TopList

Ќа √лавную
”становить в качестве домашней!



             ƒ≈–∆ј¬Ќј ѕќƒј“ ќ¬ј јƒћ≤Ќ≤—“–ј÷≤я ” –јѓЌ»

                             Ћ » — “

 N 11563/7/16-1117 в≥д 27.08.2001


    ћетодичн≥ рекомендац≥њ до застосуванн¤ нормативно-правових
      акт≥в щодо справл¤нн¤ ѕƒ¬ з операц≥й, що зд≥йснюютьс¤
      суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ перейшли на
       спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥


                –озд≥л 1. Ќормативно-правова база

     ќсновоположними документами,    ¤к≥   регламентують   пор¤док
оподаткуванн¤   податком   на   додану   варт≥сть   операц≥й,   що
зд≥йснюютьс¤  суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥,  ¤к≥ перейшли
на спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥, Ї:
     1. ”каз   ѕрезидента   ”крањни   в≥д   28.06.99 р.   N 746/99
"ѕро внесенн¤ зм≥н до ”казу ѕрезидента  ”крањни  в≥д  3
липн¤ 1998 р. N 727 "ѕро спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та
зв≥тност≥  суб'Їкт≥в  малого   п≥дприЇмництва"   (набув   чинност≥
19.09.99 р.).
     2. «акон ”крањни в≥д 03.04.97 р.  N 168/97-¬–
"ѕро  податок на додану варт≥сть",  з урахуванн¤м зм≥н ≥ доповнень
(дал≥ - «акон).
     3. ”каз   ѕрезидента   ”крањни   в≥д   07.08.98 р.   N 857/98
"ѕро де¤к≥ зм≥ни в оподаткуванн≥" (дал≥ - ”каз N 857).
     4. ѕостанова   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д 16.03.2000 р.
N 507  "ѕро роз'¤сненн¤ ”казу ѕрезидента ”крањни в≥д
3 липн¤ 1998 р. N 727" (дал≥ - постанова).
     ѕор¤док погашенн¤ зобов'¤зань з ѕƒ¬ платник≥в Їдиного податку
перед бюджетом,  ¤к ≥ ≥нших платник≥в ѕƒ¬, регламентуЇтьс¤ «аконом
”крањни в≥д 21.12.2000 р.  N 2181-III   "ѕро  пор¤док
погашенн¤  зобов'¤зань  платник≥в  перед  бюджетами  та державними
ц≥льовими  фондами"  та  виданими  в≥дпов≥дно  до   цього   «акону
нормативно-правовими актами.

            –озд≥л 2. —уб'Їкти малого п≥дприЇмництва -
                     платники Їдиного податку

               2.1. —уб'Їкти малого п≥дприЇмництва

     «аконом ”крањни в≥д 19.10.2000 р. N 2063-III  "ѕро
державну п≥дтримку малого п≥дприЇмництва" визначено правов≥ основи
державноњ  п≥дтримки  малого  п≥дприЇмництва.  ¬  статт≥  1   дано
визначенн¤   пон¤тт¤   суб'Їкта   малого   п≥дприЇмництва,   тобто
встановлено,  ¤к≥ суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥  в≥днос¤тьс¤
до категор≥њ суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва, а саме:
     ф≥зичн≥ особи,  зареЇстрован≥  у  встановленому  пор¤дку   ¤к
суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥;
     юридичн≥ особи   -   суб'Їкти   п≥дприЇмницькоњ    д≥¤льност≥
будь-¤коњ  орган≥зац≥йно-правовоњ форми та форми власност≥, в ¤ких
середньообл≥кова   чисельн≥сть   працюючих   за   зв≥тний   пер≥од
(календарний  р≥к)  не перевищуЇ 50 ос≥б та обс¤г р≥чного валового
доходу не перевищуЇ 500000 Ївро.
     —л≥д зазначити, що форма власност≥ при цьому значенн¤ не маЇ.
     –азом з  цим  (статтею  2)  встановлено  виключенн¤  з   кола
суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ можуть бути в≥днесен≥ до
категор≥њ малого п≥дприЇмництва,  тобто визначен≥ т≥ суб'Їкти, ¤к≥
нав≥ть  у  випадку  дотриманн¤  вказаних вище вимог не можуть бути
в≥днесен≥ до суб'Їкт≥в малого  п≥дприЇмництва.  ÷е  так≥  суб'Їкти
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥:
     дов≥рч≥ товариства;
     страхов≥ компан≥њ;
     ломбарди;
     ≥нш≥ ф≥нансово-кредитн≥ та небанк≥вськ≥ ф≥нансов≥ установи;
     суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ провад¤ть д≥¤льн≥сть
у сфер≥ грального б≥знесу;
     суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥,  ¤к≥  зд≥йснюють  обм≥н
≥ноземноњ валюти;
     суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥,  ¤к≥  Ї  виробниками  та
≥мпортерами п≥дакцизних товар≥в;
     суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥,  у статутному фонд≥ ¤ких
частка  вклад≥в,  що  належить  юридичним  особам - засновникам та
учасникам   цих   суб'Їкт≥в,   ¤к≥   не   Ї   суб'Їктами    малого
п≥дприЇмництва, перевищуЇ 25 в≥дсотк≥в.
     ¬казаним вище  «аконом    (статт¤  5)  одним  ≥з
основних   напр¤мк≥в  державноњ  п≥дтримки  малого  п≥дприЇмництва
визначено запровадженн¤ спрощеноњ системи оподаткуванн¤, обл≥ку та
зв≥тност≥.
     –азом з цим статтею 11 цього «акону   встановлено,
що  дл¤  суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва в пор¤дку,  встановленому
законодавством  ”крањни,  може  застосовуватис¤  спрощена  система
оподаткуванн¤,    бухгалтерського   обл≥ку   та   зв≥тност≥,   ¤ка
передбачаЇ:
     - зам≥ну сплати встановлених законодавством податк≥в ≥ збор≥в
(обов'¤зкових платеж≥в) сплатою Їдиного податку;
     - застосуванн¤  спрощеноњ  форми  бухгалтерського  обл≥ку  та
зв≥тност≥.  ѕри цьому  визначено,  що  пор¤док  веденн¤  спрощеноњ
системи бухгалтерського обл≥ку та зв≥тност≥ визначаЇтьс¤  аб≥нетом
ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
     Ќормативно-правовим документом,   ¤ким   встановлено  правила
спрощеноњ системи оподаткуванн¤,  Ї ”каз  ѕрезидента  ”крањни  в≥д
28.06.99 р.  N  746/99    "ѕро  внесенн¤ зм≥н до ”казу
ѕрезидента ”крањни в≥д 3 липн¤  1998  року  N  727  "ѕро  спрощену
систему   оподаткуванн¤,  обл≥ку  та  зв≥тност≥  суб'Їкт≥в  малого
п≥дприЇмництва" (дал≥ - ”каз).
     ќтже, не   вс≥   суб'Їкти   п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥,  ¤к≥
в≥дпов≥дно  до  «акону  ”крањни   в≥д  19.10.2000  р.  N  2063-III
"ѕро  державну  п≥дтримку  малого  п≥дприЇмництва"
в≥днос¤тьс¤ до категор≥њ суб'Їкт≥в малого  п≥дприЇмництва,  можуть
перейти на спрощену систему оподаткуванн¤,  обл≥ку та зв≥тност≥, а
лише т≥ з них, ¤к≥ визначен≥ ”казом.

            2.2. ќсоби, ¤к≥ можуть перейти на спрощену
            систему оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥

     ¬≥дпов≥дно до  статт≥  1 ”казу  на спрощену систему
оподаткуванн¤,  обл≥ку та зв≥тност≥ можуть перейти  так≥  суб'Їкти
малого п≥дприЇмництва:
     - юридичн≥  особи  -  суб'Їкти   п≥дприЇмницькоњ   д≥¤льност≥
будь-¤коњ  орган≥зац≥йно-правовоњ форми та форми власност≥, в ¤ких
за р≥к середньообл≥кова чисельн≥сть працюючих не перевищуЇ 50 ос≥б
та  обс¤г  виручки ¤ких в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (товар≥в,  роб≥т,
послуг) за р≥к не перевищуЇ 1 млн. гривень;
     - ф≥зичн≥  особи,  ¤к≥  займаютьс¤ п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю
без створенн¤ юридичноњ особи ≥ у  трудових  в≥дносинах  з  ¤кими,
виключаючи  член≥в њх с≥мей,  прот¤гом року перебуваЇ не б≥льше 10
ос≥б та обс¤г виручки  ¤ких  в≥д  реал≥зац≥њ  продукц≥њ  (товар≥в,
роб≥т, послуг) за р≥к не перевищуЇ 500 тис. гривень.
     Ќеобх≥дно зазначити,  що  р≥шенн¤  про  перех≥д  на  спрощену
систему  оподаткуванн¤,  обл≥ку та зв≥тност≥ може бути прийн¤те не
б≥льше одного разу за календарний р≥к (статт¤ 4 ”казу ).

                  2.3. ќсоби та види д≥¤льност≥,
                на ¤ких не поширюютьс¤ норми ”казу

     ѕор¤д з  передбаченими статтею 2 «акону ”крањни "ѕро державну
п≥дтримку малого п≥дприЇмництва"  обмеженн¤ми  стосовно
в≥днесенн¤ тих чи ≥нших ос≥б до суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва, а
отже,  ≥ переходу на  сплату  Їдиного  податку,  статтею  7  ”казу
встановлено,  що  на  спрощену систему оподаткуванн¤,
обл≥ку та зв≥тност≥ не можуть перейти:
     - суб'Їкти  п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥,  на ¤ких поширюЇтьс¤
д≥¤ «акону ”крањни "ѕро патентуванн¤ де¤ких вид≥в  п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥" в частин≥ придбанн¤ спец≥ального патенту;
     - дов≥рч≥  товариства,   страхов≥   компан≥њ,   банки,   ≥нш≥
ф≥нансово-кредитн≥ та небанк≥вськ≥ ф≥нансов≥ установи;
     - суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥,  у  статутному  фонд≥
¤ких   частки,   що  належать  юридичним  особам  -  учасникам  та
засновникам  даних  суб'Їкт≥в,  ¤к≥   не   Ї   суб'Їктами   малого
п≥дприЇмництва, перевищують 25 в≥дсотк≥в;
     - ф≥зичн≥ особи - суб'Їкти  п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥,  ¤к≥
займаютьс¤  п≥дприЇмницькою  д≥¤льн≥стю  без  створенн¤  юридичноњ
особи  ≥  зд≥йснюють  торг≥влю  л≥керо-гор≥лчаними  та  тютюновими
виробами, пально-мастильними матер≥алами.
      р≥м цього, норми ”казу не поширюютьс¤ на сп≥льну д≥¤льн≥сть,
визначену  пунктом  7.7 «акону ”крањни "ѕро оподаткуванн¤ прибутку
п≥дприЇмств" (доц≥льно згадати,  що вказаним пунктом
встановлен≥  норми  щодо  оподаткуванн¤ згаданим податком сп≥льноњ
д≥¤льност≥ на територ≥њ ”крањни без створенн¤ юридичноњ особи).

        –озд≥л 3. ѕлатники Їдиного податку - платники ѕƒ¬

     ¬изначенн¤ того,  чи Ї платник Їдиного податку платником ѕƒ¬,
базуЇтьс¤ на  нормах  статей  3  ≥  6 ”казу  та пункту 4
постанови N 507.

       3.1. ѕлатники Їдиного податку, ¤к≥ Ї платниками ѕƒ¬

     3.1.1. ёридичн≥ особи
     «а умови,  ¤кщо  юридичною особою - платником Їдиного податку
обрано ставку Їдиного податку у розм≥р≥ 6 в≥дсотк≥в, така юридична
особа  в  обов'¤зковому  пор¤дку  повинна  бути  зареЇстрована  ¤к
платник ѕƒ¬.
     ¬иключенн¤ таких  юридичних ос≥б з категор≥њ платник≥в ѕƒ¬ за
власним бажанн¤м можливе лише  за  умови  переходу  њх  на  сплату
Їдиного податку за ставкою 10 в≥дсотк≥в.
     3.1.2. ‘≥зичн≥ особи
     ¬≥дпов≥дно до  пункту  4  постанови  N  507  
суб'Їкти малого п≥дприЇмництва - ф≥зичн≥ особи мають право  вибору
щодо  реЇстрац≥њ  платниками  ѕƒ¬.  ” раз≥ коли така особа приймаЇ
р≥шенн¤ бути платником ѕƒ¬,  на нењ п≥сл¤ њњ реЇстрац≥њ  платником
ѕƒ¬   поширюЇтьс¤  д≥¤  «акону  ”крањни  "ѕро  податок  на  додану
варт≥сть".

      3.2. ѕлатники Їдиного податку, ¤к≥ не Ї платниками ѕƒ¬

     3.2.1. ёридичн≥ особи
     а) юридичн≥  особи  - платники Їдиного податку у раз≥ обранн¤
ставки Їдиного податку у розм≥р≥ 10 в≥дсотк≥в;
     б) юридичн≥  особи,  ¤к≥  обрали  ставку  Їдиного  податку  у
розм≥р≥ 6 в≥дсотк≥в у раз≥, ¤кщо так≥ платники зд≥йснюють виключно
операц≥њ  з  продажу  товар≥в (роб≥т,  послуг),  ¤к≥ не Ї об'Їктом
оподаткуванн¤ зг≥дно ≥з «аконом ”крањни  "ѕро  податок  на  додану
варт≥сть".
     ¬одночас необх≥дно зазначити,  що ц≥ платники Їдиного податку
можуть   скористатис¤  нормою  абзацу  другого  пункту  9.3 «акону
та в≥дпов≥дною нормою ”казу N 857   щодо
добров≥льноњ реЇстрац≥њ платником ѕƒ¬.
     3.2.2. ‘≥зичн≥ особи
     а) ф≥зичн≥   особи  -  суб'Їкти  малого  п≥дприЇмництва,  ¤к≥
сплачують Їдиний податок ≥ не  прийн¤ли  р≥шенн¤  бути  платниками
ѕƒ¬;
     б) ф≥зичн≥  особи  -  суб'Їкти  малого  п≥дприЇмництва,   ¤к≥
зд≥йснюють  торг≥влю  на  умовах сплати ринкового збору в пор¤дку,
встановленому законодавством.

      –озд≥л 4. ќсобливост≥, що стосуютьс¤ ѕƒ¬, при переход≥
         суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва з одн≥Їњ системи
                      оподаткуванн¤ на ≥ншу

       4.1. ќсобливост≥,  що стосуютьс¤ ѕƒ¬,  при переход≥
         суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ на спрощену
                      систему оподаткуванн¤

     —уб'Їкти малого п≥дприЇмництва - юридичн≥ особи,  ¤к≥  обрали
ставку  Їдиного податку у розм≥р≥ 10 в≥дсотк≥в,  та ф≥зичн≥ особи,
¤к≥ не ви¤вили бажанн¤ бути платниками ѕƒ¬,  котр≥ до переходу  на
спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку ≥ зв≥тност≥ були платниками
ѕƒ¬,  з дати,  зазначеноњ в —в≥доцтв≥  про  право  сплати  Їдиного
податку,   переход¤ть  на  сплату  Їдиного  податку  ≥  п≥дл¤гають
виключенню з реЇстру платник≥в ѕƒ¬.
     ѕроцедура зн¤тт¤   з   обл≥ку  платника  Їдиного  податку  ¤к
платника ѕƒ¬ регламентуЇтьс¤ ѕоложенн¤м про –еЇстр платник≥в  ѕƒ¬.
ѕри цьому зазначен≥ суб'Їкти зобов'¤зан≥:
     - здати до податкового органу за м≥сцем  реЇстрац≥њ  ориг≥нал
—в≥доцтва  платника  ѕƒ¬  ≥  вс≥ зав≥рен≥ податковим органом коп≥њ
цього —в≥доцтва;
     - подати до податкового органу податкову декларац≥ю з ѕƒ¬, до
¤коњ повинн≥  бути  включен≥  вс≥  операц≥њ  за  останн≥й  зв≥тний
пер≥од, по ¤ких виникали податков≥ зобов'¤занн¤;
     - внести до бюджету суми ѕƒ¬,  що п≥дл¤гають сплат≥ зг≥дно ≥з
зазначеною  декларац≥Їю,  ≥ погасити заборгован≥сть перед бюджетом
за попередн≥й зв≥тний пер≥од (у раз≥ њњ на¤вност≥).
     « моменту  анулюванн¤  —в≥доцтва  про реЇстрац≥ю платника ѕƒ¬
так≥ особи втрачають право на:
     - нарахуванн¤  податку  при  зд≥йсненн≥  операц≥й  з  продажу
товар≥в (роб≥т, послуг);
     - виписуванн¤ податкових накладних;
     - отриманн¤ податкового кредиту  при  зд≥йсненн≥  операц≥й  з
придбанн¤ товар≥в (роб≥т, послуг) з урахуванн¤м ѕƒ¬;
     - отриманн¤ бюджетного (експортного) в≥дшкодуванн¤.
     ” той   же   час,   у   випадках   коли   такими   платниками
застосовувавс¤ "касовий" метод визначенн¤ податкових  зобов'¤зань,
у  раз≥  на¤вност≥  на  момент анулюванн¤ —в≥доцтва про реЇстрац≥ю
платника   ѕƒ¬   деб≥торськоњ   заборгованост≥   з   в≥двантажених
(виконаних,  наданих)  товар≥в (роб≥т,  послуг) з урахуванн¤м ѕƒ¬,
так≥  платники  зобов'¤зан≥  задекларувати  по   таких   операц≥¤х
податков≥  зобов'¤занн¤  та погасити суму податкових зобов'¤зань у
м≥ру   проведенн¤    розрахунк≥в    та    закритт¤    деб≥торськоњ
заборгованост≥   незалежно   в≥д  того,  що  так≥  особи  на  дату
виникненн¤ податкових зобов'¤зань не значатьс¤ платниками ѕƒ¬,  за
умови,  що такими платниками не проведено в≥дпов≥дн≥ перерахунки з
покупц¤ми.
      р≥м того,  платники ѕƒ¬,  в обл≥ку ¤ких на день виключенн¤ з
реЇстрац≥њ (анулюванн¤  —в≥доцтва  про  реЇстрац≥ю  платника  ѕƒ¬)
значатьс¤  товарн≥ залишки,  незамортизован≥ основн≥ фонди чи ≥нш≥
активи, стосовно ¤ких суми ѕƒ¬ було включено до складу податкового
кредиту в попередн≥х чи в поточному зв≥тних пер≥одах,  зобов'¤зан≥
зменшити  суму  податкового  кредиту  на  суму   ѕƒ¬,   сплаченого
(нарахованого) при њх придбанн≥, у розм≥р≥, ¤кий в≥дпов≥даЇ частц≥
таких недовикористаних в оподатковуваних  операц≥¤х  в  попередн≥х
зв≥тних  пер≥одах  товарних залишк≥в (пункт 7.4.3 статт≥ 7 «акону,  
п≥дпункт 5.8.2  розд≥лу  5  ѕор¤дку  заповненн¤  ≥
поданн¤ податковоњ   декларац≥њ   з   ѕƒ¬     шл¤хом
в≥дображенн¤ у податков≥й декларац≥њ з ѕƒ¬ (з поданн¤м  розрахунку
коригуванн¤).
     «меншенн¤ суми  податкового  кредиту  з  ѕƒ¬  зд≥йснюЇтьс¤ за
насл≥дками зв≥тного пер≥оду,  в ¤кому  в≥дбуваЇтьс¤  виключенн¤  з
реЇстрац≥њ  (анулюванн¤ —в≥доцтва про реЇстрац≥ю платника ѕƒ¬),  з
в≥дпов≥дним зб≥льшенн¤м валових витрат на суму такого  податкового
кредиту.
     якщо за насл≥дками д≥¤льност≥ ¤к  платника  ѕƒ¬  (до  моменту
анулюванн¤  —в≥доцтва  про реЇстрац≥ю платника ѕƒ¬) платником було
задекларовано суму бюджетного (експортного) в≥дшкодуванн¤ або було
задекларовано  суму ѕƒ¬ до сплати в бюджет,  такий платник ≥ п≥сл¤
анулюванн¤ —в≥доцтва про реЇстрац≥ю  платника  ѕƒ¬  маЇ  право  на
отриманн¤  такого в≥дшкодуванн¤,  р≥вно ¤к ≥ зобов'¤заний сплатити
належну  бюджету  суму  податку,  прот¤гом  строк≥в,  встановлених
законодавством дл¤ в≥дшкодуванн¤ або сплати податку.

   4.2. ќсобливост≥, що стосуютьс¤ ѕƒ¬, при переход≥ платник≥в
        Їдиного податку на загальну систему оподаткуванн¤

     «г≥дно з пунктом 1 постанови N 507    у  раз≥
поданн¤  за¤ви  про  в≥дмову  в≥д  застосуванн¤  спрощеноњ системи
оподаткуванн¤,  обл≥ку та зв≥тност≥,  передбаченоњ частиною сьомою
статт≥  4  ”казу,  суб'Їкт  малого  п≥дприЇмництва,  ¤кий  п≥д час
переходу на спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥ не
був  зареЇстрований  платником  ѕƒ¬,  зобов'¤заний зареЇструватис¤
платником цього податку у раз≥, ¤кщо такий суб'Їкт п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥  п≥дпадаЇ п≥д визначенн¤ платника ѕƒ¬ зг≥дно ≥з статтею
2 «акону ”крањни "ѕро податок на додану варт≥сть".
      р≥м того,  зважаючи  на  вимоги ”казу ѕрезидента ”крањни в≥д
07.08.98 р.  N 857/98  "ѕро де¤к≥ зм≥ни в оподаткуванн≥"
та  пункту  9.3  статт≥  9  «акону  ”крањни "ѕро податок на додану
варт≥сть"  так≥ суб'Їкти малого п≥дприЇмництва  (кр≥м
ф≥зичних   ос≥б   -   суб'Їкт≥в   п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥,  що
зд≥йснюють торг≥влю на умовах сплати ринкового збору)  за  власним
бажанн¤м можуть зареЇструватис¤ ¤к платники ѕƒ¬.

        –озд≥л 5. ќподаткуванн¤ операц≥й з продажу товар≥в
       (роб≥т, послуг), що зд≥йснюютьс¤ платниками Їдиного
                     податку - платниками ѕƒ¬

                       5.1. «агальн≥ засади

     ѕлатники Їдиного податку,  котр≥ Ї платниками ѕƒ¬,  ¤к ≥ ≥нш≥
платники ѕƒ¬,  при зд≥йсненн≥ операц≥й з продажу  товар≥в  (роб≥т,
послуг)  повинн≥  керуватис¤  нормативно-правовими актами з питань
оподаткуванн¤ податком на додану варт≥сть.
     ѕри цьому  сл≥д  звернути  увагу,  що  норма  статт≥ 1 ”казу,
зг≥дно з ¤кою у раз≥ зд≥йсненн¤ операц≥й з продажу основних фонд≥в
виручкою  в≥д  реал≥зац≥њ вважаЇтьс¤ р≥зниц¤ м≥ж сумою,  отриманою
в≥д реал≥зац≥њ цих фонд≥в,  та њх залишковою варт≥стю,  встановлюЇ
лише  пор¤док  визначенн¤  обс¤г≥в  реал≥зац≥њ  таких операц≥й дл¤
розрахунку  Їдиного  податку,   але   не   зм≥нюЇ   норм   чинного
законодавства щодо визначенн¤ бази оподаткуванн¤ ѕƒ¬.  ј тому базу
оподаткуванн¤ ѕƒ¬ при зд≥йсненн≥ таких  операц≥й,  р≥вно  ¤к  ≥  в
≥нших  випадках,  необх≥дно  визначати  зг≥дно  з  нормами чинного
законодавства з питань оподаткуванн¤ цим податком,  а саме: зг≥дно
з≥ статтею 4 «акону.

     5.2. ¬изначенн¤ дати виникненн¤ податкових зобов'¤зань ≥
   права на податковий кредит з ѕƒ¬ платниками Їдиного податку

     ќдразу ж  необх≥дно   зазначити,   що  норма статт≥  1 ”казу, 
зг≥дно з ¤кою суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, ¤к≥
перейшли на спрощену систему оподаткуванн¤ за Їдиним податком,  не
мають права застосовувати ≥нший спос≥б розрахунк≥в за в≥двантажену
продукц≥ю, кр≥м гот≥вкового та безгот≥вкового розрахунк≥в коштами,
регламентуЇ пор¤док проведенн¤ розрахунк≥в зазначеними  суб'Їктами
п≥дприЇмницькоњ   д≥¤льност≥,   але   не   зм≥нюЇ   норм   чинного
законодавства щодо визначенн¤ податкових зобов'¤зань з ѕƒ¬. ј тому
дата  виникненн¤  податкових зобов'¤зань з цього податку,  а також
дата  виникненн¤  права  платника  податку  на  податковий  кредит
повинна  визначатис¤  зг≥дно  з  чинним  законодавством  з  питань
оподаткуванн¤ податком на додану варт≥сть.
     ќтже, залежно  в≥д  зд≥йснюваних  таким   платником   Їдиного
податку  операц≥й,  ц≥ дати можуть визначатис¤ по де¤ких операц≥¤х
за касовим методом,  а по ≥нших - за  датою  зд≥йсненн¤  першоњ  з
под≥й.

                      5.3. ѕодатков≥ пер≥оди

     «г≥дно з  пунктом  7.9  «акону дл¤ платник≥в ѕƒ¬ (включаючи ≥
суб'Їкт≥в малого  п≥дприЇмництва,  що  зареЇстрован≥  ¤к  платники
ѕƒ¬),  в  ¤ких  обс¤г  оподатковуваних  операц≥й з продажу товар≥в
(роб≥т,  послуг) за  попередн≥й  календарний  р≥к  перевищуЇ  7200
неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н, податковий (зв≥тний)
пер≥од дор≥внюЇ календарному м≥с¤цю.
     ѕлатники, у   ¤ких  обс¤г  вказаних  операц≥й  за  попередн≥й
календарний  р≥к  менший,  н≥ж  7200  неоподатковуваних  м≥н≥мум≥в
доход≥в громад¤н,  мають право вибору: обрати податковий (зв≥тний)
пер≥од р≥вним календарному м≥с¤цю чи календарному кварталу.
      р≥м того,  ”казом  N  746   ус≥м платникам Їдиного
податку,  у тому числ≥ ≥ тим,  ¤к≥  одночасно  Ї  платниками  ѕƒ¬,
дозволено  застосовувати  квартальний  податковий  пер≥од  поданн¤
зв≥тност≥,  у тому числ≥ ≥ з ѕƒ¬.  ќтже,  нав≥ть у  випадку,  коли
обс¤г  оподатковуваних операц≥й з продажу товар≥в (роб≥т,  послуг)
за попередн≥й календарний  р≥к  перевищуЇ  7200  неоподатковуваних
м≥н≥мум≥в  доход≥в  громад¤н,  платник  ѕƒ¬,  ¤кий  сплачуЇ Їдиний
податок,  маЇ право подавати декларац≥њ  з  ѕƒ¬  не  щом≥с¤чно,  а
щоквартально.  (ѕро своЇ р≥шенн¤ платник повинен надати в≥дпов≥дне
пов≥домленн¤ органу державноњ податковоњ служби п≥д час оформленн¤
документ≥в на перех≥д на спрощену систему оподаткуванн¤).
     ќтже, платники  Їдиного  податку  можуть  за  своњм   вибором
застосовувати  податковий пер≥од,  що дор≥внюЇ календарному м≥с¤цю
або кварталу.  («г≥дно  з  п≥дпунктом  7.9.2  «акону 
за¤ву про своЇ р≥шенн¤  з  цього  питанн¤  платник  податку  подаЇ
податковому  органу  за  один м≥с¤ць до початку календарного року.
ѕрот¤гом  календарного  року  дозвол¤Їтьс¤   зам≥на   квартального
податкового  пер≥оду  на  м≥с¤чний  з  початку будь-¤кого кварталу
поточного року.  «а¤ва про таку зам≥ну надаЇтьс¤ платником податку
до податкового органу за один м≥с¤ць до початку кварталу. «воротн≥
зм≥ни в одному календарному роц≥ не дозвол¤ютьс¤).

           5.4. ѕодатковий обл≥к та податкова зв≥тн≥сть

     Ќа суб'Їкт≥в   малого  п≥дприЇмництва,  що  зареЇстрован≥  ¤к
платники ѕƒ¬, поширюютьс¤ вс≥ норми «акону ”крањни "ѕро податок на
додану варт≥сть",  у  тому  числ≥  й щодо веденн¤
податкового обл≥ку,  книг обл≥ку придбанн¤ та книг обл≥ку  продажу
товар≥в   (роб≥т,   послуг),   виписки  та  заповненн¤  податкових
накладних, поданн¤ декларац≥њ з податку на додану варт≥сть.
     “обто так≥   платники   Їдиного   податку  зобов'¤зан≥  вести
податковий обл≥к,  а отже,  книги обл≥ку придбанн¤ та книги обл≥ку
продажу  товар≥в (роб≥т,  послуг) та виписувати податков≥ накладн≥
за формою ≥ в  пор¤дку,  встановленому  наказом  ƒѕј  ”крањни  в≥д
30.05.97 р.  N  165   (зареЇстрований в ћ≥н≥стерств≥
юстиц≥њ ”крањни 23.06.97 р.  за N 233/2037),  з урахуванн¤м зм≥н ≥
доповнень,  внесених  наказами  ƒѕј ”крањни в≥д 08.10.98 р.  N 469
(зареЇстрований  в  ћ≥н≥стерств≥  юстиц≥њ   ”крањни
28.10.98   р.   за   N  691/3131)  та  в≥д  02.08.2001  р.  N  311
(зареЇстрований  в  ћ≥н≥стерств≥  юстиц≥њ   ”крањни
07.08.2001 р. за N 674/5865).
     ѕодаткову зв≥тн≥сть з  податку  на  додану  варт≥сть  згадан≥
платники   зобов'¤зан≥   подавати   за   формою   та   у  пор¤дку,
затвердженими наказом ƒержавноњ податковоњ  адм≥н≥страц≥њ  ”крањни
в≥д 30.05.97 р.  N 166  (зареЇстрований в ћ≥н≥стерств≥
юстиц≥њ ”крањни 09.07.97 р.  за N 250/2054),  з урахуванн¤м зм≥н ≥
доповнень,     затверджених    наказами    ƒержавноњ    податковоњ
адм≥н≥страц≥њ ”крањни в≥д 10.04.98 р.  N 179,  в≥д  23.10.98 р. 
N  499, в≥д  02.11.2000  р.  N 568 та  в≥д 18.04.2001  р.  N   170  
(зареЇстрован≥  в ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни в≥дпов≥дно 27.04.98
р.  за  N 265/2705,  10.11.98 р.  за  N 715/3155, 11.12.2000 р. за
N 903/5124 та 14.05.2001 р. N 412/5603).

           5.5. ќтриманн¤ в≥дшкодуванн¤ платниками ѕƒ¬,
                   ¤к≥ сплачують Їдиний податок

     ” раз≥ коли сума ѕƒ¬,  визначена  ¤к  р≥зниц¤  м≥ж  загальною
сумою  податкових  зобов'¤зань,  що  виникли у зв'¤зку з будь-¤ким
продажем товар≥в (роб≥т,  послуг) прот¤гом  зв≥тного  пер≥оду,  та
сумою  податкового кредиту зв≥тного пер≥оду,  визначеною платником
Їдиного податку в декларац≥њ з податку  на  додану  варт≥сть,  маЇ
в≥д'Їмне  значенн¤,  така сума в≥дшкодуЇтьс¤ цьому платнику,  ¤к ≥
вс≥м ≥ншим платникам ѕƒ¬,  зг≥дно з  чинними  нормативно-правовими
документами з цих питань.
     ѕри цьому необх≥дно врахувати так≥ особливост≥.
     якщо у  платника  ѕƒ¬,  що  сплачуЇ  Їдиний  податок,  обс¤ги
товар≥в (роб≥т,  послуг), що Ї об'Їктом оподаткуванн¤, починаючи з
податкового  пер≥оду,  в  ¤кому таку особу зареЇстровано платником
ѕƒ¬,  не   перевищили   встановленого   «аконом   граничного   дл¤
обов'¤зковоњ    реЇстрац≥њ   ¤к   платника   ѕƒ¬   розм≥ру   (3600
неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в громад¤н),  то  в≥дпов≥дно  до
пункту 14  ”казу N 857  так≥ платники не можуть отримати
бюджетне (експортне) в≥дшкодуванн¤ (у цьому раз≥ в≥д'Їмне значенн¤
р≥зниц≥  м≥ж  податковими  зобов'¤занн¤ми  ≥  податковим  кредитом
зараховуЇтьс¤ в рахунок зменшенн¤ податкових зобов'¤зань наступних
зв≥тних  пер≥од≥в  до  моменту  дос¤гненн¤  граничного розм≥ру дл¤
обов'¤зковоњ реЇстрац≥њ ¤к платника ѕƒ¬).
     ƒо  набутт¤   чинност≥   «аконом  ”крањни  в≥д  01.06.2000 р.
N 1783-III  "ѕро внесенн¤ зм≥н до «акону  ”крањни  "ѕро
податок  на  додану  варт≥сть"  суб'Їкти малого б≥знесу - платники
Їдиного податку,  ¤к≥ зареЇстрован≥ ¤к платники ѕƒ¬, ¤к ≥ будь-¤к≥
≥нш≥ платники податку на додану варт≥сть (за умови дос¤гненн¤ ними
граничного розм≥ру дл¤  обов'¤зковоњ  реЇстрац≥њ  платником  ѕƒ¬),
¤к≥, зд≥йснюючи операц≥њ з вивезенн¤ (пересиланн¤) товар≥в (роб≥т,
послуг) за меж≥ митноњ територ≥њ ”крањни,  зв≥тн≥сть з податку  на
додану  варт≥сть  подавали щоквартально,  мали право на проведенн¤
авансового бюджетного в≥дшкодуванн¤ за перший або два перш≥ м≥с¤ц≥
кварталу.
     « набутт¤м чинност≥ вказаним у  попередньому  абзац≥  «аконом
пор¤док    проведенн¤   авансового   в≥дшкодуванн¤   скасовано   ≥
встановлено  окремий  пор¤док  експортного  в≥дшкодуванн¤,   також
визначено ≥ нов≥ терм≥ни проведенн¤ експортного в≥дшкодуванн¤.
     ј тому,  враховуючи те,  що пунктом 8.1 «акону визначено,  що
розрахунок   експортного  в≥дшкодуванн¤  подаЇтьс¤  за  насл≥дками
податкового м≥с¤ц¤,  право на отриманн¤ експортного  в≥дшкодуванн¤
мають  виключно  платники,  ¤к≥ перебувають на щом≥с¤чному терм≥н≥
поданн¤ зв≥тност≥.  ј  тому  платники,  ¤к≥  подають  зв≥тн≥сть  з
податку  на  додану варт≥сть щоквартально (у тому числ≥ ≥ платники
Їдиного податку, ¤к≥ зареЇстрован≥ платниками ѕƒ¬), не мають права
на отриманн¤ експортного в≥дшкодуванн¤, а мають право на отриманн¤
бюджетного в≥дшкодуванн¤ в загальновстановленому пор¤дку.
     якщо суб'Їкт  малого  п≥дприЇмництва  -  платник ѕƒ¬,  ¤кий у
визначен≥ «аконом строки бажаЇ отримувати експортне в≥дшкодуванн¤,
в≥н   в≥дпов≥дно   до  пункту  7.9.2  «акону  маЇ  право  зам≥нити
квартальний податковий пер≥од на  м≥с¤чний  з  початку  будь-¤кого
кварталу  поточного  року,  подавши  за  один  м≥с¤ць  до  початку
кварталу за¤ву про таку зам≥ну до податкового органу,  у ¤кому цей
платник  зареЇстрований  ¤к  платник  податку  на  додану варт≥сть
(зворотн≥ зм≥ни в одному календарному роц≥ не дозвол¤ютьс¤).
     ѕри цьому  необх≥дно  звернути увагу на те,  що сума ѕƒ¬,  що
п≥дл¤гаЇ в≥дшкодуванню з бюджету платнику, не може бути зарахована
в  рахунок  сплати  Їдиного податку,  оск≥льки зг≥дно з≥ статтею 4
”казу N 857/98  сума бюджетного в≥дшкодуванн¤ може  бути
повн≥стю  або  частково  зарахована  в  рахунок  платеж≥в  з цього
податку або ≥нших податк≥в,  збор≥в (обов'¤зкових  платеж≥в),  ¤к≥
зараховуютьс¤  до  ƒержавного  бюджету  ”крањни,  а  сума  Їдиного
податку  зараховуЇтьс¤  до  ƒержавного  бюджету   ”крањни   т≥льки
частково, в  розм≥р≥  20%  суми  Їдиного  податку.  –ешта  Їдиного
податку розпод≥л¤Їтьс¤ м≥ж м≥сцевим  бюджетом,  ѕенс≥йним  фондом,
‘ондом   соц≥ального   страхуванн¤  ≥  ƒержавним  фондом  спри¤нн¤
зайн¤тост≥ населенн¤.  —ума ѕƒ¬ за  бажанн¤м  платника  може  бути
повернена  на його рахунок у банку,  а пот≥м платник самост≥йно за
рахунок цих кошт≥в може сплатити Їдиний податок.

   –озд≥л 6. ќподаткуванн¤ операц≥й, що зд≥йснюютьс¤ платниками
             Їдиного податку, ¤к≥ не Ї платниками ѕƒ¬

          6.1. ќподаткуванн¤ операц≥й з продажу товар≥в
       (роб≥т, послуг), що зд≥йснюютьс¤ платниками Їдиного
                 податку, ¤к≥ не Ї платниками ѕƒ¬

     ѕ≥дпунктом 7.2.4 «акону встановлено,  що право на нарахуванн¤
ѕƒ¬ надаЇтьс¤ виключно особам,  зареЇстрованим ¤к  платники  цього
податку.  ѕлатники Їдиного податку,  котр≥ не Ї платниками ѕƒ¬, не
мають прав,  встановлених «аконом ”крањни "ѕро податок  на  додану
варт≥сть".
     ј тому  юридичн≥  та  ф≥зичн≥  особи,  ¤к≥  сплачують  Їдиний
податок ≥ не Ї платниками ѕƒ¬, в≥дпов≥дно до «акону:
     операц≥њ з  продажу  товар≥в  (роб≥т,  послуг)  ¤к   власного
виробництва,  так ≥ купованих, повинн≥ зд≥йснювати без нарахуванн¤
ѕƒ¬;
     при продажу будь-¤коњ продукц≥њ (товар≥в,  роб≥т,  послуг) не
мають права виписувати податкову накладну та вказувати в н≥й  суму
ѕƒ¬;
     не мають права зазначати в касовому чеку суму ѕƒ¬  (зг≥дно  з
п≥дпунктом  11.14 «акону касовий чек маЇ м≥стити дан≥ про загальну
суму кошт≥в,  що п≥дл¤гаЇ сплат≥ покупцем з  урахуванн¤м  ѕƒ¬,  та
суму цього податку, що сплачуЇтьс¤ у склад≥ загальноњ суми, у раз≥
використанн¤   електронних   контрольно-касових    апарат≥в    при
розрахунках   ≥з   споживачами  -  платниками  податку  на  додану
варт≥сть).
     ¬казан≥ вище платники Їдиного податку:
     по сумах податку,  сплачених ¤к при придбанн≥ товар≥в (роб≥т,
послуг)  на  митн≥й  територ≥њ  ”крањни,  так  ≥  п≥д час ввезенн¤
товар≥в ≥з-за  меж  митноњ  територ≥њ  ”крањни  чи  одержанн≥  в≥д
нерезидент≥в  роб≥т  (послуг)  дл¤  споживанн¤ на митн≥й територ≥њ
”крањни,  не мають права на податковий кредит (суми ѕƒ¬,  сплачен≥
(нарахован≥)  п≥д  час придбанн¤ платником Їдиного податку товар≥в
(роб≥т, послуг), включаютьс¤ до вартост≥ товар≥в (роб≥т, послуг));
     не мають   права   на   в≥дшкодуванн¤   податку,   сплаченого
постачальникам у зв'¤зку з придбанн¤м товар≥в,  вивезених за  меж≥
митноњ  територ≥њ  ”крањни,  чи  роб≥т  (послуг),  призначених дл¤
використанн¤ та споживанн¤  за  межами  митноњ  територ≥њ  ”крањни
(зазначен≥  суми  податку  включаютьс¤ до вартост≥ товар≥в (роб≥т,
послуг)).
     —уб'Їкти п≥дприЇмницькоњ   д≥¤льност≥  -  платники  ѕƒ¬,  ¤к≥
придбавають  товари  та  (або)  отримують  роботи  (послуги)   в≥д
платник≥в  Їдиного  податку,  ¤к≥  не  Ї платниками ѕƒ¬,  по таких
товарах (роботах,  послугах), не мають права на податковий кредит,
самост≥йне  вид≥ленн¤  суми  ѕƒ¬  та  включенн¤  њњ до податкового
кредиту не допускаЇтьс¤.  ѕодальший продаж таких  товар≥в  (роб≥т,
послуг) зд≥йснюЇтьс¤ з нарахуванн¤м ѕƒ¬ на повну њх варт≥сть.

       6.2. —плата ѕƒ¬ при ввезенн≥ (≥мпортуванн≥) на митну
          територ≥ю ”крањни товар≥в та при отриманн≥ в≥д
       нерезидент≥в роб≥т (послуг) дл¤ њх використанн¤ або
              споживанн¤ на митн≥й територ≥њ ”крањни

     ”казом запроваджено спрощену систему оподаткуванн¤,  обл≥ку ≥
зв≥тност≥ операц≥й з продажу (реал≥зац≥њ) товар≥в (роб≥т, послуг),
але не встановлено  в≥дм≥нний  в≥д  загального  пор¤док  придбанн¤
товар≥в  (роб≥т,  послуг)  ¤к  на  територ≥њ ”крањни,  так ≥ за њњ
межами.
     “ому придбанн¤  суб'Їктами  п≥дприЇмницькоњ  д≥¤льност≥,  ¤к≥
перейшли на спрощену систему оподаткуванн¤  (незалежно  в≥д  того,
зареЇстрований такий суб'Їкт ¤к платник ѕƒ¬ чи н≥),  товар≥в ¤к на
територ≥њ  ”крањни,  так  ≥  при  њх  ввезенн≥  ≥з-за  меж  митноњ
територ≥њ    ”крањни,    зд≥йснюЇтьс¤    в   загальному   пор¤дку,
встановленому дл¤ вс≥х суб'Їкт≥в господарськоњ д≥¤льност≥.
     —л≥д зазначити,    що    ¬ищий    арб≥тражний   суд   ”крањни
≥нформац≥йним листом в≥д 20.04.2001 р.  N 01-8/480 
"ѕро де¤к≥ питанн¤  практики  застосуванн¤  окремих  норм  чинного
законодавства   у   вир≥шенн≥   спор≥в"  стосовно  питанн¤  сплати
суб'Їктами,  котр≥  сплачують  Їдиний  податок   за   ставкою   10
в≥дсотк≥в,  ѕƒ¬ з операц≥й ввезенн¤ (пересиланн¤) товар≥в на митну
територ≥ю ”крањни,  пов≥домив арб≥тражним  судам  ”крањни,  що  за
зм≥стом    ”казу    передбачено    зв≥льненн¤   суб'Їкт≥в   малого
п≥дприЇмництва в≥д сплати ѕƒ¬ лише з операц≥й реал≥зац≥њ продукц≥њ
(товар≥в,  роб≥т,  послуг), а не з операц≥й ввезенн¤ (пересиланн¤)
товар≥в на митну територ≥ю ”крањни, тому такий податок сплачуЇтьс¤
цими  суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ на загальних п≥дставах
в≥дпов≥дно до чинного законодавства.
      р≥м того, при отриманн≥ юридичними та ф≥зичними особами, ¤к≥
сплачують  Їдиний податок (незалежно в≥д того,  зареЇстрована така
особа ¤к платник ѕƒ¬,  чи н≥), роб≥т ≥ послуг в≥д нерезидент≥в дл¤
њх  використанн¤  або споживанн¤ на митн≥й територ≥њ ”крањни,  ѕƒ¬
сплачуЇтьс¤   в≥дпов≥дно   до   «акону   в   загальному   пор¤дку,
встановленому дл¤ вс≥х суб'Їкт≥в господарськоњ д≥¤льност≥.

                             –озд≥л 7

     якщо особа,  ¤ка  Ї  суб'Їктом  малого  п≥дприЇмництва,  ≥ не
зареЇстрована ¤к платник ѕƒ¬,  з будь-¤ких причин втрачаЇ право на
застосуванн¤ спрощеноњ системи оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥,
але в≥дпов≥дно до вимог «акону п≥дпадаЇ  п≥д  визначенн¤  платника
ѕƒ¬, така особа зобов'¤зана зареЇструватис¤ ¤к платник ѕƒ¬.
     ” раз≥    нереЇстрац≥њ    прот¤гом    встановлених     д≥ючим
законодавством   строк≥в   така   особа   визначаЇтьс¤  такою,  що
ухил¤Їтьс¤   в≥д   оподаткуванн¤,   ≥   несе   визначену   «аконом
в≥дпов≥дальн≥сть.

 «аступник начальника √оловного
 управл≥нн¤ ѕƒ¬ ƒѕј ”крањни                              Ћ. осм≥на

 "ѕодатки та бухгалтерський обл≥к", N 73, вересень, 2001 р.
 



Hosted by uCoz