|
ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ќ—¬≤“» ≤ Ќј” » ” –јѓЌ» Ћ » — “ N 1/9-168 в≥д 25.04.2001 ћ≥н≥стру осв≥ти ј– рим, головам обласних, ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й, ректорам (директорам) вищих навчальних заклад≥в I-IV р≥вн≥в акредитац≥њ ѕро осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йн≥ р≥вн≥ (ступеневу осв≥ту) ” зв'¤зку з численними запитами кер≥вник≥в та прац≥вник≥в державних установ ≥ вищих навчальних заклад≥в ус≥х форм власност≥ щодо орган≥зац≥њ п≥дготовки фах≥вц≥в у сучасних умовах ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки ”крањни роз'¤снюЇ. ¬≥дпов≥дно до ст.30 «акону ”крањни "ѕро осв≥ту" ≥ ѕоложенн¤ про осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йн≥ р≥вн≥ (ступеневу осв≥ту), затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 20 с≥чн¤ 1998 р. N 65, структура вищоњ осв≥ти в ”крањн≥ включаЇ так≥ осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йн≥ р≥вн≥: молодший спец≥ал≥ст; бакалавр; спец≥ал≥ст; маг≥стр. ћолодший спец≥ал≥ст - осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень вищоњ осв≥ти особи, ¤ка на основ≥ повноњ загальноњ середньоњ осв≥ти здобула неповну вищу осв≥ту, спец≥альн≥ ум≥нн¤ та знанн¤, достатн≥ дл¤ зд≥йсненн¤ виробничих функц≥й певного р≥вн¤ профес≥йноњ д≥¤льност≥, що передбачен≥ дл¤ первинних посад у певному вид≥ економ≥чноњ д≥¤льност≥. ќсоби, ¤к≥ мають базову загальну середню осв≥ту, можуть одночасно навчатис¤ за осв≥тньо-профес≥йною програмою (надал≥ - програмою) п≥дготовки молодшого спец≥ал≥ста ≥ здобувати повну загальну середню осв≥ту. ѕрограма п≥дготовки молодшого спец≥ал≥ста реал≥зуЇтьс¤ вищими навчальними закладами I-II р≥вн≥в акредитац≥њ. ¬ищий навчальний заклад III-IV р≥вн¤ акредитац≥њ може зд≥йснювати п≥дготовку молодших спец≥ал≥ст≥в, ¤кщо в його склад≥ Ї вищий навчальний заклад I (II) р≥вн¤ акредитац≥њ або в≥дпов≥дний структурний п≥дрозд≥л. якщо вищий навчальний заклад I (II) р≥вн¤ акредитац≥њ зд≥йснюЇ п≥дготовку фах≥вц≥в у склад≥ вищого навчального закладу III-IV р≥вн≥в акредитац≥њ або працюЇ з ним у комплекс≥ за ≥нтегрованими планами, то випускник вищого навчального закладу I (II) р≥вн¤ акредитац≥њ, ¤кий здобув осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень "молодший спец≥ал≥ст", може продовжити навчанн¤ з≥ спор≥дненоњ спец≥альност≥ за осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йним р≥внем "бакалавр" у зазначеному вищому навчальному заклад≥ на умовах, визначених угодою м≥ж навчальними закладами. Ѕакалавр - осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень вищоњ осв≥ти особи, ¤ка на основ≥ повноњ загальноњ середньоњ осв≥ти здобула базову вищу осв≥ту, фундаментальн≥ та спец≥альн≥ ум≥нн¤ та знанн¤ щодо узагальненого об'Їкту прац≥ (д≥¤льност≥), достатн≥ дл¤ виконанн¤ завдань та обов'¤зк≥в (роб≥т) певного р≥вн¤ профес≥йноњ д≥¤льност≥, що передбачен≥ дл¤ первинних посад у певному вид≥ економ≥чноњ д≥¤льност≥. ƒержавне замовленн¤ на п≥дготовку бакалавр≥в надаЇтьс¤, ¤к правило, вищим навчальним закладам III-IV р≥вн≥в акредитац≥њ. оледж≥, ¤к≥ мають л≥ценз≥њ на п≥дготовку бакалавр≥в ≥ вход¤ть до структури вищого навчального закладу III-IV р≥вн≥в акредитац≥њ або утворюють з ним комплекс, можуть готувати фах≥вц≥в на бюджетн≥й основ≥ за рахунок державного замовленн¤ зазначеного вищого навчального закладу. ќсоби, ¤к≥ в пер≥од навчанн¤ за програмою п≥дготовки бакалавра у вищих навчальних закладах II-IV р≥вн≥в акредитац≥њ припинили подальше навчанн¤, мають право за ≥ндив≥дуальною програмою здобути осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень молодшого спец≥ал≥ста за ц≥Їю або спор≥дненою спец≥альн≥стю у цьому або ≥ншому акредитованому вищому навчальному заклад≥. —тудент (курсант, слухач) певного вищого навчального закладу п≥сл¤ здобутт¤ базовоњ вищоњ осв≥ти (осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень "бакалавр") маЇ право: продовжити навчанн¤ у даному вищому навчальному заклад≥ за денною формою, за програмою маг≥стра або спец≥ал≥ста; перервати навчанн¤, а пот≥м продовжити його у цьому навчальному заклад≥ за програмою спец≥ал≥ста або маг≥стра за заочною (дистанц≥йною) формою, або екстерном, ¤кщо так≥ форми запроваджен≥ у даному навчальному заклад≥, на конкурсн≥й основ≥. «арахуванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ на вакантн≥ м≥сц¤, що ф≥нансуютьс¤ з державного бюджету, або на платн≥й основ≥. ќсоби, ¤к≥ здобули осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень "бакалавр" в ≥нших вищих навчальних закладах (незалежно в≥д њх форми власност≥ ≥ п≥дпор¤дкуванн¤), можуть бути зарахован≥ на навчанн¤ за програмою спец≥ал≥ста або маг≥стра на конкурсн≥й основ≥ на вакантн≥ м≥сц¤, що ф≥нансуютьс¤ з державного бюджету, або на платн≥й основ≥ за результатами вступних випробувань. «а результатами анал≥зу навчальних дос¤гнень ≥ наукових (творчих) здобутк≥в випускник≥в вищий навчальний заклад встановлюЇ вимоги до ос≥б, що мають базову вищу осв≥ту, дл¤ зарахуванн¤ њх на навчанн¤ за програмою "маг≥стр". ≤нш≥ випускники продовжують навчанн¤ за програмою "спец≥ал≥ст". ƒержавне замовленн¤ на п≥дготовку спец≥ал≥ст≥в, маг≥стр≥в формуЇтьс¤ у межах обс¤г≥в прийому на п≥дготовку фах≥вц≥в за осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йним р≥внем "бакалавр", за поданн¤м вищого навчального закладу. —пец≥ал≥ст - осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень вищоњ осв≥ти особи, ¤ка на основ≥ осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ "бакалавр" здобула повну вищу осв≥ту, спец≥альн≥ ум≥нн¤ та знанн¤, достатн≥ дл¤ виконанн¤ завдань та обов'¤зк≥в (роб≥т) певного р≥вн¤ профес≥йноњ д≥¤льност≥, що передбачен≥ дл¤ первинних посад у певному вид≥ економ≥чноњ д≥¤льност≥. Ќавчальний процес дл¤ ос≥б, що навчаютьс¤ за програмою "спец≥ал≥ст", орган≥зовуЇтьс¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про орган≥зац≥ю навчального процесу у вищих навчальних закладах, затвердженого наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ”крањни в≥д 2 червн¤ 1993 р. N 161, ≥ завершуЇтьс¤ державною атестац≥Їю у форм≥ захисту дипломноњ роботи (проекту) або складанн¤ державних ≥спит≥в. ѕ≥дготовка спец≥ал≥ст≥в медичного, ветеринарно-медичного, мистецького, а також юридичного спр¤муванн¤ у раз≥ ц≥льовоњ п≥дготовки за замовленн¤м правоохоронних орган≥в може зд≥йснюватис¤ на баз≥ повноњ загальноњ середньоњ осв≥ти. ћаг≥стр - це осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень вищоњ осв≥ти, що передбачаЇ здобутт¤ особою повноњ вищоњ осв≥ти з в≥дпов≥дноњ спец≥альност≥ на баз≥ осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ "бакалавр" (базова вища осв≥та) або осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ "спец≥ал≥ст" (повна вища осв≥та), а також вищоњ осв≥ти, здобутоњ до запровадженн¤ в ”крањн≥ ступеневоњ вищоњ осв≥ти. ѕ≥дготовка маг≥стр≥в у систем≥ вищоњ осв≥ти спр¤мована на створенн¤ умов дл¤ творчого розвитку обдарованоњ особистост≥ ≥ п≥дготовку фах≥вц≥в за одним ≥з функц≥ональних напр¤м≥в д≥¤льност≥: науково-досл≥дним (творчим), науково-педагог≥чним, управл≥нським. ќсоба, ¤ка здобула осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень "маг≥стр" (надал≥ - маг≥стр), повинна волод≥ти поглибленими знанн¤ми з обраноњ спец≥альност≥, ум≥нн¤ми ≥нновац≥йного характеру, навичками науково-досл≥дноњ (творчоњ), або науково-педагог≥чноњ, або управл≥нськоњ д≥¤льност≥, набути певний досв≥д використанн¤ одержаних знань ≥ вм≥ти продукувати (створювати) елементи нових знань дл¤ вир≥шенн¤ завдань у в≥дпов≥дн≥й сфер≥ профес≥йноњ д≥¤льност≥. ѕ≥дготовка маг≥стр≥в зд≥йснюЇтьс¤ за очною, веч≥рньою, заочною (дистанц≥йною) формами навчанн¤ та екстерном при на¤вност≥ в≥дпов≥дноњ л≥ценз≥њ. ќсоби, ¤к≥ навчаютьс¤ за осв≥тньо-профес≥йною програмою "маг≥стр", Ї студентами (курсантами, слухачами). Ќа них поширюютьс¤ права та обов'¤зки, що визначен≥ чинним законодавством ”крањни дл¤ студент≥в в≥дпов≥дноњ форми навчанн¤ (в т.ч. в≥дстрочка в≥д призову на д≥йсну в≥йськову службу). Ќавчатис¤ за програмою "маг≥стр" можуть громад¤ни ”крањни, ≥ноземц≥ та особи без громад¤нства, ¤к≥ мають в≥дпов≥дну вищу осв≥ту ≥ ви¤вили схильн≥сть до науково-досл≥дноњ (творчоњ), або до науково-педагог≥чноњ, або до управл≥нськоњ д≥¤льност≥, що п≥дтверджуЇтьс¤ рекомендац≥Їю ради факультету вищого навчального закладу. «арахуванн¤ на навчанн¤ за програмою "маг≥стр" проводитьс¤ наказом ректора у терм≥ни, що визначен≥ вищим навчальним закладом. ¬ищий навчальний заклад може зд≥йснювати ц≥льову п≥дготовку маг≥стр≥в дл¤ навчальних заклад≥в, наукових установ Ќац≥ональноњ ≥ галузевих академ≥й наук, п≥дприЇмств, орган≥зац≥й тощо на умовах залученн¤ до навчального процесу њх наукових ≥ науково-педагог≥чних кадр≥в та використанн¤ њх науково-досл≥дноњ ≥ матер≥ально-техн≥чноњ бази. ѕ≥дготовка маг≥стр≥в може зд≥йснюватис¤ на баз≥ наукових установ Ќац≥ональноњ та галузевих академ≥й наук за окремими угодами м≥ж вищими навчальними закладами ≥ зазначеними установами. ƒл¤ попереднього в≥дбору обдарованоњ молод≥ вищий навчальний заклад орган≥зовуЇ ≥ проводить предметн≥ ол≥мп≥ади, науков≥, науково-методичн≥ сем≥нари та конференц≥њ за участю у них на добров≥льних засадах студент≥в (курсант≥в, слухач≥в) трет≥х - четвертих курс≥в. Ќавчальний процес дл¤ ос≥б, що навчаютьс¤ за програмою "маг≥стр", орган≥зовуЇтьс¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про орган≥зац≥ю навчального процесу у вищих навчальних закладах, затвердженого наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ”крањни в≥д 2 червн¤ 1993 року N 161, з урахуванн¤м таких особливостей: навчанн¤ зд≥йснюЇтьс¤ за ≥ндив≥дуальним навчальним планом; навчальний час, в≥дведений дл¤ самост≥йноњ роботи, повинен становити не менше 1/2 ≥ не б≥льше 2/3 загального обс¤гу часу, визначеного програмою п≥дготовки маг≥стра; на проведенн¤ ≥ндив≥дуальних зан¤ть може витрачатис¤ до 20 в≥дсотк≥в загального обс¤гу навчального часу, передбаченого програмою; маг≥стерська робота, що виконуЇтьс¤ на завершальному етап≥ навчанн¤, повинна передбачати проведенн¤ наукових досл≥джень (творчих розробок) з проблем в≥дпов≥дноњ галуз≥; державна атестац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ державною екзаменац≥йною ком≥с≥Їю ≥ проводитьс¤ у форм≥ захисту маг≥стерськоњ роботи. ƒержавн≥й ком≥с≥њ обов'¤зково подаютьс¤ матер≥али, що характеризують наукову (творчу) ≥ практичну ц≥нн≥сть виконаноњ роботи - друкован≥ статт≥, методичн≥ розробки тощо; в≥дпов≥дальн≥сть за виконанн¤ ≥ндив≥дуального навчального плану покладаЇтьс¤ на студента (курсанта, слухача); студент (курсант, слухач), ¤кий своЇчасно не виконав ≥ндив≥дуальний навчальний план, в≥драховуЇтьс¤ з вищого навчального закладу. …ому видаЇтьс¤ академ≥чна дов≥дка встановленого зразка; студенту (курсанту, слухачу), ¤кий виконав ус≥ вимоги навчального плану п≥дготовки маг≥стра ≥ захистив маг≥стерську роботу, р≥шенн¤м державноњ екзаменац≥йноњ ком≥с≥њ присвоюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до обраноњ спец≥альност≥ квал≥ф≥кац≥¤ та видаЇтьс¤ державний документ про здобутий осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень "маг≥стр" ≥ повну вищу осв≥ту; студент (курсант, слухач), ¤кий отримав документ встановленого зразка про здобутий осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень "маг≥стр" ≥ повну вищу осв≥ту, працевлаштовуЇтьс¤ зг≥дно з чинним законодавством. …ому може бути надана можлив≥сть наукового стажуванн¤ (науковоњ роботи) за кордоном; студенту (курсанту, слухачу), ¤кий отримав п≥дсумков≥ оц≥нки "в≥дм≥нно" не менше ¤к з 75 в≥дсотк≥в ус≥х навчальних дисципл≥н та ≥ндив≥дуальних завдань, передбачених ≥ндив≥дуальним навчальним планом, а з ≥нших навчальних дисципл≥н та ≥ндив≥дуальних завдань - оц≥нки "добре", захистив маг≥стерську роботу з оц≥нкою "в≥дм≥нно" видаЇтьс¤ документ про осв≥ту з в≥дзнакою; враховуючи науков≥ (творч≥) здобутки, маг≥стр може бути рекомендований радою факультету на навчанн¤ в асп≥рантур≥. ¬ищ≥ навчальн≥ заклади можуть визначати ≥нш≥ форми орган≥зац≥њ навчального процесу та види навчальних зан¤ть, кр≥м тих, що встановлен≥ ѕоложенн¤м про орган≥зац≥ю навчального процесу у вищих навчальних закладах, ¤кщо вони не суперечать чинному законодавству щодо вищоњ осв≥ти. ќсоби, ¤к≥ мають документ встановленого зразка про здобутт¤ осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ "спец≥ал≥ст", у тому числ≥ ≥ т≥, що зак≥нчили вищ≥ навчальн≥ заклади до введенн¤ в д≥ю ѕоложенн¤ про осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йн≥ р≥вн≥ (ступеневу осв≥ту), затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 20 с≥чн¤ 1998 року N 65, навчаютьс¤ за програмою "маг≥стр" на засадах п≥сл¤дипломноњ осв≥ти за ≥ндив≥дуальними планами, що враховують ус≥ сп≥льн≥ дисципл≥ни програм спец≥ал≥ста ≥ маг≥стра. ” раз≥ виконанн¤ ус≥х вимог навчального плану ≥ захисту маг≥стерськоњ роботи вони отримують диплом маг≥стра встановленого зразка. ер≥вник п≥дготовки маг≥стра призначаЇтьс¤ ректором за поданн¤м декана факультету та зав≥дувача кафедри з числа пров≥дних вчених у певн≥й галуз≥ знань. ер≥вник один раз у семестр зв≥туЇ на зас≥данн≥ кафедри про виконанн¤ ≥ндив≥дуального плану кожним студентом (курсантом, слухачем), що навчаЇтьс¤ за програмою "маг≥стр". ” випадках виконанн¤ студентом (курсантом, слухачем) ≥ндив≥дуальних план≥в п≥дготовки маг≥стр≥в на стику галузей наук допускаЇтьс¤ призначенн¤ кр≥м наукового кер≥вника одного чи б≥льше консультант≥в. «м≥ст осв≥ти маг≥стр≥в визначаЇтьс¤ нормативною ≥ виб≥рковою частинами програми, ¤ка розробл¤Їтьс¤ у встановленому пор¤дку з кожноњ спец≥альност≥ в≥дпов≥дно до ѕерел≥ку спец≥альностей, що визначений дл¤ осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ "спец≥ал≥ст, маг≥стр" та в окремих галуз¤х знань дл¤ осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ "маг≥стр". Ќормативна частина програми повинна становити не менше 40 ≥ не б≥льше 60 в≥дсотк≥в загального обс¤гу навчального часу, передбаченого на п≥дготовку маг≥стра. ¬иб≥ркова частина програми визначаЇтьс¤ вищим навчальним закладом з урахуванн¤м його наукового потенц≥алу, потреб замовника фах≥вц≥в та наукових (творчих) ≥нтерес≥в маг≥стра, його можливостей щодо оволод≥нн¤ розд≥лами сум≥жних осв≥тн≥х програм. “ерм≥н п≥дготовки маг≥стра з певноњ спец≥альност≥ до затвердженн¤ державних стандарт≥в визначаЇтьс¤ в≥дпов≥дним навчальним планом, узгодженим у встановленому пор¤дку. ѕор¤док розробки ≥ затвердженн¤ ≥ндив≥дуального навчального плану визначаЇтьс¤ вищим навчальним закладом. ƒл¤ ос≥б, ¤к≥ навчаютьс¤ за програмою "маг≥стр", в ≥ндив≥дуальному навчальному план≥ може бути передбачена п≥дготовка з навчальних дисципл≥н, що Ї вступними до асп≥рантури з зазначеноњ спец≥альност≥ або складають перел≥к дисципл≥н кандидатського м≥н≥муму. ѕ≥д час навчанн¤ особи, ¤к≥ навчаютьс¤ за програмою "маг≥стр", мають право складати кандидатськ≥ ≥спити. ¬ищий навчальний заклад зобов'¤заний створити умови дл¤ виконанн¤ студентом (курсантом, слухачем), ¤кий навчаЇтьс¤ за програмою "маг≥стр", ≥ндив≥дуального плану у повному обс¤з≥ ≥ повинен: надавати студентам (курсантам, слухачам) можлив≥сть публ≥кац≥њ наукових (науково-методичних) статей у зб≥рниках, що друкуютьс¤ в ”крањн≥; спри¤ти виданню кращих маг≥стерських роб≥т, ¤к наукових монограф≥й, науково-методичних ≥ навчальних пос≥бник≥в; надавати студентам (курсантам, слухачам) дл¤ користуванн¤ навчальн≥ прим≥щенн¤, науков≥ фонди б≥бл≥отеки, наукове обладнанн¤ та устаткуванн¤; забезпечити доступ до ≥нформац≥йних мереж, у тому числ≥ й до м≥жнародноњ мереж≥ ≤нтернет; спри¤ти участ≥ студент≥в (курсант≥в, слухач≥в) у наукових та методичних конференц≥¤х; орган≥зовувати дл¤ студент≥в (курсант≥в, слухач≥в) проведенн¤ факультативних курс≥в з проблемних питань за участю видатних вчених; створювати умови дл¤ висв≥тленн¤ у засобах масовоњ ≥нформац≥њ захисту кращих маг≥стерських роб≥т. ‘≥нансуванн¤ п≥дготовки фах≥вц≥в ус≥х осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йних р≥вн≥в у вищих навчальних закладах може проводитис¤: за рахунок кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, республ≥канського бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим та м≥сцевих бюджет≥в - за державним замовленн¤м; за рахунок ц≥льових довгострокових кредит≥в; за рахунок кошт≥в юридичних та ф≥зичних ос≥б. «м≥ни та доповненн¤ до ѕоложенн¤ про орган≥зац≥ю навчального процесу у вищих навчальних закладах, затвердженого наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ”крањни в≥д 2 червн¤ 1993 року N 161, та ѕоложенн¤ про осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йн≥ р≥вн≥ (ступеневу осв≥ту), затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 20 с≥чн¤ 1998 року N 65, будуть внесен≥ п≥сл¤ прийн¤тт¤ ¬ерховною –адою ”крањни «акону ”крањни "ѕро вищу осв≥ту". ћ≥н≥стр ¬.√. ремень "≤нформац≥йний зб≥рник ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни", N 13, липень, 2001 р. |