ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1152/6/15-1116 від 12.03.2001
Щодо деяких питань оподаткування
Державна податкова адміністрація України розглянула листи
щодо деяких питань оподаткування і повідомляє.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про бюджетну систему
України" усі розташовані на території України суб'єкти
підприємницької діяльності, незалежно від форм власності і
підпорядкування, які сплачують податки, збори та інші обов'язкові
платежі до бюджету, можуть фінансуватися з бюджету та одержувати
дотації, субсидії відповідно до програм економічного і соціального
розвитку.
За економічною структурою бюджетних видатків пунктами 3 і 7
Розділу II Додатка N 5 до Постанови Верховної Ради України від
12.07.96 за N 327/96-ВР "Про структуру бюджетної
класифікації України" передбачені такі субсидії, поточні
трансфертні виплати та капітальні трансферти суб'єктам
підприємницької діяльності:
- субсидії державним підприємствам, крім
сільськогосподарських;
- субсидії фінансовим установам;
- субсидії підприємствам і організаціям сільського
господарства;
- дотації на покриття збитків державних підприємств;
- інші субсидії;
- капітальні трансферти державним підприємствам;
- інші внутрішні капітальні трансферти.
Таким чином, в бюджеті, з метою державного регулювання цін,
можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат
підприємств і організацій певних галузей, пов'язаних з
подорожчанням сировини, матеріалів, обладнання, збільшення інших
виробничих витрат тощо.
При цьому, наприклад, в Законі України "Про захист
національного товаровиробника від субсидованого імпорту"
під терміном "субсидія" розуміється фінансова або інша
підтримка державними органами виробництва, переробки, продажу,
транспортування, експорту, споживання подібного товару, в
результаті якої суб'єкт господарсько-правових відносин країни
експорту одержує пільги (прибутки) (п. 20 ст. 1).
Пунктом 4.1 ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку
підприємств" із внесеними змінами (далі - Закон)
визначено, що валовий дохід - це загальна сума доходу платника
податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого)
протягом звітного періоду у грошовій, матеріальній або
нематеріальній формах як на території України, її континентальному
шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за її межами.
Враховуючи вищенаведене, без урахування компенсацій
(субсидій, дотацій), що надаються суб'єктам господарської
діяльності у зв'язку з державним регулюванням цін, неможливе
правильне визначення прибутку - об'єкта оподаткування підприємств
(платників податку).
Відповідно до підпункту 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону
доходи з інших джерел та від позареалізаційних
операцій включаються до складу валового доходу.
Під позареалізаційними операціями, у відповідності до п. 8
Правил застосування Закону України "Про оподаткування прибутку
підприємств", затвердженого Постановою Верховної Ради України від
27.06.95 за N 247/95-ВР, слід розуміти діяльність
підприємства, що безпосередньо не пов'язана з реалізацією
продукції (робіт, послуг) та іншого майна, включаючи основні
фонди, і нематеріальні активи, продукцію допоміжного і
обслуговуючого виробництва.
Таким чином, доход платника податку, одержаний ним з бюджету
у вигляді дотацій, субсидій в цілях державного регулювання цін,
вважається доходом від позареалізаційних операцій і включається з
метою оподаткування до складу його валових доходів. Вказаний дохід
платника податку відображається в рядку 4 Декларації про прибуток
підприємства і в рядку 4.1 Додатка Г до неї.
Відповідно до підпункту 11.3.5 п. 11.3 ст. 11 Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств" датою
збільшення валового доходу в разі продажу товарів (робіт, послуг)
з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата надходження таких
коштів на розрахунковий рахунок платника податку або дата
отримання відповідної компенсації у будь-якому іншому вигляді,
включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його
зобов'язаннями перед таким бюджетом.
Таким чином, датою виникнення валових доходів в частині
компенсації вартості товарів (робіт, послуг) бюджетними коштами, є
дата фактичного перерахування бюджетних коштів на рахунок цього
підприємства або надання компенсації у іншому вигляді.
Що стосується питання врахування збитків, отриманих у 1996
році, у наступних звітних (податкових) періодах, то враховуючи, що
Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств",
який діяв до 1 липня 1997 року, перенесення
балансових збитків на наступні податкові періоди було передбачено
лише для новостворених підприємств, а п. 22.2 Закону України "Про
оподаткування прибутку підприємств" (в редакції
Закону України від 22 травня 1997 року за N 283/97-ВР
передбачено, що до складу валових витрат у порядку,
передбаченому статтею 6 цього Закону, включаються лише балансові
збитки платників податку, що виникли за результатами господарської
діяльності з 1 січня 1997 року до моменту набрання чинності цим
Законом, то підприємство не має права на перенесення збитків,
отриманих у 1996 році, на наступні податкові періоди.
Заступник Голови ДПА України Г.Оперенко
"Налоговый, банковский, таможенный
КОНСУЛЬТАНТ",
N 27, 2 липня 2001 р.
|