НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 05-11-09/681 від 21.03.2001
На 06-8/11-95 від 19.03.2001
Інформація
до засідання Комітету з питань економічної політики,
управління народним господарством, власності та інвестицій
Верховної Ради України 21.03.2001
Питання про формування тарифів
на електричну енергію та цін на газ природний для населення
Щодо тарифів на електричну енергію для населення.
Комісія з повною відповідальністю ставиться до проблем,
пов'язаних з визначенням тарифів на електроенергію для побутових
споживачів з урахуванням реальної платоспроможності населення.
Разом з тим, НКРЕ вимушена констатувати, що на сьогодні тарифи на
електроенергію для населення стовідсотково не відшкодовують витрат
з виробництва, передачі та постачання електроенергії (тариф на
електроенергію для населення відшкодовує близько 68% обгрунтованих
витрат електроенергетичної галузі з електропостачання населення).
Довідково: діючий на сьогодні середній тариф на
електроенергію для населення становить 12,6 коп. за 1 кВт x год.
(без ПДВ); при цьому середній тариф, що стовідсотково відшкодовує
витрати з електропостачання населення дорівнює 18,53 коп. за
1 кВт x год. (без ПДВ).
Встановлення фіксованих знижених тарифів для населення
призводить до необхідності перекладання частини витрат з
електропостачання населення на інших споживачів електроенергії.
Так, середньомісячний обсяг перехресного субсидіювання населення
за 2000 рік становив 106 млн. грн.
Для промислових споживачів відповідне підвищення тарифів
означає збільшення собівартості продукції, зниження її
конкурентоспроможності (перш за все на зовнішніх ринках), а згодом
і зменшення обсягів промислового виробництва. Для установ, які
фінансуються з бюджету (школи, лікарні) - це збільшення
відповідних видатків. Через недостатнє наповнення бюджету (у тому
числі через зниження промислового виробництва) виникає
заборгованість цих установ за спожиті енергоносії, недостатньо
фінансуються інші важливі статті витрат.
Слід усвідомлювати, що належний фінансовий стан
електроенергетичної галузі - запорука енергетичної безпеки держави
і компенсація зниженого тарифу для населення за рахунок галузі
неможлива.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про підсумки
економічного та соціального розвитку за I квартал 2000 року" від
29.04.2000 N 747 передбачене поступове приведення
тарифів на електроенергію для побутових споживачів до рівня
стовідсоткового відшкодування вартості спожитої населенням
електроенергії.
Враховуючи підвищення з 1 січня 2000 року вартості спожитої
електроенергії на 20% (за рахунок відміни Законом України від
03.12.99 N 1274 "Про внесення змін до Закону України
"Про податок на додану вартість" нульової ставки ПДВ на продаж
електроенергії) та беручи до уваги стан платоспроможності
населення, НКРЕ не переглядала протягом 2000 року тарифів на
електроенергію для населення. Разом з тим, Комісія не в змозі
утримувати діючі на сьогодні рівні тарифів на електроенергію для
населення протягом необмеженого терміну. Виходячи із суспільних
інтересів неможливо усугубляти практику перехресного субсидіювання
населення за рахунок інших споживачів. Отже збільшення рівнів
тарифів на електроенергію для населення на 25-30% (на першому
етапі) є доцільним. Нові тарифи на електроенергію для населення
можуть бути введені в дію не раніше 1 травня 2001 року.
Зауважимо, що в Україні діє механізм соціального захисту
малозабезпечених верств населення, який забезпечує здешевлення
вартості комунальних послуг шляхом надання пільг та адресних
безготівкових субсидій. Критерієм надання субсидій є розмір витрат
на оплату житлово-комунальних послуг, який не повинен перевищувати
20% місячного сукупного доходу сім'ї, або 15% для тих, у кого
середньомісячний сукупний доход не перевищує вартісної межі
малозабезпеченості.
Щодо цін на газ природний для населення.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2000
N 1800 "Про порядок забезпечення галузей
національної економіки і населення природним газом у 2001 році"
населення та підприємства комунальної теплоенергетики
задовольняють потреби в природному газі за рахунок ресурсів
Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України".
Ціни на природний газ для зазначених категорій розраховуються
на основі балансу надходження та розподілу природного газу по НАК
"Нафтогаз України", виходячи з джерел його надходження: газ
власного видобутку, газ, отриманий в оплату за транзит російського
газу; газ додатково закуплений.
Ціни на газ природний власного видобутку формують
газовидобувні компанії самостійно. Оптово-відпускна ціна на газ
власного видобутку на 2001 рік (пропозиція НАК "Нафтогаз України")
становить 257 грн. за 1 000 куб. м з урахуванням ПДВ (додається).
ВАТ "Газпром" (Росія) розраховується з НАК "Нафтогаз України"
за надані послуги з транспортування природного газу обсягами газу.
Згідно з Угодою НАК "Нафтогаз України" в 2001 році отримає
30 млрд. куб. м природного газу в оплату за транзит на суму
1,5 млрд. доларів США, тобто ціна газу, отриманого за транзитні
послуги, становить 366 грн. за 1000 куб. м з урахуванням ПДВ.
Ціна газу, додатково закупленого, визначається умовами
укладеного контракту між НАК "Нафтогаз України" та ВАТ "Газпром".
На 2001 рік вона визначена на рівні 80 доларів США, що в
перерахунку на гривні становить 586 грн. за 1000 куб. м з
урахуванням ПДВ.
НАК "Нафтогаз України" самостійно здійснює розподіл
природного газу різного походження для різних категорій
споживачів, враховуючи їх потреби. Однак, Мінекономіки та НКРЕ
неодноразово зазначали, що цей розподіл здійснюється не на користь
вищезазначених споживачів. Для потреб населення, бюджетних установ
і організацій та комунально-побутових споживачів достатньо обсягів
газу власного видобутку та отриманого в оплату за транзитні
послуги.
Національна комісія регулювання електроенергетики України,
проаналізувавши ціни та розподіл ресурсів газу по НАК "Нафтогаз
України", вважає, що їх можливо мінімізувати за рахунок зниження
ціни на газ власного видобутку та розрахунку ціни на газ,
отриманий в оплату за транзитні послуги, виходячи із витрат
системи магістральних газопроводів. Економічно обгрунтовані ціни
на газ природний (з урахуванням тарифів на транспортування -
52,5 грн. за 1000 куб. м та постачання - 10 грн. за 1000 куб. м)
на 2001 рік з урахуванням ПДВ становитимуть:
для населення - 299,5 грн. за 1000 куб. м;
для підприємств комунальної теплоенергетики - 311,5 грн. за
1 000 тис. куб. м.
Довідково: діючі ціни на природний газ з урахуванням ПДВ
становлять: для населення - 185 грн. за 1000 куб. м; для
підприємств комунальної теплоенергетики - 231 грн. за 1000 куб. м.
Таким чином, для повного покриття витрат ціни для населення
необхідно підвищити на 62 відсотки, для підприємств комунальної
теплоенергетики на 35 відсотків.
Комісія розуміє, що підвищення цін на природний газ для
зазначених категорій споживачів до рівня повного покриття ними
витрат, є на сьогодні досить непопулярним заходом і значно вплине
на добробут населення. Проте здійснення перехресного субсидіювання
вартості спожитого природного газу за рахунок НАК "Нафтогаз
України" є ще більш невиправданим і суперечить одному з головних
завдань стратегії економічного та соціального розвитку України на
2000-2004 роки. Передбачається перехід на повне відшкодування
вартості енергоносіїв усіма споживачами, а також забезпечення
адресної підтримки малозабезпечених верств населення.
Необхідно також відзначити, що протягом останніх років
газовий сектор економіки України недоодержував необхідних
капіталовкладень, що привело до погіршання ситуації в галузі:
значно знизилися обсяги геолого-розвідувальних робіт, зменшилися
обсяги видобутку власного газу, недостатньо фінансувалася
газотранспортна система. Усе це ставить під сумнів подальший
розвиток галузі.
Враховуючи вищезазначене НКРЕ пропонує для підприємств
комунальної теплоенергетики ціну підвищити до повного
відшкодування рівня витрат, встановивши її для цієї категорій
споживачів на рівні 300 грн. 1000 куб. м (з ПДВ) з урахуванням
витрат на транспортування.
Для населення, з урахуванням зростання його реальних доходів,
Комісія пропонує підвищення цін на газ природний здійснити в два
етапи: на першому - по закінченні опалювального сезону ціну
підвищити на 25 відсотків, встановивши її у розмірі 231 грн. за
1000 куб. м, на другому - не раніше, ніж через півроку, ціну
підвищити до повного відшкодування населенням витрат ще на 30
відсотків.
Цілком поділяючи занепокоєння малозабезпечених верств
населення щодо зростання вартості комунальних послуг, Комісія
запевнює, що і у подальшому буде зважено ставитись до соціальних
аспектів встановлення тарифів на електроенергію та цін на
природний газ для населення.
Член Комісії Ю.Кияшко
|