TopList

Ќа √лавную
”становить в качестве домашней!



                             ”   ј «
                        ѕ–≈«»ƒ≈Ќ“ј ” –јѓЌ»

                 ѕро —тратег≥ю подоланн¤ б≥дност≥


     « метою  зменшенн¤  масштаб≥в   б≥дност≥   та   усуненн¤   њњ
найгостр≥ших про¤в≥в  п о с т а н о в л ¤ ю:

     1. «атвердити —тратег≥ю подоланн¤ б≥дност≥ (додаЇтьс¤).

     2.  аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни за участю Ќац≥онального банку
”крањни  розробити  у  трим≥с¤чний   строк    омплексну   програму
забезпеченн¤ реал≥зац≥њ —тратег≥њ подоланн¤ б≥дност≥.


 ѕрезидент ”крањни                                         Ћ. ”„ћј

 м.  ињв, 15 серпн¤ 2001 року
          N 637/2001


                                           «ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ
                                    ”казом ѕрезидента ”крањни
                                в≥д 15 серпн¤ 2001 року N 637/2001

                   —“–ј“≈√≤я ѕќƒќЋјЌЌя Ѕ≤ƒЌќ—“≤


     ќстанн≥ми роками   соц≥ально-економ≥чна  ситуац≥¤  в  ”крањн≥
докор≥нно зм≥нила житт¤ населенн¤. ѕеребудова економ≥чних в≥дносин
в   умовах  спаду  виробництва,  ≥нфл¤ц≥њ,  зм≥ни  форм  власност≥
призвела до р≥зкого зниженн¤ р≥вн¤ житт¤ населенн¤, зменшенн¤ його
платоспроможност≥,  розшаруванн¤  сусп≥льства  за  р≥внем доход≥в,
зростанн¤ безроб≥тт¤.

     «а 1990 - 1999 роки  валовий  внутр≥шн≥й  продукт  скоротивс¤
майже на 60 в≥дсотк≥в,  обс¤ги виробництва промисловоњ продукц≥њ -
на 48,9,  с≥льського господарства  -  на  51,5  в≥дсотка.  –еальна
зароб≥тна плата зменшилась у 3,8, а реальна пенс≥¤ - в 4 рази.

     ” 2000  роц≥  при  в≥дчутних  темпах  зростанн¤  ц≥лоњ  низки
макроеконом≥чних  та  галузевих   показник≥в   розвитку   (валовий
внутр≥шн≥й  продукт зр≥с на 6 в≥дсотк≥в,  промислове виробництво -
на  12,9,  валова  продукц≥¤  с≥льського  господарства  -  на  9,2
в≥дсотка),  п≥двищенн≥  економ≥чноњ активност≥ населенн¤ пом≥тного
в≥дновленн¤ втрачених внасл≥док кризи  доход≥в  ще  не  в≥дбулос¤.
«бер≥гаЇтьс¤  тенденц≥¤  до  дальшого  розшаруванн¤  населенн¤  за
р≥внем доход≥в ≥ зб≥льшенн¤ масштаб≥в б≥дност≥.

     ≤стотно зм≥нилис¤ величина  та  структура  доход≥в  ≥  витрат
населенн¤.  ”  структур≥  грошових  доход≥в питома вага зароб≥тноњ
плати зменшилась.

     ќсновн≥ доходи с≥м'њ отримують ≥з традиц≥йних джерел, зокрема
це  зароб≥тна плата,  ¤ка становить 40,1 в≥дсотка сукупного ≥ 56,9
в≥дсотка  грошового  доходу,   та   надходженн¤   в≥д   особистого
п≥дсобного господарства (20,2 в≥дсотка сукупного доходу).  ¬агомою
Ї  частка  пенс≥й  (12,8  в≥дсотка  сукупного  та  18,2   в≥дсотка
грошового доходу).

     ѕ≥двищенн¤ ц≥н   у  попередн≥  роки  призвело  до  пог≥ршенн¤
структури та ¤кост≥ споживанн¤ населенн¤.  –еальна зароб≥тна плата
залишаЇтьс¤   на   р≥вн≥,  що  не  забезпечуЇ  обс¤г≥в  споживанн¤
матер≥альних  благ,  достатн≥х   дл¤   в≥дновленн¤   ф≥зичноњ   та
≥нтелектуальноњ здатност≥ до прац≥.

     ѕро зростанн¤  масштаб≥в  б≥дност≥ св≥дчать дан≥ про розпод≥л
к≥лькост≥  прац≥вник≥в  за  розм≥рами  нарахованоњ  њм  зароб≥тноњ
плати,  ¤к≥  в≥дпрацювали  50  ≥  б≥льше  в≥дсотк≥в робочого часу,
встановленого за станом на грудень 2000  року.  ћ≥с¤чну  зароб≥тну
плату нижчу в≥д м≥н≥мальноњ отримували 22,3 в≥дсотка прац≥вник≥в у
галуз¤х економ≥ки,  нижчу в≥д прожиткового м≥н≥муму - 70 в≥дсотк≥в
прац≥вник≥в.  «алишаютьс¤  низькими  розм≥ри  пенс≥й,  допомоги та
соц≥альних виплат.

     Ќе втратила гостроти проблема  безроб≥тт¤,  ¤ка  Ї  одним  ≥з
головних  фактор≥в  поширенн¤  б≥дност≥.  ќсобливо  це  стосуЇтьс¤
с≥мейного безроб≥тт¤ (коли безроб≥тними Ї дек≥лька член≥в с≥м'њ).

     ѕотребують посиленоњ уваги питанн¤  працевлаштуванн¤  ос≥б  з
обмеженими   ф≥зичними   можливост¤ми,   молод≥   та   випускник≥в
навчальних заклад≥в.

     √оловними причинами  виникненн¤  та  поширенн¤   б≥дност≥   Ї
зменшенн¤ р≥вн¤ зайн¤тост≥ населенн¤,  зростанн¤ р≥вн¤ безроб≥тт¤,
низький  р≥вень   оплати   прац≥   та   пенс≥йного   забезпеченн¤,
заборгован≥сть  ≥з зароб≥тноњ плати ≥ соц≥альних виплат,  що мають
суто  економ≥чне   п≥дгрунт¤,   в≥дсутн≥сть   розвинутоњ   системи
страхуванн¤ життЇвих ризик≥в та адресноњ соц≥альноњ допомоги.

     “ака ситуац≥¤  зумовила  необх≥дн≥сть  розробленн¤  —тратег≥њ
подоланн¤ б≥дност≥ (дал≥ - —тратег≥¤),  основними принципами  ¤коњ
мають стати забезпеченн¤ економ≥чного зростанн¤,  п≥двищенн¤ р≥вн¤
продуктивноњ  зайн¤тост≥  населенн¤   та   вжитт¤   заход≥в   щодо
блокуванн¤  найгостр≥ших  про¤в≥в  б≥дност≥,  реформуванн¤ системи
соц≥альноњ п≥дтримки населенн¤ шл¤хом консол≥дац≥њ вс≥х соц≥альних
програм  ≥ вид≥в допомоги на основ≥ оц≥нки сукупного доходу с≥м'њ,
≥нтеграц≥њ ос≥б з обмеженими ф≥зичними  можливост¤ми  у  сусп≥льне
житт¤.

     —тратег≥¤ визначаЇ   основн≥   напр¤ми   проведенн¤  пол≥тики
подоланн¤ б≥дност≥ шл¤хом:

     створенн¤ економ≥чно-правових умов дл¤ зб≥льшенн¤  доход≥в  ≥
зростанн¤ економ≥чноњ активност≥ працездатних громад¤н;

     п≥двищенн¤ ефективност≥    соц≥альноњ    п≥дтримки   найб≥льш
уразливих груп населенн¤ шл¤хом реформуванн¤  системи  соц≥ального
захисту.

     ѕол≥тика подоланн¤  б≥дност≥  маЇ  поЇднуватис¤  з  пол≥тикою
становленн¤ середнього класу.

                       ¬изначенн¤ терм≥н≥в

     “ерм≥ни, що вживаютьс¤  у  —тратег≥њ,  мають  таке  значенн¤:

     б≥дн≥сть - неможлив≥сть унасл≥док нестач≥ кошт≥в п≥дтримувати
спос≥б  житт¤,  притаманний  конкретному  сусп≥льству в конкретний
пер≥од часу;

     глибина б≥дност≥  -  в≥дхиленн¤  величини  доход≥в або витрат
б≥дних в≥д визначеноњ меж≥ б≥дност≥;

     межа б≥дност≥ - р≥вень доходу,  нижче в≥д ¤кого Ї  неможливим
задоволенн¤ основних потреб.  Ќин≥ межа б≥дност≥ встановлюЇтьс¤ ¤к
частка прожиткового м≥н≥муму на одну особу в розрахунку на м≥с¤ць.
Ќа њњ основ≥ визначаютьс¤ с≥м'њ, ¤к≥ належать до категор≥њ б≥дних;

     крайн¤ форма   б≥дност≥   -   б≥дн≥сть,   ¤ка   пор≥вн¤но  з≥
стандартами цив≥л≥зац≥њ асоц≥юЇтьс¤ з межею виживанн¤;

     домогосподарство - сукупн≥сть ос≥б,  ¤к≥ проживають в  одному
жилому  будинку (прим≥щенн≥) та ведуть сп≥льне господарство (мають
сп≥льн≥ витрати з утриманн¤ житла,  харчуванн¤ тощо).  ¬  сучасних
умовах пон¤тт¤ "домогосподарство" та "с≥м'¤" дуже близьк≥.  „астка
домогосподарств,  у склад≥ ¤ких Ї особи,  не  пов'¤зан≥  родинними
стосунками,    становить   0,61   в≥дсотка   загальноњ   к≥лькост≥
домогосподарств.  ” окремих випадках  домогосподарство  може  бути
представлено одн≥Їю особою;

     оп≥куваний державою доход - р≥вень доходу,  що не б≥льш ¤к на
10 - 20 в≥дсотк≥в  перевищуЇ  межу  б≥дност≥  ≥  обумовлюЇ  значну
ймов≥рн≥сть  с≥м'њ  потрапити в будь-¤кий час через не залежн≥ в≥д
нењ причини до категор≥њ б≥дних;

     р≥вень б≥дност≥ - питома вага с≥мей (домогосподарств), у ¤ких
р≥вень  споживанн¤ (доход≥в) на одну особу Ї нижчим в≥д визначеноњ
меж≥ б≥дност≥.

                    ќц≥нка р≥вн¤ та масштаб≥в
                   б≥дност≥ населенн¤ в ”крањн≥

     ¬≥дпов≥дно до  прийн¤тих  у м≥жнародн≥й практиц≥ критер≥њв та
на основ≥ даних комплексного обстеженн¤ умов житт¤ домогосподарств
установлено  Їдиний критер≥й в≥днесенн¤ р≥зних верств населенн¤ до
категор≥њ  б≥дних,  ¤кий  визначаЇтьс¤   за   ф≥ксованою   часткою
середньодушового  доходу  (витрат),  що даЇ змогу виокремити групу
населенн¤,  ¤ке живе  в  нестатках  в≥дносно  життЇвого  стандарту
даного конкретного сусп≥льства.

     Ќа сучасному   етап≥   найб≥льш   прийн¤тним  Ї  використанн¤
в≥дносного критер≥ю - 75 в≥дсотк≥в  мед≥анних  сукупних  витрат  у
розрахунку на умовного дорослого.  “акий критер≥й ураховуЇ низький
р≥вень житт¤,  поширенн¤ незареЇстрованих вид≥в д≥¤льност≥, значн≥
обс¤ги  незареЇстрованих  доход≥в  населенн¤  ”крањни ≥ в≥дпов≥даЇ
м≥жнародн≥й практиц≥.

     —п≥вв≥дношенн¤ варт≥сноњ величини  меж≥  обраного  в≥дносного
критер≥ю  б≥дност≥ з прожитковим м≥н≥мумом визначаЇ межу б≥дност≥,
р≥вень ¤коњ  в  2000  роц≥  становив  56,6  в≥дсотка  прожиткового
м≥н≥муму.

     ¬иход¤чи з  установленого критер≥ю,  у 2000 роц≥ до категор≥њ
б≥дних в ”крањн≥ належали 26,7 в≥дсотка населенн¤,  вкрай б≥дних -
14,7 в≥дсотка.

     ќсновну частину     (75    в≥дсотк≥в)    б≥дних    становл¤ть
домогосподарства,  в ¤ких Ї д≥ти в≥ком до 18 рок≥в. —еред б≥дних -
с≥м'њ з д≥тьми, де вс≥ доросл≥ працездатного в≥ку, становл¤ть 47,2
в≥дсотка, с≥м'њ, в ¤ких ус≥ доросл≥ працюють, - 18,5 в≥дсотка.

     «начною за  масштабами  групою  б≥дних  Ї  пенс≥онери:   44,5
в≥дсотка  б≥дних  становл¤ть  домогосподарства,  де  Ї пенс≥онери,
причому 41,8 в≥дсотка з них - це домогосподарства, де Ї непрацююч≥
пенс≥онери,  ≥  9,3  в≥дсотка  -  домогосподарства,  у склад≥ ¤ких
т≥льки пенс≥онери, ¤к≥ не працюють.

     ѕрацююче населенн¤ також не гарантоване в≥д ризику  потрапити
до категор≥њ б≥дних.

     Ќадзвичайно зб≥льшуЇ  ризик  б≥дност≥ безроб≥тт¤,  особливо в
малих м≥стах.  якщо в с≥м'њ, де немаЇ безроб≥тних, р≥вень б≥дност≥
становить   22,6   в≥дсотка,   то  за  на¤вност≥  трьох  ≥  б≥льше
безроб≥тних в≥н п≥двищуЇтьс¤ до 41,5 в≥дсотка,  при цьому  грошов≥
доходи  в  розрахунку  на  умовного  дорослого  (споживанн¤ голови
домогосподарства враховуЇтьс¤ з коеф≥ц≥Їнтом 1,  а кожного  ≥ншого
члена домогосподарства - 0,7) зменшуютьс¤ майже на 60 в≥дсотк≥в.

     Ќайвищ≥ показники   б≥дност≥   (36   -   43   в≥дсотки)  -  в
ћиколањвськ≥й,  Ћуганськ≥й  та  „ерн≥вецьк≥й  област¤х.   Ќайменше
б≥дн≥сть поширена у м.   иЇв≥ (10,6 в≥дсотка), а також в ќдеськ≥й,
 ≥ровоградськ≥й,  «акарпатськ≥й та ’арк≥вськ≥й област¤х (20  -  23
в≥дсотки).

     ƒ≥юча система  п≥льг  не забезпечуЇ наданн¤ допомоги виключно
б≥дним верствам населенн¤,  а спри¤Ї пом≥тному зб≥льшенню  доход≥в
заможних верств населенн¤,  зростанню економ≥чноњ нер≥вност≥. якщо
б≥дна с≥м'¤ одержуЇ  у  вигл¤д≥  п≥льг  6,1  гривн≥  на  м≥с¤ць  у
розрахунку  на умовного дорослого,  то заможна - 13,1 гривн≥.  ѕри
цьому питома вага п≥льг у сукупних доходах населенн¤  зб≥льшуЇтьс¤
в≥д  5,5  в≥дсотка  у  дес¤ти  в≥дсотк≥в  найб≥дн≥ших с≥мей до 8,1
в≥дсотка у дес¤ти в≥дсотк≥в найзаможн≥ших.

     «ростанн¤ б≥дност≥  супроводжуЇтьс¤  поглибленн¤м   майнового
розшаруванн¤ населенн¤ та по¤вою багатих прошарк≥в, чи¤ заможн≥сть
асоц≥юЇтьс¤ з т≥ньовою  та  крим≥нальною  д≥¤льн≥стю.  якщо  серед
найб≥дн≥шого  населенн¤  розм≥р незареЇстрованих доход≥в становить
1,7 гривн≥ на одну особу на м≥с¤ць, то серед найзаможн≥ших - 208,2
гривн≥.

     ѕри значному  зб≥льшенн≥  частки витрат,  зд≥йснених дес¤тьма
в≥дсотками найзаможн≥ших з обстежених  громад¤н,  р≥вень  б≥дност≥
зменшивс¤  з  27,9  в≥дсотка  за дев'¤ть м≥с¤ц≥в 1999 року до 26,7
в≥дсотка за такий же пер≥од 2000 року. ѕри цьому варт≥сна величина
меж≥ б≥дност≥ зросла на 26,4 в≥дсотка.

     « б≥дн≥стю  пов'¤зан≥ також так≥ ¤вища,  ¤к безпритульн≥сть ≥
жебрацтво. «а даними ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ ”крањни, у 2000
роц≥ зареЇстровано 26,4 тис. брод¤г, з них 9,7 тис. - молод≥ люди.

     ќтже, вс≥   зусилл¤   орган≥в  виконавчоњ  влади  мають  бути
спр¤мован≥  на  розв'¤занн¤  найголовн≥шоњ   соц≥ально-економ≥чноњ
проблеми держави - подоланн¤ б≥дност≥.

                    ≈тапи реал≥зац≥њ —тратег≥њ

     ÷¤ —тратег≥¤   реал≥зовуватиметьс¤   в   три   етапи:

     перший (2001-2002 роки) - реал≥зац≥¤ комплексу  заход≥в  щодо
стаб≥л≥зац≥њ р≥вн¤ житт¤, усуненн¤ найгостр≥ших про¤в≥в б≥дност≥;

     другий (2003-2004 роки) - створенн¤ об'Їктивних передумов дл¤
стаб≥льного  зростанн¤  реальних   грошових   доход≥в   населенн¤,
забезпеченн¤ оптимального р≥вн¤ зайн¤тост≥;

     трет≥й (2005  - 2009 роки) - посиленн¤ ор≥Їнтац≥њ економ≥чних
процес≥в на б≥льш ефективне задоволенн¤ потреб  людини,  зменшенн¤
глибини   б≥дност≥  серед  найб≥льш  уразливих  верств  населенн¤,
створенн¤ передумов дл¤ переходу в≥д ц≥Їњ —тратег≥њ  до  —тратег≥њ
запоб≥ганн¤  б≥дност≥.  Ќа  даному  етап≥  активно  д≥¤тимуть  ус≥
розроблен≥  програми  соц≥ального  захисту  та  ефективна  система
соц≥ального страхуванн¤.

     ќч≥куЇтьс¤, що  проведенн¤  соц≥альних  реформ  надасть змогу
справедливо розпод≥л¤ти економ≥чн≥ результати шл¤хом:

     забезпеченн¤ динам≥чного  зростанн¤  р≥вн¤  реальних  доход≥в
населенн¤;

     створенн¤ умов дл¤ закр≥пленн¤ середнього класу.

     ¬≥дбудетьс¤ ≥стотне    пол≥пшенн¤   матер≥ального   становища
б≥льшост≥ населенн¤ та всього комплексу соц≥альних показник≥в,  що
характеризують ¤к≥сть житт¤ людей.

     ѕередбачаЇтьс¤, що на пер≥од до 2010 року прогнозн≥ показники
б≥дност≥ становитимуть:

                                                     (у в≥дсотках)
------------------------------------------------------------------
                     | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2010
                     | р≥к  | р≥к  | р≥к  | р≥к  | р≥к  | р≥к
------------------------------------------------------------------

–≥вень б≥дност≥        26,7   26,2   26     25,5   25     21,5

–≥вень крайньоњ        14,7   13     12     10     8      3
б≥дност≥

√либина б≥дност≥       22,9   22,5   21,5   20,5   19     18

              —тратег≥чн≥ напр¤ми подоланн¤ б≥дност≥

                 ѕ≥двищенн¤ зайн¤тост≥ населенн¤
                     та розвиток ринку прац≥

     Ѕ≥дн≥сть не  можна  подолати лише шл¤хом п≥дтримки нужденних.
ѕотр≥бн≥ комплексн≥ п≥дходи,  ор≥Їнтован≥ ¤к на б≥дн≥,  так  ≥  на
в≥дносно забезпечен≥ верстви населенн¤.

     Ќеобх≥дною передумовою   подоланн¤   б≥дност≥   Ї   створенн¤
працездатним верствам населенн¤ умов дл¤ самост≥йного  розв'¤занн¤
проблем  п≥двищенн¤  власного  добробуту,  що  можливо лише в раз≥
забезпеченн¤  продуктивноњ  зайн¤тост≥,  збалансуванн¤  попиту   ≥
пропозиц≥њ на ринку прац≥, запоб≥ганн¤ безроб≥ттю.

     Ќа першому    етап≥   передбачаЇтьс¤   зупиненн¤   скороченн¤
зайн¤тост≥ в ус≥х сферах економ≥чноњ  д≥¤льност≥  та  стаб≥л≥зац≥¤
тривалост≥ пошуку роботи.

     ƒругий етап    характеризуватиметьс¤   поступовим   зниженн¤м
безроб≥тт¤ з одночасним зб≥льшенн¤м обс¤г≥в зайн¤тост≥.

     ћетою третього етапу визначено зростанн¤ сукупного попиту  на
робочу  силу  та забезпеченн¤ к≥льк≥сноњ ≥ ¤к≥сноњ збалансованост≥
робочих м≥сць та робочоњ сили.

     ƒержавна пол≥тика  зайн¤тост≥   населенн¤   зд≥йснюватиметьс¤
шл¤хом  реал≥зац≥њ державноњ та рег≥ональних програм зайн¤тост≥ за
такими основними напр¤мами:

     збереженн¤ на¤вних  та  створенн¤  нових   високопродуктивних
робочих м≥сць;

     формуванн¤ профес≥йно-квал≥ф≥кац≥йного  складу  робочоњ  сили
в≥дпов≥дно до потреб ринку прац≥;

     забезпеченн¤ активноњ участ≥ у м≥жнародному розпод≥л≥  прац≥;

     створенн¤ умов  дл¤  розвитку  самозайн¤тост≥  населенн¤   та
п≥дприЇмницькоњ   ≥н≥ц≥ативи,   поширенн¤   вторинноњ   зайн¤тост≥
працездатного населенн¤;

     створенн¤ правовоњ  основи  соц≥ально-трудових  в≥дносин   на
сел≥,  що  виникають  внасл≥док  розпаюванн¤  та  передач≥ земл≥ у
приватну власн≥сть;

     п≥дтримка рег≥он≥в,  у ¤ких  склалас¤  критична  ситуац≥¤  на
ринку прац≥, шл¤хом створенн¤ механ≥зму спри¤нн¤ розвитку колишн≥х
депресивних територ≥й;

     спри¤нн¤ працевлаштуванню неконкурентоздатних на ринку  прац≥
верств   населенн¤  (ос≥б  з  обмеженими  ф≥зичними  можливост¤ми,
молод≥, ж≥нок, ос≥б, ¤к≥ зв≥льн¤ютьс¤ з м≥сць позбавленн¤ вол≥ або
примусового   л≥куванн¤)   ≥   створенн¤   над≥йного  економ≥чного
механ≥зму  забезпеченн¤  њх   зайн¤тост≥;

     забезпеченн¤ роботою працездатних ос≥б ≥з с≥мей з д≥тьми;

     розвиток громадських  роб≥т,  що   оплачуютьс¤   за   рахунок
бюджет≥в.

            «б≥льшенн¤ доход≥в в≥д трудовоњ д≥¤льност≥

     Ќа першому етап≥ реал≥зац≥њ —тратег≥њ  пр≥оритетним  напр¤мом
маЇ  бути  зб≥льшенн¤  р≥вн¤  зароб≥тноњ плати - основного джерела
доход≥в  населенн¤  та  забезпеченн¤   випереджального   зростанн¤
ном≥нальноњ зароб≥тноњ плати пор≥вн¤но з ростом споживчих ц≥н.

     ƒ≥њ другого    етапу    спр¤мовуватимутьс¤    на   п≥двищенн¤
платоспроможност≥ населенн¤ шл¤хом невпинного  зниженн¤  к≥лькост≥
та питомоњ ваги прац≥вник≥в,  ¤к≥ отримують зароб≥тну плату, меншу
за прожитковий  м≥н≥мум,  поступового  наближенн¤  ≥нших  основних
соц≥альних   стандарт≥в   та   гарант≥й   (пенс≥й,   допомоги)  до
прожиткового м≥н≥муму.

     “рет≥й етап  передбачаЇ  забезпеченн¤  динам≥чного  зростанн¤
р≥вн¤  реальноњ  зароб≥тноњ  плати  та  ≥нших доход≥в в≥д трудовоњ
д≥¤льност≥,   п≥двищенн¤   куп≥вельноњ   спроможност≥   населенн¤,
закр≥пленн¤ середнього класу, що зд≥йснюватиметьс¤ шл¤хом:

     посиленн¤ мотивац≥й   до  продуктивноњ  прац≥,  запровадженн¤
погодинноњ системи  оплати  прац≥  ≥з  застосуванн¤м  м≥н≥мального
розм≥ру погодинноњ зароб≥тноњ плати;

     встановленн¤ економ≥чно  та  соц≥альне  обгрунтованих  р≥вн≥в
м≥н≥мальноњ зароб≥тноњ плати з поетапним наближенн¤м њњ розм≥ру до
прожиткового м≥н≥муму;

     забезпеченн¤ своЇчасноњ    виплати    зароб≥тноњ   плати   та
недопущенн¤ виникненн¤ заборгованост≥ з њњ виплати;

     розвитку соц≥ального партнерства  ≥  догов≥рного  регулюванн¤
трудових  в≥дносин  у сфер≥ оплати прац≥,  вдосконаленн¤ процедури
укладанн¤  колективних  договор≥в  ≥  угод  та  контролю   за   њх
виконанн¤м;

     приведенн¤ системи     орган≥зац≥њ     оплати     прац≥     в
с≥льськогосподарському  виробництв≥  у  в≥дпов≥дн≥сть  ≥з   новими
умовами   господарюванн¤;

     поступовоњ в≥дмови в≥д оплати прац≥ натурою;

     легал≥зац≥њ вс≥х трудових доход≥в громад¤н  шл¤хом  зменшенн¤
оподаткуванн¤  фонду  оплати прац≥ та зам≥ни системи оподаткуванн¤
доход≥в громад¤н на таку, що стимулюЇ њх зростанн¤.

     ” стисл≥ строки необх≥дно розробити ≥ прийн¤ти закони та ≥нш≥
нормативно-правов≥ акти,  ¤к≥ визначали б механ≥зми, що гарантують
≥ндексац≥ю зароб≥тноњ плати, пенс≥й, стипенд≥й, ≥нших соц≥альних ≥
страхових виплат, в≥дшкодуванн¤ ≥ збереженн¤ заощаджень громад¤н у
банках.  ƒл¤ цього маЇ  бути  створено  механ≥зми,  що  стимулюють
за≥нтересован≥сть   громад¤н   в   отриманн≥   доход≥в  (передус≥м
зароб≥тноњ плати) через банки, а також прийн¤то нормативно-правов≥
документи щодо страхуванн¤ банк≥вських вклад≥в населенн¤.

             —оц≥альне страхуванн¤ ¤к спос≥б захисту
                      особи в≥д втрат доходу

     ќкремим стратег≥чним   напр¤мом    подоланн¤    б≥дност≥    Ї
запровадженн¤ страхових принцип≥в соц≥ального захисту прац≥вник≥в,
що убереже њх в≥д ризику потрапити до категор≥њ б≥дних.

     —истема загальнообов'¤зкового     державного      соц≥ального
страхуванн¤  маЇ  бути спр¤мована на посиленн¤ соц≥ального захисту
прац≥вник≥в ≥ член≥в њх с≥мей  в≥д  ≥мов≥рноњ  б≥дност≥  внасл≥док
неможливост≥   отримувати   доход   у   раз≥   втрати  роботи  або
працездатност≥ через хворобу, нещасний випадок, кал≥цтво, стар≥сть
чи смерть годувальника. « ц≥Їю метою необх≥дно запровадити:

     систему пенс≥йного   страхуванн¤,   що  гарантуватиме  значно
б≥льший р≥вень пенс≥йного  забезпеченн¤  майбутн≥м  пенс≥онерам  ≥
даватиме змогу зб≥льшувати надал≥ розм≥р пенс≥њ;

     систему медичного страхуванн¤, що спри¤тиме п≥двищенню ¤кост≥
медичного обслуговуванн¤ населенн¤ та  забезпеченню  гарантованого
р≥вн¤  наданн¤  безоплатноњ  квал≥ф≥кованоњ  медичноњ  допомоги  у
визначеному законодавством обс¤з≥.

     Ќа першому етап≥ реал≥зац≥њ —тратег≥њ  маЇ  бути  забезпечено
реформуванн¤ д≥ючоњ сол≥дарноњ пенс≥йноњ системи (системи поточних
виплат),  њњ  збалансован≥сть  ≥  стал≥сть,   що   надасть   змогу
п≥дтримувати   куп≥вельну   спроможн≥сть   нин≥шн≥х   пенс≥онер≥в;
регул¤рно ≥ндексувати пенс≥њ з урахуванн¤м ≥ндексу ц≥н ≥ зростанн¤
середнього   розм≥ру   зароб≥тноњ  плати;  створенн¤  добров≥льноњ
системи  недержавного   пенс≥йного   забезпеченн¤,   основу   ¤коњ
становитимуть   недержавн≥   пенс≥йн≥   фонди;  створенн¤  системи
державного регулюванн¤ та контролю у сфер≥ пенс≥йного страхуванн¤.
ƒл¤  цього  потр≥бно  нев≥дкладно  прийн¤ти  «акони  ”крањни  "ѕро
загальнообов'¤зкове  державне  пенс≥йне   страхуванн¤"   та   "ѕро
недержавне пенс≥йне забезпеченн¤",  вжити заход≥в,  спр¤мованих на
посиленн¤ плат≥жноњ дисципл≥ни  ≥з  збору  на  загальнообов'¤зкове
державне    пенс≥йне    страхуванн¤,    завершенн¤   автоматизац≥њ
персон≥ф≥кованого  обл≥ку   та   створенн¤   Їдиноњ   бази   даних
застрахованих  ос≥б,  зм≥цненн¤  техн≥чного  та  кадрового резерву
ѕенс≥йного фонду ”крањни.

     Ќа другому   етап≥   необх≥дно   забезпечити   функц≥онуванн¤
реформованоњ   сол≥дарноњ   та  добров≥льноњ  систем  недержавного
пенс≥йного   страхуванн¤,   в≥дпрацюванн¤    системи    державного
регулюванн¤ та контролю у сфер≥ пенс≥йного страхуванн¤,  створенн¤
передумов дл¤ запровадженн¤ обов'¤зковоњ накопичувальноњ пенс≥йноњ
системи,  що  спри¤тиме дос¤гненню б≥льш високого р≥вн¤ пенс≥йного
забезпеченн¤,  зб≥льшенню обс¤гу заощаджень населенн¤,  а  отже  й
≥нвестиц≥й   в   економ≥ку,   пожвавленню   ф≥нансового  ринку  та
економ≥чному зростанню.

     Ќа третьому етап≥ маЇ бути запроваджено в≥драхуванн¤  внеск≥в
до обов'¤зковоњ накопичувальноњ пенс≥йноњ системи, забезпеченн¤ њњ
повноц≥нного функц≥онуванн¤.

     —истему медичного  страхуванн¤  маЇ  бути   запроваджено   на
першому  та  другому  етапах реал≥зац≥њ —тратег≥њ шл¤хом прийн¤тт¤
«акону   ”крањни   "ѕро   загальнообов'¤зкове   державне   медичне
страхуванн¤".

          «апровадженн¤ консол≥дованоњ системи адресноњ
             соц≥альноњ допомоги та соц≥альних послуг

     ќдним ≥з основних напр¤м≥в подоланн¤ б≥дност≥ Ї  реформуванн¤
системи   соц≥ального   захисту   населенн¤   шл¤хом   поглибленн¤
адресност≥  державноњ  соц≥альноњ  допомоги,   реал≥зац≥¤   «акону
”крањни "ѕро державну соц≥альну допомогу малозабезпеченим с≥м'¤м".  
ќкрем≥  п≥льги  населенню  маЇ  бути  зам≥нено  на
соц≥альн≥ послуги.

     Ќа першому  етап≥  реал≥зац≥њ —тратег≥њ необх≥дно реформувати
систему наданн¤ державноњ соц≥альноњ допомоги шл¤хом запровадженн¤
Їдиноњ методики обчисленн¤ середньодушового сукупного доходу с≥м'њ
з урахуванн¤м њњ доходу в≥д власност≥ та  вдосконаленн¤  механ≥зму
ф≥нансуванн¤ державноњ соц≥альноњ допомоги.

     ќргани законодавчоњ   та  виконавчоњ  влади  мають  визначити
стратег≥ю та  план  поступовоњ  зам≥ни  системи  д≥ючих  п≥льг  на
адресну грошову соц≥альну допомогу чи на соц≥альн≥ послуги.

     Ќа другому     етап≥     маЇ     бути     зд≥йснено    заходи
адм≥н≥стративно-ф≥нансовоњ консол≥дац≥њ програм наданн¤ соц≥альноњ
допомоги,  створенн¤ Їдиноњ бази даних щодо одержувач≥в ус≥х вид≥в
соц≥альноњ допомоги  та  послуг,  а  також  зд≥йснено  перех≥д  до
призначенн¤ вс≥х вид≥в соц≥альноњ допомоги за Їдиною за¤вою.

     ѕр≥оритетним маЇ стати розвиток мереж≥ нестац≥онарних установ
р≥зних тип≥в,  що надають соц≥альн≥ послуги  (центри  комплексного
соц≥ального  обслуговуванн¤,  спец≥ал≥зован≥ в≥дд≥ленн¤ соц≥альноњ
допомоги вдома тощо).  « ц≥Їю метою на першому  ≥  другому  етапах
реал≥зац≥њ    —тратег≥њ    розвиватиметьс¤   система   соц≥ального
обслуговуванн¤ непрацездатних громад¤н з  активним  залученн¤м  до
цього процесу громадських орган≥зац≥й, використанн¤м волонтерськоњ
прац≥;  зд≥йснюватиметьс¤  перех≥д  в≥д  бюджетного   ф≥нансуванн¤
в≥дпов≥дних  державних  установ  до  програмного  ф≥нансуванн¤  на
конкурсних засадах громадських орган≥зац≥й,  ¤к≥ надаватимуть так≥
послуги.   ћаЇ   бути   зд≥йснено   передачу   органам   м≥сцевого
самовр¤дуванн¤  повноважень  щодо  плануванн¤,   ф≥нансуванн¤   та
орган≥зац≥њ наданн¤ соц≥альних послуг.

     Ќа третьому  етап≥ потр≥бно перейти до Їдиноњ централ≥зованоњ
та  максимально  спрощеноњ  системи   соц≥ального   обслуговуванн¤
населенн¤    за    вс≥ма    державними   соц≥альними   програмами,
використовуючи дл¤ цього  високопродуктивн≥  нов≥тн≥  ≥нформац≥йн≥
технолог≥њ.

     Ќеобх≥дно нев≥дкладно  встановити та затвердити критер≥њ меж≥
б≥дност≥  з  урахуванн¤м  њх  рег≥ональних  в≥дм≥нностей,   розм≥р
оп≥куваного   державою  доходу,  розробити  ≥  внести  на  розгл¤д
¬ерховноњ  –ади  ”крањни  законопроект  про   соц≥альн≥   послуги,
завершити   розробленн¤   та   впровадженн¤  державних  соц≥альних
стандарт≥в,  створити ефективне законодавче та  нормативне-правове
поле дл¤ благод≥йництва та меценатства.

                     —оц≥альна п≥дтримка ос≥б
               з обмеженими ф≥зичними можливост¤ми

     ќдн≥Їю з найважлив≥ших умов подоланн¤ б≥дност≥ повинна  стати
реальна   пол≥тика   держави  щодо  п≥дтримки  ос≥б  з  обмеженими
ф≥зичними  можливост¤ми  з  метою  максимальноњ  њх  адаптац≥њ  до
сусп≥льного житт¤, профес≥йноњ реаб≥л≥тац≥њ, створенн¤ умов дл¤ њх
зайн¤тост≥ та запоб≥ганн¤ соц≥альн≥й ≥зол¤ц≥њ. —усп≥льно-соц≥альна
≥нтеграц≥¤ зазначених ос≥б забезпечуватиметьс¤ шл¤хом:

     в≥льного (безбар'Їрного)  доступу ос≥б з обмеженими ф≥зичними
можливост¤ми до вс≥х державних  установ,  громадських  м≥сць.  ƒл¤
цього  необх≥дно  нев≥дкладно  заборонити прийманн¤ в експлуатац≥ю
об'Їкт≥в соц≥альноњ ≥нфраструктури та житла,  що  не  забезпечують
в≥льного доступу до них зазначених ос≥б;

     навчанн¤ д≥тей-≥нвал≥д≥в    у   загальноосв≥тн≥х   навчальних
закладах  ≥  створенн¤  умов   дл¤   реал≥зац≥њ   њх   потенц≥йних
можливостей у вс≥х сферах сусп≥льного житт¤;

     удосконаленн¤ орган≥зац≥њ   та  проведенн¤  медико-соц≥альноњ
експертизи втрати працездатност≥, наданн¤ реаб≥л≥тац≥йноњ допомоги
населенню;

     запровадженн¤ пор¤дку   обов'¤зковоњ  участ≥  роботодавц≥в  у
забезпеченн≥ реаб≥л≥тац≥њ прац≥вник≥в,  ¤к≥ потерп≥ли в≥д нещасних
випадк≥в на виробництв≥ ≥ профес≥йних захворювань;

     наданн¤ державноњ    п≥дтримки    громадським    орган≥зац≥¤м
≥нвал≥д≥в  ≥  спец≥ал≥зованим  п≥дприЇмствам,  ¤к≥  використовують
працю ос≥б з обмеженими ф≥зичними можливост¤ми;

     участ≥ представник≥в   громадських  орган≥зац≥й  ≥нвал≥д≥в  у
формуванн≥  державноњ  пол≥тики  щодо  запоб≥ганн¤   ≥нвал≥дност≥,
соц≥альноњ  п≥дтримки  ос≥б з обмеженими ф≥зичними можливост¤ми та
контрол≥ за њњ реал≥зац≥Їю.

     —оц≥альна п≥дтримка с≥мей з д≥тьми та д≥тей, позбавлених
                     батьк≥вського п≥клуванн¤

     ” зв'¤зку  з  поширенн¤м  б≥дност≥  необх≥дно  особливу увагу
звернути на с≥м'њ з д≥тьми,  передус≥м багатод≥тн≥,  неповн≥ та  з
д≥тьми  в≥ком  до  трьох  рок≥в  або з д≥тьми-≥нвал≥дами.  « метою
забезпеченн¤ вс≥м  д≥т¤м  р≥вного  доступу  до  осв≥ти,  медичного
обслуговуванн¤,  профес≥йноњ  п≥дготовки мають бути створен≥ умови
дл¤:

     розвитку нових  соц≥альних  технолог≥й  п≥дтримки  с≥м'њ   та
стимулюванн¤ добров≥льного страхуванн¤ житт¤ д≥тей ≥ молод≥;

     наданн¤ молодим  громад¤нам  п≥льгових  кредит≥в дл¤ здобутт¤
осв≥ти у вищих навчальних закладах;

     запровадженн¤ довгострокового п≥льгового кредитуванн¤ молодих
с≥мей;

     забезпеченн¤ державних  соц≥альних  гарант≥й  на  безкоштовну
медичну  допомогу  та   осв≥ту,   харчуванн¤   та   медикаментозне
забезпеченн¤  д≥тей  раннього  в≥ку,  оздоровленн¤  та в≥дпочинок,
соц≥альну п≥дтримку;

     проф≥лактики бездогл¤дност≥ ≥  правопорушень  у  дит¤чому  та
молод≥жному  середовищ≥  шл¤хом  реал≥зац≥њ спец≥альних соц≥альних
програм;

     наданн¤ додаткових державних гарант≥й соц≥альноњ реаб≥л≥тац≥њ
та   адаптац≥њ   д≥тей,   ¤к≥   перебувають  у  скрутних  життЇвих
обставинах,  у  тому  числ≥  д≥тей-сир≥т  та  д≥тей,   позбавлених
батьк≥вського п≥клуванн¤,  д≥тей-≥нвал≥д≥в,  д≥тей,  ¤к≥ потерп≥ли
в≥д еколог≥чних ≥ техногенних катастроф;

     запоб≥ганн¤ поширенню соц≥ального сир≥тства,  безпритульност≥
та бездогл¤дност≥;

     соц≥ального супроводу,     обслуговуванн¤,    трудового    та
побутового влаштуванн¤  неповнол≥тн≥х,  ¤к≥  повернулис¤  з  м≥сць
позбавленн¤ вол≥;

     безперешкодноњ д≥¤льност≥     громадських    ≥    благод≥йних
орган≥зац≥й, що працюють у ц≥й сфер≥.

           ѕол≥пшенн¤ житлових умов соц≥ально вразливих
                         верств населенн¤

     —еред найгостр≥ших  проблем  б≥дност≥  сл≥д особливо звернути
увагу на  житлов≥  проблеми  (в≥дсутн≥сть  житла,  нев≥дпов≥дн≥сть
житлових   умов   сан≥тарним  нормам,  тенденц≥¤  до  перекладанн¤
нерозв'¤заних економ≥чно-господарських                     проблем
житлово-комунального господарства на населенн¤).

     ƒл¤ розв'¤занн¤ цих проблем передбачаЇтьс¤:

     на першому етап≥ реал≥зац≥њ  —тратег≥њ  розпочати  формуванн¤
органами  м≥сцевого  самовр¤дуванн¤  разом  з  м≥сцевими  органами
виконавчоњ влади житлового фонду  соц≥ального  призначенн¤  шл¤хом
буд≥вництва  нових,  реконструкц≥њ  ≥снуючих  гуртожитк≥в та жилих
будинк≥в,  переведенн¤ житла з фонд≥в  загального  ≥  спец≥ального
призначенн¤  до житлового фонду соц≥ального призначенн¤ за рахунок
житла,  конф≥скованого на  п≥дстав≥  судових  р≥шень,  добров≥льно
подарованого   держав≥   або  визнаного  в  установленому  пор¤дку
безхаз¤йним,  придбанн¤  житла  на  ринку  нерухомост≥,  а   також
створити  гарант≥йн≥  економ≥чн≥  механ≥зми  одержанн¤ кредит≥в на
буд≥вництво або придбанн¤ житла;

     на другому ≥ третьому етапах завершити  формуванн¤  житлового
фонду   соц≥ального   призначенн¤,   реструктуризац≥ю  п≥дприЇмств
житлового  господарства,  њх   приватизац≥ю   з   метою   розвитку
конкурентного обслуговуванн¤ та утриманн¤ житла,  зменшенн¤ витрат
у   житлово-комунальному   господарств≥,   проведенн¤   ефективноњ
енергозбер≥гаючоњ пол≥тики.

     —л≥д нев≥дкладно   вдосконалити  механ≥зм  наданн¤  населенню
субсид≥й на оплату житлово-комунальних послуг, розпочати створенн¤
нормативно-правовоњ  бази  дл¤ розвитку конкурентного середовища у
сфер≥ наданн¤ житлово-комунальних послуг  ≥  визначенн¤  державних
соц≥альних норматив≥в у сфер≥ житлово-комунального обслуговуванн¤.

           ћон≥торинг реал≥зац≥њ стратег≥чних напр¤м≥в
                        подоланн¤ б≥дност≥

     ƒл¤ забезпеченн¤ реал≥зац≥њ стратег≥чних  напр¤м≥в  подоланн¤
б≥дност≥  проводитиметьс¤  мон≥торинг  ефективност≥  та адресност≥
заход≥в  щодо  соц≥альноњ  п≥дтримки   окремих   груп   населенн¤.
ћон≥торинг передбачатиме:

     визначенн¤ меж≥  б≥дност≥  та  спостереженн¤  за  њњ зм≥нами;
складанн¤ перел≥ку та розробленн¤ методолог≥њ розрахунку  основних
характеристик  -  ≥ндикатор≥в  б≥дност≥ з наступним запровадженн¤м
спостереженн¤ та анал≥зу;

     досл≥дженн¤ ефективност≥ проведенн¤ заход≥в,  спр¤мованих  на
подоланн¤ б≥дност≥;

     визначенн¤ неохоплених  соц≥альною п≥дтримкою груп населенн¤,
¤к≥ потребують допомоги держави,  а також  розробленн¤  пропозиц≥й
щодо застосуванн¤ до них д≥ючих механ≥зм≥в соц≥альноњ п≥дтримки;

     моделюванн¤ соц≥ально-економ≥чних  насл≥дк≥в  зм≥н механ≥зм≥в
соц≥альноњ п≥дтримки окремих груп населенн¤.

      оординац≥¤ мон≥торингу   стратег≥чних   напр¤м≥в   подоланн¤
б≥дност≥   зд≥йснюватиметьс¤  ћ≥н≥стерством  прац≥  та  соц≥альноњ
пол≥тики ”крањни та ƒержавним ком≥тетом статистики ”крањни.


 √лава јдм≥н≥страц≥њ
 ѕрезидента ”крањни                                       ¬.Ћ»“¬»Ќ
 



Hosted by uCoz