”становить в качестве домашней!



 
                  ¬»ў»… ј–Ѕ≤“–ј∆Ќ»… —”ƒ ” –јѓЌ»

                        ≤Ќ‘ќ–ћј÷≤…Ќ»… Ћ»—“

N 01-8/500 в≥д 25.04.2001
                                           јрб≥тражн≥ суди ”крањни


       ѕро де¤к≥ питанн¤ практики застосуванн¤ у вир≥шенн≥
      спор≥в законодавства про приватизац≥ю державного майна


          ( ≤з зм≥нами, внесеними зг≥дно з Ћистом ¬ищого
                                       арб≥тражного суду 
            N 01-8/609  в≥д 23.05.2001 )


     ” зв'¤зку з виникненн¤м у судов≥й практиц≥ питань, пов'¤заних
≥з  застосуванн¤м законодавства про приватизац≥ю державного майна,
та на п≥дстав≥ вивченн¤ в≥дпов≥дноњ судовоњ практики  вважаЇмо  за
необх≥дне  звернути  увагу  на  де¤к≥  приписи законодавства,  ¤ке
регулюЇ в≥дносини приватизац≥њ.

     1. ѕриватизац≥¤ державного майна  (кр≥м  об'Їкт≥в  державного
земельного     ≥    житлового    фонд≥в,    а    також    об'Їкт≥в
соц≥ально-культурного призначенн¤,  що ф≥нансуютьс¤  з  державного
бюджету, в тому числ≥ об'Їкт≥в сфери охорони здоров'¤, за вин¤тком
тих,  ¤к≥ належать п≥дприЇмствам,  що приватизуютьс¤) зд≥йснюЇтьс¤
в≥дпов≥дно до вимог чинного законодавства, зокрема:
     1.1. ƒержавноњ програми приватизац≥њ,  ¤ка зг≥дно
з≥ статтею  4  «акону  ”крањни "ѕро приватизац≥ю державного майна"
розробл¤Їтьс¤  ‘ондом  державного  майна  ”крањни  ≥
затверджуЇтьс¤  законом ”крањни (дал≥ - ѕрограма),  та в≥дпов≥дних
рег≥ональних програм;
     1.2. «акону   ”крањни  "ѕро  приватизац≥ю  державного  майна"
в≥д 04.03.92 (у редакц≥њ «акону ”крањни  в≥д  19.02.97
(з подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми), дал≥ - «акон);
     1.3. «акону  ”крањни  "ѕро  приватизац≥ю  невеликих державних
п≥дприЇмств (малу  приватизац≥ю)"   в≥д  06.03.92 (у
редакц≥њ «акону ”крањни в≥д 15.05.96   (з  подальшими
зм≥нами ≥ доповненн¤ми), дал≥ - «акон про малу приватизац≥ю);
     1.4. «акону  ”крањни  "ѕро  особливост≥  приватизац≥њ майна в
агропромисловому комплекс≥"    в≥д  10.07.96  (з
подальшими зм≥нами ≥ доповненн¤ми,  дал≥ - «акон  про  особливост≥
приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥).
     Ќазван≥ закони не регулюють зм≥ну орган≥зац≥йно-правових форм
власност≥ колгосп≥в та п≥дприЇмств споживчоњ  кооперац≥њ  (частина
друга статт≥ 3 «акону.
     ≤нш≥ нормативно-правов≥ акти з питань  приватизац≥њ,  у  тому
числ≥  видан≥  ‘ондом  державного  майна  ”крањни  (дал≥  - ‘ƒћ”),
застосовуютьс¤ у вир≥шенн≥ пов'¤заних з приватизац≥Їю спор≥в, ¤кщо
вони в≥дпов≥дають вимогам названих закон≥в (частина друга статт≥ 4
јрб≥тражного  процесуального  кодексу ”крањни,  дал≥ -
јѕ ).
     ƒо в≥дносин приватизац≥њ застосовуЇтьс¤ законодавство,  чинне
на момент виникненн¤ цих в≥дносин.

     2. ¬≥дпов≥дно  до  частини  другоњ  статт≥  1 «акону про малу
приватизац≥ю   до  неврегульованих  ним  в≥дносин з
приватизац≥њ невеликих державних п≥дприЇмств застосовуютьс¤  норми
«акону.  «г≥дно  з≥  статтею  30  «акону  спори,  що
виникають у  процес≥  приватизац≥њ,  вир≥шуютьс¤  в  установленому
пор¤дку  судом або арб≥тражним судом в≥дпов≥дно до њх компетенц≥њ.
¬изначаючи  п≥дв≥домч≥сть  та  п≥дсудн≥сть  спору,  пов'¤заного  з
приватизац≥Їю державного майна, арб≥тражний суд повинен виходити з
вимог статей 1 ≥ 2 та розд≥лу III јѕ  .

     3.  оло суб'Їкт≥в приватизац≥њ  визначено  статтею  6 «акону,  
зг≥дно  з  ¤кою цими суб'Їктами Ї:  державн≥ органи
приватизац≥њ,  покупц≥ (њх представники) та  посередники.  ѕерел≥к
ос≥б, ¤к≥ можуть бути покупц¤ми, наведено у статт≥ 8 «акону.
     Ќа в≥дм≥ну в≥д статт≥ 8 «акону  абзацом  четвертим
частини другоњ статт≥ 5 «акону про малу приватизац≥ю  з
числа  ос≥б,  що  можуть  бути  покупц¤ми,  виключено  тих,   ¤ким
законодавством  заборонено  займатис¤  п≥дприЇмницькою  д≥¤льн≥стю
(статт¤ 2 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмництво". —татт¤ 5
«акону про  малу  приватизац≥ю   не передбачаЇ також
участ≥ посередник≥в у мал≥й приватизац≥њ.

     4. «д≥йсненн¤  приватизац≥њ  державного  майна  покладено  на
органи,  перел≥к ¤ких наведено у частинах перш≥й,  шост≥й ≥ сьом≥й
статт≥ 7 «акону. “акими органами Ї:
     - ‘онд державного майна ”крањни,  його рег≥ональн≥ в≥дд≥ленн¤
та представництва - щодо майна, ¤ке Ї державною власн≥стю;
     - органи  приватизац≥њ  в  јвтономн≥й  –еспубл≥ц≥  рим - щодо
майна,  ¤ке Ї у власност≥  јвтономноњ  –еспубл≥ки   рим  зг≥дно  з
постановою  аб≥нету   ћ≥н≥стр≥в   ”крањни   в≥д   14.04.94  N  238
"ѕро  розмежуванн¤  державного  майна  ”крањни  м≥ж
загальнодержавною  власн≥стю  та  власн≥стю  јвтономноњ –еспубл≥ки
 рим";
     Ќазван≥ органи  складають  Їдину  систему  державних  орган≥в
приватизац≥њ  в  ”крањн≥,  повноваженн¤  ¤ких  визначено  частиною
третьою статт≥  7  «акону.  ƒо компетенц≥њ цих орган≥в
в≥днесено,  зокрема,  продаж  державного  майна  у  процес≥   його
приватизац≥њ.
     «акон  не  надаЇ  державним  органам  приватизац≥њ
права делегувати своњ повноваженн¤ будь-¤кому ≥ншому органу,  тому
договори куп≥вл≥-продажу,  укладен≥  ≥ншим  н≥ж  державний   орган
приватизац≥њ продавцем, повинн≥ визнаватись нед≥йсними на п≥дстав≥
статт≥ 48 ÷ив≥льного кодексу ”крањни.
     ўодо майна,  ¤ке  перебуваЇ у комунальн≥й власност≥,  то його
продаж зд≥йснюЇтьс¤ органами,  створюваними в≥дпов≥дними м≥сцевими
радами  та  њм  п≥дпор¤дкованими,  п≥дзв≥тними  ≥  п≥дконтрольними
(частина сьома статт≥ 7 «акону.

     5. ѕерел≥к  об'Їкт≥в  державноњ  власност≥,   що   п≥дл¤гають
приватизац≥њ, визначено    частиною   першою   статт≥   5  «акону.  
–азом з тим у частин≥ друг≥й ц≥Їњ ж статт≥ визначено
об'Їкти,   ¤к≥   не   п≥дл¤гають   приватизац≥њ  у  зв'¤зку  з  њх
загальнодержавним значенн¤м, а також передбачено, що не п≥дл¤гають
приватизац≥њ   казенн≥   п≥дприЇмства.   ¬ир≥шуючи   питанн¤   про
належн≥сть конкретного об'Їкта до одного з в≥дпов≥дних  перел≥к≥в,
арб≥тражн≥ суди повинн≥ виходити також з вимог «акону ”крањни "ѕро
перел≥к об'Їкт≥в  права  державноњ  власност≥,  що  не  п≥дл¤гають
приватизац≥њ"  та ѕостанови ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥д
10.07.96 N 291/96-¬– "ѕро  пор¤док  введенн¤  в  д≥ю
«акону    ”крањни    "ѕро   особливост≥   приватизац≥њ   майна   в
агропромисловому комплекс≥",  ¤кою,  зокрема,  затверджено ѕерел≥к
державних  п≥дприЇмств  та орган≥зац≥й агропромислового комплексу,
приватизац≥¤ майна ¤ких зд≥йснюЇтьс¤ за  погодженн¤м  з   аб≥нетом
ћ≥н≥стр≥в ”крањни (з подальшими зм≥нами).
     ” розгл¤д≥  пов'¤заних з приватизац≥Їю державного майна справ
арб≥тражному суду сл≥д пересв≥дчуватис¤  у  додержанн≥  державними
органами приватизац≥њ  вимог  названих  «акону     та
ѕостанови.

     6. Ќа п≥дстав≥ частини четвертоњ статт≥ 12 «акону 
та частини  шостоњ  статт≥  7   «акону   про   малу   приватизац≥ю
з  моменту  прийн¤тт¤ р≥шенн¤ про приватизац≥ю майна
державного п≥дприЇмства стосовно цього  п≥дприЇмства  припин¤Їтьс¤
чинн≥сть окремих норм «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥".  
“ак≥  п≥дприЇмства  не  вправ≥  без  дозволу  органу
приватизац≥њ  укладати  угоди куп≥вл≥-продажу,  передач≥,  обм≥ну,
здач≥ в оренду  майна,  що  знаходитьс¤  у  в≥данн≥  п≥дприЇмства,
надавати   це  майно  безоплатно,  списувати  його,  випускати  та
придбавати ц≥нн≥ папери,  надавати та одержувати  певного  розм≥ру
кредити.
     јрб≥тражним судам необх≥дно мати на уваз≥,  що укладен≥ у цей
пер≥од п≥дприЇмством всупереч вимогам названих норм угоди  повинн≥
визнаватись нед≥йсними ¤к так≥,  що не в≥дпов≥дають закону (статт¤
48 ÷ив≥льного кодексу ”крањни.

     7. «г≥дно  з≥  статтею  12 «акону  ≥н≥ц≥атива щодо
приватизац≥њ  певного  об'Їкта  може  виходити  ¤к   в≥д   орган≥в
приватизац≥њ,  так ≥ в≥д покупц≥в, що визнаютьс¤ такими в≥дпов≥дно
до статт≥ 8 «акону.  ¬≥дмова  у  приватизац≥њ  припустима  лише  з
п≥дстав,  визначених  частиною третьою статт≥ 12 «акону та абзацом
другим частини  п'¤тоњ  статт≥  7  «акону про  малу  приватизац≥ю.  
јкти орган≥в приватизац≥њ про в≥дмову у приватизац≥њ
можуть визнаватись нед≥йсними на загальних  п≥дставах  за  за¤вами
за≥нтересованих ос≥б.
     ” раз≥ ухиленн¤ державного органу приватизац≥њ  в≥д  розгл¤ду
за¤ви   про   приватизац≥ю  особа,  за¤ву  ¤коњ  не  розгл¤нуто  у
встановлений законом строк,  не  позбавлена  права  звернутись  до
арб≥тражного  суду  з  за¤вою  про  спонуканн¤  державного  органу
приватизац≥њ прийн¤ти належне р≥шенн¤.  ” цих випадках арб≥тражний
суд вправ≥ на п≥дстав≥ статт≥ 90 јѕ  винести на адресу
в≥дпов≥дного  органу  приватизац≥њ  окрему ухвалу про необх≥дн≥сть
прит¤гненн¤ винних ос≥б до передбаченоњ частиною третьою статт≥ 29
«акону  адм≥н≥стративноњ в≥дпов≥дальност≥.
     јрб≥тражним судам сл≥д мати на уваз≥ р≥шенн¤   онституц≥йного
—уду  ”крањни  в≥д  13.12.2000  N  14-рп,  ¤ким
передбачено таке.
     ѕоложенн¤ частин  першоњ,  третьоњ  статт≥  7 «акону про малу
приватизац≥ю  щодо ≥н≥ц≥ативи  покупц≥в  про  включенн¤
в≥дпов≥дного   майна   до   перел≥ку   об'Їкт≥в,   що   п≥дл¤гають
приватизац≥њ,  треба  розум≥ти  ¤к   право   покупц¤   пропонувати
проведенн¤  приватизац≥њ  конкретного об'Їкта малоњ приватизац≥њ у
вказаний ним спос≥б, зокрема, шл¤хом викупу.
     ѕропозиц≥¤ покупц¤   щодо   способу   приватизац≥њ   п≥дл¤гаЇ
розгл¤ду у визначений законом строк,  але вона не  Ї  обов'¤зковою
дл¤  орган≥в,  ¤к≥  визначають  або затверджують перел≥ки об'Їкт≥в
малоњ приватизац≥њ,  за вин¤тком випадк≥в, передбачених статтею 11
«акону про малу приватизац≥ю  та ≥ншими законами.
     ѕоложенн¤ частини   п'¤тоњ   статт≥   7   «акону   про   малу
приватизац≥ю  сл≥д розум≥ти так, що органи приватизац≥њ
зобов'¤зан≥  розгл¤нути  подан≥  покупц¤ми  за¤ви   та,   у   раз≥
в≥дсутност≥   встановлених  цим  «аконом  п≥дстав  дл¤  в≥дмови  у
приватизац≥њ,  включити   конкретне   п≥дприЇмство   до   перел≥ку
об'Їкт≥в,  що  п≥дл¤гають приватизац≥њ у встановлений спос≥б,  або
прийн¤ти р≥шенн¤ про в≥дмову в приватизац≥њ.
     ¬ключенн¤ п≥дприЇмства  до  ≥ншого,  н≥ж  пропонуЇ  покупець,
перел≥ку об'Їкт≥в приватизац≥њ не може розгл¤датис¤ ¤к  в≥дмова  у
приватизац≥њ.

     8. ¬ичерпний  перел≥к  способ≥в приватизац≥њ державного майна
визначено статтею 15 «акону, статтею 3 «акону про малу
приватизац≥ю,  в≥дпов≥дними  статт¤ми  «акону   про
особливост≥ приватизац≥њ   майна   в   агропромисловому  комплекс≥
та ѕрограмою.
     ѕунктом 51  розд≥лу  IX  ƒержавноњ  програми  приватизац≥њ на
2000-2002  роки  (затверджена  «аконом  ”крањни   в≥д   18.05.2000
N 1723-III  передбачено право пр≥оритетного (п≥льгового)
викупу орендарем орендованого державного майна (буд≥вл≥,  споруди,
прим≥щенн¤) за умови зд≥йсненн¤ ним за рахунок власних  кошт≥в  за
згодою   орендодавц¤   нев≥докремленого  пол≥пшенн¤  (кап≥тального
ремонту тощо) варт≥стю не менше 25%  залишковоњ  вартост≥  буд≥вл≥
(споруди,  прим≥щенн¤).  ”  випадку ¤кщо залишкова варт≥сть такого
пол≥пшенн¤  менша  25%  (поточний   ремонт)   орендована   буд≥вл¤
(споруда,   прим≥щенн¤)  приватизуЇтьс¤  на  конкурентних  засадах
(аукц≥он,  конкурс),  а орендар, ¤кий не став переможцем конкурсу,
аукц≥ону,   одержуЇ   право   на   грошову   компенсац≥ю  вартост≥
зд≥йсненного пол≥пшенн¤ за рахунок кошт≥в,  отриманих в≥д  продажу
об'Їкта   приватизац≥њ.   ”   випадку  в≥дмови  державного  органу
приватизац≥њ сплатити орендарев≥ таку компенсац≥ю  сп≥рн≥  питанн¤
щодо њњ ст¤гненн¤ можуть бути предметом судового розгл¤ду.  ” раз≥
зд≥йсненн¤ пол≥пшенн¤ орендованого майна  за  власною  ≥н≥ц≥ативою
без  погодженн¤ з орендодавцем орендар не набуваЇ права п≥льгового
викупу державного майна та втрачаЇ  право  на  в≥дпов≥дну  грошову
компенсац≥ю  незалежно  в≥д  обс¤гу  та  вартост≥ нев≥докремленого
пол≥пшенн¤ (абзац 3 частини другоњ статт≥ 27 «акону  ”крањни  "ѕро
оренду державного та комунального майна".
     «азначене не   стосуЇтьс¤   продажу   об'Їкт≥в  незавершеного
буд≥вництва шл¤хом некомерц≥йного  конкурсу  з  умовою  завершенн¤
спорудженн¤ довгобуд≥в.
     јрб≥тражним судам  необх≥дно   враховувати,   що   зд≥йсненн¤
приватизац≥њ  способом,  не передбаченим чинним законодавством дл¤
даного  об'Їкта,  Ї  п≥дставою  дл¤  визнанн¤  угоди  приватизац≥њ
нед≥йсною.    Ќаприклад,    ¤кщо   приватизац≥¤   об'Їкта   оренди
зд≥йснюЇтьс¤ не  шл¤хом  викупу  орендованого  майна,  цей  об'Їкт
повинен   бути   виставлений   на   аукц≥он   або  конкурс.  ≤нш≥,
неконкурентн≥,   способи   продажу   державного    майна    можуть
застосовуватись  лише щодо об'Їкт≥в,  не проданих на аукц≥он≥,  за
конкурсом,  ≥ у  пор¤дку,  передбаченому  абзацом  другим  частини
першоњ статт≥ 21 «акону про малу приватизац≥ю.
     јрб≥тражний суд,  визнаючи нед≥йсним акт в≥дпов≥дного  органу
приватизац≥њ,  не  вправ≥  своњм р≥шенн¤м зм≥нювати чи скасовувати
визначений зг≥дно з законодавством спос≥б приватизац≥њ конкретного
об'Їкта.  ¬имоги  за≥нтересованоњ  особи  щодо зм≥ни чи скасуванн¤
способу приватизац≥њ  розгл¤ду  арб≥тражним  судом  не  п≥дл¤гають
(абзац перший пункту 1 частини першоњ статт≥ 12 јѕ .

     9. ќдним  ≥з  способ≥в  приватизац≥њ державного майна Ї викуп
його за договором оренди.  якщо догов≥р оренди не  припинив  свого
≥снуванн¤  (статт¤  26  «акону  ”крањни  "ѕро оренду державного та
комунального майна",  державний орган приватизац≥њ не
вправ≥ приймати р≥шенн¤ про приватизац≥ю цього  майна  ≥ншим  кр≥м
викупу  способом,  а  в раз≥ прийн¤тт¤ такого р≥шенн¤ воно повинно
визнаватись нед≥йсним за позовом за≥нтересованоњ особи. ¬ин¤тком з
цього   правила   Ї   в≥дсутн≥сть   за¤ви   прац≥вник≥в  орендного
п≥дприЇмства на його приватизац≥ю.
     ” вир≥шенн≥ спор≥в,  пов'¤заних з приватизац≥Їю  орендованого
майна, арб≥тражним судам необх≥дно враховувати таке.
     9.1. ¬≥дпов≥дно   до   частини   дев'¤тоњ  статт≥  17  «акону
орендар маЇ право на викуп  об'Їкта  оренди,  ¤кщо  це
було передбачено договором оренди,  укладеним до набранн¤ чинност≥
«аконом ”крањни "ѕро  оренду  державного та  комунального  майна".  
якщо  ж  догов≥р  оренди  укладено  п≥сл¤  набранн¤
чинност≥ цим «аконом або в договор≥,  укладеному до  набранн¤  ним
чинност≥, не передбачено викуп об'Їкта оренди, приватизац≥¤ такого
об'Їкта зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до чинного  законодавства  (статт¤
25 «акону ”крањни "ѕро оренду державного та комунального майна").
     9.2. ”   випадках   приватизац≥њ   шл¤хом   викупу  орендного
п≥дприЇмства ¤к ц≥л≥сного майнового комплексу  укладенн¤  договору
куп≥вл≥-продажу  Ї  обов'¤зковим,  хоча б у договор≥ оренди ≥ було
передбачено вс≥ необх≥дн≥ умови викупу,  визначен≥ абзацом  другим
частини дев'¤тоњ статт≥ 17  «акону    (частина  перша
статт≥ 27 «акону).
     9.3. «акон  надаЇ  орендарев≥  право  в≥дмовитись  в≥д викупу
об'Їкта оренди  (абзац  трет≥й частини  дев'¤тоњ статт≥ 17 «акону. 
ќтже, ¤кщо державний орган приватизац≥њ включив такий
об'Їкт  до  перел≥ку  тих,  що  приватизуютьс¤  шл¤хом викупу,  за
в≥дсутност≥ згоди орендар¤ на приватизац≥ю,  у тому  числ≥  шл¤хом
викупу,   арб≥тражний   суд   не  повинен  зобов'¤зувати  орендар¤
виконувати цю  умову  договору  оренди.  «≥  свого  боку  орендар,
в≥дмовившись   в≥д  приватизац≥њ  об'Їкта  оренди,  втрачаЇ  право
≥н≥ц≥ювати продовженн¤  строку  д≥њ  договору  оренди  п≥сл¤  його
зак≥нченн¤  (частина  друга  статт≥  3  ƒекрету  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д 15.12.92 N 9-92  "ѕро  додаткове  регулюванн¤
орендних в≥дносин" з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми).
     9.4. «  метою  приватизац≥њ  орендованого ц≥л≥сного майнового
комплексу державного  п≥дприЇмства,  орган≥зац≥њ,  њх  структурних
п≥дрозд≥л≥в (кр≥м невеликих державних п≥дприЇмств) державн≥ органи
приватизац≥њ та  орендар≥  можуть  заснувати  в≥дкрите  акц≥онерне
товариство (частина перша  статт≥  17  «акону,  ¤ке
п≥дл¤гаЇ   державн≥й  реЇстрац≥њ  у  встановленому  законодавством
пор¤дку. « моменту реЇстрац≥њ товариства догов≥р оренди вважаЇтьс¤
роз≥рваним,  а  товариство стаЇ правонаступником прав ≥ обов'¤зк≥в
орендар¤ (частина трет¤ статт≥ 17 «акону).
     якщо ж орендар в≥дмовитьс¤ виступити засновником акц≥онерного
товариства,  приватизац≥¤  зданого в оренду майна зд≥йснюЇтьс¤ без
його згоди  шл¤хом  продажу  акц≥й  (часток,  пањв),  що  належать
держав≥  у майн≥ акц≥онерного товариства (частина восьма статт≥ 17
та статт¤  18  «акону.  ” цьому випадку догов≥р оренди
збер≥гаЇ чинн≥сть дл¤ нового  власника  приватизованого  майна  до
к≥нц¤ строку д≥њ договору оренди.
     ѕор¤док перетворенн¤   у   процес≥   приватизац≥њ  державних,
орендних п≥дприЇмств ≥ п≥дприЇмств ≥з зм≥шаною формою власност≥  у
в≥дкрит≥  акц≥онерн≥  товариства  затверджено  постановою  аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни  в≥д 11.09.96 N 1099  (з подальшими
зм≥нами ≥ доповненн¤ми).

     10. ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з продажем на аукц≥он≥, за
конкурсом  об'Їкт≥в  незавершеного буд≥вництва,  що знаход¤тьс¤ на
баланс≥   державних   чи   комунальних   п≥дприЇмств,    необх≥дно
враховувати,  що  ц≥  об'Їкти  вход¤ть  до складу майнових актив≥в
таких п≥дприЇмств ≥ можуть бути продан≥ на  умовах  ≥  в  пор¤дку,
передбаченому «аконом про малу приватизац≥ю.

     11. «г≥дно  з  абзацом  першим  пункту  25  ћетодики   оц≥нки
вартост≥  майна  п≥д  час  приватизац≥њ,  затвердженоњ  постановою
 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д 12.10.2000 N 1554 
(дал≥ - ћетодика),  акти оц≥нки вартост≥ майна,  а також  висновки
експерта  про  варт≥сть  оц≥нюваного майна,  тобто в≥рог≥дноњ ц≥ни
продажу,  п≥дл¤гають  затвердженню  кер≥вником  державного  органу
приватизац≥њ  у  двохм≥с¤чний терм≥н з дати оц≥нки (кр≥м випадк≥в,
зазначених у п≥дпункт≥  10  пункту  12  ћетодики).  «атверджен≥  у
встановленому  пор¤дку  акт  оц≥нки  або  висновок експерта можуть
оспорюватись ≥ визнаватись нед≥йсними на  загальних  п≥дставах.  ”
випадку    порушенн¤   державним   органом   приватизац≥њ   строку
затвердженн¤  акта  оц≥нки  (висновку   експерта)   за≥нтересована
сторона    вправ≥    звернутись    з    в≥дпов≥дною    за¤вою   за
п≥дпор¤дкован≥стю.
     јрб≥тражним судам  сл≥д  мати  на  уваз≥,  що терм≥н д≥њ акта
оц≥нки майна (висновку експерта про варт≥сть оц≥нюваного майна  та
зв≥ту  про  експертну  оц≥нку) обмежений двома м≥с¤ц¤ми з дн¤ його
затвердженн¤;  терм≥н д≥њ висновку експерта та зв≥ту експерта  про
експертну   оц≥нку   оц≥нюваного   майна  дл¤  реЇстрац≥њ  статуту
господарського  товариства,  що  створюЇтьс¤  на  баз≥  державного
майна,  - 6 м≥с¤ц≥в в≥д дати затвердженн¤.  ¬ окремих випадках цей
терм≥н  може  бути  продовжений  за  р≥шенн¤м  державного   органу
приватизац≥њ,  але  не  б≥льш  н≥ж  на  3  м≥с¤ц≥,  або  на строк,
необх≥дний  дл¤   повторного   проведенн¤   аукц≥ону   (конкурсу),
погодженн¤    у    передбачених   законодавством   випадках   умов
приватизац≥њ  об'Їкта  з   аб≥нетом  ћ≥н≥стр≥в   ”крањни,   ≥ншими
органами виконавчоњ влади.

     12. «г≥дно  з≥  статтею 13 «акону  державний орган
приватизац≥њ затверджуЇ склад ком≥с≥њ з приватизац≥њ ≥  встановлюЇ
строк  поданн¤  проекту  плану приватизац≥њ.  ¬≥дпов≥дно до абзацу
другого частини другоњ статт≥ 14 «акону до розробки проекту  плану
приватизац≥њ  може  бути включено проект реорган≥зац≥њ об'Їкта,  у
¤кому передбачено створенн¤ на основ≥ його структурних п≥дрозд≥л≥в
юридичних ос≥б.
     ” вир≥шенн≥ спор≥в, пов'¤заних з реорган≥зац≥Їю п≥дприЇмств у
процес≥  њх  приватизац≥њ  шл¤хом вид≥лу структурних п≥дрозд≥л≥в ≥
створенн¤ на њх основ≥ самост≥йних п≥дприЇмств,  арб≥тражним судам
доц≥льно    враховувати    таке.    «гадана   реорган≥зац≥¤   може
зд≥йснюватись  лише  п≥сл¤  прийн¤тт¤  р≥шенн¤  про   приватизац≥ю
п≥дприЇмства (а не його структурного п≥дрозд≥лу, перетворюваного у
самост≥йне п≥дприЇмство),  у  тому  числ≥  ≥  на  п≥дстав≥  за¤вки
трудового  колективу  структурного п≥дрозд≥лу,  поданоњ у пор¤дку,
передбаченому статтею 12  «акону.  ѕ≥сл¤  прийн¤тт¤
р≥шенн¤  про  приватизац≥ю  п≥дприЇмства  у ц≥лому державний орган
приватизац≥њ вправ≥ зд≥йснити реорган≥зац≥ю даного п≥дприЇмства, у
тому  числ≥  шл¤хом  вид≥лу  з  його  складу  одного  чи дек≥лькох
структурних  п≥дрозд≥л≥в,  дл¤  чого  не  потр≥бна  згода   всього
трудового колективу п≥дприЇмства.
     ” раз≥  виникненн¤   спору,   пов'¤заного   з   перетворенн¤м
структурних  п≥дрозд≥л≥в  державних  чи  комунальних п≥дприЇмств у
в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства,  арб≥тражний суд маЇ врахувати, що
таке  перетворенн¤  зд≥йснюЇтьс¤  за  р≥шенн¤м трудового колективу
цього п≥дрозд≥лу ≥ представника  власника,  тобто  згода  трудових
колектив≥в ≥нших структурних п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства не потр≥бна.
     –азом з тим примусовий под≥л господарюючого суб'Їкта можливий
за  умов,  передбачених  розд≥лом  3  ѕоложенн¤ про пор¤док под≥лу
п≥дприЇмств ≥  об'Їднань  та  в≥докремленн¤  в≥д  них  структурних
п≥дрозд≥л≥в   ≥   одиниць,   затвердженого   наказом  ћ≥н≥стерства
економ≥ки ”крањни,      ћ≥н≥стерства      статистики      ”крањни,
јнтимонопольного   ком≥тету   ”крањни   в≥д  20.04.94  N  43/79/5, 
а саме:
     - можливост≥    орган≥зац≥йного    та/або     територ≥ального
в≥докремленн¤ структурного п≥дрозд≥лу;
     - в≥дсутност≥  т≥сного  технолог≥чного  зв'¤зку  структурного
п≥дрозд≥лу з п≥дприЇмством;
     - дотриманн¤ вимог антимонопольного законодавства.
     якщо р≥шенн¤  про  заснуванн¤ акц≥онерного товариства на баз≥
структурного п≥дрозд≥лу прийн¤то без  дотриманн¤  цих  умов,  воно
може   бути  визнане  нед≥йсним  арб≥тражним  судом  на  загальних
п≥дставах.   р≥м того  арб≥тражний  суд  може  визнати  нед≥йсними
установч≥ документи такого акц≥онерного товариства або р≥шенн¤ про
його реЇстрац≥ю.
     ѕ≥дприЇмства не позбавлен≥ права на зверненн¤ до арб≥тражного
суду  ≥з  за¤вами  про  визнанн¤  нед≥йсними  виданих  у   процес≥
п≥дготовки  до  приватизац≥њ акт≥в державних чи ≥нших орган≥в щодо
створенн¤, реорган≥зац≥њ чи л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмств. ƒо таких акт≥в
належать,   зокрема,   р≥шенн¤  про  перетворенн¤  п≥дприЇмства  у
в≥дкрите акц≥онерне товариство,  про вид≥л з≥ складу  п≥дприЇмства
структурних  п≥дрозд≥л≥в,  про  створенн¤  на баз≥ цих п≥дрозд≥л≥в
самост≥йних п≥дприЇмств тощо.
     ƒержавн≥ органи    приватизац≥њ    можуть    звертатись    до
арб≥тражного  суду  у  справах,  пов'¤заних  з  захистом  майнових
≥нтерес≥в держави,  у тому числ≥ з за¤вами про визнанн¤ нед≥йсними
акт≥в державних чи ≥нших орган≥в,  виданих з  питань,  ¤к≥  чинним
законодавством   в≥днесен≥   до   компетенц≥њ   державних  орган≥в
приватизац≥њ.

     13. «г≥дно  з частиною четвертою статт≥ 14 «акону 
проект плану приватизац≥њ,  розроблений  ком≥с≥Їю  з  приватизац≥њ
(статт≥ 13 ≥ 14 «акону),  та альтернативний проект плану,  поданий
трудовим  колективом  п≥дприЇмства,  майно  ¤кого   приватизуЇтьс¤
(частина трет¤ статт≥ 14 «акону), розгл¤даютьс¤ м≥сцевими органами
‘ƒћ”.  ѕлан  приватизац≥њ  п≥дл¤гаЇ  затвердженню  цим  органом  ≥
доведенню   до  за≥нтересованих  ос≥б  прот¤гом  10  дн≥в  з  дати
одержанн¤ проект≥в.
     –≥шенн¤ про  затвердженн¤  плану  приватизац≥њ  в≥дпов≥дно до
частини п'¤тоњ статт≥ 14 «акону  може бути оскаржено  у
дес¤тиденний   строк  безпосередньо  до  ‘ƒћ”  чи  ¬ерховноњ  –ади
јвтономноњ –еспубл≥ки  рим незалежно в≥д того, органом ¤кого р≥вн¤
воно прийн¤те.
     јрб≥тражним судам доц≥льно враховувати таке.
     13.1. «акон   не визначаЇ терм≥ну,  з ¤кого сл≥д
обчислювати зазначений у частин≥ п'¤т≥й  статт≥  14  цього  «акону
строк.  ѕроте, оск≥льки право оскарженн¤ р≥шенн¤ державного органу
приватизац≥њ надано за≥нтересованим особам,  сл≥д д≥йти  висновку,
що  цей  строк  повинен  обчислюватись  з  дати  одержанн¤ р≥шенн¤
за≥нтересованою особою, а не з дати його прийн¤тт¤.
     Ќедотриманн¤ пор¤дку   оскарженн¤  р≥шенн¤  про  затвердженн¤
плану  приватизац≥њ  не  позбавл¤Ї  за≥нтересованих   ос≥б   права
звернутись  за  судовим захистом њх прав та ≥нтерес≥в на загальних
п≥дставах.
     13.2. ќрганам   приватизац≥њ,   створеним   м≥сцевими  радами
(частина сьома статт≥ 7  «акону,  не  надано  право
затверджувати  плани  приватизац≥њ.  ќтже у випадку прийн¤тт¤ цими
органами такого р≥шенн¤ воно повинно  бути  визнано  нед≥йсним  ¤к
таке,  що  прийн¤то з перевищенн¤м даним органом його компетенц≥њ.
Ќа  зазначен≥   р≥шенн¤   не   поширюЇтьс¤   пор¤док   оскарженн¤,
передбачений частиною п'¤тою статт≥ 14 «акону.

     14. ќдним   ≥з   способ≥в   приватизац≥њ   державного  майна,
визначених статтею 15  «акону,  Ї  продаж  об'Їкт≥в
приватизац≥њ   на   аукц≥он≥   або  за  конкурсом,  орган≥зац≥ю  ≥
проведенн¤ ¤ких статт¤ми 17 та 18  «акону  про  малу  приватизац≥ю
покладено на органи приватизац≥њ.
     ¬≥дпов≥дно до статт≥ 15 «акону   продаж  об'Їкт≥в
приватизац≥њ  на аукц≥он≥ або за конкурсом зд≥йснюЇтьс¤ в пор¤дку,
встановленому розд≥лом   IV   «акону   про    малу   приватизац≥ю.  
јрб≥тражним  судам  необх≥дно мати на уваз≥,  що на
аукц≥он≥ або за  конкурсом  не  можуть  продаватись  об'Їкти,  ¤к≥
п≥дл¤гають  приватизац≥њ  шл¤хом викупу за договором оренди,  кр≥м
випадк≥в,  коли прац≥вники орендного п≥дприЇмства не подали за¤вки
на приватизац≥ю.

     15. ¬ир≥шуючи питанн¤ щодо можливост≥  оспорюванн¤  насл≥дк≥в
аукц≥ону чи конкурсу, арб≥тражн≥ суди повинн≥ виходити з такого.
     ¬≥дпов≥дно до абзацу третього частини шостоњ статт≥ 17 «акону
про малу приватизац≥ю   протокол  аукц≥ону,  п≥дписаний
л≥цитатором    ≥    покупцем,    п≥дл¤гаЇ   затвердженню   органом
приватизац≥њ, ¤кий проводив аукц≥он.
     јналог≥чна вимога м≥ститьс¤ в абзац≥ третьому частини  сьомоњ
статт≥ 18 цього ж «акону   щодо  протоколу  зас≥данн¤
конкурсноњ ком≥с≥њ.
     ¬≥дсутн≥сть згоди    державного    органу   приватизац≥њ   на
затвердженн¤  протокол≥в  аукц≥ону  чи  конкурсноњ  ком≥с≥њ  не  Ї
п≥дставою   дл¤   визнанн¤   нед≥йсним  договору  куп≥вл≥-продажу,
укладеного  за  результатами  аукц≥ону,  конкурсу,   м≥ж   органом
приватизац≥њ  ¤к продавцем ≥ покупцем об'Їкта,  оск≥льки укладенн¤
такого договору фактично Ї згодою продавц¤ з насл≥дками  аукц≥ону,
конкурсу.
     ¬ир≥шуючи спори  про  визнанн¤  нед≥йсними  акт≥в   державних
орган≥в  приватизац≥њ,  арб≥тражн≥  суди  повинн≥ враховувати,  що
зг≥дно з абзацом другим  пункту  1  ѕоложенн¤  про  представництво
‘онду  державного  майна  ”крањни у район≥,  м≥ст≥,  затвердженого
постановою  аб≥нету   ћ≥н≥стр≥в   ”крањни   в≥д  15.06.94  N  412,  
у питанн¤х  приватизац≥њ  майна,  ¤ке  перебуваЇ  у
комунальн≥й   власност≥   району  чи  м≥ста,  представництво  ‘ƒћ”
п≥дзв≥тне в≥дпов≥дн≥й рад≥, тобто власнику майна. ќтже вищесто¤щий
орган  ‘ƒћ”  не  вправ≥  скасовувати  акти представництва з питань
приватизац≥њ або пропонувати скасувати њх представництву.

     16. „астиною  другою  статт≥  20 «акону про малу приватизац≥ю
право  звертатись  з за¤вами про визнанн¤ нед≥йсними
угод,  укладених на аукц≥он≥, конкурс≥, надано будь-¤кому учаснику
аукц≥ону,  конкурсу  або  державному  органу  приватизац≥њ.  ѕроте
арб≥тражним судам необх≥дно  мати  на  уваз≥,  що  обмеженн¤  кола
суб'Їкт≥в, ¤к≥ вправ≥ звертатись з такими за¤вами, стосуЇтьс¤ лише
випадк≥в припиненн¤ аукц≥ону,  конкурсу ≥ зн¤тт¤ об'Їкта з  торг≥в
чи  конкурсного  в≥дбору  з п≥дстав,  перел≥чених у частин≥ перш≥й
ц≥Їњ ж статт≥.  «  ус≥х  ≥нших  п≥дстав  ≥з  за¤вою  про  визнанн¤
нед≥йсними угод,  укладених на аукц≥он≥, конкурс≥, може звернутись
¤к учасник аукц≥ону (конкурсу),  так ≥ будь-¤ка особа, чињ права ≥
охоронюван≥ законом ≥нтереси порушено.
     ѕраво зверненн¤  таких ос≥б ≥з за¤вами про визнанн¤ укладених
за результатами аукц≥ону,  конкурсу угод  нед≥йсними  не  обмежено
будь-¤ким конкретним строком,  кр≥м строку позовноњ давност≥. ўо ж
до учасник≥в аукц≥ону, конкурсу ≥ орган≥в приватизац≥њ, то дл¤ них
встановлений   частиною   другою   статт≥   20   «акону  про  малу
приватизац≥ю   строк поданн¤ за¤ви про визнанн¤ угоди
нед≥йсною з п≥дстав,  передбачених частиною першою ц≥Їњ статт≥,  Ї
прис≥чним,  ≥  до нього не можуть застосовуватись правила переб≥гу
та в≥дновленн¤ строк≥в позовноњ давност≥,  ¤к ≥ правила статт≥  53
јѕ .  ÷ей  строк встановлено дл¤ визнанн¤ нед≥йсними
угод, пов'¤заних з орган≥зац≥Їю та проведенн¤м аукц≥ону, конкурсу,
тому   в≥н   не   стосуЇтьс¤   договору   куп≥вл≥-продажу  об'Їкта
приватизац≥њ,  що укладаЇтьс¤ за результатами аукц≥ону,  конкурсу.
ўодо  визнанн¤  нед≥йсними таких договор≥в повинн≥ застосовуватись
загальн≥ правила,  встановлен≥ нормами глави 3 ÷ив≥льного  кодексу
”крањни.
     ѕ≥д зазначеними у  частин≥  перш≥й  названоњ  статт≥  "≥ншими
правилами  оголошенн¤ та проведенн¤ аукц≥ону,  конкурсу",  ≥стотне
порушенн¤ ¤ких може  бути  п≥дставою  дл¤  визнанн¤  укладеноњ  на
аукц≥он≥,  конкурс≥ угоди нед≥йсною, сл≥д розум≥ти порушенн¤ вимог
абзацу другого частини шостоњ ≥ частини сьомоњ статт≥ 16,  частини
п'¤тоњ  ≥  шостоњ  статт≥  17,  статт≥  18 та ≥н.  «акону про малу
приватизац≥ю.

     17. ≤з    за¤вою    про    визнанн¤    нед≥йсним     договору
куп≥вл≥-продажу, укладеного за результатами аукц≥ону або конкурсу,
вправ≥ звернутись до арб≥тражного суду потенц≥йний покупець, ¤кому
державний  орган приватизац≥њ,  що орган≥зував проведенн¤ аукц≥ону
чи конкурсу,  в≥дмовив у прав≥ брати участь в аукц≥он≥,  конкурс≥.
¬≥дпов≥дачами  у  так≥й  справ≥  можуть бути покупець,  що придбав
об'Їкт  на  аукц≥он≥  чи   за   конкурсом,   ≥   державний   орган
приватизац≥њ, що виступав ¤к продавець об'Їкта.
     ¬ир≥шуючи питанн¤  про  визнанн¤   договору   куп≥вл≥-продажу
нед≥йсним,  арб≥тражний  суд  маЇ  враховувати визначений частиною
третьою статт≥ 8 «акону  перел≥к ос≥б,  ¤к≥  не  можуть
вважатись  покупц¤ми,  ≥  оц≥нювати причини в≥дмови таким особам у
прав≥ брати участь в аукц≥он≥,  конкурс≥, виход¤чи з в≥дпов≥дност≥
цих причин чинному законодавству.

     18. «г≥дно  з  частиною другою статт≥ 8 «акону  ≥з
член≥в трудового колективу п≥дприЇмства,  що приватизуЇтьс¤,  може
бути створено господарське товариство.
     ѕоложенн¤ про пор¤док створенн¤ господарських  товариств  дл¤
участ≥ в  приватизац≥њ  об'Їкт≥в  групи ј затверджено наказом ‘ƒћ”
в≥д  08.10.96  N  1182    (з  подальшими  зм≥нами  ≥
доповненн¤ми).
     √осподарське товариство,  до складу ¤кого ув≥йшло не менше 50
в≥дсотк≥в  прац≥вник≥в  п≥дприЇмства,  що  приватизуЇтьс¤   шл¤хом
продажу   на   аукц≥он≥,   за  конкурсом,  користуЇтьс¤  п≥льгами,
встановленими частиною третьою статт≥ 25 «акону. ѕроте
«аконом  не   визначено,   на   ¤кий   момент   сл≥д   обчислювати
сп≥вв≥дношенн¤  м≥ж  загальною  чисельн≥стю  трудового колективу ≥
к≥льк≥стю  прац≥вник≥в,   що   ув≥йшли   до   складу   засновник≥в
господарського товариства. «важаючи на те, що встановлен≥ названою
вище нормою п≥льги стосуютьс¤ оплати придбаного  на  аукц≥он≥,  за
конкурсом  об'Їкта  приватизац≥њ,  можна  д≥йти висновку,  що таке
сп≥вв≥дношенн¤ сл≥д обчислювати на  момент  наданн¤  п≥льг,  тобто
укладенн¤ договору куп≥вл≥-продажу. Ќеобх≥дно також мати на уваз≥,
що особи, зазначен≥ у частин≥ друг≥й статт≥ 25 «акону, мають право
лише  на  п≥льги,  встановлен≥  частиною  першою  ц≥Їњ  ж  статт≥,
оск≥льки   ц≥   особи   не   Ї   прац≥вниками   п≥дприЇмства,   що
приватизуЇтьс¤.   ќтже  у  раз≥  коли  з  матер≥ал≥в  справи  буде
встановлено,  що  до  складу  господарського  товариства   ув≥йшли
сторонн≥  особи,  у  арб≥тражного  суду  Ї  правов≥  п≥дстави  дл¤
визнанн¤ нед≥йсними ¤к установчих  документ≥в  такого  товариства,
так ≥ укладеного ним договору куп≥вл≥-продажу.
     якщо господарське   товариство,  створене  членами  трудового
колективу,  не стало переможцем конкурсу (аукц≥ону), воно зг≥дно з
частиною другою статт≥ 11 ”казу ѕрезидента  ”крањни  в≥д  30.12.94
N 827/94   "ѕро заходи щодо прискоренн¤ процесу малоњ
приватизац≥њ в ”крањн≥" (з подальшими зм≥нами та доповненн¤ми) маЇ
право   одержати   10%  з  ц≥ни  продажу  об'Їкта  з  в≥дпов≥дного
позабюджетного  фонду  приватизац≥њ  або  з  рахунку   орендодавц¤
прим≥щенн¤ (бюджету м≥сцевого самовр¤дуванн¤).  “ому та обставина,
що покупець  не  розрахувавс¤  за  придбаний  об'Їкт,  не  повинна
ущемл¤ти майнов≥ ≥нтереси цього товариства. Ќалежн≥ товариству 10%
кошт≥в з ц≥ни продажу обчислюютьс¤,  виход¤чи з загальноњ  ц≥ни  у
грошовому  вираженн≥,  хоча  б  об'Їкт  було  продано  за  майнов≥
сертиф≥кати, земельн≥ бони тощо.

     (  ѕункт  19  виключено на п≥дстав≥ Ћиста ¬ищого арб≥тражного
суду N 01-8/609  в≥д 23.05.2001 )

     19. —таттею  27  «акону   та статтею 23 «акону про
малу приватизац≥ю  передбачено укладенн¤ м≥ж  продавцем
≥ покупцем договору куп≥вл≥-продажу об'Їкта приватизац≥њ. ÷≥ угоди
¤к окрема юридична категор≥¤ угод мають назву "угоди приватизац≥њ"
(статт¤ 27  «акону)  ≥  Ї  особливими  договорами  куп≥вл≥-продажу
державного  майна,  на  ¤к≥  поширюютьс¤  також  в≥дпов≥дн≥  норми
цив≥льного законодавства про  угоди,  ¤кщо  ≥нше  не  випливаЇ  ≥з
законодавства  про  приватизац≥ю.  ” раз≥ ухиленн¤ одн≥Їњ з стор≥н
в≥д укладенн¤ такого договору  арб≥тражний  суд  вправ≥  спонукати
укласти цей догов≥р лише продавц¤.
     ” вир≥шенн≥ спор≥в,  пов'¤заних ≥з спонуканн¤м  до  укладенн¤
названого договору,  арб≥тражним судам сл≥д враховувати,  зокрема,
таке.
     ¬≥дмова у   приватизац≥њ   можлива   виключно   у   випадках,
зазначених в≥дпов≥дно   у   частин≥   трет≥й   статт≥   12  «акону
та абзац≥ другому частини п'¤тоњ статт≥ 7  «акону  про
малу приватизац≥ю.  ”  решт≥  випадк≥в,  тобто коли
державними органами приватизац≥њ у встановленому пор¤дку  прийн¤то
р≥шенн¤  щодо  приватизац≥њ  об'Їкта,  такий орган в подальшому не
вправ≥ в≥дмовити  в  укладенн≥  договору  куп≥вл≥-продажу  об'Їкта
приватизац≥њ.  ”  раз≥ його ухиленн¤ в≥д укладенн¤ такого договору
арб≥тражний суд  за  позовом  покупц¤  вправ≥  спонукати  продавц¤
укласти  названий догов≥р,  за умови,  що р≥шенн¤ про приватизац≥ю
об'Їкта не суперечить закону.
     «г≥дно з   частиною   третьою   статт≥  23  «акону  про  малу
приватизац≥ю  до  договору  куп≥вл≥-продажу  державного
майна включаютьс¤ зобов'¤занн¤ стор≥н,  ¤к≥ були визначен≥ умовами
аукц≥ону, конкурсу чи викупу, в≥дпов≥дальн≥сть та правов≥ насл≥дки
невиконанн¤ умов договору.  ” раз≥ виникненн¤ спору щодо включенн¤
до  проекту  договору  куп≥вл≥-продажу  в≥дпов≥дних  пункт≥в   або
внесенн¤  њх  до вже укладеного договору (¤кщо з ¤коњсь причини њх
не було включено до проекту) арб≥тражному суду необх≥дно  виходити
з  того,  що  згаданий припис закону маЇ ≥мперативний характер,  ≥
зазначен≥ в ньому умови обов'¤зково мають м≥ститис¤ у договор≥.

     20. ќск≥льки в≥дпов≥дно до частини четвертоњ статт≥ 27 «акону
та  частини  першоњ  статт≥  23  «акону  про  малу
приватизац≥ю    догов≥р   куп≥вл≥-продажу   п≥дл¤гаЇ
нотар≥альному   посв≥дченню,   ухиленн¤  покупц¤  в≥д  посв≥дченн¤
договору повинно т¤гти за собою насл≥дки,  передбачен≥ статтею  47
÷ив≥льного кодексу ”крањни.

     21. јрб≥тражним судам сл≥д звернути увагу на те,  що зг≥дно з
частиною п'¤тою   статт≥   27   «акону    догов≥р
куп≥вл≥-продажу  може  бути  роз≥рвано  або  визнано  нед≥йсним за
р≥шенн¤м суду або арб≥тражного суду у раз≥  невиконанн¤  одн≥Їю  з
стор≥н  у  визначен≥  строки зобов'¤зань,  передбачених договором,
зокрема,  тих,  перел≥к ¤ких наведений у частин≥ друг≥й  статт≥  5
«акону.
     ¬≥дпов≥дальн≥сть покупц≥в   за   порушенн¤   умов    договору
куп≥вл≥-продажу   об'Їкта   приватизац≥њ   передбачено   частинами
четвертою ≥ п'¤тою статт≥ 29 «акону   та  постановою
 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д  21.08.97 N 910  "ѕро
пор¤док сплати ≥ розм≥р неустойки за повну або  часткову  несплату
покупц¤ми  кошт≥в за об'Їкти приватизац≥њ".  ¬ир≥шуючи пов'¤зан≥ з
порушенн¤м   покупцем   умов   договору   куп≥вл≥-продажу   спори,
арб≥тражний  суд  повинен  виходити з того,  що зазначена у пункт≥
другому названоњ постанови пен¤ за  несвоЇчасну  сплату  неустойки
чинним законодавством не передбачена.
     ўо ж до санкц≥й, зазначених у статт≥ 29 «акону, у
тому  числ≥  з питань внесенн¤ ≥нвестиц≥й,  то вони застосовуютьс¤
прот¤гом  д≥њ  договору  куп≥вл≥-продажу  з  урахуванн¤м   строк≥в
позовноњ давност≥  (статт≥  71  ≥  72 ÷ив≥льного  кодексу ”крањни, 
¤к≥ обчислюютьс¤ з дати, коли певн≥ суми повинн≥ були
бути внесен≥.
     ѕор¤док поверненн¤ у державну власн≥сть об'Їкт≥в приватизац≥њ
у   раз≥   роз≥рванн¤   або    визнанн¤    нед≥йсними    договор≥в
куп≥вл≥-продажу   таких  об'Їкт≥в  (дал≥  -  ѕор¤док)  затверджено
постановою  аб≥нету   ћ≥н≥стр≥в   ”крањни  в≥д  18.01.2001  N  32.
     ¬≥дпов≥дно до  пункту 8 ѕор¤дку  розм≥р збитк≥в,
завданих об'Їкту  приватизац≥њ  за  час  волод≥нн¤  ним  покупцем,
обчислюЇтьс¤  зг≥дно  з  ѕор¤дком  визначенн¤  розм≥ру збитк≥в в≥д
розкраданн¤,  нестач≥, знищенн¤ (псуванн¤) матер≥альних ц≥нностей,
затверджених  постановою   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 22.01.96
N 116.  ўо ж до ≥нших збитк≥в,  кр≥м завданих об'Їкту
приватизац≥њ,  то вони за зм≥стом пункту 9 ѕор¤дку в≥дшкодовуютьс¤
на загальних п≥дставах, визначених законодавством.
     22. «азначен≥   у  частин≥  друг≥й  статт≥  27   зобов'¤занн¤
збер≥гають свою д≥ю дл¤ ос≥б,  ¤к≥ придбають об'Їкт приватизац≥њ у
раз≥ його в≥дчуженн¤ прот¤гом терм≥ну д≥њ  цих  зобов'¤зань.  “аке
в≥дчуженн¤   можливо   виключно   за   згодою   державного  органу
приватизац≥њ,  ¤кий зд≥йснюЇ контроль  за  виконанн¤м  зобов'¤зань
(частина друга статт≥ 27 «акону.  Ќедодержанн¤  ц≥Їњ
вимоги Ї п≥дставою дл¤ визнанн¤ в≥дпов≥дноњ угоди нед≥йсною зг≥дно
≥з статтею 48 ÷ив≥льного кодексу  ”крањни.  ѕор¤док
наданн¤   державними   органами  приватизац≥њ  згоди  на  подальше
в≥дчуженн¤  об'Їкт≥в,  придбаних  покупц¤ми  державного  майна  за
договорами куп≥вл≥-продажу затверджено наказом ‘ƒћ” в≥д 30.03.2001
N  500. ( Ћист доповнено пунктом 22 зг≥дно з Ћистом
¬ищого   арб≥тражного   суду   N  01-8/609    в≥д     23.05.2001 )
     23. «г≥дно з «аконом про  особливост≥  приватизац≥њ  майна  в
агропромисловому комплекс≥   приватизац≥њ п≥дл¤гають
п≥дприЇмства  агропромислового  комплексу,   ¤к≥   перебувають   у
загальнодержавн≥й,  республ≥канськ≥й  (јвтономноњ –еспубл≥ки  рим)
та комунальн≥й власност≥,  дл¤ ¤ких основним  видом  д≥¤льност≥  Ї
виробництво,    переробка   ≥   реал≥зац≥¤   с≥льськогосподарськоњ
продукц≥њ та продукц≥њ рибного ≥ л≥сового господарства,  виконанн¤
роб≥т  ≥  наданн¤  послуг  с≥льськогосподарським товаровиробникам.
ѕерел≥к  таких   п≥дприЇмств   затверджено   постановою    аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни   в≥д   12.06.96   N   638    "ѕро
п≥дприЇмства,  що  приватизуютьс¤  з   урахуванн¤м   особливостей,
визначених  законодавством  дл¤  агропромислового  комплексу"  (з≥
зм≥нами,  внесеними  постановою   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д
17.09.96 N 1144.
     ѕ≥дприЇмства агропромислового   комплексу,   на  в≥дм≥ну  в≥д
≥нших,  можуть приватизуватись т≥льки шл¤хом перетворенн¤ њх або у
колективн≥   с≥льськогосподарськ≥  п≥дприЇмства,  або  у  в≥дкрит≥
акц≥онерн≥ товариства в пор¤дку, передбаченому постановою  аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни  в≥д  11.09.96  N  1099.  “обто
п≥дприЇмства  агропромислового  комплексу,  ¤к правило,  не можуть
бути продан≥ з аукц≥ону або за конкурсом,  а  також  приватизован≥
шл¤хом  викупу  зданого в оренду майна чи продажу державноњ частки
(акц≥й, пањв) у майн≥ п≥дприЇмства, що приватизуЇтьс¤, на фондов≥й
б≥рж≥  або  ≥ншим способом,  ¤кий передбачаЇ конкуренц≥ю покупц≥в.
–≥шенн¤ державного органу приватизац≥њ,  ¤ким визначено ≥нший  н≥ж
передбачено   «аконом   про   особливост≥   приватизац≥њ  майна  в
агропромисловому комплекс≥ спос≥б  приватизац≥њ,  не
в≥дпов≥датиме вимогам цього «акону.

     24. ¬≥дпов≥дно до статт≥ 2,  частини третьоњ статт≥ 8, статей
9,  11,  13,  14 ≥ 15 «акону про особливост≥ приватизац≥њ майна  в
агропромисловому комплекс≥     приватизац≥¤  майна
перел≥чених  у  цих  статт¤х   п≥дприЇмств   зд≥йснюЇтьс¤   шл¤хом
перетворенн¤ њх виключно у в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства. ¬ин¤ток
з цього правила становл¤ть т≥ з названих у  статт≥  2  «акону  про
особливост≥   приватизац≥њ   майна  в  агропромисловому  комплекс≥
п≥дприЇмства та п≥дприЇмства з≥ зм≥шаною  формою  власност≥,  сума
вартост≥  майна  ¤ких  недостатн¤  дл¤ формуванн¤ статутного фонду
в≥дкритого акц≥онерного товариства (статт¤ 24 «акону ”крањни  "ѕро
господарськ≥ товариства".  “ак≥ п≥дприЇмства можуть
приватизуватись шл¤хом викупу майна њх прац≥вниками ≥ прир≥вн¤ними
до  них  особами  (частина  трет¤  статт≥ 3 «акону про особливост≥
приватизац≥њ майна в агропромисловому комплекс≥).

     25. ѕ≥дприЇмства,  зазначен≥ у статт¤х 2,  13 ≥ 15 «акону про
особливост≥ приватизац≥њ   майна   в  агропромисловому  комплекс≥,  
¤к≥  створен≥  шл¤хом  викупу  зданого  в  оренду
державного майна до набранн¤ ним чинност≥, п≥дл¤гають перетворенню
у в≥дкрит≥ акц≥онерн≥ товариства,  ¤кщо вони мають або мали  пр¤м≥
догов≥рн≥ зв'¤зки з с≥льськогосподарськими товаровиробниками, що Ї
дл¤ них постачальниками сировини, споживачами роб≥т чи послуг.
     „астиною другою  пункту  12  ѕостанови ¬ерховноњ –ади ”крањни
в≥д 17.06.94 N 59/94-¬–  "ѕро  подоланн¤  кризового
стану   в   агропромисловому   комплекс≥"   органам   приватизац≥њ
заборонено  укладати   договори   оренди   майна   п≥дприЇмств   ≥
орган≥зац≥й агропромислового комплексу та додатков≥ угоди на право
його викупу  без  участ≥  с≥льськогосподарських  товаровиробник≥в.
”годи,  укладен≥ без њх участ≥, сл≥д визнавати нед≥йсними ¤к так≥,
що не в≥дпов≥дають вимогам законодавства.

     26. ѕриватизац≥¤    об'Їкт≥в    незавершеного     буд≥вництва
агропромислового комплексу,  ¤к≥ не були приватизован≥ до набранн¤
чинност≥   «аконом   про   особливост≥   приватизац≥њ   майна    в
агропромисловому комплекс≥,  в≥др≥зн¤Їтьс¤  в≥д
загальних правил, визначених ≥ншим законодавством ”крањни з питань
приватизац≥њ державного майна.
     ÷¤ в≥дм≥нн≥сть  пол¤гаЇ  у  тому,  що  об'Їкти  незавершеного
буд≥вництва   агропромислового   комплексу   можуть   передаватись
органами приватизац≥њ с≥льськогосподарським п≥дприЇмствам (у  тому
числ≥  недержавним)  дл¤  завершенн¤  њх  буд≥вництва  з наступним
пр≥оритетним правом викупу прац≥вниками цих п≥дприЇмств  державноњ
частки   майна   у  зазначених  об'Їктах  (статт¤  17  «акону  про
особливост≥ приватизац≥њ  майна   в   агропромисловому  комплекс≥.
     «г≥дно з≥ статтею  19  «акону    ≥нформац≥¤  про
приватизац≥ю будь-¤кого об'Їкта повинна вм≥щувати,  зокрема, умови
його продажу.  “акою умовою щодо об'Їкта незавершеного буд≥вництва
агропромислового   комплексу   Ї  обов'¤зок  потенц≥йного  покупц¤
добудувати об'Їкт, п≥сл¤ чого покупець набуваЇ пр≥оритетного права
викупу державноњ частки майна у даному об'Їкт≥.

     27. ќск≥льки статт¤ 17 «акону  про  особливост≥  приватизац≥њ
майна в  агропромисловому  комплекс≥   не   носить
≥мперативного  характеру,  сл≥д  д≥йти висновку,  що в раз≥,  коли
жодне с≥льськогосподарське п≥дприЇмство прот¤гом  30  дн≥в  з  дн¤
опубл≥куванн¤  перел≥ку  об'Їкт≥в  незавершеного буд≥вництва,  ¤к≥
п≥дл¤гають приватизац≥њ,  не звернетьс¤ з  в≥дпов≥дною  за¤вою  до
органу приватизац≥њ, останн≥й, керуючись статтею 14 «акону ”крањни
"ѕро особливост≥ приватизац≥њ об'Їкт≥в незавершеного  буд≥вництва"
вправ≥  прийн¤ти р≥шенн¤ про продаж цього об'Їкта на
аукц≥он≥ або за конкурсом  на  загальних  п≥дставах,  тобто  ¤к  з
вимогою щодо завершенн¤ буд≥вництва,  так ≥ без нењ (частина друга
статт≥ 16 «акону про малу приватизац≥ю.
     28. Ќа п≥дстав≥ «акону про особливост≥ приватизац≥њ  майна  в
агропромисловому комплекс≥     наказом  ‘ƒћ”  в≥д
17.08.2000 N 1718   затверджено  ѕоложенн¤  про  план
приватизац≥њ  нес≥льськогосподарських  п≥дприЇмств  ≥  орган≥зац≥й
агропромислового комплексу. ѕерел≥к таких п≥дприЇмств
наведено у пункт≥ 2 розд≥лу 1 цього ѕоложенн¤.  ќдночасно у пункт≥
2 ѕоложенн¤ про пор¤док  приватизац≥њ  майна  радгосп≥в  та  ≥нших
державних с≥льськогосподарських п≥дприЇмств, а також заснованих на
њх  баз≥  орендних  п≥дприЇмств,   затвердженого
вищеназваним   наказом,   визначено  п≥дприЇмства,  що  вважаютьс¤
с≥льськогосподарськими.  ƒо  таких  в≥днесено  п≥дприЇмства,   ¤к≥
зг≥дно   з   ласиф≥кац≥Їю  вид≥в  економ≥чноњ  д≥¤льност≥  ( ¬≈ƒ),
затвердженою ≥ введеною в д≥ю наказом  ƒержстандарту  ”крањни  в≥д
22.10.96 N 441,  мають коди в≥д 01.1 до 01.3. ќтже
у  вир≥шенн≥  спор≥в,  пов'¤заних  з   приватизац≥Їю   п≥дприЇмств
агропромислового комплексу, арб≥тражним судам необх≥дно керуватись
згаданими вище  ѕоложенн¤ми  та   ласиф≥кац≥Їю  вид≥в  економ≥чноњ
д≥¤льност≥.

 «аступник √олови ¬ищого
 арб≥тражного суду ”крањни                           ј.ќсетинський




Hosted by uCoz