√ќЋќ¬Ќ≈ ”ѕ–ј¬Ћ≤ЌЌя ƒ≈–∆ј¬Ќќѓ —Ћ”∆Ѕ» ” –јѓЌ»
N 16 в≥д 02.03.2001
«атверджено
Ќаказом √оловдержслужби
в≥д 2 березн¤ 2001 р. N 16
ћетодичн≥ рекомендац≥њ щодо застосуванн¤ ѕоложенн¤ про
проведенн¤ атестац≥њ державних службовц≥в
«агальна частина
ћетодичн≥ рекомендац≥њ розроблен≥ з метою наданн¤ допомоги в
орган≥зац≥њ проведенн¤ атестац≥њ державних службовц≥в державними
органами, установами, орган≥зац≥¤ми (дал≥ - державн≥ органи),
кер≥вн≥ прац≥вники та спец≥ал≥сти ¤ких в≥днесен≥ до категор≥й
посад державних службовц≥в.
ѕоложенн¤ про проведенн¤ атестац≥њ державних службовц≥в
затверджене постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 28 грудн¤
2000 р. за N 1922 в≥дпов≥дно до —тратег≥њ
реформуванн¤ системи державноњ служби в ”крањн≥ (”каз ѕрезидента
”крањни в≥д 14 кв≥тн¤ 2000 р. за N 599 та «аход≥в з
њњ реал≥зац≥њ (”каз ѕрезидента ”крањни в≥д 26 липн¤ 2000 р. за N
925.
ѕередбачено, що атестац≥¤ державних службовц≥в проводитьс¤
пер≥одично один раз на три роки. ѕерша атестац≥¤ в≥дпов≥дно до
цього ѕоложенн¤ проводитьс¤ у 2001 роц≥. ƒержавн≥
службовц≥, ¤к≥ не п≥дл¤гають атестац≥њ у цьому роц≥ мають
проходити атестац≥ю в наступний атестац≥йний пер≥од, тобто через
два роки на трет≥й.
ѕ≥д час атестац≥њ перев≥р¤Їтьс¤ чи в≥дпов≥даЇ займан≥й посад≥
д≥лова квал≥ф≥кац≥¤, р≥вень знань ≥ навичок, ≥нших сусп≥льно
значущих ¤костей державного службовц¤. јтестац≥¤ повинна спри¤ти
пол≥пшенню ¤к≥сного складу державних службовц≥в, њх ефективному
використанню, росту профес≥йноњ компетентност≥, п≥двищенню
квал≥ф≥кац≥њ, посиленню орган≥зованост≥, в≥дпов≥дальност≥,
дисципл≥нованост≥. јтестац≥¤ маЇ зд≥йснюватис¤ на засадах
законност≥, об'Їктивност≥, гласност≥, колег≥альност≥,
неупередженост≥. јтестац≥њ п≥дл¤гають державн≥ службовц≥ ус≥х
р≥вн≥в, у тому числ≥ й т≥, що займають посади державних службовц≥в
I та II категор≥й.
ƒержавн≥ службовц≥ I та II категор≥й переважно займають
посади кер≥вник≥в та заступник≥в кер≥вник≥в державних орган≥в, у
тому числ≥ центральних орган≥в виконавчоњ влади, обласних
виконавчоњ влади, обласних державних адм≥н≥страц≥й, ≥нших орган≥в,
призначенн¤ на ¤к≥ зд≥йснюЇтьс¤ в особливому пор¤дку,
встановленому законами ”крањни. ” зв'¤зку з цим ѕоложенн¤м
передбачено, що особливост≥ проведенн¤ атестац≥њ
таких державних службовц≥в, визначаютьс¤ органами, що призначають
њх на посади.
јтестац≥њ п≥дл¤гають також т≥ державн≥ службовц≥, ¤к≥
внасл≥док орган≥зац≥йних зм≥н (утворенн¤ нового органу на баз≥
л≥кв≥дованого, реорган≥зац≥њ органу: злитт¤, приЇднанн¤, под≥лу,
вид≥ленн¤, перетворенн¤) об≥ймають посади менше н≥ж один р≥к, при
умов≥, що њх посадов≥ обов'¤зки суттЇво не зм≥нилис¤.
ќсоби, ¤к≥ займають посади державних службовц≥в на пер≥од
в≥дпустки по ваг≥тност≥, пологах, догл¤ду за дитиною, ≥ на час
проведенн¤ атестац≥њ в≥дпрацювали на посад≥ б≥льше року, також
проход¤ть атестац≥ю у пор¤дку, встановленому цим ѕоложенн¤м.
ƒержавн≥ службовц≥, ¤к≥ працюють на посадах менше року
(прийн¤т≥ на державну службу, зайн¤ли б≥льш високу посаду,
перейшли до ≥ншого державного органу менше н≥ж р≥к тому),
атестац≥њ не п≥дл¤гають.
ќсоби, ¤к≥ зг≥дно з чинним законодавством призначаютьс¤ або
обираютьс¤ на посаду на певний терм≥н (визначений «аконом,
ѕоложенн¤м про орган), а також ваг≥тн≥ ж≥нки проход¤ть атестац≥ю
за власним бажанн¤м.
ѕоложенн¤ передбачаЇ, що у пер≥од м≥ж
атестац≥¤ми та п≥д час п≥дбитт¤ п≥дсумк≥в роботи органу за р≥к
проводитьс¤ щор≥чна оц≥нка виконанн¤ державними службовц¤ми
покладених на них завдань та обов'¤зк≥в. “ому щор≥чна оц≥нка буде
запроваджуватис¤ з наступного (2002) року. «агальн≥ методичн≥
рекомендац≥њ щодо проведенн¤ зазначених щор≥чних оц≥нок будуть
розроблен≥ √оловдержслужбою. Ќа основ≥ цих методичних рекомендац≥й
кер≥вники державних орган≥в визначать пор¤док проведенн¤ щор≥чноњ
оц≥нки з урахуванн¤м особливостей кожного державного органу.
ќрган≥зац≥¤ та проведенн¤ атестац≥њ
ѕроведенню атестац≥њ маЇ передувати п≥дготовча та
орган≥зац≥йна робота.
адров≥ служби готують пропозиц≥њ щодо складу атестац≥йних
ком≥с≥й, терм≥н≥в та граф≥к≥в проведенн¤ атестац≥њ; визначають
к≥льк≥сть та складають списки державних службовц≥в, ¤к≥ п≥дл¤гають
атестац≥њ; роз'¤снюють ц≥л≥ ≥ пор¤док проведенн¤ атестац≥њ;
провод¤ть п≥дготовку необх≥дних дл¤ атестац≥њ документ≥в:
атестац≥йний лист попередньоњ атестац≥њ та бланк атестац≥йного
листа черговоњ атестац≥њ за зразком, що затверджений постановою
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 28 грудн¤ 2000 р. за N 1922.
ўор≥чн≥ оц≥нки виконанн¤ державним службовцем
покладених на нього завдань та обов'¤зк≥в за пер≥од, що минув
п≥сл¤ попередньоњ атестац≥њ, будуть подаватис¤ до атестац≥йних
ком≥с≥й при проведенн≥ наступних атестац≥й, тобто п≥сл¤
запровадженн¤ таких оц≥нок.
ƒержавн≥ службовц≥-кер≥вники атестуютьс¤, ¤к правило,
ком≥с≥¤ми тих орган≥в, кер≥вники ¤ких призначають њх на посади та
зв≥льн¤ють з посад. –азом з тим можуть бути прийн¤т≥ ≥нш≥ р≥шенн¤.
Ќаприклад, заступник≥в гол≥в районних державних адм≥н≥страц≥й за
р≥шенн¤м гол≥в обласних, ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських
державних адм≥н≥страц≥й можуть атестувати ком≥с≥њ, створен≥
в≥дпов≥дними обласними, ињвською та —евастопольською м≥ськими
державними адм≥н≥страц≥¤ми.
” м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥¤х, за р≥шенн¤м њх гол≥в,
створюютьс¤ ком≥с≥њ дл¤ проведенн¤ атестац≥њ державних службовц≥в
апарату адм≥н≥страц≥њ та кер≥вник≥в њњ структурних п≥дрозд≥л≥в.
ƒл¤ проведенн¤ атестац≥њ ≥нших прац≥вник≥в структурних п≥дрозд≥л≥в
м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й њх кер≥вники утворюють
атестац≥йн≥ ком≥с≥њ безпосередньо у цих п≥дрозд≥лах (¤кщо не
прийн¤те ≥нше р≥шенн¤ головою державноњ адм≥н≥страц≥њ).
ƒо складу ком≥с≥й доц≥льно включати квал≥ф≥кованих
прац≥вник≥в державних орган≥в з досв≥дом роботи у в≥дпов≥дних
сферах. «алежно в≥д к≥лькост≥ державних службовц≥в, ¤к≥
п≥дл¤гають атестац≥њ, на¤вност≥ територ≥альних та п≥дпор¤дкованих
орган≥в, специф≥ки державного органу утворюютьс¤ одна чи дек≥лька
атестац≥йних ком≥с≥й, непарною чисельн≥стю (¤к правило, в≥д 5 до
11 чолов≥к).
” граф≥ках проведенн¤ атестац≥њ, ¤к правило, зазначаЇтьс¤:
назва п≥дрозд≥лу, де працюЇ державний службовець, його пр≥звище,
≥м'¤, по батьков≥, посада, дата ≥ час проведенн¤ атестац≥њ.
≥льк≥сний та персональний склад атестац≥йних ком≥с≥й,
терм≥ни, м≥сце проведенн¤ атестац≥њ, граф≥к њњ проведенн¤
затверджуютьс¤ наказом (розпор¤дженн¤м) кер≥вника державного
органу. ÷им наказом також можуть надаватис¤ в≥дпов≥дн≥ дорученн¤
≥ встановлюватис¤ дати поданн¤ необх≥дних документ≥в до
атестац≥йних ком≥с≥й.
«а р≥шенн¤м кер≥вника державного органу до роботи в ком≥с≥¤х
можуть залучатис¤ незалежн≥ експерти (науков≥ прац≥вники,
психологи, профес≥ологи, представники системи навчанн¤ державних
орган≥в та ≥нш≥ спец≥ал≥сти). ќц≥нка експертами ¤костей
державного службовц¤ не може бути дом≥нуючою, а враховуЇтьс¤ ¤к
один ≥з аргумент≥в, що характеризуЇ державного службовц¤.
ер≥вники структурних п≥дрозд≥л≥в апарату державних орган≥в
готують службову характеристику на кожного державного службовц¤,
що п≥дл¤гаЇ атестац≥њ, ≥ провод¤ть з ним сп≥вбес≥ду. Ќа кер≥вник≥в
структурних п≥дрозд≥л≥в характеристики готують заступники
кер≥вника державного органу.
ƒоц≥льно, щоб службова характеристика м≥стила:
- загальн≥ в≥домост≥ (пр≥звище, ≥м'¤, по батьков≥, посада,
стаж роботи на посад≥);
- профес≥йн≥ знанн¤, р≥вень волод≥нн¤ державною мовою, досв≥д
роботи за фахом;
- анал≥з виконанн¤ державним службовцем посадових обов'¤зк≥в,
дотриманн¤ правил повед≥нки державного службовц¤;
- д≥лов≥ ¤кост≥ (профес≥йна компетентн≥сть, в≥дпов≥дальн≥сть,
≥н≥ц≥ативн≥сть, самост≥йн≥сть в робот≥, оперативн≥сть у прийн¤тт≥
р≥шень ≥ здатн≥сть до контролю за њх реал≥зац≥Їю, вм≥нн¤
акумулювати необх≥дну ≥нформац≥ю та вид≥л¤ти найголовн≥ше,
працювати з нормативно-правовими актами, ≥ншими документами);
- особист≥ ¤кост≥ (працездатн≥сть, комун≥кабельн≥сть, вм≥нн¤
керувати п≥длеглими, вм≥нн¤ встановлювати взаЇмов≥дносини з
колегами, творчий п≥дх≥д до справи, принципов≥сть, посл≥довн≥сть
в робот≥, самокритичн≥сть);
- результативн≥сть роботи;
- п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ (види профес≥йного навчанн¤, що
проходив державний службовець або причини, з ¤ких навчанн¤ не
проводилос¤, використанн¤ одержаних знань у робот≥, здатн≥сть до
самоосв≥ти, ставленн¤ до профес≥йного навчанн¤ п≥длеглих тощо);
- можливост≥ профес≥йного ≥ службового просуванн¤ (за ¤ких
умов, на ¤ку посаду, коли);
- зауваженн¤ ≥ побажанн¤ державному службовцю, ¤кий
атестуЇтьс¤;
- висновок про в≥дпов≥дн≥сть займан≥й посад≥.
ќзнайомлюЇтьс¤ державний службовець ≥з службовою
характеристикою п≥д розпис п≥д час сп≥вбес≥ди з ним його
безпосереднього кер≥вника. ¬ ход≥ сп≥вбес≥ди повинн≥
обговорюватис¤ позитивн≥ й негативн≥ результати роботи державного
службовц¤, його слабк≥ м≥сц¤, визначатис¤ шл¤хи подоланн¤
недол≥к≥в. ѕри цьому державному службовцю маЇ бути надана
можлив≥сть задавати питанн¤, коментувати зауваженн¤ та висновки
щодо його роботи. ” раз≥ незгоди з≥ зм≥стом характеристики
державний службовець може подати до атестац≥йноњ ком≥с≥њ
в≥дпов≥дну за¤ву, зауваженн¤ чи додатков≥ в≥домост≥.
ѕроводити атестац≥ю пропонуЇтьс¤ у спец≥ально п≥дготовленому
дл¤ зас≥дань атестац≥йноњ ком≥с≥њ прим≥щенн≥. Ќе рекомендуЇтьс¤
переносити встановлений час проведенн¤ зас≥дань.
як правило, атестац≥¤ проводитьс¤ в присутност≥ державного
службовц¤ та його безпосереднього кер≥вника. –азом з тим у
випадку, коли державний службовець, ¤кий атестуЇтьс¤, не з'¤вивс¤
на зас≥данн¤ атестац≥йноњ ком≥с≥њ без поважних причин, ком≥с≥¤
може провести атестац≥ю за його в≥дсутност≥. ƒо поважних причин у
цьому випадку можна в≥днести: хворобу, в≥дпустку за с≥мейними
обставинами, в≥др¤дженн¤ тощо. ƒокументи, що п≥дтверджують
в≥дсутн≥сть державного службовц¤ на атестац≥њ, мають бути надан≥
атестац≥йн≥й ком≥с≥њ його безпосередн≥м кер≥вником.
ѕри в≥дсутност≥ безпосереднього кер≥вника на зас≥данн≥
ком≥с≥њ може бути присутн≥м його заступник або кер≥вник вищого
р≥вн¤ (наприклад, начальник управл≥нн¤ чи начальник в≥дд≥лу).
„лени атестац≥йноњ ком≥с≥њ проход¤ть атестац≥ю в першу чергу.
ѕри цьому вони не беруть участ≥ в голосуванн≥. ѕрофес≥йна етика
передбачаЇ, що на пер≥од голосуванн¤ член ком≥с≥њ, ¤кий
атестуЇтьс¤, залишаЇ прим≥щенн¤. якщо член ком≥с≥њ буде визнаний
таким, що не в≥дпов≥даЇ займан≥й посад≥, в≥н маЇ бути виведеним з≥
складу ком≥с≥њ (зам≥нений) р≥шенн¤м кер≥вника державного органу.
јтестац≥¤, а також сп≥вбес≥да перед атестац≥Їю мають
проходити в умовах доброзичливост≥, неупередженост≥, з виключенн¤м
про¤в≥в суб'Їктив≥зму.
–≥шенн¤ атестац≥йноњ ком≥с≥њ
«а результатами атестац≥њ кожного державного службовц¤
атестац≥йна ком≥с≥¤ приймаЇ одне з р≥шень, а також вносить на
розгл¤д кер≥вника державного органу рекомендац≥њ, передбачен≥
пунктами 11, 12 ѕоложенн¤ про проведенн¤ атестац≥њ.
Ќаприклад, ком≥с≥¤ може рекомендувати: удосконалити навички
використанн¤ комп'ютерноњ техн≥ки та ≥нформац≥йних технолог≥й,
п≥двищити квал≥ф≥кац≥ю з метою забезпеченн¤ ¤к≥сного виконанн¤
посадових обов'¤зк≥в певного фахового напр¤му тощо. ѕри згод≥
прац≥вника здобути так≥ знанн¤ або навички ком≥с≥¤ приймаЇ р≥шенн¤
про в≥дпов≥дн≥сть займан≥й посад≥ за певних умов (неповна службова
в≥дпов≥дн≥сть) ≥ рекомендуЇ кер≥вников≥ призначити повторне
атестуванн¤ через конкретний пер≥од, але не п≥зн≥ше н≥ж через р≥к.
” раз≥ в≥дмови державного службовц¤ виконувати дан≥ йому
рекомендац≥њ ком≥с≥¤, ¤к правило, приймаЇ р≥шенн¤ про його
нев≥дпов≥дн≥сть займан≥й посад≥.
–езультати атестац≥њ державного службовц¤ (р≥шенн¤ ≥
рекомендац≥њ) ф≥ксуютьс¤ у протокол≥ зас≥данн¤ ком≥с≥њ та
занос¤тьс¤ до атестац≥йного листа.
ѕ≥сл¤ проведенн¤ атестац≥њ державний службовець
ознайомлюЇтьс¤ ≥з зм≥стом атестац≥йного листа п≥д розпис. якщо
атестац≥¤ державного службовц¤ проводилас¤ за його в≥дсутност≥,
р≥шенн¤ ≥ рекомендац≥њ ком≥с≥њ до водить до в≥дома такого
прац≥вника безпосередн≥й кер≥вник. ” раз≥ в≥дмови в≥д п≥дпису
складаЇтьс¤ в≥дпов≥дний акт.
–езультати атестац≥њ
ѕ≥сл¤ завершенн¤ атестац≥њ њњ результати узагальнюютьс¤ та
анал≥зуютьс¤ головою атестац≥йноњ ком≥с≥њ ≥ кадровою службою
державного органу. ќстаточне р≥шенн¤ за насл≥дками атестац≥њ
приймаЇ кер≥вник державного органу ≥ видаЇ в≥дпов≥дний наказ
(розпор¤дженн¤). ¬ наказ≥ (розпор¤дженн≥) доц≥льно визначати
заходи щодо пол≥пшенн¤ роботи з кадрами на в≥дпов≥дний пер≥од. ”
додатках до вказаного наказу (розпор¤дженн¤) зазначаютьс¤ вс≥
державн≥ службовц≥, що проходили атестац≥ю з в≥дпов≥дним р≥шенн¤м
щодо них:
- про визнанн¤ такими, що в≥дпов≥дають займан≥й посад≥, у
тому числ≥ щодо тих прац≥вник≥в, ¤к≥ зараховуюютьс¤ до кадрового
резерву, кому дозвол¤Їтьс¤ пройти стажуванн¤ на в≥дпов≥дн≥й
посад≥, встановлюютьс¤ надбавки або зм≥нюЇтьс¤ њх розм≥р,
присвоюютьс¤ ранги державного службовц¤ (з дотриманн¤м пор¤дку,
встановленого законодавством);
- про визнанн¤ такими, що в≥дпов≥дають займан≥й посад≥ за
певних умов ≥ пор¤дку њх виконанн¤;
- про нев≥дпов≥дн≥сть займан≥й посад≥ з визначенн¤м ос≥б, ¤к≥
перевод¤тьс¤ за њх згодою на ≥ншу посаду, а також тих, кого буде
зв≥льнено з посади.
якщо державний службовець, визнаний за результатами атестац≥њ
таким, що не в≥дпов≥даЇ займан≥й посад≥, зв≥льн¤Їтьс¤ з роботи на
п≥дстав≥, передбачен≥й пунктом 2 статт≥ 40 одексу закон≥в про
працю ”крањни у пор¤дку, визначеному цим одексом.
–≥шенн¤ кер≥вника, пов'¤зан≥ з атестац≥Їю, у тому числ≥ з
питанн¤ зв≥льненн¤ державних службовц≥в, визнаних такими, що не
в≥дпов≥дають займан≥й посад≥, можуть бути оскаржен≥ державним
службовцем безпосередньо до суду.
≤нформуванн¤ про результати атестац≥њ
ѕро результати атестац≥њ √оловдержслужб≥ надаЇтьс¤
≥нформац≥¤, але не п≥зн≥ше 30 грудн¤ 2001 року.
≤нформац≥¤ маЇ складатис¤ з цифрових даних за формою
визначеною рекомендац≥¤ми та дов≥дки. ” дов≥дц≥ вказуЇтьс¤: чи
мали м≥сце в орган≥ при проведенн≥ атестац≥њ випадки незгоди з
в≥домост¤ми, викладеними у службов≥й характеристиц≥, оскарженн¤
д≥й атестац≥йноњ ком≥с≥њ та р≥шень кер≥вника органу, прийн¤тих за
результатами атестац≥њ, а також пропозиц≥њ щодо удосконаленн¤
ѕоложенн¤, про проведенн¤ атестац≥њ державних
службовц≥в.
Ќачальник ”правл≥нн¤,
центральних державних орган≥в
√оловдержслужби ”крањни ≤.√апон
"Ќалоговый, банковский, таможенный консультант", N 14-15
(285-286), 26.03.2001.
|