ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 4586/7/16-1217-20 від 09.04.2001
ДПА України розглянула лист щодо повноти віднесення до
податкового кредиту сум ПДВ, сплачених (нарахованих) у зв'язку з
придбанням товарів (робіт, послуг), які використовуються в
операціях з продажу комунальних послуг, що оплачуються по тарифу,
і повідомляє таке.
Діючим законодавством встановлено окремий порядок оплати
вартості житлово-комунальних послуг. Перша частина складається з
тарифу на оплату таких послуг, який сплачується населенням, а
друга частина - з дотації з бюджету на покриття збитків від
продажу послуг по тарифу. Оплата вартості комунальних послуг,
наданих населенню за тарифом, може здійснюватися в два етапи:
оплата безпосередньо населенням та оплата за рахунок бюджетних
субсидій, наданих в межах тарифу.
Оскільки п. 4.1 ст. 4 Закону України від 03.04.97 р.
N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість"
визначено, що база оподаткування операцій з продажу товарів
(робіт, послуг) визначається виходячи з їх договірної вартості,
визначеної за вільними або регульованими цінами (тарифами), а
житлово-комунальні послуги на даний час підлягають державному
регулюванню та реалізуються за встановленими тарифами, то базою
оподаткування таких послуг є встановлений тариф.
Враховуючи те, що частка плати за житлово-комунальні послуги
у сукупному доході громадянина визначається виходячи із розміру
тарифу, затвердженого з урахуванням ПДВ, то і розмір субсидії,
отриманої у вигляді вищезазначеної різниці, містить в собі ПДВ.
Таким чином, ці кошти (субсидії) разом з коштами, сплаченими
безпосередньо кожним одержувачем субсидії, включаються до об'єкта
оподаткування, базою якого є тариф. У разі відшкодування з
місцевого бюджету частини тарифу, встановленого органами
виконавчої влади, що не сплачено населенням у зв'язку з отриманням
будь-яких категорій пільг та субсидій по оплаті
житлово-комунальних послуг, то такі відшкодування, як складові
частини регульованого тарифу, включаються до об'єкта
оподаткування, базою якого є тариф.
Крім бюджетних субсидій і дотацій для пільгових категорій
населення, житлово-комунальні підприємства отримують з бюджету
дотації на покриття від'ємної різниці, яка склалася між витратами
на виготовлення (придбання) комунальних послуг і доходами від їх
продажу населенню за встановленими тарифами. Така бюджетна дотація
підпадає під дію пп. 3.2.7 ст. 3 Закону України від 03.04.97 р.
N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість" і не є
об'єктом оподаткування ПДВ.
А тому бюджетні кошти, що надійшли в зв'язку з компенсацією
вартості житлово-комунальних послуг понад встановленого місцевими
органами виконавчої влади тарифу, не підпадають під об'єкт
оподаткування ПДВ. При цьому у відповідності до норм п. п. 7.4.1,
7.4.2, 7.4.3 ст. 7 Закону платник податку, який
здійснює операції з продажу товарів (робіт, послуг), що звільнені
від оподаткування або не ї об'єктом оподаткування згідно зі ст. 3
та ст. 5 цього Закону, повинен суми податку, сплачені (нараховані)
у зв'язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких
відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та
основних фондів і нематеріальних активів, що підлягають
амортизації, відносити відповідно до складу валових витрат
виробництва (обігу) та на збільшення вартості основних фондів і
нематеріальних активів, і до податкового кредиту не включаються. У
разі коли товари (роботи, послуги), що виготовлені та/або
придбані, частково використовуються в оподатковуваних операціях, а
частково - ні, до суми податкового кредиту включається та частка
сплаченого (нарахованого) податку при їх виготовленні або
придбанні, яка відповідає частці використання таких товарів
(робіт, послуг) в оподатковуваних операціях звітного періоду.
А тому право податкового кредиту житлово-комунальні
господарства по придбаних товарах (роботах, послугах) мають лише в
частині, яка відповідає частці використання таких придбаних
товарів (робіт, послуг) в оподатковуваних операціях, тобто частці
пропорційно затвердженого тарифу.
Заступник Голови Г.Оперенко
"Бухгалтерія",
N 26/1, 25 червня 2001 р.
|