизац≥њ затверджуЇ склад ком≥с≥њ з приватизац≥њ ≥ встановлюЇ строк поданн¤ проекту плану приватизац≥њ. ¬≥дпов≥дно до абзацу другого частини другоњ статт≥ 14 «акону до розробки проекту плану приватизац≥њ може бути включено проект реорган≥зац≥њ об'Їкта, у ¤кому передбачено створенн¤ на основ≥ його структурних п≥дрозд≥л≥в юридичних ос≥б. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з реорган≥зац≥Їю п≥дприЇмств у процес≥ њх приватизац≥њ шл¤хом вид≥лу структурних п≥дрозд≥л≥в ≥ створенн¤ на њх основ≥ самост≥йних п≥дприЇмств, арб≥тражним судам доц≥льно враховувати таке. «гадана реорган≥зац≥¤ може зд≥йснюватись лише п≥сл¤ прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про приватизац≥ю п≥дприЇмства (а не його структурного п≥дрозд≥лу, перетворюваного у самост≥йне п≥дприЇмство), у тому числ≥ ≥ на п≥дстав≥ за¤вки трудового колективу структурного п≥дрозд≥лу, поданоњ у пор¤дку, передбаченому статтею 12 «акону. ѕ≥сл¤ прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про приватизац≥ю п≥дприЇмства у ц≥лому державний орган приватизац≥њ вправ≥ зд≥йснити реорган≥зац≥ю даного п≥дприЇмства, у тому числ≥ шл¤хом вид≥лу з його складу одного чи дек≥лькох структурних п≥дрозд≥л≥в, дл¤ чого не потр≥бна згода всього трудового колективу п≥дприЇмства. ” раз≥ виникненн¤ спору, пов'¤заного з перетворенн¤м структурних п≥дрозд≥л≥в державних чи комунальних п≥дприЇмств у в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства, арб≥тражний суд маЇ врахувати, що таке перетворенн¤ зд≥йснюЇтьс¤ за р≥шенн¤м трудового колективу цього п≥дрозд≥лу ≥ представника власника, тобто згода трудових колектив≥в ≥нших структурних п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства не потр≥бна. –азом з тим примусовий под≥л господарюючого суб'Їкта можливий за умов, передбачених розд≥лом 3 ѕоложенн¤ про пор¤док под≥лу п≥дприЇмств ≥ об'Їднань та в≥докремленн¤ в≥д них структурних п≥дрозд≥л≥в ≥ одиниць, затвердженого наказом ћ≥н≥стерства економ≥ки ”крањни, ћ≥н≥стерства статистики ”крањни, јнтимонопольного ком≥тету ”крањни в≥д 20.04.94 N 43/79/5, а саме: - можливост≥ орган≥зац≥йного та/або територ≥ального в≥докремленн¤ структурного п≥дрозд≥лу; - в≥дсутност≥ т≥сного технолог≥чного зв'¤зку структурного п≥дрозд≥лу з п≥дприЇмством; - дотриманн¤ вимог антимонопольного законодавства. якщо р≥шенн¤ про заснуванн¤ акц≥онерного товариства на баз≥ структурного п≥дрозд≥лу прийн¤то без дотриманн¤ цих умов, воно може бути визнане нед≥йсним арб≥тражним судом на загальних п≥дставах. р≥м того арб≥тражний суд може визнати нед≥йсними установч≥ документи такого акц≥онерного товариства або р≥шенн¤ про його реЇстрац≥ю. ѕ≥дприЇмства не позбавлен≥ права на зверненн¤ до арб≥тражного суду ≥з за¤вами про визнанн¤ нед≥йсними виданих у процес≥ п≥дготовки до приватизац≥њ акт≥в державних чи ≥нших орган≥в щодо створенн¤, реорган≥зац≥њ чи л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмств. ƒо таких акт≥в належать, зокрема, р≥шенн¤ про перетворенн¤ п≥дприЇмства у в≥дкрите акц≥онерне товариство, про вид≥л з≥ складу п≥дприЇмства структурних п≥дрозд≥л≥в, про створенн¤ на баз≥ цих п≥дрозд≥л≥в самост≥йних п≥дприЇмств тощо. ƒержавн≥ органи приватизац≥њ можуть звертатись до арб≥тражного суду у справах, пов'¤заних з захистом майнових ≥нтерес≥в держави, у тому числ≥ з за¤вами про визнанн¤ нед≥йсними акт≥в державних чи ≥нших орган≥в, виданих з питань, ¤к≥ чинним законодавством в≥днесен≥ до компетенц≥њ державних орган≥в приватизац≥њ. 13. «г≥дно з частиною четвертою статт≥ 14 «акону проект плану приватизац≥њ, розроблений ком≥с≥Їю з приватизац≥њ (статт≥ 13 ≥ 14 «акону), та альтернативний проект плану, поданий трудовим колективом п≥дприЇмства, майно ¤кого приватизуЇтьс¤ (частина трет¤ статт≥ 14 «акону), розгл¤даютьс¤ м≥сцевими органами ‘ƒћ”. ѕлан приватизац≥њ п≥дл¤гаЇ затвердженню цим органом ≥ доведенню до за≥нтересованих ос≥б прот¤гом 10 дн≥в з дати одержанн¤ проект≥в. –≥шенн¤ про затвердженн¤ плану приватизац≥њ в≥дпов≥дно до частини п'¤тоњ статт≥ 14 «акону може бути оскаржено у дес¤тиденний строк безпосередньо до ‘ƒћ” чи ¬ерховноњ –ади јвтономноњ –еспубл≥ки рим незалежно в≥д того, органом ¤кого р≥вн¤ воно прийн¤те. јрб≥тражним судам доц≥льно враховувати таке. 13.1. «акон не визначаЇ терм≥ну, з ¤кого сл≥д обчислювати зазначений у частин≥ п'¤т≥й статт≥ 14 цього «акону строк. ѕроте, оск≥льки право оскарженн¤ р≥шенн¤ державного органу приватизац≥њ надано за≥нтересованим особам, сл≥д д≥йти висновку, що цей строк повинен обчислюватись з дати одержанн¤ р≥шенн¤ за≥нтересованою особою, а не з дати його прийн¤тт¤. Ќедотриманн¤ пор¤дку оскарженн¤ р≥шенн¤ про затвердженн¤ плану приватизац≥њ не позбавл¤Ї за≥нтересованих ос≥б права звернутись за судовим захистом њх прав та ≥нтерес≥в на загальних п≥дставах. 13.2. ќрганам приватизац≥њ, створеним м≥сцевими радами (частина сьома статт≥ 7 «акону, не надано право затверджувати плани приватизац≥њ. ќтже у випадку прийн¤тт¤ цими органами такого р≥шенн¤ воно повинно бути визнано нед≥йсним ¤к таке, що прийн¤то з перевищенн¤м даним органом його компетенц≥њ. Ќа зазначен≥ р≥шенн¤ не поширюЇтьс¤ пор¤док оскарженн¤, передбачений частиною п'¤тою статт≥ 14 «акону. 14. ќдним ≥з способ≥в приватизац≥њ державного майна, визначених статтею 15 «акону, Ї продаж об'Їкт≥в приватизац≥њ на аукц≥он≥ або за конкурсом, орган≥зац≥ю ≥ проведенн¤ ¤ких статт¤ми 17 та 18 «акону про малу приватизац≥ю покладено на органи приватизац≥њ. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 15 «акону продаж об'Їкт≥в приватизац≥њ на аукц≥он≥ або за конкурсом зд≥йснюЇтьс¤ в пор¤дку, встановленому розд≥лом IV «акону про малу приватизац≥ю. јрб≥тражним судам необх≥дно мати на уваз≥, що на аукц≥он≥ або за конкурсом не можуть продаватись об'Їкти, ¤к≥ п≥дл¤гають приватизац≥њ шл¤хом викупу за договором оренди, кр≥м випадк≥в, коли прац≥вники орендного п≥дприЇмства не подали за¤вки на приватизац≥ю. 15. ¬ир≥шуючи питанн¤ щодо можливост≥ оспорюванн¤ насл≥дк≥в аукц≥ону чи конкурсу, арб≥тражн≥ суди повинн≥ виходити з такого. ¬≥дпов≥дно до абзацу третього частини шостоњ статт≥ 17 «акону про малу приватизац≥ю протокол аукц≥ону, п≥дписаний л≥цитатором ≥ покупцем, п≥дл¤гаЇ затвердженню органом приватизац≥њ, ¤кий проводив аукц≥он. јналог≥чна вимога м≥ститьс¤ в абзац≥ третьому частини сьомоњ статт≥ 18 цього ж «акону щодо протоколу зас≥данн¤ конкурсноњ ком≥с≥њ. ¬≥дсутн≥сть згоди державного органу приватизац≥њ на затвердженн¤ протокол≥в аукц≥ону чи конкурсноњ ком≥с≥њ не Ї п≥дставою дл¤ визнанн¤ нед≥йсним договору куп≥вл≥-продажу, укладеного за результатами аукц≥ону, конкурсу, м≥ж органом приватизац≥њ ¤к продавцем ≥ покупцем об'Їкта, оск≥льки укладенн¤ такого договору фактично Ї згодою продавц¤ з насл≥дками аукц≥ону, конкурсу. ¬ир≥шуючи спори про визнанн¤ нед≥йсними акт≥в державних орган≥в приватизац≥њ, арб≥тражн≥ суди повинн≥ враховувати, що зг≥дно з абзацом другим пункту 1 ѕоложенн¤ про представництво ‘онду державного майна ”крањни у район≥, м≥ст≥, затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 15.06.94 N 412, у питанн¤х приватизац≥њ майна, ¤ке перебуваЇ у комунальн≥й власност≥ району чи м≥ста, представництво ‘ƒћ” п≥дзв≥тне в≥дпов≥дн≥й рад≥, тобто власнику майна. ќтже вищесто¤щий орган ‘ƒћ” не вправ≥ скасовувати акти представництва з питань приватизац≥њ або пропонувати скасувати њх представництву. 16. „астиною другою статт≥ 20 «акону про малу приватизац≥ю право звертатись з за¤вами про визнанн¤ нед≥йсними угод, укладених на аукц≥он≥, конкурс≥, надано будь-¤кому учаснику аукц≥ону, конкурсу або державному органу приватизац≥њ. ѕроте арб≥тражним судам необх≥дно мати на уваз≥, що обмеженн¤ кола суб'Їкт≥в, ¤к≥ вправ≥ звертатись з такими за¤вами, стосуЇтьс¤ лише випадк≥в припиненн¤ аукц≥ону, конкурсу ≥ зн¤тт¤ об'Їкта з торг≥в чи конкурсного в≥дбору з п≥дстав, перел≥чених у частин≥ перш≥й ц≥Їњ ж статт≥. « ус≥х ≥нших п≥дстав ≥з за¤вою про визнанн¤ нед≥йсними угод, укладених на аукц≥он≥, конкурс≥, може звернутись ¤к учасник аукц≥ону (конкурсу), так ≥ будь-¤ка особа, чињ права ≥ охоронюван≥ законом ≥нтереси порушено. ѕраво зверненн¤ таких ос≥б ≥з за¤вами про визнанн¤ укладених за результатами аукц≥ону, конкурсу угод нед≥йсними не обмежено будь-¤ким конкретним строком, кр≥м строку позовноњ давност≥. ўо ж до учасник≥в аукц≥ону, конкурсу ≥ орган≥в приватизац≥њ, то дл¤ них встановлений частиною другою статт≥ 20 «акону про малу приватизац≥ю строк поданн¤ за¤ви про визнанн¤ угоди нед≥йсною з п≥дстав, передбачених частиною першою ц≥Їњ статт≥, Ї прис≥чним, ≥ до нього не можуть застосовуватись правила переб≥гу та в≥дновленн¤ строк≥в позовноњ давност≥, ¤к ≥ правила статт≥ 53 јѕ . ÷ей строк встановлено дл¤ визнанн¤ нед≥йсними угод, пов'¤заних з орган≥зац≥Їю та проведенн¤м аукц≥ону, конкурсу, тому в≥н не стосуЇтьс¤ договору куп≥вл≥-продажу об'Їкта приватизац≥њ, що укладаЇтьс¤ за результатами аукц≥ону, конкурсу. ўодо визнанн¤ нед≥йсними таких договор≥в повинн≥ застосовуватись загальн≥ правила, встановлен≥ нормами глави 3 ÷ив≥льного кодексу ”крањни. ѕ≥д зазначеними у частин≥ перш≥й названоњ статт≥ "≥ншими правилами оголошенн¤ та проведенн¤ аукц≥ону, конкурсу", ≥стотне порушенн¤ ¤ких може бути п≥дставою дл¤ визнанн¤ укладеноњ на аукц≥он≥, конкурс≥ угоди нед≥йсною, сл≥д розум≥ти порушенн¤ вимог абзацу другого частини шостоњ ≥ частини сьомоњ статт≥ 16, частини п'¤тоњ ≥ шостоњ статт≥ 17, статт≥ 18 та ≥н. «акону про малу приватизац≥ю. 17. ≤з за¤вою про визнанн¤ нед≥йсним договору куп≥вл≥-продажу, укладеного за результатами аукц≥ону або конкурсу, вправ≥ звернутись до арб≥тражного суду потенц≥йний покупець, ¤кому державний орган приватизац≥њ, що орган≥зував проведенн¤ аукц≥ону чи конкурсу, в≥дмовив у прав≥ брати участь в аукц≥он≥, конкурс≥. ¬≥дпов≥дачами у так≥й справ≥ можуть бути покупець, що придбав об'Їкт на аукц≥он≥ чи за конкурсом, ≥ державний орган приватизац≥њ, що виступав ¤к продавець об'Їкта. ¬ир≥шуючи питанн¤ про визнанн¤ договору куп≥вл≥-продажу нед≥йсним, арб≥тражний суд маЇ враховувати визначений частиною третьою статт≥ 8 «акону перел≥к ос≥б, ¤к≥ не можуть вважатись покупц¤ми, ≥ оц≥нювати причини в≥дмови таким особам у прав≥ брати участь в аукц≥он≥, конкурс≥, виход¤чи з в≥дпов≥дност≥ цих причин чинному законодавству. 18. «г≥дно з частиною другою статт≥ 8 «акону ≥з член≥в трудового колективу п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤, може бути створено господарське товариство. ѕоложенн¤ про пор¤док створенн¤ господарських товариств дл¤ участ≥ в приватизац≥њ об'Їкт≥в групи ј затверджено наказом ‘ƒћ” в≥д 08.10.96 N 1182 (з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми). √осподарське товариство, до складу ¤кого ув≥йшло не менше 50 в≥дсотк≥в прац≥вник≥в п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤ шл¤хом продажу на аукц≥он≥, за конкурсом, користуЇтьс¤ п≥льгами, встановленими частиною третьою статт≥ 25 «акону. ѕроте «аконом не визначено, на ¤кий момент сл≥д обчислювати сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж загальною чисельн≥стю трудового колективу ≥ к≥льк≥стю прац≥вник≥в, що ув≥йшли до складу засновник≥в господарського товариства. «важаючи на те, що встановлен≥ названою вище нормою п≥льги стосуютьс¤ оплати придбаного на аукц≥он≥, за конкурсом об'Їкта приватизац≥њ, можна д≥йти висновку, що таке сп≥вв≥дношенн¤ сл≥д обчислювати на момент наданн¤ п≥льг, тобто укладенн¤ договору куп≥вл≥-продажу. Ќеобх≥дно також мати на уваз≥, що особи, зазначен≥ у частин≥ друг≥й статт≥ 25 «акону, мають право лише на п≥льги, встановлен≥ частиною першою ц≥Їњ ж статт≥, оск≥льки ц≥ особи не Ї прац≥вниками п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤. ќтже у раз≥ коли з матер≥ал≥в справи буде встановлено, що до складу господарського товариства ув≥йшли сторонн≥ особи, у арб≥тражного суду Ї правов≥ п≥дстави дл¤ визнанн¤ нед≥йсними ¤к установчих документ≥в такого товариства, так ≥ укладеного ним договору куп≥вл≥-продажу. якщо господарське товариство, створене членами трудового колективу, не стало переможцем конкурсу (аукц≥ону), воно зг≥дно з частиною другою статт≥ 11 ”казу ѕрезидента ”крањни в≥д 30.12.94 N 827/94 "ѕро заходи щодо прискоренн¤ процесу малоњ приватизац≥њ в ”крањн≥" (з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми) маЇ право одержати 10% з ц≥ни продажу об'Їкта з в≥дпов≥дного позабюджетного фонду приватизац≥њ або з рахунку орендодавц¤ прим≥щенн¤ (бюджету м≥сцевого самовр¤дуванн¤). “ому та обставина, що покупець не розрахувавс¤ за придбаний об'Їкт, не повинна ущемл¤ти майнов≥ ≥нтереси цього товариства. Ќалежн≥ товариству 10% кошт≥в з ц≥ни продажу обчислюютьс¤, виход¤чи з загальноњ ц≥ни у грошовому вираженн≥, хоча б об'Їкт було продано за майнов≥ сертиф≥кати, земельн≥ бони тощо. ( ѕункт 19 виключено на п≥дстав≥ Ћиста ¬ищого арб≥тражного суду N 01-8/609 в≥д 23.05.2001 ) 19. —таттею 27 «акону та статтею 23 «акону про малу приватизац≥ю передбачено укладенн¤ м≥ж продавцем ≥ покупцем договору куп≥вл≥-продажу об'Їкта приватизац≥њ. ÷≥ угоди ¤к окрема юридична категор≥¤ угод мають назву "угоди приватизац≥њ" (статт¤ 27 «акону) ≥ Ї особливими договорами куп≥вл≥-продажу державного майна, на ¤к≥ поширюютьс¤ також в≥дпов≥дн≥ норми цив≥льного законодавства про угоди, ¤кщо ≥нше не випливаЇ ≥з законодавства про приватизац≥ю. ” раз≥ ухиленн¤ одн≥Їњ з стор≥н в≥д укладенн¤ такого договору арб≥тражний суд вправ≥ спонукати укласти цей догов≥р лише продавц¤. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних ≥з спонуканн¤м до укладенн¤ названого договору, арб≥тражним судам сл≥д враховувати, зокрема, таке. ¬≥дмова у приватизац≥њ можлива виключно у випадках, зазначених в≥дпов≥дно у частин≥ трет≥й статт≥ 12 «акону та абзац≥ другому частини п'¤тоњ статт≥ 7 «акону про малу приватизац≥ю. ” решт≥ випадк≥в, тобто коли державними органами приватизац≥њ у встановленому пор¤дку прийн¤то р≥шенн¤ щодо приватизац≥њ об'Їкта, такий орган в подальшому не вправ≥ в≥дмовити в укладенн≥ договору куп≥вл≥-продажу об'Їкта приватизац≥њ. ” раз≥ його ухиленн¤ в≥д укладенн¤ такого договору арб≥тражний суд за позовом покупц¤ вправ≥ спонукати продавц¤ укласти названий догов≥р, за умови, що р≥шенн¤ про приватизац≥ю об'Їкта не суперечить закону. «г≥дно з частиною третьою статт≥ 23 «акону про малу приватизац≥ю до договору куп≥вл≥-продажу державного майна включаютьс¤ зобов'¤занн¤ стор≥н, ¤к≥ були визначен≥ умовами аукц≥ону, конкурсу чи викупу, в≥дпов≥дальн≥сть та правов≥ насл≥дки невиконанн¤ умов договору. ” раз≥ виникненн¤ спору щодо включенн¤ до проекту договору куп≥вл≥-продажу в≥дпов≥дних пункт≥в або внесенн¤ њх до вже укладеного договору (¤кщо з ¤коњсь причини њх не було включено до проекту) арб≥тражному суду необх≥дно виходити з того, що згаданий припис закону маЇ ≥мперативний характер, ≥ зазначен≥ в ньому умови обов'¤зково мають м≥ститис¤ у договор≥. 20. ќск≥льки в≥дпов≥дно до частини четвертоњ статт≥ 27 «акону та частини першоњ статт≥ 23 «акону про малу приватизац≥ю догов≥р куп≥вл≥-продажу п≥дл¤гаЇ нотар≥альному посв≥дченню, ухиленн¤ покупц¤ в≥д посв≥дченн¤ договору повинно т¤гти за собою насл≥дки, передбачен≥ статтею 47 ÷ив≥льного кодексу ”крањни. 21. јрб≥тражним судам сл≥д звернути увагу на те, що зг≥дно з частиною п'¤тою статт≥ 27 «акону догов≥р куп≥вл≥-продажу може бути роз≥рвано або визнано нед≥йсним за р≥шенн¤м суду або арб≥тражного суду у раз≥ невиконанн¤ одн≥Їю з стор≥н у визначен≥ строки зобов'¤зань, передбачених договором, зокрема, тих, перел≥к ¤ких наведений у частин≥ друг≥й статт≥ 5 «акону. ¬≥дпов≥дальн≥сть покупц≥в за порушенн¤ умов договору куп≥вл≥-продажу об'Їкта приватизац≥њ передбачено частинами четвертою ≥ п'¤тою статт≥ 29 «акону та постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 21.08.97 N 910 "ѕро пор¤док сплати ≥ розм≥р неустойки за повну або часткову несплату покупц¤ми кошт≥в за об'Їкти приватизац≥њ". ¬ир≥шуючи пов'¤зан≥ з порушенн¤м покупцем умов договору куп≥вл≥-продажу спори, арб≥тражний суд повинен виходити з того, що зазначена у пункт≥ другому названоњ постанови пен¤ за несвоЇчасну сплату неустойки чинним законодавством не передбачена. ўо ж до санкц≥й, зазначених у статт≥ 29 «акону, у тому числ≥ з питань внесенн¤ ≥нвестиц≥й, то вони застосовуютьс¤ прот¤гом д≥њ договору куп≥вл≥-продажу з урахуванн¤м строк≥в позовноњ давност≥ (статт≥ 71 ≥ 72 ÷ив≥льного кодексу ”крањни, ¤к≥ обчислюютьс¤ з дати, коли певн≥ суми повинн≥ були бути внесен≥. ѕор¤док поверненн¤ у державну власн≥сть об'Їкт≥в приватизац≥њ у раз≥ роз≥рванн¤ або визнанн¤ нед≥йсними договор≥в куп≥вл≥-продажу таких об'Їкт≥в (дал≥ - ѕор¤док) затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 18.01.2001 N 32. ¬≥дпов≥дно до пункту 8 ѕор¤дку розм≥р збитк≥в, завданих об'Їкту приватизац≥њ за час волод≥нн¤ ним покупцем, обчислюЇтьс¤ зг≥дно з ѕор¤дком визначенн¤ розм≥ру збитк≥в в≥д розкраданн¤, нестач≥, знищенн¤ (псуванн¤) матер≥альних ц≥нностей, затверджених постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 22.01.96 N 116. ўо ж до ≥нших збитк≥в, кр≥м завданих об'Їкту приватизац≥њ, то вони за зм≥стом пункту 9 ѕор¤дку в≥дшкодовуютьс¤ на загальних п≥дставах, визначених законодавством. 22. «азначен≥ у частин≥ друг≥й статт≥ 27 зобов'¤занн¤ збер≥гають свою д≥ю дл¤ ос≥б, ¤к≥ придбають об'Їкт приватизац≥њ у раз≥ його в≥дчуженн¤ прот¤гом терм≥ну д≥њ цих зобов'¤зань. “аке в≥дчуженн¤ можливо виключно за згодою державного органу приватизац≥њ, ¤кий зд≥йснюЇ контроль за виконанн¤м зобов'¤зань (частина друга статт≥ 27 «акону. Ќедодержанн¤ ц≥Їњ вимоги Ї п≥дставою дл¤ визнанн¤ в≥дпов≥дноњ угоди нед≥йсною зг≥дно ≥з статтею 48 ÷ив≥льного кодексу ”крањни. ѕор¤док наданн¤ державними органами приватизац≥њ згоди на подальше в≥дчуженн¤ об'Їкт≥в, придбаних покупц¤ми державного майна за договорами куп≥вл≥-продажу затверджено наказом ‘ƒћ” в≥д 30.03.2001 N 500. ( Ћист доповнено пунктом 22 зг≥дно з Ћистом ¬ищого арб≥тражного суду N 01-8/609 в≥д 23.05.2001 ) 23. «г≥дно з «аконом про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥ приватизац≥њ п≥дл¤гають п≥дприЇмства агропромислового комплексу, ¤к≥ перебувають у загальнодержавн≥й, республ≥канськ≥й (јвтономноњ –еспубл≥ки рим) та комунальн≥й власност≥, дл¤ ¤ких основним видом д≥¤льност≥ Ї виробництво, переробка ≥ реал≥зац≥¤ с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ та продукц≥њ рибного ≥ л≥сового господарства, виконанн¤ роб≥т ≥ наданн¤ послуг с≥льськогосподарським товаровиробникам. ѕерел≥к таких п≥дприЇмств затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 12.06.96 N 638 "ѕро п≥дприЇмства, що приватизуютьс¤ з урахуванн¤м особливостей, визначених законодавством дл¤ агропромислового комплексу" (з≥ зм≥нами, внесеними постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 17.09.96 N 1144. ѕ≥дприЇмства агропромислового комплексу, на в≥дм≥ну в≥д ≥нших, можуть приватизуватись т≥льки шл¤хом перетворенн¤ њх або у колективн≥ с≥льськогосподарськ≥ п≥дприЇмства, або у в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства в пор¤дку, передбаченому постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 11.09.96 N 1099. “обто п≥дприЇмства агропромислового комплексу, ¤к правило, не можуть бути продан≥ з аукц≥ону або за конкурсом, а також приватизован≥ шл¤хом викупу зданого в оренду майна чи продажу державноњ частки (акц≥й, пањв) у майн≥ п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤, на фондов≥й б≥рж≥ або ≥ншим способом, ¤кий передбачаЇ конкуренц≥ю покупц≥в. –≥шенн¤ державного органу приватизац≥њ, ¤ким визначено ≥нший н≥ж передбачено «аконом про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥ спос≥б приватизац≥њ, не в≥дпов≥датиме вимогам цього «акону. 24. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 2, частини третьоњ статт≥ 8, статей 9, 11, 13, 14 ≥ 15 «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥ приватизац≥¤ майна перел≥чених у цих статт¤х п≥дприЇмств зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом перетворенн¤ њх виключно у в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства. ¬ин¤ток з цього правила становл¤ть т≥ з названих у статт≥ 2 «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥ п≥дприЇмства та п≥дприЇмства з≥ зм≥шаною формою власност≥, сума вартост≥ майна ¤ких недостатн¤ дл¤ формуванн¤ статутного фонду в≥дкритого акц≥онерного товариства (статт¤ 24 «акону ”крањни "ѕро господарськ≥ товариства". “ак≥ п≥дприЇмства можуть приватизуватись шл¤хом викупу майна њх прац≥вниками ≥ прир≥вн¤ними до них особами (частина трет¤ статт≥ 3 «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥). 25. ѕ≥дприЇмства, зазначен≥ у статт¤х 2, 13 ≥ 15 «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥, ¤к≥ створен≥ шл¤хом викупу зданого в оренду державного майна до набранн¤ ним чинност≥, п≥дл¤гають перетворенню у в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства, ¤кщо вони мають або мали пр¤м≥ догов≥рн≥ зв'¤зки з с≥льськогосподарськими товаровиробниками, що Ї дл¤ них постачальниками сировини, споживачами роб≥т чи послуг. „астиною другою пункту 12 ѕостанови ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥д 17.06.94 N 59/94-¬– "ѕро подоланн¤ кризового стану в агропромисловому комплекс≥" органам приватизац≥њ заборонено укладати договори оренди майна п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й агропромислового комплексу та додатков≥ угоди на право його викупу без участ≥ с≥льськогосподарських товаровиробник≥в. ”годи, укладен≥ без њх участ≥, сл≥д визнавати нед≥йсними ¤к так≥, що не в≥дпов≥дають вимогам законодавства. 26. ѕриватизац≥¤ об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва агропромислового комплексу, ¤к≥ не були приватизован≥ до набранн¤ чинност≥ «аконом про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥, в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д загальних правил, визначених ≥ншим законодавством ”крањни з питань приватизац≥њ державного майна. ÷¤ в≥дм≥нн≥сть пол¤гаЇ у тому, що об'Їкти незавершеного буд≥вництва агропромислового комплексу можуть передаватись органами приватизац≥њ с≥льськогосподарським п≥дприЇмствам (у тому числ≥ недержавним) дл¤ завершенн¤ њх буд≥вництва з наступним пр≥оритетним правом викупу прац≥вниками цих п≥дприЇмств державноњ частки майна у зазначених об'Їктах (статт¤ 17 «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥. «г≥дно з≥ статтею 19 «акону ≥нформац≥¤ про приватизац≥ю будь-¤кого об'Їкта повинна вм≥щувати, зокрема, умови його продажу. “акою умовою щодо об'Їкта незавершеного буд≥вництва агропромислового комплексу Ї обов'¤зок потенц≥йного покупц¤ добудувати об'Їкт, п≥сл¤ чого покупець набуваЇ пр≥оритетного права викупу державноњ частки майна у даному об'Їкт≥. 27. ќск≥льки статт¤ 17 «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥ не носить ≥мперативного характеру, сл≥д д≥йти висновку, що в раз≥, коли жодне с≥льськогосподарське п≥дприЇмство прот¤гом 30 дн≥в з дн¤ опубл≥куванн¤ перел≥ку об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва, ¤к≥ п≥дл¤гають приватизац≥њ, не звернетьс¤ з в≥дпов≥дною за¤вою до органу приватизац≥њ, останн≥й, керуючись статтею 14 «акону ”крањни "ѕро особливост≥ приватизац≥њ об'Їкт≥в незавершеного буд≥вництва" вправ≥ прийн¤ти р≥шенн¤ про продаж цього об'Їкта на аукц≥он≥ або за конкурсом на загальних п≥дставах, тобто ¤к з вимогою щодо завершенн¤ буд≥вництва, так ≥ без нењ (частина друга статт≥ 16 «акону про малу приватизац≥ю. 28. Ќа п≥дстав≥ «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥ наказом ‘ƒћ” в≥д 17.08.2000 N 1718 затверджено ѕоложенн¤ про план приватизац≥њ нес≥льськогосподарських п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й агропромислового комплексу. ѕерел≥к таких п≥дприЇмств наведено у пункт≥ 2 розд≥лу 1 цього ѕоложенн¤. ќдночасно у пункт≥ 2 ѕоложенн¤ про пор¤док приватизац≥њ майна радгосп≥в та ≥нших державних с≥льськогосподарських п≥дприЇмств, а також заснованих на њх баз≥ орендних п≥дприЇмств, затвердженого вищеназваним наказом, визначено п≥дприЇмства, що вважаютьс¤ с≥льськогосподарськими. ƒо таких в≥днесено п≥дприЇмства, ¤к≥ зг≥дно з ласиф≥кац≥Їю вид≥в економ≥чноњ д≥¤льност≥ ( ¬≈ƒ), затвердженою ≥ введеною в д≥ю наказом ƒержстандарту ”крањни в≥д 22.10.96 N 441, мають коди в≥д 01.1 до 01.3. ќтже у вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з приватизац≥Їю п≥дприЇмств агропромислового комплексу, арб≥тражним судам необх≥дно керуватись згаданими вище ѕоложенн¤ми та ласиф≥кац≥Їю вид≥в економ≥чноњ д≥¤льност≥. «аступник √олови ¬ищого арб≥тражного суду ”крањни ј.ќсетинський |