TopList

Ќа √лавную
”становить в качестве домашней!




    Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќј  ќћ≤—≤я –≈√”Ћё¬јЌЌя ≈Ћ≈ “–ќ≈Ќ≈–√≈“» » ” –јѓЌ»

                             Ћ » — “

 N 05-12-13/1798 в≥д 20.07.2001

             Ќа виконанн¤ дорученн¤  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д
                 18.07.2001 N 10015/2 до листа √лави јдм≥н≥страц≥њ
                    ѕрезидента ”крањни в≥д 17.07.2001 N 02-02/2006
                                          аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни




     Ќац≥ональна ком≥с≥¤  регулюванн¤ електроенергетики ”крањни на
виконанн¤ дорученн¤   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д  18.07.2001
N 10015/2  до  листа  √лави  јдм≥н≥страц≥њ  ѕрезидента ”крањни в≥д
17.07.01 N 02-02/2006 щодо вивченн¤ та  в≥зуванн¤  «акону  ”крањни
"ѕро  засади  функц≥онуванн¤  оптового ринку електричноњ енерг≥њ в
”крањн≥" пов≥домл¤Ї.
     1) 5  липн¤  2001  року  ¬ерховна –ада ”крањни прийн¤ла «акон
”крањни "ѕро  засади  функц≥онуванн¤  оптового  ринку  електричноњ
енерг≥њ в ”крањн≥" (дал≥ - «акон).
     «акон докор≥нно    зм≥нюЇ    концепц≥ю     оптового     ринку
електроенерг≥њ   ”крањни,   передбачену   «аконом   ”крањни   "ѕро
електроенергетику",  ≥ншими   нормативно-правовими
актами  та  ƒоговором  оптового  ринку електричноњ енерг≥њ ”крањни
≥  встановлюЇ  нову  систему  правов≥дносин м≥ж
учасниками оптового ринку електричноњ енерг≥њ, насл≥дки реал≥зац≥њ
¤коњ економ≥чно не обгрунтован≥ ≥ не спрогнозован≥.
      онцепц≥¤, на  п≥дстав≥  ¤коњ  д≥Ї  оптовий ринок електричноњ
енерг≥њ  ”крањни,  впроваджувалась  майже  дес¤ть  рок≥в,  до   њњ
розробки  залучались  експерти  м≥жнародних орган≥зац≥й та крањн з
розвиненою ринковою економ≥кою.  ѕост≥йно  проводилась  робота  ≥з
вдосконаленн¤     ≥снуючоњ     системи     функц≥онуванн¤    ринку
електроенергетики.  «авд¤ки прийн¤ттю «акону ”крањни "ѕро внесенн¤
зм≥н до  «акону  ”крањни  "ѕро  електроенергетику",
нормами ¤кого встановлено, що проведенн¤ розрахунк≥в за електричну
енерг≥ю  зд≥йснюЇтьс¤  виключно в грошов≥й форм≥ та виключно через
розпод≥льч≥ рахунки оптового ринку  електричноњ  енерг≥њ  ”крањни,
було  покладено край давальницьким,  бартерним та ≥ншим негрошовим
операц≥¤м на ринку електроенерг≥њ,  р≥вень збору  кошт≥в  з  7-10%
доведено до 80%.
     Ќову концепц≥ю ринку електроенерг≥њ прийн¤то без правових  та
техн≥ко-економ≥чних   обгрунтувань,   а  також  без  обгрунтуванн¤
доц≥льност≥ р≥зкоњ зм≥ни концепц≥њ ринку  електроенерг≥њ  ”крањни,
що  негативно вплине на соц≥ально-економ≥чн≥ процеси в сусп≥льств≥
≥ на р≥вень економ≥чноњ безпеки держави в ц≥лому.
     ѕри  п≥дготовц≥  новоњ  концепц≥њ  оптового ринку електричноњ
енерг≥њ  ”крањни перш за все не з'¤совано, ¤к≥ ж недол≥ки ≥снуючоњ
модел≥   ринку   електроенерг≥њ   не   дозвол¤ють   њй   ефективно
функц≥онувати,   «аконом   не  визначен≥  шл¤хи  њх  вир≥шенн¤,  а
додатково створен≥ нов≥ проблеми, зокрема:
     зам≥сть грошових  розрахунк≥в  запроваджен≥  негрошов≥  схеми
розрахунк≥в;
     зам≥сть прозорих операц≥й на  оптовому  ринку  електроенерг≥њ
«акон передбачаЇ б≥льш складну систему в≥дносин,  до ¤коњ учасники
ринку електроенерг≥њ не готов≥;
     надаЇтьс¤  неконтрольований  доступ  на  ринок електроенерг≥њ
дешевоњ  ≥мпортованоњ  електроенерг≥њ,  ¤ка  продаЇтьс¤  на  ринку
електроенергетики  ”крањни за в≥льними ц≥нами, що негативно вплине
на  д≥¤льн≥сть  в≥тчизн¤них  виробник≥в,  при  цьому вони втрат¤ть
≥нвестиц≥йну приваблив≥сть;
     не визначено пор¤док  погашенн¤  заборгованост≥  енергетичних
п≥дприЇмств,  ¤ка  на  даний  час  складаЇ  значну суму,  зокрема,
поверненн¤ боргу енергогенеруючим компан≥¤м;
     стаЇ неможливим  забезпеченн¤  Їдиноњ  ц≥ни  дл¤ населенн¤ на
вс≥й  територ≥њ  ”крањни,  оск≥льки  проблематично   в≥дшкодуванн¤
р≥зниц≥   м≥ж   ц≥нами   ≥  тарифами  встановленими  державою,  та
"звичайними" ц≥нами ≥ тарифами, що склалис¤ на ринку, ¤ку, до реч≥
майже неможливо визначити, за рахунок бюджетних кошт≥в;
     в≥дсутн≥сть 100%  оплати за електричну енерг≥ю не дасть змоги
забезпечити запас палива дл¤ проходженн¤ ос≥ньо-зимового максимуму
навантаженн¤  об'Їднаноњ  енергосистеми  ”крањни  у  2001  -  2002
роках,  оск≥льки  законом  не  передбачен≥ ≥нструменти регулюванн¤
спр¤муванн¤  кошт≥в  дл¤  п≥дтримки  енергогенеруючих п≥дприЇмств.
—трахов≥ накопиченн¤ кошт≥в також не передбачен≥.
     ќтже, нова модель орган≥зац≥њ оптового  ринку  не  т≥льки  не
вир≥шить  ≥снуючих  проблем,  а нав≥ть може призвести до посиленн¤
кризових ¤вищ в галуз≥ електроенергетики ≥ в економ≥ц≥ в ц≥лому.
     « огл¤ду на подальшу перспективу розвитку електроенергетичноњ
галуз≥  в  ц≥лому  ≥  становленн¤  оптового  ринку  електроенерг≥њ
зокрема,  найб≥льш  прийн¤тною  дл¤  реал≥зац≥њ в ”крањн≥,  на наш
погл¤д,  Ї модель  оптового  ринку  електричноњ  енерг≥њ,  основн≥
положенн¤   ¤коњ   визначено   статтею   15  «акону  ”крањни  "ѕро
електроенергетику".  “ому  доц≥льно  в  подальшому
зосередитис¤  на  вдосконаленн≥  ≥снуючоњ системи,  в тому числ≥ ≥
механ≥зму розрахунк≥в.
     Ќа нашу   думку,   немаЇ  необх≥дност≥  запроваджувати  новий
пор¤док функц≥онуванн¤ оптового ринку електричноњ енерг≥њ ”крањни,
¤кий   може  негативно  вплинути  на  р≥вень  економ≥чноњ  безпеки
”крањни. “им   б≥льше,   що   статтею   17    онституц≥њ   ”крањни
визначено,  що забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки Ї
найважлив≥шими функц≥¤ми держави.
     «анепокоЇнн¤ Ќ –≈  з приводу прийн¤тт¤ «акону под≥л¤ють також
≥нш≥  за≥нтересован≥  центральн≥  органи   виконавчоњ   влади   та
орган≥зац≥њ.
     2)  “ак,  на  думку  ƒержавного  п≥дприЇмства  "≈нергоринок",
«аконом    не   врегульована   низка   суттЇво   важливих   питань
функц≥онуванн¤ ќ–≈, а саме:
     недопущенн¤ дискрим≥нац≥њ  по  в≥дношенню до окремих рег≥он≥в
та в≥дпов≥дних  споживач≥в  внасл≥док  можливост≥  дешевоњ  скупки
електроенерг≥њ окремими постачальниками (обленерго), посередниками
або споживачами;
     забезпеченн¤ 100%    оплати    за    спожиту   електроенерг≥ю
банк≥вським коштами;
     соц≥ально справедливого  встановленн¤  та  дотриманн¤  Їдиних
ф≥ксованих ц≥н дл¤ населенн¤ крањни;
     збереженн¤ впливу  з  боку  держави  на  енергетичну безпеку,
сталу  роботу  об'Їднаноњ  енергосистеми   та   енергозабезпеченн¤
нац≥ональноњ економ≥ки крањни;
     захисту в≥тчизн¤них  виробник≥в   електричноњ   енерг≥њ   в≥д
продажу    ≥мпортованоњ    електричноњ    енерг≥њ    безпосередньо
постачальникам,  що  може  призвести   до   занепаду   виробництва
електричноњ енерг≥њ;
     сп≥льного ф≥нансуванн¤ учасниками ринку витрат  на  подоланн¤
насл≥дк≥в ймов≥рних авар≥й, стих≥йних ¤вищ тощо;
     ≥нвестуванн¤ розвитку маг≥стральних  та  м≥ждержавних  мереж,
комерц≥йного  обл≥ку  електроенерг≥њ  та  систем збору ≥нформац≥њ,
централ≥зованого диспетчерського управл≥нн¤;
     ф≥нансуванн¤ учасниками  ринку  розвитку нетрадиц≥йних джерел
електричноњ енерг≥њ, насамперед в≥троенергетики, тощо.
     ¬ зазначеному   «акон≥  (розд≥л  VII  "ѕерех≥дн≥  положенн¤")
в≥дсутн≥ посиланн¤ на терм≥н перех≥дного пер≥оду,  ¤кий необх≥дний
дл¤  розробки  та  створенн¤ нормативно-правовоњ бази,  техн≥чного
забезпеченн¤,   в   тому   числ≥   системи   комерц≥йного   обл≥ку
електроенерг≥њ  та систем обм≥ну даними,  в≥дпов≥дного програмного
забезпеченн¤,  ≥нфраструктури  ринку  та  в≥дпов≥дноњ   п≥дготовки
персоналу.  ÷е  унеможливлюЇ виконанн¤ цього «акону з моменту його
п≥дписанн¤,  а прагненн¤ впровадити окрем≥ його положенн¤ особливо
в частин≥ пр¤мих продаж електроенерг≥њ призведе до повного хаосу в
куп≥вл≥-продажу та розрахунках.
     ÷≥Їњ позиц≥њ дотримуЇтьс¤ ≥ ћ≥нпаливенерго ”крањни,  ¤кий,  у
тому числ≥ наголошуЇ,  що введенн¤ в д≥ю цього «акону,  особливо у
пер≥од  п≥дготовки до ос≥нньо-зимового пер≥оду,  призведе до вкрай
негативних ¤вищ в електроенергетиц≥ та в економ≥ц≥ ”крањни.
     3) Ќа   думку   јнтимонопольного  ком≥тету  ”крањни  недол≥ки
концептуального   характеру   запропонованоњ   у   «акон≥   модел≥
орган≥зац≥њ  енергоринку,  ¤к≥  принципово  суперечать  можливост≥
запровадженн¤  конкурентних  в≥дносин  на   ринку   електроенерг≥њ
”крањни,  пол¤гають  у  створенн≥  ≥  ≥снуванн≥  асоц≥ац≥њ  шл¤хом
об'Їднанн¤  виробник≥в  та  над≥ленн¤  њњ  правом  формуванн¤  ц≥н
електричноњ енерг≥њ,  встановленн¤ ц≥н на електричну енерг≥ю в той
час,  коли визначенн¤ правил формуванн¤  ц≥н  на  енергоринку,  њх
затвердженн¤  Ї  функц≥¤ми  державного  регулюючого  органу  ≥  це
п≥дтверджуЇтьс¤ св≥товою практикою. —аме створенн¤ такоњ асоц≥ац≥њ
унеможливить розвиток конкуренц≥њ м≥ж виробниками електроенерг≥њ ≥
призведе  фактично  до  повноњ  монопол≥зац≥њ   асоц≥ац≥Їю   ринку
електроенерг≥њ,  що  в принцип≥ суперечить сут≥ ринкових в≥дносин.
 р≥м того, асоц≥ац≥¤, а в≥дтак ≥ увесь ринок електроенерг≥њ можуть
стати  контрольованими  комерц≥йними структурами,  ¤к≥ через умови
розрахунк≥в фактично отримують можлив≥сть контролювати р≥вень  ц≥н
на  електроенерг≥ю.  ÷¤  ситуац≥¤  пог≥ршуЇтьс¤  тим,  що в закон≥
закладено дискрим≥нац≥йний  п≥дх≥д  до  учасник≥в  асоц≥ац≥њ  щодо
повноважень збор≥в та прийн¤тт¤ р≥шень.
     ”с≥ положенн¤ зазначеного «акону щодо в≥льного  ц≥ноутворенн¤
на електроенерг≥ю (статт¤ 7) ≥ запровадженн¤ р≥вних умов суб'Їктам
оптового ринку (статт¤ 4) залишатьс¤ лише  декларац≥¤ми,  тому  що
реал≥зувати  ц≥  положенн¤  стане практично неможливим.  —ама теза
щодо в≥льного ц≥ноутворенн¤ на  електроенерг≥ю  взагал≥  видаЇтьс¤
декларативною, оск≥льки нав≥ть у крањнах з розвинутою ≥ стаб≥льною
ринковою економ≥кою (де не ≥снуЇ таких пон¤ть ¤к  "бартерн≥  схеми
розрахунк≥в",  "адресн≥ поставки",  "минулор≥чна заборгован≥сть за
використану   електроенерг≥ю"   тощо)   збер≥гаютьс¤    в≥дпов≥дн≥
механ≥зми регулюванн¤ з боку держави р≥вн¤ ц≥н на електроенерг≥ю.
     Ѕ≥льш того,  така   орган≥зац≥¤   енергоринку   призведе   до
монопол≥зац≥њ   закуп≥вель  дешевоњ  електроенерг≥њ  ј≈—  окремими
групами   споживач≥в   (наприклад,   виробниками   чи   власниками
високол≥кв≥дноњ     продукц≥њ),     а    дорожча    електроенерг≥¤
залишатиметьс¤   дл¤   комунально-побутовоњ   сфери,    населенн¤,
бюджетних   орган≥зац≥й  тощо.  ƒиспропорц≥њ  в  ц≥ноутворенн≥  та
дестаб≥л≥зуюч≥ фактори на ринку електроенерг≥њ можуть посилюватис¤
у  раз≥,  ¤кщо  фактичн≥  власники  високол≥кв≥дноњ  продукц≥њ (¤к
споживач≥  електроенерг≥њ)  одночасно  будуть  ≥   постачальниками
палива  дл¤  електростанц≥й  (прот¤гом останн≥х рок≥в досить часто
д≥¤ла саме така схема розрахунк≥в).  ” ц≥й ситуац≥њ нав≥ть наданн¤
Ќ –≈ широких повноважень щодо контролю за ц≥нами на електроенерг≥ю
не  дозволить  њй  суттЇво  впливати  на  механ≥зм  ц≥ноутворенн¤,
оск≥льки  в≥н  залишатиметьс¤ недостатньо прозорим дл¤ ефективного
контролю.  ÷е фактично призводитиме до встановленн¤ високого р≥вн¤
витрат на виробництво електроенерг≥њ ≥ високого р≥вн¤ ц≥н на нењ.
     «а таких умов не виключена можлив≥сть втрати реальних важел≥в
управл≥нн¤  та  регулюванн¤  в  галуз≥  електроенергетики  з  боку
державних  орган≥в,  використанн¤  цих важел≥в в ≥нтересах окремих
груп,  що може дезорган≥зувати функц≥онуванн¤ ринку електроенерг≥њ
та   реально   загрожувати   збереженню  ц≥л≥сност≥  енергосистеми
”крањни.  ¬трата  ж  державою  контролю (нав≥ть частково) в галуз≥
електроенергетики  за  використанн¤м енергоресурс≥в, розпод≥лом та
використанн¤м   електроенерг≥њ,   механ≥змом  ц≥ноутворенн¤  тощо,
≥мов≥рн≥ше  за все, негативно впливатиме ≥ на соц≥ально-економ≥чн≥
процеси  в  сусп≥льств≥, ≥ на р≥вень економ≥чноњ безпеки держави в
ц≥лому.
     ќчевидним Ї й те, що при п≥дготовц≥ цього закону не враховано
д≥ю  закон≥в  ринковоњ  економ≥ки,  зокрема  те,  що   конкуренц≥¤
в≥дбуваЇтьс¤  на ринку певного товару при в≥дхиленн≥ ц≥ни товару ≥
витрат  на  його  виробництво  в  незначних   межах   (близько   5
в≥дсотк≥в).  —аме  такий  п≥дх≥д використовуЇтьс¤ антимонопольними
органами у всьому св≥т≥ дл¤ визначенн¤ меж  товарного  ринку.  ѕри
в≥льному ц≥ноутворенн≥ на електроенерг≥ю,  ¤к передбачено законом,
ц≥на  електроенерг≥њ,  виробленоњ  окремими  електростанц≥¤ми   чи
енергоблоками  (нав≥ть  ¤кщо  це  однотипн≥  енергоблоки  теплових
електростанц≥й)  може   суттЇво   (можливо   в   дек≥лька   раз≥в)
в≥др≥зн¤тис¤,  оск≥льки  питом≥  витрати  на њњ виробництво будуть
також  р≥зн≥,  а  навколо  кожноњ  ц≥ни  формуватиметьс¤  ≥   коло
споживач≥в.  ≤  тому  в  к≥нцевому  п≥дсумку  запропонована модель
призведе   до   дез≥нтеграц≥њ   Їдиного   ринку    електроенерг≥њ,
подр≥бненн¤  його  на  сегменти  за  р≥внем  ц≥н  ≥  кожний  з цих
сегмент≥в може стати монопол≥зованим.  —егментац≥¤  Їдиного  ринку
електроенерг≥њ ≥ монопол≥зац≥¤ цих сегмент≥в Ї головною небезпекою
при  реал≥зац≥њ  зазначеноњ  модел≥.  ќтже,  механ≥зм  орган≥зац≥њ
виробництва  ≥ реал≥зац≥њ електроенерг≥њ,  виписаний в зазначеному
«акон≥ ”крањни,  суперечить проголошеним у  статт≥  4  ц≥л¤м  щодо
створенн¤   оптового   ринку   електричноњ   енерг≥њ   на  засадах
конкуренц≥њ: насправд≥ це буде не конкуренц≥¤, а розпод≥л державою
чи  кер≥вниками  в≥дпов≥дних  енергогенеруючих  п≥дприЇмств  б≥льш
дешевоњ  електроенерг≥њ  з  ус≥ма  негативними  насл≥дками  такого
розпод≥лу.  «  ≥ншого  боку,  такий  механ≥зм  формуванн¤  ц≥н  на
електроенерг≥ю призводитиме до спотворенн¤ конкуренц≥њ  на  ринках
≥нших  товар≥в,  залежно  в≥д  того  до  ¤кого  (за  ц≥ною)  ринку
електроенерг≥њ буде спроможний  доступитис¤  (чи  буде  допущений)
споживач.
      р≥м зазначеного,  цей закон м≥стить ≥ ≥нш≥ суперечност≥, ¤к≥
можуть  при  його  запровадженн≥  також  призводити до в≥дпов≥дних
негативних насл≥дк≥в.  “ак, незрозум≥ло на ¤ких засадах ≥ коли маЇ
функц≥онувати  б≥ржа (статт¤ 15),  наск≥льки буде обов'¤зковим дл¤
учасник≥в  асоц≥ац≥њ  зд≥йснювати  куп≥влю-продаж   електроенерг≥њ
через  б≥ржу,  а  у  ¤ких випадках ≥ хто може зд≥йснювати операц≥њ
куп≥вл≥-продажу електроенерг≥њ  поза  б≥ржею  тощо.  ”  статт≥  16
визначено,  що на поточн≥ рахунки енергопостачальника,  що волод≥Ї
м≥сцевими (локальними) мережами зараховуЇтьс¤ плата  за  утриманн¤
м≥сцевих   (локальних)   мереж   (абонентна  плата)  та  плата  за
постачанн¤  електричноњ  енерг≥њ.  ¬  той  же  час  в  статт≥   18
не  визначено ¤ким чином формуватимутьс¤ абонентна плата ≥ ц≥ни на
послуги  постачанн¤  електричноњ  енерг≥њ.  —уперечливим видаЇтьс¤
неоднаковий  п≥дх≥д  до  визначенн¤ пор¤дку регулюванн¤ тариф≥в на
послуги  з  передач≥  електроенерг≥њ  маг≥стральними  та м≥сцевими
електромережами, оск≥льки ≥ одн≥ ≥ друг≥ ринки знаход¤тьс¤ у стан≥
природноњ  монопол≥њ,  а  ≥снуюча  практика регулюванн¤ д≥¤льност≥
енергопостачальних    компан≥й   п≥дтверджуЇ,   що   запровадженн¤
регулюванн¤ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в природних монопол≥й на цих ринках
шл¤хом  встановленн¤  граничних р≥вн≥в ц≥н Ї недостатн≥м, оск≥льки
нав≥ть  ≥снуючий  механ≥зм  регулюванн¤  (затвердженн¤  ф≥ксованих
тариф≥в)   недостатньо   ефективний   ≥   потребуЇ  вдосконаленн¤.
«апропонований  пор¤док експорту-≥мпорту електроенерг≥њ ≥ в≥льного
ц≥ноутворенн¤  на  цю електроенерг≥ю ≥мов≥рн≥ше за все призведе до
р≥зкого  в≥дкритт¤  в≥тчизн¤ного  ринку  електроенерг≥њ  (тод≥  ¤к
нав≥ть  ™вропейський  ринок  електроенерг≥њ  плануЇтьс¤ в≥дкривати
поступово  до  2005  року), що може призвести до значного зниженн¤
попиту  на  електроенерг≥ю украњнських виробник≥в або необх≥дност≥
встановлювати  додатков≥  види обмежень, що робитиме в≥дносини при
зд≥йсненн≥   цих   операц≥й   менш  прозорими,  а  отже  спри¤тиме
формуванню т≥ньових схем.
     4)  ƒержп≥дприЇмицтво  з≥  свого  боку, проанал≥зувавши «акон
прийшло  до  висновку,  що  метою  прийн¤тт¤  «акону  Ї  створенн¤
≈лектроенергетичноњ  јсоц≥ац≥њ  (јсоц≥ац≥¤)  -  оператора оптового
ринку  електричноњ  енерг≥њ  ”крањни,  ¤ка  в≥дпов≥дно до статт≥ 8
«акону  Ї догов≥рним об'Їднанн¤м виробник≥в електричноњ енерг≥њ та
транспортувальник≥в,    що    волод≥ють   м≥сцевими   (локальними)
електричними мережами, ¤ке не маЇ на мет≥ одержанн¤ прибутку ≥ д≥Ї
на  п≥дстав≥  договору  про  створенн¤ та д≥¤льн≥сть јсоц≥ац≥њ, що
укладаЇтьс¤ њњ засновниками.
     ћехан≥зм створенн¤    та    заснуванн¤    јсоц≥ац≥њ   повинен
в≥дпов≥дати вимогам  «акону  ”крањни  в≥д   27.03.91   N   887-XII
"ѕро п≥дприЇмства в ”крањни",  статт¤ 3 ¤кого визначаЇ,
що асоц≥ац≥¤ - це догов≥рне об'Їднанн¤, створене з метою пост≥йноњ
координац≥њ   господарськоњ   д≥¤льност≥   п≥дприЇмств,   ¤к≥   на
добров≥льних засадах об'Їднали свою виробничу, наукову, комерц≥йну
та ≥нш≥ види д≥¤льност≥ та створили асоц≥ац≥ю.  “обто,  можлив≥сть
заснуванн¤ јсоц≥ац≥њ передбачена т≥льки на  добров≥льних  засадах,
тому обо¤'¤зок створенн¤ такоњ структури в пор¤дку,  передбаченому
«аконом  не  узгоджуЇтьс¤   з   вимогами   «акону   ”крањни   "ѕро
п≥дприЇмства  в  ”крањн≥",  в  частин≥  загальних  вимог створенн¤
добров≥льних об'Їднань,  ¤кими Ї асоц≥ац≥њ.   р≥м того,  право  на
створенн¤  таких  добров≥льних  об'Їднань (асоц≥ац≥й) зупинено дл¤
державних  електроенергетичних  п≥дприЇмств  зг≥дно   з   ƒекретом
 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д  29.05.93  N 41-93  "ѕро
об'Їднанн¤ державних електроенергетичних п≥дприЇмств".
     ƒо того ж,  в «акон≥ в≥дсутнЇ ч≥тке визначенн¤ щодо учасник≥в
јсоц≥ац≥њ, принципу њњ роботи та механ≥зму прийн¤тт¤ р≥шень.
     5) ћ≥н≥стерство економ≥ки ”крањни вважаЇ, що в запропонован≥й
редакц≥њ  закону  не   вир≥шено   питанн¤   функц≥онуванн¤   б≥рж≥
електроенерг≥њ,  а  також  в≥дсутн≥й механ≥зм прозороњ конкуренц≥њ
м≥ж споживачами електроенерг≥њ за б≥льш дешевий  ресурс.  ¬веденн¤
механ≥зму  пр¤мих  договор≥в призведе до зб≥льшенн¤ попиту дешевоњ
електроенерг≥њ,  ц≥на ¤коњ в умовах њњ  деф≥циту  п≥дт¤гнетьс¤  до
ц≥ни дорогоњ електроенерг≥њ.
      р≥м того з економ≥чноњ точки зору  насл≥дком  запропонованих
зм≥н  у  законодавств≥ у раз≥ введенн¤ «акону у д≥ю,  стане значне
п≥двищенн¤ тариф≥в дл¤ окремих категор≥й споживач≥в, в першу чергу
дл¤   населенн¤   (на   62,5%).   “аке   п≥двищенн¤   тариф≥в   на
електроенерг≥ю дл¤ населенн¤ негативно вплине на  ц≥нову  ситуац≥ю
на  споживчому  ринку  та  призведе  до  значного сплеску ≥нфл¤ц≥њ
(≥ндекс ≥нфл¤ц≥њ на к≥нець року буде значно вищим за прогнозований
≥  складатиме  близько  120%),  до  додаткового  зростанн¤ ≥ндексу
споживчих ц≥н на 4-5 в≥дсоткових пункти.
     6) ¬ свою чергу за п≥драхунками ћ≥н≥стерства ф≥нанс≥в ”крањни
введенн¤  нових  тариф≥в  на  електричну   енерг≥ю   призведе   до
необх≥дност≥  вишуканн¤  бюджетами  ус≥х р≥вн≥в у другому п≥вр≥чч≥
поточного року додаткових кошт≥в у сум≥ 167 млн. гривень.
     ¬ ƒержавному  бюджет≥ ”крањни на 2001 р≥к передбачен≥ видатки
по п≥льгах та субсид≥¤х населенню на оплату  електричноњ  енерг≥њ,
природного та скрапленого газу, житлово-комунальних послуг, на ¤к≥
передбачена субвенц≥¤ в сум≥ 2896  млн.  грн.,  в  тому  числ≥  на
електроенерг≥ю 436,2 млн.  грн. ¬иход¤чи з наведеного, зб≥льшатьс¤
видатки по п≥льгах ≥ субсид≥¤х  населенн¤  на  оплату  електричноњ
енерг≥њ на 178,9 млн.  грн.  або на 42,2%  в≥д передбаченоњ на р≥к
субвенц≥њ.  “обто всього бюджетн≥й сфер≥ необх≥дно буде  додатково
до  к≥нц¤  поточного  року  залучити  на  оплату електроенерг≥њ по
п≥льгах та субсид≥¤х населенню та дл¤  бюджетних  установ  близько
350  млн.  грн.  «  врахуванн¤м  стану  виконанн¤ доходноњ частини
державного  бюджету  вишукати  ц≥  кошти  у  поточному   роц≥   не
у¤вл¤Їтьс¤ реальним.
     7) «а  юридичним  висновком  ћ≥н≥стерства   юстиц≥њ   ”крањни
зазначений   «акон   не   узгоджуЇтьс¤   з  «аконом  ”крањни  "ѕро
електроенергетику",  окрем≥ його частини  суперечать
 онституц≥њ ”крањни  (статт≥ 22,  ¤кою визначено, що
при прийн¤тт≥ нових закон≥в або внесенн≥ зм≥н до чинних закон≥в не
допускаЇтьс¤  звуженн¤  зм≥сту або обс¤гу ≥снуючих прав ≥ свобод),
«акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в ”крањн≥",  ƒекрету
 аб≥нету    ћ≥н≥стр≥в    ”крањни    "ѕро    об'Їднанн¤   державних
електроенергетичних п≥дприЇмств"  тощо.
     —л≥д також зазначити, що сам текст «акону ”крањни "ѕро засади
функц≥онуванн¤ оптового ринку електричноњ енерг≥њ ”крањни" м≥стить
багато   внутр≥шн≥х   протир≥ч,   постатейних  неузгодженостей  та
положень, ¤к≥ реально не можуть бути виконан≥ (додаютьс¤).
     ¬иход¤чи   з  викладеного,  Ќац≥ональна  ком≥с≥¤  регулюванн¤
електроенергетики,     ћ≥н≥стерство    палива    та    енергетики,
јнтимонопольний    ком≥тет    ”крањни,   ћ≥н≥стерство   економ≥ки,
ƒержп≥дприЇмництва,  ћ≥н≥стерство  ф≥нанс≥в,  ћ≥н≥стерство юстиц≥њ
пропонують   аб≥нету  ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  звернутис¤ до ѕрезидента
”крањни про накладенн¤ вето на зазначений «акон ”крањни в≥дпов≥дно
до пункту 30 статт≥ 106  онституц≥њ ”крањни.
     ƒодатки:
     1. ѕостатейн≥  зауваженн¤  до  «акону  ”крањни  "ѕро   засади
функц≥онуванн¤ оптового ринку електричноњ енерг≥њ в ”крањн≥".
     2.  оп≥њ лист≥в  м≥н≥стерств  та  ≥нших  центральних  орган≥в
виконавчоњ влади (додаток в≥дсутн≥й).
     3. ¬≥зи  м≥н≥стерств  та ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ
влади (додаток в≥дсутн≥й).

 √олова  ом≥с≥њ                                           ё.ѕродан

                                                           ƒодаток
                                                     до листа Ќ –≈
                                    в≥д 20.07.2001 N 05-12-13/1798

                      ѕостатейн≥ зауваженн¤
   до «акону ”крањни "ѕро засади функц≥онуванн¤ оптового ринку
                 електричноњ енерг≥њ в ”крањн≥".

     1. ” статт≥ 1 «акону визначенн¤ терм≥ну "виробник" в  частин≥
визнанн¤  виробником  суб'Їкту  господарюванн¤,  ¤кий  не виробл¤Ї
електричну енерг≥ю,  а ¤кому лише належить на прав≥ власност≥  або
≥нш≥й  законн≥й  п≥дстав≥  "обс¤г  в≥дпуску  електричноњ енерг≥њ",
суперечить самому  пон¤ттю  "виробник",  оск≥льки  в  такому  раз≥
виробником   електроенерг≥њ   може  бути  ≥  енергопостачальник  ≥
передавач електричноњ енерг≥њ.  “аке тлумаченн¤ терм≥ну "виробник"
суперечить  тлумаченню цього терм≥ну у статт≥ 2 ƒирективи 96/92/™—
™вропейського ѕарламенту та –ади ™вропи в≥д  19.12.96  р.,  що,  в
свою  чергу,  Ї  порушенн¤м  положень  ”годи  про  партнерство  та
сп≥вроб≥тництво м≥ж  ”крањною  та  ™вропейськими  сп≥втовариствами
(™вропейським —оюзом)   щодо  адаптац≥њ  законодавства
”крањни до Ївропейських стандарт≥в.
     Ќа думку  Ќ –≈,  виробник  електричноњ  енерг≥њ  - це суб'Їкт
оптового  ринку  електричноњ  енерг≥њ,  ¤кий  виробл¤Ї  електричну
енерг≥ю  на  генеруючих  потужност¤х,  ¤к≥  належать йому на прав≥
власност≥,  або на ≥нш≥й законн≥й п≥дстав≥ ≥ ¤кий отримав л≥ценз≥ю
на право зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥.
     2. Ќормами  статей  8-14  «акону  запроваджуЇтьс¤   монопол≥¤
јсоц≥ац≥њ  виробник≥в електричноњ енерг≥њ на посередницьк≥ послуги
з  куп≥вл≥-продажу   електричноњ   енерг≥њ,   що   не   забезпечуЇ
конкуренц≥њ  м≥ж виробниками електроенерг≥њ ≥ призведе фактично до
повноњ  монопол≥зац≥њ  јсоц≥ац≥Їю   ринку   електричноњ   енерг≥њ,
зд≥йсненн¤  нею  д≥й,  ¤к≥  призведуть  або  можуть  призвести  до
встановленн¤   (п≥дтриманн¤)   монопольних   ц≥н   (тариф≥в),   що
суперечить   принципам   ринкових   в≥дносин  та  антимонопольному
законодавству,  зокрема статт≥ 5  «акону  ”крањни  "ѕро  обмеженн¤
монопол≥зму   та   недопущенн¤   недобросов≥сноњ   конкуренц≥њ   у
п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥".  —таттею  8  закону
передбачаЇтьс¤ створенн¤ електроенергетичноњ јсоц≥ац≥њ  (оператору
оптового ринку електричноњ енерг≥њ ”крањни).
     ≈лектроенергетична    јсоц≥ац≥¤    -   догов≥рне   об'Їднанн¤
виробник≥в   електричноњ   енерг≥њ   та   транспортувальник≥в,  що
волод≥ють   м≥сцевими   (локальними)  електричними  мережами,  ¤ке
створюЇтьс¤ з метою координац≥њ д≥¤льност≥ њњ учасник≥в.
     ¬раховуючи  те,  що  њњ  учасниками  Ї  монопольн≥  утворенн¤
(обленерго),  а також, що до компетенц≥њ јсоц≥ац≥њ будуть належати
так≥ вагом≥ питанн¤ ¤к формуванн¤ ц≥ни електричноњ енерг≥њ, ¤ка не
була   продана   виробниками  за  догов≥рними  ц≥нами,  проведенн¤
розрахунк≥в   м≥ж   виробниками  та  покупц¤ми,  вона  (јсоц≥ац≥¤)
фактично  набуде ознак монопол≥ста на ќ–≈ та унеможливить розвиток
конкуренц≥њ, що суперечить сут≥ ринкових в≥дносин.
     ¬иход¤чи з цього,  зовс≥м незрозум≥ла в≥дсутн≥сть контролю за
д≥¤льн≥стю   јсоц≥ац≥њ   з  боку  держави  (Ќ –≈,  ћ≥нпаливенерго,
јнтимонопольний ком≥тет).
     ƒержава нав≥ть  не  приймаЇ  участ≥ при розробц≥ ƒоговору про
створенн¤ та д≥¤льн≥сть јсоц≥ац≥њ.
     ¬ закон≥  в≥дсутнЇ ч≥тке визначенн¤ щодо учасник≥в јсоц≥ац≥њ,
принципу њњ роботи та механ≥зму прийн¤тт¤ р≥шень.
     ¬≥дпов≥дно до  статт≥  3  «акону  ”крањни "ѕро п≥дприЇмства в
”крањн≥"   п≥дприЇмства  мають  право  на  добров≥льних
засадах  об'Їднувати свою виробничу,  наукову,  комерц≥йну та ≥нш≥
види д≥¤льност≥, у зв'¤зку з чим положенн¤ статей 8-12 не Ї нормою
цього  «акону,  а  мають бути визначен≥ в статут≥ јсоц≥ац≥њ.   р≥м
того,  у зв'¤зку з добров≥льним пор¤дком вступу  до  јсоц≥ац≥њ,  в
«акон≥ необх≥дно визначити систему в≥дносин з виробниками,  ¤к≥ не
побажають до нењ вступити.
     3. —татт¤   5   «акону   передбачаЇ   переважн≥сть   положень
м≥жнародних договор≥в над нормами,  що  передбачен≥  цим  «аконом.
«аконами ”крањни "ѕро ратиф≥кац≥ю  редитноњ угоди закуп≥вл≥ палива
на зимовий пер≥од 2000-2001 рок≥в  м≥ж  ”крањною  та  ™вропейським
банком реконструкц≥њ та розвитку"  та "ѕро  ратиф≥кац≥ю
 редитноњ  угоди  (ѕроект  розвитку  ринку  електроенергетики) м≥ж
”крањною ≥   ћ≥жнародним   банком   реконструкц≥њ   та   розвитку"
передбачаЇтьс¤   ≥снуванн¤   законодавства  щодо
забезпеченн¤  функц≥онуванн¤  розпод≥льчих   рахунк≥в   зг≥дно   з
алгоритмом, що встановлюЇтьс¤ Ќ –≈. ¬ той же час, «аконом фактично
скасован≥ ¤к розпод≥льч≥ рахунки,  так ≥ алгоритм  оптового  ринку
електроенерг≥њ.
     4. Ќорми  статт≥  6  щодо  забезпеченн¤  прозорост≥   системи
формуванн¤   ц≥н   ≥   тариф≥в   на   електричну  енерг≥ю  Ї  суто
декларативними ≥ суперечать статт¤м 1,  14 та 15 цього  ж  «акону,
¤кими  передбачено  на¤вн≥сть  пр¤мих  договор≥в на куп≥влю-продаж
електричноњ енерг≥њ за догов≥рними ц≥нами,  а також об≥г  товарних
дериватив≥в,   що   може   призвести   до  поверненн¤  безгрошових
розрахунк≥в на ринку електроенерг≥њ  ≥  до  зловживань,  а  не  до
оптим≥зац≥њ ц≥ни на електроенерг≥ю.
     5. —татт≥ 7, 14, 18 щодо в≥льного ц≥ноутворенн¤ на електричну
енерг≥ю  суперечать  статт≥ 4 «акону щодо забезпеченн¤ р≥вних умов
суб'Їктам оптового ринку електричноњ енерг≥њ, оск≥льки орган≥зац≥¤
ринку,   запроваджена  цими  нормами,  призведе  до  монопол≥зац≥њ
закуп≥вель   дешевоњ   електроенерг≥њ   ј≈—    окремими    групами
енергопостачальник≥в   (наприклад,   виробниками   чи   власниками
високол≥кв≥дноњ    продукц≥њ),    а     дорожча     електроенерг≥¤
купуватиметьс¤    дл¤   комунально-побутовоњ   сфери,   населенн¤,
бюджетних орган≥зац≥й тощо,  тод≥ ¤к  саме  «аконом  ”крањни  "ѕро
електроенергетику"  закр≥плен≥ норми щодо усередненоњ
оптовоњ ц≥ни на всю вироблену електроенерг≥ю, що не дозвол¤Ї одним
споживачам   отримувати   дешеву  електричну  енерг≥ю  за  рахунок
п≥двищенн¤ ц≥ни дл¤ ≥нших споживач≥в.
     “аким чином,    скасовуючи    норми   «акону   ”крањни   "ѕро
електроенергетику"  щодо усередненоњ оптовоњ ц≥ни  на
електричну    енерг≥ю    ≥    встановлюючи   нер≥вн≥   умови   дл¤
енергопостачальник≥в та споживач≥в електричноњ енерг≥њ,  положенн¤
«акону   ”крањни   "ѕро   засади   функц≥онуванн¤  оптового  ринку
електричноњ енерг≥њ в ”крањн≥" суперечать  статт≥  22   онституц≥њ
”крањни,  ¤ка передбачаЇ,  що при прийн¤тт≥ нових
закон≥в не допускаЇтьс¤ звуженн¤ зм≥сту та обс¤гу ≥снуючих прав  ≥
свобод.
     —таттею 7 цього закону закр≥плюЇтьс¤ в≥льний виб≥р суб'Їктами
оптового  ринку  умов  договор≥в на куп≥влю-продаж електроенерг≥њ.
—еред цих умов можуть,  зокрема, бути пор¤док та форма розрахунк≥в
(ст.16).
     “аким  чином,  головне  надбанн¤ минулого року - впровадженн¤
виключно   грошових   форм   розрахунк≥в  за  електричну  енерг≥ю,
л≥кв≥дуЇтьс¤.
     ѕри ще  ≥снуючий  неповнот≥  розрахунк≥в  за  електроенерг≥ю,
в≥дмова в≥д обов'¤зкового  застосуванн¤  в  оплат≥  за  електричну
енерг≥ю  виключно грошових кошт≥в може призвести до застосуванн¤ в
розрахунках грошових сурогат≥в, застосуванн¤ бартерних операц≥й та
створенн¤  умов  до  роботи  генеруючих  компан≥й  за  тол≥нговими
схемами (на давальницькому палив≥).  ÷е  призведе  до  остаточного
вимиванн¤ об≥гових кошт≥в генеруючих компан≥й.
     6. Ќорма  статт≥  16  «акону  щодо   продажу   електроенерг≥њ
населенню виключно енергопостачальниками,  ¤к≥ волод≥ють м≥сцевими
(локальними) мережами,  тобто природними монопол≥стами з  передач≥
електричноњ     енерг≥њ,     суперечить    нормам    Ївропейського
законодавства,   зокрема,   ƒиректив≥    96/92/™—    ™вропейського
ѕарламенту та –ади ™вропи в≥д 19.12.96 р. щодо л≥берал≥зац≥њ ринку
електроенерг≥њ,  що, в свою чергу, Ї порушенн¤м положень ”годи про
партнерство  та  сп≥вроб≥тництво  м≥ж  ”крањною  та  ™вропейськими
сп≥втовариствами (™вропейським —оюзом) ( 999_012 ) щодо  адаптац≥њ
законодавства ”крањни до Ївропейських стандарт≥в.
     ¬раховуючи  той факт, що ст. 16 абз. 14 визначено, що "продаж
електричноњ  енерг≥њ  населенню зд≥йснюЇтьс¤ енергопостачальниками
що    волод≥ють    м≥сцевими    (локальними)    мережами",   тобто
монопол≥зований,  в≥дсутн≥сть  регулюванн¤  тариф≥в  на постачанн¤
може   призвести  до  зловживанн¤  енергопостачальними  компан≥¤ми
своњм монопольним становищем.
      р≥м того, цим пунктом зд≥йснено об'Їднанн¤ двох р≥зних вид≥в
л≥цензованоњ д≥¤льност≥: постачанн¤ та передача.
     Ќеобх≥дно також  звернути  увагу  на  ст.  18  абз.  8,  ¤ким
визначено, що "у випадку встановленн¤ державою ц≥н та тариф≥в, ¤к≥
нижч≥  в≥д  звичайних  ц≥н  та  тариф≥в,  що  склалис¤  на   ринку
електричноњ енерг≥њ, держава в≥дшкодовуЇ р≥зницю за рахунок кошт≥в
державного та м≥сцевих  бюджет≥в".  “аке  формулюванн¤  буде  лише
стимулювати п≥двищенн¤ тариф≥в.
     7. ќкремо необх≥дно в≥дм≥тити статтю 17  "≈кспорт  та  ≥мпорт
електричноњ енерг≥њ".
     ¬≥дпов≥дно до ц≥Їњ статт≥ електрична енерг≥¤, що ≥мпортуЇтьс¤
в ”крањну, покупаЇтьс¤ (абз. 2) та продаЇтьс¤ (абз. 4) за в≥льними
ц≥нами.
     ¬раховуючи, той  факт,  що  зовн≥шн≥  ц≥ни  на електроенерг≥ю
(зокрема в –ос≥њ) значно нижч≥ н≥ж у украњнських виробник≥в, можна
з  впевнен≥стю  припустити,  що найближчим часом ≥мпорт рос≥йськоњ
електроенерг≥њ значно  зросте  та  зам≥стить  електроенерг≥ю,  ¤ка
вироблена  на  украњнських  потужност¤х.  ќсобливо  це  стосуЇтьс¤
електроенерг≥њ,  ¤ка  вироблена   на   теплових   енергогенеруючих
потужност¤х (генерац≥¤ “≈—).
     “аким  чином,  ц¤  статт¤  ставить  п≥д  загрозу  енергетичну
безпеку ”крањни.
     8. —таттею 18 «акону передбачено в≥дшкодуванн¤ р≥зниц≥ у раз≥
встановленн¤ державою ц≥н та тариф≥в,  ¤к≥ нижч≥ в≥д звичайних ц≥н
≥ тариф≥в,  що склались на ринку електричноњ енерг≥њ (≥ ¤кий буде,
¤к вказувалось вище, монопол≥зованим) за рахунок кошт≥в державного
та м≥сцевих бюджет≥в.  ѕоложенн¤  щодо  в≥дшкодуванн¤  з  м≥сцевих
бюджет≥в суперечить  статт≥ 143  онституц≥њ ”крањни 
та  статт≥  67  «акону  ”крањни  "ѕро  м≥сцеве  самовр¤дуванн¤   в
”крањн≥".   р≥м того,  н≥ в державному бюджет≥, н≥ в
м≥сцевих бюджетах кошт≥в на таке в≥дшкодуванн¤ не передбачено.  «а
п≥драхунками   Ќ –≈  дл¤  в≥дшкодуванн¤  р≥зниц≥  м≥ж  д≥ючими  на
сьогодн≥ тарифами дл¤ населенн¤ та  ринковими  тарифами  необх≥дно
передбачити в державному бюджет≥ 1,7 млрд. грн. на р≥к.
     ѕоложенн¤ частин  четвертоњ  та   п'¤тоњ   статт≥   18   щодо
визначенн¤   тариф≥в  з  передач≥  електричноњ  енерг≥њ  м≥сцевими
(локальними) мережами сторонами договору в межах граничних  р≥вн≥в
тариф≥в,  встановлених  Ќ –≈,  неприйн¤тн≥,  оск≥льки д≥¤льн≥сть з
передач≥   електроенерг≥њ    м≥сцевими    (локальними)    мережами
зд≥йснюЇтьс¤   на  ринку  природноњ  монопол≥њ,  в  умовах  повноњ
в≥дсутност≥ конкуренц≥њ.
     9. —таттею  22  передбачено  отриманн¤ достов≥рноњ ≥нформац≥њ
про  обс¤ги  виробництва,  передач≥,  постачанн¤   та   споживанн¤
електричноњ енерг≥њ,  що вимагаЇ погодинного обл≥ку дл¤ вс≥х точок
вим≥рюванн¤, ¤к при зд≥йсненн≥ розрахунк≥в на балансному, так ≥ на
п≥дстав≥  двосторонн≥х договор≥в.  ÷е потребуЇ модерн≥зац≥њ д≥ючоњ
системи комерц≥йного обл≥ку,  а в зв'¤зку з цим, залученн¤ значних
кошт≥в.  «а умови в≥дсутност≥ належного техн≥чного та комерц≥йного
обл≥ку ≥ визначенн≥ обс¤г≥в виробленоњ,  переданоњ, поставленоњ та
спожитоњ  електричноњ  енерг≥њ  розрахунковим  шл¤хом  створюютьс¤
умови дл¤ зловживань.

 √олова Ќ –≈                                              ё.ѕродан
 



Hosted by uCoz