ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
N 4588/7/16-1217-26 від 09.04.2001
Про податок на додану вартість
Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо
податку на додану вартість і повідомляє наступне.
Діючим законодавством встановлено окремий порядок оплати
вартості житлово-комунальних послуг. Перша частина складається з
тарифу на оплату таких послуг, який сплачується населенням, а
друга частина - з дотації з бюджету на покриття збитків від
продажу послуг по тарифу. Оплата вартості комунальних послуг,
наданих населенню за тарифом, може здійснюватися в два етапи:
оплата безпосередньо населенням та оплата за рахунок бюджетних
субсидій, наданих в межах тарифу.
Оскільки пунктом 4.1 статті 4 Закону України від 03.04.97 за
N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість"
визначено, що база оподаткування операцій з продажу товарів
(робіт, послуг) визначається виходячи з їх договірної вартості,
визначеної за вільними або регульованими цінами (тарифами), а
житлово-комунальні послуги на даний час підлягають державному
регулюванню та реалізуються за встановленими тарифами, то базою
оподаткування таких послуг є встановлений тариф.
Враховуючи те, що частка плати за житлово-комунальні послуги
у сукупному доході громадянина визначається виходячи із розміру
тарифу, затвердженого з урахуванням податку на додану вартість, то
і розмір субсидії, отриманої у вигляді вищезазначеної різниці,
містить в собі податок на додану вартість. Таким чином, ці кошти
(субсидії) разом з коштами, сплаченими безпосередньо кожним
одержувачем субсидії, включаються до об'єкта оподаткування, базою
якого є тариф.
У разі відшкодування з місцевого бюджету частини тарифу,
встановленого органами виконавчої влади, що не сплачено населенням
у зв'язку з отриманням будь-яких категорій пільг та субсидій по
оплаті житлово-комунальних послуг, то такі відшкодування як
складові частини регульованого тарифу включаються до об'єкта
оподаткування, базою якого є тариф.
Крім бюджетних субсидій і дотацій для пільгових категорій
населення житлово-комунальні підприємства з бюджету дотації на
покриття від'ємної різниці, яка склалася між витратами на
виготовлення (придбання) комунальних послуг і доходами від їх
продажу населенню за встановленими тарифами. Така бюджетна дотація
підпадає під дію підпункту 3.2.7 статті 3 Закону України від
03.04.97 за N 168/97-ВР "Про податок на додану
вартість" і не є об'єктом оподаткування податком на додану
вартість.
А тому, бюджетні кошти, що надійшли в зв'язку з компенсацією
вартості житлово-комунальних послуг понад встановлений місцевими
органами виконавчої влади тариф, не підпадають під об'єкт
оподаткування податком на додану вартість. При цьому у
відповідності до норм підпунктів 7.4.1, 7.4.2, 7.4.3 статті 7
Закону платник податку, який здійснює операції з продажу товарів
(робіт, послуг), що звільнені від оподаткування або не є об'єктом
оподаткування згідно зі статтями 3 та 5 цього Закону, повинен суми
податку, сплачені (нараховані) у зв'язку з придбанням товарів
(робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових
витрат виробництва (обігу) та основних фондів і нематеріальних
активів, що підлягають амортизації, відносити відповідно до складу
валових витрат виробництва (обігу) та на збільшення вартості
основних фондів і нематеріальних активів і до податкового кредиту
не включаються.
У разі коли товари (роботи, послуги), що виготовлені та/або
придбані, частково використовуються в оподатковуваних операціях, а
частково ні, до суми податкового кредиту включається та частка
сплаченого (нарахованого) податку при їх виготовленні або
придбанні, яка відповідає частці використання таких товарів
(робіт, послуг) в оподатковуваних операціях звітного періоду.
А тому, право податкового кредиту житлово-комунальні
господарства по придбаних товарах (роботах, послугах) мають лише в
частині, яка відповідає частці використання таких придбаних
товарів (робіт, послуг) в оподатковуваних операціях, тобто частці
пропорційно затвердженого тарифу.
Заступник Голови ДПА України Г.Оперенко
"Налоговый, банковский, таможенный Консультант", N 20, 07.05.2001
|