ƒ≈–∆ј¬Ќј ѕќƒј“ ќ¬ј јƒћ≤Ќ≤—“–ј÷≤я ” –јѓЌ»
Ћ » — “
N 6153/7/15-1317 в≥д 15.05.2001
ѕро застосуванн¤ ћетодичних рекомендац≥й
по адм≥н≥струванню Їдиного податку
ƒержавна податкова адм≥н≥страц≥¤ ”крањни надсилаЇ до в≥дома
та врахуванн¤ в робот≥ ћетодичн≥ рекомендац≥њ по адм≥н≥струванню
Їдиного податку, ¤к≥ розроблено зг≥дно з нормами ”казу ѕрезидента
”крањни в≥д 03.07.98 N 727/98 "ѕро спрощену систему
оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥ суб'Їкт≥в малого
п≥дприЇмництва" (в редакц≥њ в≥д 28.06.99 р. N 746/99,
«акону ”крањни в≥д 21.12.2000 N 2181-III "ѕро пор¤док
погашенн¤ зобов'¤зань платник≥в податк≥в перед державними
ц≥льовими фондами".
ƒовед≥ть зазначене до в≥дома та кер≥вництва в робот≥
п≥дв≥домчим державним податковим органам.
«аступник √олови √.ћ.ќперенко
ƒодаток
ћетодичн≥ рекомендац≥њ
по адм≥н≥струванню Їдиного податку, що сплачуЇтьс¤
суб'Їктами малого п≥дприЇмництва - юридичними
особами при застосуванн≥ спрощеноњ системи
оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥
I. «агальн≥ положенн¤
«г≥дно ≥з ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 03.07.98 N 727/98
"ѕро спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та
зв≥тност≥ суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва" (в редакц≥њ в≥д
28.06.99 р. N 746/99 з 1 с≥чн¤ 1999 року запроваджено
спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥, зокрема дл¤
суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва - юридичних ос≥б будь-¤коњ
орган≥зац≥йно-правовоњ форми та форми власност≥, в ¤ких за р≥к
середньообл≥кова чисельн≥сть працюючих не перевищуЇ 50 ос≥б, ≥
обс¤г виручки ¤ких в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (товар≥в, роб≥т,
послуг) за р≥к не перевищуЇ 1 млн. гривень.
—прощена система оподаткуванн¤ обл≥ку та зв≥тност≥ не
поширюЇтьс¤ на суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва, визначених статтею
7 ”казу та частиною другого статт≥ 2 «акону ”крањни в≥д
19.10.2000 N 2063-III "ѕро державну п≥дтримку малого
п≥дприЇмництва" (дал≥ - «акон).
ќск≥льки вказаний «акон визначаЇ правов≥ засади державноњ
п≥дтримки суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва, то статтею 1 визначено,
¤к≥ суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ в≥днос¤тьс¤ до категор≥њ
суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва.
«окрема це юридичн≥ особи - суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ будь-¤коњ орган≥зац≥йно-правовоњ форми та форми
власност≥, в ¤ких середньообл≥кова чисельн≥сть працюючих за
зв≥тний пер≥од (календарний р≥к) не перевищуЇ 50 ос≥б та обс¤г
р≥чного валового доходу не перевищуЇ 500000 Ївро.
“обто, ≥з визначених статтею 1 «акону суб'Їкт≥в
п≥дприЇмництва на спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та
зв≥тност≥ з≥ сплатою Їдиного податку можуть перейти т≥ суб'Їкти
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ - юридичн≥ особи, ¤к≥ в≥дпов≥дають
вимогам ”казу.
ѕри переход≥ суб'Їкта малого п≥дприЇмництва на спрощену
систему оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥, сл≥д враховувати
частки учасник≥в та засновник≥в у його статутному фонд≥.
” раз≥, ¤кщо у статутному фонд≥ такого суб'Їкта малого
п≥дприЇмництва частки учасник≥в та засновник≥в, ¤к≥ не Ї
суб'Їктами малого п≥дприЇмництва, перевищують 25 в≥дсотк≥в, то
такий суб'Їкт малого п≥дприЇмництва не може застосовувати спрощену
систему оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥ з≥ сплатою Їдиного
податку.
якщо учасники та засновники Ї суб'Їктами малого
п≥дприЇмництва, то вони повинн≥ в≥дпов≥дати вимогам статт≥ 1
«акону. “обто, середньообл≥кова чисельн≥сть працюючих
за зв≥тний пер≥од (календарний р≥к) не повинна перевищувати 50
ос≥б та обс¤г р≥чного валового доходу не повинен перевищувати
500000 Ївро.
¬раховуючи роз'¤сненн¤ ƒержавного ком≥тету з питань
регул¤торноњ пол≥тики та п≥дприЇмництва, ¤к основного розробника
”казу, п≥дприЇмства з державною та комунальною формою власност≥
можуть застосовувати спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та
зв≥тност≥ з≥ сплатою Їдиного податку у раз≥, ¤кщо так≥
п≥дприЇмства зареЇстрован≥, ¤к суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
у пор¤дку, встановленому законодавством ≥ Ї платниками податк≥в та
збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в), на загальн≥й систем≥ оподаткуванн¤
в≥дпов≥дають вимогам ”казу щодо середньообл≥ковоњ чисельност≥
працюючих, обс¤гу виручки в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (товар≥в,
роб≥т, послуг) та за умови сплати вс≥х установлених податк≥в,
збор≥в та обов'¤зкових платеж≥в.
ƒл¤ переходу на спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та
зв≥тност≥ суб'Їкт малого п≥дприЇмництва зг≥дно з ”казом подаЇ
письмову за¤ву до органу державноњ податковоњ служби за м≥сцем
державноњ реЇстрац≥њ, в ¤к≥й обов'¤зково зазначаЇ, ¤ку ставку
Їдиного податку ним обрано - 6 чи 10 в≥дсотк≥в в≥д суми виручки
в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (товар≥в, роб≥т, послуг).
«а¤ва подаЇтьс¤ не п≥зн≥ше н≥ж за 15 дн≥в до початку
наступного зв≥тного податкового пер≥оду (кварталу) за умови сплати
вс≥х установлених податк≥в та обов'¤зкових платеж≥в за попередн≥й
зв≥тний (податковий) пер≥од.
ќрган державноњ податковоњ служби зобов'¤заний прот¤гом
дес¤ти робочих дн≥в видати —в≥доцтво про право сплати Їдиного
податку або надати письмову мотивовану в≥дмову.
–≥шенн¤ про перех≥д на спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку
та зв≥тност≥ може бути прийн¤те не б≥льше одного разу за
календарний р≥к.
¬≥дпов≥дно до зазначеного ”казу суб'Їкти малого
п≥дприЇмництва, ¤к≥ перейшли на спрощену систему оподаткуванн¤,
обл≥ку та зв≥тност≥ з≥ сплатою Їдиного податку зв≥льн¤ютьс¤ в≥д
сплати р¤ду податк≥в ≥ збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в),
передбачених статтею 6 ”казу.
¬≥дмову в≥д застосуванн¤ спрощеноњ системи оподаткуванн¤,
обл≥ку та зв≥тност≥ ≥ поверненн¤ до загальноњ системи
оподаткуванн¤ суб'Їкти малого п≥дприЇмництва можуть зд≥йснювати з
початку наступного податкового пер≥оду (кварталу) у раз≥ поданн¤
в≥дпов≥дноњ за¤ви до органу державноњ податковоњ служби не п≥зн≥ше
н≥ж за 15 дн≥в до зак≥нченн¤ попереднього зв≥тного податкового
пер≥оду (кварталу).
ѕри порушенн≥ вимог, установлених статтею 1 цього ”казу,
платник Їдиного податку повинен перейти на загальну
систему оподаткуванн¤, починаючи з наступного зв≥тного пер≥оду
(кварталу).
II. —плата Їдиного податку
¬≥дпов≥дно до статт≥ 3 ”казу платники Їдиного
податку - юридичн≥ особи сплачують Їдиний податок щом≥с¤ц¤ не
п≥зн≥ше 20 числа наступного м≥с¤ц¤ на окремий рахунок в≥дд≥лень
ƒержавного казначейства ”крањни.
ѕлатники Їдиного податку - юридичн≥ особи ведуть податковий
обл≥к за тими податками, платниками ¤ких вони Ї зг≥дно ≥з
вищевказаним ”казом.
«а результатами господарськоњ д≥¤льност≥ за зв≥тний
податковий пер≥од (квартал) суб'Їкти малого п≥дприЇмництва -
юридичн≥ особи подають до органу державноњ податковоњ служби до 20
числа м≥с¤ц¤, що наступаЇ за зв≥тним (податковим) пер≥одом,
розрахунки про сплату Їдиного податку, акцизного збору ≥, у раз≥
обранн¤ ними Їдиного податку за ставкою 6 в≥дсотк≥в, декларац≥ю
про сплату Їдиного податку на додану варт≥сть, а також плат≥жн≥
дорученн¤ про сплату Їдиного податку за зв≥тний пер≥од з позначкою
банку про зарахуванн¤ кошт≥в.
—уб'Їкт малого п≥дприЇмництва - юридична особа зобов'¤заний
вести книгу обл≥ку доход≥в ≥ витрат ≥ касову книгу.
III. ¬изначенн¤ бази оподаткуванн¤ Їдиним податком
¬≥дпов≥дно до пункту 1 ”казу виручкою в≥д
реал≥зац≥њ продукц≥њ (товар≥в, роб≥т, послуг) вважаЇтьс¤ сума,
фактично отримана суб'Їктом п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ на
розрахунковий рахунок або (та) в касу за зд≥йсненн¤ операц≥й з
продажу продукц≥њ (товар≥в, роб≥т, послуг).
“обто, на в≥дм≥ну в≥д методу нарахуванн¤, по ¤кому
визначалась виручка в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (товар≥в, роб≥т,
послуг), передбачена ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 03.07.98
N 727/98 "ѕро спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та
зв≥тност≥ суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва", застосовуЇтьс¤ касовий
метод обчисленн¤ виручки, при ¤кому враховуютьс¤ вс≥ надходженн¤
кошт≥в на розрахунковий рахунок або в касу.
р≥м того, зг≥дно з ѕор¤дком веденн¤ ниги обл≥ку доход≥в ≥
витрат суб'Їкта малого п≥дприЇмництва - юридичноњ особи, ¤ка
застосовуЇ спрощену систему оподаткуванн¤, обл≥ку та зв≥тност≥,
затвердженим наказом ƒѕј ”крањни в≥д 12.10.99 N 554
та зареЇстрованим у ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 19.10.99 за
N 713/4006, в доходн≥й частин≥ в≥дображаютьс¤ вс≥ надходженн¤,
отриман≥ на розрахунковий рахунок та в касу суб'Їктом малого
п≥дприЇмництва в≥д продажу продукц≥њ (товар≥в, роб≥т, послуг),
майна, включаючи основн≥ фонди, ¤к≥ належать суб'Їкту малого
п≥дприЇмництва й реал≥зован≥ у зв≥тному (податковому) пер≥од≥,
позареал≥зац≥йн≥ доходи та виручка в≥д ≥ншоњ реал≥зац≥њ.
“акож, ѕоложенн¤м про спрощену форму бухгалтерського обл≥ку
суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва, затвердженого наказом
ћ≥н≥стерства ф≥нанс≥в ”крањни в≥д 30.09.98 N 196 (≥з
зм≥нами ≥ доповненн¤ми), передбачено, що виручка в≥д реал≥зац≥њ
продукц≥њ (дох≥д) в≥дображаЇтьс¤ за варт≥стю в≥дпущеноњ
(в≥двантаженоњ) покупц¤м готовоњ продукц≥њ, товар≥в, ≥нших
матер≥альних ц≥нностей, виконаних роб≥т, наданих послуг за
кредитом рахунку 70 "ƒоходи в≥д реал≥зац≥њ".
ѕоложенн¤м (стандартом) бухгалтерського обл≥ку 25 "‘≥нансовий
зв≥т суб'Їкта малого п≥дприЇмництва", затвердженим наказом
ћ≥н≥стерства ф≥нанс≥в ”крањни в≥д 25.02.2000 N 39,
також визначено, що у статт≥ "ƒох≥д (виручка) в≥д реал≥зац≥њ
продукц≥њ (товар≥в, роб≥т, послуг)" в≥дображаЇтьс¤ загальний дох≥д
(виручка) в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ, товар≥в, роб≥т ≥ послуг.
р≥м того, в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ (стандарту)
бухгалтерського обл≥ку 15 "ƒох≥д" визнан≥ доходи
класиф≥куютьс¤ в бухгалтерському обл≥ку за такими групами:
а) дох≥д (виручка) в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (товар≥в, роб≥т,
послуг);
б) ≥нш≥ операц≥йн≥ доходи;
в) ф≥нансов≥ доходи;
г) ≥нш≥ доходи;
д) надзвичайн≥ доходи.
“аким чином, дл¤ оподаткуванн¤ Їдиним податком суб'Їкт малого
п≥дприЇмництва повинен враховувати вс≥ кошти, отриман≥ на
розрахунковий рахунок та в касу в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (товар≥в,
роб≥т, послуг), суми позареал≥зац≥йних доход≥в та виручки в≥д
≥ншоњ реал≥зац≥њ.
” раз≥ ви¤вленн¤ у платник≥в Їдиного податку проведенн¤
бартерних угод, необх≥дно перевести таких платник≥в на загальну
систему оподаткуванн¤ з наступного зв≥тного пер≥оду (кварталу).
ѕри цьому сума бартерноњ угоди оподатковуЇтьс¤ зг≥дно ≥з «аконом
”крањни в≥д 22.05.97 N 283/97-¬– "ѕро оподаткуванн¤
прибутку п≥дприЇмств" (≥з зм≥нами ≥ доповненн¤ми).
ѕлатник Їдиного податку, ¤кий отримав суму авансу в≥д
укладеноњ угоди ≥ сплатив в≥дпов≥дну суму Їдиного податку, при
переход≥ на загальну систему оподаткуванн¤ повинен включити
вказану суму авансу до валового доходу та подати за¤ву до органу
державноњ податковоњ служби про зменшенн¤ загальноњ суми Їдиного
податку на суму податку, нарахованого на суму авансу.
IV. Ќарахуванн¤ пен≥
«а порушенн¤ терм≥н≥в сплати або неповноњ сплати сум Їдиного
податку, в≥дпов≥дно до пункту 3.7 ≤нструкц≥њ про пор¤док
нарахуванн¤ та погашенн¤ пен≥, затвердженоњ наказом ƒѕј ”крањни
в≥д 01.03.2001 N 77 та затвердженоњ в ћ≥н≥стерств≥
юстиц≥њ 16.03.2001 за N 240/5431, на суму податкового боргу
нараховуЇтьс¤ пен¤ (включаючи суму штрафних санкц≥й за њх
на¤вност≥) ≥з розрахунку 120 в≥дсотк≥в р≥чних обл≥ковоњ ставки
Ќац≥онального банку ”крањни, д≥ючоњ на день виникненн¤ такого
податкового боргу або на день його (його частини) погашенн¤, при
цьому дл¤ розрахунку використовуЇтьс¤ б≥льша ≥з зазначених ставок.
–озрахунок пен≥ зд≥йснюЇтьс¤ на дату погашенн¤ суми податкового
боргу (частини податкового боргу) за кожний календарний день
простроченн¤ платежу, включаючи день такого погашенн¤.
якщо строк сплати податкового зобов'¤занн¤ зб≥гаЇтьс¤ з
вих≥дним (св¤тковим) днем, то останн≥м днем граничного строку
сплати Їдиного податку вважаЇтьс¤ перший робочий день п≥сл¤
вих≥дного (св¤ткового) дн¤.
V. ѕрик≥нцев≥ положенн¤
—уб'Їкти малого п≥дприЇмництва несуть в≥дпов≥дальн≥сть за
правильн≥сть обчисленн¤, своЇчасн≥сть поданн¤ розрахунк≥в та
сплату сум Їдиного податку зг≥дно ≥з законодавством ”крањни.
Ќачальник √оловного управл≥нн¤ ј.ћ.∆еребних
"√оловЅух", N 23, 11.06.2001 р.
|