TopList

Ќа √лавную
”становить в качестве домашней!




                 ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ “–јЌ—ѕќ–“” ” –јѓЌ»

                            Ќ ј   ј «

 N 446 в≥д 16.07.2001


       ѕро введенн¤ в д≥ю р≥шенн¤  олег≥њ в≥д 09.07.2001 р.
       N 35  "ѕро   перспективи  та   основн≥   стратег≥чн≥
           напр¤мки розвитку цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни"


     ќголошуючи р≥шенн¤  олег≥њ  ћ≥н≥стерства  транспорту  ”крањни
в≥д  09.07.2001  р.  N  35 "ѕро перспективи та основн≥ стратег≥чн≥
напр¤мки розвитку цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни", Ќ ј   ј « ” ё:

     «аступнику ћ≥н≥стра  ƒемиденку  ј.‘.,  директору   ƒержавного
департаменту  ав≥ац≥йного  транспорту  Ўкатюку  ј.√.,  начальникам
ƒепартамент≥в:
     стратег≥чного розвитку (ѕетренко ќ.ѕ.),  нормативно-правового
забезпеченн¤ (Ћог≥нова Ћ.ћ.) прийн¤ти р≥шенн¤  олег≥њ  (додаЇтьс¤)
до сп≥льного    ‘ƒћ,    Ќац≥ональним   ав≥ац≥йним   ун≥верситетом,
 ≥ровоградською льотною академ≥Їю ≥ кер≥вникам ав≥ап≥дприЇмств  до
роботи та виконанн¤

              ќЋ≈√≤я ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ј “–јЌ—ѕќ–“” ” –јѓЌ»

                             –≤Ў≈ЌЌя

                    в≥д 9 липн¤ 2001 року N 35

     ѕро перспективи та основн≥ стратег≥чн≥ напр¤мки розвитку
                    цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни

     « метою   визначенн¤   перспектив   ≥  основних  стратег≥чних
напр¤мк≥в розвитку цив≥льноњ ав≥ац≥њ, ”крав≥атрансом в≥дпрацьован≥
пропозиц≥њ    у    форм≥    робочих    документ≥в    ≥    проект≥в
нормативно-правових акт≥в.
     ѕропозиц≥њ враховують   поточний  стан  ав≥ац≥йноњ  галуз≥  ≥
грунтуютьс¤   на   актах   м≥жнародного   пов≥тр¤ного   права   та
нормативно-правов≥й баз≥ ”крањни щодо цив≥льноњ ав≥ац≥њ.
     «г≥дно ≥з  затвердженим  ћ≥н≥стром   транспорту   ”крањни   в
листопад≥  2000  р.  ѕланом впровадженн¤ нормативно-правових акт≥в
регулюванн¤ д≥¤льност≥ ав≥ац≥йного транспорту та внесенн¤  зм≥н  ≥
доповнень  до них зг≥дно з вимогами м≥жнародного пов≥тр¤ного права
та ф≥нансовоњ п≥дтримки п≥дприЇмств,  розроблен≥  та  пропонуютьс¤
дл¤ затвердженн¤  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни:  ƒержавна комплексна
програма розвитку ав≥ац≥йного транспорту ”крањни на пер≥од до 2010
р.,  ѕрограма  ф≥нансового  оздоровленн¤  п≥дприЇмств  ав≥ац≥йного
транспорту,  постанова  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни  "ѕро  створенн¤
ƒержавного   л≥зингового   фонду   дл¤   реал≥зац≥њ  та  оновленн¤
ав≥ац≥йноњ техн≥ки виробництва ”крањни",  ¤к≥ схвален≥  17.05.2001
р.  ћ≥жв≥домчою ком≥с≥Їю,  утвореною постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д 28.12.2000 р. N 1923.
      р≥м того  опрацьован≥  проекти  ”каз≥в  ѕрезидента  ”крањни,
направлених на принципове пол≥пшенн¤ стану в≥тчизн¤них  аеропорт≥в
та  ав≥акомпан≥й,  з  урахуванн¤м  м≥жнародних зобов'¤зань ”крањни
щодо  створенн¤  в≥дпов≥дно  до  вимог  ≤ јќ   державноњ   системи
забезпеченн¤ безпеки польот≥в.
     ќск≥льки ефективна  реал≥зац≥¤  комплексних  заход≥в  можлива
т≥льки   за   умови   њњ   ретельноњ  орган≥зац≥њ,  то  розроблено
" онцептуальн≥ положенн¤ щодо шл¤х≥в вир≥шенн¤  проблем  цив≥льноњ
ав≥ац≥њ  ”крањни",  в  ¤ких  проведений  загальний анал≥з основних
проблем цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни та визначен≥ шл¤хи њх вир≥шенн¤.
     «аслухавши ≥нформац≥ю директора ”крав≥атрансу Ўкатюка ј.√., а
також пропозиц≥њ   кер≥вник≥в    п≥дприЇмств    галуз≥,     олег≥¤
¬ » – ≤ Ў » Ћ ј:

     1. «атвердити  " онцептуальн≥ положенн¤ щодо шл¤х≥в вир≥шенн¤
проблем цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни" (додаЇтьс¤).

     2. ƒержавному  департаменту  ав≥ац≥йного  транспорту  (Ўкатюк
ј.√.),  ƒепартаменту  стратег≥чного  розвитку   (ѕетренко   ќ.ѕ.),
ƒепартаменту  нормативно-правового  забезпеченн¤  (Ћог≥нова  Ћ.ћ.)
сп≥льно   з   ‘ƒћ”,   кер≥вниками   в≥дпов≥дних    ав≥ап≥дприЇмств
орган≥зувати та забезпечити:
     2.1. розробку,  погодженн¤ та поданн¤ у  м≥с¤чний  терм≥н  до
 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни у встановленому пор¤дку пропозиц≥й щодо
оновленн¤  перел≥ку  п≥дприЇмств  цив≥льноњ  ав≥ац≥њ,  ¤к≥   мають
стратег≥чне значенн¤ дл¤ економ≥ки ≥ безпеки держави;
     2.2. проведенн¤   у    двом≥с¤чний    терм≥н    реорган≥зац≥њ
п≥дприЇмства ƒј  "Ћьв≥вськ≥ јв≥ал≥н≥њ",  а до к≥нц¤ поточного року
"ƒонбас-сх≥дн≥ ав≥ал≥н≥њ" та "ƒн≥проав≥а" з вид≥ленн¤м  аеропорт≥в
в окрем≥ юридичн≥ особи в установленому пор¤дку;
     2.3. переданн¤  у  м≥с¤чний  терм≥н,  в≥дпов≥дно  до  чинного
законодавства,  до комунальноњ власност≥ аеропорт≥в,  ¤к≥ не мають
можливост≥   самост≥йно    забезпечувати    свою    сертиф≥кац≥йну
придатн≥сть;
     2.4. опрацюванн¤  та   погодженн¤   у   м≥с¤чний   терм≥н   в
установленому  пор¤дку  проект≥в  ”каз≥в  ѕрезидента  ”крањни "ѕро
основн≥ напр¤мки конкурентноњ пол≥тики в цив≥льн≥й ав≥ац≥њ ”крањни
та   заходи  щодо  њњ  реал≥зац≥њ"  (в  тому  числ≥  погодженн¤  з
акц≥онерами компан≥й) ≥ "ѕро створенн¤ Ќац≥онального бюро  ”крањни
з незалежного розсл≥дуванн¤ ав≥ац≥йних под≥й";
     2.5. зд≥йсненн¤ заход≥в  та  забезпеченн¤  корпоратизац≥њ  до
кв≥тн¤   2002   р.   стратег≥чно  важливих  аеропорт≥в  ”крањни  з
урахуванн¤м   њх   особливостей    та    призначенн¤м    юридичноњ
уповноваженоњ  особи  з  управл≥нн¤  державними частками акц≥й цих
аеропорт≥в;
     2.6. розробку  з урахуванн¤м м≥жнародних вимог новоњ редакц≥њ
ѕов≥тр¤ного  кодексу  ”крањни  до  01.09.2001  р.  та  внесенн¤  в
установленому пор¤дку на розгл¤д ¬ерховноњ –ади ”крањни.

     3. ƒержавному  департаменту  ав≥ац≥йного  транспорту  (Ўкатюк
ј.√.)    при   проведенн≥   планових   сертиф≥кац≥йних   ≥нспекц≥й
експлуатант≥в  вжити  заход≥в  по  п≥двищенню  вимогливост≥   щодо
забезпеченн¤ ними необх≥дного р≥вн¤ безпеки польот≥в та ав≥ац≥йноњ
безпеки,  а  також   ф≥нансовоњ   спроможност≥.   ѕро   результати
проведеноњ  роботи  щом≥с¤чно  ≥нформувати ћ≥н≥стерство транспорту
”крањни.

     4. ƒержавному  департаменту  ав≥ац≥йного  транспорту  (Ўкатюк
ј.√.)  до  01.10.2001  р.  сп≥льно   з   Ќац≥ональним   ав≥ац≥йним
ун≥верситетом та  ≥ровоградською льотною академ≥Їю:
     4.1. розробити проект "ѕрограми п≥дготовки ав≥ац≥йних  кадр≥в
до 2010 року";
     4.2. розробити   проект   програми   створенн¤   та   реальну
орган≥зац≥ю   системи   науково-техн≥чного  забезпеченн¤  процес≥в
експлуатац≥њ ав≥ац≥йноњ техн≥ки.

     5.  онтроль   за   виконанн¤м   цього   р≥шенн¤  покласти  на
заступника ћ≥н≥стра транспорту ƒемиденка ј.‘.

                                                ƒодаток
                                          до р≥шенн¤  олег≥њ
                                          в≥д 9 липн¤ 2001 р. N 35

           онцептуальн≥ положенн¤ щодо шл¤х≥в вир≥шенн¤
        проблем цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни. Ћипень 2001 р.

          1. ’арактеристика структури цив≥льноњ ав≥ац≥њ

     —труктурно цив≥льна  ав≥ац≥¤  сьогодн≥  складаЇтьс¤ з системи
п≥дприЇмств,  д≥¤льн≥сть   ¤ких   регулюЇтьс¤   законодавчими   та
нормативно-правовими   актами   ”крањни,   а   також   установчими
документами.
      ер≥вними органами  Ї  ћ≥н≥стерство  транспорту  ”крањни,  ¤к
центральний орган виконавчоњ влади,  а також ƒержавний департамент
ав≥ац≥йного   транспорту   (”крав≥атранс),   ¤к   ур¤довий   орган
державного управл≥нн¤, в≥дпов≥дальний за галузь в ц≥лому.
     ѕовноваженн¤ цих   орган≥в   встановлен≥  в≥дпов≥дно:  ”казом
ѕрезидента  ”крањни  в≥д  11.05.2000  р.  N  678  "ѕро
ѕоложенн¤  про  ћ≥н≥стерство  транспорту  ”крањни"  та  постановою
 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 29.03.2000 р.  N 573 
"ѕро створенн¤ ƒержавного департаменту ав≥ац≥йного транспорту".
     «а станом на 25.04.2001 р.  система цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни
включаЇ:
     1. ѕ≥дприЇмства, ¤к≥ п≥дпор¤дкован≥ ”крав≥атрансу:
     - ав≥акомпан≥њ - 20;
     - аеропорти - 22;
     - п≥дприЇмства неосновного виду д≥¤льност≥ - 16;
     - ƒержавне  п≥дприЇмство  обслуговуванн¤   пов≥тр¤ного   руху
”крањни "”краерорух".
     2. 72  аеродроми,  з  ¤ких   сертиф≥кованих   49.    ≥льк≥сть
аеропорт≥в, в ¤ких виконуютьс¤ комерц≥йн≥ перевезенн¤ (пасажирськ≥
та вантажн≥) -  34.  јеропорти,  через  ¤к≥  можуть  зд≥йснюватись
м≥жнародн≥ польоти на регул¤рн≥й основ≥ - 18.
     3. јв≥аперев≥зники недержавноњ форми власност≥ - 42,  а також
ав≥аперев≥зники  в≥домчого  п≥дпор¤дкуванн¤:  1 - ћ≥ноборони;  1 -
ћ≥н≥стерство  внутр≥шн≥х  справ;  9  -  ћ≥н≥стерство   промисловоњ
пол≥тики.
     4. ≤нш≥ п≥дприЇмства,  установи та орган≥зац≥њ державного  та
недержавного   сектору,   що   забезпечують  д≥¤льн≥сть  цив≥льноњ
ав≥ац≥њ.
     —хема структури перспективного управл≥нн¤ цив≥льною ав≥ац≥Їю,
що враховуЇ вс≥ нижченаведен≥ пропозиц≥њ по  вир≥шенню  проблемних
питань галуз≥, додаЇтьс¤.
     ќсобливост¤ми новоњ структури галуз≥ Ї  те,  що  пропонуЇтьс¤
завершити   процес   розд≥лу   функц≥й  господарського  управл≥нн¤
п≥дприЇмствами з часткою державноњ власност≥  ≥  концентрац≥¤  цих
функц≥й   в   державних   холдингових   компан≥¤х  та  акц≥онерних
компан≥¤х, п≥дпор¤дкованих безпосередньо ћ≥н≥стерству транспорту ≥
концентрац≥њ  в  ”крав≥атранс≥  виключно функц≥й,  не пов'¤заних з
процесами господарюванн¤,  а лише функц≥њ сертиф≥кац≥њ, ≥нспекц≥њ,
л≥цензуванн¤  та  ≥нших,  що  передбачен≥ нормативними документами
≤ јќ та ™—  стосовно  повноважного  органу  регулюванн¤  цив≥льною
ав≥ац≥Їю держави.

          2. ѕроблемн≥ питанн¤ цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни

     2.1. ѕроблемн≥ питанн¤ державного регулюванн¤ та управл≥нн¤
     ƒо числа найб≥льш серйозних проблем, вир≥шенн¤ ¤ких неможливо
реал≥зувати  на р≥вн≥ ”крав≥атрансу,  але ¤к≥ принципово гальмують
процеси розвитку ав≥ац≥йноњ галуз≥, належать нижченаведен≥.
     ѕроблема 1:  Ќев≥дпов≥дн≥сть законодавчо закр≥пленого статусу
”крав≥атрансу  реальним  завданн¤м  ≥з  забезпеченн¤   ефективного
державного  управл≥нн¤  ≥ регулюванн¤ д≥¤льност≥ цив≥льноњ ав≥ац≥њ
в≥дпов≥дно до вимог ≤ јќ.
     ѕол≥тика ≥   концепц≥¤   ћ≥жнародноњ   орган≥зац≥њ  цив≥льноњ
ав≥ац≥њ   (≤ јќ)   щодо    повноважень    нац≥онального    органу,
в≥дпов≥дального  за цив≥льну ав≥ац≥ю,  за значною к≥льк≥стю питань
не в≥дпов≥даЇ ц≥л¤м ≥ функц≥¤м ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни.
     «окрема функц≥њ,   ¤к≥   виконуЇ   сьогодн≥   ”крав≥атранс  з
сертиф≥кац≥њ виробництв ав≥ац≥йноњ промисловост≥ ”крањни, тип≥в та
екземпл¤р≥в пов≥тр¤них суден, ав≥адвигун≥в, ав≥ац≥йного обладнанн¤
та устаткуванн¤, ≥ пост≥йний контроль за њх в≥дпов≥дн≥стю повн≥стю
в≥дпов≥дають  м≥жнародн≥й  практиц≥  та  регламентац≥њ  ≤ јќ,  але
виход¤ть за меж≥ завдань (ц≥лей) ћ≥н≥стерства транспорту  ”крањни.
ƒл¤ реал≥зац≥њ цих питань необх≥дна пост≥йна взаЇмод≥¤ з ÷ќ¬¬,  що
в≥дпов≥даЇ за пол≥тику в ав≥ац≥йн≥й  промисловост≥  ”крањни.  ј  у
зв'¤зку  з  нещодавньою  зм≥ною  в  статус≥  цього  органу,  тобто
утворенн≥  ћ≥н≥стерства  промисловоњ  пол≥тики  ”крањни  на   баз≥
в≥дпов≥дного   державного   ком≥тету,   статус   ”крав≥атрансу  не
в≥дпов≥даЇ необх≥дному екв≥валентному р≥вню.
     «абезпеченн¤ функц≥онуванн¤   об'Їднаноњ  цив≥льно-в≥йськовоњ
системи  орган≥зац≥њ  пов≥тр¤ного  руху  формально  покладено   на
ћ≥н≥стерство   транспорту   ”крањни,   але  фактично  зд≥йснюЇтьс¤
”крав≥атрансом  сп≥льно  з  ћ≥н≥стерством  оборони,  що  також  не
в≥дпов≥даЇ  основним  завданн¤м ≥ функц≥¤м ћ≥н≥стерства транспорту
”крањни.   р≥м того необх≥дн≥сть за на¤вного статусу ”крав≥атрансу
виконанн¤   оф≥ц≥йних  д≥й  через  ћ≥нтранс  знижуЇ  оперативн≥сть
сп≥льноњ роботи з ћ≥н≥стерством оборони ”крањни.  ѕерш за  все  це
стосуЇтьс¤    координац≥њ    забезпеченн¤    цив≥льними   органами
обслуговуванн¤ пов≥тр¤ного руху  та  забезпеченн¤  протипов≥тр¤ноњ
оборони в≥йськовими п≥дрозд≥лами ћ≥ноборони ”крањни.
     ¬заЇмод≥¤ ”крав≥атрансу в питанн≥ координац≥њ  та  реал≥зац≥њ
ав≥ац≥йних   та   ≥нших   пошуково-р¤тувальних   роб≥т   в   межах
нац≥ональноњ системи зд≥йснюЇтьс¤ безпосередньо через ћЌ— ”крањни,
що  повн≥стю  в≥дпов≥даЇ вимогам ≤ јќ,  але також виходить за меж≥
компетенц≥њ ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни.
     ¬≥дпов≥дно до   регламентац≥њ  ≤ јќ  у  св≥т≥  ≥снуЇ  ав≥ац≥¤
загального призначенн¤.  ќсновними напр¤мками  њњ  застосуванн¤  Ї
задоволенн¤ потреб народного господарства у спец≥альних ав≥ац≥йних
роботах:  аерофотозйомка,  ав≥ац≥йно-х≥м≥чн≥ роботи  у  с≥льському
господарств≥:   перевезенн¤  спец≥ального  вантажу  чи  обладнанн¤
(наприклад,  медичного призначенн¤);  патрулюванн¤ л≥с≥в;  гас≥нн¤
пожеж;   тощо.   ¬с≥   ц≥   питанн¤  не  належать  до  компетенц≥њ
ћ≥н≥стерства транспорту  ”крањни,  але  повн≥стю  п≥дконтрольн≥  ≥
регулюютьс¤   в≥д   ≥мен≥   держави   ”крав≥атрансом   сп≥льно   з
в≥дпов≥дними ÷ќ¬¬.
     Ѕезпосередн¤ технолог≥чна    участь    в    орган≥зац≥њ    та
необх≥дн≥сть оперативного  м≥жв≥домчого  вир≥шенн¤  ”крав≥атрансом
значноњ  к≥лькост≥  питань  при забезпеченн≥ ав≥ац≥йних перевезень
вищих посадових ос≥б держави також передбачають  повноваженн¤,  що
не в≥дпов≥дають статусу ур¤дового органу державного управл≥нн¤.
     —татус (оф≥ц≥йн≥ повноваженн¤)  ”крав≥атрансу,  ¤к  ур¤дового
органу  державного  управл≥нн¤  у  склад≥ ћ≥н≥стерства транспорту,
значно  ускладнюЇ  оперативне  прийн¤тт¤  профес≥йних   р≥шень   з
вищезазначених питань. ѕовноважень ”крав≥атрансу недостатньо, що ≥
було встановлено м≥жнародним аудитом ≤ јќ у листопад≥  2000  року.
¬≥дпов≥дно до оф≥ц≥йних зауважень аудиту ”крањн≥ належить привести
статус ”крав≥атрансу у в≥дпов≥дн≥сть до вимог ≤ јќ та  заф≥ксувати
основн≥ функц≥њ та повноваженн¤ цього органу, а також повноваженн¤
≥ обов'¤зки його директора в основному кодиф≥кац≥йному ав≥ац≥йному
закон≥ держави - ѕов≥тр¤ному кодекс≥ ”крањни.
     Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблеми.
     ¬ процес≥  функц≥онального обстеженн¤ ћ≥н≥стерства транспорту
”крањни, ¤ке проводитьс¤ робочою групою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни
з проведенн¤ реформи центральних орган≥в виконавчоњ влади в рамках
реал≥зац≥њ  адм≥н≥стративноњ  реформи  в   ”крањн≥,   визнано   за
необх≥дне  п≥двищити  статус  ”крав≥атрансу  до р≥вн¤ центрального
органу  виконавчоњ  влади,  д≥¤льн≥сть   ¤кого   спр¤мовуЇтьс¤   ≥
координуЇтьс¤    аб≥нетом   ћ≥н≥стр≥в   ”крањни   через   ћ≥н≥стра
транспорту ”крањни.
     ѕ≥дстава: ”каз  ѕрезидента  ”крањни  в≥д  15.12.99 р.  N 1572
"ѕро систему центральних орган≥в виконавчоњ влади" (п.
6);  постанова  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 13.06.2000 р.  N 965
"ѕро затвердженн¤ ѕор¤дку спр¤муванн¤ ≥ координац≥њ
д≥¤льност≥  центральних орган≥в виконавчоњ влади через в≥дпов≥дних
м≥н≥стр≥в";   загальновизнана   м≥жнародна   практика   державного
регулюванн¤  цив≥льноњ  ав≥ац≥њ  та  вимоги ≤ јќ (Doc.9626 та ≥нш≥
акти м≥жнародного пов≥тр¤ного права).
     ѕроблема 2:   ¬≥дпов≥дно  до  чинного  законодавства  ”крањни
ƒержавний  спец≥ал≥зований  фонд  ф≥нансуванн¤   загальнодержавних
витрат  на  ав≥ац≥йну  д≥¤льн≥сть  та участь ”крањни у м≥жнародних
ав≥ац≥йних орган≥зац≥¤х Ї складовою державного бюджету ”крањни, що
суперечить регламентац≥њ ≤ јќ (Doc.8632-—/968, Doc.9626 та ≥нш≥).
     «г≥дно з   пол≥тикою   ≤ јќ   щодо   питанн¤    оподаткуванн¤
м≥жнародного  пов≥тр¤ного  транспорту  Ї  неприпустимими  будь-¤к≥
спроби держав - член≥в ≤ јќ стосовно ст¤гненн¤ будь-¤ких  податк≥в
чи обов'¤зкових платеж≥в з суб'Їкт≥в м≥жнародноњ цив≥льноњ ав≥ац≥њ
з  метою,  не  пов'¤заною  з  подальшим  ф≥нансуванн¤м   цив≥льноњ
ав≥ац≥њ.  ј  включенн¤  такого  фонду  (≥ в≥дпов≥дно надходжень до
нього) до державного бюджету,  хоча ≥ до спец≥альних видатк≥в, але
фактично  означаЇ додаткове оподаткуванн¤.  Ћег≥тимн≥сть ≥снуючого
фонду до переданн¤ його до державного  бюджету  було  п≥дтверджено
аудитом  ≤ јќ  в  1998 р.  та спец≥ал≥стами ™ ÷ј перед погодженн¤м
вступу ”крањни до ц≥Їњ орган≥зац≥њ в 1999 р.  ќкр≥м того,  Ї де¤к≥
ускладненн¤ з  в≥днесенн¤м  цих платеж≥в до юрисдикц≥њ «акону "ѕро
систему оподаткуванн¤",  у  ¤кому  так≥  платеж≥  не
передбачен≥.   ќц≥нка   цих   платеж≥в,   ¤к   плата   за   надан≥
”крав≥атрансом державн≥  послуги,  визнаЇтьс¤  т≥льки  тод≥,  ¤кщо
обов'¤зков≥сть њх передбачена законодавством.
     Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблеми.
     Ќеобх≥дно повн≥стю  вивести  ƒержавний  спец≥ал≥зований  фонд
ф≥нансуванн¤ загальнодержавних витрат на ав≥ац≥йну  д≥¤льн≥сть  та
участь  ”крањни у м≥жнародних ав≥ац≥йних орган≥зац≥¤х з державного
бюджету ”крањни або вид≥лити в окремий фонд ту його  частину,  ¤ка
поповнюЇтьс¤  за  рахунок  спец≥альних  збор≥в,  що  ст¤гуютьс¤  з
суб'Їкт≥в цив≥льноњ ав≥ац≥њ (резидент≥в ≥  нерезидент≥в)  з  метою
ф≥нансуванн¤  загальнодержавних  витрат на ав≥ац≥йну д≥¤льн≥сть та
участь ”крањни у м≥жнародних ав≥ац≥йних орган≥зац≥¤х. ÷е дозволить
спростити     механ≥зм    ф≥нансового    забезпеченн¤    утриманн¤
”крав≥атрансу  ¤к  уповноваженого  органу  цив≥льноњ  ав≥ац≥њ   та
п≥двищить  оперативн≥сть  вир≥шенн¤  значноњ к≥лькост≥ м≥жнародних
питань,  що  належать  до   компетенц≥њ   ”крав≥атрансу.   ѕерел≥к
обов'¤зкових  послуг  по  сертиф≥кац≥њ  ≥  л≥цензуванню  суб'Їкт≥в
д≥¤льност≥ в галуз≥ цив≥льноњ ав≥ац≥њ також п≥дл¤гаЇ включенню  до
ѕов≥тр¤ного кодексу ”крањни.
     ѕ≥дстава: регламентована  пол≥тика  ћ≥жнародноњ   орган≥зац≥њ
цив≥льноњ  ав≥ац≥њ - ≤ јќ (Doc.8632-—/968,  Doc.  9626 та ≥нш≥) та
™вропейськоњ конференц≥њ цив≥льноњ ав≥ац≥њ - ™ ÷ј,  членами ¤ких Ї
”крањна,   щодо   оподаткуванн¤  суб'Їкт≥в  м≥жнародноњ  цив≥льноњ
ав≥ац≥њ;   верховенство   м≥жнародних   норм   над    нац≥ональним
законодавством;  р≥шенн¤  ѕрезидента ”крањни та  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни щодо ≥нтеграц≥њ ”крањни до Ївропейського сп≥втовариства.
     ѕроблема 3:   ƒ≥ючий   сьогодн≥   ѕов≥тр¤ний  кодекс  ”крањни
передбачаЇ  утворенн¤  альтернативного  ”крав≥атрансу
центрального   органу  виконавчоњ  влади  з  нагл¤ду  за  безпекою
ав≥ац≥њ.
     —уб'Їкти цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни,  ¤к≥ зд≥йснюють польоти в
пов≥тр¤ному  простор≥  ”крањни та за кордоном,  належать до р≥зних
форм  власност≥,  а  державн≥  п≥дпор¤дкован≥  р≥зним  центральним
органам виконавчоњ влади.  ¬≥дпов≥дно до регламентац≥њ та практики
≤ јќ в крањн≥,  членом ≤ јќ маЇ бути Їдиний державний орган,  ¤кий
в≥дпов≥даЇ  ≥  повинен  забезпечувати  контроль (≥нспектуванн¤) за
виконанн¤м вимог  ≤ јќ  щодо  безпеки  польот≥в  вс≥ма  суб'Їктами
цив≥льноњ ав≥ац≥њ,  окр≥м державних пов≥тр¤них суден, на ¤к≥ норми
≥  правила  ≤ јќ  не   розповсюджуютьс¤.   ”крав≥атранс   повн≥стю
забезпечуЇ  сьогодн≥ такий контроль ≥ нагл¤д з задов≥льною ¤к≥стю,
що ≥ було визнано аудитом ≤ јќ в листопад≥ 2000 р.
     « ≥ншого   боку   у   вс≥х  крањнах  -  членах  ™вропейського
сп≥втовариства створен≥ ≥ д≥ють незалежн≥ органи  з  розсл≥дуванн¤
ав≥ац≥йних  пригод,  що  д≥ють  виключно  не  з  метою знаходженн¤
винуватц¤ под≥њ,  а лише  з  метою  встановленн¤  д≥йсноњ  причини
под≥њ.  ¬≥дпов≥дно до пол≥тики ≥нтеграц≥њ ”крањни в ™— такий орган
рано чи п≥зно необх≥дно буде створити ≥ в ”крањн≥
     Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблеми.
     Ќеобх≥дно терм≥ново внести в≥дпов≥дн≥  зм≥ни  до  ѕов≥тр¤ного
кодексу ”крањни,  визначивши  при  цьому  функц≥њ  ≥
повноваженн¤  Їдиного  органу  регулюванн¤ ≥ нагл¤ду за д≥¤льн≥стю
цив≥льноњ ав≥ац≥њ ≥ створенн¤  незалежного  нац≥онального  бюро  з
розсл≥дуванн¤  ав≥ац≥йних под≥й (в частин≥ серйозних ≥нцидент≥в та
ав≥ац≥йних пригод).
     ѕ≥дстава: вимоги ≤ јќ (—тратег≥чний план д≥й  в≥д  12.06.2000
р.)   та   ™ ÷ј;   загальноЇвропейськ≥   процеси   щодо  створенн¤
™вропейського агентства з безпеки польот≥в  на  виконанн¤  р≥шенн¤
 ом≥тету  транспорту  ™вропарламенту  в≥д 06.02.2001 р.  ƒиректива
–ади ™вропи в≥д 21.11.94 р. N 56/94/≈—.
     2.2. ѕроблемн≥  питанн¤  за  напр¤мами  виробничоњ д≥¤льност≥
цив≥льноњ ав≥ац≥њ
     «а характером  виробничоњ  д≥¤льност≥,  р≥внем значимост≥ дл¤
держави та дос¤гнутим р≥внем приватизац≥њ  ав≥ац≥йн≥  п≥дприЇмства
можна умовно розд≥лити на п'¤ть основних груп:
     - система орган≥зац≥њ пов≥тр¤ного руху;
     - аеропорти;
     - ав≥акомпан≥њ;
     - ав≥ац≥¤ загального призначенн¤;
     - п≥дприЇмства ав≥ац≥йноњ промисловост≥.
     —истема орган≥зац≥њ пов≥тр¤ного руху
     ѕроблемн≥ питанн¤:
     - щор≥чно   провод¤тьс¤   спроби  вилученн¤  валового  доходу
ƒержавного п≥дприЇмства обслуговуванн¤  пов≥тр¤ного  руху  ”крањни
(ƒѕ ќѕ–) "”краерорух" до ƒержавного бюджету;
     - невир≥шеним   залишаЇтьс¤   питанн¤    створенн¤    резерву
диспетчерського складу;
     - м≥жнародн≥   тенденц≥њ   щодо    впровадженн¤    глобальних
супутникових  систем  CNS/ATM дл¤ обслуговуванн¤ пов≥тр¤ного руху,
що в≥дпов≥даЇ  —тратег≥чному  плану  д≥й  ≤ јќ,  затвердженому  на
зас≥данн≥ јсамблењ у червн≥ 2000 р.
     Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
     - «аконодавчо   закр≥пити   джерела   ф≥нансуванн¤   ƒѕ   ќѕ–
"”краерорух".
     - ѕродовжувати       вдосконаленн¤       нормативно-правового
забезпеченн¤ орган≥зац≥њ пов≥тр¤ного руху.
     - ѕ≥двищенн¤  привабливост≥  пов≥тр¤ного простору ”крањни дл¤
м≥жнародного  транзиту  через   розбудову   системи   використанн¤
пов≥тр¤ного простору в≥дпов≥дно до м≥жнародних стандарт≥в.
     - ћодерн≥зац≥¤     нац≥ональноњ     системи      забезпеченн¤
аеронав≥гац≥њ.
     - ¬провадженн¤ глобальних  супутникових  систем  CNS/ATM  дл¤
обслуговуванн¤ пов≥тр¤ного руху.
     -  орпоратизац≥¤ ƒѕ ќѕ– "”краерорух".

                            јеропорти

     ѕроблемн≥ питанн¤:
     - низька ¤к≥сть обслуговуванн¤ в б≥льшост≥ аеропорт≥в;
     - мал≥ обс¤ги перевезень в б≥льшост≥ аеропорт≥в не дозвол¤ють
дос¤гти  р≥вень  доход≥в,  за  ¤кого  можливо  вид≥л¤ти  кошти  на
модерн≥зац≥ю;
     - всупереч  м≥жнародним  вимогам щодо спрощенн¤ формальностей
по  обслуговуванню  пов≥тр¤них  перевезень  не   скр≥зь   створено
аеропортов≥  ком≥тети  по  спрощенню формальностей (ƒержмитслужба,
ƒержкомкордон,  ”крав≥атранс  та  ≥нш≥).  ћаЇ   м≥сце   м≥жв≥домча
конфл≥ктн≥сть  у  д≥¤льност≥ представник≥в вищезгаданих в≥домств в
аеропортах;
     - затримуЇтьс¤    завершенн¤    реструктуризац≥њ:   вид≥ленн¤
рег≥ональних  аеропорт≥в  в  самост≥йн≥   п≥дприЇмства   внасл≥док
негативноњ  позиц≥њ  м≥сцевих  орган≥в влади та ≥снуючих державних
ав≥ап≥дприЇмств (ƒонецьк,  Ћьв≥в, ƒн≥пропетровськ). “ака структура
стримуЇ  подальший розвиток та модерн≥зац≥ю аеропорт≥в,  залученн¤
кредит≥в,  а також не дозвол¤Ї держав≥ регулювати ц≥  п≥дприЇмства
в≥дпов≥дно   до   принципових   в≥дм≥нностей   природи  д≥¤льност≥
аеропорт≥в,  ¤к природних монопол≥ст≥в та ав≥акомпан≥й, що д≥ють в
режим≥ жорсткоњ ринковоњ конкуренц≥њ;
     - скрутний  ф≥нансовий  стан   рег≥ональних   аеропорт≥в   не
дозвол¤Ї забезпечувати модерн≥зац≥ю ≥нфраструктури;
     - без  ф≥нансовоњ  п≥дтримки  з  боку  м≥сцевих  орган≥в   та
залученн¤  додаткових  кошт≥в  розвиток  аеропорт≥в (в першу чергу
обласних) неможливий;
     - податковий  тиск  на  аеропорти,  зокрема  земельн≥ податки
перевищують в середньому 20 %  витрат ≥ не повертаютьс¤ в аеропорт
н≥ в ¤к≥й форм≥: дотац≥й, кап≥таловкладень та ≥н.;
     - зовн≥шн≥  загрози:  значний  розвиток   завд¤ки   державн≥й
п≥дтримц≥    та   ≥ноземним   ≥нвестиц≥¤м   основних   закордонних
аеропорт≥в-конкурент≥в: ¬аршава, ѕрага, ћосква, —тамбул та ≥нш≥.
     Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
     - Ќовоутвореному    ом≥тету   по   спрощенню    формальностей
прискорити   утворенн¤  ком≥тет≥в  по  спрощенню  формальностей  в
аеропортах  ”крањни,  ¤к  консультативно-дорадчих   орган≥в,   п≥д
головуванн¤м в≥дпов≥дних заступник≥в глав облдержадм≥н≥страц≥й.
     - «авершити процеси реструктуризац≥њ ав≥ап≥дприЇмств  Ћьвова,
ƒонецька,  ƒн≥пропетровська  з  вид≥ленн¤м аеропорт≥в у самост≥йн≥
юридичн≥ особи.
     - ѕередати   у   власн≥сть   територ≥альних  громад  областей
збитков≥ аеропорти ≥ забезпечити њх пост≥йн≥  дотац≥њ  з  м≥сцевих
бюджет≥в з метою п≥дтриманн¤ њх сертиф≥кац≥йноњ придатност≥.
     - «л≥кв≥дувати  збитков≥  аеропорти,   що   не   в≥дпов≥дають
необх≥дному   р≥вню   сертиф≥кац≥йноњ   придатност≥  ≥  не  будуть
забезпечен≥ необх≥дним р≥внем дотац≥й з м≥сцевих бюджет≥в.
     - «аконодавчо   врегулювати   питанн¤   компенсац≥њ   наданн¤
безоплатних послуг в аеропортах ”крањни,  зокрема  при  зд≥йсненн≥
гуман≥тарних   перевезень,  обслуговуванн≥  ав≥ац≥йних  перевезень
ћ≥н≥стерства оборони та ≥нших м≥н≥стерств ≥ в≥домств.
     - “ерм≥ново    опрацювати,   розгл¤нути   та   затвердити   у
встановленому   пор¤дку    нормативно-правов≥    документи    щодо
особливостей    корпоратизац≥њ    основних   аеропорт≥в   ”крањни,
передбачивши в них призначенн¤  юридичноњ  уповноваженоњ  особи  з
профес≥йного управл≥нн¤ державними частками акц≥й корпоратизованих
аеропорт≥в ”крањни.
     - ѕровести   корпоратизац≥ю   аеропорт≥в   ”крањни   з  метою
п≥дготовки до процесу приватизац≥њ п≥сл¤ затвердженн¤  в≥дпов≥дних
нормативно-правових документ≥в.
     - ¬≥дпрацювати  заходи  щодо  створенн¤  на  баз≥  ƒержавного
м≥жнародного   аеропорту   "Ѕорисп≥ль"   нац≥онального   вузлового
аеропорту, так званого "’абу".

                           јв≥акомпан≥њ

     ѕроблемн≥ питанн¤:
     - недостатн¤  нормативно-правова база забезпеченн¤ д≥¤льност≥
цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни,  в  тому  числ≥  по  безпец≥  польот≥в,
регулюванню  д≥¤льност≥ природних монопол≥й та ринковим в≥дносинам
в галуз≥:
     - не  визначен≥  нормативно-правовими актами ≥нтереси держави
при регулюванн≥ комерц≥йних прав ав≥аперев≥зник≥в;
     - в≥дсутн≥  в≥дпрацьован≥  д≥Їв≥  механ≥зми захисту ≥нтерес≥в
ав≥аперев≥зник≥в ”крањни;
     - в≥дсутн≥   внутр≥шн≥   ф≥нансов≥   ресурси,  прийн¤тн≥  дл¤
нормального розвитку в≥тчизн¤них ав≥акомпан≥й;
     - ускладнений  д≥Ївий  нагл¤д  за  додержанн¤м ав≥акомпан≥¤ми
вимог щодо безпеки  польот≥в  та  попередженню  акт≥в  незаконного
втручанн¤ п≥д час њх тривалого знаходженн¤ за межами ”крањни;
     - недостатн≥й вплив фах≥вц≥в галуз≥ на законодавч≥ процеси  в
”крањн≥;
     - застар≥лий  парк  пов≥тр¤них  суден  та   посиленн¤   вимог
Ївропейських крањн до техн≥чних характеристик пов≥тр¤них суден, що
перетинають  пов≥тр¤ний  прост≥р  ™вропи,  не   дозвол¤ють   г≥дно
конкурувати   з   ≥ноземними   ав≥акомпан≥¤ми,   ¤к≥   до  того  ж
об'Їднуютьс¤ в транснац≥ональн≥ аль¤нси.
     Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
     - ќрган≥зувати  прискоренн¤  розробки  та  введенн¤   в   д≥ю
нормативно-правовоњ бази забезпеченн¤ д≥¤льност≥ цив≥льноњ ав≥ац≥њ
”крањни,  в тому числ≥ по безпец≥ польот≥в, регулюванню д≥¤льност≥
природних монопол≥й та ринковим в≥дносинам в галуз≥.
     - ¬изначити нормативно-правовими актами ≥нтереси держави  при
регулюванн≥ комерц≥йних прав ав≥аперев≥зник≥в.
     - ¬≥дпрацювати    д≥Їв≥    механ≥зми    захисту     ≥нтерес≥в
ав≥аперев≥зник≥в ”крањни.
     - ”творити  поетапно   јкц≥онерну   ав≥акомпан≥ю,   наприклад
"ќб'Їднан≥  ав≥ал≥н≥њ  ”крањни",  ¤ка  буде пров≥дним нац≥ональним
ав≥аперев≥зником ”крањни на внутр≥шн≥х та  м≥жнародних  ав≥ац≥йних
маршрутах  ≥  буде  здатна  конкурувати  з  пров≥дними  ≥ноземними
ав≥акомпан≥¤ми.
     - ”досконалити    систему   нагл¤ду   за   безпекою   ав≥ац≥њ
в≥тчизн¤них ав≥акомпан≥й в ”крањн≥ та поза  њњ  межами  на  основ≥
стандарт≥в ™—.
     - ”досконалити систему нагл¤ду за безпекою ав≥ац≥њ загального
використанн¤ та аматорськоњ ав≥ац≥њ ≥ надлегких пов≥тр¤них засоб≥в
в ”крањн≥.
     - «авершити  приватизац≥ю  ав≥акомпан≥њ  "јв≥ал≥н≥њ ”крањни",
виключивши економ≥чн≥ загрози ”крањн≥.
     - ѕрискорити завершенн¤ приватизац≥њ ав≥акомпан≥й в ”крањн≥.
     - ≤н≥ц≥ювати законодавче  закр≥пленн¤  спри¤тливих  умов  дл¤
принципового   оновленн¤   парку   пов≥тр¤них   суден  в≥тчизн¤них
ав≥акомпан≥й    через    запровадженн¤    ефективних    механ≥зм≥в
ф≥нансуванн¤  (ƒержавний  л≥зинговий  фонд)  л≥зингових операц≥й в
цив≥льн≥й ав≥ац≥њ ”крањни.
     - ѕосилити  вплив  фах≥вц≥в  галуз≥  на законодавч≥ процеси в
”крањн≥.

                  јв≥ац≥¤ загального призначенн¤

     ѕроблемн≥ питанн¤:
     - –≥зке зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ ≥ тип≥в аматорських,  надлегких,
легких ≥ малих л≥тальних апарат≥в,  сер≥йних пов≥тр¤них суден,  що
з'¤вилис¤  у  приватн≥й власност≥ громад¤н ”крањни в останн≥ роки,
дуже загострило проблему забезпеченн¤ њх  льотноњ  придатност≥  та
безпеки  польот≥в,  оск≥льки ≥сторично ≥снуюч≥ механ≥зми не можуть
бути використан≥.
     Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
     - Ќеобх≥дно в≥дпов≥дно до св≥тового досв≥ду  розробл¤ти  нов≥
механ≥зми  регулюванн¤  ц≥Їю  д≥¤льн≥стю  в ”крањн≥,  забезпеченн¤
контролю  за   льотною   придатн≥стю   таких   пов≥тр¤них   суден,
п≥дготовку,  сертиф≥кац≥ю ≥ допуск до польот≥в п≥лот≥в-аматор≥в та
власник≥в  л≥тальних  апарат≥в,  а  також   врегулювати   проблеми
дозвол≥в  на  так≥  польоти  та  контролю за фактичним зд≥йсненн¤м
таких польот≥в.
     - Ќеобх≥дно   практично   з   самого   початку   в≥дпрацювати
законодавч≥  та  нормативно-правов≥  акти  з   забезпеченн¤   ц≥Їњ
д≥¤льност≥  ≥  законодавчо закр≥пити механ≥зми впливу на ситуац≥ю,
¤к≥ можуть використовувати ”крав≥атранс ≥ м≥сцев≥ органи влади.
     - Ќеобх≥дно    ввести    в   програму   навчанн¤   д≥льничних
м≥л≥ц≥онер≥в   основи   забезпеченн¤   контролю   за   дотриманн¤м
законодавства,  що регулюЇ льотну д≥¤льн≥сть,  та створити систему
диференц≥йованого  п≥дходу   до   системи   покаранн¤   порушник≥в
ав≥ац≥йного законодавства на цьому р≥вн≥.
     ѕ≥дприЇмства ав≥ац≥йноњ промисловост≥
     ѕроблемн≥ питанн¤:
     - в≥тчизн¤ний виробник ав≥ац≥йноњ техн≥ки спроможний  сер≥йно
випускати нов≥ л≥таки:  јн-3,  јн-140,  јн-70, ј¤-74, але варт≥сть
цих л≥так≥в надзвичайно висока,  а њх призначенн¤  не  задовольн¤Ї
весь спектр потреб ав≥аперев≥зник≥в ”крањни в л≥таках середньо- та
далекомаг≥стральних;
     - украњнськ≥   ав≥акомпан≥њ   сьогодн≥  неспроможн≥  купувати
л≥таки ≥ Їдиною можлив≥стю  дл¤  оновленн¤  парку  Ї  р≥зн≥  форми
л≥зингу,  ¤к  це робитьс¤ у всьому св≥т≥,  але в ”крањн≥ дл¤ цього
дуже неспри¤тлив≥ умови оподаткуванн¤  та  використанн¤  кредитних
ресурс≥в;
     - внутр≥шн≥й ринок ”крањни дл¤ ав≥апромисловост≥ не достатн≥й
дл¤ повноњ реал≥зац≥њ виробничих потужностей;
     - в≥дпов≥дно до р≥шень  аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  створено
ƒержавне  п≥дприЇмство  "”крав≥ал≥з≥нг",  але  ћ≥нф≥н  не  вир≥шуЇ
питанн¤ державних гарант≥й дл¤ початку  його  роботи  ≥  створенн¤
спец≥ал≥зованого л≥зингового фонду.
     Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
     - ”творити ƒержавний л≥зинговий фонд дл¤ забезпеченн¤ л≥зингу
ав≥атехн≥ки украњнського виробництва.
     - «аконодавчо    створити    максимально   спри¤тлив≥   умови
ав≥ац≥йному виробництву  на  ”крањн≥  з  метою  р≥зкого  зменшенн¤
соб≥вартост≥  виробництва  ≥  державного  контролю  за в≥дпускними
ц≥нами на ав≥ац≥йну техн≥ку в≥дпов≥дно до законодавства.
     - ѕрискорити  вступ  ”крањни до ќб'Їднаних ав≥ац≥йних властей
™вропи (JAA) з метою отриманн¤ можливост≥ проведенн¤  сертиф≥кац≥њ
ав≥ац≥йноњ техн≥ки по Ївропейським стандартам сертиф≥кац≥њ JAR, що
дасть можлив≥сть ”крањн≥ г≥дно вийти на м≥жнародн≥ ав≥ац≥йн≥ ринки
з продажу ав≥атехн≥ки в≥тчизн¤ного виробництва.
     - «абезпечити   механ≥зми   п≥льгових   умов   придбанн¤   та
експлуатац≥њ ав≥атехн≥ки, що виробл¤Їтьс¤ в ”крањн≥ та ав≥атехн≥ки
закордонного виробництва, аналоги ¤коњ в ”крањн≥ не виробл¤ютьс¤.
     - ћ≥нпромпол≥тики    в≥дпрацювати    б≥льш   гнучку   систему
забезпеченн¤   потреб   експлуатант≥в   ав≥ац≥йноњ   техн≥ки   дл¤
можливост≥  персон≥ф≥кованого замовленн¤ ав≥атехн≥ки на заводах по
специф≥кац≥¤м  кожного  конкретного   замовника-експлуатанта   або
л≥з≥нговоњ компан≥њ.

 "“ранспорт ”крањни - нормативне регулюванн¤", N 14, 31 липн¤ 2001
р.
 



Hosted by uCoz