НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
З А Я В А
від 25.05.2001
Щодо прихованої приватизації об'єктів стратегічного
значення - підприємств паливно-енергетичного комплексу
28 квітня 2001 року за борги на аукціоні було реалізовано три
найбільш економічні теплоелектростанції енергогенеруючої компанії
ВАТ "Донбасенерго": Зуївську, Кураховську та Луганську. При цьому
стартова та остаточна ціна продажу майна електростанцій була в
декілька разів менша, ніж залишкова балансова та ринкова вартість
об'єктів. Раніше подібним чином було продано частину електромереж
ВАТ "Донецькобленерго" та, майже повністю, електромережі та іншу
інфраструктуру ВАТ "Луганськобленерго".
Ці факти Національна комісія регулювання електроенергетики
України розцінює як підготовлені та ретельно сплановані заходи,
наслідком яких буде згортання в Україні започаткованих прозорих
процесів приватизації підприємств паливно-енергетичного комплексу
і виводу з під контролю суспільства реформування в стратегічно
важливому для держави секторі економіки.
У той же час, в основу цивілізованого процесу приватизації
має бути покладено створення сприятливих умов для залучення
стратегічних інвесторів, забезпечення прозорого і відкритого
механізму приватизації стратегічних об'єктів країни, дотримання
чинного законодавства (як це було з енергопостачальними
компаніями, які приватизувалися за участю стратегічних
інвесторів).
Приватизація енергокомпаній через розпродаж майна на
аукціонах проведена з грубими порушеннями як законодавчих та
нормативно-правових актів, так і ліцензійних умов та правил.
Зокрема, порушено статтю 12 Закону України "Про
електроенергетику", яка передбачає, що НКРЕ визначає
відповідність ліквідації, реорганізації у формі злиття,
приєднання, участі в об'єднаннях, а також придбання або відчуження
більше двадцяти п'яти відсотків часток (акцій, паїв) активів
суб'єктів підприємницької діяльності умовам та правилам здійснення
ліцензованої діяльності. Незважаючи на цю вимогу Закону,
організатори торгів не повідомили про їх проведення НКРЕ і
відповідно не мали передбаченого законодавством погодження, яке є
обов'язковим в зазначених випадках. Тільки через невиконання цієї
норми проведений продаж енергокомпаній підлягає скасуванню.
Розпорошення енергокомпаній, як це сталося у Донецькій та
Луганській областях, неминуче призведе до збільшення витрат на
виробництво електроенергії та утримання електричних мереж за
рахунок зростання адміністративних та інших витрат, що в свою
чергу призведе до зростання тарифів на електроенергію, і
збільшенню роздрібного тарифу для споживачів електроенергії. Усе
це призведе до зменшення надійності енергозабезпечення регіонів.
Продаж майнових комплексів теплоелектростанцій ВАТ
"Донбасенерго" викличе додаткові негативні наслідки - занепад, а
можливо і ліквідацію менш економічних теплоелектростанцій ВАТ
"Донбасенерго", створить соціальну напругу в шахтарських
колективах, які видобувають енергетичне вугілля. Крім того,
порушується головний принцип реструктуризації електроенергетичної
галузі - створення справедливого конкурентного середовища у сфері
виробництва електричної енергії, відповідно до якої 14 найбільших
теплових електростанцій України об'єднані в 4 генеруючі компанії,
склад яких підібраний таким чином, що вони мають рівні умови в
своїй діяльності та є конкурентоспроможні.
З урахуванням заяви Уряду щодо прихованої приватизації ВАТ
"Донбасенерго" Комісія, як орган державного регулювання в сфері
електроенергетики, відповідно до наданих їй повноважень, вживе
дієвих заходів щодо відновлення законності та захисту інтересів
суспільства.
Голова Національної комісії
регулювання електроенергетики України Ю.Продан
|