|
ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ќ—¬≤“» ≤ Ќј” » ” –јѓЌ» Ќ ј ј « N 447 в≥д 12.06.2001 «ареЇстровано в ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 25 червн¤ 2001 р. за N 543/5734 ѕро затвердженн¤ ѕоложенн¤ про апробац≥ю навчальноњ л≥тератури дл¤ загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в ¬≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро осв≥ту", «акону ”крањни "ѕро загальну середню осв≥ту", постанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 16.11.2000 N 1717 "ѕро перех≥д загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в на новий зм≥ст, структуру ≥ 12-р≥чний терм≥н навчанн¤" та з метою пол≥пшенн¤ ¤кост≥ навчально-методичноњ л≥тератури, њњ в≥дпов≥дност≥ вимогам навчальних програм ≥ ƒержавного стандарту загальноњ середньоњ осв≥ти в ”крањн≥, сучасним засадам навчанн¤ учн≥в у загальноосв≥тн≥х навчальних закладах Ќ ј ј « ” ё: 1. «атвердити ѕоложенн¤ про апробац≥ю навчальноњ л≥тератури дл¤ загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в (додаЇтьс¤). 2. Ќауково-методичному центру середньоњ осв≥ти («авалевський ё.≤.): 2.1. ќрган≥зувати проведенн¤ апробац≥њ навчальноњ л≥тератури в≥дпов≥дно до затвердженого ѕоложенн¤. 2.2. ” двом≥с¤чний терм≥н розробити типов≥ угоди щодо проведенн¤ апробац≥њ та ор≥Їнтовний кошторис витрат на њњ проведенн¤ зг≥дно з чинним законодавством. 3. онтроль за виконанн¤м наказу покласти на заступника ћ≥н≥стра ќгнев'юка ¬.ќ. ћ≥н≥стр ¬.√. ремень «атверджено Ќаказ ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни 12 червн¤ 2001 р. N 447 «ареЇстровано в ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 25 червн¤ 2001 р. за N 543/5734 ѕоложенн¤ про апробац≥ю навчальноњ л≥тератури дл¤ загальноосв≥тн≥х навчальних заклад≥в ÷е ѕоложенн¤ визначаЇ зм≥ст ≥ пор¤док орган≥зац≥йноњ та науково-методичноњ роботи в систем≥ загальноњ середньоњ осв≥ти ”крањни, його в≥дпов≥дн≥сть психолого-педагог≥чним, дидактичним ≥ методичним вимогам. ¬оно грунтуЇтьс¤ на положенн¤х ≥ нормах «акон≥в ”крањни "ѕро осв≥ту", "ѕро загальну середню осв≥ту", "ѕро позашк≥льну осв≥ту", "ѕро видавничу справу", "ѕро авторське право ≥ сум≥жн≥ права" та ≥нших нормативно-правових акт≥в, ¤к≥ регламентують д≥¤льн≥сть ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни щодо науково-методичного забезпеченн¤ системи загальноњ середньоњ осв≥ти ”крањни. 1. «агальн≥ положенн¤ 1.1. јпробац≥¤ навчальноњ л≥тератури в систем≥ загальноњ середньоњ осв≥ти - це процес перев≥рки ¤кост≥ навчальноњ л≥тератури, ¤кий маЇ на мет≥ схваленн¤ (в≥дхиленн¤) навчальних видань ¤к таких, що в≥дпов≥дають (не в≥дпов≥дають) вимогам ƒержавного стандарту загальноњ середньоњ осв≥ти, основним принципам навчанн¤ в загальноосв≥тн≥х навчальних закладах, в≥ковим особливост¤м учн≥в. 1.2. јпробац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ за наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни, ¤кий видаЇтьс¤ до початку навчального року ≥ визначаЇ: - перел≥к навчальноњ л≥тератури, що п≥дл¤гаЇ апробац≥њ (назва виданн¤, його призначенн¤, автори, видавництво, р≥к виданн¤); - терм≥н апробац≥њ; - в≥дпов≥дальних за проведенн¤ апробац≥њ та узагальненн¤ њњ результат≥в; - рег≥они, де в≥дбуватиметьс¤ апробац≥¤; - к≥льк≥сть об'Їкт≥в апробац≥њ (шк≥л, клас≥в, учн≥в). 1.3. јпробац≥њ п≥дл¤гають: - експериментальн≥ програми (у комплекс≥ з навчально-методичним забезпеченн¤м, створеним дл¤ реал≥зац≥њ зм≥сту цих програм); - пробн≥ п≥дручники ≥ навчальн≥ пос≥бники, видан≥ за д≥ючими навчальними програмами; - ≥нш≥ навчальн≥ виданн¤, ¤ким передбачаЇтьс¤ надавати гриф "«атверджено ћ≥н≥стерством осв≥ти ≥ науки ”крањни". 1.4. ќрган≥зац≥йн≥ та науково-методичн≥ заходи щодо апробац≥њ зд≥йснюють: Ќауково-методичний центр середньоњ осв≥ти ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни (дал≥ - Ќћ÷ середньоњ осв≥ти), ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки ”крањни сп≥льно з науковими п≥дрозд≥лами јкадем≥њ педагог≥чних наук ”крањни (дал≥ - јѕЌ), обласними ≥нститутами п≥сл¤дипломноњ педагог≥чноњ осв≥ти, ≥ншими науково-педагог≥чними ≥ методичними установами. 1.5. Ќавчальн≥й л≥тератур≥, ¤ка за результатами апробац≥њ отримала позитивну оц≥нку, р≥шенн¤м колег≥њ ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни надаЇтьс¤ гриф "«атверджено ћ≥н≥стерством осв≥ти ≥ науки ”крањни". 1.6. јпробац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ на догов≥рних засадах зг≥дно з чинним законодавством за кошти ф≥зичних або юридичних ос≥б (видавництв, автор≥в, навчальних заклад≥в, фонд≥в, ≥нших установ ≥ орган≥зац≥й), що ≥н≥ц≥юють апробац≥ю. ошторис видатк≥в на апробац≥ю узгоджуЇтьс¤ м≥ж сторонами при укладанн≥ угоди ≥ Ї нев≥д'Їмною њњ складовою. јпробац≥¤ навчальноњ л≥тератури може ф≥нансуватис¤ з ≥нших джерел за погодженн¤м стор≥н. 2. ќрган≥зац≥¤ апробац≥њ навчальноњ л≥тератури 2.1. ѕерел≥к навчальноњ л≥тератури, що плануЇтьс¤ до апробац≥њ, формуЇтьс¤ Ќћ÷ середньоњ осв≥ти на п≥дстав≥ клопотань видавництв, автор≥в, ≥нших ф≥зичних та юридичних ос≥б, ¤к≥ ≥н≥ц≥юють апробац≥ю. ѕерел≥к навчальноњ л≥тератури, а також рег≥они, де в≥дбуватиметьс¤ апробац≥¤, погоджуютьс¤ з департаментом розвитку дошк≥льноњ, загальноњ середньоњ ≥ позашк≥льноњ осв≥ти ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни. 2.2. јпробац≥¤ навчальних видань зд≥йснюЇтьс¤, ¤к правило, прот¤гом двох навчальних рок≥в. ќбов'¤зков≥й апробац≥њ п≥дл¤гають пробн≥ п≥дручники, видан≥ за кошти ƒержавного бюджету ”крањни, ¤ким надаЇтьс¤ статус усталених (стаб≥льних) з наданн¤м в≥дпов≥дного грифа. 2.3. ƒо апробац≥њ навчальноњ л≥тератури залучаютьс¤ висококвал≥ф≥кован≥ вчител≥ (¤к правило, вчител≥-методисти), ¤к≥ волод≥ють прийомами досл≥дницькоњ роботи. Ќавчальн≥ заклади, у ¤ких маЇ в≥дбуватис¤ апробац≥¤, погоджуютьс¤ Ќћ÷ середньоњ осв≥ти з обласними управл≥нн¤ми осв≥ти ≥ науки. ѕри цьому можуть ураховуватис¤ пропозиц≥њ тих, хто ≥н≥ц≥юЇ апробац≥ю. 2.4. ≥льк≥сть вибраних об'Їкт≥в, де проходитиме апробац≥¤, визначаЇтьс¤ Ќћ÷ середньоњ осв≥ти з урахуванн¤м вимог репрезентативност≥ виб≥рки та в≥рог≥дност≥ одержанн¤ результат≥в. 2.5. ќрган≥зац≥¤ апробац≥њ в рег≥онах зд≥йснюЇтьс¤ обласними ≥нститутами п≥сл¤дипломноњ педагог≥чноњ осв≥ти або ≥ншими методичними установами за наказом м≥сцевих орган≥в управл≥нн¤ осв≥ти. Ќими контролюЇтьс¤ х≥д апробац≥њ у визначених навчальних закладах рег≥ону, узагальнюютьс¤ матер≥али ≥ у визначен≥ терм≥ни подаютьс¤ зв≥ти про результати апробац≥њ до Ќћ÷ середньоњ осв≥ти. «аходи щодо проведенн¤ апробац≥њ навчальноњ л≥тератури внос¤тьс¤ до план≥в роботи в≥дпов≥дних обласних ≥нститут≥в п≥сл¤дипломноњ педагог≥чноњ осв≥ти або методичних установ. 2.6. ѕ≥сл¤ завершенн¤ апробац≥њ Ќћ÷ середньоњ осв≥ти на п≥дстав≥ одержаних зв≥т≥в узагальнюЇ одержан≥ матер≥али ≥ передаЇ њх на розгл¤д в≥дпов≥дним предметним ком≥с≥¤м Ќауково-методичноњ ради з питань осв≥ти ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни. ом≥с≥њ вивчають подан≥ матер≥али ≥ робл¤ть висновок про доц≥льн≥сть наданн¤ в≥дпов≥дного грифа ћ≥н≥стерства та рекомендац≥њ щодо подальшого використанн¤ видань, ¤к≥ апробувалис¤. 2.7. –езультати апробац≥њ навчальноњ л≥тератури розгл¤даютьс¤ колег≥Їю ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни, ¤ка приймаЇ р≥шенн¤ про доц≥льн≥сть подальшого використанн¤ зазначеноњ навчальноњ л≥тератури в навчально-виховному процес≥ в загальноосв≥тн≥х навчальних закладах ≥ можлив≥сть наданн¤ грифа "«атверджено ћ≥н≥стерством осв≥ти ≥ науки ”крањни", або про необх≥дн≥сть њњ доопрацюванн¤. ” раз≥ негативних результат≥в апробац≥њ м≥н≥стерство приймаЇ р≥шенн¤ про скасуванн¤ наданого ран≥ше грифа, виведенн¤ навчальноњ л≥тератури з ѕерел≥ку рекомендованоњ л≥тератури та вилученн¤ њњ з навчального процесу. 2.8. Ќћ÷ середньоњ осв≥ти у м≥с¤чний терм≥н з дн¤ прийн¤тт¤ р≥шенн¤ ≥нформуЇ тих, хто ≥н≥ц≥ював апробац≥ю, про результати апробац≥њ та прийн¤те р≥шенн¤. 2.9. ¬идавництво, автор чи ≥нша установа, ¤к≥ ≥н≥ц≥ювали апробац≥ю, у трим≥с¤чний терм≥н пов≥домл¤ють Ќћ÷ середньоњ осв≥ти про вжит≥ заходи щодо доопрацюванн¤ навчального виданн¤. «а њх результатами колег≥Їю ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни приймаЇтьс¤ в≥дпов≥дне р≥шенн¤. 3. Ќауково-методичн≥ засади проведенн¤ апробац≥њ навчальноњ л≥тератури 3.1. јпробац≥¤ навчальноњ л≥тератури передбачаЇ: - проведенн¤ експертизи навчального виданн¤ вчител¤ми, методистами, науковц¤ми, ≥ншими респондентами, ¤к≥ визначають науково-методичний р≥вень навчального виданн¤, що апробуЇтьс¤; - вивченн¤ думки учител≥в, учн≥в, њхн≥х батьк≥в, ≥нших респондент≥в щодо ¤кост≥ навчального виданн¤; - проведенн¤ щонайменше двох контрольних зр≥з≥в засвоЇнн¤ учн¤ми навчального матер≥алу за матер≥алами Ќћ÷ середньоњ осв≥ти; - оц≥нку виданн¤ зг≥дно ≥з сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чними ≥ психолого-педагог≥чними вимогами до навчальноњ книги. «алежно в≥д специф≥чних особливостей навчальноњ л≥тератури апробац≥¤ може доповнюватис¤ ≥ншими формами ≥ заходами, ¤к≥ визначаютьс¤ дл¤ кожного навчального виданн¤ окремо. 3.2. –еспондентами апробац≥њ навчальноњ л≥тератури виступають: - учн≥, ¤к≥ навчаютьс¤ за книгами, що апробуютьс¤, а також батьки цих учн≥в; - вчител≥, що провод¤ть апробац≥ю; - методисти ≥ науковц≥, ¤к≥ надають експертн≥ висновки про навчальн≥ виданн¤, що апробуютьс¤. ѓх виб≥р зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до вимог соц≥олог≥чних досл≥джень. 3.3. јпробац≥¤ навчальноњ л≥тератури зд≥йснюЇтьс¤ за методичними рекомендац≥¤ми ≥ матер≥алами, що розробл¤Ї Ќћ÷ середньоњ осв≥ти сп≥льно з јѕЌ та ≥ншими науковими ≥ методичними установами. ƒо розробки цих матер≥ал≥в можуть залучатис¤ автори навчальних видань, що апробуютьс¤. 3.4. ќбласн≥ ≥нститути п≥сл¤дипломноњ педагог≥чноњ осв≥ти або методичн≥ установи, ¤ким доручено проводити апробац≥ю, до 1 жовтн¤ поточного року надають Ќћ÷ середньоњ осв≥ти ≥нформац≥ю про навчальн≥ заклади ≥ вчител≥в, ¤к≥ будуть зд≥йснювати апробац≥ю навчального виданн¤, та в≥дпов≥дальну особу, що орган≥зовуЇ апробац≥ю в рег≥он≥. Ќа п≥дстав≥ ц≥Їњ ≥нформац≥њ з ними укладаютьс¤ угоди та обумовлюютьс¤ строки ≥ форми зв≥тност≥. 3.5. ћетодичн≥ рекомендац≥њ та матер≥али дл¤ проведенн¤ науково-методичних заход≥в з апробац≥њ надсилаютьс¤ в рег≥они, де вона проводитьс¤ зг≥дно з наказом ћ≥н≥стерства, не п≥зн≥ше 1 м≥с¤ц¤ до строку поданн¤ зв≥ту. ѕерший заступник начальника департаменту розвитку загальноњ середньоњ, дошк≥льноњ та позашк≥льноњ осв≥ти ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни я.ѕ. орн≥Їнко |