”становить в качестве домашней!




        ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ѕ–ј÷≤ “ј —ќ÷≤јЋ№Ќќѓ ѕќЋ≤“» » ” –јѓЌ»
               ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ќ—¬≤“» ≤ Ќј” » ” –јѓЌ»

                            Ќ ј   ј «

 N 127/151 в≥д 26.03.2001             «ареЇстровано в ћ≥н≥стерств≥
                                      юстиц≥њ ”крањни
                                      6 кв≥тн¤ 2001 р.
                                      за N 315/5506


            ѕро затвердженн¤ ѕоложенн¤ про профес≥йне
                  навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥


     Ќа виконанн¤  ”казу ѕрезидента ”крањни в≥д 3 серпн¤ 1999 року
N 958/99   "ѕро  ќсновн≥  напр¤ми  розвитку  трудового
потенц≥алу  в  ”крањн≥  на  пер≥од  до  2010 року" та «аход≥в щодо
спри¤нн¤ п≥дприЇмствам в орган≥зац≥њ профес≥йного навчанн¤  кадр≥в
на  виробництв≥,  затверджених  розпор¤дженн¤м   аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д  24  с≥чн¤  2001  року   N   13-р,
Ќ ј   ј « ” ™ ћ ќ:

     1. «атвердити  ѕоложенн¤  про  профес≥йне  навчанн¤ кадр≥в на
виробництв≥, що додаЇтьс¤.
     2. ƒиректору  ƒепартаменту  у  сфер≥ пол≥тики оплати прац≥ та
зайн¤тост≥ населенн¤ ћ≥н≥стерства  прац≥  та  соц≥альноњ  пол≥тики
“овстенку     ќ.ѕ.    та    начальнику    ƒепартаменту    розвитку
профес≥йно-техн≥чноњ осв≥ти ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки  “омашенку
¬.¬.  у  10-денний  терм≥н  п≥сл¤ державноњ реЇстрац≥њ наказу "ѕро
затвердженн¤  ѕоложенн¤  про   профес≥йне   навчанн¤   кадр≥в   на
виробництв≥"    забезпечити   тиражуванн¤   його   та   надсиланн¤
за≥нтересованим  м≥н≥стерствам  та   ≥ншим   центральним   органам
виконавчоњ  влади,  ћ≥н≥стерству  прац≥  та  соц≥ального захисту й
ћ≥н≥стерству осв≥ти ≥ науки јвтономноњ –еспубл≥ки   рим,  √оловним
управл≥нн¤м  прац≥ та соц≥ального захисту населенн¤ та управл≥нн¤м
осв≥ти ≥ науки обласних,   ињвськоњ  та  —евастопольськоњ  м≥ських
держадм≥н≥страц≥й.
     3. ћ≥н≥стерству  прац≥  та  соц≥ального  захисту   јвтономноњ
–еспубл≥ки  рим, √оловним управл≥нн¤м прац≥ та соц≥ального захисту
населенн¤  обласних,    ињвськоњ   та   —евастопольськоњ   м≥ських
державних адм≥н≥страц≥й визначити спец≥ал≥ст≥в,  в≥дпов≥дальних за
координац≥ю питань профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥.
     4.  онтроль за виконанн¤м цього наказу покласти на заступника
ћ≥н≥стра  прац≥  та  соц≥альноњ  пол≥тики   —олдатенка   ћ.ќ.   та
заступника ћ≥н≥стра осв≥ти ≥ науки ќгнЇв'юка ¬.ќ.

 ћ≥н≥стр прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики                     ≤.—ахань

 ћ≥н≥стр осв≥ти ≥ науки                                  ¬. ремень

                                         «атверджено
                            Ќаказ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ
                            пол≥тики ”крањни та ћ≥н≥стерства
                            осв≥ти ≥ науки ”крањни
                            26 березн¤ 2001 року N 127/151

                                      «ареЇстровано в ћ≥н≥стерств≥
                                      юстиц≥њ ”крањни
                                      6 кв≥тн¤ 2001 р.
                                      за N 315/5506

                            ѕоложенн¤
          про профес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥

                      1. «агальн≥ положенн¤

     1.1. ѕрофес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ спр¤моване  на
п≥двищенн¤  ¤кост≥  профес≥йного  складу  прац≥вник≥в  п≥дприЇмств
р≥зноњ форми власност≥ та п≥дпор¤дкуванн¤ (надал≥ - п≥дприЇмство),
формуванн¤ у них високого профес≥онал≥зму, майстерност≥, сучасного
економ≥чного мисленн¤, вм≥нн¤ працювати в нових економ≥чних умовах
та  забезпеченн¤  на  ц≥й  основ≥  високоњ  продуктивноњ  прац≥  ≥
ефективноњ зайн¤тост≥.
     1.2. ѕрофес≥йне     навчанн¤     кадр≥в    на    п≥дприЇмств≥
орган≥зовуЇтьс¤  в≥дпов≥дним  п≥дрозд≥лом,  що   займаЇтьс¤   цими
питанн¤ми, чи службою управл≥нн¤ персоналом.
     1.3. ѕрофес≥йне навчанн¤ кадр≥в на  виробництв≥  зд≥йснюЇтьс¤
в≥дпов≥дно до нормативно-правових акт≥в у галуз≥ осв≥ти,  прац≥ та
≥нших,  що регулюють  сусп≥льн≥  в≥дносини  у  сфер≥  забезпеченн¤
п≥дприЇмств  квал≥ф≥кованими  ≥  конкурентноспроможними  на  ринку
прац≥ кадрами.
     1.4. ѕрофес≥йне   навчанн¤  прац≥вник≥в  п≥дприЇмства  носить
безперервний  характер  ≥   проводитьс¤   прот¤гом   њх   трудовоњ
д≥¤льност≥ з метою поступового розширенн¤ та поглибленн¤ њх знань,
ум≥нь та навичок в≥дпов≥дно до вимог виробництва.
     1.5. ћ≥н≥стерство    прац≥   та   соц≥альноњ   пол≥тики   дл¤
координац≥њ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, установ незалежно
в≥д  форм власност≥ та п≥дпор¤дкуванн¤ щодо забезпеченн¤ розвитку,
збереженн¤ та п≥двищенн¤ ¤к≥сного р≥вн¤ кадрового потенц≥алу  може
створювати м≥жв≥домчу консультативну раду та ≥нш≥ дорадч≥ органи.

           2. ”правл≥нн¤ системою профес≥йного навчанн¤
                      кадр≥в на виробництв≥

     2.1. ”правл≥нн¤  системою  профес≥йного  навчанн¤  кадр≥в  на
виробництв≥   зд≥йснюЇтьс¤   ћ≥н≥стерством   прац≥  та  соц≥альноњ
пол≥тики ”крањни та ћ≥н≥стерством осв≥ти ≥ науки  ”крањни,  ≥ншими
за≥нтересованими    центральними    органами   виконавчоњ   влади,
ћ≥н≥стерством прац≥ та соц≥ального захисту та ћ≥н≥стерством осв≥ти
≥  науки јвтономноњ –еспубл≥ки  рим,  √оловними управл≥нн¤ми прац≥
та соц≥ального захисту населенн¤ та управл≥нн¤ми  осв≥ти  ≥  науки
обласних    ињвськоњ   та   —евастопольськоњ   м≥ських   державних
адм≥н≥страц≥й в≥дпов≥дно до њх повноважень.
     2.2. ћ≥н≥стерство прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни:
     координуЇ роботу  щодо  орган≥зац≥њ   профес≥йного   навчанн¤
кадр≥в на виробництв≥, д≥¤льност≥ м≥н≥стерств та ≥нших центральних
орган≥в  виконавчоњ  влади,  у  п≥дпор¤дкуванн≥  ¤ких  перебувають
п≥дприЇмства,  з  питань  п≥двищенн¤  ¤кост≥,  профес≥онал≥зму  та
компетентност≥ робочоњ сили;
     розробл¤Ї проекти нормативно-правових акт≥в щодо забезпеченн¤
розвитку,  збереженн¤  та  п≥двищенн¤  ¤к≥сного  р≥вн¤   кадрового
потенц≥алу  та  погоджуЇ  державн≥  стандарти профес≥йно-техн≥чноњ
осв≥ти;
     орган≥зовуЇ розробку      квал≥ф≥кац≥йних      характеристик,
стандарт≥в   компетентност≥,   навчальних   план≥в   та   програм,
навчально-методичних    пос≥бник≥в,   л≥тератури   та   методичних
матер≥ал≥в дл¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥;
     вивчаЇ стан  профес≥йного  навчанн¤  кадр≥в  на  виробництв≥,
анал≥зуЇ статистичн≥ дан≥ та готуЇ пропозиц≥њ  щодо  вдосконаленн¤
цього напр¤му д≥¤льност≥ п≥дприЇмств;
     зд≥йснюЇ контроль  за  дотриманн¤м  вимог нормативно-правових
акт≥в   щодо   орган≥зац≥њ   профес≥йного   навчанн¤   кадр≥в   на
виробництв≥;
     орган≥зовуЇ науков≥  досл≥дженн¤  та  розробл¤Ї на ц≥й основ≥
рекомендац≥њ щодо  п≥двищенн¤  ефективност≥  системи  профес≥йного
навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥;
     орган≥зовуЇ навчанн¤ прац≥вник≥в,  ¤к≥  займаютьс¤  питанн¤ми
профес≥йного   навчанн¤   кадр≥в   на   виробництв≥,  та  зд≥йснюЇ
≥нформац≥йне забезпеченн¤ системи.
     2.3. ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки ”крањни:
     орган≥зовуЇ зд≥йсненн¤ державноњ пол≥тики в галуз≥ осв≥ти;
     розробл¤Ї державн≥   стандарти   осв≥ти,   затверджуЇ  типов≥
навчальн≥ плани та  типов≥  навчальн≥  програми,  що  встановлюють
вимоги  до зм≥сту,  обс¤гу ≥ р≥вн¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на
виробництв≥;
     зд≥йснюЇ контроль      за      дотриманн¤м     п≥дприЇмствами
нормативно-правових  акт≥в  з  питань   осв≥ти,   за   дотриманн¤м
державних   стандарт≥в  осв≥ти,  зд≥йснюЇ  державне  ≥нспектуванн¤
п≥дприЇмств щодо р≥вн¤ профес≥йного навчанн¤ њх персоналу;
     орган≥зовуЇ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ педагог≥чних прац≥вник≥в,
¤к≥ залучаютьс¤ до профес≥йного навчанн¤  кадр≥в  на  виробництв≥,
в≥дпов≥дно до за¤вленоњ п≥дприЇмствами потреби.
     2.4. ћ≥н≥стерства та ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади:
     забезпечують реал≥зац≥ю  державноњ пол≥тики щодо профес≥йного
навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥;
     зд≥йснюють науково-методичне   та  ≥нформац≥йне  забезпеченн¤
системи профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥,  упроваджують
у  навчально-виробничий  процес  дос¤гненн¤ науки,  техн≥ки,  нов≥
технолог≥њ та кращий досв≥д роботи;
     визначають перспективи   та   напр¤ми  розвитку  профес≥йного
навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ на п≥дпор¤дкованих п≥дприЇмствах;
     прогнозують обс¤ги  п≥дготовки,  переп≥дготовки та п≥двищенн¤
квал≥ф≥кац≥њ кадр≥в на п≥дпор¤дкованих п≥дприЇмствах;
     спри¤ють забезпеченню в≥дпов≥дност≥ р≥вн¤ квал≥ф≥кац≥њ кадр≥в
галуз≥ вимогам сучасного виробництва,  завданн¤м  п≥двищенн¤  його
ефективност≥ та ¤кост≥;
     ведуть обл≥к  обс¤г≥в   профес≥йного   навчанн¤   кадр≥в   на
п≥дпор¤дкованих  п≥дприЇмствах  та  зд≥йснюють  його к≥льк≥сний та
¤к≥сний анал≥з;
     розробл¤ють у     встановленому     пор¤дку    квал≥ф≥кац≥йн≥
характеристики,  галузев≥  стандарти  компетентност≥  та   проекти
типових  навчальних  план≥в  ≥  програм  дл¤ профес≥йного навчанн¤
кадр≥в на виробництв≥.
     2.5. ћ≥н≥стерство  прац≥  та  соц≥ального  захисту јвтономноњ
–еспубл≥ки  рим,  √оловн≥ управл≥нн¤ прац≥ та соц≥ального  захисту
населенн¤   обласних,    ињвськоњ   та   —евастопольськоњ  м≥ських
державних адм≥н≥страц≥й:
     орган≥зовують зд≥йсненн¤ державноњ пол≥тики щодо профес≥йного
навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥;
     надають п≥дприЇмствам,   незалежно   в≥д  форм  власност≥  та
п≥дпор¤дкуванн¤,  консультативно-методичну   допомогу   з   питань
забезпеченн¤ розвитку та збереженн¤ кадрового потенц≥алу;
     орган≥зовують ≥нформац≥йне забезпеченн¤ в сфер≥  профес≥йного
навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥;
     зд≥йснюють контроль     за     дотриманн¤м     п≥дприЇмствами
нормативно-правових    акт≥в    щодо    забезпеченн¤   орган≥зац≥њ
профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥.
     2.6. ћ≥н≥стерство  осв≥ти ≥ науки јвтономноњ –еспубл≥ки  рим,
управл≥нн¤ осв≥ти ≥ науки обласних,   ињвськоњ та —евастопольськоњ
м≥ських державних адм≥н≥страц≥й:
     зд≥йснюють контроль  за  дотриманн¤м   п≥дприЇмствами   вимог
державних стандарт≥в осв≥ти;
     надають п≥дприЇмствам   незалежно   в≥д   форм  власност≥  та
п≥дпор¤дкуванн¤   консультативно-методичну   допомогу   з   питань
орган≥зац≥њ та зд≥йсненн¤ навчального процесу,  веденн¤ навчальноњ
документац≥њ, проведенн¤ квал≥ф≥кац≥йних ≥спит≥в тощо.
     2.7. ѕ≥дприЇмства:
     визначають потребу в п≥дготовц≥, переп≥дготовц≥ та п≥двищенн≥
квал≥ф≥кац≥њ кадр≥в у профес≥йно-квал≥ф≥кац≥йному розр≥з≥;
     створюють навчально-виробничу  базу дл¤ профес≥йного навчанн¤
кадр≥в на виробництв≥;
     орган≥зовують навчальний процес;
     зд≥йснюють п≥дб≥р педагог≥чних  прац≥вник≥в  та  забезпечують
п≥двищенн¤ њх профес≥йно-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤;
     розробл¤ють в≥дпов≥дно до вимог виробництва робоч≥  навчальн≥
плани  з  профес≥й  та  робоч≥  навчальн≥  програми  з  навчальних
предмет≥в на основ≥ типових навчальних план≥в ≥ типових навчальних
програм  та  забезпечують  њх  виконанн¤  в  повному  обс¤з≥ та на
належному р≥вн≥;
     упроваджують у навчальний процес сучасн≥ технолог≥њ навчанн¤,
у тому числ≥ модульну, в≥дкрите профес≥йне навчанн¤;
     забезпечують зд≥йсненн¤  заход≥в  з  охорони  прац≥  п≥д  час
навчанн¤;
     зд≥йснюють матер≥ально-техн≥чне    забезпеченн¤   навчального
процесу;
     провод¤ть обл≥к навчальноњ роботи зг≥дно  з  вимогами  чинних
нормативно-правових акт≥в та ≥нструктивно-методичних документ≥в;
     зд≥йснюють статистичний обл≥к профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на
виробництв≥;
     провод¤ть анал≥з   впливу  профес≥йного  навчанн¤  кадр≥в  на
ефективн≥сть д≥¤льност≥ п≥дприЇмств;
     виконують ≥нш≥ функц≥њ, передбачен≥ чинним законодавством.

       3. ¬иди профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥

     3.1. ƒл¤   профес≥йного   навчанн¤   кадр≥в   на  виробництв≥
застосовуютьс¤ так≥ його види:
     первинна профес≥йна п≥дготовка роб≥тник≥в;
     переп≥дготовка роб≥тник≥в;
     п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ роб≥тник≥в;
     п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в.
     3.2. ѕервинна   профес≥йна   п≥дготовка   роб≥тник≥в   -   це
профес≥йно-техн≥чне навчанн¤ ос≥б,  ¤к≥ ран≥ше не мали  роб≥тничоњ
профес≥њ,   що   забезпечуЇ   р≥вень   профес≥йноњ   квал≥ф≥кац≥њ,
необх≥дний дл¤ продуктивноњ профес≥йноњ д≥¤льност≥.
     ѕервинна профес≥йна   п≥дготовка  роб≥тник≥в  на  виробництв≥
зд≥йснюЇтьс¤  ≥з  числа  ос≥б,  ¤к≥  зарахован≥   на   роботу   на
п≥дприЇмства учн¤ми.
     ѕ≥дготовка роб≥тник≥в  ≥з  числа  ж≥нок   або   неповнол≥тн≥х
громад¤н  зд≥йснюЇтьс¤ лише за профес≥¤ми,  а також дл¤ роб≥т,  на
¤ких дозвол¤Їтьс¤ використанн¤ њх прац≥.  –оботи, на ¤ких не можна
використовувати    працю    ж≥нок   та   неповнол≥тн≥х   громад¤н,
визначаютьс¤ ѕерел≥ком важких  роб≥т  та  роб≥т  ≥з  шк≥дливими  ≥
небезпечними  умовами  прац≥,  на  ¤ких заборон¤Їтьс¤ застосуванн¤
прац≥ ж≥нок,  затвердженим наказом ћ≥н≥стерства  охорони  здоров'¤
”крањни  в≥д  29.12.93  N  256   та зареЇстрованим у
ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 30.03.94 за N  51/260,  та  ѕерел≥ком
важких  роб≥т  ≥ роб≥т ≥з шк≥дливими ≥ небезпечними умовами прац≥,
на   ¤ких   заборон¤Їтьс¤   застосуванн¤   прац≥    неповнол≥тн≥х,
затвердженим  наказом  ћ≥н≥стерства  охорони  здоров'¤ ”крањни в≥д
31.03.94 N 46    та  зареЇстрованим  у  ћ≥н≥стерств≥
юстиц≥њ ”крањни 28.07.94 за N 176/385.
     ќсоби, ¤к≥ направл¤ютьс¤ на навчанн¤, повинн≥ бути попередньо
ознайомлен≥  з  вимогами  до  роботи  за  профес≥Їю,  з умовами та
оплатою  прац≥,  ѕравилами  внутр≥шнього  трудового  розпор¤дку  ≥
охорони  прац≥,  сан≥тарними  нормами  та  правилами,  виробничими
≥нструкц≥¤ми,  можлив≥стю  подальшого  п≥двищенн¤  квал≥ф≥кац≥њ  ≥
профес≥йного зростанн¤.
     Ќормативний терм≥н   п≥дготовки   кадр≥в    за    роб≥тничими
профес≥¤ми   визначаЇтьс¤   навчальними   планами  та  навчальними
програмами ≥ не повинен перевищувати 1 року.
     ѕрофес≥йна п≥дготовка  роб≥тник≥в на виробництв≥ зд≥йснюЇтьс¤
шл¤хом курсового чи ≥ндив≥дуального навчанн¤.
     ѕри курсовому    навчанн≥   безпосередньо   на   п≥дприЇмств≥
теоретичний курс  учн≥  (слухач≥)  вивчають  у  навчальних  групах
загальною  чисельн≥стю  в≥д 5 до 30 чолов≥к,  а виробниче навчанн¤
зд≥йснюЇтьс¤ в два етапи:
     на першому етап≥  навчанн¤  проводитьс¤  в  навчальн≥й  груп≥
чисельн≥стю  5  -  15 ос≥б п≥д кер≥вництвом викладача теоретичного
навчанн¤ ≥з числа фах≥вц≥в п≥дприЇмства (≥нструктора) або  майстра
виробничого навчанн¤,  ¤кщо навчанн¤ зд≥йснюЇтьс¤ на створен≥й дл¤
цього навчально-виробнич≥й баз≥;
     на другому  етап≥  -  на  робочих  м≥сц¤х  п≥дприЇмства,   що
атестован≥  за  умовами  прац≥,  ≥ндив≥дуально п≥д кер≥вництвом не
зв≥льненого  в≥д  основноњ  роботи  квал≥ф≥кованого  роб≥тника   -
≥нструктора виробничого навчанн¤.
     ѕри ≥ндив≥дуальному навчанн≥ роб≥тник вивчаЇ теоретичний курс
самост≥йно   та  шл¤хом  консультац≥й  у  викладач≥в  теоретичного
навчанн¤. ¬иробниче навчанн¤ проводитьс¤ ≥ндив≥дуально на робочому
м≥сц≥   п≥д   кер≥вництвом   ≥нструктора   виробничого   навчанн¤.
–об≥тник≥в,  ¤к≥ навчаютьс¤ ≥ндив≥дуально, доц≥льно при можливост≥
об'Їднувати  в  групи чисельн≥стю в≥д 5 до 30 чолов≥к дл¤ вивченн¤
сп≥льноњ  частини  теоретичного  курсу,  передбаченоњ  навчальними
планами та програмами.
      ожний роб≥тник при ≥ндив≥дуальному навчанн≥ на  весь  пер≥од
виробничого   навчанн¤,   а  при  курсовому  -  на  другому  етап≥
виробничого  навчанн¤  забезпечуЇтьс¤  робочим  м≥сцем,  оснащеним
необх≥дним обладнанн¤м, ≥нструментами, сировиною та матер≥алами.
     ѕервинна профес≥йна  п≥дготовка  роб≥тник≥в  на   виробництв≥
зд≥йснюЇтьс¤  за  робочими  навчальними планами та програмами,  що
розробл¤ютьс¤ ≥ затверджуютьс¤ п≥дприЇмствами  на  основ≥  типових
навчальних план≥в та типових навчальних програм.
     ” робочих навчальних планах та робочих  навчальних  програмах
в≥дображаютьс¤    зм≥ни   в   техн≥ц≥,   технолог≥њ,   орган≥зац≥њ
виробництва тощо у в≥дпов≥дн≥й галуз≥ виробництва чи сфер≥ послуг,
вимоги п≥дприЇмства та конкретного робочого м≥сц¤.
     ѕервинна профес≥йна   п≥дготовка   роб≥тник≥в    завершуЇтьс¤
квал≥ф≥кац≥йною    атестац≥Їю.   ќсобам,   ¤к≥   усп≥шно   пройшли
квал≥ф≥кац≥йну      атестац≥ю,      присвоюЇтьс¤      квал≥ф≥кац≥¤
"квал≥ф≥кований  роб≥тник" з набутоњ профес≥њ в≥дпов≥дного розр¤ду
(категор≥њ)  та  видаЇтьс¤  св≥доцтво  про  присвоЇнн¤  роб≥тничоњ
квал≥ф≥кац≥њ,  зразок  ¤кого  затверджуЇтьс¤   аб≥нетом  ћ≥н≥стр≥в
”крањни.
     ќрган≥зац≥¤ навчально-виробничого     процесу,     тривал≥сть
навчального  тижн¤ та навчального дн¤ встановлюютьс¤ в≥дпов≥дно до
«акону ”крањни "ѕро профес≥йно-техн≥чну  осв≥ту",
 одексу  закон≥в про працю  та ѕоложенн¤ про орган≥зац≥ю
навчально-виробничого процесу  в  профес≥йно-техн≥чних  навчальних
закладах,  затвердженого  наказом  ћ≥н≥стерства осв≥ти ”крањни в≥д
18.05.98 N 181   та  зареЇстрованого  в  ћ≥н≥стерств≥
юстиц≥њ ”крањни 16.07.98 за N 460/2900.
     ѕ≥дготовка роб≥тник≥в,     робота     ¤ких     пов'¤зана    з
обслуговуванн¤м об'Їкт≥в п≥двищеноњ небезпеки, зд≥йснюЇтьс¤ лише у
форм≥ курсового навчанн¤.  ќсоби, ¤к≥ зак≥нчили навчанн¤ за даними
профес≥¤ми,  проход¤ть до  початку  самост≥йноњ  роботи  попереднЇ
спец≥альне  навчанн¤  та  перев≥рку  знань  з питань охорони прац≥
в≥дпов≥дно до “ипового положенн¤ про  навчанн¤  з  питань  охорони
прац≥,  затвердженого  наказом  ƒержнагл¤дохоронпрац≥  ”крањни в≥д
17.02.99 N 27   та  зареЇстрованого  в  ћ≥н≥стерств≥
юстиц≥њ ”крањни 21.04.99 за N 248/3541.
     3.3. ѕереп≥дготовка  роб≥тник≥в  -   це   профес≥йно-техн≥чне
навчанн¤,  спр¤моване  на  оволод≥нн¤ ≥ншою профес≥Їю роб≥тниками,
¤к≥ здобули первинну профес≥йну п≥дготовку.
     ѕереп≥дготовка зд≥йснюЇтьс¤:
     дл¤ навчанн¤  роб≥тник≥в,  що  вив≥льнюютьс¤  у   зв'¤зку   з
перепроф≥люванн¤м, реорган≥зац≥Їю п≥дприЇмства тощо;
     дл¤ розширенн¤ њх профес≥йного проф≥лю,  п≥дготовки до роботи
в умовах колективноњ форми орган≥зац≥њ прац≥;
     при потреб≥ зм≥нити профес≥ю у зв'¤зку з в≥дсутн≥стю  роботи,
що в≥дпов≥даЇ профес≥њ роб≥тника,  або втрат≥ здатност≥ виконувати
роботу за попередньою профес≥Їю.
     ѕереп≥дготовка, ¤к    ≥   первинна   профес≥йна   п≥дготовка,
зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом курсового та ≥ндив≥дуального навчанн¤.
     –озробка та  затвердженн¤  навчальних  план≥в  та програм дл¤
переп≥дготовки     роб≥тник≥в      зд≥йснюЇтьс¤      безпосередньо
п≥дприЇмствами  на основ≥ типових навчальних план≥в та програм дл¤
п≥дготовки  роб≥тник≥в  за  в≥дпов≥дними  профес≥¤ми.  ѕри   цьому
допускаЇтьс¤  скороченн¤  до  30  в≥дсотк≥в  навчальних програм за
рахунок виключенн¤  матер≥алу,  вивченого  ран≥ше,  з  урахуванн¤м
фактичного  р≥вн¤ профес≥йних знань,  навичок та вм≥нь роб≥тник≥в,
¤к≥  навчаютьс¤.   ѕереп≥дготовка   завершуЇтьс¤   квал≥ф≥кац≥йною
атестац≥Їю.
     ќсоби з вищою  осв≥тою,  ¤к≥  з  певних  причин  оволод≥вають
роб≥тничими профес≥¤ми, проход¤ть навчанн¤ на загальних п≥дставах.
     3.4. ѕ≥двищенн¤     квал≥ф≥кац≥њ     роб≥тник≥в     -      це
профес≥йно-техн≥чне навчанн¤ роб≥тник≥в,  що даЇ змогу розширювати
≥ поглиблювати ран≥ше здобут≥ знанн¤,  ум≥нн¤ ≥ навички  на  р≥вн≥
вимог виробництва чи сфери послуг.
     ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ  роб≥тник≥в  зд≥йснюЇтьс¤  за  такими
формами:
     виробничо-техн≥чн≥ курси;
     курси ц≥льового призначенн¤;
     ≥нш≥ форми    п≥двищенн¤    квал≥ф≥кац≥њ    роб≥тник≥в,    що
визначаютьс¤ п≥дприЇмствами.
     «ан¤тт¤ на курсах провод¤тьс¤ в групах чисельн≥стю в≥д  5  до
30 чолов≥к або ≥ндив≥дуально.
     ¬иробничо-техн≥чн≥ курси    провод¤тьс¤    дл¤     п≥двищенн¤
квал≥ф≥кац≥њ,  поглибленн¤  та розширенн¤ знань,  навичок та вм≥нь
роб≥тник≥в за на¤вною у них  профес≥Їю  до  р≥вн¤,  що  в≥дпов≥даЇ
вимогам виробництва. ”сп≥шне зак≥нченн¤ курс≥в Ї необх≥дною умовою
дл¤ присвоЇнн¤ роб≥тникам вищого квал≥ф≥кац≥йного розр¤ду  (класу,
категор≥њ) та профес≥йного зростанн¤.
      омплектуванн¤ навчальних груп на виробничо-техн≥чних  курсах
зд≥йснюЇтьс¤  переважно  роб≥тниками  одн≥Їњ  профес≥њ  одного або
близьких р≥вн≥в квал≥ф≥кац≥њ,  ¤к≥ мають стаж роботи за  профес≥Їю
на даному п≥дприЇмств≥ не менше одного року.
     “ривал≥сть навчанн¤     на     виробничо-техн≥чних     курсах
визначаЇтьс¤  навчальними  планами  та  програмами  ≥  не  повинна
перевищувати 1 року.
     ‘орми та  методи  орган≥зац≥њ  та  проведенн¤ теоретичного та
виробничого навчанн¤,  форми п≥дсумкового контролю аналог≥чн≥ тим,
що застосовуютьс¤ при п≥дготовц≥ та переп≥дготовц≥ кадр≥в.
      урси ц≥льового   призначенн¤   провод¤тьс¤   дл¤    вивченн¤
роб≥тниками   нового  обладнанн¤,  вироб≥в,  товар≥в,  матер≥ал≥в,
послуг,  сучасних технолог≥чних процес≥в,  засоб≥в  механ≥зац≥њ  й
автоматизац≥њ,  що використовуютьс¤ на виробництв≥, правил ≥ вимог
њх  безпечноњ  експлуатац≥њ,  техн≥чноњ  документац≥њ,  ефективних
метод≥в   орган≥зац≥њ  прац≥  питань  економ≥ки,  законодавчих  та
нормативно-правових акт≥в тощо.
      омплектуванн¤ навчальних   груп   роб≥тниками   зд≥йснюЇтьс¤
в≥дпов≥дно до тематичноњ направленост≥ курс≥в. «ан¤тт¤ провод¤тьс¤
в групах чисельн≥стю в≥д 5 до 30 чолов≥к або ≥ндив≥дуально.
     “ривал≥сть навчанн¤   на   курсах    ц≥льового    призначенн¤
встановлюЇтьс¤ в обс¤з≥ не менше 8 навчальних годин.
     Ќавчанн¤ на   курсах   ц≥льового   призначенн¤   зак≥нчуЇтьс¤
п≥дсумковим     зан¤тт¤м,     ¤кщо     ≥нше     не     передбачено
нормативно-правовими  актами.  –об≥тникам  п≥сл¤  зак≥нченн¤ курсу
навчанн¤ видаЇтьс¤ посв≥дченн¤.
     Ќавчальн≥ плани та програми розробл¤ютьс¤  та  затверджуютьс¤
дл¤:
     виробничо-техн≥чних курс≥в   -   п≥дприЇмствами   на   основ≥
державних   стандарт≥в  профес≥йно-техн≥чноњ  осв≥ти  або  типових
навчальних план≥в та програм;
     курс≥в ц≥льового призначенн¤ - п≥дприЇмствами, а в необх≥дних
випадках центральними органами виконавчоњ влади  або  в≥дпов≥дними
п≥дрозд≥лами м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади.
     “ривал≥сть та  зм≥ст   п≥двищенн¤   квал≥ф≥кац≥њ   роб≥тник≥в
визначаютьс¤ робочими навчальними планами та програмами.
     ѕер≥одичн≥сть навчанн¤  роб≥тник≥в   на   курсах   п≥двищенн¤
квал≥ф≥кац≥њ установлюЇтьс¤,  ¤к правило, не р≥дше одного разу в 5
рок≥в.
     3.5. ѕ≥двищенн¤    квал≥ф≥кац≥њ   кер≥вних   прац≥вник≥в   та
фах≥вц≥в.
     ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вник≥в та фах≥вц≥в зд≥йснюЇтьс¤ з
метою  удосконаленн¤  знань,   ум≥нь   та   навичок   за   на¤вною
спец≥альн≥стю,  оволод≥нн¤ ними новими функц≥ональними обов'¤зками
≥ особливост¤ми трудовоњ д≥¤льност≥ в  умовах  ринкових  в≥дносин,
освоЇнн¤  основ  менеджменту,  маркетингу,  удосконаленн¤  навичок
управл≥нн¤  сучасним  виробництвом,  рац≥ональноњ  та   ефективноњ
орган≥зац≥њ прац≥ тощо.
     ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ  кер≥вних  прац≥вник≥в  та   фах≥вц≥в
зд≥йснюЇтьс¤ за такими формами:
     спец≥ал≥зац≥¤;
     довгострокове п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ;
     короткострокове п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ;
     стажуванн¤;
     ≥нш≥ форми.
     —пец≥ал≥зац≥¤ проводитьс¤   з   метою  отриманн¤  прац≥вником
додаткових спец≥альних знань,  ум≥нь та фахових  навичок  у  межах
ран≥ше   набутоњ   спец≥альност≥   за   профес≥йним   спр¤муванн¤м
виробничоњ  д≥¤льност≥  без  присвоЇнн¤  квал≥ф≥кац≥њ   та   зм≥ни
осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного   р≥вн¤.  —пец≥ал≥зац≥¤  зд≥йснюЇтьс¤  у
в≥дпов≥дних навчальних закладах,  њњ тривал≥сть  -  не  менше  500
годин.
     ƒовгострокове п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ  передбачаЇ  оволод≥нн¤
прац≥вниками  комплексом  знань,  ум≥нь  та  навичок,  що спри¤ють
¤к≥сному виконанню ними своњх безпосередн≥х обов'¤зк≥в, розширенн¤
зони  компетенц≥њ  за  на¤вним  чи  новим м≥сцем роботи,  вивченн¤
д≥ючих нормативно-правових акт≥в з  питань,  що  Ї  в  компетенц≥њ
п≥дприЇмства  чи  його п≥дрозд≥лу,  у першу чергу з питань охорони
прац≥,  сучасних технолог≥й виробництва,  засоб≥в  механ≥зац≥њ  та
автоматизац≥њ, передових метод≥в орган≥зац≥њ прац≥, досв≥ду роботи
кращих в≥тчизн¤них та заруб≥жних п≥дприЇмств тощо.
     “ривал≥сть довгострокового       п≥двищенн¤      квал≥ф≥кац≥њ
встановлюЇтьс¤ в≥д  72  до  500  годин.  Ќавчанн¤  зд≥йснюЇтьс¤  у
закладах п≥сл¤дипломноњ осв≥ти.
     ѕер≥одичн≥сть довгострокового     п≥двищенн¤     квал≥ф≥кац≥њ
кер≥вних   прац≥вник≥в  та  фах≥вц≥в  установлюЇтьс¤  залежно  в≥д
виробничоњ потреби,  але не  р≥дше  одного  разу  в  п'¤ть  рок≥в.
ѕершочерговому  направленню  на  курси  довгострокового п≥двищенн¤
квал≥ф≥кац≥њ п≥дл¤гають кер≥вн≥ прац≥вники та фах≥вц≥, прийн¤т≥ на
роботу, або в раз≥ њх перем≥щенн¤ по служб≥.
      ороткотерм≥нове п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в
та  фах≥вц≥в  зд≥йснюЇтьс¤  з  метою  поглибленого  вивченн¤  ними
певного  напр¤му  д≥¤льност≥,   зокрема   в   раз≥   модерн≥зац≥њ,
перепроф≥люванн¤  чи структурноњ перебудови п≥дприЇмства,  значних
зм≥н у нормативно-правов≥й баз≥,  що регулюЇ  його  д≥¤льн≥сть,  з
питань економ≥ки, д≥лового мовленн¤ тощо.
     “ривал≥сть короткотерм≥нового     навчанн¤     установлюЇтьс¤
п≥дприЇмством у залежност≥ в≥д мети та зм≥сту навчальноњ програми,
але  не  б≥льше  72  год.  Ќавчально-програмна  документац≥¤   дл¤
короткотерм≥нового   п≥двищенн¤   квал≥ф≥кац≥њ   розробл¤Їтьс¤  та
затверджуЇтьс¤  п≥дприЇмством.  ”  раз≥  орган≥зац≥њ  навчанн¤  на
догов≥рних    умовах    програма    затверджуЇтьс¤   п≥дприЇмством
(навчальним  закладом),  ¤ке  зд≥йснюЇ   навчальний   процес,   та
погоджуЇтьс¤ ≥з замовником.
     ѕер≥одичн≥сть короткотерм≥нового   п≥двищенн¤    квал≥ф≥кац≥њ
установлюЇтьс¤ п≥дприЇмством у залежност≥ в≥д виробничоњ потреби.
     –ежим, форми та методи  навчанн¤  визначаютьс¤  п≥дприЇмством
(навчальним закладом),  ¤ке зд≥йснюЇ навчальний процес, в≥дпов≥дно
до вимог нормативно-правових акт≥в з питань осв≥ти.
     —тажуванн¤ передбачаЇ   засвоЇнн¤   кращого  в≥тчизн¤ного  та
заруб≥жного досв≥ду,  набутт¤  практичних  ум≥нь  ≥  навичок  щодо
виконанн¤  обов'¤зк≥в  на  займан≥й  посад≥  або  на посад≥ вищого
р≥вн¤.
     —тажуванн¤ проводитьс¤   на   п≥дприЇмствах,   в   установах,
орган≥зац≥¤х ¤к в ”крањн≥,  так ≥ за њњ межами  за  ≥ндив≥дуальним
планом, ¤кий затверджуЇтьс¤ кер≥вником п≥дприЇмства чи п≥дрозд≥лу,
що направл¤Ї прац≥вника на стажуванн¤.
     “ривал≥сть стажуванн¤   становить  не  б≥льше  10  м≥с¤ц≥в  ≥
визначаЇтьс¤ в залежност≥ в≥д мети та виробничоњ потреби.
     ‘орми п≥дсумкового  контролю визначаютьс¤ навчальними планами
та  програмами,  затвердженими  та  погодженими  в   установленому
пор¤дку.
     «а результатами:
     спец≥ал≥зац≥њ (¤к  форми п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ) прац≥вникам
видаЇтьс¤ диплом про переп≥дготовку без  присвоЇнн¤  квал≥ф≥кац≥њ,
зразок ¤кого затверджено постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д
12.11.97 N 1260  "ѕро документи про осв≥ту  та  вчен≥
званн¤" (≥з зм≥нами та доповненн¤ми),  ≥з зазначенн¤м у додатку до
диплома отриманоњ спец≥ал≥зац≥њ в межах спец≥альност≥ та  профес≥њ
за дипломом;
     довгострокового п≥двищенн¤    квал≥ф≥кац≥њ    -    в≥дпов≥дне
св≥доцтво,  зразок ¤кого затверджено постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д 12.11.97 N 1260    "ѕро  документи  про
осв≥ту та вчен≥ званн¤" (≥з зм≥нами та доповненн¤ми);
     короткострокового - посв≥дченн¤ або дов≥дка;
     стажуванн¤ - дов≥дка дов≥льноњ форми,  що видаЇтьс¤ за м≥сцем
проходженн¤ стажуванн¤.
     ” раз≥  виробничоњ  потреби п≥дприЇмства можуть застосовувати
≥нш≥ форми п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ (сем≥нари, сем≥нари-практикуми,
сем≥нари-наради, кругл≥ столи тощо).
     ¬≥дпов≥дн≥ записи  про  профес≥йне  навчанн¤  роб≥тник≥в   та
п≥двищенн¤   квал≥ф≥кац≥њ  кер≥вних  прац≥вник≥в  та  спец≥ал≥ст≥в
унос¤тьс¤ в трудову книжку прац≥вника.

                       4. ѕедагог≥чн≥ кадри

     4.1. ѕрофес≥йне   навчанн¤   прац≥вник≥в    на    виробництв≥
зд≥йснюють:
     викладач≥ з числа  кер≥вник≥в  та  фах≥вц≥в  п≥дприЇмства,  а
також  педагог≥чних та науково-педагог≥чних прац≥вник≥в навчальних
заклад≥в;
     майстри виробничого навчанн¤ (за умови курсового навчанн¤);
     ≥нструктори виробничого  навчанн¤  з   числа   квал≥ф≥кованих
роб≥тник≥в п≥дприЇмства.
     ¬икладач≥ теоретичного навчанн¤ з числа кер≥вних  прац≥вник≥в
та   фах≥вц≥в   повинн≥   мати  вищу  осв≥ту  та  стаж  роботи  за
спец≥альн≥стю  не  менше  3  рок≥в.  ƒо   викладанн¤   теоретичних
дисципл≥н можуть залучатис¤ викладач≥ навчальних заклад≥в, кер≥вн≥
прац≥вники та фах≥вц≥ ≥нших п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й.
     ≤нструктори виробничого   навчанн¤   з  числа  квал≥ф≥кованих
роб≥тник≥в повинн≥ мати стаж роботи за профес≥Їю не менше 3  рок≥в
та висок≥ виробнич≥ показники.
     —клад прац≥вник≥в,  ¤к≥ залучаютьс¤ до профес≥йного  навчанн¤
роб≥тник≥в   на   виробництв≥,   щор≥чно   затверджуЇтьс¤  наказом
кер≥вника п≥дприЇмства за погодженн¤м ≥з профсп≥лковим ком≥тетом.
      вал≥ф≥кован≥ роб≥тники  (≥нструктори),  ¤к≥  залучаютьс¤  до
проведенн¤   виробничого    навчанн¤,    за    умови    об'Їднанн¤
роб≥тник≥в-учн≥в у  групи  не менше 5 ос≥б,  можуть бути зв≥льнен≥
наказом кер≥вника п≥дприЇмства в≥д основноњ роботи ≥з  збереженн¤м
за ними середньоњ зароб≥тноњ плати.

                   5. Ќавчально-виробнича база

     5.1. Ќавчально-виробнича  база  -  це  навчальн≥   майстерн≥,
д≥л¤нки,   цехи,   пол≥гони,   окрем≥   робоч≥  м≥сц¤,  тренажери,
автодроми,  трактородроми,   навчальн≥   господарства,   навчальн≥
прим≥щенн¤ (лаборатор≥њ,  класи, каб≥нети), вид≥лен≥ п≥дприЇмством
дл¤  профес≥йного  навчанн¤  ≥  оснащен≥  необх≥дним  обладнанн¤м,
≥нвентарем,  техн≥чними  засобами  навчанн¤  та навчально-наочними
пос≥бниками.
     Ќавчально-виробнича база,  ¤к правило, створюЇтьс¤ за рахунок
кошт≥в п≥дприЇмства.

             6. ѕлануванн¤ та обл≥к навчальноњ роботи

     6.1. ѕлануванн¤  та  обл≥к  навчальноњ  роботи з профес≥йного
навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ проводитьс¤ з метою:
     планом≥рного веденн¤ навчального процесу;
     забезпеченн¤ посл≥довност≥   теоретичного    ≥    виробничого
навчанн¤;
     установленн¤ навчального      навантаженн¤       педагог≥чним
прац≥вникам;
     обл≥ку проведенн¤ зан¤ть та њх в≥дв≥дуванн¤;
     зд≥йсненн¤ контролю за навчальним процесом;
     п≥дбитт¤ п≥дсумк≥в усп≥шност≥,  виконанн¤  прац≥вниками,  ¤к≥
навчаютьс¤,    часу    та    норм   вироб≥тку,   здач≥   випускних
(квал≥ф≥кац≥йних)  ≥спит≥в,  присвоЇнн¤  квал≥ф≥кац≥йних  розр¤д≥в
(клас≥в, категор≥й) тощо.
     6.2. ќсновними навчально-методичними документами з плануванн¤
навчально-виробничого процесу при курсовому навчанн≥ роб≥тник≥в Ї:
     ор≥Їнтовний план  п≥дготовки,  переп≥дготовки  та  п≥двищенн¤
квал≥ф≥кац≥њ   прац≥вник≥в   (на   р≥к),  затверджений  кер≥вником
п≥дприЇмства;
     навчальний план;
     навчальн≥ програми;
     розклад зан¤ть.
     6.3. ќсновними навчально-методичними документами з плануванн¤
навчально-виробничого процесу при ≥ндив≥дуальн≥й форм≥ навчанн¤ Ї:
     навчальний план;
     навчальн≥ програми;
     граф≥к консультац≥й.
     6.4. ќсновними   документами  обл≥ку  навчальноњ  роботи  при
курсов≥й форм≥ навчанн¤ Ї:
     журнали теоретичного навчанн¤ установленоњ форми;
     журнали виробничого навчанн¤ установленоњ форми;
     щоденник виробничого  навчанн¤,  що ведетьс¤ учнем (слухачем)
безпосередньо на робочому м≥сц≥ п≥дприЇмства.
     6.5. ќсновними   документами  обл≥ку  навчальноњ  роботи  при
≥ндив≥дуальн≥й форм≥ навчанн¤ Ї:
     картка обл≥ку   теоретичного   навчанн¤   дл¤  ≥ндив≥дуальних
консультац≥й;
     щоденник виробничого навчанн¤,  що  ведетьс¤  учнем  п≥д  час
виробничого навчанн¤.
     6.6. ќсновними  документами  з плануванн¤ навчального процесу
при п≥двищенн≥ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в Ї:
     навчальний план;
     навчальн≥ програми;
     розклад зан¤ть.
     6.7. ќсновним  документом  плануванн¤   стажуванн¤   кер≥вних
прац≥вник≥в та спец≥ал≥ст≥в Ї програма стажуванн¤ прац≥вника.
     6.8. ќсновними  документами  обл≥ку  навчальноњ  роботи   при
п≥двищенн≥  квал≥ф≥кац≥њ  кер≥вних  прац≥вник≥в  та спец≥ал≥ст≥в Ї
журнал теоретичного навчанн¤,  а при стажуванн≥  -  табель  обл≥ку
робочого часу прац≥вника.

                   7.  вал≥ф≥кац≥йна атестац≥¤

     7.1.  вал≥ф≥кац≥йна  атестац≥¤  на  п≥дприЇмствах проводитьс¤
в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про пор¤док квал≥ф≥кац≥йноњ  атестац≥њ  та
присвоЇнн¤ квал≥ф≥кац≥њ особам, ¤к≥ здобувають профес≥йно-техн≥чну
осв≥ту,  затвердженого наказом ћ≥н≥стерства  прац≥  та  соц≥альноњ
пол≥тики ”крањни  та  ћ≥н≥стерства  осв≥ти  ”крањни  в≥д  31.12.98
N 201/469  та зареЇстрованого в  ћ≥н≥стерств≥  юстиц≥њ
”крањни 01.03.99 за N 124/3417.

     8. ‘≥нансуванн¤ витрат на профес≥йне навчанн¤ кадр≥в на
                           виробництв≥

     8.1. ‘≥нансуванн¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥
зд≥йснюЇтьс¤  за  рахунок  кошт≥в п≥дприЇмства, а також за рахунок
залученн¤  внеск≥в  спонсор≥в,  м≥жнародноњ  техн≥чноњ допомоги та
≥нших джерел, передбачених чинним законодавством.
     ‘≥нансуванн¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на замовленн¤ ≥нших
п≥дприЇмств,   орган≥зац≥й,  установ  зд≥йснюЇтьс¤  на  догов≥рних
умовах за кошти замовника.

 Ќачальник в≥дд≥лу профес≥йноњ
 п≥дготовки кадр≥в та
 альтернативноњ служби
 ћ≥н≥стерства прац≥ та
 соц≥альноњ пол≥тики ”крањни                            Ћ.¬.ўербак

 «аступник начальника
 ƒепартаменту розвитку
 профес≥йно-техн≥чноњ
 осв≥ти ћ≥н≥стерства
 осв≥ти ≥ науки ”крањни                                 ¬.—.≤гон≥н
 



Hosted by uCoz