|
” ј « ѕ–≈«»ƒ≈Ќ“ј ” –јѓЌ» ѕро онцепц≥ю державноњ рег≥ональноњ пол≥тики 1. —хвалити онцепц≥ю державноњ рег≥ональноњ пол≥тики (додаЇтьс¤). 2. аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни забезпечити реал≥зац≥ю онцепц≥њ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики, а також п≥дготовку ≥ внесенн¤ в установленому пор¤дку проект≥в необх≥дних дл¤ цього нормативно-правових акт≥в. ѕрезидент ”крањни Ћ. ”„ћј м. ињв, 25 травн¤ 2001 року 341/2001 «ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 25 травн¤ 2001 року N 341/2001 ќЌ÷≈ѕ÷≤я державноњ рег≥ональноњ пол≥тики ¬насл≥док д≥њ р≥зноман≥тних ≥сторичних, природно-географ≥чних, економ≥чних фактор≥в, а також неоднакових темп≥в проведенн¤ реформ, зм≥н у систем≥ господарюванн¤ та структур≥ власност≥ в рег≥онах ”крањни значно зб≥льшилас¤ територ≥альна диференц≥ац≥¤ р≥вн¤ економ≥чного розвитку та можливостей соц≥ального забезпеченн¤ громад¤н, що призводить до суттЇвих негативних насл≥дк≥в. «начною м≥рою розвиток такого процесу пов'¤заний також ≥з в≥дсутн≥стю до цього часу ефективних механ≥зм≥в стримуванн¤ та пом'¤кшенн¤ його д≥њ, ефективного стимулюванн¤ д≥¤льност≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та населенн¤ щодо прискоренн¤ розвитку рег≥он≥в на основ≥ повн≥шого використанн¤ њх природного, економ≥чного, трудового, наукового та ≥ншого потенц≥алу. Ќесистемн≥сть державноњ пол≥тики та д≥¤льност≥ в ц≥й сфер≥ стала одн≥Їю з важливих причин стримуванн¤ комплексного соц≥ально-економ≥чного розвитку та стаб≥льност≥ в держав≥, ускладненн¤ умов дл¤ зм≥цненн¤ позиц≥й ”крањни у м≥жнародному економ≥чному сп≥вроб≥тництв≥, пов≥льного зд≥йсненн¤ ринкових перетворень на м≥сц¤х, виникненн¤ та загостренн¤ багатьох соц≥альних, економ≥чних, еколог≥чних та ≥нших проблем. Ќеобх≥дн≥сть прискоренн¤ поступу ”крањни на шл¤ху сталого розвитку, економ≥чного зростанн¤, поЇднаного з активною соц≥альною пол≥тикою держави, демократизац≥Їю вс≥х складових сусп≥льного житт¤, потребуЇ формуванн¤ ¤к≥сно новоњ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики. –озд≥л 1. «агальн≥ положенн¤ √оловною метою державноњ рег≥ональноњ пол≥тики Ї створенн¤ умов дл¤ динам≥чного, збалансованого соц≥ально-економ≥чного розвитку ”крањни та њњ рег≥он≥в, п≥двищенн¤ р≥вн¤ житт¤ населенн¤, забезпеченн¤ додержанн¤ гарантованих державою соц≥альних стандарт≥в дл¤ кожного њњ громад¤нина незалежно в≥д м≥сц¤ проживанн¤, а також поглибленн¤ процес≥в ринковоњ трансформац≥њ на основ≥ п≥двищенн¤ ефективност≥ використанн¤ потенц≥алу рег≥он≥в, п≥двищенн¤ д≥йовост≥ управл≥нських р≥шень, удосконаленн¤ роботи орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ƒержавна рег≥ональна пол≥тика Ї складовою частиною нац≥ональноњ стратег≥њ соц≥ально-економ≥чного розвитку ”крањни, т≥сно пов'¤заною ≥з зд≥йсненн¤м адм≥н≥стративноњ реформи та впор¤дкуванн¤м адм≥н≥стративно-територ≥ального устрою, ≥ реал≥зуЇтьс¤ шл¤хом зд≥йсненн¤ органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ системи заход≥в дл¤ забезпеченн¤ ефективного комплексного управл≥нн¤ економ≥чним та соц≥альним розвитком ”крањни та њњ рег≥он≥в - јвтономноњ –еспубл≥ки рим, областей, м≥ст иЇва ≥ —евастопол¤. ƒержавна рег≥ональна пол≥тика грунтуЇтьс¤ на таких принципах: - конституц≥йн≥сть та законн≥сть - реал≥зац≥¤ пол≥тики зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до онституц≥њ та закон≥в ”крањни, акт≥в ѕрезидента ”крањни та аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни на засадах ч≥ткого розпод≥лу завдань, повноважень та в≥дпов≥дальност≥ м≥ж органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - забезпеченн¤ ун≥тарност≥ ”крањни та ц≥л≥сност≥ њњ територ≥њ, включаючи Їдн≥сть економ≥чного простору на вс≥й територ≥њ держави, њњ грошово-кредитноњ, податковоњ, митноњ, бюджетноњ систем; - поЇднанн¤ процес≥в централ≥зац≥њ та децентрал≥зац≥њ влади, гармон≥зац≥¤ загальнодержавних, рег≥ональних та м≥сцевих ≥нтерес≥в; - максимальне наближенн¤ послуг, що надаютьс¤ органами державноњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤, до безпосередн≥х споживач≥в; - диференц≥йован≥сть наданн¤ державноњ п≥дтримки рег≥онам в≥дпов≥дно до умов, критер≥њв та строк≥в, визначених законодавством; - стимулюванн¤ т≥сного сп≥вроб≥тництва м≥ж органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у розробленн≥ та реал≥зац≥њ заход≥в щодо рег≥онального розвитку. ƒл¤ дос¤гненн¤ головноњ мети державноњ рег≥ональноњ пол≥тики передбачаЇтьс¤ забезпечити вир≥шенн¤ насамперед таких основних завдань: - запровадженн¤ б≥льш глибокого вивченн¤ та оц≥нки внутр≥шнього природного, економ≥чного, наукового, трудового потенц≥алу кожного рег≥ону, розробленн¤ комплексних правових, орган≥зац≥йних, економ≥чних та ≥нших механ≥зм≥в його ефективного використанн¤; - зд≥йсненн¤ на ≥нновац≥йн≥й основ≥ структурноњ перебудови економ≥ки рег≥он≥в з урахуванн¤м особливостей њх потенц≥алу; - поетапне зменшенн¤ р≥вн¤ територ≥альноњ диференц≥ац≥њ економ≥чного розвитку рег≥он≥в та соц≥ального забезпеченн¤ громад¤н; - широкий розвиток п≥дприЇмництва ¤к головного фактора соц≥ально-економ≥чного розвитку держави та њњ рег≥он≥в, п≥двищенн¤ зайн¤тост≥ населенн¤, наповненн¤ м≥сцевих бюджет≥в; - зм≥цненн¤ економ≥чноњ ≥нтеграц≥њ рег≥он≥в з використанн¤м переваг територ≥ального под≥лу ≥ кооперац≥њ прац≥, що Ї одним з головних чинник≥в п≥двищенн¤ конкурентоспроможност≥ держави на м≥жнародних ринках; - забезпеченн¤ здатност≥ територ≥альних громад та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в межах, визначених законодавством, самост≥йно та в≥дпов≥дально вир≥шувати питанн¤ соц≥ально-економ≥чного розвитку, створенн¤ ефективних механ≥зм≥в забезпеченн¤ њх активноњ участ≥ у формуванн≥ та проведенн≥ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики; - удосконаленн¤ ф≥нансових м≥жбюджетних в≥дносин, виробленн¤ ч≥тких критер≥њв ≥ ефективних механ≥зм≥в наданн¤ державноњ п≥дтримки розвитку рег≥он≥в; - дос¤гненн¤ продуктивноњ зайн¤тост≥ населенн¤, стаб≥л≥зац≥њ та пол≥пшенн¤ демограф≥чноњ ситуац≥њ в держав≥; - дальше вдосконаленн¤ державноњ системи охорони довк≥лл¤ та використанн¤ природних ресурс≥в, механ≥зм≥в та ≥нструмент≥в виробленн¤ ≥ реал≥зац≥њ еколог≥чноњ пол≥тики; - налагодженн¤ м≥жнародного сп≥вроб≥тництва у сфер≥ рег≥ональноњ пол≥тики, наближенн¤ нац≥онального законодавства з цього питанн¤ до норм ≥ стандарт≥в ™вропейського —оюзу, а також розвитку транскордонного сп≥вроб≥тництва ¤к д≥йового засобу зм≥цненн¤ м≥ждержавних в≥дносин та вир≥шенн¤ рег≥ональних проблем. ѕр≥оритетними шл¤хами вир≥шенн¤ цих завдань Ї вдосконаленн¤ державного регулюванн¤ у сфер≥ соц≥ально-економ≥чного розвитку рег≥он≥в, в≥дпов≥дних правових, орган≥зац≥йних, економ≥чних та ≥нших механ≥зм≥в, а також п≥двищенн¤ рол≥ та в≥дпов≥дальност≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ за вир≥шенн¤ покладених на них повноважень та завдань. –озд≥л 2. ¬досконаленн¤ державного регулюванн¤ розвитку рег≥он≥в ƒл¤ пол≥пшенн¤ державного регулюванн¤ у сфер≥ реал≥зац≥њ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики передбачаЇтьс¤: - удосконалити державне стратег≥чне рег≥ональне плануванн¤, ¤ке б дозвол¤ло точн≥ше та обгрунтован≥ше визначати основн≥ довгостроков≥ та поточн≥ пр≥оритети рег≥онального розвитку на загальнодержавному, рег≥ональному та м≥сцевому р≥вн¤х, враховувати њх п≥д час розробленн¤ в≥дпов≥дних розд≥л≥в проект≥в загальнодержавних програм економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку ”крањни, рег≥ональних та м≥сцевих програм ≥ план≥в; - пол≥пшити механ≥зм державноњ п≥дтримки розвитку рег≥он≥в, концентрац≥њ державних ресурс≥в на вир≥шенн≥ його пр≥оритетних проблем, що мають загальнодержавне значенн¤. « ц≥Їю метою уповноважений центральний орган виконавчоњ влади маЇ щор≥чно, з урахуванн¤м розробок ≥з стратег≥чного рег≥онального плануванн¤, всеб≥чно анал≥зувати пропозиц≥њ головних розпор¤дник≥в кошт≥в державного бюджету, м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у рег≥онах щодо потреб та можливих шл¤х≥в розпод≥лу державних кап≥тальних вкладень м≥ж рег≥онами та забезпечувати найб≥льш ефективне використанн¤ вид≥лених кошт≥в. —хема ф≥нансуванн¤ заход≥в повинна, зокрема, передбачати в раз≥ потреби сп≥льне ф≥нансуванн¤ у певному сп≥вв≥дношенн≥ з ƒержавного бюджету та з м≥сцевих бюджет≥в спорудженн¤ об'Їкт≥в, затверджуватис¤ ≥ контролюватис¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни; передбачаЇтьс¤ посиленн¤ в≥дпов≥дальност≥ орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ за своЇчасне у повному обс¤з≥ ф≥нансуванн¤ узгоджених ними сп≥льних заход≥в з рег≥онального розвитку; - стимулюванн¤ розвитку транскордонних та м≥жрег≥ональних економ≥чних зв'¤зк≥в на основ≥ виробничоњ кооперац≥њ та ≥нтеграц≥њ, створенн¤ в≥дпов≥дних промислово-ф≥нансових груп, ≥нших сучасних форм господарюванн¤; передбачаЇтьс¤ розробленн¤ пропозиц≥й щодо законодавчого розширенн¤ можливостей м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ дл¤ розвитку транскордонного та м≥жрег≥онального економ≥чного сп≥вроб≥тництва та щодо впор¤дкуванн¤ такого сп≥вроб≥тництва; - зд≥йсненн¤ системи заход≥в ≥з розбудови ≥нфраструктури рег≥онального розвитку, зокрема ринк≥в продовольства, земл≥, прац≥ та кап≥талу, включаючи товарн≥ б≥рж≥, оптов≥ ринки, агроторгов≥ дома, аукц≥они, ¤рмарки, загот≥вельн≥ кооперативи, п≥дприЇмства ф≥рмовоњ торг≥вл≥ тощо, а також рег≥ональн≥ агентства розвитку, маючи на мет≥ пол≥пшенн¤ умов використанн¤ передових ≥нновац≥йних технолог≥й, п≥двищенн¤ ≥нвестиц≥йноњ привабливост≥ рег≥он≥в, розширенн¤ залученн¤ в≥тчизн¤них та ≥ноземних ≥нвестиц≥й дл¤ рег≥онального розвитку, вдосконаленн¤ п≥дготовки та переп≥дготовки в≥дпов≥дних фах≥вц≥в з проблем рег≥онального розвитку, координац≥њ програм техн≥чноњ допомоги, спр¤мованих на п≥дтримку рег≥онального розвитку; - стимулюванн¤ розвитку рег≥он≥в чи њх частин, у межах ¤ких показники економ≥чного розвитку та соц≥ального забезпеченн¤ громад¤н за критер≥¤ми, визначеними законодавством, значно нижч≥, н≥ж в≥дпов≥дн≥ середн≥ показники в держав≥ (депресивн≥ територ≥њ), шл¤хом запровадженн¤ особливих механ≥зм≥в бюджетноњ, податковоњ, ц≥новоњ, грошово-кредитноњ, ≥нновац≥йноњ та ≥нвестиц≥йноњ пол≥тики щодо таких територ≥й, визначенн¤ ч≥тких критер≥њв та строк≥в вид≥ленн¤ з метою стимулюванн¤ ефективн≥шого використанн¤ внутр≥шнього природного, економ≥чного, наукового, трудового потенц≥алу таких територ≥й, прискоренн¤ соц≥ально-економ≥чного розвитку, подоланн¤ депресивност≥, п≥дтримки соц≥альноњ активност≥ та моб≥льност≥ населенн¤, створенн¤ максимально спри¤тливих економ≥чних, правових та ≥нституц≥йних умов у њх межах дл¤ прискоренн¤ формуванн¤ ≥ ефективного функц≥онуванн¤ нових суб'Їкт≥в господарюванн¤, забезпеченн¤ належного соц≥ального захисту населенн¤; статус депресивноњ територ≥њ, форми державноњ п≥дтримки розвитку таких територ≥й мають бути визначен≥ законодавством на основ≥ науково обгрунтованоњ комплексноњ оц≥нки њх економ≥чного, ф≥нансового, еколог≥чного, соц≥ального стану. ƒержавна рег≥ональна пол≥тика спр¤мовуЇтьс¤ також на забезпеченн¤ формуванн¤ такоњ ф≥нансовоњ спроможност≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ¤ка б створювала можливост≥ дл¤ ефективного розвитку, подоланн¤ диспропорц≥й з урахуванн¤м особливостей рег≥он≥в, њх потенц≥алу щодо адаптац≥њ до ринкових умов господарюванн¤. ѕоетапне реформуванн¤ бюджетноњ системи та м≥жбюджетних в≥дносин Ї орган≥чною складовою ринкових трансформац≥йних процес≥в ≥ зд≥йснюЇтьс¤ на основ≥ бюджетного ун≥таризму в поЇднанн≥ з елементами бюджетноњ децентрал≥зац≥њ, що, зокрема, передбачаЇ: - удосконаленн¤ системи стратег≥чного бюджетного плануванн¤ та ф≥нансового вир≥внюванн¤, з тим щоб вони грунтувалис¤ на об'Їктивних критер≥¤х, гарантованих державою соц≥альних стандартах, нормативах м≥н≥мальноњ бюджетноњ забезпеченост≥, законодавчо визначеному перел≥ку завдань м≥сцевого значенн¤, виконанн¤ ¤ких Ї обов'¤зковим дл¤ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ на вс≥й територ≥њ ”крањни; - розробленн¤ та впровадженн¤ бюджетних трансферт≥в, включаючи дотац≥њ, субвенц≥њ, субсид≥њ, та механ≥зму њх наданн¤ дл¤ забезпеченн¤ виконанн¤ функц≥й, ¤к≥ зараз виконуютьс¤ центральними та м≥сцевими органами виконавчоњ влади ≥ можуть бути делегован≥ органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - посиленн¤ за≥нтересованост≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у розширенн≥ та виконанн≥ доходноњ частини м≥сцевих бюджет≥в шл¤хом закр≥пленн¤ за ними на довгостроков≥й основ≥ часток загальнодержавних податк≥в ≥ збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в) та трансферт≥в; - дальше вдосконаленн¤ системи м≥сцевих податк≥в ≥ збор≥в, п≥двищенн¤ њх рол≥ у формуванн≥ м≥сцевих бюджет≥в; - плануванн¤ та ф≥нансуванн¤ видатк≥в бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в на заходи з соц≥ального захисту та утриманн¤ об'Їкт≥в соц≥альноњ сфери на програмно-ц≥льов≥й основ≥, оптим≥зац≥ю мереж≥ установ, орган≥зац≥й та заклад≥в, що ф≥нансуютьс¤ з ƒержавного бюджету ”крањни та м≥сцевих бюджет≥в, ≥ чисельност≥ њх штат≥в; - ч≥тке розмежуванн¤ видатк≥в з ƒержавного бюджету ”крањни та в≥дпов≥дних м≥сцевих бюджет≥в в≥дпов≥дно до повноважень орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з урахуванн¤м розпод≥лу на власн≥ ≥ делегован≥; - запровадженн¤ застосуванн¤ дл¤ обрахуванн¤ обс¤г≥в видатк≥в ≥ доход≥в м≥сцевих бюджет≥в коеф≥ц≥Їнт≥в податковоњ спроможност≥ територ≥й; - поступовий перех≥д до взаЇмов≥дносин державного бюджету безпосередньо з бюджетом јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласними, а також районними бюджетами, бюджетами територ≥альних громад; - стимулюванн¤ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ до об'Їднанн¤ на догов≥рних засадах ф≥нансових та ≥нших ресурс≥в дл¤ вир≥шенн¤ м≥сцевих, рег≥ональних та м≥жрег≥ональних проблем розвитку, оптимального використанн¤ бюджетних кошт≥в; - зм≥цненн¤ доходноњ бази м≥сцевих бюджет≥в шл¤хом законодавчого закр≥пленн¤ внесенн¤ до них податк≥в ≥ збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в) в≥докремленими п≥дрозд≥лами господарюючих суб'Їкт≥в, що розташован≥ на в≥дпов≥дних територ≥¤х; - завершенн¤ переведенн¤ м≥сцевих бюджет≥в на обслуговуванн¤ органами ƒержавного казначейства ”крањни; - впровадженн¤ механ≥зм≥в заохоченн¤ заощаджень населенн¤ з метою зб≥льшенн¤ ≥нвестиц≥йного потенц≥алу рег≥он≥в. –еал≥зац≥¤ цих завдань передбачаЇтьс¤ у Ѕюджетному та ѕодатковому кодексах ”крањни, шл¤хом п≥дготовки та внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н до «акон≥в ”крањни "ѕро державне прогнозуванн¤ та розробленн¤ програм економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку ”крањни", "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥", "ѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ", "ѕро основи м≥стобудуванн¤", ≥нших акт≥в законодавства. –озд≥л 3. ѕ≥двищенн¤ рол≥ та в≥дпов≥дальност≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в соц≥ально-економ≥чному розвитку рег≥он≥в ‘ормуванн¤ та реал≥зац≥¤ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики передбачаЇ ≥стотне п≥двищенн¤ рол≥ та в≥дпов≥дальност≥ м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, територ≥альних громад за розвиток рег≥он≥в. ќптим≥зац≥¤ територ≥альноњ орган≥зац≥њ державноњ влади та м≥сцевого самовр¤дуванн¤ маЇ забезпечити п≥двищенн¤ ефективност≥ управл≥нн¤ процесами розвитку рег≥он≥в шл¤хом: - децентрал≥зац≥њ ≥ деконцентрац≥њ повноважень центральних орган≥в виконавчоњ влади, ¤к≥ завд¤ки цьому мають зосередитис¤ на формуванн≥ пол≥тики та стратег≥њ розвитку у в≥дпов≥дних галуз¤х, правовому та нормативно-методичному њњ забезпеченн≥; частина повноважень центральних орган≥в виконавчоњ влади поетапно передаватиметьс¤ спец≥ал≥зованим державним установам, територ≥альним п≥дрозд≥лам центральних орган≥в виконавчоњ влади, м≥сцевим державним адм≥н≥страц≥¤м та органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - удосконаленн¤ розпод≥лу повноважень та функц≥й м≥ж територ≥альними п≥дрозд≥лами центральних орган≥в виконавчоњ влади, м≥сцевими державними адм≥н≥страц≥¤ми та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з метою уникненн¤ дублюванн¤, спрощенн¤ системи управл≥нн¤, њњ ф≥нансового забезпеченн¤ та економ≥њ бюджетних кошт≥в. ѕ≥двищенн¤ вимог до результативност≥ реал≥зац≥њ загальнодержавноњ соц≥ально-економ≥чноњ пол≥тики на рег≥ональному р≥вн≥ повинно супроводжуватис¤ наданн¤м додаткових повноважень м≥сцевим державним адм≥н≥страц≥¤м, покладенн¤м на них в≥дпов≥дальност≥ за вир≥шенн¤ поточних та перспективних завдань розвитку рег≥он≥в. ÷е передбачаЇ внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н до законодавчого регулюванн¤ питань щодо: - розпор¤дженн¤ об'Їктами державноњ власност≥, що мають особливе значенн¤ дл¤ розвитку рег≥он≥в, трансфертами з ƒержавного бюджету ”крањни, що передаютьс¤ м≥сцевим органам виконавчоњ влади дл¤ дальшого перерозпод≥лу м≥ж м≥сцевими бюджетами, на основ≥ спец≥альних критер≥њв та ≥ндикатор≥в; - формуванн¤ рег≥ональноњ ≥нфраструктури п≥дтримки та розвитку п≥дприЇмництва, створенн¤ спри¤тливих ф≥нансово-кредитних, ≥нновац≥йних, податкових, ≥нформац≥йних та ≥нших умов дл¤ цього; - створенн¤ небанк≥вського ф≥нансового сектора у вигл¤д≥ рег≥ональних кредитно-гарант≥йних установ, фонд≥в спри¤нн¤ розвитку п≥дприЇмництва, страхових, ≥нновац≥йних та ≥нвестиц≥йних фонд≥в; - розширенн¤ повноважень та функц≥й м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з питань розвитку транскордонного та м≥жрег≥онального сп≥вроб≥тництва, залученн¤ ≥ноземних ≥нвестиц≥й, використанн¤ ф≥нансових та ≥нших вид≥в ресурс≥в дл¤ забезпеченн¤ розвитку рег≥он≥в; - забезпеченн¤ участ≥ м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й в управл≥нн≥ державними п≥дприЇмствами, а також господарськими товариствами та ≥ншими розташованими на територ≥њ рег≥ону п≥дприЇмствами, в ¤ких Ї частка державного майна, зокрема шл¤хом включенн¤ представник≥в м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади до складу спостережних, нагл¤дових рад, ≥нших орган≥в управл≥нн¤ такими п≥дприЇмствами; - передач≥ державного майна з числа об'Їкт≥в соц≥альноњ сфери, житла та ≥нфраструктури, що його обслуговуЇ, а також у раз≥ потреби ≥нших об'Їкт≥в у комунальну власн≥сть; - дальшого зд≥йсненн¤ земельноњ реформи та вдосконаленн¤ земельних в≥дносин з урахуванн¤м м≥сцевих природно-географ≥чних та соц≥ально-економ≥чних особливостей ≥ потреб, забезпеченн¤ персон≥ф≥кованого обл≥ку земельних д≥л¤нок, ≥нших об'Їкт≥в та прав власност≥; - формуванн¤ ≥нфраструктури ринк≥в земл≥, ≥ншого нерухомого майна, насамперед вторинного, та забезпеченн¤ њњ функц≥онуванн¤, створенн¤ умов дл¤ розвитку конкуренц≥њ, забезпеченн¤ прозорост≥ операц≥й та зменшенн¤ ≥нвестиц≥йних ризик≥в на цих ринках; - визначенн¤ територ≥й, ¤к≥ мають бути зарезервован≥ дл¤ наступного запов≥данн¤, рекреац≥йного використанн¤, розвитку м≥ст та ≥нших населених пункт≥в, розм≥щенн¤ транспортних, енергетичних, ≥нших ≥нженерних комун≥кац≥й, споруд, буд≥вель, м≥стобуд≥вних та ≥нших потреб загальнодержавного та рег≥онального значенн¤, встановленн¤ режиму використанн¤ цих територ≥й; - визначенн¤ тип≥в ≥ режим≥в розвитку населених пункт≥в, вид≥ленн¤ ≥нвестиц≥йне привабливих територ≥й, розробленн¤ та затвердженн¤ дл¤ них спец≥альних правил забудови; - узгодженн¤ повноважень та функц≥й щодо соц≥альноњ п≥дтримки населенн¤ органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з метою п≥двищенн¤ ¤кост≥ вс≥х вид≥в допомоги; - забезпеченн¤ додержанн¤ державних соц≥альних стандарт≥в та наданн¤ державних соц≥альних гарант≥й, визначених онституц≥Їю та законодавством ”крањни, з урахуванн¤м поЇднанн¤ економ≥чних можливостей держави та м≥сцевого самовр¤дуванн¤, посиленн¤ в≥дпов≥дальност≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ за њх додержанн¤; - удосконаленн¤ пор¤дку розробленн¤ рег≥ональних соц≥альних програм, спр¤мованих на вир≥шенн¤ найгостр≥ших проблем рег≥он≥в, насамперед з питань забезпеченн¤ зайн¤тост≥ населенн¤, створенн¤ нових робочих м≥сць, п≥двищенн¤ з ц≥Їю метою ефективност≥ роботи служб зайн¤тост≥; орган≥зац≥¤ належного контролю за виконанн¤м таких програм; - спри¤нн¤ розвитку в рег≥онах системи недержавного пенс≥йного страхуванн¤; - удосконаленн¤ взаЇмов≥дносин м≥ж центральними та м≥сцевими органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у сфер≥ додержанн¤ норм законодавства про працю, охорону прац≥, створенн¤ безпечних умов життЇд≥¤льност≥ населенн¤. ƒальше впровадженн¤ конституц≥йних засад розвитку м≥сцевого самовр¤дуванн¤ спр¤мовуватиметьс¤ на забезпеченн¤ п≥дтримки м≥сцевих ≥н≥ц≥атив, а також на розширенн¤ повноважень та п≥двищенн¤ в≥дпов≥дальност≥ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ за вир≥шенн¤ завдань рег≥онального та м≥сцевого розвитку. ÷е передбачаЇ внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н до законодавства та вир≥шенн¤ питань щодо: - правового режиму майна, що перебуваЇ у сп≥льн≥й власност≥ територ≥альних громад, з метою вдосконаленн¤ механ≥зму управл≥нн¤ та розпор¤дженн¤ таким майном м≥сцевими радами та м≥сцевими органами виконавчоњ влади; - розпод≥лу м≥ж органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в≥дпов≥дальност≥ за ф≥нансове забезпеченн¤ виконанн¤ повноважень ≥з наданн¤ послуг населенню; - розмежуванн¤ земель державноњ ≥ комунальноњ власност≥; - запровадженн¤ механ≥зм≥в стимулюванн¤ зб≥льшенн¤ доход≥в м≥сцевих бюджет≥в за рахунок продажу земельних д≥л¤нок нес≥льськогосподарського призначенн¤, що перебувають у комунальн≥й власност≥; - дальше вдосконаленн¤ нормативно-правовоњ бази м≥сцевого самовр¤дуванн¤, пол≥пшенн¤ умов дл¤ виконанн¤ повноважень органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - укрупненн¤ с≥льських територ≥альних громад з метою забезпеченн¤ орган≥зац≥йно-правовоњ, кадровоњ та ф≥нансово-економ≥чноњ спроможност≥ в≥дпов≥дних орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у виконанн≥ покладених на них законодавством повноважень; приведенн¤ у в≥дпов≥дн≥сть ≥з онституц≥Їю ”крањни мереж≥ селищ м≥ського типу, ≥нших населених пункт≥в, в≥дпов≥дних орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, пов'¤зане з цим упор¤дкуванн¤ мереж≥ адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць; - судового захисту прав м≥сцевого самовр¤дуванн¤, пор¤дку зупиненн¤ р≥шень орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ з мотив≥в нев≥дпов≥дност≥ онституц≥њ та законам ”крањни; - посиленн¤ державноњ п≥дтримки м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - зд≥йсненн¤ загальнонац≥ональноњ координац≥њ процес≥в розвитку м≥сцевого самовр¤дуванн¤, спри¤нн¤ сп≥впрац≥ його орган≥в; - пол≥пшенн¤ наданн¤ науково-методичноњ допомоги органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та њх посадовим особам; узагальненн¤, п≥дтримки та поширенн¤ позитивного досв≥ду д≥¤льност≥ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - налагодженн¤ нац≥ональноњ та рег≥ональноњ систем п≥дготовки, переп≥дготовки ≥ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ прац≥вник≥в орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, становленн¤ ≥нституту служби в органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤, пол≥пшенн¤ системи ≥нформац≥йного забезпеченн¤ розвитку м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - державного спри¤нн¤ м≥жнародному сп≥вроб≥тництву орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх об'Їднань. –еал≥зац≥њ цих заход≥в спри¤тиме внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н насамперед до «акон≥в ”крањни "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥", "ѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ", "ѕро власн≥сть", прийн¤тт¤ закон≥в про програму державноњ п≥дтримки ≥ розвитку м≥сцевого самовр¤дуванн¤, про право комунальноњ власност≥ та управл≥нн¤ об'Їктами права комунальноњ власност≥. –озд≥л 4. ≈тапи реал≥зац≥њ онцепц≥њ ѕередбачаЇтьс¤ поетапна реал≥зац≥¤ онцепц≥њ. ќсновними заходами, що спри¤тимуть впровадженню њњ положень, Ї: Ќа першому етап≥ (2001 - 2003 роки): - розробленн¤ та вдосконаленн¤ законодавства з питань рег≥ональноњ пол≥тики та м≥сцевого самовр¤дуванн¤, зокрема щодо: - розмежуванн¤ функц≥й ≥ повноважень центральних ≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - обгрунтуванн¤ засад державного стимулюванн¤ рег≥онального розвитку, в тому числ≥ депресивних територ≥й; - законодавче врегулюванн¤ служби в органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - визначенн¤ центрального органу виконавчоњ влади з питань рег≥ональноњ пол≥тики ≥ п≥дтримки м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - формуванн¤ мереж≥ агентств рег≥онального розвитку; - розвиток ≥нфраструктури рег≥ональних ≥ м≥жрег≥ональних аграрних ринк≥в - товарних б≥рж, оптових ринк≥в, агроторгових дом≥в, аукц≥он≥в, ¤рмарк≥в, загот≥вельних кооператив≥в, п≥дприЇмств ф≥рмовоњ торг≥вл≥ тощо; - запровадженн¤ системи державноњ реЇстрац≥њ земельних д≥л¤нок, ≥ншого нерухомого майна ≥ права власност≥ на них, створенн¤ в≥дпов≥дних нац≥ональних та рег≥ональних ≥нформац≥йних систем та баз даних; - законодавче закр≥пленн¤ на довгостроков≥й основ≥ обгрунтованих норматив≥в в≥драхувань в≥д загальнодержавних податк≥в ≥ збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в) та трансферт≥в до м≥сцевих бюджет≥в; - забезпеченн¤ зб≥льшенн¤ власних доход≥в в бюджетах м≥сцевого самовр¤дуванн¤, зокрема, за рахунок оподаткуванн¤ земл≥ та майна; - перех≥д на формуванн¤ збалансованих бюджет≥в ус≥х р≥вн≥в на реальн≥й доходн≥й баз≥ та оптим≥зованих видатках за м≥н≥мальними нормативами бюджетноњ забезпеченост≥; - удосконаленн¤ механ≥зму контролю з боку територ≥альних громад за д≥¤льн≥стю орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та њх посадових ос≥б; - створенн¤ Їдиноњ бази даних отримувач≥в соц≥альноњ допомоги; - удосконаленн¤ економ≥чного механ≥зму охорони довк≥лл¤ та використанн¤ природних ресурс≥в, пол≥пшенн¤ взаЇмод≥њ орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у ц≥й сфер≥, механ≥зм≥в урахуванн¤ еколог≥чних вимог у процес≥ розробленн¤ та реал≥зац≥њ державноњ рег≥ональноњ пол≥тики, насамперед вир≥шенн¤ питань, пов'¤заних з розм≥щенн¤м та експлуатац≥Їю небезпечних виробництв; - прийн¤тт¤ програми державноњ п≥дтримки розвитку м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - визначенн¤ правового режиму комунальноњ власност≥, завершенн¤ роботи з передач≥ державного майна (насамперед об'Їкт≥в соц≥альноњ сфери) у комунальну власн≥сть, розмежуванн¤ об'Їкт≥в сп≥льноњ власност≥ територ≥альних громад, що перебувають в управл≥нн≥ районних та обласних рад; - п≥дготовка методичних та нормативних передумов та забезпеченн¤ проведенн¤ укрупненн¤ с≥льських територ≥альних громад, внесенн¤ в≥дпов≥дних зм≥н адм≥н≥стративно-територ≥ального устрою; - удосконаленн¤ механ≥зм≥в стратег≥чного державного плануванн¤ рег≥онального розвитку, системи загальнодержавного ≥ рег≥онального прогнозуванн¤ та плануванн¤ соц≥ально-економ≥чного розвитку. Ќа другому етап≥ (з 2003 року): - запровадженн¤ конкурсних засад розм≥щенн¤ у рег≥онах державних ≥нвестиц≥йних кошт≥в; - розробленн¤ √енеральноњ схеми економ≥чного районуванн¤ ”крањни та Ќац≥ональноњ програми охорони земель; - розвиток на основ≥ вдосконаленоњ нормативно-правовоњ бази транскордонного та м≥жрег≥онального економ≥чного сп≥вроб≥тництва; - формуванн¤ державного та м≥сцевих бюджет≥в у галуз¤х осв≥ти, охорони здоров'¤, соц≥ального захисту та культури на основ≥ загальнодержавних соц≥альних стандарт≥в; - перех≥д до взаЇмов≥дносин державного бюджету безпосередньо з бюджетом јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласними, а також районними бюджетами, бюджетами територ≥альних громад; - розробленн¤ м≥жрег≥ональних соц≥альних проект≥в та њх ф≥нансове забезпеченн¤; - створенн¤ економ≥чних, орган≥зац≥йних та нормативно-правових передумов дл¤ реал≥зац≥њ основних принцип≥в сталого, збалансованого розвитку рег≥он≥в; - розробленн¤ та реал≥зац≥¤ державноњ пол≥тики у сфер≥ регулюванн¤ внутр≥рег≥ональноњ та м≥жрег≥ональноњ трудовоњ м≥грац≥њ; - заснуванн¤ рег≥ональних центр≥в передач≥ та розповсюдженн¤ високих технолог≥й; - створенн¤ державних ≥ рег≥ональних ≥нформац≥йних систем про рег≥они, њх потенц≥ал ≥ потреби, а також про територ≥альн≥ громади ”крањни; - формуванн¤ економ≥чних умов та в≥дпов≥дноњ нормативно-правовоњ бази дл¤ участ≥ ”крањни у в≥дпов≥дних заходах з реал≥зац≥њ рег≥ональноњ пол≥тики в рамках ™вропейського —оюзу. √лава јдм≥н≥страц≥њ ѕрезидента ”крањни ¬.Ћ»“¬»Ќ |