”становить в качестве домашней!



                         ѕ ќ — Ћ ј Ќ Ќ я
                        ѕ–≈«»ƒ≈Ќ“ј ” –јѓЌ»

     до ¬ерховноњ –ади ”крањни та  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни
                             2001 р≥к

        ѕро основн≥ напр¤ми бюджетноњ пол≥тики на 2002 р≥к


     «г≥дно з≥  статтею  106   онституц≥њ  ”крањни  
ѕрезидент ”крањни вперше звертаЇтьс¤ до ¬ерховноњ –ади, а також до
 аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  з ѕосланн¤м,  присв¤ченим проблемам бюджетноњ
пол≥тики. Ќеобх≥дн≥сть такого кроку продиктована не лише складними
та масштабними завданн¤ми у ф≥нансов≥й сфер≥,  що потребують свого
вир≥шенн¤ у 2002 р.  та в наступний пер≥од,  а насамперед потребою
внести  корективи,  ¤к≥  дозволили  б  суттЇво  посилити  д≥Їв≥сть
бюджетноњ  пол≥тики,  њњ  конструктивний   вплив   на   реал≥зац≥ю
стратег≥њ економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку ”крањни на 2000-2004
роки.  ƒос¤гненн¤  ц≥Їњ  мети  можливе  лише  за   консол≥дованих,
узгоджених та  в≥дпов≥дальних д≥й законодавчоњ та виконавчоњ г≥лок
влади.

        I. ќсновн≥ п≥дсумки бюджетноњ пол≥тики у 2000 роц≥

     2000-й р≥к став  переломним  в  економ≥чн≥й  динам≥ц≥.  ѕ≥сл¤
тривалоњ  кризи дос¤гнуто в≥дчутного зростанн¤ макроеконом≥чних та
галузевих параметр≥в розвитку в≥тчизн¤ноњ  економ≥ки.  ѕол≥пшилас¤
структура торговельного та плат≥жного балансу держави. ѕоглибилис¤
започаткован≥ у попередн≥ роки  позитивн≥  зрушенн¤  ≥  у  систем≥
бюджетних в≥дносин. ѕосилилас¤ збалансован≥сть ф≥нансових ресурс≥в
держави - доход≥в та видатк≥в. якщо у 1997 р.  деф≥цит  державного
бюджету склав 6,75 %  ¬¬ѕ,  1998 р.  - 2,06,  1999 р.  - 1,55,  то
2000-й бюджетний р≥к завершено з проф≥цитом 0,44 % ¬¬ѕ.

     ќздоровленню ф≥нансовоњ системи  спри¤ло  ≥стотне  скороченн¤
взаЇмозал≥к≥в  та  вексельних  розрахунк≥в з бюджетом.  «агалом за
минулий р≥к обс¤г таких  розрахунк≥в  скоротивс¤  щодо  державного
бюджету пор≥вн¤но з 1999 р. з 10,2 до 0,1 %, м≥сцевих бюджет≥в - з
28 до 1,7 %.  ÷е позитивно вплинуло  на  зб≥льшенн¤  надходжень  у
грошов≥й   форм≥.   ™диними   сферами,   де   на  к≥нець  2000  р.
застосовувалос¤ погашенн¤ взаЇмноњ заборгованост≥ через спец≥альн≥
схеми   грошових   розрахунк≥в,   були  енергетика  та  комунальне
господарство.  ÷е не спри¤ло  зм≥цненню  ф≥нансовоњ  дисципл≥ни  у
розрахунках п≥дприЇмств паливно-енергетичного комплексу з бюджетом
≥ заклало певн≥ ризики у виконанн¤ бюджету 2001 року.

     ” 2000 р.  ”крањна зробила  в≥дчутний  крок  до  впровадженн¤
передбаченоњ  стратег≥Їю  економ≥чного  та соц≥ального розвитку на
2000-2004 рр.  пол≥тики поступового скороченн¤  державного  боргу.
ѕор≥вн¤но з   1999   р.   в≥н  зменшивс¤  з  15,3  млрд.  дол.  до
14,1 млрд.  дол.,  у  т.ч.    зовн≥шн≥й  борг - з 12,4  млрд.   до
10,3 млрд. долар≥в. „астка загального  обс¤гу  державного  боргу в
структур≥ ¬¬ѕ скоротилас¤ з 62,8 до 49,9 % ≥ нин≥ не Ї  критичною.
ƒос¤гненню   таких   результат≥в  спри¤ли  конструктивна  пол≥тика
Ќац≥онального банку ”крањни, усп≥шне зд≥йсненн¤ на початку 2000 р.
реструктуризац≥њ зовн≥шнього боргу перед приватними кредиторами.

     ”досконалювалас¤ система   управл≥нн¤  державними  ф≥нансами,
зокрема видатками державного  бюджету.  √оловними  напр¤мами  ц≥Їњ
роботи   були   п≥двищенн¤  в≥дпов≥дальност≥  центральних  орган≥в
виконавчоњ влади за проведенн¤ державноњ  пол≥тики  у  в≥дпов≥дних
галуз¤х   ≥   сферах,   упор¤дкуванн¤   ≥   рац≥онал≥зац≥¤  мереж≥
п≥дв≥домчих  установ,  суттЇве   скороченн¤   к≥лькост≥   головних
розпор¤дник≥в   кошт≥в   державного   бюджету  та  переведенн¤  на
казначейське обслуговуванн¤  практично  вс≥х  операц≥й  державного
бюджету.  ” 2000 р.  до бюджету вперше включено позабюджетн≥ кошти
бюджетних установ та орган≥зац≥й, що дало можлив≥сть б≥льш реально
оц≥нити  ф≥нансове  забезпеченн¤  в≥дпов≥дних структур ≥ п≥двищити
прозор≥сть державних ф≥нанс≥в.

     ¬одночас позитивн≥ результати  останн≥х  рок≥в  ще  не  дають
п≥дстав  дл¤ висновку про кардинальн≥ зрушенн¤ у систем≥ державних
ф≥нанс≥в.  ” бюджетн≥й сфер≥ залишаЇтьс¤ ще  багато  нерозв'¤заних
проблем.  √оловна  з  них  -  дос¤гненн¤  реальноњ збалансованост≥
бюджетноњ системи, њњ доход≥в ≥ видатк≥в. ’оча державний бюджет на
2001  р.  формально  затверджено  бездеф≥цитним,  у  його доходн≥й
частин≥ закладено майже 6 млрд.  грн.  надходжень в≥д приватизац≥њ
державного  майна,  ¤к≥  не мають характеру пост≥йних надходжень ≥
можуть  розгл¤датис¤  лише  ¤к   додаткове   (тимчасове)   джерело
бюджетного ф≥нансуванн¤.  «а своњм зм≥стом зазначен≥ надходженн¤ -
це сума фактичноњ незбалансованост≥ доход≥в та  видатк≥в  бюджету.
Ќе  можна  погодитис¤ з погл¤дами на приватизац≥йний процес у суто
ф≥скальному контекст≥.  Ќе виконуЇтьс¤ положенн¤ ”казу  ѕрезидента
”крањни  щодо  спр¤муванн¤  25 % надходжень  в≥д  приватизац≥њ  на
≥нвестуванн¤ стратег≥чних п≥дприЇмств.  ѕрактично вс≥ отриман≥ в≥д
приватизац≥њ  кошти продовжують використовуватис¤ виключно на ц≥л≥
поточного споживанн¤.

     ”кор≥нилас¤ деструктивна  практика  кредитуванн¤   державного
бюджету   за   рахунок   несвоЇчасного   в≥дшкодуванн¤   суб'Їктам
господарюванн¤ нарахувань з ѕƒ¬.  Ќа к≥нець  2000  р.  обс¤г  його
неповерненн¤  склав  близько  3 млрд.  гривень.  ” нин≥шньому роц≥
в≥дпов≥дна заборгован≥сть зросла ще б≥льше  ≥  на  початок  травн¤
склала 4,7 млрд. гривень. «бер≥гаютьс¤ значн≥ обс¤ги кредиторськоњ
заборгованост≥ установ ≥ орган≥зац≥й,  ¤к≥ утримуютьс¤ за  рахунок
державного та м≥сцевих бюджет≥в.  —таном на 01.01.2001 р. загальна
њњ сума дос¤гла 5003,4 млн. гривень.

     ” 1999-2000  рр.  розпочато  реформуванн¤  бюджетноњ  системи
”крањни.   ќднак  зм≥ст  бюджетноњ  реформи  ще  не  повною  м≥рою
в≥дпов≥даЇ   завданн¤м   п≥сл¤кризового   розвитку.    «алишаЇтьс¤
обмеженим  поле  реформи,  ¤ке  зводитьс¤  лише  до  удосконаленн¤
системи управл≥нн¤ державними ф≥нансами.  Ќа  противагу  принципам
проголошеноњ  в ѕосланн≥ ѕрезидента ”крањни стратег≥њ економ≥чного
та  соц≥ального  розвитку  держави,  ¤к≥   стосуютьс¤   в≥дчутного
посиленн¤  стимулюючоњ функц≥њ бюджетноњ пол≥тики,  першочергового
зм≥цненн¤ ф≥нанс≥в суб'Їкт≥в господарюванн¤,  ≥нших юридичних ос≥б
та  домашн≥х  господарств,  бюджет  продовжуЇ розгл¤датис¤ лише ¤к
ф≥скальний  план  доход≥в  ≥  витрат,  виконанню  ¤кого   фактично
п≥дпор¤дковуютьс¤  вс≥  ≥нш≥ ≥нструменти економ≥чних та соц≥альних
перетворень.

     ƒаЇтьс¤ взнаки недосконал≥сть бюджетних розрахунк≥в,  ¤к≥  не
враховують реальний баланс ф≥нансових ресурс≥в держави,  ф≥нансов≥
потоки в економ≥ц≥.

     ¬се це  призводить  до   абсолютизац≥њ   ф≥скальноњ   функц≥њ
бюджету,  а в≥дтак ≥ до посиленн¤ податкового тиску. ѕоглиблюЇтьс¤
вкрай небезпечна функц≥ональна в≥дособлен≥сть  бюджетноњ  пол≥тики
в≥д нев≥дкладних завдань розвитку реальноњ економ≥ки.   ÷е обмежуЇ
можливост≥ розширеного  витворенн¤  ф≥нансових  ресурс≥в  держави,
призводить до звуженн¤ ф≥нансовоњ бази бюджетних призначень.

     Ќадм≥рний податковий   тиск   Ї   одн≥Їю   з  причин  низькоњ
конкурентоспроможност≥ украњнськоњ економ≥ки.  «алишаЇтьс¤ значною
збитков≥сть п≥дприЇмств та орган≥зац≥й. ¬и¤вом ≥ насл≥дком цього Ї
щор≥чне зростанн¤ бюджетноњ недоњмки, обс¤ги ¤коњ на 01.05.2001 р.
перевищили  10,9  млрд.  гривень.  ѕоглиблюЇтьс¤  плат≥жна  криза.
«агальний р≥вень деб≥торськоњ та кредиторськоњ заборгованост≥ вс≥х
суб'Їкт≥в  господарюванн¤  (кр≥м  бюджетних установ) зб≥льшивс¤ за
2000 р.  в≥дпов≥дно на 8,8 та 12,7 %.  ” I кв. цього року ситуац≥¤
не пол≥пшилас¤, зазначен≥ види заборгованост≥ зросли в≥дпов≥дно на
4,9 та 4,2 %.

     Ќе зменшуЇтьс¤  р≥вень  т≥н≥зац≥њ  економ≥ки,  що   також   Ї
насл≥дком надм≥рност≥ податкового тиску.  «а експертними оц≥нками,
втрати бюджету   в≥д   т≥н≥зац≥њ   доход≥в   щор≥чно   перевищують
12-13 млрд. гривень. «бер≥гаЇтьс¤ значне податкове навантаженн¤ на
фонд  оплати  прац≥  та  доходи  громад¤н.  ”  сукупност≥ на кожну
зароблену гривню припадаЇ понад 80 коп≥йок податк≥в.

     ” 2000 р. посилилас¤ соц≥альна спр¤мован≥сть бюджету. ќднак з
урахуванн¤м ≥нфл¤ц≥йних  процес≥в заходи ”р¤ду в соц≥альн≥й сфер≥,
зокрема  погашенн¤  заборгованост≥  з  пенс≥й  та зароб≥тноњ плати
(часткове),   ви¤вилис¤   недостатньо   ефективними.    «береглас¤
сформована  за  роки економ≥чноњ кризи тенденц≥¤ зниженн¤ реальноњ
зароб≥тноњ плати та пенс≥й.  «низилас¤ питома вага оплати прац≥  у
структур≥  ¬¬ѕ.  ¬супереч  оч≥куванн¤м,  пов'¤заним з економ≥чними
зрушенн¤ми, зб≥льшивс¤ р≥вень б≥дност≥.  ѕродовжуЇ  загострюватис¤
демограф≥чна ситуац≥¤.

     ” 2000  р.  закладено  основи  реформи м≥жбюджетних в≥дносин.
«д≥йснено б≥льш ч≥ткий,  пор≥вн¤но з попередн≥ми роками,  розпод≥л
доходних  джерел  м≥ж державним ≥ м≥сцевими бюджетами.  ¬одночас у
процес≥  реформуванн¤  м≥жбюджетних  в≥дносин  допущено  зменшенн¤
частки  ф≥нансових  ресурс≥в,  ¤к≥  розпод≥л¤ютьс¤  через  м≥сцев≥
бюджети.  “ака л≥н≥¤ не в≥дпов≥даЇ стратег≥њ ф≥нансового зм≥цненн¤
рег≥он≥в,  посиленн¤  њхнього  впливу  на  економ≥чн≥ та соц≥альн≥
процеси. якщо тор≥к частка доход≥в державного бюджету зросла проти
1999 р.  з 15,4%  в≥д ¬¬ѕ до 20,4, то питома вага доход≥в м≥сцевих
бюджет≥в зменшилас¤  -  в≥дпов≥дно з 9,9 до 7,3 %.  « 9,9 до 7,1 %
в≥д ¬¬ѕ зменшилас¤ ≥ частка видатк≥в м≥сцевих бюджет≥в.  ” 2000 р.
частка  видатк≥в  м≥сцевих  бюджет≥в  у  «веденому бюджет≥ ”крањни
зменшилас¤ з 36 до 31 %.

     ” контекст≥ цих та ≥нших факт≥в стаЇ очевидним, що зб≥льшенн¤
бюджетних надходжень у 2000 р.  стало  результатом  не  в≥дчутного
розширенн¤    ф≥нансовоњ    бази,    а    насамперед   спри¤тливоњ
зовн≥шньоеконом≥чноњ  кон'юнктури  та   в≥дпов≥дного   прискоренн¤
темп≥в виробництва (розрахунками до бюджету 2000 р.  передбачалос¤
зростанн¤ ¬¬ѕ не на  6 %, ¤к  це  мало  м≥сце,  а  на  р≥вн≥ 1 %),
включенн¤  до  бюджету  позабюджетних  кошт≥в,  а  також суттЇвого
зб≥льшенн¤ ≥нфл¤ц≥йного податку.   ожна четверта гривн¤  бюджетних
надходжень  мала  у  2000 р.  ≥нфл¤ц≥йну природу.  ÷е означаЇ,  що
ф≥нансуванн¤ у реальних ц≥нах значноњ частки бюджетних видатк≥в, у
т.ч.    на  соц≥альну  сферу,  мало  пор≥вн¤но  з попередн≥м роком
в≥д'Їмн≥ результати.

     Ќаведен≥ дан≥    переконують:    незважаючи    на    загальне
оздоровленн¤  економ≥чноњ  ситуац≥њ,  кризов≥ процеси у ф≥нансов≥й
сфер≥ украњнськоњ економ≥ки остаточно ще не подолано.  ÷е  один  з
визначальних ризик≥в,  ¤кий стримуЇ можливост≥ виходу економ≥ки на
траЇктор≥ю сталого зростанн¤,  зд≥йсненн¤ глибоких структурних  та
≥нновац≥йних  перетворень.  «м≥на  ситуац≥њ  на  краще  маЇ  стати
визначальним завданн¤м економ≥чноњ пол≥тики ”р¤ду у 2002 роц≥.

     «авданн¤ ”р¤ду - опрацювати та зд≥йснити додатков≥ заходи, що
мають забезпечити суттЇве поглибленн¤ бюджетноњ реформи.  ритер≥Їм
њњ ефективност≥ повинен стати конструктивний вплив бюджетноњ сфери
на   реал≥зац≥ю   базових   завдань   економ≥чних   та  соц≥альних
перетворень  ¤к  у   середньостроков≥й,   так   ≥   довгостроков≥й
перспектив≥.  ¬≥дпов≥дно  до  св≥товоњ  практики  бюджет маЇ стати
основним ≥нструментом економ≥чноњ пол≥тики,  насамперед п≥двищенн¤
конкурентоспроможност≥ в≥тчизн¤ноњ економ≥ки, зм≥цненн¤ пол≥тичноњ
та соц≥альноњ стаб≥льност≥ у держав≥.

         II. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики ”крањни
                           на 2002 р≥к

     1.  орекц≥¤  бюджетноњ  пол≥тики  ”крањни маЇ бути спр¤мована
насамперед  на  забезпеченн¤  розширеного  в≥дтворенн¤  ф≥нансових
ресурс≥в   держави,  закр≥пленн¤  дос¤гнутих  темп≥в  економ≥чного
зростанн¤,  створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ дет≥н≥зац≥њ  економ≥ки,
розвитку  п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥,  пол≥пшенн¤  ≥нвестиц≥йного
кл≥мату.

     Ѕюджетна пол≥тика   покликана   спри¤ти   дос¤гненню    таких
макроеконом≥чних показник≥в:

ѕоказники                        2000 р.      2001 р.     2002 р.
                                 зв≥тн≥       оч≥куваний  прогноз
                                 дан≥         результат

¬¬Ћ ном≥нальний, млрд. грн.      173,0        210,0       246,7

¬¬ѕ реальний, темп зростанн¤, %  5,8          6,2         6,0

ќбс¤г продукц≥њ промисловост≥,
у % до попереднього року         12,9         10,7        7,0

ќбс¤г валовоњ продукц≥њ
с≥льського господарства, у % до
попереднього року                9,2          6,5         3,8

ѕрибуток п≥дприЇмств, млрд. грн. 38,7         46,1        51,3

ќбс¤г ≥нвестиц≥й в основний
кап≥тал за рахунок ус≥х джерел
ф≥нансуванн¤, млрд. грн.         23,6         25,9        29,0

     2. Ќеобх≥дне  суттЇве посиленн¤ соц≥альноњ функц≥њ державного
бюджету, зростанн¤ частки соц≥альних витрат, ≥нвестиц≥й у людський
кап≥тал - осв≥ту, охорону здоров'¤, соц≥альн≥ компенсац≥њ.

     Ѕюджет 2002 р.  повинен    спри¤ти  випереджаючому  зростанню
темп≥в реальних доход≥в населенн¤,  в т.ч.    зароб≥тноњ плати  по
в≥дношенню до ¬¬ѕ, вир≥внюванню соц≥ального розшаруванн¤, зниженню
р≥вн¤ б≥дност≥,  п≥двищенню ¤кост≥ житт¤ громад¤н. «а розрахунками
ћ≥н≥стерства економ≥ки   та   ћ≥н≥стерства   прац≥  та  соц≥альноњ
пол≥тики,  передбачаЇтьс¤ дос¤гненн¤ таких показник≥в у соц≥альн≥й
сфер≥:

ѕоказники                        2000 р.      2001 р.     2002 р.
                                 зв≥тн≥       оч≥куваний  прогноз
                                 дан≥         результат

–еальн≥ грошов≥ доходи
населенн¤, % до
попереднього року                6,3          5,9         5,5

«ароб≥тна плата роб≥тник≥в ≥
службовц≥в (без с/г)
середньор≥чна, грн.              256,4        310,0       367,5

реальна, р≥к до року у %         3,0          5,8         6,5

     3. ”  2002  р.  необх≥дно  зберегти  проф≥цитн≥сть державного
бюджету,  забезпечене зниженн¤  р≥вн¤  державного  споживанн¤.  ÷е
спри¤тиме дальшому зменшенню державного боргу ”крањни та повн≥шому
використанню кредитних ресурс≥в, спр¤мованих на розвиток реального
сектору  економ≥ки.  —тавитьс¤  за мету дос¤гненн¤ таких бюджетних
параметр≥в:

ѕоказники                        2000 р.      2001 р.     2002 р.
                                 зв≥тн≥       оч≥куваний  прогноз
                                 дан≥         результат

«ведений бюджет, % в≥д ¬¬ѕ

доходи                           27,7         25,4        25,0

видатки                          27,0         25,1        24,0

сальдо                           0,7          0,3         1,0

     4. ѕотр≥бно посилити взаЇмод≥ю м≥ж бюджетною пол≥тикою  ”р¤ду
та    грошово-кредитною    пол≥тикою   ЌЅ”,   забезпечити   дальшу
стаб≥л≥зац≥ю нац≥ональноњ грошовоњ одиниц≥,  зм≥цненн¤ њњ валютних
позиц≥й,  зб≥льшенн¤  валютних резерв≥в.  ¬≥дпов≥дно до прогнозних
розрахунк≥в ЌЅ” та ћ≥н≥стерства економ≥ки  сл≥д  забезпечити  так≥
показники:

ѕоказники                        2000 р.      2001 р.     2002 р.
                                 зв≥тн≥       оч≥куваний  прогноз
                                 дан≥         результат

≤ндекс споживчих ц≥н, %,
грудень до грудн¤
попереднього року                125,8        112,3       109,8

≤ндекс ц≥н виробник≥в, %,
грудень до грудн¤
попереднього року                120,8        110,0       109,4

ќбм≥нний курс гривн≥
до долара —Ўј,
середн≥й за р≥к                  5,44         5,46        5,75

“емпи приросту монетарноњ
бази до початку року, %          140,0        111,4       109,0

“емпи приросту грошовоњ маси
до початку року, %               145,4        117,6       118,0

     5. Ѕюджетна  пол≥тика  2002  р.  маЇ  бути  скоординованою ≥з
зовн≥шньоеконом≥чною пол≥тикою держави.  ” ц≥й сфер≥ ор≥Їнтиром  Ї
так≥ параметри:

ѕоказники                        2000 р.      2001 р.     2002 р.
                                 зв≥тн≥ дан≥  оч≥куваний  прогноз
                                              результат

≈кспорт товар≥в ≥ послуг до
попереднього року, %             112,8        104,3       105,0

≤мпорт товар≥в ≥ послуг
до попереднього року, %          118,9        104,7       105,6

—альдо, млн. дол. —Ўј            1095         1105        1060

     6. ѕотребуЇ   дальшого   удосконаленн¤   система   управл≥нн¤
державними ф≥нансами, п≥двищенн¤ ефективност≥ виконанн¤ бюджету на
вс≥х р≥вн¤х. ƒл¤ цього треба забезпечити:

     - п≥двищенн¤  ¤кост≥  основних  макроеконом≥чних  прогноз≥в з
обов'¤зковим  проведенн¤м  попередньоњ  незалежноњ  експертизи  њх
коректност≥;

     - зд≥йсненн¤  розрахунк≥в балансу ф≥нансових ресурс≥в держави
та   вдосконаленн¤   на   ц≥й   основ≥   бюджетно-ф≥нансових    та
грошово-кредитних пропорц≥й економ≥ки ”крањни;

     - перех≥д  до  середньострокового  бюджетного  плануванн¤  ¤к
основи формуванн¤ державного бюджету на визначений р≥к;

     - перех≥д  в≥д  багатоканальноњ  до   одноканальноњ   системи
ф≥нансуванн¤ заклад≥в,  установ та орган≥зац≥й бюджетноњ сфери,  а
також  окремих  бюджетних  програм,  зокрема  в  частин≥  передач≥
функц≥й ф≥нансуванн¤ лише одному головному розпор¤днику;

     - зд≥йсненн¤  витрат державного та м≥сцевих бюджет≥в виключно
на конкурсн≥й основ≥;

     - поглибленн¤ реформи  м≥жбюджетних  в≥дносин  ¤к  необх≥дноњ
умови   залученн¤  потенц≥алу  рег≥он≥в  до  забезпеченн¤  сталого
економ≥чного зростанн¤ та п≥двищенн¤ життЇвого р≥вн¤ населенн¤;

     - удосконаленн¤ касового  виконанн¤  державного  та  м≥сцевих
бюджет≥в;

     - реальне  запровадженн¤  бюджет≥в  розвитку  на  державному,
рег≥ональному та м≥сцевому р≥вн¤х;

     - визначенн¤   критер≥њв,   оц≥нки   ефективност≥   бюджетних
видатк≥в,  ¤к≥  зд≥йснюютьс¤  головними  розпор¤дниками  бюджетних
кошт≥в, зокрема нижчого р≥вн¤;

     - децентрал≥зац≥ю оплати рахунк≥в бюджетних установ;

     - скороченн¤   к≥лькост≥   головних   розпор¤дник≥в    кошт≥в
державного бюджету;

     - приведенн¤   у  в≥дпов≥дн≥сть  з  м≥жнародними  стандартами
функц≥ональноњ класиф≥кац≥њ видатк≥в бюджет≥в;

     - переведенн¤   вс≥х   операц≥й   державного    бюджету    на
казначейську систему обслуговуванн¤.

     7. ƒл¤  пол≥пшенн¤  прозорост≥  та  обгрунтованост≥ бюджету в
частин≥  конкретних   видатк≥в   державних   орган≥в,   п≥двищенн¤
ефективност≥  д≥¤льност≥  розпор¤дник≥в бюджетних кошт≥в,  а також
посиленн¤ зв'¤зку м≥ж њхн≥ми завданн¤ми та бюджетним ф≥нансуванн¤м
проект  ƒержавного  бюджету  на  2002 р.  маЇ складатис¤ на основ≥
програмно-ц≥льового методу.

     8. ќбов'¤зковою складовою бюджетноњ  пол≥тики  повинн≥  стати
удосконаленн¤  системи  ф≥нансового контролю,  запровадженн¤ нових
механ≥зм≥в щодо забезпеченн¤ повноњ прозорост≥, посиленн¤ контролю
за  формуванн¤м  та  ефективним  використанн¤м бюджетних ресурс≥в,
залученн¤  до  цього  широкоњ  громадськост≥,   «ћ≤,   громадських
орган≥зац≥й. ÷е передбачаЇ:

     - створенн¤  ц≥л≥сноњ  системи ф≥нансового контролю а ”крањн≥
та њњ законодавче забезпеченн¤;

     - визначенн¤  ≥  розмежуванн¤  внутр≥шнього   ≥   зовн≥шнього
ф≥нансового контролю, орган≥зац≥¤ њх ефективноњ взаЇмод≥њ;

     - створенн¤   системи  ф≥нансового  контролю  за  дотриманн¤м
чинного  законодавства   органами   м≥сцевого   самовр¤дуванн¤   у
використанн≥ бюджетних кошт≥в;

     - створенн¤  правових  механ≥зм≥в  залученн¤ громадськост≥ до
контролю  за   ефективним   використанн¤м   державних   ф≥нансових
ресурс≥в.

             III. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики
                   на 2002 р≥к у сфер≥ доход≥в

     «б≥льшенн¤ доход≥в державного бюджету маЇ в≥дбуватис¤  не  за
рахунок посиленн¤ податкового навантаженн¤ на економ≥ку,  а шл¤хом
глибокоњ л≥берал≥зац≥њ податкового законодавства,  розширенн¤ бази
оподаткуванн¤,    створенн¤    спри¤тливих   умов   дл¤   розвитку
виробництва,  приватного п≥дприЇмництва,  скороченн¤  нелегального
т≥ньового об≥гу.

     1. Ќеобх≥дною  умовою  зм≥цненн¤  доходноњ бази бюджет≥в ус≥х
р≥вн≥в Ї нев≥дкладне прийн¤тт¤ ѕодаткового кодексу,  проведенн¤ на
його  основ≥  радикальноњ  податковоњ  реформи.  ћетою  реформи  Ї
реал≥зац≥¤ триЇдиного завданн¤:

     - в≥дчутне послабленн¤ податкового тиску;

     - спрощенн¤ процедур податкового адм≥н≥струванн¤;

     - над≥йний захист прав платник≥в податк≥в.

     ѕередбачене ѕодатковим кодексом,  прийн¤тим  ¬ерховною  –адою
”крањни  у першому читанн≥,  зниженн¤ податкового навантаженн¤ маЇ
проводитис¤ поетапно. ¬же у 2002 р. маЇ бути забезпечено:

     - скороченн¤  з  39  до  23  к≥лькост≥  податк≥в  та   збор≥в
(обов'¤зкових платеж≥в);

     - зниженн¤ з 20 до 17 % ставки податку на додану варт≥сть;

     - зниженн¤  з  30  до  25 %  ставки   податку   на   прибуток
п≥дприЇмств;

     - введенн¤   новоњ   шкали   ставок   оподаткуванн¤  громад¤н
прибутковим податком на р≥вн≥, що не перевищуЇ 25 %;

     - зниженн¤ з 30 до 15% ставок оподаткуванн¤ див≥денд≥в;

     - зменшенн¤ розм≥ру ставок нарахувань на фонд  оплати  прац≥,
що  спр¤мовуютьс¤  у соц≥альн≥ фонди,  при збереженн≥ передбачених
законодавством соц≥альних гарант≥й;

     - удосконаленн¤ практики справл¤нн¤ акцизного збору,  зокрема
в   частин≥   пол≥пшенн¤  його  адм≥н≥струванн¤  та  запровадженн¤
≥ндексац≥њ ставок з урахуванн¤м ≥ндексу споживчих ц≥н;

     - удосконаленн¤  процедур  в≥дшкодуванн¤  ѕƒ¬,   забезпеченн¤
належноњ прозорост≥ цього процесу.

     2. ”  процес≥  податковоњ реформи передбачаЇтьс¤ скасуванн¤ у
2002 р.  податкових п≥льг, ¤к≥ надаютьс¤ за галузевим принципом, а
також припиненн¤ економ≥чних експеримент≥в, пов'¤заних з п≥льговим
оподаткуванн¤м.

     ќдночасно повинн≥ бути  передбачен≥  можливост≥  стимулюванн¤
≥нновац≥йноњ  та ≥нвестиц≥йноњ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤
незалежно  в≥д  того,  до  ¤коњ  галуз≥  вони  належать,  а  також
зв≥льненн¤  в≥д оподаткуванн¤ доход≥в громад¤н,  що ≥нвестуютьс¤ у
ц≥нн≥ папери.

     ѕотребують дальшоњ ф≥скальноњ п≥дтримки  спец≥альн≥  (в≥льн≥)
економ≥чн≥  зони,  а  також  територ≥њ пр≥оритетного розвитку та з
спец≥альним режимом ≥нвестуванн¤,  ¤к≥  довели  свою  спроможн≥сть
залучати  та  ефективно освоювати ≥нвестиц≥йн≥ ресурси,  в т.ч.  й
≥ноземн≥.

     3. ”р¤д повинен  визначитис¤  з  доц≥льн≥стю  та  економ≥чною
ефективн≥стю вжитт¤ додаткових заход≥в податковоњ реформи:

     - введенн¤ (поетапне) податку на нерухоме майно;

     - введенн¤ Їдиного соц≥ального податку;

     -поступове п≥двищенн¤   до   5   млн.  грн.  на  р≥к  обс¤г≥в
реал≥зац≥њ продукц≥њ,  за ¤к≥  суб'Їкти  п≥дприЇмництва  сплачують
Їдиний податок;

     - запровадженн¤  диференц≥йованоњ  ставки  ѕƒ¬ на р≥зн≥ групи
товар≥в та послуг, зокрема б≥льш глибоке зниженн¤ ставок на товари
≥ послуги першоњ необх≥дност≥;

     - скасуванн¤  неоподатковуваного  м≥н≥муму доход≥в громад¤н з
одночасним компенсуючим п≥двищенн¤м р≥вн¤ доход≥в  у  вс≥х  сферах
д≥¤льност≥;

     - зв≥льненн¤  експортер≥в  високотехнолог≥чноњ  продукц≥њ в≥д
сплати податку з прибутку на прир≥ст обс¤г≥в експортноњ  продукц≥њ
пор≥вн¤но з попередн≥м роком.

     4. –еформуванн¤   податковоњ   системи  маЇ  супроводжуватись
ефективними  структурними  заходами,  спр¤мованими  на  дос¤гненн¤
необх≥дноњ результативност≥ пол≥тики доход≥в. ƒо них належать:

     - виключенн¤   негрошових   розрахунк≥в   та  будь-¤ких  форм
взаЇмозал≥к≥в з практики виконанн¤ бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в;

     - заборона  реструктуризац≥њ  або   списанн¤   заборгованост≥
(недоњмки)   суб'Їкт≥в   господарюванн¤   за   податками,  зборами
(обов'¤зковими  платежами),  а  також  встановленн¤  моратор≥ю  на
наданн¤ п≥льг в оподаткуванн≥;

     - реструктуризац≥¤   та   списанн¤   зобов'¤зань   держави  у
в≥дшкодуванн≥ податку на додану варт≥сть з урахуванн¤м обс¤г≥в вже
проведеноњ реструктуризац≥њ та списанн¤ заборгованост≥ в≥дпов≥дних
платник≥в податк≥в перед бюджетом;

     - зменшенн¤ обс¤гу простроченоњ заборгованост≥  (недоњмки)  з
податкових  платеж≥в  до бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в за рахунок суттЇвого
пол≥пшенн¤ стану збиранн¤ податк≥в ≥  неподаткових  надходжень  на
основ≥     застосуванн¤     сучасних     технолог≥й    податкового
адм≥н≥струванн¤;

     - удосконаленн¤     системи      розрахунк≥в      п≥дприЇмств
паливно-енергетичного комплексу з бюджетом;

     - зб≥льшенн¤   доход≥в  в≥д  державноњ  частки  власност≥  за
рахунок б≥льш ефективного њњ використанн¤;

     - п≥двищенн¤   ефективност≥   приватизац≥њ    державного    ≥
комунального  майна  з  дотриманн¤м  в≥дкритост≥  та прозорост≥ њњ
процедури,  забезпеченн¤  приватизац≥њ  об'Їкт≥в  за  њх  реальною
ринковою варт≥стю,  подоланн¤  зловживань,  що  мають  м≥сце у ц≥й
сфер≥.

             IV. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики
               на 2002 р≥к у сфер≥ державного боргу
                     та державних запозичень

     Ќев≥дкладним завданн¤м  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  Ї  дальше
зменшенн¤  борговоњ залежност≥ та удосконаленн¤ системи управл≥нн¤
державним боргом ”крањни.  Ќа к≥нець 2002 р.  цей борг не  повинен
перевищувати 60 % ¬¬ѕ.  Ќеобх≥дно вжити заход≥в щодо удосконаленн¤
управл≥нн¤ борговими ризиками,  пол≥пшенн¤ прогнозуванн¤  борговоњ
пол≥тики   та   њњ   координац≥њ   з   бюджетною,   податковою  та
грошово-кредитною пол≥тикою. –еал≥зац≥¤ цих завдань передбачаЇ:

     1. ѕродовженн¤ пол≥тики бездеф≥цитност≥  державного  бюджету.
«атвердженн¤ проф≥циту загального фонду ƒержавного бюджету ”крањни
на 2002 р. у розм≥р≥ до 1 % ¬¬ѕ.

     2. ¬икористанн¤  залежно  в≥д  ситуац≥њ  на  внутр≥шньому  та
м≥жнародному     ф≥нансових    ринках    можливостей    виваженого
трансформуванн¤ зовн≥шнього боргу у внутр≥шн≥й,  що у  свою  чергу
вимагаЇ  в≥д  ”р¤ду,  ЌЅ”  ≥ ƒержавноњ ком≥с≥њ з ц≥нних папер≥в та
фондового ринку енерг≥йних  зусиль  у  радикальному  вдосконаленн≥
внутр≥шнього ф≥нансового ринку.

     3. ѕродовженн¤  пол≥тики  активноњ  сп≥впрац≥  з м≥жнародними
ф≥нансовими орган≥зац≥¤ми.  «алученн¤  в≥дпов≥дних  запозичень  на
вир≥шенн¤   пр≥оритетних   завдань   економ≥чного  та  соц≥ального
розвитку.   аб≥нет ћ≥н≥стр≥в маЇ зд≥йснити нев≥дкладн≥ заходи, ¤к≥
повинн≥  забезпечити  повну  прозор≥сть  таких  запозичень на вс≥х
стад≥¤х - в≥д розгл¤ду њх доц≥льност≥ до остаточного погашенн¤.

     4. ѕродовженн¤ практики заборони наданн¤  державних  гарант≥й
при  одержанн≥  кредит≥в  суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ та
заборони   реструктуризац≥њ   або   списанн¤   заборгованост≥   за
кредитами, залученими державою, або п≥д державн≥ гарант≥њ.

     5. —пр¤муванн¤   пол≥тики   управл≥нн¤  державним  боргом  на
пом'¤кшенн¤  "п≥к≥в"  платеж≥в,  пол≥пшенн¤  структури   боргу   ≥
зниженн¤  вартост≥  його  обслуговуванн¤,  у тому числ≥ за рахунок
дострокового викупу  боргових  зобов'¤зань  держави.  ÷е  потребуЇ
значних обс¤г≥в проф≥циту, що може бути забезпечено лише достатньо
високим р≥внем доходноњ  частини  бюджету  та  жорсткою  пол≥тикою
обмеженн¤ видатк≥в.

     6. Ѕ≥льш  т≥сну  сп≥впрацю ”р¤ду та ЌЅ” у проведенн≥ борговоњ
та   валютноњ   пол≥тики,   посиленн¤   валютного   контролю    та
запровадженн¤  ефективних  заход≥в,  спр¤мованих на легал≥зац≥ю та
поверненн¤ в ”крањну вивезених кошт≥в.

     7. ѕрийн¤тт¤   «акону   "ѕро   державний    борг    ”крањни",
забезпеченн¤  прозороњ  та  ефективноњ  борговоњ пол≥тики,  у тому
числ≥ через  визначенн¤  оптимальних  засад  управл≥нн¤  державним
боргом,   удосконаленн¤   орган≥зац≥йноњ   структури   в≥дпов≥дних
орган≥в.

              V. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики
                   на 2002 р≥к у сфер≥ видатк≥в

     1. ѕрот¤гом останн≥х рок≥в законодавч≥ акти, програми та ≥нш≥
нормативн≥ документи,  що визначають обс¤ги видатк≥в державного та
м≥сцевих бюджет≥в, у переважн≥й б≥льшост≥ приймалис¤ без належного
врахуванн¤ можливостей економ≥ки та населенн¤  у  сплат≥  податк≥в
дл¤   формуванн¤  доход≥в  бюджету.  ÷е  призвело  до  структурноњ
розбалансованост≥  ф≥нанс≥в  держави,   значних   (прихованих   та
на¤вних)  деф≥цит≥в  державного  бюджету.  –озрив  м≥ж  потребою у
видатках та обс¤гом ресурс≥в бюджету,  в т.ч.    потенц≥йних, може
бути подоланий лише за умови призупиненн¤ ¬ерховною –адою чинност≥
окремих законодавчих акт≥в, видатки на виконанн¤ ¤ких у бюджет≥ не
передбачен≥  або  передбачен≥ не в повному обс¤з≥.  ÷е дасть змогу
суттЇво оздоровити бюджетну систему ≥ водночас запоб≥гти зростанню
заборгованост≥  за  зобов'¤занн¤ми  держави,  ¤к≥  не  можуть бути
виконан≥.

     “ак≥ конче важлив≥ заходи доц≥льно зд≥йснити заздалег≥дь - до
остаточного затвердженн¤ парламентом ƒержавного бюджету ”крањни на
2002  р≥к.  ¬одночас  потр≥бно  запропонувати  механ≥зми,  ¤к≥  не
дозвол¤тимуть  у  майбутньому  приймати  закони  без урахуванн¤ њх
впливу на бюджет,  а також заходи щодо обмеженн¤ д≥њ вже прийн¤тих
законодавчих акт≥в, не забезпечених бюджетними асигнуванн¤ми.

     2. јктуальним   завданн¤м   ”р¤ду   Ї  рац≥онал≥зац≥¤  мереж≥
заклад≥в та установ,  ¤к≥ ф≥нансуютьс¤  з  державного  ≥  м≥сцевих
бюджет≥в,  дл¤  п≥двищенн¤  р≥вн¤  та ¤кост≥ послуг,  що надаютьс¤
громад¤нам,  виконанн¤   у   повному   обс¤з≥   ц≥льових   програм
соц≥ально-економ≥чного   та   гуман≥тарного  розвитку,  п≥двищенн¤
ефективност≥ використанн¤ бюджетних кошт≥в. ѕрограми та заходи, що
не   належать   до  пр≥оритетних,  повинн≥  бути  призупинен≥  або
переведен≥ на ф≥нансуванн¤ за рахунок небюджетних ресурс≥в.

     3.  лючовим завданн¤м бюджетноњ  пол≥тики  маЇ  стати  дальше
посиленн¤ соц≥альноњ спр¤мованост≥ бюджету.  Ќа реал≥зац≥њ програм
соц≥альноњ  спр¤мованост≥  маЇ  бути  зосереджено  не  менше  50 %
видатк≥в  зведеного  бюджету на 2002 р≥к.  ѕр≥оритетними напр¤мами
бюджетноњ пол≥тики у соц≥альн≥й сфер≥ Ї:

     - поетапне  наближенн¤  м≥н≥мальноњ   зароб≥тноњ   плати   до
прожиткового м≥н≥муму,  п≥двищенн¤  њњ  розм≥р≥в  не  менш  ¤к  до
140 грн. на м≥с¤ць;

     - остаточне  розмежуванн¤  пенс≥йних  виплат  з   бюджету   ≥
ѕенс≥йного  фонду,  зб≥льшенн¤ середнього розм≥ру пенс≥йних виплат
не менш ¤к на 12 %;

     - ≥ндексац≥¤ грошових  доход≥в  прац≥вник≥в  бюджетноњ  сфери
в≥дпов≥дно до чинного законодавства;

     - рац≥онал≥зац≥¤ системи соц≥альних п≥льг через запровадженн¤
з 1 с≥чн¤ 2002 р.  наданн¤ адресних  п≥льг  ≥  субсид≥й  населенню
виключно у грошов≥й форм≥;

     - забезпеченн¤    у    повному    обс¤з≥    виплати   допомог
малозабезпеченим громад¤нам та с≥м'¤м з  д≥тьми,  повне  погашенн¤
заборгованост≥ ≥з соц≥альних виплат;

     - погашенн¤  заборгованост≥  ≥з соц≥альних виплат громад¤нам,
¤к≥ постраждали внасл≥док „орнобильськоњ катастрофи;

     - п≥двищенн¤ зароб≥тноњ плати прац≥вникам бюджетноњ сфери  та
стипенд≥й студентам не менш, ¤к на 25%;

     - визначенн¤   додаткових   механ≥зм≥в  погашенн¤  знец≥нених
грошових  заощаджень  громад¤н  в  установах  ќщадного   банку   ≥
страхових внеск≥в до колишнього ”крдержстраху.

     ¬≥дпов≥дальним завданн¤м  ”р¤ду Ї в≥дчутне пол≥пшенн¤ системи
ф≥нансуванн¤ загальноосв≥тньоњ школи,  виконанн¤ у повному  обс¤з≥
положень ст.  57 «акону ”крањни "ѕро осв≥ту",  дальший
розвиток  ≥нформатизац≥њ  загальноосв≥тн≥х  навчальних   заклад≥в,
комп'ютеризац≥¤ с≥льських шк≥л та ≥нше.

     Ќеобх≥дно зб≥льшити  частку  видатк≥в  та пол≥пшити структуру
використанн¤ ф≥нансових ресурс≥в,  ¤к≥ спр¤мовуютьс¤  на  розвиток
охорони  здоров'¤,  зокрема  на  забезпеченн¤  ≥нсул≥ном хворих на
цукровий д≥абет, боротьбу з такими хворобами, ¤к —Ќ≤ƒ, туберкульоз
та ≥нш≥.

     ѕри зд≥йсненн≥ соц≥альноњ пол≥тики ”р¤д маЇ забезпечити:

     - визначенн¤  перел≥ку  платних  ≥  безоплатних  послуг,  ¤к≥
можуть надаватис¤ бюджетними установами та орган≥зац≥¤ми;

     - завершенн¤ процесу  в≥докремленн¤  державних  позабюджетних
фонд≥в,   ¤к≥  формуютьс¤  на  страхов≥й  основ≥,  в≥д  державного
бюджету;

     - розвиток страхових систем формуванн¤ соц≥альних бюджет≥в.

     4. ѕр≥оритетним  завданн¤м  Ї  удосконаленн¤  в≥дпов≥дно   до
чинного  законодавства  системи  державного  ф≥нансуванн¤ розвитку
в≥тчизн¤ноњ науки та культури.

     5. ѕри формуванн≥ державного бюджету сл≥д передбачити видатки
на оборону  в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро оборону" 
та з урахуванн¤м  реал≥зац≥њ  програми  реформуванн¤  та  розвитку
«бройних —ил ”крањни.

     6. ѕотр≥бно   передбачити   бюджетн≥  видатки  на  реал≥зац≥ю
програми адм≥н≥стративноњ реформи,  а також на проведенн¤  судовоњ
реформи в ”крањн≥.

     7. Ќаступний   р≥к   повинен  стати  роком  принципово  нових
п≥дход≥в до пол≥тики кап≥тальних видатк≥в  держави.  ¬они  повинн≥
скласти основу бюджету розвитку.

     ƒо бюджету  розвитку  повинн≥  бути  включен≥  передбачен≥  у
бюджет≥ централ≥зован≥ кап≥тальн≥  вкладенн¤,  видатки  на  науку,
галузев≥  програми  розвитку  та  ≥нш≥ кап≥тальн≥ видатки.  Ѕюджет
розвитку  маЇ  складатись  за   програмно-ц≥льовим   п≥дходом   та
подаватись разом з проектом державного бюджету ¤к складова частина
програми економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку на 2002 р≥к.

     ѕотребуЇ    перегл¤ду    ≥снуючий    пор¤док   розпод≥лу   та
використанн¤  кап≥тальних вкладень. ѓх обс¤г повинен бути не менше
1 %  видатк≥в загального фонду державного бюджету ≥ спр¤мовуватись
на      вир≥шенн¤      загальнодержавних      та      рег≥ональних
соц≥ально-економ≥чних  проблем,  пов'¤заних  з  енергозбереженн¤м,
реформуванн¤м    земельних    в≥дносин,    створенн¤м    державноњ
≥нформац≥йно-анал≥тичноњ    системи,     буд≥вництвом     об'Їкт≥в
комунальноњ та виробничоњ ≥нфраструктури, соц≥ального призначенн¤,
газо- та водопровод≥в,  запоб≥ганн¤м еколог≥чним катастрофам тощо.
Ќа    ф≥нансуванн¤    об'Їкт≥в    виробничого    призначенн¤   маЇ
спр¤мовуватис¤  частина  надходжень  в≥д  приватизац≥њ  державного
майна,  ¤к≥ повинн≥ використовуватись на кредитн≥й основ≥ виключно
на  структурну  перебудову,  ≥нновац≥йне  оновленн¤,  модерн≥зац≥ю
виробництв та технолог≥чний розвиток п≥дприЇмств.

     ” бюджет≥ наступного року мають  бути  передбачен≥  кошти  на
формуванн¤  статутного  фонду  ”крањнського банку реконструкц≥њ та
розвитку та розширенн¤  практики  компенсац≥њ  частини  процентних
ставок   за   кредитами  комерц≥йних  банк≥в,  ¤к≥  надаватимутьс¤
суб'Їктам  господарськоњ  д≥¤льност≥  дл¤   реал≥зац≥њ   державних
програм ≥нновац≥йного розвитку.

             VI. ќсновн≥ завданн¤ бюджетноњ пол≥тики
  на 2002 р≥к у сфер≥ м≥сцевих бюджет≥в та м≥жбюджетних в≥дносин

     1. ќсновним  у  сфер≥  м≥сцевих  бюджет≥в   та   м≥жбюджетних
в≥дносин  маЇ  бути проведенн¤ бюджетноњ пол≥тики,  спр¤мованоњ на
забезпеченн¤   гармон≥йного   поЇднанн¤    принцип≥в    бюджетного
ун≥таризму з елементами децентрал≥зац≥њ, реформуванн¤ цих в≥дносин
з  удосконаленн¤м  пор¤дку  розпод≥лу  трансферт≥в  з   державного
бюджету   на   основ≥   прозорих   та  об'Їктивних  критер≥њв,  що
грунтуютьс¤  на  ч≥ткому  розмежуванн≥  бюджетних  повноважень  та
стаб≥льн≥й  систем≥  закр≥пленн¤  дох≥дних  джерел  за  бюджетами.
–озмежуванн¤ функц≥й ≥ повноважень м≥ж органами державноњ влади та
органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ р≥зних р≥вн≥в,  у тому числ≥ ≥ в
сфер≥  м≥жбюджетних  в≥дносин,  маЇ  в≥дпов≥дати   положенн¤м   та
принципам  схваленоњ ”казом ѕрезидента ”крањни  онцепц≥њ державноњ
рег≥ональноњ пол≥тики.  ” бюджет≥ 2002 р.  необх≥дно
вт≥лити в≥дпов≥дн≥ њњ позиц≥њ.

     2. ѕотребуЇ   суттЇвого   удосконаленн¤  розпод≥л  податкових
надходжень м≥ж центром та рег≥онами, переведенн¤ на власну дох≥дну
базу  бюджет≥в  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤,  удосконаленн¤  пор¤дку
закр≥пленн¤ за ними дох≥дних  джерел  на  пост≥йн≥й  основ≥.  —л≥д
забезпечити    запровадженн¤   державних   соц≥альних   стандарт≥в
видатк≥в,  удосконаленн¤ практики наданн¤ трансферт≥в з ƒержавного
бюджету   ”крањни   на  основ≥  об'Їктивних  критер≥њв,  неухильне
дотриманн¤ принципу збалансованост≥ м≥сцевих бюджет≥в,

     3. Ќов≥ механ≥зми м≥жбюджетних в≥дносин  повинн≥  передбачати
поступове                вир≥внюванн¤               забезпеченост≥
адм≥н≥стративно-територ≥альних  одиниць  бюджетними  коштами   при
одночасному  створенн≥  стимул≥в  дл¤  м≥сцевих  орган≥в  влади  ≥
самовр¤дуванн¤ до рац≥онал≥зац≥њ показник≥в м≥сцевих  бюджет≥в  та
нарощуванн¤  њх  дох≥дноњ  бази.  ”р¤д  повинен п≥двищити фактичну
частку  м≥сцевих  бюджет≥в  у  зведеному  бюджет≥  з   урахуванн¤м
субвенц≥й на соц≥альний захист населенн¤ з 31 %  у 2000 р. та 36,9
- у 2001 р. до 40 % - у 2002 роц≥.

     4. ¬ажливою складовою бюджетноњ пол≥тики 2002  р.  маЇ  стати
впор¤дкуванн¤  взаЇмов≥дносин  м≥ж  м≥сцевими  бюджетами.  …детьс¤
передус≥м  про  ч≥тке  розмежуванн¤  повноважень   м≥ж   м≥сцевими
органами   виконавчоњ   влади,  обласними  та  районними  органами
м≥сцевого самовр¤дуванн¤  територ≥альних  громад  щодо  формуванн¤
бюджет≥в.  ѕотр≥бно  стимулювати  сол≥дарне  ф≥нансуванн¤ сп≥льноњ
власност≥ територ≥альних громад.

     ѕочинаючи з 2002 р.,  у  склад≥  державного  бюджету  повинн≥
окремо  затверджуватис¤  обс¤ги трансферт≥в дл¤ бюджету јвтономноњ
–еспубл≥ки   рим,  обласних  бюджет≥в,  бюджет≥в  м≥ст   иЇва   та
—евастопол¤,   м≥ст  республ≥канського  та  обласного  значенн¤  ≥
бюджет≥в район≥в.

     5. ƒл¤  детал≥зац≥њ  законодавчих   норм   щодо   ч≥ткого   ≥
конкретного     розмежуванн¤     повноважень,    компетенц≥њ    та
в≥дпов≥дальност≥ м≥ж центральними та м≥сцевими органами  державноњ
влади  та  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  ус≥х р≥вн≥в необх≥дно внести
в≥дпов≥дн≥ зм≥ни   до   «акон≥в   "ѕро  м≥сцеве  самовр¤дуванн¤  в
”крањн≥"  та  "ѕро  м≥сцев≥  державн≥  адм≥н≥страц≥њ".

                          VII. ¬исновки

     ѕри опрацюванн≥  та  затвердженн≥  бюджету на 2002 р.  органи
законодавчоњ та виконавчоњ влади  мають  виходити  з  необх≥дност≥
вир≥шенн¤ трьох головних завдань:

     - сформувати  проект бюджету на нов≥й податков≥й основ≥,  ¤ка
передбачаЇ в≥дчутне зниженн¤ податкового навантаженн¤ на виробника
та розширенн¤ податковоњ бази;

     - сформувати  бюджет  з проф≥цитом,  що дасть змогу пол≥пшити
ситуац≥ю  з  обслуговуванн¤м  та  погашенн¤м  державного  боргу  у
середньостроков≥й перспектив≥;

     - продовжити   реал≥зац≥ю  започаткованих  у  попередн≥  роки
соц≥альних програм з посиленн¤м њх адресних засад.

     ќдночасне ≥ комплексне зд≥йсненн¤ зазначених завдань  вимагаЇ
виважених, економ≥чно обгрунтованих ≥ пол≥тичне виправданих р≥шень
у процес≥ реформуванн¤ бюджетноњ та податковоњ системи,  включаючи
складанн¤  ≥  затвердженн¤  бюджету на 2002 р≥к.  ”сп≥х реал≥зац≥њ
—тратег≥њ  економ≥чного  та  соц≥ального   розвитку   ”крањни   на
2000-2004  рр.  значною  м≥рою залежить в≥д спроможност≥ державноњ
влади ≥ насамперед ”р¤ду забезпечити практичне  вт≥ленн¤  в  житт¤
саме таких принцип≥в та завдань бюджетноњ пол≥тики.


 ѕрезидент ”крањни                                         Ћ. ”„ћј

 м.  ињв, 31 травн¤ 2001 р.

 Ќадруковано: "”р¤довий кур'Їр", N 102 в≥д 12 червн¤ 2001 року.
 



Hosted by uCoz