TopList

На Главную
Установить в качестве домашней!



    НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 05-30-13/324 від 05.02.2001
                                    Міністерство економіки України


      На виконання доручення Кабінету Міністрів України від
                    23.03.2000 р. до N 12781/2


     Національна комісія регулювання електроенергетики України  на
виконання  доручення  Кабінету Міністрів України від 23.03.2000 р.
до N 12781/2 направляє інформацію про хід реструктуризації у сфері
природних  монополій та на суміжних ринках у паливно-енергетичному
комплексі,  соціально-економічні наслідки такої  реструктуризації,
що додається.

 Голова Комісії                                         О.Гридасов

                                                           Додаток
                                                     до листа НКРЕ
                                     від 05.02.2001 N 05-30-13/324


               Хід та соціально-економічні наслідки
           реструктуризації у сфері природних монополій

     У сфері електроенергетики:
     З метою вдосконалення відносин на Оптовому ринку  електричної
енергії (ОРЕ) Верховною Радою України 22 червня 2000 року прийнято
Закон України "Про внесення змін та доповнень  до  Закону  України
"Про електроенергетику",  яким  закріплено  порядок
розрахунків  на  ОРЕ  та  порядок  застосування  санкцій  за  його
порушення.
     Відповідно до   зазначеного    Закону    НКРЕ    запроваджено
розподільчі  рахунки  для  здійснення  розрахунків  в  ОРЕ України
виключно банківськими коштами:
     - затверджено  алгоритм  розподілу коштів між постачальниками
електричної  енергії   за   регульованим   тарифом   та   оптового
постачальника електричної  енергії  (постанова НКРЕ від 27.07.2000
N 790  "Про  перерахування  коштів  на  розподільчі
рахунки");
     - затверджено розподільчі рахунки постачальників  електричної
енергії за  регульованим  тарифом  (постанова  НКРЕ від 24.07.2000
N 778  із змінами та доповненнями "Про  розподільчі
рахунки    енергопостачальних    компаній    та   їх   структурних
підрозділів");
     - впроваджена  щоденна форма статистичної звітності N 12-НКРЕ
"Звіт  про  зарахування  платежів  від  споживачів  за  електричну
енергію та  розподіл коштів згідно з алгоритмом НКРЕ" 
для контролю за здійсненням оплати за спожиту електричну енергію;
     - постановою  НКРЕ від 31.10.2000 N 1098  було
здійснено  перехід  до  нового  алгоритму  розподілу  коштів   між
учасниками  розподілу  коштів  з  розподільчого  рахунку  оптового
постачальника електричної енергії пропорційно до  обсягу  товарної
продукції.
     На виконання  постанови  Кабінету   Міністрів   України   від
19 липня  2000  року  N  1136   "Про врегулювання
відносин на  оптовому  ринку  електричної  енергії  України"  НКРЕ
розробила та   затвердила   постановою   від   18.08.2000   N  861
Порядок визначення відрахувань коштів  на  поточні
рахунки  енергопостачальників  електричної енергії за регульованим
тарифом  та  на  розподільчий   рахунок   оптового   постачальника
електричної  енергії.  Здійснюючи постійний моніторинг розрахунків
за спожиту електричну енергію енергопостачальними компаніями можна
зробити   висновок,   що   нова  система  розрахунків  за  спожиту
електричну енергію значно покращила стан розрахунків  за  куповану
на ОРЕ.
     Впровадження основних   положень    Закону    України    "Про
електроенергетику",  зокрема,  схеми розрахунків за
електричну енергію через розподільчі рахунки призвело до того,  що
оплата електричної  енергії  у  II  півріччі  2000  року становила
7237 млн.  грн. або 101,3% від товарного відпуску, в тому числі на
розподільчий  рахунок  оптового  постачальника  надійшло 3858 млн.
грн.,  що становить 54%,  при тому, що за 1999 рік в цілому оплата
становила 7 614 млн. грн. або 79,6% від товарного відпуску, у тому
числі на розподільчий рахунок надійшло 950 млн. грн. або 9,9%.
     НКРЕ здійснено   перегляд   власних   регуляторних  актів  на
відповідність Закону і приведені у відповідність до нього Умови та
Правила здійснення ліцензованої діяльності в електроенергетиці.
     Серед найбільш вагомих зрушень у  питаннях  ціноутворення  за
2000  рік  відповідно  до  завдань  Програми  діяльності  Кабінету
Міністрів України слід відмітити перехід з 1 червня 2000  року  до
закупівлі    електричної   енергії   ліцензіатами   з   постачання
електроенергії за  регульованим  тарифом  (обленерго)  на  ОРЕ  за
погодинними   цінами,  що  формуються  згідно  з  Правилами  Ринку
(постанова   НКРЕ   від   24.03.2000   N   304.   
Відповідно   до   постанови  компанії  будуть
здійснювати закупівлю електричної енергії за погодинно  заявленими
обсягами  електроенергії  і за погодинно визначеною ОРЕ ціною,  що
дасть  можливість  оптимально   регулювати   графік   навантаження
енергосистеми.
     Відповідно до постанови  НКРЕ  N  533    від
22.05.2000   р.  починаючи  з  1  червня  2000  р.  розрахунки  із
споживачами (крім населення та населених  пунктів)  за  електричну
енергію,    що   відпускається   енергопостачальними   компаніями,
здійснюються  за  ринковими  тарифами,  розрахованими   згідно   з
формулою,  наведеною  в  Умовах та Правилах.  НКРЕ також скасовано
граничні тарифи,  що обмежували рівень тарифів  на  першому  етапі
введення ринкового формування тарифів.
     З метою недопущення різкої зміни рівнів роздрібних тарифів на
електроенергію  НКРЕ були затверджені граничні рівні тарифів,  які
переглядалися протягом 2000 року чотири рази. Так, постановою НКРЕ
від 16.02.2000 N 144  були скасовані нижні граничні
рівні тарифів для  всіх  груп  споживачів,  що  розраховуються  за
ринковими  тарифами,  а  постановою  НКРЕ  від  22.05.2000  N  533
скасовані граничні рівні для всіх груп  споживачів
крім   сільськогосподарських   виробничих.   Самі  граничні  рівні
роздрібних тарифів для сільськогосподарських споживачів-виробників
підвищувалися  двічі у середньому на 7,5 та 7 відсотків (постанови
НКРЕ від 21.11.2000 N 1143   та  від  22.12.2000
N 1248   відповідно) з метою поступового наближення
рівнів тарифів для  цієї  групи  споживачів  до  розрахованого  за
формулою.
     Скасування граничних рівнів тарифів для переважної  більшості
споживачів  усуває  перерозподіл  витрат  на  енергопостачання між
різними групами споживачів,  тобто практично  ліквідує  перехресне
субсидіювання   між   споживачами.  Таким  чином,  споживачі,  які
розраховуються за спожиту  електроенергію  за  ринковими  тарифами
стовідсотково сплачують вартість спожитої електроенергії.
     Нормативна база формування тарифів,  розроблена  переважно  у
1998-1999 роках,   продовжує  вдосконалюється.  Зокрема,  протягом
2000 року розроблені та затверджені: "Методика розрахунки плати за
надання  комплексних  послуг з організації функціонування місцевих
(локальних) електромереж" (постанова НКРЕ  від  13.09.2000  N 935,  
"Методика  поділу  споживачів  та  електричного
обладнання  місцевих  (локальних)  мереж  ліцензіата  з   передачі
електроенергії  за  чотирма  класами  напруги" (постанова НКРЕ від
01.12.2000 N 1180.
     Основними завдання  щодо  вдосконалення  цінової  політики  в
електроенергетиці на 2001 рік є:
     - зменшення  обсягів  перехресного  субсидіювання  за рахунок
поступового наближення тарифів на електроенергію для населення  до
рівнів,  визначених за ринковими принципами,  за умови одночасного
впровадження ефективних  засобів  соціального  захисту  населення,
впорядкування  пільг,  субсидій  та норм споживання електроенергії
пільговими категоріями споживачів;
     - врахування в тарифах витрат з виведення основних фондів, що
потребує   внесення   відповідних  змін  до  Закону  України  "Про
оподаткування прибутку підприємств";
     - формування  тарифів  за   чотирма   класами   напруги,   що
забезпечить   більш   об'єктивний   розподіл   витрат  з  передачі
електроенергії між споживачами та призведе до зниження тарифів для
споживачів,   приєднаних   до   мереж  з  вищим  ступенем  напруги
(переважно велика промисловість);
     - вдосконалення порядку формування тарифів з метою підвищення
інвестиційної   привабливості   енергопостачальних   компаній   та
подальшого зменшення обсягів перехресного субсидіювання;
     - вдосконалення   системи    тарифів    на    електроенергію,
диференційованих  за  періодами часу,  передбачивши гнучку систему
тарифних  коефіцієнтів  для  врахування  особливостей   конкретних
споживачів;
     - спільне  фінансування  екологічних   програм   за   рахунок
надбавки   до  оптової  ринкової  ціни  з  одночасним  скасуванням
екологічних складових  роздрібних  тарифів,  що  діють  у  окремих
областях;
     - поступове впровадження системи тарифів для  споживачів,  що
передбачає  плату  за потужність з відповідним зменшенням плати за
спожиту електроенергію.
     Продовжується приватизація        в        електроенергетиці.
Забезпечується підготовка проведення конкурсів з  продажу  пакетів
акцій   наступних  7  енергокомпаній:  ВАТ  "Рівнеобленерго",  ВАТ
"Житомиробленерго",       ВАТ        "Херсонобленерго",        ВАТ
"Севастопольенерго", ВАТ "Кіровоградобленерго".
     Крім того,  на  виконання  статті  12  Закону  України   "Про
електроенергетику"    та  Положення  про  порядок
проведення конкурсів з продажу пакетів акцій енергетичних компаній
та  з  метою недопущення прямої або опосередкованої
концентрації цих енергетичних  об'єктів,  Комісією  розроблено  та
затверджено  перелік  і  порядок  надання претендентом на участь у
конкурсі  документації  для  отримання  згоди  НКРЕ  на  придбання
пакетів акцій  енергетичних  компаній  (постанова  від  30.10.2000
N 1095  "Про  надання  претендентом  на  участь  у
конкурсі документації для отримання згоди НКРЕ на придбання пакета
акцій енергетичної компанії").

     У нафтогазовому комплексі:
     Регулювання ринку  газу  розпочато  НКРЕ з покладенням на неї
повноважень  щодо  забезпечення  проведення  цінової  та  тарифної
політики  в  нафтогазовому  комплексі;  видачі  ліцензій  на право
здійснення  підприємницької  діяльності  з  зберігання  природного
газу,   постачання   природного   газу,  транспортування  нафти  і
нафтопродуктів  магістральними   нафтопроводами;   транспортування
природного і нафтового газу трубопроводами.
     Функціонування ринку  газу   України   в   2000   році   було
регламентоване    Порядком   забезпечення   галузей   національної
економіки і населення  природним  газом,  затвердженим  постановою
Кабінету Міністрів  України  від  28  листопада  1999 року N 2184.  
Цим Порядком було впроваджено систему забезпечення
природним   газом  населення,  бюджетних  установ  і  організацій,
підприємств    комунальної    теплоенергетики    та    підприємств
нафтогазового комплексу за рахунок ресурсів НАК "Нафтогаз України"
та  решти  суб'єктів  господарської  діяльності  (у   тому   числі
енергетичний  сектор)  -  за  рахунок  його  закупівлі  за прямими
договорами та на аукціонах.
     Забезпечення  природним  газом  усіх споживачів України окрім
населення,    бюджетних   установ   і   організацій,   підприємств
комунальної    теплоенергетики    та   підприємств   нафтогазового
комплексу,  здійснювалось  незалежними  постачальниками природного
газу - ліцензіатами НКРЕ.
     З метою вдосконалення розрахунків за спожитий  природний  газ
Комісією, на  виконання  постанови  Кабінету Міністрів України від
13 листопада 1998 року N 1785   "Про  вдосконалення
розрахунків  за спожитий природний газ" було встановлено особливий
порядок розрахунків за  використаний  природний  газ  споживачами,
який  передбачає  перерахування банківських коштів за використаний
природний газ виключно  на  розподільні  рахунки  газозбутових  та
газотранспортних  підприємств  -  постачальників природного газу з
подальшим перерахуванням  коштів  на  консолідований  розподільний
рахунок ДК "Торговий дім "Газ України".
     Впровадження алгоритму  розподілу  коштів,  що  надходять  на
розподільні    рахунки   газозбутових   підприємств   Національної
акціонерної компанії "Нафтогаз України" за  поставлений  природний
газ, затвердженого   постановою   НКРЕ   від   12.07.2000   N  759
та організація і проведення  аукціонів  з  продажу
газу  створило  підгрунтя  для  прозорого і неупередженого порядку
щоденного розподілу коштів,  підвищення фінансової  дисципліни  на
ринку  газу  і збільшення реального надходження коштів від продажу
природного  газу.  Так,  станом  на  1  січня  2001  року   рівень
розрахунків  за  спожитий  природний  газ  населенням,  бюджетними
установами    і    організаціями,    підприємствами    комунальної
теплоенергетики    та   підприємствами   нафтогазового   комплексу
становить близько 60 відсотків, що в порівнянні з попереднім роком
в середньому на 25 відсотків більше.
     Свою діяльність  у  сфері   ціноутворення   в   нафтогазовому
комплексі   Національна   комісія   регулювання  електроенергетики
здійснює відповідно до постанови Кабінету  Міністрів  України  від
25.12.1996 N  1548    "Про встановлення повноважень
органів виконавчої влади та виконавчих органів  міських  рад  щодо
регулювання цін (тарифів)".
     НКРЕ регулює  і  встановлює  ціни  лише  для  двох  категорій
споживачів:  населення та бюджетних організацій. Ціни на природний
газ для інших споживачів  вільні  (договірні).  Вони  мають  право
вибору  купувати  газ у компанії "Нафтогаз України" за відпускними
цінами компанії,  купувати його у незалежних  постачальників  газу
або придбавати газ на аукціонах по цінах, які там склалися.
     Тарифи на газ власного видобутку з 2000  року  в  Україні  не
регулюються. На виконання пункту 3 Заходів НКРЕ щодо внесення змін
в  рішення  Уряду  щодо  лібералізації  цін   на   природний   газ
газовидобувних  підприємств  України  Комісією  внесено  зміни  до
постанови Кабінету  Міністрів  України   від   15.12.96   N  1548.   
Постановою   Кабінету   Міністрів  України  від
13.07.2000 N 1117  з повноважень Комісії  виключено
право  встановлювати граничний рівень оптових цін на природний газ
власного видобутку.
     Щодо тарифів  на  транспортування,  зберігання  та постачання
природного газу.  Починаючи з 2000  року  НКРЕ  встановлює  окремі
тарифи   по   вказаним   видам   діяльності,  виходячи  із  витрат
газотранспортних та газопостачальних підприємств.
     Таким чином,  споживачі  природного  газу  сплачуть  вартість
послуг  лише  по  відповідному   виду   діяльності   і   є   змога
проконтролювати рівень тарифів,  виходячи з рівня фактичних витрат
і обсягів транспортування (зберігання, постачання).
     Вартість транспортування  природного  газу (магістральними та
розподільними трубопроводами) для усіх споживачів України у різних
регіонах однакова.
     Щодо тарифів на транспортування нафти та нафтопродуктів. НКРЕ
встановлює   тарифи   на   транспортування   нафти  магістральними
трубопроводами  для  споживачів  України.  Тарифи  встановлені  по
маршрутам  транспортування,  виходячи  з  витрат нафтотранспортних
підприємств і обсягів транспортування нафти.
     У 2000   році   НКРЕ  затвердила  тарифи  на  транспортування
нафтопродуктів магістральними продуктопроводами.
     Цінова політика  в  2001  році в нафтогазовому комплексі буде
здійснюватись за такими напрямками:
     - поступове  наближення  рівнів  цін  на  газ  природний  для
населення та бюджетних установ до  рівня,  який  забезпечує  повне
покриття  витрат  на  видобуток  (закупівлю),  транспортування  та
постачання природного газу;
     - розробка  нормативної  бази  для  формування  двоставочного
тарифу на транспортування газу природного;
     - розробка   нормативної   бази   щодо  розподілу  витрат  на
транспортування та постачання газу природного.
 



Hosted by uCoz