‘ќЌƒ ƒ≈–∆ј¬Ќќ√ќ ћј…Ќј ” –јѓЌ»
ќ Ќ ÷ ≈ ѕ ÷ ≤ я
N 781 в≥д 04.05.2001
«атверджено
наказом ‘онду державного майна ”крањни
в≥д 4 травн¤ 2001 р. N 781
онцепц≥¤
корпоративно-див≥дендноњ пол≥тики держави
(¬ит¤г)
I. «агальн≥ положенн¤
÷¤ онцепц≥¤ розроблена на виконанн¤ дорученн¤ ѕрезидента
”крањни в≥д 20.12.2000 N 1-14/1605 щодо корпоративно-див≥дендноњ
пол≥тики держави ≥ враховуЇ диференц≥йований п≥дх≥д до напр¤м≥в
використанн¤ прибутку ≥ визначенн¤ розм≥ру див≥денд≥в виход¤чи з
ф≥нансових можливостей та ≥нвестиц≥йних потреб п≥дприЇмств ≥
необх≥дност≥ поповненн¤ дох≥дноњ частини ƒержавного бюджету
”крањни, питанн¤ додатковоњ ем≥с≥њ, котируванн¤ акц≥й на б≥ржах,
використанн¤ акц≥й та обл≥гац≥й дл¤ зб≥льшенн¤ фонд≥в акц≥онерних
товариств з корпоративними правами держави.
ћетою розробленн¤ ц≥Їњ онцепц≥њ Ї впровадженн¤ механ≥зм≥в
плануванн¤ ф≥нансових результат≥в д≥¤льност≥ акц≥онерних
товариств, встановленн¤ ч≥ткоњ та прозороњ системи визначенн¤
частини прибутку, що спр¤мовуЇтьс¤ на виплату див≥денд≥в.
«астосуванн¤ системи плануванн¤ ф≥нансового результату дасть
змогу:
п≥двищити прогнозован≥сть неподаткових (див≥дендних) доход≥в
ƒержавного бюджету ”крањни;
забезпечити контроль за використанн¤м кошт≥в акц≥онерних
товариств, ¤к≥ безпосередньо не впливають на зб≥льшенн¤ випуску
продукц≥њ та розвиток виробництва (непродуктивн≥ витрати), а також
за витратами, визначеними ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 16.11.2000
N 1242/2000 "ѕро додатков≥ заходи щодо посиленн¤
боротьби з корупц≥Їю, ≥ншими протиправними д≥¤ми в
соц≥ально-економ≥чн≥й сфер≥ та забезпеченн¤ економного витрачанн¤
державних кошт≥в".
ƒиференц≥йований п≥дх≥д до визначенн¤ частини прибутку, що
спр¤мовуЇтьс¤ на виплату див≥денд≥в, дасть змогу забезпечити
≥нвестиц≥йн≥ потреби шл¤хом ре≥нвестуванн¤ прибутку господарських
товариств, ¤к≥ беруть участь у реал≥зац≥њ ур¤дових програм
п≥дтримки галузей або рег≥он≥в.
ѕоложенн¤ онцепц≥њ поширюютьс¤:
на акц≥онерн≥ товариства, що пройшли стад≥ю корпоратизац≥њ,
але по ¤ких ще не прийн¤то р≥шенн¤ про приватизац≥ю;
акц≥онерн≥ товариства, що знаход¤тьс¤ у стад≥њ приватизац≥њ
та де держава маЇ вир≥шальний вплив на р≥шенн¤, ¤к≥ в≥днос¤тьс¤ до
компетенц≥њ вищого органу акц≥онерного товариства;
акц≥онерн≥ товариства, що вход¤ть до складу холдингових
компан≥й, державних акц≥онерних компан≥й, державних холдингових
компан≥й, л≥зингових компан≥й за умови:
- частка, що належить холдингов≥й компан≥њ, державн≥й
акц≥онерн≥й компан≥њ, державн≥й холдингов≥й компан≥њ, л≥зингов≥й
компан≥њ у статутному фонд≥ акц≥онерного товариства, даЇ змогу
зд≥йснювати вир≥шальний вплив на р≥шенн¤, ¤к≥ в≥днос¤тьс¤ до
компетенц≥њ вищого органу акц≥онерного товариства;
- частка, що належить держав≥ в статутному фонд≥ холдинговоњ
компан≥њ, державноњ акц≥онерноњ компан≥њ, державноњ холдинговоњ
компан≥њ, л≥зинговоњ компан≥њ, даЇ змогу держав≥ зд≥йснювати
вир≥шальний вплив на р≥шенн¤, ¤к≥ в≥днос¤тьс¤ до компетенц≥њ њх
вищого органу.
II. —истема плануванн¤ (прогнозуванн¤) розм≥ру чистого
прибутку (прибутку до розпод≥лу) та контролю за його
дос¤гненн¤м
¬≥дпов≥дно до п.4 ст.20 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в
”крањн≥" та повноважень, що належать до компетенц≥њ
загальних збор≥в акц≥онер≥в, запроваджуЇтьс¤ механ≥зм складанн¤
щор≥чних ф≥нансових план≥в акц≥онерних товариств. ƒл¤ цього
потр≥бно:
1. «обов'¤зати правл≥нн¤ розробити та подати на затвердженн¤
до органу господарського товариства, ¤кий маЇ повноваженн¤ на
затвердженн¤ план≥в товариства, ф≥нансовий план на поточний р≥к (з
поквартальною його детал≥зац≥Їю) у пор¤дку та за формою,
визначеною ‘ондом державного майна ”крањни.
2. ”становити так≥ вимоги до ф≥нансового плану:
2.1. ‘≥нансовий план маЇ забезпечувати отриманн¤ чистого
прибутку.
2.2. –озм≥р чистого прибутку не може бути меншим в≥д фактично
дос¤гнутого показника минулого року та повинен забезпечувати
значенн¤ показника рентабельност≥ власного кап≥талу Rвл. к,
затвердженого р≥шенн¤м ‘онду державного майна ”крањни за
погодженн¤м з аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни дл¤ господарських
товариств в≥дпов≥дноњ галуз≥ або рег≥ону,
Rвл. к = чистий прибуток/середньор≥чний розм≥р власного кап≥талу.
3. «обов'¤зати в≥дпов≥дального представника держави в органах
управл≥нн¤ або органи, ¤ким передано повноваженн¤ з управл≥нн¤
державними корпоративними правами, або ≥нш≥ органи виконавчоњ
влади, ¤к≥ мають д≥юч≥ контракти з головами правл≥нь акц≥онерних
товариств, контролювати виконанн¤ ф≥нансового плану. Ќевиконанн¤
ф≥нансового плану прот¤гом двох квартал≥в посп≥ль без особливих
причин (≥стотне скороченн¤ ринк≥в збуту, на що не може вплинути
кер≥вництво акц≥онерного товариства, форс-мажорн≥ обставини) Ї
п≥дставою дл¤ роз≥рванн¤ контракту з головою правл≥нн¤
акц≥онерного товариства.
4. «обов'¤зати правл≥нн¤ товариства в≥дпов≥дно до визначеного
ф≥нансовим планом розм≥ру чистого прибутку та запланованоњ частки
прибутку, що спр¤мовуЇтьс¤ на виплату див≥денд≥в:
створити фонд виплати див≥денд≥в, тобто закумулювати на
спец≥альному рахунку в банк≥вськ≥й установ≥ грошов≥ кошти,
необх≥дн≥ дл¤ виплати див≥денд≥в, ¤кщо ≥нший пор¤док виплати
див≥денд≥в не затверджений вищим органом акц≥онерного товариства;
перерахувати див≥денди до ƒержавного бюджету ”крањни в
30-денний терм≥н п≥сл¤ проведенн¤ загальних збор≥в.
III. ¬изначенн¤ частки прибутку, що спр¤мовуЇтьс¤
на виплату див≥денд≥в
1. ўор≥чно, п≥сл¤ отриманн¤ ф≥нансовоњ зв≥тност≥ за 9 м≥с.
поточного року ‘онд державного майна ”крањни на п≥дстав≥ анал≥зу
ф≥нансових результат≥в поточного та минулого рок≥в, з урахуванн¤м
пропозиц≥й орган≥в виконавчоњ влади, ¤ким передано управл≥нн¤
державними корпоративними правами, ф≥нансових можливостей та
≥нвестиц≥йних потреб п≥дприЇмств, необх≥дност≥ поповненн¤ дох≥дноњ
частини ƒержавного бюджету ”крањни, ур¤дових програм п≥дтримки
галузей або рег≥он≥в розробл¤Ї та подаЇ на погодженн¤ до аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни базов≥ нормативи частки прибутку, що
спр¤мовуютьс¤ на виплату див≥денд≥в у плановому роц≥.
«азначен≥ базов≥ нормативи встановлюютьс¤ по галуз¤х або
рег≥онах.
2. ‘онд державного майна ”крањни залежно в≥д стану виконанн¤
завдань, установлених на поточний р≥к «аконом ”крањни "ѕро
ƒержавний бюджет ”крањни", та ф≥нансових можливостей товариств
може зд≥йснювати коригуванн¤ частки прибутку, що спр¤мовуЇтьс¤ на
виплату див≥денд≥в у в≥дпов≥дному роц≥, але не б≥льше н≥ж на 10%
в≥д установленоњ.
3. ” зв'¤зку з тим, що ф≥нансов≥ плани не були затверджен≥
загальними зборами акц≥онер≥в у 2000 роц≥, нормативи в≥драхувань
в≥д чистого прибутку до фонду див≥денд≥в за результатами
господарськоњ д≥¤льност≥ за цей р≥к встановлюютьс¤ органом
управл≥нн¤ державними корпоративними правами на загальних зборах
акц≥онер≥в залежно в≥д розм≥ру прибутку до оподаткуванн¤, а саме:
ф≥нансовий результат до оподаткуванн¤ (за ф≥нансовою
зв≥тн≥стю) становить менше 0,5 прибутку до оподаткуванн¤ (за
податковою зв≥тн≥стю) - 50 в≥дсотк≥в чистого прибутку до фонду
див≥денд≥в;
ф≥нансовий результат до оподаткуванн¤ (за ф≥нансовою
зв≥тн≥стю) становить в≥д 0,5 до 0,75 прибутку до оподаткуванн¤ (за
податковою зв≥тн≥стю) - 35 в≥дсотк≥в чистого прибутку до фонду
див≥денд≥в;
ф≥нансовий результат до оподаткуванн¤ (за ф≥нансовою
зв≥тн≥стю) становить в≥д 0,75 до 1,0 прибутку до оподаткуванн¤ (за
податковою зв≥тн≥стю) - 20 в≥дсотк≥в чистого прибутку до фонду
див≥денд≥в.
÷≥ нормативи можуть коригуватис¤ ‘ондом державного майна
”крањни залежно в≥д наповненн¤ ƒержавного бюджету ”крањни зг≥дно
≥з «аконом ”крањни "ѕро ƒержавний бюджет ”крањни на 2001 р≥к"
за результатами анал≥зу господарськоњ д≥¤льност≥
акц≥онерного товариства у 2000 р.
4. ¬иплата див≥денд≥в акц≥онерним товариством може
зд≥йснюватис¤ за р≥шенн¤м загальних збор≥в акц≥онер≥в:
грошовими коштами, акц≥¤ми додатковоњ ем≥с≥њ на суму
зб≥льшенн¤ вартост≥ власного кап≥талу товариства, а також
обл≥гац≥¤ми власного випуску.
5. «агальн≥ збори акц≥онер≥в з питанн¤ розпод≥лу чистого
прибутку за р≥чними результатами д≥¤льност≥ акц≥онерного
товариства, включаючи його доч≥рн≥ п≥дприЇмства, мають в≥дбутис¤
до 1 травн¤ року наступного за зв≥тним.
"ƒержавний ≥нформац≥йний бюлетень про приватизац≥ю",
N 6, червень, 2001 р.
|