|
ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ѕ–ј÷≤ “ј —ќ÷≤јЋ№Ќќѓ ѕќЋ≤“» » ” –јѓЌ» ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ќ—¬≤“» ≤ Ќј” » ” –јѓЌ» Ќ ј ј « N 127/151 в≥д 26.03.2001 «ареЇстровано в ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 6 кв≥тн¤ 2001 р. за N 315/5506 ѕро затвердженн¤ ѕоложенн¤ про профес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ Ќа виконанн¤ ”казу ѕрезидента ”крањни в≥д 3 серпн¤ 1999 року N 958/99 "ѕро ќсновн≥ напр¤ми розвитку трудового потенц≥алу в ”крањн≥ на пер≥од до 2010 року" та «аход≥в щодо спри¤нн¤ п≥дприЇмствам в орган≥зац≥њ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥, затверджених розпор¤дженн¤м аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 24 с≥чн¤ 2001 року N 13-р, Ќ ј ј « ” ™ ћ ќ: 1. «атвердити ѕоложенн¤ про профес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥, що додаЇтьс¤. 2. ƒиректору ƒепартаменту у сфер≥ пол≥тики оплати прац≥ та зайн¤тост≥ населенн¤ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики “овстенку ќ.ѕ. та начальнику ƒепартаменту розвитку профес≥йно-техн≥чноњ осв≥ти ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки “омашенку ¬.¬. у 10-денний терм≥н п≥сл¤ державноњ реЇстрац≥њ наказу "ѕро затвердженн¤ ѕоложенн¤ про профес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥" забезпечити тиражуванн¤ його та надсиланн¤ за≥нтересованим м≥н≥стерствам та ≥ншим центральним органам виконавчоњ влади, ћ≥н≥стерству прац≥ та соц≥ального захисту й ћ≥н≥стерству осв≥ти ≥ науки јвтономноњ –еспубл≥ки рим, √оловним управл≥нн¤м прац≥ та соц≥ального захисту населенн¤ та управл≥нн¤м осв≥ти ≥ науки обласних, ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських держадм≥н≥страц≥й. 3. ћ≥н≥стерству прац≥ та соц≥ального захисту јвтономноњ –еспубл≥ки рим, √оловним управл≥нн¤м прац≥ та соц≥ального захисту населенн¤ обласних, ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й визначити спец≥ал≥ст≥в, в≥дпов≥дальних за координац≥ю питань профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥. 4. онтроль за виконанн¤м цього наказу покласти на заступника ћ≥н≥стра прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики —олдатенка ћ.ќ. та заступника ћ≥н≥стра осв≥ти ≥ науки ќгнЇв'юка ¬.ќ. ћ≥н≥стр прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ≤.—ахань ћ≥н≥стр осв≥ти ≥ науки ¬. ремень «атверджено Ќаказ ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни та ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни 26 березн¤ 2001 року N 127/151 «ареЇстровано в ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 6 кв≥тн¤ 2001 р. за N 315/5506 ѕоложенн¤ про профес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ 1. «агальн≥ положенн¤ 1.1. ѕрофес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ спр¤моване на п≥двищенн¤ ¤кост≥ профес≥йного складу прац≥вник≥в п≥дприЇмств р≥зноњ форми власност≥ та п≥дпор¤дкуванн¤ (надал≥ - п≥дприЇмство), формуванн¤ у них високого профес≥онал≥зму, майстерност≥, сучасного економ≥чного мисленн¤, вм≥нн¤ працювати в нових економ≥чних умовах та забезпеченн¤ на ц≥й основ≥ високоњ продуктивноњ прац≥ ≥ ефективноњ зайн¤тост≥. 1.2. ѕрофес≥йне навчанн¤ кадр≥в на п≥дприЇмств≥ орган≥зовуЇтьс¤ в≥дпов≥дним п≥дрозд≥лом, що займаЇтьс¤ цими питанн¤ми, чи службою управл≥нн¤ персоналом. 1.3. ѕрофес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до нормативно-правових акт≥в у галуз≥ осв≥ти, прац≥ та ≥нших, що регулюють сусп≥льн≥ в≥дносини у сфер≥ забезпеченн¤ п≥дприЇмств квал≥ф≥кованими ≥ конкурентноспроможними на ринку прац≥ кадрами. 1.4. ѕрофес≥йне навчанн¤ прац≥вник≥в п≥дприЇмства носить безперервний характер ≥ проводитьс¤ прот¤гом њх трудовоњ д≥¤льност≥ з метою поступового розширенн¤ та поглибленн¤ њх знань, ум≥нь та навичок в≥дпов≥дно до вимог виробництва. 1.5. ћ≥н≥стерство прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики дл¤ координац≥њ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, установ незалежно в≥д форм власност≥ та п≥дпор¤дкуванн¤ щодо забезпеченн¤ розвитку, збереженн¤ та п≥двищенн¤ ¤к≥сного р≥вн¤ кадрового потенц≥алу може створювати м≥жв≥домчу консультативну раду та ≥нш≥ дорадч≥ органи. 2. ”правл≥нн¤ системою профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ 2.1. ”правл≥нн¤ системою профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ зд≥йснюЇтьс¤ ћ≥н≥стерством прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни та ћ≥н≥стерством осв≥ти ≥ науки ”крањни, ≥ншими за≥нтересованими центральними органами виконавчоњ влади, ћ≥н≥стерством прац≥ та соц≥ального захисту та ћ≥н≥стерством осв≥ти ≥ науки јвтономноњ –еспубл≥ки рим, √оловними управл≥нн¤ми прац≥ та соц≥ального захисту населенн¤ та управл≥нн¤ми осв≥ти ≥ науки обласних ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й в≥дпов≥дно до њх повноважень. 2.2. ћ≥н≥стерство прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни: координуЇ роботу щодо орган≥зац≥њ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥, д≥¤льност≥ м≥н≥стерств та ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади, у п≥дпор¤дкуванн≥ ¤ких перебувають п≥дприЇмства, з питань п≥двищенн¤ ¤кост≥, профес≥онал≥зму та компетентност≥ робочоњ сили; розробл¤Ї проекти нормативно-правових акт≥в щодо забезпеченн¤ розвитку, збереженн¤ та п≥двищенн¤ ¤к≥сного р≥вн¤ кадрового потенц≥алу та погоджуЇ державн≥ стандарти профес≥йно-техн≥чноњ осв≥ти; орган≥зовуЇ розробку квал≥ф≥кац≥йних характеристик, стандарт≥в компетентност≥, навчальних план≥в та програм, навчально-методичних пос≥бник≥в, л≥тератури та методичних матер≥ал≥в дл¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; вивчаЇ стан профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥, анал≥зуЇ статистичн≥ дан≥ та готуЇ пропозиц≥њ щодо вдосконаленн¤ цього напр¤му д≥¤льност≥ п≥дприЇмств; зд≥йснюЇ контроль за дотриманн¤м вимог нормативно-правових акт≥в щодо орган≥зац≥њ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; орган≥зовуЇ науков≥ досл≥дженн¤ та розробл¤Ї на ц≥й основ≥ рекомендац≥њ щодо п≥двищенн¤ ефективност≥ системи профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; орган≥зовуЇ навчанн¤ прац≥вник≥в, ¤к≥ займаютьс¤ питанн¤ми профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥, та зд≥йснюЇ ≥нформац≥йне забезпеченн¤ системи. 2.3. ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки ”крањни: орган≥зовуЇ зд≥йсненн¤ державноњ пол≥тики в галуз≥ осв≥ти; розробл¤Ї державн≥ стандарти осв≥ти, затверджуЇ типов≥ навчальн≥ плани та типов≥ навчальн≥ програми, що встановлюють вимоги до зм≥сту, обс¤гу ≥ р≥вн¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; зд≥йснюЇ контроль за дотриманн¤м п≥дприЇмствами нормативно-правових акт≥в з питань осв≥ти, за дотриманн¤м державних стандарт≥в осв≥ти, зд≥йснюЇ державне ≥нспектуванн¤ п≥дприЇмств щодо р≥вн¤ профес≥йного навчанн¤ њх персоналу; орган≥зовуЇ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ педагог≥чних прац≥вник≥в, ¤к≥ залучаютьс¤ до профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥, в≥дпов≥дно до за¤вленоњ п≥дприЇмствами потреби. 2.4. ћ≥н≥стерства та ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади: забезпечують реал≥зац≥ю державноњ пол≥тики щодо профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; зд≥йснюють науково-методичне та ≥нформац≥йне забезпеченн¤ системи профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥, упроваджують у навчально-виробничий процес дос¤гненн¤ науки, техн≥ки, нов≥ технолог≥њ та кращий досв≥д роботи; визначають перспективи та напр¤ми розвитку профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ на п≥дпор¤дкованих п≥дприЇмствах; прогнозують обс¤ги п≥дготовки, переп≥дготовки та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кадр≥в на п≥дпор¤дкованих п≥дприЇмствах; спри¤ють забезпеченню в≥дпов≥дност≥ р≥вн¤ квал≥ф≥кац≥њ кадр≥в галуз≥ вимогам сучасного виробництва, завданн¤м п≥двищенн¤ його ефективност≥ та ¤кост≥; ведуть обл≥к обс¤г≥в профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на п≥дпор¤дкованих п≥дприЇмствах та зд≥йснюють його к≥льк≥сний та ¤к≥сний анал≥з; розробл¤ють у встановленому пор¤дку квал≥ф≥кац≥йн≥ характеристики, галузев≥ стандарти компетентност≥ та проекти типових навчальних план≥в ≥ програм дл¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥. 2.5. ћ≥н≥стерство прац≥ та соц≥ального захисту јвтономноњ –еспубл≥ки рим, √оловн≥ управл≥нн¤ прац≥ та соц≥ального захисту населенн¤ обласних, ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й: орган≥зовують зд≥йсненн¤ державноњ пол≥тики щодо профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; надають п≥дприЇмствам, незалежно в≥д форм власност≥ та п≥дпор¤дкуванн¤, консультативно-методичну допомогу з питань забезпеченн¤ розвитку та збереженн¤ кадрового потенц≥алу; орган≥зовують ≥нформац≥йне забезпеченн¤ в сфер≥ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; зд≥йснюють контроль за дотриманн¤м п≥дприЇмствами нормативно-правових акт≥в щодо забезпеченн¤ орган≥зац≥њ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥. 2.6. ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥ науки јвтономноњ –еспубл≥ки рим, управл≥нн¤ осв≥ти ≥ науки обласних, ињвськоњ та —евастопольськоњ м≥ських державних адм≥н≥страц≥й: зд≥йснюють контроль за дотриманн¤м п≥дприЇмствами вимог державних стандарт≥в осв≥ти; надають п≥дприЇмствам незалежно в≥д форм власност≥ та п≥дпор¤дкуванн¤ консультативно-методичну допомогу з питань орган≥зац≥њ та зд≥йсненн¤ навчального процесу, веденн¤ навчальноњ документац≥њ, проведенн¤ квал≥ф≥кац≥йних ≥спит≥в тощо. 2.7. ѕ≥дприЇмства: визначають потребу в п≥дготовц≥, переп≥дготовц≥ та п≥двищенн≥ квал≥ф≥кац≥њ кадр≥в у профес≥йно-квал≥ф≥кац≥йному розр≥з≥; створюють навчально-виробничу базу дл¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; орган≥зовують навчальний процес; зд≥йснюють п≥дб≥р педагог≥чних прац≥вник≥в та забезпечують п≥двищенн¤ њх профес≥йно-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤; розробл¤ють в≥дпов≥дно до вимог виробництва робоч≥ навчальн≥ плани з профес≥й та робоч≥ навчальн≥ програми з навчальних предмет≥в на основ≥ типових навчальних план≥в ≥ типових навчальних програм та забезпечують њх виконанн¤ в повному обс¤з≥ та на належному р≥вн≥; упроваджують у навчальний процес сучасн≥ технолог≥њ навчанн¤, у тому числ≥ модульну, в≥дкрите профес≥йне навчанн¤; забезпечують зд≥йсненн¤ заход≥в з охорони прац≥ п≥д час навчанн¤; зд≥йснюють матер≥ально-техн≥чне забезпеченн¤ навчального процесу; провод¤ть обл≥к навчальноњ роботи зг≥дно з вимогами чинних нормативно-правових акт≥в та ≥нструктивно-методичних документ≥в; зд≥йснюють статистичний обл≥к профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥; провод¤ть анал≥з впливу профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на ефективн≥сть д≥¤льност≥ п≥дприЇмств; виконують ≥нш≥ функц≥њ, передбачен≥ чинним законодавством. 3. ¬иди профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ 3.1. ƒл¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ застосовуютьс¤ так≥ його види: первинна профес≥йна п≥дготовка роб≥тник≥в; переп≥дготовка роб≥тник≥в; п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ роб≥тник≥в; п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в. 3.2. ѕервинна профес≥йна п≥дготовка роб≥тник≥в - це профес≥йно-техн≥чне навчанн¤ ос≥б, ¤к≥ ран≥ше не мали роб≥тничоњ профес≥њ, що забезпечуЇ р≥вень профес≥йноњ квал≥ф≥кац≥њ, необх≥дний дл¤ продуктивноњ профес≥йноњ д≥¤льност≥. ѕервинна профес≥йна п≥дготовка роб≥тник≥в на виробництв≥ зд≥йснюЇтьс¤ ≥з числа ос≥б, ¤к≥ зарахован≥ на роботу на п≥дприЇмства учн¤ми. ѕ≥дготовка роб≥тник≥в ≥з числа ж≥нок або неповнол≥тн≥х громад¤н зд≥йснюЇтьс¤ лише за профес≥¤ми, а також дл¤ роб≥т, на ¤ких дозвол¤Їтьс¤ використанн¤ њх прац≥. –оботи, на ¤ких не можна використовувати працю ж≥нок та неповнол≥тн≥х громад¤н, визначаютьс¤ ѕерел≥ком важких роб≥т та роб≥т ≥з шк≥дливими ≥ небезпечними умовами прац≥, на ¤ких заборон¤Їтьс¤ застосуванн¤ прац≥ ж≥нок, затвердженим наказом ћ≥н≥стерства охорони здоров'¤ ”крањни в≥д 29.12.93 N 256 та зареЇстрованим у ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 30.03.94 за N 51/260, та ѕерел≥ком важких роб≥т ≥ роб≥т ≥з шк≥дливими ≥ небезпечними умовами прац≥, на ¤ких заборон¤Їтьс¤ застосуванн¤ прац≥ неповнол≥тн≥х, затвердженим наказом ћ≥н≥стерства охорони здоров'¤ ”крањни в≥д 31.03.94 N 46 та зареЇстрованим у ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 28.07.94 за N 176/385. ќсоби, ¤к≥ направл¤ютьс¤ на навчанн¤, повинн≥ бути попередньо ознайомлен≥ з вимогами до роботи за профес≥Їю, з умовами та оплатою прац≥, ѕравилами внутр≥шнього трудового розпор¤дку ≥ охорони прац≥, сан≥тарними нормами та правилами, виробничими ≥нструкц≥¤ми, можлив≥стю подальшого п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ ≥ профес≥йного зростанн¤. Ќормативний терм≥н п≥дготовки кадр≥в за роб≥тничими профес≥¤ми визначаЇтьс¤ навчальними планами та навчальними програмами ≥ не повинен перевищувати 1 року. ѕрофес≥йна п≥дготовка роб≥тник≥в на виробництв≥ зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом курсового чи ≥ндив≥дуального навчанн¤. ѕри курсовому навчанн≥ безпосередньо на п≥дприЇмств≥ теоретичний курс учн≥ (слухач≥) вивчають у навчальних групах загальною чисельн≥стю в≥д 5 до 30 чолов≥к, а виробниче навчанн¤ зд≥йснюЇтьс¤ в два етапи: на першому етап≥ навчанн¤ проводитьс¤ в навчальн≥й груп≥ чисельн≥стю 5 - 15 ос≥б п≥д кер≥вництвом викладача теоретичного навчанн¤ ≥з числа фах≥вц≥в п≥дприЇмства (≥нструктора) або майстра виробничого навчанн¤, ¤кщо навчанн¤ зд≥йснюЇтьс¤ на створен≥й дл¤ цього навчально-виробнич≥й баз≥; на другому етап≥ - на робочих м≥сц¤х п≥дприЇмства, що атестован≥ за умовами прац≥, ≥ндив≥дуально п≥д кер≥вництвом не зв≥льненого в≥д основноњ роботи квал≥ф≥кованого роб≥тника - ≥нструктора виробничого навчанн¤. ѕри ≥ндив≥дуальному навчанн≥ роб≥тник вивчаЇ теоретичний курс самост≥йно та шл¤хом консультац≥й у викладач≥в теоретичного навчанн¤. ¬иробниче навчанн¤ проводитьс¤ ≥ндив≥дуально на робочому м≥сц≥ п≥д кер≥вництвом ≥нструктора виробничого навчанн¤. –об≥тник≥в, ¤к≥ навчаютьс¤ ≥ндив≥дуально, доц≥льно при можливост≥ об'Їднувати в групи чисельн≥стю в≥д 5 до 30 чолов≥к дл¤ вивченн¤ сп≥льноњ частини теоретичного курсу, передбаченоњ навчальними планами та програмами. ожний роб≥тник при ≥ндив≥дуальному навчанн≥ на весь пер≥од виробничого навчанн¤, а при курсовому - на другому етап≥ виробничого навчанн¤ забезпечуЇтьс¤ робочим м≥сцем, оснащеним необх≥дним обладнанн¤м, ≥нструментами, сировиною та матер≥алами. ѕервинна профес≥йна п≥дготовка роб≥тник≥в на виробництв≥ зд≥йснюЇтьс¤ за робочими навчальними планами та програмами, що розробл¤ютьс¤ ≥ затверджуютьс¤ п≥дприЇмствами на основ≥ типових навчальних план≥в та типових навчальних програм. ” робочих навчальних планах та робочих навчальних програмах в≥дображаютьс¤ зм≥ни в техн≥ц≥, технолог≥њ, орган≥зац≥њ виробництва тощо у в≥дпов≥дн≥й галуз≥ виробництва чи сфер≥ послуг, вимоги п≥дприЇмства та конкретного робочого м≥сц¤. ѕервинна профес≥йна п≥дготовка роб≥тник≥в завершуЇтьс¤ квал≥ф≥кац≥йною атестац≥Їю. ќсобам, ¤к≥ усп≥шно пройшли квал≥ф≥кац≥йну атестац≥ю, присвоюЇтьс¤ квал≥ф≥кац≥¤ "квал≥ф≥кований роб≥тник" з набутоњ профес≥њ в≥дпов≥дного розр¤ду (категор≥њ) та видаЇтьс¤ св≥доцтво про присвоЇнн¤ роб≥тничоњ квал≥ф≥кац≥њ, зразок ¤кого затверджуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ќрган≥зац≥¤ навчально-виробничого процесу, тривал≥сть навчального тижн¤ та навчального дн¤ встановлюютьс¤ в≥дпов≥дно до «акону ”крањни "ѕро профес≥йно-техн≥чну осв≥ту", одексу закон≥в про працю та ѕоложенн¤ про орган≥зац≥ю навчально-виробничого процесу в профес≥йно-техн≥чних навчальних закладах, затвердженого наказом ћ≥н≥стерства осв≥ти ”крањни в≥д 18.05.98 N 181 та зареЇстрованого в ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 16.07.98 за N 460/2900. ѕ≥дготовка роб≥тник≥в, робота ¤ких пов'¤зана з обслуговуванн¤м об'Їкт≥в п≥двищеноњ небезпеки, зд≥йснюЇтьс¤ лише у форм≥ курсового навчанн¤. ќсоби, ¤к≥ зак≥нчили навчанн¤ за даними профес≥¤ми, проход¤ть до початку самост≥йноњ роботи попереднЇ спец≥альне навчанн¤ та перев≥рку знань з питань охорони прац≥ в≥дпов≥дно до “ипового положенн¤ про навчанн¤ з питань охорони прац≥, затвердженого наказом ƒержнагл¤дохоронпрац≥ ”крањни в≥д 17.02.99 N 27 та зареЇстрованого в ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 21.04.99 за N 248/3541. 3.3. ѕереп≥дготовка роб≥тник≥в - це профес≥йно-техн≥чне навчанн¤, спр¤моване на оволод≥нн¤ ≥ншою профес≥Їю роб≥тниками, ¤к≥ здобули первинну профес≥йну п≥дготовку. ѕереп≥дготовка зд≥йснюЇтьс¤: дл¤ навчанн¤ роб≥тник≥в, що вив≥льнюютьс¤ у зв'¤зку з перепроф≥люванн¤м, реорган≥зац≥Їю п≥дприЇмства тощо; дл¤ розширенн¤ њх профес≥йного проф≥лю, п≥дготовки до роботи в умовах колективноњ форми орган≥зац≥њ прац≥; при потреб≥ зм≥нити профес≥ю у зв'¤зку з в≥дсутн≥стю роботи, що в≥дпов≥даЇ профес≥њ роб≥тника, або втрат≥ здатност≥ виконувати роботу за попередньою профес≥Їю. ѕереп≥дготовка, ¤к ≥ первинна профес≥йна п≥дготовка, зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом курсового та ≥ндив≥дуального навчанн¤. –озробка та затвердженн¤ навчальних план≥в та програм дл¤ переп≥дготовки роб≥тник≥в зд≥йснюЇтьс¤ безпосередньо п≥дприЇмствами на основ≥ типових навчальних план≥в та програм дл¤ п≥дготовки роб≥тник≥в за в≥дпов≥дними профес≥¤ми. ѕри цьому допускаЇтьс¤ скороченн¤ до 30 в≥дсотк≥в навчальних програм за рахунок виключенн¤ матер≥алу, вивченого ран≥ше, з урахуванн¤м фактичного р≥вн¤ профес≥йних знань, навичок та вм≥нь роб≥тник≥в, ¤к≥ навчаютьс¤. ѕереп≥дготовка завершуЇтьс¤ квал≥ф≥кац≥йною атестац≥Їю. ќсоби з вищою осв≥тою, ¤к≥ з певних причин оволод≥вають роб≥тничими профес≥¤ми, проход¤ть навчанн¤ на загальних п≥дставах. 3.4. ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ роб≥тник≥в - це профес≥йно-техн≥чне навчанн¤ роб≥тник≥в, що даЇ змогу розширювати ≥ поглиблювати ран≥ше здобут≥ знанн¤, ум≥нн¤ ≥ навички на р≥вн≥ вимог виробництва чи сфери послуг. ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ роб≥тник≥в зд≥йснюЇтьс¤ за такими формами: виробничо-техн≥чн≥ курси; курси ц≥льового призначенн¤; ≥нш≥ форми п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ роб≥тник≥в, що визначаютьс¤ п≥дприЇмствами. «ан¤тт¤ на курсах провод¤тьс¤ в групах чисельн≥стю в≥д 5 до 30 чолов≥к або ≥ндив≥дуально. ¬иробничо-техн≥чн≥ курси провод¤тьс¤ дл¤ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ, поглибленн¤ та розширенн¤ знань, навичок та вм≥нь роб≥тник≥в за на¤вною у них профес≥Їю до р≥вн¤, що в≥дпов≥даЇ вимогам виробництва. ”сп≥шне зак≥нченн¤ курс≥в Ї необх≥дною умовою дл¤ присвоЇнн¤ роб≥тникам вищого квал≥ф≥кац≥йного розр¤ду (класу, категор≥њ) та профес≥йного зростанн¤. омплектуванн¤ навчальних груп на виробничо-техн≥чних курсах зд≥йснюЇтьс¤ переважно роб≥тниками одн≥Їњ профес≥њ одного або близьких р≥вн≥в квал≥ф≥кац≥њ, ¤к≥ мають стаж роботи за профес≥Їю на даному п≥дприЇмств≥ не менше одного року. “ривал≥сть навчанн¤ на виробничо-техн≥чних курсах визначаЇтьс¤ навчальними планами та програмами ≥ не повинна перевищувати 1 року. ‘орми та методи орган≥зац≥њ та проведенн¤ теоретичного та виробничого навчанн¤, форми п≥дсумкового контролю аналог≥чн≥ тим, що застосовуютьс¤ при п≥дготовц≥ та переп≥дготовц≥ кадр≥в. урси ц≥льового призначенн¤ провод¤тьс¤ дл¤ вивченн¤ роб≥тниками нового обладнанн¤, вироб≥в, товар≥в, матер≥ал≥в, послуг, сучасних технолог≥чних процес≥в, засоб≥в механ≥зац≥њ й автоматизац≥њ, що використовуютьс¤ на виробництв≥, правил ≥ вимог њх безпечноњ експлуатац≥њ, техн≥чноњ документац≥њ, ефективних метод≥в орган≥зац≥њ прац≥ питань економ≥ки, законодавчих та нормативно-правових акт≥в тощо. омплектуванн¤ навчальних груп роб≥тниками зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до тематичноњ направленост≥ курс≥в. «ан¤тт¤ провод¤тьс¤ в групах чисельн≥стю в≥д 5 до 30 чолов≥к або ≥ндив≥дуально. “ривал≥сть навчанн¤ на курсах ц≥льового призначенн¤ встановлюЇтьс¤ в обс¤з≥ не менше 8 навчальних годин. Ќавчанн¤ на курсах ц≥льового призначенн¤ зак≥нчуЇтьс¤ п≥дсумковим зан¤тт¤м, ¤кщо ≥нше не передбачено нормативно-правовими актами. –об≥тникам п≥сл¤ зак≥нченн¤ курсу навчанн¤ видаЇтьс¤ посв≥дченн¤. Ќавчальн≥ плани та програми розробл¤ютьс¤ та затверджуютьс¤ дл¤: виробничо-техн≥чних курс≥в - п≥дприЇмствами на основ≥ державних стандарт≥в профес≥йно-техн≥чноњ осв≥ти або типових навчальних план≥в та програм; курс≥в ц≥льового призначенн¤ - п≥дприЇмствами, а в необх≥дних випадках центральними органами виконавчоњ влади або в≥дпов≥дними п≥дрозд≥лами м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади. “ривал≥сть та зм≥ст п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ роб≥тник≥в визначаютьс¤ робочими навчальними планами та програмами. ѕер≥одичн≥сть навчанн¤ роб≥тник≥в на курсах п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ установлюЇтьс¤, ¤к правило, не р≥дше одного разу в 5 рок≥в. 3.5. ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в. ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вник≥в та фах≥вц≥в зд≥йснюЇтьс¤ з метою удосконаленн¤ знань, ум≥нь та навичок за на¤вною спец≥альн≥стю, оволод≥нн¤ ними новими функц≥ональними обов'¤зками ≥ особливост¤ми трудовоњ д≥¤льност≥ в умовах ринкових в≥дносин, освоЇнн¤ основ менеджменту, маркетингу, удосконаленн¤ навичок управл≥нн¤ сучасним виробництвом, рац≥ональноњ та ефективноњ орган≥зац≥њ прац≥ тощо. ѕ≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в зд≥йснюЇтьс¤ за такими формами: спец≥ал≥зац≥¤; довгострокове п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ; короткострокове п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ; стажуванн¤; ≥нш≥ форми. —пец≥ал≥зац≥¤ проводитьс¤ з метою отриманн¤ прац≥вником додаткових спец≥альних знань, ум≥нь та фахових навичок у межах ран≥ше набутоњ спец≥альност≥ за профес≥йним спр¤муванн¤м виробничоњ д≥¤льност≥ без присвоЇнн¤ квал≥ф≥кац≥њ та зм≥ни осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤. —пец≥ал≥зац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ у в≥дпов≥дних навчальних закладах, њњ тривал≥сть - не менше 500 годин. ƒовгострокове п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ передбачаЇ оволод≥нн¤ прац≥вниками комплексом знань, ум≥нь та навичок, що спри¤ють ¤к≥сному виконанню ними своњх безпосередн≥х обов'¤зк≥в, розширенн¤ зони компетенц≥њ за на¤вним чи новим м≥сцем роботи, вивченн¤ д≥ючих нормативно-правових акт≥в з питань, що Ї в компетенц≥њ п≥дприЇмства чи його п≥дрозд≥лу, у першу чергу з питань охорони прац≥, сучасних технолог≥й виробництва, засоб≥в механ≥зац≥њ та автоматизац≥њ, передових метод≥в орган≥зац≥њ прац≥, досв≥ду роботи кращих в≥тчизн¤них та заруб≥жних п≥дприЇмств тощо. “ривал≥сть довгострокового п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ встановлюЇтьс¤ в≥д 72 до 500 годин. Ќавчанн¤ зд≥йснюЇтьс¤ у закладах п≥сл¤дипломноњ осв≥ти. ѕер≥одичн≥сть довгострокового п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в установлюЇтьс¤ залежно в≥д виробничоњ потреби, але не р≥дше одного разу в п'¤ть рок≥в. ѕершочерговому направленню на курси довгострокового п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ п≥дл¤гають кер≥вн≥ прац≥вники та фах≥вц≥, прийн¤т≥ на роботу, або в раз≥ њх перем≥щенн¤ по служб≥. ороткотерм≥нове п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в зд≥йснюЇтьс¤ з метою поглибленого вивченн¤ ними певного напр¤му д≥¤льност≥, зокрема в раз≥ модерн≥зац≥њ, перепроф≥люванн¤ чи структурноњ перебудови п≥дприЇмства, значних зм≥н у нормативно-правов≥й баз≥, що регулюЇ його д≥¤льн≥сть, з питань економ≥ки, д≥лового мовленн¤ тощо. “ривал≥сть короткотерм≥нового навчанн¤ установлюЇтьс¤ п≥дприЇмством у залежност≥ в≥д мети та зм≥сту навчальноњ програми, але не б≥льше 72 год. Ќавчально-програмна документац≥¤ дл¤ короткотерм≥нового п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ розробл¤Їтьс¤ та затверджуЇтьс¤ п≥дприЇмством. ” раз≥ орган≥зац≥њ навчанн¤ на догов≥рних умовах програма затверджуЇтьс¤ п≥дприЇмством (навчальним закладом), ¤ке зд≥йснюЇ навчальний процес, та погоджуЇтьс¤ ≥з замовником. ѕер≥одичн≥сть короткотерм≥нового п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ установлюЇтьс¤ п≥дприЇмством у залежност≥ в≥д виробничоњ потреби. –ежим, форми та методи навчанн¤ визначаютьс¤ п≥дприЇмством (навчальним закладом), ¤ке зд≥йснюЇ навчальний процес, в≥дпов≥дно до вимог нормативно-правових акт≥в з питань осв≥ти. —тажуванн¤ передбачаЇ засвоЇнн¤ кращого в≥тчизн¤ного та заруб≥жного досв≥ду, набутт¤ практичних ум≥нь ≥ навичок щодо виконанн¤ обов'¤зк≥в на займан≥й посад≥ або на посад≥ вищого р≥вн¤. —тажуванн¤ проводитьс¤ на п≥дприЇмствах, в установах, орган≥зац≥¤х ¤к в ”крањн≥, так ≥ за њњ межами за ≥ндив≥дуальним планом, ¤кий затверджуЇтьс¤ кер≥вником п≥дприЇмства чи п≥дрозд≥лу, що направл¤Ї прац≥вника на стажуванн¤. “ривал≥сть стажуванн¤ становить не б≥льше 10 м≥с¤ц≥в ≥ визначаЇтьс¤ в залежност≥ в≥д мети та виробничоњ потреби. ‘орми п≥дсумкового контролю визначаютьс¤ навчальними планами та програмами, затвердженими та погодженими в установленому пор¤дку. «а результатами: спец≥ал≥зац≥њ (¤к форми п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ) прац≥вникам видаЇтьс¤ диплом про переп≥дготовку без присвоЇнн¤ квал≥ф≥кац≥њ, зразок ¤кого затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 12.11.97 N 1260 "ѕро документи про осв≥ту та вчен≥ званн¤" (≥з зм≥нами та доповненн¤ми), ≥з зазначенн¤м у додатку до диплома отриманоњ спец≥ал≥зац≥њ в межах спец≥альност≥ та профес≥њ за дипломом; довгострокового п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ - в≥дпов≥дне св≥доцтво, зразок ¤кого затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 12.11.97 N 1260 "ѕро документи про осв≥ту та вчен≥ званн¤" (≥з зм≥нами та доповненн¤ми); короткострокового - посв≥дченн¤ або дов≥дка; стажуванн¤ - дов≥дка дов≥льноњ форми, що видаЇтьс¤ за м≥сцем проходженн¤ стажуванн¤. ” раз≥ виробничоњ потреби п≥дприЇмства можуть застосовувати ≥нш≥ форми п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ (сем≥нари, сем≥нари-практикуми, сем≥нари-наради, кругл≥ столи тощо). ¬≥дпов≥дн≥ записи про профес≥йне навчанн¤ роб≥тник≥в та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та спец≥ал≥ст≥в унос¤тьс¤ в трудову книжку прац≥вника. 4. ѕедагог≥чн≥ кадри 4.1. ѕрофес≥йне навчанн¤ прац≥вник≥в на виробництв≥ зд≥йснюють: викладач≥ з числа кер≥вник≥в та фах≥вц≥в п≥дприЇмства, а також педагог≥чних та науково-педагог≥чних прац≥вник≥в навчальних заклад≥в; майстри виробничого навчанн¤ (за умови курсового навчанн¤); ≥нструктори виробничого навчанн¤ з числа квал≥ф≥кованих роб≥тник≥в п≥дприЇмства. ¬икладач≥ теоретичного навчанн¤ з числа кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в повинн≥ мати вищу осв≥ту та стаж роботи за спец≥альн≥стю не менше 3 рок≥в. ƒо викладанн¤ теоретичних дисципл≥н можуть залучатис¤ викладач≥ навчальних заклад≥в, кер≥вн≥ прац≥вники та фах≥вц≥ ≥нших п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й. ≤нструктори виробничого навчанн¤ з числа квал≥ф≥кованих роб≥тник≥в повинн≥ мати стаж роботи за профес≥Їю не менше 3 рок≥в та висок≥ виробнич≥ показники. —клад прац≥вник≥в, ¤к≥ залучаютьс¤ до профес≥йного навчанн¤ роб≥тник≥в на виробництв≥, щор≥чно затверджуЇтьс¤ наказом кер≥вника п≥дприЇмства за погодженн¤м ≥з профсп≥лковим ком≥тетом. вал≥ф≥кован≥ роб≥тники (≥нструктори), ¤к≥ залучаютьс¤ до проведенн¤ виробничого навчанн¤, за умови об'Їднанн¤ роб≥тник≥в-учн≥в у групи не менше 5 ос≥б, можуть бути зв≥льнен≥ наказом кер≥вника п≥дприЇмства в≥д основноњ роботи ≥з збереженн¤м за ними середньоњ зароб≥тноњ плати. 5. Ќавчально-виробнича база 5.1. Ќавчально-виробнича база - це навчальн≥ майстерн≥, д≥л¤нки, цехи, пол≥гони, окрем≥ робоч≥ м≥сц¤, тренажери, автодроми, трактородроми, навчальн≥ господарства, навчальн≥ прим≥щенн¤ (лаборатор≥њ, класи, каб≥нети), вид≥лен≥ п≥дприЇмством дл¤ профес≥йного навчанн¤ ≥ оснащен≥ необх≥дним обладнанн¤м, ≥нвентарем, техн≥чними засобами навчанн¤ та навчально-наочними пос≥бниками. Ќавчально-виробнича база, ¤к правило, створюЇтьс¤ за рахунок кошт≥в п≥дприЇмства. 6. ѕлануванн¤ та обл≥к навчальноњ роботи 6.1. ѕлануванн¤ та обл≥к навчальноњ роботи з профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ проводитьс¤ з метою: планом≥рного веденн¤ навчального процесу; забезпеченн¤ посл≥довност≥ теоретичного ≥ виробничого навчанн¤; установленн¤ навчального навантаженн¤ педагог≥чним прац≥вникам; обл≥ку проведенн¤ зан¤ть та њх в≥дв≥дуванн¤; зд≥йсненн¤ контролю за навчальним процесом; п≥дбитт¤ п≥дсумк≥в усп≥шност≥, виконанн¤ прац≥вниками, ¤к≥ навчаютьс¤, часу та норм вироб≥тку, здач≥ випускних (квал≥ф≥кац≥йних) ≥спит≥в, присвоЇнн¤ квал≥ф≥кац≥йних розр¤д≥в (клас≥в, категор≥й) тощо. 6.2. ќсновними навчально-методичними документами з плануванн¤ навчально-виробничого процесу при курсовому навчанн≥ роб≥тник≥в Ї: ор≥Їнтовний план п≥дготовки, переп≥дготовки та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ прац≥вник≥в (на р≥к), затверджений кер≥вником п≥дприЇмства; навчальний план; навчальн≥ програми; розклад зан¤ть. 6.3. ќсновними навчально-методичними документами з плануванн¤ навчально-виробничого процесу при ≥ндив≥дуальн≥й форм≥ навчанн¤ Ї: навчальний план; навчальн≥ програми; граф≥к консультац≥й. 6.4. ќсновними документами обл≥ку навчальноњ роботи при курсов≥й форм≥ навчанн¤ Ї: журнали теоретичного навчанн¤ установленоњ форми; журнали виробничого навчанн¤ установленоњ форми; щоденник виробничого навчанн¤, що ведетьс¤ учнем (слухачем) безпосередньо на робочому м≥сц≥ п≥дприЇмства. 6.5. ќсновними документами обл≥ку навчальноњ роботи при ≥ндив≥дуальн≥й форм≥ навчанн¤ Ї: картка обл≥ку теоретичного навчанн¤ дл¤ ≥ндив≥дуальних консультац≥й; щоденник виробничого навчанн¤, що ведетьс¤ учнем п≥д час виробничого навчанн¤. 6.6. ќсновними документами з плануванн¤ навчального процесу при п≥двищенн≥ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та фах≥вц≥в Ї: навчальний план; навчальн≥ програми; розклад зан¤ть. 6.7. ќсновним документом плануванн¤ стажуванн¤ кер≥вних прац≥вник≥в та спец≥ал≥ст≥в Ї програма стажуванн¤ прац≥вника. 6.8. ќсновними документами обл≥ку навчальноњ роботи при п≥двищенн≥ квал≥ф≥кац≥њ кер≥вних прац≥вник≥в та спец≥ал≥ст≥в Ї журнал теоретичного навчанн¤, а при стажуванн≥ - табель обл≥ку робочого часу прац≥вника. 7. вал≥ф≥кац≥йна атестац≥¤ 7.1. вал≥ф≥кац≥йна атестац≥¤ на п≥дприЇмствах проводитьс¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про пор¤док квал≥ф≥кац≥йноњ атестац≥њ та присвоЇнн¤ квал≥ф≥кац≥њ особам, ¤к≥ здобувають профес≥йно-техн≥чну осв≥ту, затвердженого наказом ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни та ћ≥н≥стерства осв≥ти ”крањни в≥д 31.12.98 N 201/469 та зареЇстрованого в ћ≥н≥стерств≥ юстиц≥њ ”крањни 01.03.99 за N 124/3417. 8. ‘≥нансуванн¤ витрат на профес≥йне навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ 8.1. ‘≥нансуванн¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на виробництв≥ зд≥йснюЇтьс¤ за рахунок кошт≥в п≥дприЇмства, а також за рахунок залученн¤ внеск≥в спонсор≥в, м≥жнародноњ техн≥чноњ допомоги та ≥нших джерел, передбачених чинним законодавством. ‘≥нансуванн¤ профес≥йного навчанн¤ кадр≥в на замовленн¤ ≥нших п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, установ зд≥йснюЇтьс¤ на догов≥рних умовах за кошти замовника. Ќачальник в≥дд≥лу профес≥йноњ п≥дготовки кадр≥в та альтернативноњ служби ћ≥н≥стерства прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики ”крањни Ћ.¬.ўербак «аступник начальника ƒепартаменту розвитку профес≥йно-техн≥чноњ осв≥ти ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни ¬.—.≤гон≥н |