|
ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ќ—¬≤“» ≤ Ќј” » ” –јѓЌ» Ћ » — “ N 1/9-97 в≥д 07.03.2001 ћ≥н≥стерству осв≥ти јвтономноњ –еспубл≥ки рим, управл≥нн¤м осв≥ти ≥ науки обласних, ињвськоњ ≥ —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й ѕро пор¤док проведенн¤ навчальних екскурс≥й та навчальноњ практики учн≥в загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в Ќавчальн≥ екскурс≥њ та навчальна практика учн≥в запроваджуютьс¤ з метою реал≥зац≥њ завдань загальноњ середньоњ осв≥ти щодо посиленн¤ практичноњ спр¤мованост≥ навчально-виховного процесу, профес≥йно-ор≥Їнтац≥йноњ роботи з учн¤ми, п≥дготовки њх до активноњ трудовоњ д≥¤льност≥, залученн¤ до сусп≥льно корисноњ прац≥. Ќавчальн≥ екскурс≥њ провод¤тьс¤ дл¤ учн≥в 1-3(4)-х клас≥в з 27-28 по 31 травн¤ прот¤гом 4 дн≥в тривал≥стю не б≥льш ¤к 3 години на день, навчальна практика проводитьс¤ дл¤ учн≥в 5-8-х ≥ 10-х клас≥в з 31 травн¤ по 12 червн¤ прот¤гом 10 дн≥в: у 5-6-х класах по 3 години на день, 7-8-х класах - по 4 години, 10-х класах - по 5 годин на день. «м≥ст та форми орган≥зац≥њ навчальних екскурс≥й ≥ навчальноњ практики визначаЇ адм≥н≥страц≥¤ навчального закладу залежно в≥д м≥сцевих умов, специф≥ки та проф≥лю навчальних заклад≥в, потреб виробництва та ≥нших чинник≥в. ÷≥ години можна використовувати дл¤ реал≥зац≥њ практичноњ частини навчальних програм предмет≥в навчального плану, зокрема проведенн¤ навчальних екскурс≥й, у т.ч. комплексних, практикум≥в з ф≥зики, х≥м≥њ, ≥нформатики, практичних зан¤ть на м≥сцевост≥ з геометр≥њ та географ≥њ; зан¤ть у виробничих майстерн¤х, на навчально-досл≥дних д≥л¤нках. ѕ≥д час навчально-виробничоњ практики учн≥ можуть залучатись до р≥зних вид≥в сусп≥льно корисноњ прац≥: самообслуговуванн¤, посильноњ участ≥ у благоустроњ навчального закладу, ремонт≥ шк≥льного майна, мебл≥в ≥ обладнанн¤, реставрац≥њ книг; виготовленн¤ наочних пос≥бник≥в, охорони природи, пам'¤ток ≥стор≥њ та культури тощо. ѕри орган≥зац≥њ навчальноњ практики враховуЇтьс¤ зм≥ст навчальних програм, проф≥льн≥сть навчанн¤. ” загальноосв≥тн≥х навчальних закладах з профес≥йним навчанн¤м, м≥жшк≥льних навчально-виробничих комб≥натах години навчально-виробничоњ практики (повн≥стю або частково) можна використовувати на практичн≥ роботи з оволод≥нн¤ профес≥Їю (спец≥альн≥стю). ‘орми орган≥зац≥њ навчальноњ практики можуть бути р≥зними залежно в≥д њњ зм≥сту, пост≥йного чи тимчасового характеру роботи, матер≥альноњ оснащеност≥, в≥ку ≥ п≥дготовки учн≥в, кл≥матичних та ≥нших особливостей. ќкрем≥ види практичних зан¤ть (навчальн≥ екскурс≥њ) спостереженн¤ за природою, практичн≥ роботи на м≥сцевост≥, сусп≥льно корисна прац¤ тощо) можуть проводитись п≥д час навчального року. ” загальноосв≥тн≥х навчальних закладах с≥льськоњ м≥сцевост≥, що мають навчально-досл≥дн≥ д≥л¤нки та п≥дсобн≥ господарства, за виробничоњ потреби дозвол¤Їтьс¤ за погодженн¤м з в≥дпов≥дним органом управл≥нн¤ осв≥тою перенесенн¤ навчальноњ практики учн≥в на л≥тн≥й пер≥од. √раф≥к проведенн¤ навчальноњ практики затверджуЇ директор загальноосв≥тнього навчального закладу. ƒл¤ њњ проведенн¤ залучаютьс¤ педагог≥чн≥ прац≥вники в межах њх р≥чноњ тариф≥кац≥њ з урахуванн¤м зм≥сту навчальних програм та характеру практики. «ан¤тт¤ обл≥куютьс¤ у класних журналах. Ќавчальна прац¤ учн≥в оц≥нюЇтьс¤ за загальними критер≥¤ми оц≥нюванн¤ навчальних дос¤гнень ≥ враховуЇтьс¤ при виведенн≥ п≥дсумкових р≥чних оц≥нок. Ќеобх≥дною умовою орган≥зац≥њ навчальноњ практики Ї дотриманн¤ сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних вимог та техн≥ки безпеки. Ќижче навод¤тьс¤ рекомендац≥њ щодо приблизного розпод≥лу часу та можливих вид≥в навчальноњ практики учн≥в. онкретний зм≥ст навчальноњ практики визначаЇтьс¤ в навчальному заклад≥ з урахуванн¤м особливостей ≥ умов його роботи, зм≥сту навчальних програм тощо. ------------------------------------------------------------------ лас|Ќавчальн≥ предмети, тематика екскурс≥й та |ќр≥Їнтовна |практичних зан¤ть, зм≥ст навчальноњ практики |к≥льк≥сть | |годин ----+--------------------------------------------------+---------- 1 |ѕозакласне читанн¤, математика | |≈кскурс≥¤ до б≥бл≥отеки (шк≥льноњ чи дит¤чоњ) | 3 |Ќавколишн≥й св≥т, природознавство/довк≥лл¤ | |≈кскурс≥¤: "—постереженн¤ за весн¤ними ¤вищами | |природи. ѕравила повед≥нки в природ≥" | 3 |“рудове навчанн¤ | |—усп≥льне корисна прац¤ | 3 |‘≥зкультура | |–озучуванн¤ традиц≥йних рухливих ≥гор, активний | |в≥дпочинок учн≥в | 3 ----+--------------------------------------------------+---------- 2 |ѕозакласне читанн¤, математика | |≈кскурс≥¤ до б≥бл≥отеки (шк≥льноњ чи дит¤чоњ) | 3 |Ќавколишн≥й св≥т, природознавство/довк≥лл¤ | |≈кскурс≥¤ "ѕрирода навколо нас" | 3 |“рудове навчанн¤ | |—усп≥льно корисна прац¤ | 3 |ќЅ∆ | |≈кскурс≥¤ по м≥сту (селищу), п≥шох≥дн≥ переходи з | |повторенн¤м правил дорожнього руху | 3 ----+--------------------------------------------------+---------- 3 |„итанн¤ ≥ розвиток мовленн¤, природознавство | |≈кскурс≥¤ "—постереженн¤ за природою ≥ працею | |людей своЇњ м≥сцевост≥" | 3 |“рудове навчанн¤ | |–обота на пришк≥льн≥й д≥л¤нц≥, догл¤д за | |к≥мнатними, городн≥ми рослинами | 3 |—усп≥льно корисна прац¤ | 3 |ќЅ∆ | |ѕрактичн≥ зан¤тт¤ та ≥гри з ѕравил дорожнього руху| |на спец≥ально розм≥ченому майданчику або на вулиц≥| 3 ----+--------------------------------------------------+---------- 4 |ѕриродознавство | |≈кскурс≥¤ "—постереженн¤ за рослинами, тваринами, | |погодними умовами свого краю, орган≥зац≥¤ | |посильноњ допомоги дорослим з питань охорони | |природи своЇњ м≥сцевост≥" | 3 |≈кскурс≥¤ до краЇзнавчого музею (на виставку) | 3 |“рудове навчанн¤ | |–обота на пришк≥льн≥й д≥л¤нц≥ | 3 |ќЅ∆ | |≤гри й змаганн¤ з ѕравил безпечноњ повед≥нки учн≥в| |на вулиц¤х ≥ дорогах | 3 ----+--------------------------------------------------+---------- 5 |ћови та л≥тератури | |≈кскурс≥њ у св≥т казки | 3-4 |≈кскурс≥њ л≥тературними стежками, до л≥тературного| |музею | 4 |≤стор≥¤ | |–анок "ћи д≥ти твоњ, ”крањно" | 3 |≈кскурс≥¤ "ћо¤ ”крањно, ти р≥дна¤ мати" | 4 |ѕриродознавство, р≥дний край, мистецтво | |”мови ≥снуванн¤ рослин ≥ тварин нашого краю | 2-3 |¬ода в природ≥, њњ види ≥ значенн¤ | 2-3 |≈кскурс≥¤ до краЇзнавчого музею | 3 |ѕрирода р≥дного краю (творча робота - живопис) | 3 |‘≥зична культура, трудове навчанн¤, ќЅ∆ | |«маганн¤ м≥ж класами з р≥зних вид≥в спорту | 3-6 |—усп≥льно корисна прац¤ | 3 |≈кскурс≥¤ на п≥дприЇмство | 3 |ƒень безпеки | 3 |ћузика | |¬ивченн¤ ≥ в≥дтворенн¤ елемент≥в обр¤дових св¤т | |(п≥сень, хоровод≥в, вертеп≥в тощо) з урахуванн¤м | |рег≥ональних особливостей, м≥сцевих традиц≥й | 4 ----+--------------------------------------------------+---------- 6 |ћови, л≥тература, мистецтво | | онкурс "«навець р≥дноњ мови" | 2 |—истематизац≥¤ матер≥ал≥в з л≥тератури р≥дного | |краю | 3 |Ѕ≥бл≥отечна година | 1 |’удожнЇ читанн¤ (конкурс) | 2 |¬≥дв≥данн¤ музичних театр≥в, ф≥лармон≥й, | |концертних зал≥в (з в≥дображенн¤м своњх вражень у | |р≥зних формах) | 4 |ƒекоративно-ужиткове мистецтво: | |"¬ майстерн≥ митц¤" | 2-3 |≤стор≥¤ | |≈кскурс≥¤ "јрхеолог≥чн≥ пам'¤тки р≥дного краю" | 4 |Ѕ≥олог≥¤, географ≥¤ | |ќс≥нн≥ ¤вища в житт≥ рослин | |ѕристосован≥сть рослин до середовища ≥снуванн¤, | |практична робота: "ќзнайомленн¤ з компонентами | 3 |природи своЇњ м≥сцевост≥" |(вересень) |«имов≥ ¤вища в житт≥ рослин |3 (с≥чень) |¬есн¤н≥ ¤вища в житт≥ рослин. ѕристосован≥сть | |рослин до середовища житт¤ | |‘енолог≥чн≥ спостереженн¤ за ранньокв≥тучими | 3 |рослинами |(травень) |—кладанн¤ гербар≥ю з бур'¤нових ≥ кормових рослин.| |–озп≥знанн¤ найпоширен≥ших бур'¤н≥в, кормових ≥ | |л≥карських рослин | 3 |ѕрактичн≥ роботи: "ќком≥рне зн≥манн¤ з планшетом | |невеликоњ територ≥њ"; "—постереженн¤ за погодою ≥ | |опрацюванн¤ з≥браних матер≥ал≥в" | 6 |‘≥зична культура, трудове навчанн¤, ќЅ∆ | |«маганн¤ м≥ж класами з р≥зних вид≥в спорту | 4-6 |—усп≥льно корисна прац¤ | 2-4 |≈кскурс≥¤ на п≥дприЇмство | 3 |ƒень безпеки | 3 ----+--------------------------------------------------+---------- 7 |ћови, л≥тература, ≥стор≥¤, мистецтво | |«б≥р та систематизац≥¤ матер≥ал≥в з ≥стор≥њ та | |культури р≥дного краю | 4 |≈кскурс≥¤ л≥тературними стежками | 3-4 |«б≥р народних п≥сень | 3 |≈кскурс≥¤ "ѕам'¤тки середньов≥чноњ культури" | 4 |Ѕ≥олог≥¤, географ≥¤ | |≈кскурс≥¤ на пр≥сну водойму. ќзнайомленн¤ з | |р≥зноман≥тн≥стю та процесами життЇд≥¤льност≥ | |тварин-г≥дроб≥онт≥в | 4 |≈кскурс≥¤ в л≥с. ќзнайомленн¤ з р≥зноман≥тн≥стю | |комах, з голосами птах≥в, вивченн¤ сл≥д≥в ссавц≥в | |¬ивченн¤ взаЇмозв'¤зк≥в компонент≥в природи у | |м≥сцевому ѕ“ | 3-4 |≈кскурс≥¤ на луки або в степ. ќзнайомленн¤ з | |р≥зноман≥тн≥стю комах та хребетних тварин | 4 |≈кскурс≥¤ до агроценозу. ќзнайомленн¤ з комахами -| |шк≥дниками с≥льського господарства | 4 |¬ивченн¤ впливу людськоњ д≥¤льност≥ на природу | |√еограф≥чний веч≥р або ¬ | |"ћатерики планети" | 4 |‘≥зична культура, трудове навчанн¤, ќЅ∆ | |«маганн¤ м≥ж класами з р≥зних вид≥в спорту | 4-6 |≈кскурс≥¤ на виробництво | 4 |—усп≥льно корисна прац¤ | 4 |ƒень безпеки | 4 |≈кскурс≥њ з питань енергозбереженн¤ | 2-4 ----+--------------------------------------------------+---------- 8 |ћови, л≥тература, ≥стор≥¤, мистецтво | |"Ўевченкознавство в р≥дн≥м крањ" (зб≥р матер≥ал≥в)| 4 |ќформленн¤ шк≥льних навчальних каб≥нет≥в, музењв | 4-6 |≈кскурс≥¤ "“оњ слави козацькоњ пов≥к не забудеш" | 4 |Ѕ≥олог≥¤, географ≥¤, х≥м≥¤ | |≈кскурс≥¤ до м≥сцевоњ л≥карн≥ (травматолог≥чний | 4 |пункт, пункт переливанн¤ кров≥, лаборатор≥¤) |(листопад) |≈кскурс≥¤ з метою збиранн¤ колекц≥њ м≥сцевих | |г≥рських пор≥д або вивченн¤ особливостей њх | |видобутку у м≥сцевому кар'Їр≥ | 4 |ƒ≥лова гра: "ѕрогноз погоди на наступн≥ три дн≥" | 2 |ƒ≥лова гра: "ѕроблеми рац≥онального | |природокористуванн¤ в ”крањн≥" | 2 |≈кскурс≥¤ до аптеки (ознайомленн¤ з приготуванн¤м | 4 |розчин≥в р≥зноњ концентрац≥њ, використанн¤ |(прот¤гом |х≥м≥чних речовин ¤к л≥кувальних засоб≥в тощо) |року) |≈кскурс≥¤ на м'¤со-молочн≥ п≥дприЇмства | |(ознайомленн¤ з процесами визначенн¤ кислотност≥, | |засолюванн¤ тощо) | 4 |‘≥зична культура, трудове навчанн¤, ќЅ∆ | |«маганн¤ м≥ж класами з р≥зних вид≥в спорту | 4 |—усп≥льно корисна прац¤ | 4 |≈кскурс≥¤ в ћЌ¬ , ѕ“” | 4 |ƒень безпеки | 4 |≈кскурс≥¤ з питань енергозбереженн¤ | 4 ----+--------------------------------------------------+---------- 10 |ћови, л≥тература, ≥стор≥¤, мистецтво | |‘ольклорна експедиц≥¤ (систематизац≥¤ матер≥ал≥в) | 4 |≈кскурс≥¤ по ≥сторичних м≥сц¤х р≥дного краю | 3-4 |ѕрактичн≥ зан¤тт¤ з ауд≥юванн¤ (≥ноземн≥ мови) | 3-4 |„итацька конференц≥¤ | 3 |ѕриродознавство, ≥нформатика, трудове навчанн¤ | |¬иробнича практика з профес≥йноњ п≥дготовки | |за програмою | |≈кскурс≥¤ "—езонн≥ зм≥ни в б≥огеоценозах (л≥с, | |луки, ставок тощо)" | 4-5 |ѕрактичн≥ зан¤тт¤ з основ ≥нформатики | 6-10 | омплексна екскурс≥¤ на м≥сцеве п≥дприЇмство | 4-5 |ѕрактикум з ф≥зики (за навчальною програмою) | 5-6 |ќбладнанн¤ навчальних каб≥нет≥в, спортивних | |майданчик≥в | 10 |¬≥йськово-польов≥ збори юнак≥в за програмою | ------------------------------------------------------------------ ѕрим≥тка. ќр≥Їнтовний перел≥к вид≥в навчальноњ практики може бути зм≥нений, доповнений загальноосв≥тн≥ми навчальними закладами та м≥сцевими органами управл≥нн¤ осв≥тою. ------------------------------------------------------------------ «аступник ћ≥н≥стра ¬.ќ.ќгнев'юк "ќсв≥та ”крањни", N 12, 21.03.2001 р. |