”становить в качестве домашней!



                             ”   ј «
                        ѕ–≈«»ƒ≈Ќ“ј ” –јѓЌ»

          ѕро  онцепц≥ю державноњ рег≥ональноњ пол≥тики


     1. —хвалити    онцепц≥ю   державноњ   рег≥ональноњ   пол≥тики
(додаЇтьс¤).

     2.  аб≥нету    ћ≥н≥стр≥в   ”крањни   забезпечити   реал≥зац≥ю
 онцепц≥њ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики,  а також  п≥дготовку  ≥
внесенн¤  в  установленому  пор¤дку  проект≥в необх≥дних дл¤ цього
нормативно-правових акт≥в.


 ѕрезидент ”крањни                                         Ћ. ”„ћј

 м.  ињв, 25 травн¤ 2001 року
          341/2001


                                           «ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ
                                    ”казом ѕрезидента ”крањни
                                в≥д 25 травн¤ 2001 року N 341/2001

                             ќЌ÷≈ѕ÷≤я
                 державноњ рег≥ональноњ пол≥тики


     ¬насл≥док д≥њ            р≥зноман≥тних            ≥сторичних,
природно-географ≥чних,  економ≥чних фактор≥в,  а також неоднакових
темп≥в   проведенн¤  реформ,  зм≥н  у  систем≥  господарюванн¤  та
структур≥  власност≥  в  рег≥онах   ”крањни   значно   зб≥льшилас¤
територ≥альна   диференц≥ац≥¤   р≥вн¤   економ≥чного  розвитку  та
можливостей соц≥ального забезпеченн¤ громад¤н,  що  призводить  до
суттЇвих негативних насл≥дк≥в.

     «начною м≥рою  розвиток  такого  процесу  пов'¤заний також ≥з
в≥дсутн≥стю до цього часу  ефективних  механ≥зм≥в  стримуванн¤  та
пом'¤кшенн¤ його д≥њ, ефективного стимулюванн¤ д≥¤льност≥ м≥сцевих
орган≥в виконавчоњ  влади,  орган≥в  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  та
населенн¤  щодо  прискоренн¤ розвитку рег≥он≥в на основ≥ повн≥шого
використанн¤ њх природного,  економ≥чного, трудового, наукового та
≥ншого потенц≥алу.

     Ќесистемн≥сть державноњ  пол≥тики  та  д≥¤льност≥ в ц≥й сфер≥
стала  одн≥Їю   з   важливих   причин   стримуванн¤   комплексного
соц≥ально-економ≥чного   розвитку   та   стаб≥льност≥  в  держав≥,
ускладненн¤ умов дл¤  зм≥цненн¤  позиц≥й  ”крањни  у  м≥жнародному
економ≥чному   сп≥вроб≥тництв≥,   пов≥льного  зд≥йсненн¤  ринкових
перетворень  на  м≥сц¤х,  виникненн¤   та   загостренн¤   багатьох
соц≥альних, економ≥чних, еколог≥чних та ≥нших проблем.

     Ќеобх≥дн≥сть прискоренн¤  поступу  ”крањни  на  шл¤ху сталого
розвитку, економ≥чного зростанн¤, поЇднаного з активною соц≥альною
пол≥тикою  держави,  демократизац≥Їю  вс≥х  складових  сусп≥льного
житт¤,  потребуЇ формуванн¤ ¤к≥сно  новоњ  державноњ  рег≥ональноњ
пол≥тики.

                   –озд≥л 1. «агальн≥ положенн¤

     √оловною метою  державноњ  рег≥ональноњ  пол≥тики Ї створенн¤
умов  дл¤   динам≥чного,   збалансованого   соц≥ально-економ≥чного
розвитку ”крањни та њњ рег≥он≥в, п≥двищенн¤ р≥вн¤ житт¤ населенн¤,
забезпеченн¤   додержанн¤   гарантованих    державою    соц≥альних
стандарт≥в дл¤   кожного   њњ   громад¤нина  незалежно  в≥д  м≥сц¤
проживанн¤, а також поглибленн¤ процес≥в ринковоњ трансформац≥њ на
основ≥  п≥двищенн¤  ефективност≥ використанн¤ потенц≥алу рег≥он≥в,
п≥двищенн¤ д≥йовост≥ управл≥нських  р≥шень,  удосконаленн¤  роботи
орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤.

     ƒержавна рег≥ональна   пол≥тика    Ї    складовою    частиною
нац≥ональноњ  стратег≥њ  соц≥ально-економ≥чного  розвитку ”крањни,
т≥сно  пов'¤заною  ≥з  зд≥йсненн¤м  адм≥н≥стративноњ  реформи   та
впор¤дкуванн¤м     адм≥н≥стративно-територ≥ального    устрою,    ≥
реал≥зуЇтьс¤  шл¤хом  зд≥йсненн¤  органами  виконавчоњ  влади   та
органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ системи заход≥в дл¤ забезпеченн¤
ефективного  комплексного  управл≥нн¤  економ≥чним  та  соц≥альним
розвитком  ”крањни  та  њњ  рег≥он≥в - јвтономноњ –еспубл≥ки  рим,
областей, м≥ст  иЇва ≥ —евастопол¤.

     ƒержавна рег≥ональна пол≥тика грунтуЇтьс¤ на таких принципах:

     - конституц≥йн≥сть   та   законн≥сть  -  реал≥зац≥¤  пол≥тики
зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до  онституц≥њ та закон≥в  ”крањни,  акт≥в
ѕрезидента  ”крањни  та   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  на  засадах
ч≥ткого розпод≥лу завдань,  повноважень  та  в≥дпов≥дальност≥  м≥ж
органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

     - забезпеченн¤   ун≥тарност≥   ”крањни   та   ц≥л≥сност≥   њњ
територ≥њ,  включаючи  Їдн≥сть  економ≥чного  простору   на   вс≥й
територ≥њ   держави,  њњ  грошово-кредитноњ,  податковоњ,  митноњ,
бюджетноњ систем;

     - поЇднанн¤ процес≥в централ≥зац≥њ та децентрал≥зац≥њ  влади,
гармон≥зац≥¤    загальнодержавних,    рег≥ональних   та   м≥сцевих
≥нтерес≥в;

     - максимальне  наближенн¤  послуг,  що   надаютьс¤   органами
державноњ   влади   та   органами   м≥сцевого  самовр¤дуванн¤,  до
безпосередн≥х споживач≥в;

     - диференц≥йован≥сть  наданн¤  державноњ  п≥дтримки  рег≥онам
в≥дпов≥дно    до    умов,   критер≥њв   та   строк≥в,   визначених
законодавством;

     - стимулюванн¤   т≥сного   сп≥вроб≥тництва    м≥ж    органами
виконавчоњ   влади   та   органами   м≥сцевого   самовр¤дуванн¤  у
розробленн≥ та реал≥зац≥њ заход≥в щодо рег≥онального розвитку.

     ƒл¤ дос¤гненн¤ головноњ мети державноњ рег≥ональноњ  пол≥тики
передбачаЇтьс¤  забезпечити  вир≥шенн¤  насамперед  таких основних
завдань:

     - запровадженн¤   б≥льш   глибокого   вивченн¤   та    оц≥нки
внутр≥шнього   природного,   економ≥чного,   наукового,  трудового
потенц≥алу  кожного  рег≥ону,  розробленн¤  комплексних  правових,
орган≥зац≥йних,  економ≥чних  та ≥нших механ≥зм≥в його ефективного
використанн¤;

     - зд≥йсненн¤ на ≥нновац≥йн≥й  основ≥  структурноњ  перебудови
економ≥ки рег≥он≥в з урахуванн¤м особливостей њх потенц≥алу;

     - поетапне   зменшенн¤   р≥вн¤  територ≥альноњ  диференц≥ац≥њ
економ≥чного  розвитку  рег≥он≥в   та   соц≥ального   забезпеченн¤
громад¤н;

     - широкий   розвиток   п≥дприЇмництва  ¤к  головного  фактора
соц≥ально-економ≥чного розвитку держави та њњ рег≥он≥в, п≥двищенн¤
зайн¤тост≥ населенн¤, наповненн¤ м≥сцевих бюджет≥в;

     - зм≥цненн¤  економ≥чноњ  ≥нтеграц≥њ рег≥он≥в з використанн¤м
переваг територ≥ального под≥лу ≥ кооперац≥њ прац≥,  що Ї  одним  з
головних  чинник≥в  п≥двищенн¤  конкурентоспроможност≥  держави на
м≥жнародних ринках;

     - забезпеченн¤ здатност≥  територ≥альних  громад  та  орган≥в
м≥сцевого   самовр¤дуванн¤  в  межах,  визначених  законодавством,
самост≥йно      та      в≥дпов≥дально      вир≥шувати      питанн¤
соц≥ально-економ≥чного розвитку,  створенн¤  ефективних механ≥зм≥в
забезпеченн¤  њх  активноњ  участ≥  у  формуванн≥  та   проведенн≥
державноњ рег≥ональноњ пол≥тики;

     - удосконаленн¤ ф≥нансових м≥жбюджетних в≥дносин,  виробленн¤
ч≥тких  критер≥њв  ≥  ефективних  механ≥зм≥в   наданн¤   державноњ
п≥дтримки розвитку рег≥он≥в;

     - дос¤гненн¤ продуктивноњ зайн¤тост≥ населенн¤,  стаб≥л≥зац≥њ
та пол≥пшенн¤ демограф≥чноњ ситуац≥њ в держав≥;

     - дальше вдосконаленн¤ державноњ системи охорони довк≥лл¤  та
використанн¤   природних   ресурс≥в,  механ≥зм≥в  та  ≥нструмент≥в
виробленн¤ ≥ реал≥зац≥њ еколог≥чноњ пол≥тики;

     - налагодженн¤   м≥жнародного   сп≥вроб≥тництва    у    сфер≥
рег≥ональноњ  пол≥тики,  наближенн¤  нац≥онального законодавства з
цього питанн¤ до норм ≥ стандарт≥в ™вропейського  —оюзу,  а  також
розвитку   транскордонного   сп≥вроб≥тництва  ¤к  д≥йового  засобу
зм≥цненн¤ м≥ждержавних в≥дносин та вир≥шенн¤ рег≥ональних проблем.

     ѕр≥оритетними шл¤хами вир≥шенн¤ цих завдань  Ї  вдосконаленн¤
державного регулюванн¤  у  сфер≥  соц≥ально-економ≥чного  розвитку
рег≥он≥в,  в≥дпов≥дних правових,  орган≥зац≥йних,  економ≥чних  та
≥нших  механ≥зм≥в,  а  також  п≥двищенн¤  рол≥ та в≥дпов≥дальност≥
м≥сцевих   орган≥в   виконавчоњ   влади   та   орган≥в   м≥сцевого
самовр¤дуванн¤  за  вир≥шенн¤  покладених  на  них  повноважень та
завдань.

          –озд≥л 2. ¬досконаленн¤ державного регулюванн¤
                        розвитку рег≥он≥в

     ƒл¤ пол≥пшенн¤  державного  регулюванн¤  у  сфер≥  реал≥зац≥њ
державноњ рег≥ональноњ пол≥тики передбачаЇтьс¤:

     - удосконалити державне стратег≥чне  рег≥ональне  плануванн¤,
¤ке  б  дозвол¤ло  точн≥ше  та  обгрунтован≥ше  визначати  основн≥
довгостроков≥ та  поточн≥  пр≥оритети  рег≥онального  розвитку  на
загальнодержавному, рег≥ональному та м≥сцевому р≥вн¤х, враховувати
њх   п≥д   час   розробленн¤   в≥дпов≥дних    розд≥л≥в    проект≥в
загальнодержавних  програм  економ≥чного  ≥  соц≥ального  розвитку
”крањни, рег≥ональних та м≥сцевих програм ≥ план≥в;

     - пол≥пшити  механ≥зм  державноњ п≥дтримки розвитку рег≥он≥в,
концентрац≥њ державних ресурс≥в  на  вир≥шенн≥  його  пр≥оритетних
проблем,   що   мають  загальнодержавне  значенн¤.  «  ц≥Їю  метою
уповноважений центральний орган виконавчоњ влади  маЇ  щор≥чно,  з
урахуванн¤м  розробок  ≥з  стратег≥чного рег≥онального плануванн¤,
всеб≥чно  анал≥зувати  пропозиц≥њ  головних  розпор¤дник≥в  кошт≥в
державного  бюджету,  м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у рег≥онах щодо потреб та можливих шл¤х≥в
розпод≥лу   державних   кап≥тальних   вкладень  м≥ж  рег≥онами  та
забезпечувати найб≥льш ефективне  використанн¤  вид≥лених  кошт≥в.
—хема  ф≥нансуванн¤ заход≥в повинна,  зокрема,  передбачати в раз≥
потреби сп≥льне ф≥нансуванн¤ у певному сп≥вв≥дношенн≥ з ƒержавного
бюджету    та    з   м≥сцевих   бюджет≥в   спорудженн¤   об'Їкт≥в,
затверджуватис¤  ≥  контролюватис¤   аб≥нетом  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни;
передбачаЇтьс¤ посиленн¤ в≥дпов≥дальност≥ орган≥в виконавчоњ влади
та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ за своЇчасне у повному  обс¤з≥
ф≥нансуванн¤  узгоджених  ними  сп≥льних  заход≥в  з рег≥онального
розвитку;

     - стимулюванн¤  розвитку  транскордонних  та  м≥жрег≥ональних
економ≥чних   зв'¤зк≥в   на   основ≥   виробничоњ   кооперац≥њ  та
≥нтеграц≥њ,  створенн¤  в≥дпов≥дних  промислово-ф≥нансових   груп,
≥нших  сучасних  форм  господарюванн¤;  передбачаЇтьс¤ розробленн¤
пропозиц≥й  щодо  законодавчого  розширенн¤  можливостей  м≥сцевих
орган≥в  виконавчоњ  влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ дл¤
розвитку   транскордонного   та   м≥жрег≥онального    економ≥чного
сп≥вроб≥тництва та щодо впор¤дкуванн¤ такого сп≥вроб≥тництва;

     - зд≥йсненн¤  системи  заход≥в  ≥з  розбудови  ≥нфраструктури
рег≥онального розвитку, зокрема ринк≥в продовольства, земл≥, прац≥
та кап≥талу,  включаючи товарн≥ б≥рж≥,  оптов≥ ринки,  агроторгов≥
дома,  аукц≥они,  ¤рмарки,  загот≥вельн≥ кооперативи, п≥дприЇмства
ф≥рмовоњ  торг≥вл≥  тощо,  а також рег≥ональн≥ агентства розвитку,
маючи на мет≥ пол≥пшенн¤ умов використанн¤ передових  ≥нновац≥йних
технолог≥й,   п≥двищенн¤   ≥нвестиц≥йноњ  привабливост≥  рег≥он≥в,
розширенн¤  залученн¤  в≥тчизн¤них  та  ≥ноземних  ≥нвестиц≥й  дл¤
рег≥онального розвитку, вдосконаленн¤ п≥дготовки та переп≥дготовки
в≥дпов≥дних фах≥вц≥в з проблем рег≥онального розвитку, координац≥њ
програм техн≥чноњ допомоги, спр¤мованих на п≥дтримку рег≥онального
розвитку;

     - стимулюванн¤  розвитку рег≥он≥в чи њх частин,  у межах ¤ких
показники  економ≥чного  розвитку  та   соц≥ального   забезпеченн¤
громад¤н за критер≥¤ми,  визначеними законодавством, значно нижч≥,
н≥ж в≥дпов≥дн≥ середн≥ показники в держав≥ (депресивн≥ територ≥њ),
шл¤хом  запровадженн¤ особливих механ≥зм≥в бюджетноњ,  податковоњ,
ц≥новоњ, грошово-кредитноњ, ≥нновац≥йноњ та ≥нвестиц≥йноњ пол≥тики
щодо  таких  територ≥й,  визначенн¤  ч≥тких  критер≥њв  та строк≥в
вид≥ленн¤  з   метою   стимулюванн¤   ефективн≥шого   використанн¤
внутр≥шнього   природного,   економ≥чного,   наукового,  трудового
потенц≥алу  таких  територ≥й,  прискоренн¤  соц≥ально-економ≥чного
розвитку, подоланн¤ депресивност≥, п≥дтримки соц≥альноњ активност≥
та  моб≥льност≥  населенн¤,  створенн¤   максимально   спри¤тливих
економ≥чних,  правових  та  ≥нституц≥йних  умов  у  њх  межах  дл¤
прискоренн¤  формуванн¤   ≥   ефективного   функц≥онуванн¤   нових
суб'Їкт≥в   господарюванн¤,   забезпеченн¤  належного  соц≥ального
захисту населенн¤;  статус депресивноњ територ≥њ,  форми державноњ
п≥дтримки   розвитку   таких   територ≥й   мають   бути  визначен≥
законодавством на основ≥ науково обгрунтованоњ комплексноњ  оц≥нки
њх економ≥чного, ф≥нансового, еколог≥чного, соц≥ального стану.

     ƒержавна рег≥ональна   пол≥тика   спр¤мовуЇтьс¤   також    на
забезпеченн¤  формуванн¤  такоњ  ф≥нансовоњ  спроможност≥ м≥сцевих
орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  ¤ка
б   створювала  можливост≥  дл¤  ефективного  розвитку,  подоланн¤
диспропорц≥й з урахуванн¤м особливостей  рег≥он≥в,  њх  потенц≥алу
щодо адаптац≥њ до ринкових умов господарюванн¤.

     ѕоетапне реформуванн¤   бюджетноњ   системи  та  м≥жбюджетних
в≥дносин Ї орган≥чною складовою ринкових трансформац≥йних процес≥в
≥  зд≥йснюЇтьс¤  на  основ≥  бюджетного  ун≥таризму  в поЇднанн≥ з
елементами бюджетноњ децентрал≥зац≥њ, що, зокрема, передбачаЇ:

     - удосконаленн¤ системи стратег≥чного  бюджетного  плануванн¤
та  ф≥нансового  вир≥внюванн¤,  з  тим  щоб  вони  грунтувалис¤ на
об'Їктивних   критер≥¤х,    гарантованих    державою    соц≥альних
стандартах,   нормативах   м≥н≥мальноњ  бюджетноњ  забезпеченост≥,
законодавчо  визначеному  перел≥ку  завдань  м≥сцевого   значенн¤,
виконанн¤ ¤ких Ї обов'¤зковим дл¤ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤
на вс≥й територ≥њ ”крањни;

     - розробленн¤   та   впровадженн¤   бюджетних    трансферт≥в,
включаючи дотац≥њ,  субвенц≥њ,  субсид≥њ,  та механ≥зму њх наданн¤
дл¤  забезпеченн¤  виконанн¤  функц≥й,   ¤к≥   зараз   виконуютьс¤
центральними  та м≥сцевими органами виконавчоњ влади ≥ можуть бути
делегован≥ органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

     - посиленн¤  за≥нтересованост≥  м≥сцевих  орган≥в  виконавчоњ
влади   та   орган≥в  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  у  розширенн≥  та
виконанн≥ доходноњ частини м≥сцевих бюджет≥в шл¤хом закр≥пленн¤ за
ними  на довгостроков≥й основ≥ часток загальнодержавних податк≥в ≥
збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в) та трансферт≥в;

     - дальше вдосконаленн¤ системи м≥сцевих  податк≥в  ≥  збор≥в,
п≥двищенн¤ њх рол≥ у формуванн≥ м≥сцевих бюджет≥в;

     - плануванн¤ та ф≥нансуванн¤ видатк≥в бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в на
заходи з соц≥ального  захисту  та  утриманн¤  об'Їкт≥в  соц≥альноњ
сфери  на  програмно-ц≥льов≥й основ≥,  оптим≥зац≥ю мереж≥ установ,
орган≥зац≥й та заклад≥в,  що  ф≥нансуютьс¤  з  ƒержавного  бюджету
”крањни та м≥сцевих бюджет≥в, ≥ чисельност≥ њх штат≥в;

     - ч≥тке розмежуванн¤ видатк≥в з ƒержавного бюджету ”крањни та
в≥дпов≥дних м≥сцевих бюджет≥в в≥дпов≥дно  до  повноважень  орган≥в
державноњ  влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з урахуванн¤м
розпод≥лу на власн≥ ≥ делегован≥;

     - запровадженн¤ застосуванн¤ дл¤ обрахуванн¤ обс¤г≥в видатк≥в
≥  доход≥в  м≥сцевих бюджет≥в коеф≥ц≥Їнт≥в податковоњ спроможност≥
територ≥й;

     - поступовий перех≥д  до  взаЇмов≥дносин  державного  бюджету
безпосередньо з бюджетом јвтономноњ –еспубл≥ки  рим,  обласними, а
також районними бюджетами, бюджетами територ≥альних громад;

     - стимулюванн¤ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади  та  орган≥в
м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  до  об'Їднанн¤  на  догов≥рних  засадах
ф≥нансових та ≥нших ресурс≥в дл¤ вир≥шенн¤ м≥сцевих,  рег≥ональних
та  м≥жрег≥ональних  проблем  розвитку,  оптимального використанн¤
бюджетних кошт≥в;

     - зм≥цненн¤   доходноњ   бази   м≥сцевих   бюджет≥в    шл¤хом
законодавчого  закр≥пленн¤  внесенн¤  до  них  податк≥в  ≥  збор≥в
(обов'¤зкових платеж≥в) в≥докремленими п≥дрозд≥лами  господарюючих
суб'Їкт≥в, що розташован≥ на в≥дпов≥дних територ≥¤х;

     - завершенн¤  переведенн¤ м≥сцевих бюджет≥в на обслуговуванн¤
органами ƒержавного казначейства ”крањни;

     - впровадженн¤ механ≥зм≥в заохоченн¤ заощаджень  населенн¤  з
метою зб≥льшенн¤ ≥нвестиц≥йного потенц≥алу рег≥он≥в.

     –еал≥зац≥¤ цих   завдань   передбачаЇтьс¤   у  Ѕюджетному  та
ѕодатковому  кодексах  ”крањни,  шл¤хом  п≥дготовки  та   внесенн¤
в≥дпов≥дних зм≥н до «акон≥в ”крањни "ѕро державне прогнозуванн¤ та
розробленн¤ програм економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку  ”крањни",
"ѕро  м≥сцеве  самовр¤дуванн¤  в  ”крањн≥",  "ѕро м≥сцев≥ державн≥
адм≥н≥страц≥њ",   "ѕро   основи   м≥стобудуванн¤",   ≥нших   акт≥в
законодавства.

          –озд≥л 3. ѕ≥двищенн¤ рол≥ та в≥дпов≥дальност≥
      м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого
    самовр¤дуванн¤ в соц≥ально-економ≥чному розвитку рег≥он≥в

     ‘ормуванн¤ та   реал≥зац≥¤  державноњ  рег≥ональноњ  пол≥тики
передбачаЇ ≥стотне п≥двищенн¤ рол≥  та  в≥дпов≥дальност≥  м≥сцевих
державних   адм≥н≥страц≥й,   орган≥в   м≥сцевого   самовр¤дуванн¤,
територ≥альних громад за розвиток рег≥он≥в.

     ќптим≥зац≥¤ територ≥альноњ  орган≥зац≥њ  державноњ  влади  та
м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  маЇ забезпечити п≥двищенн¤ ефективност≥
управл≥нн¤ процесами розвитку рег≥он≥в шл¤хом:

     - децентрал≥зац≥њ ≥  деконцентрац≥њ  повноважень  центральних
орган≥в виконавчоњ влади,  ¤к≥ завд¤ки цьому мають зосередитис¤ на
формуванн≥ пол≥тики та стратег≥њ розвитку у  в≥дпов≥дних  галуз¤х,
правовому   та  нормативно-методичному  њњ  забезпеченн≥;  частина
повноважень  центральних   орган≥в   виконавчоњ   влади   поетапно
передаватиметьс¤      спец≥ал≥зованим     державним     установам,
територ≥альним п≥дрозд≥лам центральних орган≥в  виконавчоњ  влади,
м≥сцевим    державним    адм≥н≥страц≥¤м   та   органам   м≥сцевого
самовр¤дуванн¤;

     - удосконаленн¤  розпод≥лу   повноважень   та   функц≥й   м≥ж
територ≥альними п≥дрозд≥лами центральних орган≥в виконавчоњ влади,
м≥сцевими  державними  адм≥н≥страц≥¤ми   та   органами   м≥сцевого
самовр¤дуванн¤  з  метою  уникненн¤ дублюванн¤,  спрощенн¤ системи
управл≥нн¤,  њњ ф≥нансового  забезпеченн¤  та  економ≥њ  бюджетних
кошт≥в.

     ѕ≥двищенн¤ вимог      до      результативност≥     реал≥зац≥њ
загальнодержавноњ соц≥ально-економ≥чноњ пол≥тики на  рег≥ональному
р≥вн≥  повинно  супроводжуватис¤  наданн¤м  додаткових повноважень
м≥сцевим   державним   адм≥н≥страц≥¤м,    покладенн¤м    на    них
в≥дпов≥дальност≥  за  вир≥шенн¤  поточних та перспективних завдань
розвитку рег≥он≥в.  ÷е передбачаЇ  внесенн¤  в≥дпов≥дних  зм≥н  до
законодавчого регулюванн¤ питань щодо:

     - розпор¤дженн¤   об'Їктами  державноњ  власност≥,  що  мають
особливе значенн¤ дл¤ розвитку рег≥он≥в, трансфертами з ƒержавного
бюджету ”крањни,  що передаютьс¤ м≥сцевим органам виконавчоњ влади
дл¤ дальшого перерозпод≥лу  м≥ж  м≥сцевими  бюджетами,  на  основ≥
спец≥альних критер≥њв та ≥ндикатор≥в;

     - формуванн¤   рег≥ональноњ   ≥нфраструктури   п≥дтримки   та
розвитку п≥дприЇмництва,           створенн¤           спри¤тливих
ф≥нансово-кредитних,  ≥нновац≥йних,  податкових,  ≥нформац≥йних та
≥нших умов дл¤ цього;

     - створенн¤  небанк≥вського  ф≥нансового  сектора  у  вигл¤д≥
рег≥ональних   кредитно-гарант≥йних   установ,   фонд≥в   спри¤нн¤
розвитку п≥дприЇмництва,  страхових, ≥нновац≥йних та ≥нвестиц≥йних
фонд≥в;

     - розширенн¤  повноважень   та   функц≥й   м≥сцевих   орган≥в
виконавчоњ  влади  та  орган≥в  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤ з питань
розвитку  транскордонного  та  м≥жрег≥онального   сп≥вроб≥тництва,
залученн¤  ≥ноземних ≥нвестиц≥й,  використанн¤ ф≥нансових та ≥нших
вид≥в ресурс≥в дл¤ забезпеченн¤ розвитку рег≥он≥в;

     - забезпеченн¤  участ≥  м≥сцевих  державних  адм≥н≥страц≥й  в
управл≥нн≥   державними  п≥дприЇмствами,  а  також  господарськими
товариствами  та  ≥ншими  розташованими   на   територ≥њ   рег≥ону
п≥дприЇмствами,  в ¤ких Ї частка державного майна,  зокрема шл¤хом
включенн¤  представник≥в  м≥сцевих  орган≥в  виконавчоњ  влади  до
складу  спостережних,  нагл¤дових  рад,  ≥нших  орган≥в управл≥нн¤
такими п≥дприЇмствами;

     - передач≥  державного  майна  з  числа  об'Їкт≥в  соц≥альноњ
сфери, житла та ≥нфраструктури, що його обслуговуЇ, а також у раз≥
потреби ≥нших об'Їкт≥в у комунальну власн≥сть;

     - дальшого  зд≥йсненн¤  земельноњ  реформи  та  вдосконаленн¤
земельних в≥дносин з урахуванн¤м м≥сцевих природно-географ≥чних та
соц≥ально-економ≥чних   особливостей   ≥   потреб,    забезпеченн¤
персон≥ф≥кованого обл≥ку земельних д≥л¤нок, ≥нших об'Їкт≥в та прав
власност≥;

     - формуванн¤ ≥нфраструктури ринк≥в земл≥,  ≥ншого  нерухомого
майна,  насамперед вторинного,  та забезпеченн¤ њњ функц≥онуванн¤,
створенн¤ умов дл¤ розвитку конкуренц≥њ,  забезпеченн¤  прозорост≥
операц≥й та зменшенн¤ ≥нвестиц≥йних ризик≥в на цих ринках;

     - визначенн¤  територ≥й,  ¤к≥  мають  бути  зарезервован≥ дл¤
наступного запов≥данн¤,  рекреац≥йного використанн¤, розвитку м≥ст
та ≥нших населених пункт≥в, розм≥щенн¤ транспортних, енергетичних,
≥нших ≥нженерних комун≥кац≥й,  споруд,  буд≥вель, м≥стобуд≥вних та
≥нших   потреб   загальнодержавного   та  рег≥онального  значенн¤,
встановленн¤ режиму використанн¤ цих територ≥й;

     - визначенн¤ тип≥в  ≥  режим≥в  розвитку  населених  пункт≥в,
вид≥ленн¤   ≥нвестиц≥йне  привабливих  територ≥й,  розробленн¤  та
затвердженн¤ дл¤ них спец≥альних правил забудови;

     - узгодженн¤ повноважень та функц≥й щодо соц≥альноњ п≥дтримки
населенн¤   органами   виконавчоњ   влади  та  органами  м≥сцевого
самовр¤дуванн¤ з метою п≥двищенн¤ ¤кост≥ вс≥х вид≥в допомоги;

     - забезпеченн¤ додержанн¤ державних соц≥альних стандарт≥в  та
наданн¤ державних соц≥альних гарант≥й,  визначених  онституц≥Їю та
законодавством  ”крањни,  з  урахуванн¤м   поЇднанн¤   економ≥чних
можливостей держави   та   м≥сцевого   самовр¤дуванн¤,   посиленн¤
в≥дпов≥дальност≥ м≥сцевих  орган≥в  виконавчоњ  влади  та  орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤ за њх додержанн¤;

     - удосконаленн¤  пор¤дку  розробленн¤ рег≥ональних соц≥альних
програм,  спр¤мованих на вир≥шенн¤ найгостр≥ших проблем  рег≥он≥в,
насамперед  з питань забезпеченн¤ зайн¤тост≥ населенн¤,  створенн¤
нових робочих м≥сць,  п≥двищенн¤ з ц≥Їю метою ефективност≥  роботи
служб  зайн¤тост≥;  орган≥зац≥¤  належного  контролю за виконанн¤м
таких програм;

     - спри¤нн¤   розвитку   в   рег≥онах   системи   недержавного
пенс≥йного страхуванн¤;

     - удосконаленн¤  взаЇмов≥дносин м≥ж центральними та м≥сцевими
органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  у
сфер≥  додержанн¤  норм  законодавства  про працю,  охорону прац≥,
створенн¤ безпечних умов життЇд≥¤льност≥ населенн¤.

     ƒальше впровадженн¤ конституц≥йних засад  розвитку  м≥сцевого
самовр¤дуванн¤   спр¤мовуватиметьс¤   на   забезпеченн¤  п≥дтримки
м≥сцевих  ≥н≥ц≥атив,  а  також  на   розширенн¤   повноважень   та
п≥двищенн¤  в≥дпов≥дальност≥  орган≥в  м≥сцевого самовр¤дуванн¤ за
вир≥шенн¤  завдань  рег≥онального  та   м≥сцевого   розвитку.   ÷е
передбачаЇ внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н до законодавства та вир≥шенн¤
питань щодо:

     - правового режиму майна,  що перебуваЇ у сп≥льн≥й  власност≥
територ≥альних громад,  з метою вдосконаленн¤ механ≥зму управл≥нн¤
та  розпор¤дженн¤  таким  майном  м≥сцевими  радами  та  м≥сцевими
органами виконавчоњ влади;

     - розпод≥лу   м≥ж   органами  виконавчоњ  влади  та  органами
м≥сцевого    самовр¤дуванн¤    в≥дпов≥дальност≥    за    ф≥нансове
забезпеченн¤ виконанн¤ повноважень ≥з наданн¤ послуг населенню;

     - розмежуванн¤ земель державноњ ≥ комунальноњ власност≥;

     - запровадженн¤  механ≥зм≥в  стимулюванн¤  зб≥льшенн¤ доход≥в
м≥сцевих   бюджет≥в   за   рахунок   продажу   земельних   д≥л¤нок
нес≥льськогосподарського призначенн¤, що перебувають у комунальн≥й
власност≥;

     - дальше  вдосконаленн¤  нормативно-правовоњ  бази  м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, пол≥пшенн¤ умов дл¤ виконанн¤ повноважень органами
м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

     - укрупненн¤  с≥льських   територ≥альних   громад   з   метою
забезпеченн¤       орган≥зац≥йно-правовоњ,       кадровоњ       та
ф≥нансово-економ≥чноњ спроможност≥ в≥дпов≥дних  орган≥в  м≥сцевого
самовр¤дуванн¤   у  виконанн≥  покладених  на  них  законодавством
повноважень;  приведенн¤ у в≥дпов≥дн≥сть ≥з   онституц≥Їю  ”крањни
мереж≥ селищ м≥ського типу,  ≥нших населених пункт≥в,  в≥дпов≥дних
орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  пов'¤зане з  цим  упор¤дкуванн¤
мереж≥ адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць;

     - судового  захисту  прав  м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  пор¤дку
зупиненн¤  р≥шень  орган≥в  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  з   мотив≥в
нев≥дпов≥дност≥  онституц≥њ  та законам ”крањни;

    - посиленн¤ державноњ п≥дтримки м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

     - зд≥йсненн¤    загальнонац≥ональноњ   координац≥њ   процес≥в
розвитку  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤,   спри¤нн¤   сп≥впрац≥   його
орган≥в;

     - пол≥пшенн¤   наданн¤  науково-методичноњ  допомоги  органам
м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та  њх  посадовим  особам;  узагальненн¤,
п≥дтримки  та  поширенн¤  позитивного  досв≥ду  д≥¤льност≥ орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

     - налагодженн¤   нац≥ональноњ    та    рег≥ональноњ    систем
п≥дготовки,  переп≥дготовки  ≥ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ прац≥вник≥в
орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  становленн¤ ≥нституту служби  в
органах     м≥сцевого     самовр¤дуванн¤,    пол≥пшенн¤    системи
≥нформац≥йного забезпеченн¤ розвитку м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

     - державного спри¤нн¤  м≥жнародному  сп≥вроб≥тництву  орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх об'Їднань.

     –еал≥зац≥њ цих  заход≥в  спри¤тиме  внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н
насамперед  до  «акон≥в  ”крањни  "ѕро  м≥сцеве  самовр¤дуванн¤  в
”крањн≥",  "ѕро  м≥сцев≥  державн≥  адм≥н≥страц≥њ",  
"ѕро власн≥сть",  прийн¤тт¤  закон≥в  про
програму  державноњ п≥дтримки ≥ розвитку м≥сцевого самовр¤дуванн¤,
про право комунальноњ  власност≥  та  управл≥нн¤  об'Їктами  права
комунальноњ власност≥.

               –озд≥л 4. ≈тапи реал≥зац≥њ  онцепц≥њ

     ѕередбачаЇтьс¤ поетапна реал≥зац≥¤  онцепц≥њ.

     ќсновними         заходами,  що   спри¤тимуть впровадженню њњ
положень, Ї:

     Ќа першому етап≥ (2001 - 2003 роки):

     - розробленн¤   та   вдосконаленн¤   законодавства  з  питань
рег≥ональноњ пол≥тики та м≥сцевого самовр¤дуванн¤, зокрема щодо:

     - розмежуванн¤ функц≥й ≥ повноважень центральних  ≥  м≥сцевих
орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

     - обгрунтуванн¤  засад  державного стимулюванн¤ рег≥онального
розвитку, в тому числ≥ депресивних територ≥й;

     - законодавче  врегулюванн¤  служби   в   органах   м≥сцевого
самовр¤дуванн¤;

     - визначенн¤  центрального  органу  виконавчоњ влади з питань
рег≥ональноњ пол≥тики ≥ п≥дтримки м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

     - формуванн¤ мереж≥ агентств рег≥онального розвитку;

     - розвиток  ≥нфраструктури  рег≥ональних  ≥   м≥жрег≥ональних
аграрних  ринк≥в  -  товарних б≥рж,  оптових ринк≥в,  агроторгових
дом≥в, аукц≥он≥в,    ¤рмарк≥в,     загот≥вельних     кооператив≥в,
п≥дприЇмств ф≥рмовоњ торг≥вл≥ тощо;

     - запровадженн¤   системи   державноњ   реЇстрац≥њ  земельних
д≥л¤нок,  ≥ншого  нерухомого  майна  ≥  права  власност≥  на  них,
створенн¤  в≥дпов≥дних  нац≥ональних та рег≥ональних ≥нформац≥йних
систем та баз даних;

     - законодавче   закр≥пленн¤    на    довгостроков≥й    основ≥
обгрунтованих   норматив≥в   в≥драхувань   в≥д   загальнодержавних
податк≥в  ≥  збор≥в  (обов'¤зкових  платеж≥в)  та  трансферт≥в  до
м≥сцевих бюджет≥в;

     - забезпеченн¤   зб≥льшенн¤   власних   доход≥в   в  бюджетах
м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  зокрема, за рахунок оподаткуванн¤ земл≥
та майна;

     - перех≥д на формуванн¤ збалансованих бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в на
реальн≥й доходн≥й баз≥ та оптим≥зованих видатках  за  м≥н≥мальними
нормативами бюджетноњ забезпеченост≥;

     - удосконаленн¤  механ≥зму  контролю  з  боку  територ≥альних
громад  за  д≥¤льн≥стю  орган≥в  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  та  њх
посадових ос≥б;

     - створенн¤   Їдиноњ   бази   даних   отримувач≥в  соц≥альноњ
допомоги;

     - удосконаленн¤ економ≥чного механ≥зму  охорони  довк≥лл¤  та
використанн¤  природних  ресурс≥в,  пол≥пшенн¤  взаЇмод≥њ  орган≥в
виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у ц≥й  сфер≥,
механ≥зм≥в  урахуванн¤  еколог≥чних вимог у процес≥ розробленн¤ та
реал≥зац≥њ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики,  насамперед  вир≥шенн¤
питань,  пов'¤заних  з  розм≥щенн¤м  та  експлуатац≥Їю небезпечних
виробництв;

     - прийн¤тт¤ програми державноњ п≥дтримки  розвитку  м≥сцевого
самовр¤дуванн¤;

     - визначенн¤    правового   режиму   комунальноњ   власност≥,
завершенн¤ роботи з передач≥ державного майна (насамперед об'Їкт≥в
соц≥альноњ  сфери)  у комунальну власн≥сть,  розмежуванн¤ об'Їкт≥в
сп≥льноњ  власност≥  територ≥альних  громад,  що   перебувають   в
управл≥нн≥ районних та обласних рад;

     - п≥дготовка   методичних   та   нормативних   передумов   та
забезпеченн¤  проведенн¤   укрупненн¤   с≥льських   територ≥альних
громад,  внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н адм≥н≥стративно-територ≥ального
устрою;

     - удосконаленн¤    механ≥зм≥в    стратег≥чного     державного
плануванн¤  рег≥онального  розвитку,  системи загальнодержавного ≥
рег≥онального прогнозуванн¤ та  плануванн¤  соц≥ально-економ≥чного
розвитку.

     Ќа другому етап≥ (з 2003 року):

     - запровадженн¤   конкурсних   засад  розм≥щенн¤  у  рег≥онах
державних ≥нвестиц≥йних кошт≥в;

     - розробленн¤  √енеральноњ  схеми  економ≥чного   районуванн¤
”крањни та Ќац≥ональноњ програми охорони земель;

     - розвиток  на  основ≥ вдосконаленоњ нормативно-правовоњ бази
транскордонного та м≥жрег≥онального економ≥чного сп≥вроб≥тництва;

     - формуванн¤  державного  та  м≥сцевих  бюджет≥в  у   галуз¤х
осв≥ти,  охорони  здоров'¤,  соц≥ального  захисту  та  культури на
основ≥ загальнодержавних соц≥альних стандарт≥в;

     - перех≥д до взаЇмов≥дносин державного бюджету  безпосередньо
з   бюджетом   јвтономноњ  –еспубл≥ки   рим,  обласними,  а  також
районними бюджетами, бюджетами територ≥альних громад;

     - розробленн¤  м≥жрег≥ональних  соц≥альних  проект≥в  та   њх
ф≥нансове забезпеченн¤;

     - створенн¤       економ≥чних,       орган≥зац≥йних        та
нормативно-правових  передумов  дл¤  реал≥зац≥њ основних принцип≥в
сталого, збалансованого розвитку рег≥он≥в;

     - розробленн¤   та  реал≥зац≥¤  державноњ  пол≥тики  у  сфер≥
регулюванн¤   внутр≥рег≥ональноњ   та   м≥жрег≥ональноњ   трудовоњ
м≥грац≥њ;

     - заснуванн¤  рег≥ональних центр≥в передач≥ та розповсюдженн¤
високих технолог≥й;

     - створенн¤ державних ≥ рег≥ональних ≥нформац≥йних систем про
рег≥они, њх потенц≥ал ≥ потреби, а також про територ≥альн≥ громади
”крањни;

     - формуванн¤     економ≥чних     умов     та      в≥дпов≥дноњ
нормативно-правовоњ бази дл¤ участ≥ ”крањни у в≥дпов≥дних  заходах
з реал≥зац≥њ рег≥ональноњ пол≥тики в рамках ™вропейського —оюзу.


 √лава јдм≥н≥страц≥њ
 ѕрезидента ”крањни                                       ¬.Ћ»“¬»Ќ
 



Hosted by uCoz