|
ѕ ќ — Ћ ј Ќ Ќ я ѕ–≈«»ƒ≈Ќ“ј ” –јѓЌ» до ¬ерховноњ –ади ”крањни та аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни 2001 р≥к ѕро основн≥ напр¤ми бюджетноњ пол≥тики на 2002 р≥к «г≥дно з≥ статтею 106 онституц≥њ ”крањни ѕрезидент ”крањни вперше звертаЇтьс¤ до ¬ерховноњ –ади, а також до аб≥нету ћ≥н≥стр≥в з ѕосланн¤м, присв¤ченим проблемам бюджетноњ пол≥тики. Ќеобх≥дн≥сть такого кроку продиктована не лише складними та масштабними завданн¤ми у ф≥нансов≥й сфер≥, що потребують свого вир≥шенн¤ у 2002 р. та в наступний пер≥од, а насамперед потребою внести корективи, ¤к≥ дозволили б суттЇво посилити д≥Їв≥сть бюджетноњ пол≥тики, њњ конструктивний вплив на реал≥зац≥ю стратег≥њ економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку ”крањни на 2000-2004 роки. ƒос¤гненн¤ ц≥Їњ мети можливе лише за консол≥дованих, узгоджених та в≥дпов≥дальних д≥й законодавчоњ та виконавчоњ г≥лок влади. I. ќсновн≥ п≥дсумки бюджетноњ пол≥тики у 2000 роц≥ 2000-й р≥к став переломним в економ≥чн≥й динам≥ц≥. ѕ≥сл¤ тривалоњ кризи дос¤гнуто в≥дчутного зростанн¤ макроеконом≥чних та галузевих параметр≥в розвитку в≥тчизн¤ноњ економ≥ки. ѕол≥пшилас¤ структура торговельного та плат≥жного балансу держави. ѕоглибилис¤ започаткован≥ у попередн≥ роки позитивн≥ зрушенн¤ ≥ у систем≥ бюджетних в≥дносин. ѕосилилас¤ збалансован≥сть ф≥нансових ресурс≥в держави - доход≥в та видатк≥в. якщо у 1997 р. деф≥цит державного бюджету склав 6,75 % ¬¬ѕ, 1998 р. - 2,06, 1999 р. - 1,55, то 2000-й бюджетний р≥к завершено з проф≥цитом 0,44 % ¬¬ѕ. ќздоровленню ф≥нансовоњ системи спри¤ло ≥стотне скороченн¤ взаЇмозал≥к≥в та вексельних розрахунк≥в з бюджетом. «агалом за минулий р≥к обс¤г таких розрахунк≥в скоротивс¤ щодо державного бюджету пор≥вн¤но з 1999 р. з 10,2 до 0,1 %, м≥сцевих бюджет≥в - з 28 до 1,7 %. ÷е позитивно вплинуло на зб≥льшенн¤ надходжень у грошов≥й форм≥. ™диними сферами, де на к≥нець 2000 р. застосовувалос¤ погашенн¤ взаЇмноњ заборгованост≥ через спец≥альн≥ схеми грошових розрахунк≥в, були енергетика та комунальне господарство. ÷е не спри¤ло зм≥цненню ф≥нансовоњ дисципл≥ни у розрахунках п≥дприЇмств паливно-енергетичного комплексу з бюджетом ≥ заклало певн≥ ризики у виконанн¤ бюджету 2001 року. ” 2000 р. ”крањна зробила в≥дчутний крок до впровадженн¤ передбаченоњ стратег≥Їю економ≥чного та соц≥ального розвитку на 2000-2004 рр. пол≥тики поступового скороченн¤ державного боргу. ѕор≥вн¤но з 1999 р. в≥н зменшивс¤ з 15,3 млрд. дол. до 14,1 млрд. дол., у т.ч. зовн≥шн≥й борг - з 12,4 млрд. до 10,3 млрд. долар≥в. „астка загального обс¤гу державного боргу в структур≥ ¬¬ѕ скоротилас¤ з 62,8 до 49,9 % ≥ нин≥ не Ї критичною. ƒос¤гненню таких результат≥в спри¤ли конструктивна пол≥тика Ќац≥онального банку ”крањни, усп≥шне зд≥йсненн¤ на початку 2000 р. реструктуризац≥њ зовн≥шнього боргу перед приватними кредиторами. ”досконалювалас¤ система управл≥нн¤ державними ф≥нансами, зокрема видатками державного бюджету. √оловними напр¤мами ц≥Їњ роботи були п≥двищенн¤ в≥дпов≥дальност≥ центральних орган≥в виконавчоњ влади за проведенн¤ державноњ пол≥тики у в≥дпов≥дних галуз¤х ≥ сферах, упор¤дкуванн¤ ≥ рац≥онал≥зац≥¤ мереж≥ п≥дв≥домчих установ, суттЇве скороченн¤ к≥лькост≥ головних розпор¤дник≥в кошт≥в державного бюджету та переведенн¤ на казначейське обслуговуванн¤ практично вс≥х операц≥й державного бюджету. ” 2000 р. до бюджету вперше включено позабюджетн≥ кошти бюджетних установ та орган≥зац≥й, що дало можлив≥сть б≥льш реально оц≥нити ф≥нансове забезпеченн¤ в≥дпов≥дних структур ≥ п≥двищити прозор≥сть державних ф≥нанс≥в. ¬одночас позитивн≥ результати останн≥х рок≥в ще не дають п≥дстав дл¤ висновку про кардинальн≥ зрушенн¤ у систем≥ державних ф≥нанс≥в. ” бюджетн≥й сфер≥ залишаЇтьс¤ ще багато нерозв'¤заних проблем. √оловна з них - дос¤гненн¤ реальноњ збалансованост≥ бюджетноњ системи, њњ доход≥в ≥ видатк≥в. ’оча державний бюджет на 2001 р. формально затверджено бездеф≥цитним, у його доходн≥й частин≥ закладено майже 6 млрд. грн. надходжень в≥д приватизац≥њ державного майна, ¤к≥ не мають характеру пост≥йних надходжень ≥ можуть розгл¤датис¤ лише ¤к додаткове (тимчасове) джерело бюджетного ф≥нансуванн¤. «а своњм зм≥стом зазначен≥ надходженн¤ - це сума фактичноњ незбалансованост≥ доход≥в та видатк≥в бюджету. Ќе можна погодитис¤ з погл¤дами на приватизац≥йний процес у суто ф≥скальному контекст≥. Ќе виконуЇтьс¤ положенн¤ ”казу ѕрезидента ”крањни щодо спр¤муванн¤ 25 % надходжень в≥д приватизац≥њ на ≥нвестуванн¤ стратег≥чних п≥дприЇмств. ѕрактично вс≥ отриман≥ в≥д приватизац≥њ кошти продовжують використовуватис¤ виключно на ц≥л≥ поточного споживанн¤. ”кор≥нилас¤ деструктивна практика кредитуванн¤ державного бюджету за рахунок несвоЇчасного в≥дшкодуванн¤ суб'Їктам господарюванн¤ нарахувань з ѕƒ¬. Ќа к≥нець 2000 р. обс¤г його неповерненн¤ склав близько 3 млрд. гривень. ” нин≥шньому роц≥ в≥дпов≥дна заборгован≥сть зросла ще б≥льше ≥ на початок травн¤ склала 4,7 млрд. гривень. «бер≥гаютьс¤ значн≥ обс¤ги кредиторськоњ заборгованост≥ установ ≥ орган≥зац≥й, ¤к≥ утримуютьс¤ за рахунок державного та м≥сцевих бюджет≥в. —таном на 01.01.2001 р. загальна њњ сума дос¤гла 5003,4 млн. гривень. ” 1999-2000 рр. розпочато реформуванн¤ бюджетноњ системи ”крањни. ќднак зм≥ст бюджетноњ реформи ще не повною м≥рою в≥дпов≥даЇ завданн¤м п≥сл¤кризового розвитку. «алишаЇтьс¤ обмеженим поле реформи, ¤ке зводитьс¤ лише до удосконаленн¤ системи управл≥нн¤ державними ф≥нансами. Ќа противагу принципам проголошеноњ в ѕосланн≥ ѕрезидента ”крањни стратег≥њ економ≥чного та соц≥ального розвитку держави, ¤к≥ стосуютьс¤ в≥дчутного посиленн¤ стимулюючоњ функц≥њ бюджетноњ пол≥тики, першочергового зм≥цненн¤ ф≥нанс≥в суб'Їкт≥в господарюванн¤, ≥нших юридичних ос≥б та домашн≥х господарств, бюджет продовжуЇ розгл¤датис¤ лише ¤к ф≥скальний план доход≥в ≥ витрат, виконанню ¤кого фактично п≥дпор¤дковуютьс¤ вс≥ ≥нш≥ ≥нструменти економ≥чних та соц≥альних перетворень. ƒаЇтьс¤ взнаки недосконал≥сть бюджетних розрахунк≥в, ¤к≥ не враховують реальний баланс ф≥нансових ресурс≥в держави, ф≥нансов≥ потоки в економ≥ц≥. ¬се це призводить до абсолютизац≥њ ф≥скальноњ функц≥њ бюджету, а в≥дтак ≥ до посиленн¤ податкового тиску. ѕоглиблюЇтьс¤ вкрай небезпечна функц≥ональна в≥дособлен≥сть бюджетноњ пол≥тики в≥д нев≥дкладних завдань розвитку реальноњ економ≥ки. ÷е обмежуЇ можливост≥ розширеного витворенн¤ ф≥нансових ресурс≥в держави, призводить до звуженн¤ ф≥нансовоњ бази бюджетних призначень. Ќадм≥рний податковий тиск Ї одн≥Їю з причин низькоњ конкурентоспроможност≥ украњнськоњ економ≥ки. «алишаЇтьс¤ значною збитков≥сть п≥дприЇмств та орган≥зац≥й. ¬и¤вом ≥ насл≥дком цього Ї щор≥чне зростанн¤ бюджетноњ недоњмки, обс¤ги ¤коњ на 01.05.2001 р. перевищили 10,9 млрд. гривень. ѕоглиблюЇтьс¤ плат≥жна криза. «агальний р≥вень деб≥торськоњ та кредиторськоњ заборгованост≥ вс≥х суб'Їкт≥в господарюванн¤ (кр≥м бюджетних установ) зб≥льшивс¤ за 2000 р. в≥дпов≥дно на 8,8 та 12,7 %. ” I кв. цього року ситуац≥¤ не пол≥пшилас¤, зазначен≥ види заборгованост≥ зросли в≥дпов≥дно на 4,9 та 4,2 %. Ќе зменшуЇтьс¤ р≥вень т≥н≥зац≥њ економ≥ки, що також Ї насл≥дком надм≥рност≥ податкового тиску. «а експертними оц≥нками, втрати бюджету в≥д т≥н≥зац≥њ доход≥в щор≥чно перевищують 12-13 млрд. гривень. «бер≥гаЇтьс¤ значне податкове навантаженн¤ на фонд оплати прац≥ та доходи громад¤н. ” сукупност≥ на кожну зароблену гривню припадаЇ понад 80 коп≥йок податк≥в. ” 2000 р. посилилас¤ соц≥альна спр¤мован≥сть бюджету. ќднак з урахуванн¤м ≥нфл¤ц≥йних процес≥в заходи ”р¤ду в соц≥альн≥й сфер≥, зокрема погашенн¤ заборгованост≥ з пенс≥й та зароб≥тноњ плати (часткове), ви¤вилис¤ недостатньо ефективними. «береглас¤ сформована за роки економ≥чноњ кризи тенденц≥¤ зниженн¤ реальноњ зароб≥тноњ плати та пенс≥й. «низилас¤ питома вага оплати прац≥ у структур≥ ¬¬ѕ. ¬супереч оч≥куванн¤м, пов'¤заним з економ≥чними зрушенн¤ми, зб≥льшивс¤ р≥вень б≥дност≥. ѕродовжуЇ загострюватис¤ демограф≥чна ситуац≥¤. ” 2000 р. закладено основи реформи м≥жбюджетних в≥дносин. «д≥йснено б≥льш ч≥ткий, пор≥вн¤но з попередн≥ми роками, розпод≥л доходних джерел м≥ж державним ≥ м≥сцевими бюджетами. ¬одночас у процес≥ реформуванн¤ м≥жбюджетних в≥дносин допущено зменшенн¤ частки ф≥нансових ресурс≥в, ¤к≥ розпод≥л¤ютьс¤ через м≥сцев≥ бюджети. “ака л≥н≥¤ не в≥дпов≥даЇ стратег≥њ ф≥нансового зм≥цненн¤ рег≥он≥в, посиленн¤ њхнього впливу на економ≥чн≥ та соц≥альн≥ процеси. якщо тор≥к частка доход≥в державного бюджету зросла проти 1999 р. з 15,4% в≥д ¬¬ѕ до 20,4, то питома вага доход≥в м≥сцевих бюджет≥в зменшилас¤ - в≥дпов≥дно з 9,9 до 7,3 %. « 9,9 до 7,1 % в≥д ¬¬ѕ зменшилас¤ ≥ частка видатк≥в м≥сцевих бюджет≥в. ” 2000 р. частка видатк≥в м≥сцевих бюджет≥в у «веденому бюджет≥ ”крањни зменшилас¤ з 36 до 31 %. ” контекст≥ цих та ≥нших факт≥в стаЇ очевидним, що зб≥льшенн¤ бюджетних надходжень у 2000 р. стало результатом не в≥дчутного розширенн¤ ф≥нансовоњ бази, а насамперед спри¤тливоњ зовн≥шньоеконом≥чноњ кон'юнктури та в≥дпов≥дного прискоренн¤ темп≥в виробництва (розрахунками до бюджету 2000 р. передбачалос¤ зростанн¤ ¬¬ѕ не на 6 %, ¤к це мало м≥сце, а на р≥вн≥ 1 %), включенн¤ до бюджету позабюджетних кошт≥в, а також суттЇвого зб≥льшенн¤ ≥нфл¤ц≥йного податку. ожна четверта гривн¤ бюджетних надходжень мала у 2000 р. ≥нфл¤ц≥йну природу. ÷е означаЇ, що ф≥нансуванн¤ у реальних ц≥нах значноњ частки бюджетних видатк≥в, у т.ч. на соц≥альну сферу, мало пор≥вн¤но з попередн≥м роком в≥д'Їмн≥ результати. Ќаведен≥ дан≥ переконують: незважаючи на загальне оздоровленн¤ економ≥чноњ ситуац≥њ, кризов≥ процеси у ф≥нансов≥й сфер≥ украњнськоњ економ≥ки остаточно ще не подолано. ÷е один з визначальних ризик≥в, ¤кий стримуЇ можливост≥ виходу економ≥ки на траЇктор≥ю сталого зростанн¤, зд≥йсненн¤ глибоких структурних та ≥нновац≥йних перетворень. «м≥на ситуац≥њ на краще маЇ стати визначальним завданн¤м економ≥чноњ пол≥тики ”р¤ду у 2002 роц≥. «авданн¤ ”р¤ду - опрацювати та зд≥йснити додатков≥ заходи, що мають забезпечити суттЇве поглибленн¤ бюджетноњ реформи. ритер≥Їм њњ ефективност≥ повинен стати конструктивний вплив бюджетноњ сфери на реал≥зац≥ю базових завдань економ≥чних та соц≥альних перетворень ¤к у середньостроков≥й, так ≥ довгостроков≥й перспектив≥. ¬≥дпов≥дно до св≥товоњ практики бюджет маЇ стати основним ≥нструментом економ≥чноњ пол≥тики, насамперед п≥двищенн¤ конкурентоспроможност≥ в≥тчизн¤ноњ економ≥ки, зм≥цненн¤ пол≥тичноњ та соц≥альноњ стаб≥льност≥ у держав≥. II. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики ”крањни на 2002 р≥к 1. орекц≥¤ бюджетноњ пол≥тики ”крањни маЇ бути спр¤мована насамперед на забезпеченн¤ розширеного в≥дтворенн¤ ф≥нансових ресурс≥в держави, закр≥пленн¤ дос¤гнутих темп≥в економ≥чного зростанн¤, створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ дет≥н≥зац≥њ економ≥ки, розвитку п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, пол≥пшенн¤ ≥нвестиц≥йного кл≥мату. Ѕюджетна пол≥тика покликана спри¤ти дос¤гненню таких макроеконом≥чних показник≥в: ѕоказники 2000 р. 2001 р. 2002 р. зв≥тн≥ оч≥куваний прогноз дан≥ результат ¬¬Ћ ном≥нальний, млрд. грн. 173,0 210,0 246,7 ¬¬ѕ реальний, темп зростанн¤, % 5,8 6,2 6,0 ќбс¤г продукц≥њ промисловост≥, у % до попереднього року 12,9 10,7 7,0 ќбс¤г валовоњ продукц≥њ с≥льського господарства, у % до попереднього року 9,2 6,5 3,8 ѕрибуток п≥дприЇмств, млрд. грн. 38,7 46,1 51,3 ќбс¤г ≥нвестиц≥й в основний кап≥тал за рахунок ус≥х джерел ф≥нансуванн¤, млрд. грн. 23,6 25,9 29,0 2. Ќеобх≥дне суттЇве посиленн¤ соц≥альноњ функц≥њ державного бюджету, зростанн¤ частки соц≥альних витрат, ≥нвестиц≥й у людський кап≥тал - осв≥ту, охорону здоров'¤, соц≥альн≥ компенсац≥њ. Ѕюджет 2002 р. повинен спри¤ти випереджаючому зростанню темп≥в реальних доход≥в населенн¤, в т.ч. зароб≥тноњ плати по в≥дношенню до ¬¬ѕ, вир≥внюванню соц≥ального розшаруванн¤, зниженню р≥вн¤ б≥дност≥, п≥двищенню ¤кост≥ житт¤ громад¤н. «а розрахунками ћ≥н≥стерства економ≥ки та ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики, передбачаЇтьс¤ дос¤гненн¤ таких показник≥в у соц≥альн≥й сфер≥: ѕоказники 2000 р. 2001 р. 2002 р. зв≥тн≥ оч≥куваний прогноз дан≥ результат –еальн≥ грошов≥ доходи населенн¤, % до попереднього року 6,3 5,9 5,5 «ароб≥тна плата роб≥тник≥в ≥ службовц≥в (без с/г) середньор≥чна, грн. 256,4 310,0 367,5 реальна, р≥к до року у % 3,0 5,8 6,5 3. ” 2002 р. необх≥дно зберегти проф≥цитн≥сть державного бюджету, забезпечене зниженн¤ р≥вн¤ державного споживанн¤. ÷е спри¤тиме дальшому зменшенню державного боргу ”крањни та повн≥шому використанню кредитних ресурс≥в, спр¤мованих на розвиток реального сектору економ≥ки. —тавитьс¤ за мету дос¤гненн¤ таких бюджетних параметр≥в: ѕоказники 2000 р. 2001 р. 2002 р. зв≥тн≥ оч≥куваний прогноз дан≥ результат «ведений бюджет, % в≥д ¬¬ѕ доходи 27,7 25,4 25,0 видатки 27,0 25,1 24,0 сальдо 0,7 0,3 1,0 4. ѕотр≥бно посилити взаЇмод≥ю м≥ж бюджетною пол≥тикою ”р¤ду та грошово-кредитною пол≥тикою ЌЅ”, забезпечити дальшу стаб≥л≥зац≥ю нац≥ональноњ грошовоњ одиниц≥, зм≥цненн¤ њњ валютних позиц≥й, зб≥льшенн¤ валютних резерв≥в. ¬≥дпов≥дно до прогнозних розрахунк≥в ЌЅ” та ћ≥н≥стерства економ≥ки сл≥д забезпечити так≥ показники: ѕоказники 2000 р. 2001 р. 2002 р. зв≥тн≥ оч≥куваний прогноз дан≥ результат ≤ндекс споживчих ц≥н, %, грудень до грудн¤ попереднього року 125,8 112,3 109,8 ≤ндекс ц≥н виробник≥в, %, грудень до грудн¤ попереднього року 120,8 110,0 109,4 ќбм≥нний курс гривн≥ до долара —Ўј, середн≥й за р≥к 5,44 5,46 5,75 “емпи приросту монетарноњ бази до початку року, % 140,0 111,4 109,0 “емпи приросту грошовоњ маси до початку року, % 145,4 117,6 118,0 5. Ѕюджетна пол≥тика 2002 р. маЇ бути скоординованою ≥з зовн≥шньоеконом≥чною пол≥тикою держави. ” ц≥й сфер≥ ор≥Їнтиром Ї так≥ параметри: ѕоказники 2000 р. 2001 р. 2002 р. зв≥тн≥ дан≥ оч≥куваний прогноз результат ≈кспорт товар≥в ≥ послуг до попереднього року, % 112,8 104,3 105,0 ≤мпорт товар≥в ≥ послуг до попереднього року, % 118,9 104,7 105,6 —альдо, млн. дол. —Ўј 1095 1105 1060 6. ѕотребуЇ дальшого удосконаленн¤ система управл≥нн¤ державними ф≥нансами, п≥двищенн¤ ефективност≥ виконанн¤ бюджету на вс≥х р≥вн¤х. ƒл¤ цього треба забезпечити: - п≥двищенн¤ ¤кост≥ основних макроеконом≥чних прогноз≥в з обов'¤зковим проведенн¤м попередньоњ незалежноњ експертизи њх коректност≥; - зд≥йсненн¤ розрахунк≥в балансу ф≥нансових ресурс≥в держави та вдосконаленн¤ на ц≥й основ≥ бюджетно-ф≥нансових та грошово-кредитних пропорц≥й економ≥ки ”крањни; - перех≥д до середньострокового бюджетного плануванн¤ ¤к основи формуванн¤ державного бюджету на визначений р≥к; - перех≥д в≥д багатоканальноњ до одноканальноњ системи ф≥нансуванн¤ заклад≥в, установ та орган≥зац≥й бюджетноњ сфери, а також окремих бюджетних програм, зокрема в частин≥ передач≥ функц≥й ф≥нансуванн¤ лише одному головному розпор¤днику; - зд≥йсненн¤ витрат державного та м≥сцевих бюджет≥в виключно на конкурсн≥й основ≥; - поглибленн¤ реформи м≥жбюджетних в≥дносин ¤к необх≥дноњ умови залученн¤ потенц≥алу рег≥он≥в до забезпеченн¤ сталого економ≥чного зростанн¤ та п≥двищенн¤ життЇвого р≥вн¤ населенн¤; - удосконаленн¤ касового виконанн¤ державного та м≥сцевих бюджет≥в; - реальне запровадженн¤ бюджет≥в розвитку на державному, рег≥ональному та м≥сцевому р≥вн¤х; - визначенн¤ критер≥њв, оц≥нки ефективност≥ бюджетних видатк≥в, ¤к≥ зд≥йснюютьс¤ головними розпор¤дниками бюджетних кошт≥в, зокрема нижчого р≥вн¤; - децентрал≥зац≥ю оплати рахунк≥в бюджетних установ; - скороченн¤ к≥лькост≥ головних розпор¤дник≥в кошт≥в державного бюджету; - приведенн¤ у в≥дпов≥дн≥сть з м≥жнародними стандартами функц≥ональноњ класиф≥кац≥њ видатк≥в бюджет≥в; - переведенн¤ вс≥х операц≥й державного бюджету на казначейську систему обслуговуванн¤. 7. ƒл¤ пол≥пшенн¤ прозорост≥ та обгрунтованост≥ бюджету в частин≥ конкретних видатк≥в державних орган≥в, п≥двищенн¤ ефективност≥ д≥¤льност≥ розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в, а також посиленн¤ зв'¤зку м≥ж њхн≥ми завданн¤ми та бюджетним ф≥нансуванн¤м проект ƒержавного бюджету на 2002 р. маЇ складатис¤ на основ≥ програмно-ц≥льового методу. 8. ќбов'¤зковою складовою бюджетноњ пол≥тики повинн≥ стати удосконаленн¤ системи ф≥нансового контролю, запровадженн¤ нових механ≥зм≥в щодо забезпеченн¤ повноњ прозорост≥, посиленн¤ контролю за формуванн¤м та ефективним використанн¤м бюджетних ресурс≥в, залученн¤ до цього широкоњ громадськост≥, «ћ≤, громадських орган≥зац≥й. ÷е передбачаЇ: - створенн¤ ц≥л≥сноњ системи ф≥нансового контролю а ”крањн≥ та њњ законодавче забезпеченн¤; - визначенн¤ ≥ розмежуванн¤ внутр≥шнього ≥ зовн≥шнього ф≥нансового контролю, орган≥зац≥¤ њх ефективноњ взаЇмод≥њ; - створенн¤ системи ф≥нансового контролю за дотриманн¤м чинного законодавства органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у використанн≥ бюджетних кошт≥в; - створенн¤ правових механ≥зм≥в залученн¤ громадськост≥ до контролю за ефективним використанн¤м державних ф≥нансових ресурс≥в. III. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики на 2002 р≥к у сфер≥ доход≥в «б≥льшенн¤ доход≥в державного бюджету маЇ в≥дбуватис¤ не за рахунок посиленн¤ податкового навантаженн¤ на економ≥ку, а шл¤хом глибокоњ л≥берал≥зац≥њ податкового законодавства, розширенн¤ бази оподаткуванн¤, створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ розвитку виробництва, приватного п≥дприЇмництва, скороченн¤ нелегального т≥ньового об≥гу. 1. Ќеобх≥дною умовою зм≥цненн¤ доходноњ бази бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в Ї нев≥дкладне прийн¤тт¤ ѕодаткового кодексу, проведенн¤ на його основ≥ радикальноњ податковоњ реформи. ћетою реформи Ї реал≥зац≥¤ триЇдиного завданн¤: - в≥дчутне послабленн¤ податкового тиску; - спрощенн¤ процедур податкового адм≥н≥струванн¤; - над≥йний захист прав платник≥в податк≥в. ѕередбачене ѕодатковим кодексом, прийн¤тим ¬ерховною –адою ”крањни у першому читанн≥, зниженн¤ податкового навантаженн¤ маЇ проводитис¤ поетапно. ¬же у 2002 р. маЇ бути забезпечено: - скороченн¤ з 39 до 23 к≥лькост≥ податк≥в та збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в); - зниженн¤ з 20 до 17 % ставки податку на додану варт≥сть; - зниженн¤ з 30 до 25 % ставки податку на прибуток п≥дприЇмств; - введенн¤ новоњ шкали ставок оподаткуванн¤ громад¤н прибутковим податком на р≥вн≥, що не перевищуЇ 25 %; - зниженн¤ з 30 до 15% ставок оподаткуванн¤ див≥денд≥в; - зменшенн¤ розм≥ру ставок нарахувань на фонд оплати прац≥, що спр¤мовуютьс¤ у соц≥альн≥ фонди, при збереженн≥ передбачених законодавством соц≥альних гарант≥й; - удосконаленн¤ практики справл¤нн¤ акцизного збору, зокрема в частин≥ пол≥пшенн¤ його адм≥н≥струванн¤ та запровадженн¤ ≥ндексац≥њ ставок з урахуванн¤м ≥ндексу споживчих ц≥н; - удосконаленн¤ процедур в≥дшкодуванн¤ ѕƒ¬, забезпеченн¤ належноњ прозорост≥ цього процесу. 2. ” процес≥ податковоњ реформи передбачаЇтьс¤ скасуванн¤ у 2002 р. податкових п≥льг, ¤к≥ надаютьс¤ за галузевим принципом, а також припиненн¤ економ≥чних експеримент≥в, пов'¤заних з п≥льговим оподаткуванн¤м. ќдночасно повинн≥ бути передбачен≥ можливост≥ стимулюванн¤ ≥нновац≥йноњ та ≥нвестиц≥йноњ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤ незалежно в≥д того, до ¤коњ галуз≥ вони належать, а також зв≥льненн¤ в≥д оподаткуванн¤ доход≥в громад¤н, що ≥нвестуютьс¤ у ц≥нн≥ папери. ѕотребують дальшоњ ф≥скальноњ п≥дтримки спец≥альн≥ (в≥льн≥) економ≥чн≥ зони, а також територ≥њ пр≥оритетного розвитку та з спец≥альним режимом ≥нвестуванн¤, ¤к≥ довели свою спроможн≥сть залучати та ефективно освоювати ≥нвестиц≥йн≥ ресурси, в т.ч. й ≥ноземн≥. 3. ”р¤д повинен визначитис¤ з доц≥льн≥стю та економ≥чною ефективн≥стю вжитт¤ додаткових заход≥в податковоњ реформи: - введенн¤ (поетапне) податку на нерухоме майно; - введенн¤ Їдиного соц≥ального податку; -поступове п≥двищенн¤ до 5 млн. грн. на р≥к обс¤г≥в реал≥зац≥њ продукц≥њ, за ¤к≥ суб'Їкти п≥дприЇмництва сплачують Їдиний податок; - запровадженн¤ диференц≥йованоњ ставки ѕƒ¬ на р≥зн≥ групи товар≥в та послуг, зокрема б≥льш глибоке зниженн¤ ставок на товари ≥ послуги першоњ необх≥дност≥; - скасуванн¤ неоподатковуваного м≥н≥муму доход≥в громад¤н з одночасним компенсуючим п≥двищенн¤м р≥вн¤ доход≥в у вс≥х сферах д≥¤льност≥; - зв≥льненн¤ експортер≥в високотехнолог≥чноњ продукц≥њ в≥д сплати податку з прибутку на прир≥ст обс¤г≥в експортноњ продукц≥њ пор≥вн¤но з попередн≥м роком. 4. –еформуванн¤ податковоњ системи маЇ супроводжуватись ефективними структурними заходами, спр¤мованими на дос¤гненн¤ необх≥дноњ результативност≥ пол≥тики доход≥в. ƒо них належать: - виключенн¤ негрошових розрахунк≥в та будь-¤ких форм взаЇмозал≥к≥в з практики виконанн¤ бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в; - заборона реструктуризац≥њ або списанн¤ заборгованост≥ (недоњмки) суб'Їкт≥в господарюванн¤ за податками, зборами (обов'¤зковими платежами), а також встановленн¤ моратор≥ю на наданн¤ п≥льг в оподаткуванн≥; - реструктуризац≥¤ та списанн¤ зобов'¤зань держави у в≥дшкодуванн≥ податку на додану варт≥сть з урахуванн¤м обс¤г≥в вже проведеноњ реструктуризац≥њ та списанн¤ заборгованост≥ в≥дпов≥дних платник≥в податк≥в перед бюджетом; - зменшенн¤ обс¤гу простроченоњ заборгованост≥ (недоњмки) з податкових платеж≥в до бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в за рахунок суттЇвого пол≥пшенн¤ стану збиранн¤ податк≥в ≥ неподаткових надходжень на основ≥ застосуванн¤ сучасних технолог≥й податкового адм≥н≥струванн¤; - удосконаленн¤ системи розрахунк≥в п≥дприЇмств паливно-енергетичного комплексу з бюджетом; - зб≥льшенн¤ доход≥в в≥д державноњ частки власност≥ за рахунок б≥льш ефективного њњ використанн¤; - п≥двищенн¤ ефективност≥ приватизац≥њ державного ≥ комунального майна з дотриманн¤м в≥дкритост≥ та прозорост≥ њњ процедури, забезпеченн¤ приватизац≥њ об'Їкт≥в за њх реальною ринковою варт≥стю, подоланн¤ зловживань, що мають м≥сце у ц≥й сфер≥. IV. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики на 2002 р≥к у сфер≥ державного боргу та державних запозичень Ќев≥дкладним завданн¤м аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни Ї дальше зменшенн¤ борговоњ залежност≥ та удосконаленн¤ системи управл≥нн¤ державним боргом ”крањни. Ќа к≥нець 2002 р. цей борг не повинен перевищувати 60 % ¬¬ѕ. Ќеобх≥дно вжити заход≥в щодо удосконаленн¤ управл≥нн¤ борговими ризиками, пол≥пшенн¤ прогнозуванн¤ борговоњ пол≥тики та њњ координац≥њ з бюджетною, податковою та грошово-кредитною пол≥тикою. –еал≥зац≥¤ цих завдань передбачаЇ: 1. ѕродовженн¤ пол≥тики бездеф≥цитност≥ державного бюджету. «атвердженн¤ проф≥циту загального фонду ƒержавного бюджету ”крањни на 2002 р. у розм≥р≥ до 1 % ¬¬ѕ. 2. ¬икористанн¤ залежно в≥д ситуац≥њ на внутр≥шньому та м≥жнародному ф≥нансових ринках можливостей виваженого трансформуванн¤ зовн≥шнього боргу у внутр≥шн≥й, що у свою чергу вимагаЇ в≥д ”р¤ду, ЌЅ” ≥ ƒержавноњ ком≥с≥њ з ц≥нних папер≥в та фондового ринку енерг≥йних зусиль у радикальному вдосконаленн≥ внутр≥шнього ф≥нансового ринку. 3. ѕродовженн¤ пол≥тики активноњ сп≥впрац≥ з м≥жнародними ф≥нансовими орган≥зац≥¤ми. «алученн¤ в≥дпов≥дних запозичень на вир≥шенн¤ пр≥оритетних завдань економ≥чного та соц≥ального розвитку. аб≥нет ћ≥н≥стр≥в маЇ зд≥йснити нев≥дкладн≥ заходи, ¤к≥ повинн≥ забезпечити повну прозор≥сть таких запозичень на вс≥х стад≥¤х - в≥д розгл¤ду њх доц≥льност≥ до остаточного погашенн¤. 4. ѕродовженн¤ практики заборони наданн¤ державних гарант≥й при одержанн≥ кредит≥в суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ та заборони реструктуризац≥њ або списанн¤ заборгованост≥ за кредитами, залученими державою, або п≥д державн≥ гарант≥њ. 5. —пр¤муванн¤ пол≥тики управл≥нн¤ державним боргом на пом'¤кшенн¤ "п≥к≥в" платеж≥в, пол≥пшенн¤ структури боргу ≥ зниженн¤ вартост≥ його обслуговуванн¤, у тому числ≥ за рахунок дострокового викупу боргових зобов'¤зань держави. ÷е потребуЇ значних обс¤г≥в проф≥циту, що може бути забезпечено лише достатньо високим р≥внем доходноњ частини бюджету та жорсткою пол≥тикою обмеженн¤ видатк≥в. 6. Ѕ≥льш т≥сну сп≥впрацю ”р¤ду та ЌЅ” у проведенн≥ борговоњ та валютноњ пол≥тики, посиленн¤ валютного контролю та запровадженн¤ ефективних заход≥в, спр¤мованих на легал≥зац≥ю та поверненн¤ в ”крањну вивезених кошт≥в. 7. ѕрийн¤тт¤ «акону "ѕро державний борг ”крањни", забезпеченн¤ прозороњ та ефективноњ борговоњ пол≥тики, у тому числ≥ через визначенн¤ оптимальних засад управл≥нн¤ державним боргом, удосконаленн¤ орган≥зац≥йноњ структури в≥дпов≥дних орган≥в. V. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики на 2002 р≥к у сфер≥ видатк≥в 1. ѕрот¤гом останн≥х рок≥в законодавч≥ акти, програми та ≥нш≥ нормативн≥ документи, що визначають обс¤ги видатк≥в державного та м≥сцевих бюджет≥в, у переважн≥й б≥льшост≥ приймалис¤ без належного врахуванн¤ можливостей економ≥ки та населенн¤ у сплат≥ податк≥в дл¤ формуванн¤ доход≥в бюджету. ÷е призвело до структурноњ розбалансованост≥ ф≥нанс≥в держави, значних (прихованих та на¤вних) деф≥цит≥в державного бюджету. –озрив м≥ж потребою у видатках та обс¤гом ресурс≥в бюджету, в т.ч. потенц≥йних, може бути подоланий лише за умови призупиненн¤ ¬ерховною –адою чинност≥ окремих законодавчих акт≥в, видатки на виконанн¤ ¤ких у бюджет≥ не передбачен≥ або передбачен≥ не в повному обс¤з≥. ÷е дасть змогу суттЇво оздоровити бюджетну систему ≥ водночас запоб≥гти зростанню заборгованост≥ за зобов'¤занн¤ми держави, ¤к≥ не можуть бути виконан≥. “ак≥ конче важлив≥ заходи доц≥льно зд≥йснити заздалег≥дь - до остаточного затвердженн¤ парламентом ƒержавного бюджету ”крањни на 2002 р≥к. ¬одночас потр≥бно запропонувати механ≥зми, ¤к≥ не дозвол¤тимуть у майбутньому приймати закони без урахуванн¤ њх впливу на бюджет, а також заходи щодо обмеженн¤ д≥њ вже прийн¤тих законодавчих акт≥в, не забезпечених бюджетними асигнуванн¤ми. 2. јктуальним завданн¤м ”р¤ду Ї рац≥онал≥зац≥¤ мереж≥ заклад≥в та установ, ¤к≥ ф≥нансуютьс¤ з державного ≥ м≥сцевих бюджет≥в, дл¤ п≥двищенн¤ р≥вн¤ та ¤кост≥ послуг, що надаютьс¤ громад¤нам, виконанн¤ у повному обс¤з≥ ц≥льових програм соц≥ально-економ≥чного та гуман≥тарного розвитку, п≥двищенн¤ ефективност≥ використанн¤ бюджетних кошт≥в. ѕрограми та заходи, що не належать до пр≥оритетних, повинн≥ бути призупинен≥ або переведен≥ на ф≥нансуванн¤ за рахунок небюджетних ресурс≥в. 3. лючовим завданн¤м бюджетноњ пол≥тики маЇ стати дальше посиленн¤ соц≥альноњ спр¤мованост≥ бюджету. Ќа реал≥зац≥њ програм соц≥альноњ спр¤мованост≥ маЇ бути зосереджено не менше 50 % видатк≥в зведеного бюджету на 2002 р≥к. ѕр≥оритетними напр¤мами бюджетноњ пол≥тики у соц≥альн≥й сфер≥ Ї: - поетапне наближенн¤ м≥н≥мальноњ зароб≥тноњ плати до прожиткового м≥н≥муму, п≥двищенн¤ њњ розм≥р≥в не менш ¤к до 140 грн. на м≥с¤ць; - остаточне розмежуванн¤ пенс≥йних виплат з бюджету ≥ ѕенс≥йного фонду, зб≥льшенн¤ середнього розм≥ру пенс≥йних виплат не менш ¤к на 12 %; - ≥ндексац≥¤ грошових доход≥в прац≥вник≥в бюджетноњ сфери в≥дпов≥дно до чинного законодавства; - рац≥онал≥зац≥¤ системи соц≥альних п≥льг через запровадженн¤ з 1 с≥чн¤ 2002 р. наданн¤ адресних п≥льг ≥ субсид≥й населенню виключно у грошов≥й форм≥; - забезпеченн¤ у повному обс¤з≥ виплати допомог малозабезпеченим громад¤нам та с≥м'¤м з д≥тьми, повне погашенн¤ заборгованост≥ ≥з соц≥альних виплат; - погашенн¤ заборгованост≥ ≥з соц≥альних виплат громад¤нам, ¤к≥ постраждали внасл≥док „орнобильськоњ катастрофи; - п≥двищенн¤ зароб≥тноњ плати прац≥вникам бюджетноњ сфери та стипенд≥й студентам не менш, ¤к на 25%; - визначенн¤ додаткових механ≥зм≥в погашенн¤ знец≥нених грошових заощаджень громад¤н в установах ќщадного банку ≥ страхових внеск≥в до колишнього ”крдержстраху. ¬≥дпов≥дальним завданн¤м ”р¤ду Ї в≥дчутне пол≥пшенн¤ системи ф≥нансуванн¤ загальноосв≥тньоњ школи, виконанн¤ у повному обс¤з≥ положень ст. 57 «акону ”крањни "ѕро осв≥ту", дальший розвиток ≥нформатизац≥њ загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в, комп'ютеризац≥¤ с≥льських шк≥л та ≥нше. Ќеобх≥дно зб≥льшити частку видатк≥в та пол≥пшити структуру використанн¤ ф≥нансових ресурс≥в, ¤к≥ спр¤мовуютьс¤ на розвиток охорони здоров'¤, зокрема на забезпеченн¤ ≥нсул≥ном хворих на цукровий д≥абет, боротьбу з такими хворобами, ¤к —Ќ≤ƒ, туберкульоз та ≥нш≥. ѕри зд≥йсненн≥ соц≥альноњ пол≥тики ”р¤д маЇ забезпечити: - визначенн¤ перел≥ку платних ≥ безоплатних послуг, ¤к≥ можуть надаватис¤ бюджетними установами та орган≥зац≥¤ми; - завершенн¤ процесу в≥докремленн¤ державних позабюджетних фонд≥в, ¤к≥ формуютьс¤ на страхов≥й основ≥, в≥д державного бюджету; - розвиток страхових систем формуванн¤ соц≥альних бюджет≥в. 4. ѕр≥оритетним завданн¤м Ї удосконаленн¤ в≥дпов≥дно до чинного законодавства системи державного ф≥нансуванн¤ розвитку в≥тчизн¤ноњ науки та культури. 5. ѕри формуванн≥ державного бюджету сл≥д передбачити видатки на оборону в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро оборону" та з урахуванн¤м реал≥зац≥њ програми реформуванн¤ та розвитку «бройних —ил ”крањни. 6. ѕотр≥бно передбачити бюджетн≥ видатки на реал≥зац≥ю програми адм≥н≥стративноњ реформи, а також на проведенн¤ судовоњ реформи в ”крањн≥. 7. Ќаступний р≥к повинен стати роком принципово нових п≥дход≥в до пол≥тики кап≥тальних видатк≥в держави. ¬они повинн≥ скласти основу бюджету розвитку. ƒо бюджету розвитку повинн≥ бути включен≥ передбачен≥ у бюджет≥ централ≥зован≥ кап≥тальн≥ вкладенн¤, видатки на науку, галузев≥ програми розвитку та ≥нш≥ кап≥тальн≥ видатки. Ѕюджет розвитку маЇ складатись за програмно-ц≥льовим п≥дходом та подаватись разом з проектом державного бюджету ¤к складова частина програми економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку на 2002 р≥к. ѕотребуЇ перегл¤ду ≥снуючий пор¤док розпод≥лу та використанн¤ кап≥тальних вкладень. ѓх обс¤г повинен бути не менше 1 % видатк≥в загального фонду державного бюджету ≥ спр¤мовуватись на вир≥шенн¤ загальнодержавних та рег≥ональних соц≥ально-економ≥чних проблем, пов'¤заних з енергозбереженн¤м, реформуванн¤м земельних в≥дносин, створенн¤м державноњ ≥нформац≥йно-анал≥тичноњ системи, буд≥вництвом об'Їкт≥в комунальноњ та виробничоњ ≥нфраструктури, соц≥ального призначенн¤, газо- та водопровод≥в, запоб≥ганн¤м еколог≥чним катастрофам тощо. Ќа ф≥нансуванн¤ об'Їкт≥в виробничого призначенн¤ маЇ спр¤мовуватис¤ частина надходжень в≥д приватизац≥њ державного майна, ¤к≥ повинн≥ використовуватись на кредитн≥й основ≥ виключно на структурну перебудову, ≥нновац≥йне оновленн¤, модерн≥зац≥ю виробництв та технолог≥чний розвиток п≥дприЇмств. ” бюджет≥ наступного року мають бути передбачен≥ кошти на формуванн¤ статутного фонду ”крањнського банку реконструкц≥њ та розвитку та розширенн¤ практики компенсац≥њ частини процентних ставок за кредитами комерц≥йних банк≥в, ¤к≥ надаватимутьс¤ суб'Їктам господарськоњ д≥¤льност≥ дл¤ реал≥зац≥њ державних програм ≥нновац≥йного розвитку. VI. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики на 2002 р≥к у сфер≥ м≥сцевих бюджет≥в та м≥жбюджетних в≥дносин 1. ќсновним у сфер≥ м≥сцевих бюджет≥в та м≥жбюджетних в≥дносин маЇ бути проведенн¤ бюджетноњ пол≥тики, спр¤мованоњ на забезпеченн¤ гармон≥йного поЇднанн¤ принцип≥в бюджетного ун≥таризму з елементами децентрал≥зац≥њ, реформуванн¤ цих в≥дносин з удосконаленн¤м пор¤дку розпод≥лу трансферт≥в з державного бюджету на основ≥ прозорих та об'Їктивних критер≥њв, що грунтуютьс¤ на ч≥ткому розмежуванн≥ бюджетних повноважень та стаб≥льн≥й систем≥ закр≥пленн¤ дох≥дних джерел за бюджетами. –озмежуванн¤ функц≥й ≥ повноважень м≥ж органами державноњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ р≥зних р≥вн≥в, у тому числ≥ ≥ в сфер≥ м≥жбюджетних в≥дносин, маЇ в≥дпов≥дати положенн¤м та принципам схваленоњ ”казом ѕрезидента ”крањни онцепц≥њ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики. ” бюджет≥ 2002 р. необх≥дно вт≥лити в≥дпов≥дн≥ њњ позиц≥њ. 2. ѕотребуЇ суттЇвого удосконаленн¤ розпод≥л податкових надходжень м≥ж центром та рег≥онами, переведенн¤ на власну дох≥дну базу бюджет≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, удосконаленн¤ пор¤дку закр≥пленн¤ за ними дох≥дних джерел на пост≥йн≥й основ≥. —л≥д забезпечити запровадженн¤ державних соц≥альних стандарт≥в видатк≥в, удосконаленн¤ практики наданн¤ трансферт≥в з ƒержавного бюджету ”крањни на основ≥ об'Їктивних критер≥њв, неухильне дотриманн¤ принципу збалансованост≥ м≥сцевих бюджет≥в, 3. Ќов≥ механ≥зми м≥жбюджетних в≥дносин повинн≥ передбачати поступове вир≥внюванн¤ забезпеченост≥ адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць бюджетними коштами при одночасному створенн≥ стимул≥в дл¤ м≥сцевих орган≥в влади ≥ самовр¤дуванн¤ до рац≥онал≥зац≥њ показник≥в м≥сцевих бюджет≥в та нарощуванн¤ њх дох≥дноњ бази. ”р¤д повинен п≥двищити фактичну частку м≥сцевих бюджет≥в у зведеному бюджет≥ з урахуванн¤м субвенц≥й на соц≥альний захист населенн¤ з 31 % у 2000 р. та 36,9 - у 2001 р. до 40 % - у 2002 роц≥. 4. ¬ажливою складовою бюджетноњ пол≥тики 2002 р. маЇ стати впор¤дкуванн¤ взаЇмов≥дносин м≥ж м≥сцевими бюджетами. …детьс¤ передус≥м про ч≥тке розмежуванн¤ повноважень м≥ж м≥сцевими органами виконавчоњ влади, обласними та районними органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ територ≥альних громад щодо формуванн¤ бюджет≥в. ѕотр≥бно стимулювати сол≥дарне ф≥нансуванн¤ сп≥льноњ власност≥ територ≥альних громад. ѕочинаючи з 2002 р., у склад≥ державного бюджету повинн≥ окремо затверджуватис¤ обс¤ги трансферт≥в дл¤ бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласних бюджет≥в, бюджет≥в м≥ст иЇва та —евастопол¤, м≥ст республ≥канського та обласного значенн¤ ≥ бюджет≥в район≥в. 5. ƒл¤ детал≥зац≥њ законодавчих норм щодо ч≥ткого ≥ конкретного розмежуванн¤ повноважень, компетенц≥њ та в≥дпов≥дальност≥ м≥ж центральними та м≥сцевими органами державноњ влади та м≥сцевого самовр¤дуванн¤ ус≥х р≥вн≥в необх≥дно внести в≥дпов≥дн≥ зм≥ни до «акон≥в "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥" та "ѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ". VII. ¬исновки ѕри опрацюванн≥ та затвердженн≥ бюджету на 2002 р. органи законодавчоњ та виконавчоњ влади мають виходити з необх≥дност≥ вир≥шенн¤ трьох головних завдань: - сформувати проект бюджету на нов≥й податков≥й основ≥, ¤ка передбачаЇ в≥дчутне зниженн¤ податкового навантаженн¤ на виробника та розширенн¤ податковоњ бази; - сформувати бюджет з проф≥цитом, що дасть змогу пол≥пшити ситуац≥ю з обслуговуванн¤м та погашенн¤м державного боргу у середньостроков≥й перспектив≥; - продовжити реал≥зац≥ю започаткованих у попередн≥ роки соц≥альних програм з посиленн¤м њх адресних засад. ќдночасне ≥ комплексне зд≥йсненн¤ зазначених завдань вимагаЇ виважених, економ≥чно обгрунтованих ≥ пол≥тичне виправданих р≥шень у процес≥ реформуванн¤ бюджетноњ та податковоњ системи, включаючи складанн¤ ≥ затвердженн¤ бюджету на 2002 р≥к. ”сп≥х реал≥зац≥њ —тратег≥њ економ≥чного та соц≥ального розвитку ”крањни на 2000-2004 рр. значною м≥рою залежить в≥д спроможност≥ державноњ влади ≥ насамперед ”р¤ду забезпечити практичне вт≥ленн¤ в житт¤ саме таких принцип≥в та завдань бюджетноњ пол≥тики. ѕрезидент ”крањни Ћ. ”„ћј м. ињв, 31 травн¤ 2001 р. Ќадруковано: "”р¤довий кур'Їр", N 102 в≥д 12 червн¤ 2001 року. |