ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ “–јЌ—ѕќ–“” ” –јѓЌ»
Ќ ј ј «
N 446 в≥д 16.07.2001
ѕро введенн¤ в д≥ю р≥шенн¤ олег≥њ в≥д 09.07.2001 р.
N 35 "ѕро перспективи та основн≥ стратег≥чн≥
напр¤мки розвитку цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни"
ќголошуючи р≥шенн¤ олег≥њ ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни
в≥д 09.07.2001 р. N 35 "ѕро перспективи та основн≥ стратег≥чн≥
напр¤мки розвитку цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни", Ќ ј ј « ” ё:
«аступнику ћ≥н≥стра ƒемиденку ј.‘., директору ƒержавного
департаменту ав≥ац≥йного транспорту Ўкатюку ј.√., начальникам
ƒепартамент≥в:
стратег≥чного розвитку (ѕетренко ќ.ѕ.), нормативно-правового
забезпеченн¤ (Ћог≥нова Ћ.ћ.) прийн¤ти р≥шенн¤ олег≥њ (додаЇтьс¤)
до сп≥льного ‘ƒћ, Ќац≥ональним ав≥ац≥йним ун≥верситетом,
≥ровоградською льотною академ≥Їю ≥ кер≥вникам ав≥ап≥дприЇмств до
роботи та виконанн¤
ќЋ≈√≤я ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ј “–јЌ—ѕќ–“” ” –јѓЌ»
–≤Ў≈ЌЌя
в≥д 9 липн¤ 2001 року N 35
ѕро перспективи та основн≥ стратег≥чн≥ напр¤мки розвитку
цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни
« метою визначенн¤ перспектив ≥ основних стратег≥чних
напр¤мк≥в розвитку цив≥льноњ ав≥ац≥њ, ”крав≥атрансом в≥дпрацьован≥
пропозиц≥њ у форм≥ робочих документ≥в ≥ проект≥в
нормативно-правових акт≥в.
ѕропозиц≥њ враховують поточний стан ав≥ац≥йноњ галуз≥ ≥
грунтуютьс¤ на актах м≥жнародного пов≥тр¤ного права та
нормативно-правов≥й баз≥ ”крањни щодо цив≥льноњ ав≥ац≥њ.
«г≥дно ≥з затвердженим ћ≥н≥стром транспорту ”крањни в
листопад≥ 2000 р. ѕланом впровадженн¤ нормативно-правових акт≥в
регулюванн¤ д≥¤льност≥ ав≥ац≥йного транспорту та внесенн¤ зм≥н ≥
доповнень до них зг≥дно з вимогами м≥жнародного пов≥тр¤ного права
та ф≥нансовоњ п≥дтримки п≥дприЇмств, розроблен≥ та пропонуютьс¤
дл¤ затвердженн¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни: ƒержавна комплексна
програма розвитку ав≥ац≥йного транспорту ”крањни на пер≥од до 2010
р., ѕрограма ф≥нансового оздоровленн¤ п≥дприЇмств ав≥ац≥йного
транспорту, постанова аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни "ѕро створенн¤
ƒержавного л≥зингового фонду дл¤ реал≥зац≥њ та оновленн¤
ав≥ац≥йноњ техн≥ки виробництва ”крањни", ¤к≥ схвален≥ 17.05.2001
р. ћ≥жв≥домчою ком≥с≥Їю, утвореною постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д 28.12.2000 р. N 1923.
р≥м того опрацьован≥ проекти ”каз≥в ѕрезидента ”крањни,
направлених на принципове пол≥пшенн¤ стану в≥тчизн¤них аеропорт≥в
та ав≥акомпан≥й, з урахуванн¤м м≥жнародних зобов'¤зань ”крањни
щодо створенн¤ в≥дпов≥дно до вимог ≤ јќ державноњ системи
забезпеченн¤ безпеки польот≥в.
ќск≥льки ефективна реал≥зац≥¤ комплексних заход≥в можлива
т≥льки за умови њњ ретельноњ орган≥зац≥њ, то розроблено
" онцептуальн≥ положенн¤ щодо шл¤х≥в вир≥шенн¤ проблем цив≥льноњ
ав≥ац≥њ ”крањни", в ¤ких проведений загальний анал≥з основних
проблем цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни та визначен≥ шл¤хи њх вир≥шенн¤.
«аслухавши ≥нформац≥ю директора ”крав≥атрансу Ўкатюка ј.√., а
також пропозиц≥њ кер≥вник≥в п≥дприЇмств галуз≥, олег≥¤
¬ » – ≤ Ў » Ћ ј:
1. «атвердити " онцептуальн≥ положенн¤ щодо шл¤х≥в вир≥шенн¤
проблем цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни" (додаЇтьс¤).
2. ƒержавному департаменту ав≥ац≥йного транспорту (Ўкатюк
ј.√.), ƒепартаменту стратег≥чного розвитку (ѕетренко ќ.ѕ.),
ƒепартаменту нормативно-правового забезпеченн¤ (Ћог≥нова Ћ.ћ.)
сп≥льно з ‘ƒћ”, кер≥вниками в≥дпов≥дних ав≥ап≥дприЇмств
орган≥зувати та забезпечити:
2.1. розробку, погодженн¤ та поданн¤ у м≥с¤чний терм≥н до
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни у встановленому пор¤дку пропозиц≥й щодо
оновленн¤ перел≥ку п≥дприЇмств цив≥льноњ ав≥ац≥њ, ¤к≥ мають
стратег≥чне значенн¤ дл¤ економ≥ки ≥ безпеки держави;
2.2. проведенн¤ у двом≥с¤чний терм≥н реорган≥зац≥њ
п≥дприЇмства ƒј "Ћьв≥вськ≥ јв≥ал≥н≥њ", а до к≥нц¤ поточного року
"ƒонбас-сх≥дн≥ ав≥ал≥н≥њ" та "ƒн≥проав≥а" з вид≥ленн¤м аеропорт≥в
в окрем≥ юридичн≥ особи в установленому пор¤дку;
2.3. переданн¤ у м≥с¤чний терм≥н, в≥дпов≥дно до чинного
законодавства, до комунальноњ власност≥ аеропорт≥в, ¤к≥ не мають
можливост≥ самост≥йно забезпечувати свою сертиф≥кац≥йну
придатн≥сть;
2.4. опрацюванн¤ та погодженн¤ у м≥с¤чний терм≥н в
установленому пор¤дку проект≥в ”каз≥в ѕрезидента ”крањни "ѕро
основн≥ напр¤мки конкурентноњ пол≥тики в цив≥льн≥й ав≥ац≥њ ”крањни
та заходи щодо њњ реал≥зац≥њ" (в тому числ≥ погодженн¤ з
акц≥онерами компан≥й) ≥ "ѕро створенн¤ Ќац≥онального бюро ”крањни
з незалежного розсл≥дуванн¤ ав≥ац≥йних под≥й";
2.5. зд≥йсненн¤ заход≥в та забезпеченн¤ корпоратизац≥њ до
кв≥тн¤ 2002 р. стратег≥чно важливих аеропорт≥в ”крањни з
урахуванн¤м њх особливостей та призначенн¤м юридичноњ
уповноваженоњ особи з управл≥нн¤ державними частками акц≥й цих
аеропорт≥в;
2.6. розробку з урахуванн¤м м≥жнародних вимог новоњ редакц≥њ
ѕов≥тр¤ного кодексу ”крањни до 01.09.2001 р. та внесенн¤ в
установленому пор¤дку на розгл¤д ¬ерховноњ –ади ”крањни.
3. ƒержавному департаменту ав≥ац≥йного транспорту (Ўкатюк
ј.√.) при проведенн≥ планових сертиф≥кац≥йних ≥нспекц≥й
експлуатант≥в вжити заход≥в по п≥двищенню вимогливост≥ щодо
забезпеченн¤ ними необх≥дного р≥вн¤ безпеки польот≥в та ав≥ац≥йноњ
безпеки, а також ф≥нансовоњ спроможност≥. ѕро результати
проведеноњ роботи щом≥с¤чно ≥нформувати ћ≥н≥стерство транспорту
”крањни.
4. ƒержавному департаменту ав≥ац≥йного транспорту (Ўкатюк
ј.√.) до 01.10.2001 р. сп≥льно з Ќац≥ональним ав≥ац≥йним
ун≥верситетом та ≥ровоградською льотною академ≥Їю:
4.1. розробити проект "ѕрограми п≥дготовки ав≥ац≥йних кадр≥в
до 2010 року";
4.2. розробити проект програми створенн¤ та реальну
орган≥зац≥ю системи науково-техн≥чного забезпеченн¤ процес≥в
експлуатац≥њ ав≥ац≥йноњ техн≥ки.
5. онтроль за виконанн¤м цього р≥шенн¤ покласти на
заступника ћ≥н≥стра транспорту ƒемиденка ј.‘.
ƒодаток
до р≥шенн¤ олег≥њ
в≥д 9 липн¤ 2001 р. N 35
онцептуальн≥ положенн¤ щодо шл¤х≥в вир≥шенн¤
проблем цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни. Ћипень 2001 р.
1. ’арактеристика структури цив≥льноњ ав≥ац≥њ
—труктурно цив≥льна ав≥ац≥¤ сьогодн≥ складаЇтьс¤ з системи
п≥дприЇмств, д≥¤льн≥сть ¤ких регулюЇтьс¤ законодавчими та
нормативно-правовими актами ”крањни, а також установчими
документами.
ер≥вними органами Ї ћ≥н≥стерство транспорту ”крањни, ¤к
центральний орган виконавчоњ влади, а також ƒержавний департамент
ав≥ац≥йного транспорту (”крав≥атранс), ¤к ур¤довий орган
державного управл≥нн¤, в≥дпов≥дальний за галузь в ц≥лому.
ѕовноваженн¤ цих орган≥в встановлен≥ в≥дпов≥дно: ”казом
ѕрезидента ”крањни в≥д 11.05.2000 р. N 678 "ѕро
ѕоложенн¤ про ћ≥н≥стерство транспорту ”крањни" та постановою
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 29.03.2000 р. N 573
"ѕро створенн¤ ƒержавного департаменту ав≥ац≥йного транспорту".
«а станом на 25.04.2001 р. система цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни
включаЇ:
1. ѕ≥дприЇмства, ¤к≥ п≥дпор¤дкован≥ ”крав≥атрансу:
- ав≥акомпан≥њ - 20;
- аеропорти - 22;
- п≥дприЇмства неосновного виду д≥¤льност≥ - 16;
- ƒержавне п≥дприЇмство обслуговуванн¤ пов≥тр¤ного руху
”крањни "”краерорух".
2. 72 аеродроми, з ¤ких сертиф≥кованих 49. ≥льк≥сть
аеропорт≥в, в ¤ких виконуютьс¤ комерц≥йн≥ перевезенн¤ (пасажирськ≥
та вантажн≥) - 34. јеропорти, через ¤к≥ можуть зд≥йснюватись
м≥жнародн≥ польоти на регул¤рн≥й основ≥ - 18.
3. јв≥аперев≥зники недержавноњ форми власност≥ - 42, а також
ав≥аперев≥зники в≥домчого п≥дпор¤дкуванн¤: 1 - ћ≥ноборони; 1 -
ћ≥н≥стерство внутр≥шн≥х справ; 9 - ћ≥н≥стерство промисловоњ
пол≥тики.
4. ≤нш≥ п≥дприЇмства, установи та орган≥зац≥њ державного та
недержавного сектору, що забезпечують д≥¤льн≥сть цив≥льноњ
ав≥ац≥њ.
—хема структури перспективного управл≥нн¤ цив≥льною ав≥ац≥Їю,
що враховуЇ вс≥ нижченаведен≥ пропозиц≥њ по вир≥шенню проблемних
питань галуз≥, додаЇтьс¤.
ќсобливост¤ми новоњ структури галуз≥ Ї те, що пропонуЇтьс¤
завершити процес розд≥лу функц≥й господарського управл≥нн¤
п≥дприЇмствами з часткою державноњ власност≥ ≥ концентрац≥¤ цих
функц≥й в державних холдингових компан≥¤х та акц≥онерних
компан≥¤х, п≥дпор¤дкованих безпосередньо ћ≥н≥стерству транспорту ≥
концентрац≥њ в ”крав≥атранс≥ виключно функц≥й, не пов'¤заних з
процесами господарюванн¤, а лише функц≥њ сертиф≥кац≥њ, ≥нспекц≥њ,
л≥цензуванн¤ та ≥нших, що передбачен≥ нормативними документами
≤ јќ та ™— стосовно повноважного органу регулюванн¤ цив≥льною
ав≥ац≥Їю держави.
2. ѕроблемн≥ питанн¤ цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни
2.1. ѕроблемн≥ питанн¤ державного регулюванн¤ та управл≥нн¤
ƒо числа найб≥льш серйозних проблем, вир≥шенн¤ ¤ких неможливо
реал≥зувати на р≥вн≥ ”крав≥атрансу, але ¤к≥ принципово гальмують
процеси розвитку ав≥ац≥йноњ галуз≥, належать нижченаведен≥.
ѕроблема 1: Ќев≥дпов≥дн≥сть законодавчо закр≥пленого статусу
”крав≥атрансу реальним завданн¤м ≥з забезпеченн¤ ефективного
державного управл≥нн¤ ≥ регулюванн¤ д≥¤льност≥ цив≥льноњ ав≥ац≥њ
в≥дпов≥дно до вимог ≤ јќ.
ѕол≥тика ≥ концепц≥¤ ћ≥жнародноњ орган≥зац≥њ цив≥льноњ
ав≥ац≥њ (≤ јќ) щодо повноважень нац≥онального органу,
в≥дпов≥дального за цив≥льну ав≥ац≥ю, за значною к≥льк≥стю питань
не в≥дпов≥даЇ ц≥л¤м ≥ функц≥¤м ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни.
«окрема функц≥њ, ¤к≥ виконуЇ сьогодн≥ ”крав≥атранс з
сертиф≥кац≥њ виробництв ав≥ац≥йноњ промисловост≥ ”крањни, тип≥в та
екземпл¤р≥в пов≥тр¤них суден, ав≥адвигун≥в, ав≥ац≥йного обладнанн¤
та устаткуванн¤, ≥ пост≥йний контроль за њх в≥дпов≥дн≥стю повн≥стю
в≥дпов≥дають м≥жнародн≥й практиц≥ та регламентац≥њ ≤ јќ, але
виход¤ть за меж≥ завдань (ц≥лей) ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни.
ƒл¤ реал≥зац≥њ цих питань необх≥дна пост≥йна взаЇмод≥¤ з ÷ќ¬¬, що
в≥дпов≥даЇ за пол≥тику в ав≥ац≥йн≥й промисловост≥ ”крањни. ј у
зв'¤зку з нещодавньою зм≥ною в статус≥ цього органу, тобто
утворенн≥ ћ≥н≥стерства промисловоњ пол≥тики ”крањни на баз≥
в≥дпов≥дного державного ком≥тету, статус ”крав≥атрансу не
в≥дпов≥даЇ необх≥дному екв≥валентному р≥вню.
«абезпеченн¤ функц≥онуванн¤ об'Їднаноњ цив≥льно-в≥йськовоњ
системи орган≥зац≥њ пов≥тр¤ного руху формально покладено на
ћ≥н≥стерство транспорту ”крањни, але фактично зд≥йснюЇтьс¤
”крав≥атрансом сп≥льно з ћ≥н≥стерством оборони, що також не
в≥дпов≥даЇ основним завданн¤м ≥ функц≥¤м ћ≥н≥стерства транспорту
”крањни. р≥м того необх≥дн≥сть за на¤вного статусу ”крав≥атрансу
виконанн¤ оф≥ц≥йних д≥й через ћ≥нтранс знижуЇ оперативн≥сть
сп≥льноњ роботи з ћ≥н≥стерством оборони ”крањни. ѕерш за все це
стосуЇтьс¤ координац≥њ забезпеченн¤ цив≥льними органами
обслуговуванн¤ пов≥тр¤ного руху та забезпеченн¤ протипов≥тр¤ноњ
оборони в≥йськовими п≥дрозд≥лами ћ≥ноборони ”крањни.
¬заЇмод≥¤ ”крав≥атрансу в питанн≥ координац≥њ та реал≥зац≥њ
ав≥ац≥йних та ≥нших пошуково-р¤тувальних роб≥т в межах
нац≥ональноњ системи зд≥йснюЇтьс¤ безпосередньо через ћЌ— ”крањни,
що повн≥стю в≥дпов≥даЇ вимогам ≤ јќ, але також виходить за меж≥
компетенц≥њ ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни.
¬≥дпов≥дно до регламентац≥њ ≤ јќ у св≥т≥ ≥снуЇ ав≥ац≥¤
загального призначенн¤. ќсновними напр¤мками њњ застосуванн¤ Ї
задоволенн¤ потреб народного господарства у спец≥альних ав≥ац≥йних
роботах: аерофотозйомка, ав≥ац≥йно-х≥м≥чн≥ роботи у с≥льському
господарств≥: перевезенн¤ спец≥ального вантажу чи обладнанн¤
(наприклад, медичного призначенн¤); патрулюванн¤ л≥с≥в; гас≥нн¤
пожеж; тощо. ¬с≥ ц≥ питанн¤ не належать до компетенц≥њ
ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни, але повн≥стю п≥дконтрольн≥ ≥
регулюютьс¤ в≥д ≥мен≥ держави ”крав≥атрансом сп≥льно з
в≥дпов≥дними ÷ќ¬¬.
Ѕезпосередн¤ технолог≥чна участь в орган≥зац≥њ та
необх≥дн≥сть оперативного м≥жв≥домчого вир≥шенн¤ ”крав≥атрансом
значноњ к≥лькост≥ питань при забезпеченн≥ ав≥ац≥йних перевезень
вищих посадових ос≥б держави також передбачають повноваженн¤, що
не в≥дпов≥дають статусу ур¤дового органу державного управл≥нн¤.
—татус (оф≥ц≥йн≥ повноваженн¤) ”крав≥атрансу, ¤к ур¤дового
органу державного управл≥нн¤ у склад≥ ћ≥н≥стерства транспорту,
значно ускладнюЇ оперативне прийн¤тт¤ профес≥йних р≥шень з
вищезазначених питань. ѕовноважень ”крав≥атрансу недостатньо, що ≥
було встановлено м≥жнародним аудитом ≤ јќ у листопад≥ 2000 року.
¬≥дпов≥дно до оф≥ц≥йних зауважень аудиту ”крањн≥ належить привести
статус ”крав≥атрансу у в≥дпов≥дн≥сть до вимог ≤ јќ та заф≥ксувати
основн≥ функц≥њ та повноваженн¤ цього органу, а також повноваженн¤
≥ обов'¤зки його директора в основному кодиф≥кац≥йному ав≥ац≥йному
закон≥ держави - ѕов≥тр¤ному кодекс≥ ”крањни.
Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблеми.
¬ процес≥ функц≥онального обстеженн¤ ћ≥н≥стерства транспорту
”крањни, ¤ке проводитьс¤ робочою групою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни
з проведенн¤ реформи центральних орган≥в виконавчоњ влади в рамках
реал≥зац≥њ адм≥н≥стративноњ реформи в ”крањн≥, визнано за
необх≥дне п≥двищити статус ”крав≥атрансу до р≥вн¤ центрального
органу виконавчоњ влади, д≥¤льн≥сть ¤кого спр¤мовуЇтьс¤ ≥
координуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни через ћ≥н≥стра
транспорту ”крањни.
ѕ≥дстава: ”каз ѕрезидента ”крањни в≥д 15.12.99 р. N 1572
"ѕро систему центральних орган≥в виконавчоњ влади" (п.
6); постанова аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 13.06.2000 р. N 965
"ѕро затвердженн¤ ѕор¤дку спр¤муванн¤ ≥ координац≥њ
д≥¤льност≥ центральних орган≥в виконавчоњ влади через в≥дпов≥дних
м≥н≥стр≥в"; загальновизнана м≥жнародна практика державного
регулюванн¤ цив≥льноњ ав≥ац≥њ та вимоги ≤ јќ (Doc.9626 та ≥нш≥
акти м≥жнародного пов≥тр¤ного права).
ѕроблема 2: ¬≥дпов≥дно до чинного законодавства ”крањни
ƒержавний спец≥ал≥зований фонд ф≥нансуванн¤ загальнодержавних
витрат на ав≥ац≥йну д≥¤льн≥сть та участь ”крањни у м≥жнародних
ав≥ац≥йних орган≥зац≥¤х Ї складовою державного бюджету ”крањни, що
суперечить регламентац≥њ ≤ јќ (Doc.8632-—/968, Doc.9626 та ≥нш≥).
«г≥дно з пол≥тикою ≤ јќ щодо питанн¤ оподаткуванн¤
м≥жнародного пов≥тр¤ного транспорту Ї неприпустимими будь-¤к≥
спроби держав - член≥в ≤ јќ стосовно ст¤гненн¤ будь-¤ких податк≥в
чи обов'¤зкових платеж≥в з суб'Їкт≥в м≥жнародноњ цив≥льноњ ав≥ац≥њ
з метою, не пов'¤заною з подальшим ф≥нансуванн¤м цив≥льноњ
ав≥ац≥њ. ј включенн¤ такого фонду (≥ в≥дпов≥дно надходжень до
нього) до державного бюджету, хоча ≥ до спец≥альних видатк≥в, але
фактично означаЇ додаткове оподаткуванн¤. Ћег≥тимн≥сть ≥снуючого
фонду до переданн¤ його до державного бюджету було п≥дтверджено
аудитом ≤ јќ в 1998 р. та спец≥ал≥стами ™ ÷ј перед погодженн¤м
вступу ”крањни до ц≥Їњ орган≥зац≥њ в 1999 р. ќкр≥м того, Ї де¤к≥
ускладненн¤ з в≥днесенн¤м цих платеж≥в до юрисдикц≥њ «акону "ѕро
систему оподаткуванн¤", у ¤кому так≥ платеж≥ не
передбачен≥. ќц≥нка цих платеж≥в, ¤к плата за надан≥
”крав≥атрансом державн≥ послуги, визнаЇтьс¤ т≥льки тод≥, ¤кщо
обов'¤зков≥сть њх передбачена законодавством.
Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблеми.
Ќеобх≥дно повн≥стю вивести ƒержавний спец≥ал≥зований фонд
ф≥нансуванн¤ загальнодержавних витрат на ав≥ац≥йну д≥¤льн≥сть та
участь ”крањни у м≥жнародних ав≥ац≥йних орган≥зац≥¤х з державного
бюджету ”крањни або вид≥лити в окремий фонд ту його частину, ¤ка
поповнюЇтьс¤ за рахунок спец≥альних збор≥в, що ст¤гуютьс¤ з
суб'Їкт≥в цив≥льноњ ав≥ац≥њ (резидент≥в ≥ нерезидент≥в) з метою
ф≥нансуванн¤ загальнодержавних витрат на ав≥ац≥йну д≥¤льн≥сть та
участь ”крањни у м≥жнародних ав≥ац≥йних орган≥зац≥¤х. ÷е дозволить
спростити механ≥зм ф≥нансового забезпеченн¤ утриманн¤
”крав≥атрансу ¤к уповноваженого органу цив≥льноњ ав≥ац≥њ та
п≥двищить оперативн≥сть вир≥шенн¤ значноњ к≥лькост≥ м≥жнародних
питань, що належать до компетенц≥њ ”крав≥атрансу. ѕерел≥к
обов'¤зкових послуг по сертиф≥кац≥њ ≥ л≥цензуванню суб'Їкт≥в
д≥¤льност≥ в галуз≥ цив≥льноњ ав≥ац≥њ також п≥дл¤гаЇ включенню до
ѕов≥тр¤ного кодексу ”крањни.
ѕ≥дстава: регламентована пол≥тика ћ≥жнародноњ орган≥зац≥њ
цив≥льноњ ав≥ац≥њ - ≤ јќ (Doc.8632-—/968, Doc. 9626 та ≥нш≥) та
™вропейськоњ конференц≥њ цив≥льноњ ав≥ац≥њ - ™ ÷ј, членами ¤ких Ї
”крањна, щодо оподаткуванн¤ суб'Їкт≥в м≥жнародноњ цив≥льноњ
ав≥ац≥њ; верховенство м≥жнародних норм над нац≥ональним
законодавством; р≥шенн¤ ѕрезидента ”крањни та аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни щодо ≥нтеграц≥њ ”крањни до Ївропейського сп≥втовариства.
ѕроблема 3: ƒ≥ючий сьогодн≥ ѕов≥тр¤ний кодекс ”крањни
передбачаЇ утворенн¤ альтернативного ”крав≥атрансу
центрального органу виконавчоњ влади з нагл¤ду за безпекою
ав≥ац≥њ.
—уб'Їкти цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни, ¤к≥ зд≥йснюють польоти в
пов≥тр¤ному простор≥ ”крањни та за кордоном, належать до р≥зних
форм власност≥, а державн≥ п≥дпор¤дкован≥ р≥зним центральним
органам виконавчоњ влади. ¬≥дпов≥дно до регламентац≥њ та практики
≤ јќ в крањн≥, членом ≤ јќ маЇ бути Їдиний державний орган, ¤кий
в≥дпов≥даЇ ≥ повинен забезпечувати контроль (≥нспектуванн¤) за
виконанн¤м вимог ≤ јќ щодо безпеки польот≥в вс≥ма суб'Їктами
цив≥льноњ ав≥ац≥њ, окр≥м державних пов≥тр¤них суден, на ¤к≥ норми
≥ правила ≤ јќ не розповсюджуютьс¤. ”крав≥атранс повн≥стю
забезпечуЇ сьогодн≥ такий контроль ≥ нагл¤д з задов≥льною ¤к≥стю,
що ≥ було визнано аудитом ≤ јќ в листопад≥ 2000 р.
« ≥ншого боку у вс≥х крањнах - членах ™вропейського
сп≥втовариства створен≥ ≥ д≥ють незалежн≥ органи з розсл≥дуванн¤
ав≥ац≥йних пригод, що д≥ють виключно не з метою знаходженн¤
винуватц¤ под≥њ, а лише з метою встановленн¤ д≥йсноњ причини
под≥њ. ¬≥дпов≥дно до пол≥тики ≥нтеграц≥њ ”крањни в ™— такий орган
рано чи п≥зно необх≥дно буде створити ≥ в ”крањн≥
Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблеми.
Ќеобх≥дно терм≥ново внести в≥дпов≥дн≥ зм≥ни до ѕов≥тр¤ного
кодексу ”крањни, визначивши при цьому функц≥њ ≥
повноваженн¤ Їдиного органу регулюванн¤ ≥ нагл¤ду за д≥¤льн≥стю
цив≥льноњ ав≥ац≥њ ≥ створенн¤ незалежного нац≥онального бюро з
розсл≥дуванн¤ ав≥ац≥йних под≥й (в частин≥ серйозних ≥нцидент≥в та
ав≥ац≥йних пригод).
ѕ≥дстава: вимоги ≤ јќ (—тратег≥чний план д≥й в≥д 12.06.2000
р.) та ™ ÷ј; загальноЇвропейськ≥ процеси щодо створенн¤
™вропейського агентства з безпеки польот≥в на виконанн¤ р≥шенн¤
ом≥тету транспорту ™вропарламенту в≥д 06.02.2001 р. ƒиректива
–ади ™вропи в≥д 21.11.94 р. N 56/94/≈—.
2.2. ѕроблемн≥ питанн¤ за напр¤мами виробничоњ д≥¤льност≥
цив≥льноњ ав≥ац≥њ
«а характером виробничоњ д≥¤льност≥, р≥внем значимост≥ дл¤
держави та дос¤гнутим р≥внем приватизац≥њ ав≥ац≥йн≥ п≥дприЇмства
можна умовно розд≥лити на п'¤ть основних груп:
- система орган≥зац≥њ пов≥тр¤ного руху;
- аеропорти;
- ав≥акомпан≥њ;
- ав≥ац≥¤ загального призначенн¤;
- п≥дприЇмства ав≥ац≥йноњ промисловост≥.
—истема орган≥зац≥њ пов≥тр¤ного руху
ѕроблемн≥ питанн¤:
- щор≥чно провод¤тьс¤ спроби вилученн¤ валового доходу
ƒержавного п≥дприЇмства обслуговуванн¤ пов≥тр¤ного руху ”крањни
(ƒѕ ќѕ–) "”краерорух" до ƒержавного бюджету;
- невир≥шеним залишаЇтьс¤ питанн¤ створенн¤ резерву
диспетчерського складу;
- м≥жнародн≥ тенденц≥њ щодо впровадженн¤ глобальних
супутникових систем CNS/ATM дл¤ обслуговуванн¤ пов≥тр¤ного руху,
що в≥дпов≥даЇ —тратег≥чному плану д≥й ≤ јќ, затвердженому на
зас≥данн≥ јсамблењ у червн≥ 2000 р.
Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
- «аконодавчо закр≥пити джерела ф≥нансуванн¤ ƒѕ ќѕ–
"”краерорух".
- ѕродовжувати вдосконаленн¤ нормативно-правового
забезпеченн¤ орган≥зац≥њ пов≥тр¤ного руху.
- ѕ≥двищенн¤ привабливост≥ пов≥тр¤ного простору ”крањни дл¤
м≥жнародного транзиту через розбудову системи використанн¤
пов≥тр¤ного простору в≥дпов≥дно до м≥жнародних стандарт≥в.
- ћодерн≥зац≥¤ нац≥ональноњ системи забезпеченн¤
аеронав≥гац≥њ.
- ¬провадженн¤ глобальних супутникових систем CNS/ATM дл¤
обслуговуванн¤ пов≥тр¤ного руху.
- орпоратизац≥¤ ƒѕ ќѕ– "”краерорух".
јеропорти
ѕроблемн≥ питанн¤:
- низька ¤к≥сть обслуговуванн¤ в б≥льшост≥ аеропорт≥в;
- мал≥ обс¤ги перевезень в б≥льшост≥ аеропорт≥в не дозвол¤ють
дос¤гти р≥вень доход≥в, за ¤кого можливо вид≥л¤ти кошти на
модерн≥зац≥ю;
- всупереч м≥жнародним вимогам щодо спрощенн¤ формальностей
по обслуговуванню пов≥тр¤них перевезень не скр≥зь створено
аеропортов≥ ком≥тети по спрощенню формальностей (ƒержмитслужба,
ƒержкомкордон, ”крав≥атранс та ≥нш≥). ћаЇ м≥сце м≥жв≥домча
конфл≥ктн≥сть у д≥¤льност≥ представник≥в вищезгаданих в≥домств в
аеропортах;
- затримуЇтьс¤ завершенн¤ реструктуризац≥њ: вид≥ленн¤
рег≥ональних аеропорт≥в в самост≥йн≥ п≥дприЇмства внасл≥док
негативноњ позиц≥њ м≥сцевих орган≥в влади та ≥снуючих державних
ав≥ап≥дприЇмств (ƒонецьк, Ћьв≥в, ƒн≥пропетровськ). “ака структура
стримуЇ подальший розвиток та модерн≥зац≥ю аеропорт≥в, залученн¤
кредит≥в, а також не дозвол¤Ї держав≥ регулювати ц≥ п≥дприЇмства
в≥дпов≥дно до принципових в≥дм≥нностей природи д≥¤льност≥
аеропорт≥в, ¤к природних монопол≥ст≥в та ав≥акомпан≥й, що д≥ють в
режим≥ жорсткоњ ринковоњ конкуренц≥њ;
- скрутний ф≥нансовий стан рег≥ональних аеропорт≥в не
дозвол¤Ї забезпечувати модерн≥зац≥ю ≥нфраструктури;
- без ф≥нансовоњ п≥дтримки з боку м≥сцевих орган≥в та
залученн¤ додаткових кошт≥в розвиток аеропорт≥в (в першу чергу
обласних) неможливий;
- податковий тиск на аеропорти, зокрема земельн≥ податки
перевищують в середньому 20 % витрат ≥ не повертаютьс¤ в аеропорт
н≥ в ¤к≥й форм≥: дотац≥й, кап≥таловкладень та ≥н.;
- зовн≥шн≥ загрози: значний розвиток завд¤ки державн≥й
п≥дтримц≥ та ≥ноземним ≥нвестиц≥¤м основних закордонних
аеропорт≥в-конкурент≥в: ¬аршава, ѕрага, ћосква, —тамбул та ≥нш≥.
Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
- Ќовоутвореному ом≥тету по спрощенню формальностей
прискорити утворенн¤ ком≥тет≥в по спрощенню формальностей в
аеропортах ”крањни, ¤к консультативно-дорадчих орган≥в, п≥д
головуванн¤м в≥дпов≥дних заступник≥в глав облдержадм≥н≥страц≥й.
- «авершити процеси реструктуризац≥њ ав≥ап≥дприЇмств Ћьвова,
ƒонецька, ƒн≥пропетровська з вид≥ленн¤м аеропорт≥в у самост≥йн≥
юридичн≥ особи.
- ѕередати у власн≥сть територ≥альних громад областей
збитков≥ аеропорти ≥ забезпечити њх пост≥йн≥ дотац≥њ з м≥сцевих
бюджет≥в з метою п≥дтриманн¤ њх сертиф≥кац≥йноњ придатност≥.
- «л≥кв≥дувати збитков≥ аеропорти, що не в≥дпов≥дають
необх≥дному р≥вню сертиф≥кац≥йноњ придатност≥ ≥ не будуть
забезпечен≥ необх≥дним р≥внем дотац≥й з м≥сцевих бюджет≥в.
- «аконодавчо врегулювати питанн¤ компенсац≥њ наданн¤
безоплатних послуг в аеропортах ”крањни, зокрема при зд≥йсненн≥
гуман≥тарних перевезень, обслуговуванн≥ ав≥ац≥йних перевезень
ћ≥н≥стерства оборони та ≥нших м≥н≥стерств ≥ в≥домств.
- “ерм≥ново опрацювати, розгл¤нути та затвердити у
встановленому пор¤дку нормативно-правов≥ документи щодо
особливостей корпоратизац≥њ основних аеропорт≥в ”крањни,
передбачивши в них призначенн¤ юридичноњ уповноваженоњ особи з
профес≥йного управл≥нн¤ державними частками акц≥й корпоратизованих
аеропорт≥в ”крањни.
- ѕровести корпоратизац≥ю аеропорт≥в ”крањни з метою
п≥дготовки до процесу приватизац≥њ п≥сл¤ затвердженн¤ в≥дпов≥дних
нормативно-правових документ≥в.
- ¬≥дпрацювати заходи щодо створенн¤ на баз≥ ƒержавного
м≥жнародного аеропорту "Ѕорисп≥ль" нац≥онального вузлового
аеропорту, так званого "’абу".
јв≥акомпан≥њ
ѕроблемн≥ питанн¤:
- недостатн¤ нормативно-правова база забезпеченн¤ д≥¤льност≥
цив≥льноњ ав≥ац≥њ ”крањни, в тому числ≥ по безпец≥ польот≥в,
регулюванню д≥¤льност≥ природних монопол≥й та ринковим в≥дносинам
в галуз≥:
- не визначен≥ нормативно-правовими актами ≥нтереси держави
при регулюванн≥ комерц≥йних прав ав≥аперев≥зник≥в;
- в≥дсутн≥ в≥дпрацьован≥ д≥Їв≥ механ≥зми захисту ≥нтерес≥в
ав≥аперев≥зник≥в ”крањни;
- в≥дсутн≥ внутр≥шн≥ ф≥нансов≥ ресурси, прийн¤тн≥ дл¤
нормального розвитку в≥тчизн¤них ав≥акомпан≥й;
- ускладнений д≥Ївий нагл¤д за додержанн¤м ав≥акомпан≥¤ми
вимог щодо безпеки польот≥в та попередженню акт≥в незаконного
втручанн¤ п≥д час њх тривалого знаходженн¤ за межами ”крањни;
- недостатн≥й вплив фах≥вц≥в галуз≥ на законодавч≥ процеси в
”крањн≥;
- застар≥лий парк пов≥тр¤них суден та посиленн¤ вимог
Ївропейських крањн до техн≥чних характеристик пов≥тр¤них суден, що
перетинають пов≥тр¤ний прост≥р ™вропи, не дозвол¤ють г≥дно
конкурувати з ≥ноземними ав≥акомпан≥¤ми, ¤к≥ до того ж
об'Їднуютьс¤ в транснац≥ональн≥ аль¤нси.
Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
- ќрган≥зувати прискоренн¤ розробки та введенн¤ в д≥ю
нормативно-правовоњ бази забезпеченн¤ д≥¤льност≥ цив≥льноњ ав≥ац≥њ
”крањни, в тому числ≥ по безпец≥ польот≥в, регулюванню д≥¤льност≥
природних монопол≥й та ринковим в≥дносинам в галуз≥.
- ¬изначити нормативно-правовими актами ≥нтереси держави при
регулюванн≥ комерц≥йних прав ав≥аперев≥зник≥в.
- ¬≥дпрацювати д≥Їв≥ механ≥зми захисту ≥нтерес≥в
ав≥аперев≥зник≥в ”крањни.
- ”творити поетапно јкц≥онерну ав≥акомпан≥ю, наприклад
"ќб'Їднан≥ ав≥ал≥н≥њ ”крањни", ¤ка буде пров≥дним нац≥ональним
ав≥аперев≥зником ”крањни на внутр≥шн≥х та м≥жнародних ав≥ац≥йних
маршрутах ≥ буде здатна конкурувати з пров≥дними ≥ноземними
ав≥акомпан≥¤ми.
- ”досконалити систему нагл¤ду за безпекою ав≥ац≥њ
в≥тчизн¤них ав≥акомпан≥й в ”крањн≥ та поза њњ межами на основ≥
стандарт≥в ™—.
- ”досконалити систему нагл¤ду за безпекою ав≥ац≥њ загального
використанн¤ та аматорськоњ ав≥ац≥њ ≥ надлегких пов≥тр¤них засоб≥в
в ”крањн≥.
- «авершити приватизац≥ю ав≥акомпан≥њ "јв≥ал≥н≥њ ”крањни",
виключивши економ≥чн≥ загрози ”крањн≥.
- ѕрискорити завершенн¤ приватизац≥њ ав≥акомпан≥й в ”крањн≥.
- ≤н≥ц≥ювати законодавче закр≥пленн¤ спри¤тливих умов дл¤
принципового оновленн¤ парку пов≥тр¤них суден в≥тчизн¤них
ав≥акомпан≥й через запровадженн¤ ефективних механ≥зм≥в
ф≥нансуванн¤ (ƒержавний л≥зинговий фонд) л≥зингових операц≥й в
цив≥льн≥й ав≥ац≥њ ”крањни.
- ѕосилити вплив фах≥вц≥в галуз≥ на законодавч≥ процеси в
”крањн≥.
јв≥ац≥¤ загального призначенн¤
ѕроблемн≥ питанн¤:
- –≥зке зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ ≥ тип≥в аматорських, надлегких,
легких ≥ малих л≥тальних апарат≥в, сер≥йних пов≥тр¤них суден, що
з'¤вилис¤ у приватн≥й власност≥ громад¤н ”крањни в останн≥ роки,
дуже загострило проблему забезпеченн¤ њх льотноњ придатност≥ та
безпеки польот≥в, оск≥льки ≥сторично ≥снуюч≥ механ≥зми не можуть
бути використан≥.
Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
- Ќеобх≥дно в≥дпов≥дно до св≥тового досв≥ду розробл¤ти нов≥
механ≥зми регулюванн¤ ц≥Їю д≥¤льн≥стю в ”крањн≥, забезпеченн¤
контролю за льотною придатн≥стю таких пов≥тр¤них суден,
п≥дготовку, сертиф≥кац≥ю ≥ допуск до польот≥в п≥лот≥в-аматор≥в та
власник≥в л≥тальних апарат≥в, а також врегулювати проблеми
дозвол≥в на так≥ польоти та контролю за фактичним зд≥йсненн¤м
таких польот≥в.
- Ќеобх≥дно практично з самого початку в≥дпрацювати
законодавч≥ та нормативно-правов≥ акти з забезпеченн¤ ц≥Їњ
д≥¤льност≥ ≥ законодавчо закр≥пити механ≥зми впливу на ситуац≥ю,
¤к≥ можуть використовувати ”крав≥атранс ≥ м≥сцев≥ органи влади.
- Ќеобх≥дно ввести в програму навчанн¤ д≥льничних
м≥л≥ц≥онер≥в основи забезпеченн¤ контролю за дотриманн¤м
законодавства, що регулюЇ льотну д≥¤льн≥сть, та створити систему
диференц≥йованого п≥дходу до системи покаранн¤ порушник≥в
ав≥ац≥йного законодавства на цьому р≥вн≥.
ѕ≥дприЇмства ав≥ац≥йноњ промисловост≥
ѕроблемн≥ питанн¤:
- в≥тчизн¤ний виробник ав≥ац≥йноњ техн≥ки спроможний сер≥йно
випускати нов≥ л≥таки: јн-3, јн-140, јн-70, ј¤-74, але варт≥сть
цих л≥так≥в надзвичайно висока, а њх призначенн¤ не задовольн¤Ї
весь спектр потреб ав≥аперев≥зник≥в ”крањни в л≥таках середньо- та
далекомаг≥стральних;
- украњнськ≥ ав≥акомпан≥њ сьогодн≥ неспроможн≥ купувати
л≥таки ≥ Їдиною можлив≥стю дл¤ оновленн¤ парку Ї р≥зн≥ форми
л≥зингу, ¤к це робитьс¤ у всьому св≥т≥, але в ”крањн≥ дл¤ цього
дуже неспри¤тлив≥ умови оподаткуванн¤ та використанн¤ кредитних
ресурс≥в;
- внутр≥шн≥й ринок ”крањни дл¤ ав≥апромисловост≥ не достатн≥й
дл¤ повноњ реал≥зац≥њ виробничих потужностей;
- в≥дпов≥дно до р≥шень аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни створено
ƒержавне п≥дприЇмство "”крав≥ал≥з≥нг", але ћ≥нф≥н не вир≥шуЇ
питанн¤ державних гарант≥й дл¤ початку його роботи ≥ створенн¤
спец≥ал≥зованого л≥зингового фонду.
Ўл¤хи вир≥шенн¤ проблем.
- ”творити ƒержавний л≥зинговий фонд дл¤ забезпеченн¤ л≥зингу
ав≥атехн≥ки украњнського виробництва.
- «аконодавчо створити максимально спри¤тлив≥ умови
ав≥ац≥йному виробництву на ”крањн≥ з метою р≥зкого зменшенн¤
соб≥вартост≥ виробництва ≥ державного контролю за в≥дпускними
ц≥нами на ав≥ац≥йну техн≥ку в≥дпов≥дно до законодавства.
- ѕрискорити вступ ”крањни до ќб'Їднаних ав≥ац≥йних властей
™вропи (JAA) з метою отриманн¤ можливост≥ проведенн¤ сертиф≥кац≥њ
ав≥ац≥йноњ техн≥ки по Ївропейським стандартам сертиф≥кац≥њ JAR, що
дасть можлив≥сть ”крањн≥ г≥дно вийти на м≥жнародн≥ ав≥ац≥йн≥ ринки
з продажу ав≥атехн≥ки в≥тчизн¤ного виробництва.
- «абезпечити механ≥зми п≥льгових умов придбанн¤ та
експлуатац≥њ ав≥атехн≥ки, що виробл¤Їтьс¤ в ”крањн≥ та ав≥атехн≥ки
закордонного виробництва, аналоги ¤коњ в ”крањн≥ не виробл¤ютьс¤.
- ћ≥нпромпол≥тики в≥дпрацювати б≥льш гнучку систему
забезпеченн¤ потреб експлуатант≥в ав≥ац≥йноњ техн≥ки дл¤
можливост≥ персон≥ф≥кованого замовленн¤ ав≥атехн≥ки на заводах по
специф≥кац≥¤м кожного конкретного замовника-експлуатанта або
л≥з≥нговоњ компан≥њ.
"“ранспорт ”крањни - нормативне регулюванн¤", N 14, 31 липн¤ 2001
р.
|