НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 05-39-09/715 від 23.03.2001
На N 01-01-36 від 02.02.2001
Рада Федерації незалежних
профспілок Криму
Щодо тарифів на електроенергію для населення
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від
28.02.2001 інд. 37 Національна комісія регулювання
електроенергетики України (НКРЕ) розглянула вимогу Федерації
незалежних профспілок Криму щодо непідвищення тарифів на
електричну енергію для населення і повідомляє.
Комісія з повною відповідальністю ставиться до проблем,
пов'язаних з визначенням тарифів на електроенергію для побутових
споживачів з урахуванням реальної платоспроможності населення.
Разом з тим, НКРЕ вимушена констатувати, що на сьогодні тарифи на
електроенергію для населення стовідсотково не відшкодовують витрат
з виробництва, передачі та постачання електроенергії (тариф на
електроенергію для населення відшкодовує близько 68% обгрунтованих
витрат електроенергетичної галузі з електропостачання побутових
споживачів).
Встановлення фіксованих знижених тарифів для населення
призводить до необхідності перекладання частини витрат з
електропостачання населення на інших споживачів електроенергії.
Так, середньомісячний обсяг перехресного субсидіювання населення
за 2000 рік становив 106 млн. грн.
Для промислових споживачів відповідне підвищення тарифів
означає збільшення собівартості продукції, зниження її
конкурентоспроможності (перш за все на зовнішніх ринках), а згодом
і зменшення обсягів промислового виробництва. Для установ, які
фінансуються з бюджету (школи, лікарні) - це збільшення
відповідних видатків. Через недостатнє наповнення бюджету (у тому
числі через зниження промислового виробництва) виникає
заборгованість цих установ за спожиті енергоносії, недостатньо
фінансуються інші важливі статті витрат.
Слід усвідомлювати, що належний фінансовий стан
електроенергетичної галузі - запорука енергетичної безпеки держави
і компенсація зниженого тарифу для населення за рахунок галузі
неможлива.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про підсумки
економічного та соціального розвитку за I квартал 2000 року" від
29.04.2000 N 747 передбачене поступове приведення
тарифів на електроенергію для побутових споживачів до рівня
стовідсоткового відшкодування вартості спожитої населенням
електроенергії.
Враховуючи підвищення з 1 січня 2000 року вартості спожитої
електроенергії на 20% (за рахунок відміни Законом України від
03.12.99 N 1274 "Про внесення змін до Закону України
"Про податок на додану вартість" нульової ставки ПДВ на продаж
електроенергії) та беручи до уваги стан платоспроможності
населення, НКРЕ не переглядала протягом 2000 року тарифи на
електроенергію для населення. Разом з тим, Комісія не в змозі
утримувати діючі на сьогодні рівні тарифів на електроенергію для
населення протягом необмеженого терміну. Виходячи із суспільних
інтересів неможливо усугубляти практику перехресного субсидіювання
населення за рахунок інших споживачів. Отже, підвищення рівнів
тарифів на електроенергію для населення є доцільним, але на рівні
25-30% (на першому етапі).
Зауважимо, що в Україні діє механізм соціального захисту
малозабезпечених верств населення, який забезпечує здешевлення
вартості комунальних послуг шляхом надання пільг та адресних
безготівкових субсидій. Критерієм надання субсидій є розмір витрат
на оплату житлово-комунальних послуг, який не повинен перевищувати
20% місячного сукупного доходу сім'ї, або 15% для тих, у кого
середньомісячний сукупний доход не перевищує вартісної межі
малозабезпеченості.
Цілком поділяючи занепокоєння малозабезпечених верств
населення щодо зростання вартості комунальних послуг, Комісія
запевняє, що і у подальшому буде зважено ставитись до соціальних
аспектів встановлення тарифів на електроенергію для населення.
Голова Комісії Ю.Продан
|