|
|
јЅ≤Ќ≈“ ћ≤Ќ≤—“–≤¬ ” –јѓЌ» ѕ ќ — “ ј Ќ ќ ¬ ј в≥д 2 лютого 2001 р. N 98 ињв ѕро затвердженн¤ ѕрограми розвитку страхового ринку ”крањни на 2001 - 2004 роки аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни п о с т а н о в л ¤ Ї: «атвердити ѕрограму розвитку страхового ринку ”крањни на 2001 - 2004 роки (додаЇтьс¤). ћ≥н≥стерству ф≥нанс≥в зд≥йснювати контроль за реал≥зац≥Їю зазначеноњ ѕрограми ≥ щороку до 15 с≥чн¤ та 15 липн¤ ≥нформувати аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни про х≥д њњ виконанн¤. ѕрем'Їр-м≥н≥стр ”крањни ¬.ёў≈Ќ ќ ≤нд. 34 «ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 2 лютого 2001 р. N 98 ѕ–ќ√–јћј розвитку страхового ринку ”крањни на 2001 - 2004 роки ¬ умовах стаб≥л≥зац≥њ економ≥ки, зм≥ни форм власност≥ та механ≥зму управл≥нн¤ в державному сектор≥ економ≥ки потреба суб'Їкт≥в господарськоњ д≥¤льност≥ у захист≥ своњх майнових ≥нтерес≥в та ≥нтерес≥в прац≥вник≥в в≥д р≥зноман≥тних ризик≥в зростаЇ. ƒержава також за≥нтересована у страховому захист≥ державного майна та п≥двищенн≥ соц≥ально-економ≥чноњ захищеност≥ громад¤н ”крањни. ¬ир≥шенн¤ цих питань шл¤хом впровадженн¤ в ”крањн≥ перев≥рених св≥товою практикою форм ≥ вид≥в страхуванн¤ та зд≥йсненн¤ заход≥в (додаютьс¤) передбачено ц≥Їю ѕрограмою. ÷¤ ѕрограма розроблена з метою реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ страхуванн¤ ≥ в≥дпов≥дно до статт≥ 14 «акону ”крањни "ѕро державне прогнозуванн¤ та розробленн¤ програм економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку ”крањни". ” ѕрограм≥ враховано законодавче розмежуванн¤ сфер д≥¤льност≥ страхуванн¤ та загальнообов'¤зкового державного соц≥ального страхуванн¤ ≥ передбачено не т≥льки шл¤хи реформуванн¤ ринку страхуванн¤, а визначено можлив≥ напр¤ми взаЇмод≥њ та участ≥ страховик≥в в обслуговуванн≥ загальнообов'¤зкового державного соц≥ального страхуванн¤. —тан розвитку страховоњ галуз≥ —трахуванн¤ - одна з галузей економ≥ки, в ¤к≥й за останн≥ роки спостер≥гаЇтьс¤ зростанн¤ основних показник≥в. «а п≥дсумками 1999 року загальний розм≥р статутного фонду ус≥х страховик≥в зр≥с на 177 млн. гривень, або б≥льш ¤к у 2 рази, ≥ на 1 с≥чн¤ 2000 р. становив 327,9 млн. гривень. —трахов≥ резерви зросли на 20 в≥дсотк≥в ≥ дос¤гли 537 млн. гривень. Ѕалансовий прибуток страховик≥в дос¤г 234 млн. гривень (у 1998 роц≥ - 179 млн. гривень). «агальна сума страхових внеск≥в, одержаних украњнськими страховиками прот¤гом 1999 року, дор≥внювала 1,16 млрд. гривень, що на 48 в≥дсотк≥в б≥льше, н≥ж у 1998 роц≥. як ≥ в попередн≥ роки, прот¤гом 1999 року спостер≥галос¤ перевищенн¤ в 2 рази темп≥в надходженн¤ страхових прем≥й над темпами ≥нфл¤ц≥њ. —траховий ринок ”крањни маЇ дос≥ не використан≥ резерви. ¬ держав≥ застраховано лише близько 10 в≥дсотк≥в ризик≥в, тод≥ ¤к у б≥льшост≥ розвинутих крањн цей показник дос¤гаЇ 90 - 95 в≥дсотк≥в. „астка украњнського страхового ринку в загальноЇвропейському обс¤з≥ страхових послуг становить лише 0,05 в≥дсотка, ≥ це при тому, що ”крањна становить 7 в≥дсотк≥в населенн¤ ™вропи. ≤снуюча структура страхового ринку ”крањни не спри¤Ї зм≥цненню соц≥ального захисту громад¤н та забезпеченню внутр≥шн≥х ≥нвестиц≥й. ”крањнськ≥ страховики передають ≥ноземним страховикам (перестраховикам) до 90 в≥дсотк≥в страховоњ прем≥њ п≥д час страхуванн¤ ав≥ац≥йних ≥ морських ризик≥в, ризик≥в здоров'¤ ос≥б, ¤к≥ в≥д'њжджають за кордон, до 60 в≥дсотк≥в - за "автокаско", до 50 в≥дсотк≥в - п≥д час страхуванн¤ великих майнових ризик≥в. —трахова галузь забезпечуЇ перерозпод≥л лише 0,9 в≥дсотка валового внутр≥шнього продукту (цей показник у розвинутих крањнах становить 8 - 12 в≥дсотк≥в), що св≥дчить про потенц≥йн≥ можливост≥ њњ подальшого розвитку та про те, що страховий ринок не акумулюЇ значного обс¤гу ≥нвестиц≥йних ресурс≥в та не справл¤Ї в≥дчутного впливу на процес перерозпод≥лу валового внутр≥шнього продукту. ќсновн≥ проблеми розвитку страхового ринку –озвиток ефективного страхового ринку ”крањни потребуЇ розв'¤занн¤ проблем, пов'¤заних ≥з страхуванн¤м житт¤, пенс≥йним, медичним страхуванн¤м та страхуванн¤м цив≥льноњ в≥дпов≥дальност≥ власник≥в транспортних засоб≥в. —трахуванн¤ житт¤ ¤к над≥йне джерело ≥нвестиц≥йних ресурс≥в становить на ринку страхових послуг найменшу частку (0,66 в≥дсотка), тод≥ ¤к у крањнах з розвинутою економ≥кою цей показник дор≥внюЇ 30 - 40 в≥дсотк≥в. Ќормативно-правова база (з точки зору терм≥н≥в ≥ форм страхуванн¤) не спри¤Ї розвитку цього виду страхуванн¤. ўороку питома частка платеж≥в ≥з страхуванн¤ житт¤ в загальн≥й структур≥ платеж≥в зменшуЇтьс¤ у 2 рази. Ћише 12 страховик≥в ”крањни мають л≥ценз≥ю на проведенн¤ операц≥й ≥з страхуванн¤ житт¤, а реально цим питанн¤м займаютьс¤ т≥льки 6 страховик≥в. ¬насл≥док нелегальноњ д≥¤льност≥ ≥ноземних страховик≥в ≥з страхуванн¤ житт¤ ”крањна за оц≥нками експерт≥в втрачаЇ щороку 80 - 100 млн. долар≥в —Ўј. —лабкий розвиток та недосконал≥сть таких соц≥ально значущих вид≥в страхуванн¤, ¤к пенс≥йне ≥ медичне страхуванн¤, стримуЇ розвиток страхового ринку. «аконом ”крањни "ѕро страхуванн¤" встановлено обов'¤зкове страхуванн¤ цив≥льноњ в≥дпов≥дальност≥ власник≥в транспортних засоб≥в. ќднак проведенн¤ цього виду страхуванн¤ стримуЇтьс¤ в≥дсутн≥стю у в≥дпов≥дних законодавчих актах норм, ¤к≥ регулюють це питанн¤ (у той час коли в ”крањн≥ внасл≥док дорожньо-транспортних пригод щороку гине близько 5 тис. ос≥б, а ще 40 тис. отримуЇ травми). Ћише незначна частка власник≥в транспортних засоб≥в (2,1 в≥дсотка) залучена до обов'¤зкового страхуванн¤ цив≥льноњ в≥дпов≥дальност≥. Ќегативний вплив на розвиток страхового ринку в ”крањн≥ справл¤ють: в≥дсутн≥сть економ≥чноњ стаб≥льност≥, сталого зростанн¤ виробництва, неплатоспроможн≥сть населенн¤ та деф≥цит ф≥нансових ресурс≥в; значна взаЇмна заборгован≥сть, накопиченн¤ неплатеж≥в ≥ збитков≥сть б≥льшост≥ п≥дприЇмств; неповна ≥ фрагментарна законодавча база, в≥дсутн≥сть державних преференц≥й на страховому ринку, неефективний контроль з боку держави, про¤ви монопол≥зму; високий р≥вень ≥нфл¤ц≥њ (понад 10 в≥дсотк≥в), внасл≥док чого зд≥йсненн¤ довгострокових (накопичувальних) вид≥в страхуванн¤ в нац≥ональн≥й валют≥ неможливе; слабкий розвиток фондового ринку, що не даЇ змоги використовувати ц≥нн≥ папери ¤к категор≥ю актив≥в дл¤ захищеного розм≥щенн¤ страхових резерв≥в; в≥дсутн≥сть вторинного ринку страхових послуг, механ≥зм≥в ефективноњ взаЇмод≥њ банк≥вського та страхового сектору економ≥ки, низький р≥вень розвитку допом≥жноњ ≥нфраструктури страхового ринку; неналежний р≥вень ≥нформац≥њ про стан ≥ можливост≥ страхового ринку, дов≥ри населенн¤ до страхуванн¤. —ерйозну загрозу нормальному функц≥онуванню страхового ринку ”крањни також становить тенденц≥¤ до монопол≥зац≥њ страхового ринку в ≥нтересах окремих м≥н≥стерств, ф≥нансово-промислових груп або м≥сцевих адм≥н≥страц≥й. ћета ѕрограми ћетою ѕрограми Ї: 1) створенн¤ привабливого ≥ доступного дл¤ страхувальник≥в ринку страхових послуг, перетворенн¤ страхуванн¤ в ефективну складову частину соц≥ального захисту населенн¤; 2) усуненн¤ адм≥н≥стративних бар'Їр≥в дл¤ зд≥йсненн¤ окремих вид≥в страхуванн¤ та створенн¤ р≥вних умов дл¤ вс≥х страховик≥в; 3) забезпеченн¤ шл¤хом страхуванн¤ реальноњ компенсац≥њ збитк≥в, завданих стих≥йним лихом, катастрофами та авар≥¤ми природного ≥ техногенного характеру, що дасть змогу зменшити навантаженн¤ на державний та м≥сцев≥ бюджети; 4) зб≥льшенн¤ ≥нвестиц≥йних можливостей страховик≥в, впровадженн¤ системи мотивац≥й њх ≥нвестиц≥йноњ д≥¤льност≥, перетворенн¤ накопичувальних страхових резерв≥в у над≥йне джерело ≥нвестуванн¤ нац≥ональноњ економ≥ки; 5) дос¤гненн¤ високоњ конкурентоспроможност≥ украњнських страховик≥в, приведенн¤ в≥тчизн¤ного страхового ринку у в≥дпов≥дн≥сть ≥з св≥товими стандартами. ¬изначальними чинниками реформуванн¤ страхового ринку ”крањни Ї: законодавч≥ засади, що регламентують функц≥онуванн¤ ф≥нансового та страхового ринк≥в ”крањни; економ≥чна програма, проголошена в ѕосланн≥ ѕрезидента ”крањни до ¬ерховноњ –ади ”крањни "”крањна: поступ у XXI стол≥тт¤. —тратег≥¤ економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку на 2000 - 2004 роки"; стратег≥¤ ≥нтеграц≥њ ”крањни до ™вропейського —оюзу та —в≥товоњ орган≥зац≥њ торг≥вл≥, прийн¤т≥ ”крањною м≥жнародн≥ зобов'¤занн¤, що визначають напр¤ми та умови гармон≥зованого розвитку ф≥нансового ринку в ”крањн≥; прийн¤тн≥ дл¤ ”крањни св≥тов≥ аналоги розвитку страховоњ справи, що спри¤ють позитивному розв'¤занню проблем у ц≥й сфер≥; власний досв≥д розвитку ≥ функц≥онуванн¤ страхового ринку. ѕринципи розвитку страхового ринку ¬ основу розвитку страхового ринку ”крањни покладаютьс¤ так≥ принципи: верховенство права - правове регулюванн¤ страховоњ д≥¤льност≥; системн≥сть - узгодженн¤ заход≥в щодо реформуванн¤ страхового ринку ≥з заходами ≥ планами ≥нших галузей економ≥ки, обгрунтуванн¤ можливост≥ запровадженн¤ обов'¤зкових вид≥в страхуванн¤, що повинно в≥дпов≥дати майновому стану громад¤н ≥ проводитис¤ паралельно ≥з заходами, спр¤мованими на п≥двищенн¤ доход≥в громад¤н; конкурентн≥сть - держава гарантуЇ вс≥м страхувальникам ≥ страховикам (в≥тчизн¤ним та ≥ноземним) в≥льний виб≥р вид≥в страхуванн¤ та р≥вн≥ можливост≥ у провадженн≥ д≥¤льност≥, створюЇ спри¤тлив≥ умови дл¤ розвитку страхуванн¤ з метою забезпеченн¤ реал≥зац≥њ права на ефективний страховий захист та в≥льний виб≥р страховика; стаб≥льн≥сть - забезпеченн¤ сталого над≥йного ≥ привабливого ринку страхових послуг шл¤хом створенн¤ державою зрозум≥лих та ефективних механ≥зм≥в ≥ правил його функц≥онуванн¤; обмеженн¤ присутност≥ держави на страховому ринку - держава поступово в≥дмовл¤Їтьс¤ в≥д про¤в≥в монопол≥зму на страховому ринку, не втручаЇтьс¤ в д≥¤льн≥сть страховик≥в, кр≥м питань оподаткуванн¤, формуванн¤ статутних кап≥тал≥в, встановленн¤ правил формуванн¤, розм≥щенн¤ та обл≥ку страхових резерв≥в, контролю за платоспроможн≥стю страховик≥в; мотивац≥¤ д≥¤льност≥ страховик≥в ≥ страхувальник≥в - держава створюЇ умови, за ¤ких ф≥зичн≥ та юридичн≥ особи за≥нтересован≥ у страхових послугах, а страхов≥ компан≥њ - в наданн≥ цих послуг; дов≥ра - внутр≥шн¤ руш≥йна сила розвитку страхового ринку, основана на моральн≥й та матер≥альн≥й в≥дпов≥дальност≥ страховика перед страхувальником, на над≥йному правовому захист≥ страхувальника. «аконодавче забезпеченн¤ страховоњ д≥¤льност≥ «аконодавче забезпеченн¤ страховоњ д≥¤льност≥ визначаЇ правила ≥ механ≥зми функц≥онуванн¤ ≥ розвитку страхового ринку в ”крањн≥ та потребуЇ ≥стотного вдосконаленн¤ щодо: врегулюванн¤ питанн¤ про обов'¤зкове в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих трет≥м особам, та переходу до страховика, ¤кий виплатив страхове в≥дшкодуванн¤, права вимоги до особи, в≥дпов≥дальноњ за завдан≥ збитки, шл¤хом внесенн¤ зм≥н до ÷ив≥льного кодексу ”крањни; приведенн¤ «акону ”крањни "ѕро страхуванн¤" у в≥дпов≥дн≥сть ≥з законодавством ™вропейського —оюзу ≥ нац≥ональними стандартами бухгалтерського обл≥ку та ф≥нансовоњ зв≥тност≥, забезпеченн¤ максимального захисту страхових резерв≥в шл¤хом впровадженн¤ спец≥альних державних ≥нвестиц≥йних програм; розробленн¤ проекту «акону ”крањни "ѕро догов≥р страхуванн¤" з метою ун≥ф≥кац≥њ форм страхових договор≥в; передбаченн¤ участ≥ страховик≥в, ¤к≥ отримали л≥ценз≥ю на зд≥йсненн¤ страхуванн¤ житт¤, в систем≥ недержавного пенс≥йного забезпеченн¤; розробленн¤ та впровадженн¤ спец≥ал≥зованих програм страхуванн¤ майнових та ф≥нансових ризик≥в, в≥дпов≥дальност≥ суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва та суб'Їкт≥в господарюванн¤, ¤к≥ зд≥йснюють експортно-≥мпортн≥ операц≥њ. ”досконаленн¤ системи державного регулюванн¤ страховоњ д≥¤льност≥ « метою забезпеченн¤ д≥Ївого захисту майнових прав та ≥нтерес≥в юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б в≥д р≥зноман≥тних ризик≥в, п≥дтриманн¤ економ≥чноњ стаб≥льност≥ сусп≥льства необх≥дне п≥двищенн¤ ефективност≥ державного регулюванн¤ страховоњ д≥¤льност≥ шл¤хом: розвитку обов'¤зкових вид≥в страхуванн¤ при одночасному забезпеченн≥ механ≥зм≥в контролю; встановленн¤ Їдиних принцип≥в конкурсного в≥дбору страховик≥в дл¤ зд≥йсненн¤ обов'¤зкових вид≥в страхуванн¤; створенн¤ спри¤тливих умов дл¤ ≥нвестуванн¤ страхових резерв≥в в економ≥ку держави; встановленн¤ законодавчоњ вимоги до юридичних ос≥б щодо визначенн¤ за окремими видами д≥¤льност≥ форм страхового захисту прац≥вник≥в та майна, ¤ке перебуваЇ в њх власност≥ або управл≥нн≥, у тому числ≥ в с≥льськогосподарському сектор≥, ¤к ≥нструменту управл≥нн¤ ризиками. ƒержавний нагл¤д за страховою д≥¤льн≥стю маЇ бути спр¤мований на посиленн¤ ¤кост≥ виконанн¤ функц≥й щодо запоб≥ганн¤ банкрутству страховик≥в, порушенню ними зобов'¤зань перед страхувальниками, зд≥йсненню псевдострахуванн¤ з метою в≥дмиванн¤ кошт≥в, виплати кер≥вникам та ≥ншим в≥дпов≥дальним особам п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, особливо державного сектору, незаконних ком≥с≥йних винагород. ÷ього можна дос¤гти шл¤хом: запровадженн¤ поточного нагл¤ду за ф≥нансовим станом страховик≥в та страхових брокер≥в через зд≥йсненн¤ контролю за ф≥нансовою зв≥тн≥стю; удосконаленн¤ технолог≥њ л≥цензуванн¤ страховик≥в, у тому числ≥ за рахунок введенн¤ б≥льшоњ к≥лькост≥ ун≥ф≥кованих вимог до правил страхуванн¤; опрацюванн¤ економ≥чно обгрунтованих норматив≥в д≥¤льност≥ страховик≥в та страхових посередник≥в, дотриманн¤ ¤ких м≥н≥м≥зуЇ ризик дестаб≥л≥зац≥њ њх роботи; розширенн¤ прав та п≥двищенн¤ оперативност≥ спец≥ально уповноваженого органу у справах державного нагл¤ду за страховою д≥¤льн≥стю; налагодженн¤ системи "електронна пошта" м≥ж спец≥ально уповноваженим органом у справах державного нагл¤ду за страховою д≥¤льн≥стю та страховиками, страховими посередниками ≥ об'Їднанн¤ми страховик≥в та страхових посередник≥в; створенн¤ електронного банку даних ус≥х страховик≥в та страхових посередник≥в, анал≥тичноњ служби дл¤ зд≥йсненн¤ поточного та дискретного мон≥торингу страхового ринку, а на њх основ≥ - системи раннього запоб≥ганн¤ порушенн¤м законодавства страховиками та страховими посередниками; опрацюванн¤ за участю науковц≥в та фах≥вц≥в у сфер≥ страхуванн¤ проект≥в нормативно-правових акт≥в та ≥нструктивних документ≥в з метою максимального наближенн¤ њх до м≥жнародних норм. –озвиток соц≥ально значущих вид≥в страхуванн¤ –еформуванн¤ системи соц≥ального страхуванн¤ передбачаЇ пор¤д з вдосконаленн¤м системи соц≥альних виплат розвиток добров≥льного страхуванн¤, що дасть змогу моб≥л≥зувати грошов≥ заощадженн¤ громад¤н, використати њх в нац≥ональн≥й економ≥ц≥ та забезпечити належний р≥вень соц≥ального захисту населенн¤ ”крањни. ƒл¤ цього необх≥дно: створити мережу заклад≥в "јс≥станс-”крањна", на основ≥ ¤коњ буде створюватис¤ система медичного страхуванн¤; розробити прозор≥ та прийн¤тн≥ правила ≥ засади д≥¤льност≥ страховик≥в ”крањни, пов'¤заноњ з обслуговуванн¤м системи соц≥ального страхуванн¤; забезпечити пор¤д ≥з загальнообов'¤зковим державним соц≥альним страхуванн¤м розвиток додаткових форм страхуванн¤ населенн¤ в≥д ризик≥в, ¤к≥ мають соц≥альне значенн¤, на добров≥льн≥й основ≥ шл¤хом њх законодавчого врегулюванн¤, зокрема, впровадженн¤ довгострокових вид≥в особистого страхуванн¤. «важаючи на соц≥альну значущ≥сть розвитку довгострокових (накопичувальних) вид≥в страхуванн¤ до моменту зниженн¤ р≥вн¤ ≥нфл¤ц≥њ (менш ¤к 10 в≥дсотк≥в), необх≥дно розгл¤нути питанн¤ використанн¤ в≥льноконвертованоњ валюти п≥д час зд≥йсненн¤ довгострокових (накопичувальних) вид≥в страхуванн¤, зокрема питанн¤ зд≥йсненн¤ страхових платеж≥в у в≥льноконвертован≥й валют≥, формуванн¤ математичних резерв≥в у в≥льноконвертован≥й валют≥ та з метою диверсиф≥кац≥њ ризик≥в розм≥щенн¤ резерв≥в в активи ≥нших категор≥й, не передбачених «аконом ”крањни "ѕро страхуванн¤". ѕ≥двищенн¤ ф≥нансовоњ над≥йност≥ страховик≥в ¬раховуючи недостатню кап≥тал≥зац≥ю страховик≥в, њх низьк≥ можливост≥ дл¤ в≥дшкодуванн¤ за значними ризиками та зважаючи на тенденц≥њ св≥тового ринку страхуванн¤ до концентрац≥њ, необх≥дно п≥двищувати ф≥нансову м≥цн≥сть ≥ стаб≥льн≥сть страховик≥в ”крањни шл¤хом: п≥двищенн¤ м≥н≥мального розм≥ру статутного кап≥талу з 1 червн¤ 2001 р. - до 500 тис. Ївро, з 1 с≥чн¤ 2003 р. - до 1 млн. Ївро. ƒл¤ страховик≥в, ¤к≥ зд≥йснюють страхуванн¤ житт¤, з 1 с≥чн¤ 2002 р. - до 750 тис. Ївро та з 1 с≥чн¤ 2003 р. - до 1,5 млн. Ївро; сплати внеск≥в до статутного кап≥талу страховика виключно грошима, в тому числ≥ в ≥ноземн≥й валют≥; вдосконаленн¤ механ≥зму формуванн¤ страхових резерв≥в, системи розм≥щенн¤ страхових резерв≥в; розширенн¤ ринку перестраховуванн¤, актив≥зац≥њ роботи з нерезидентами щодо взаЇмного перестраховуванн¤; законодавчого врегулюванн¤ питань захисту заощаджень громад¤н за довгостроковим страхуванн¤м житт¤, здоров'¤ та пенс≥йним страхуванн¤м. ¬≥дновленн¤ дов≥ри до страховоњ галуз≥ ƒов≥ра до страхуванн¤ ¤к ≥нституту соц≥ально-економ≥чного захисту Ї одн≥Їю з необх≥дних передумов розвитку страхового б≥знесу. « метою в≥дновленн¤ дов≥ри до страховоњ галуз≥ необх≥дно: поступово зам≥нити обов'¤зкове державне страхуванн¤ безпосередн≥м в≥дшкодуванн¤м з державного бюджету за рахунок кошт≥в, передбачених на утриманн¤ в≥дпов≥дних державних орган≥в; впровадити нов≥ ефективн≥ та приваблив≥ дл¤ населенн¤ форми ф≥нансових послуг, зокрема таких, ¤к наданн¤ кредит≥в п≥д заставу страхових пол≥с≥в тощо; ≥нформувати населенн¤ через засоби масовоњ ≥нформац≥њ про стан страхового ринку ≥ р≥вень державного контролю за його д≥¤льн≥стю; проводити роз'¤снювальну роботу про необх≥дн≥сть ≥ економ≥чну доц≥льн≥сть страхуванн¤. адрове забезпеченн¤ страховоњ д≥¤льност≥ ѕерспективи розвитку страховоњ галуз≥ вимагають докор≥нних зм≥н у систем≥ п≥дготовки та забезпеченн¤ кадрами учасник≥в страхового ринку. «б≥льшенн¤ обс¤гу страхових платеж≥в до 3,5 - 4 в≥дсотк≥в валового внутр≥шнього продукту в 2005 роц≥ вимагатиме додаткового зб≥льшенн¤ чисельност≥ працюючих на ринку страхуванн¤ до 50 тис. спец≥ал≥ст≥в, залученн¤ до роботи висококвал≥ф≥кованих спец≥ал≥ст≥в (менеджер≥в, актуар≥њв, брокер≥в, страхових експерт≥в, ф≥нансових анал≥тик≥в, бухгалтер≥в, юрист≥в та ≥нших), добре об≥знаних з теор≥Їю та передовою технолог≥Їю страхуванн¤. ” зв'¤зку з цим необх≥дно: визначити квал≥ф≥кац≥йн≥ вимоги до прац≥вник≥в страховик≥в та страхових посередник≥в; включити до ƒержавного класиф≥катора профес≥й ”крањни спец≥альн≥сть "—трахуванн¤"; проводити науково-досл≥дну роботу з п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ персоналу страховик≥в ≥ страхових посередник≥в. ќч≥куван≥ результати виконанн¤ ѕрограми ¬насл≥док виконанн¤ ѕрограми у раз≥ позитивноњ тенденц≥њ розвитку економ≥ки обс¤ги надходженн¤ страхових платеж≥в (прем≥й) зб≥льшуватимутьс¤ прот¤гом 2001 - 2005 рок≥в на 70 - 80 в≥дсотк≥в щороку. Ѕуде забезпечено зростанн¤ частки добров≥льного страхуванн¤ з одночасним зб≥льшенн¤м масштаб≥в обов'¤зкового страхуванн¤. Ќайб≥льш швидк≥ темпи прогнозуютьс¤ дл¤ розвитку майнового страхуванн¤ та страхуванн¤ в≥дпов≥дальност≥. ¬≥дношенн¤ обс¤гу страхових платеж≥в до валового внутр≥шнього продукту зросте з 0,9 в≥дсотка на початку 2000 року до 2 в≥дсотк≥в у 2005 роц≥. «ростанн¤ попиту на страхов≥ послуги, активна державна п≥дтримка страхуванн¤, розвиток ≥нфраструктури ринку страхуванн¤ спри¤тиме п≥двищенню ≥нвестиц≥йного потенц≥алу страхового ринку за рахунок зб≥льшенн¤ розм≥ру страхових резерв≥в у 2002 роц≥ до 1 млрд. гривень, а в 2005 роц≥ - до 3 - 5 млрд. гривень. ћехан≥зми управл≥нн¤ та контролю за ходом виконанн¤ ѕрограми оординац≥¤ ≥ контроль за виконанн¤м заход≥в, передбачених ц≥Їю ѕрограмою, покладаЇтьс¤ на ћ≥нф≥н, ¤кий раз у п≥вроку анал≥зуЇ х≥д виконанн¤ ѕрограми, ≥ про результати ≥нформуЇ аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ћ≥нф≥н готуЇ докладний щор≥чний зв≥т аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни про виконанн¤ ѕрограми разом з пропозиц≥¤ми щодо внесенн¤ в раз≥ потреби зм≥н до нењ. ƒодаток до ѕрограми розвитку страхового ринку ”крањни на 2001 - 2004 роки «ј’ќƒ» щодо виконанн¤ ѕрограми розвитку страхового ринку ”крањни на 2001 - 2004 роки ”досконаленн¤ нормативноњ бази 1. —при¤нн¤ прийн¤ттю «акону ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н ≥ доповнень до «акону ”крањни "ѕро страхуванн¤". ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, јнтимонопольний ком≥тет, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). I квартал 2001 року. 2. ¬регулюванн¤ у ÷ив≥льному кодекс≥ ”крањни в≥дносин у галуз≥ страхуванн¤. ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ѕерше п≥вр≥чч¤ 2001 року. 3. –озробленн¤ проекту «акону ”крањни "ѕро догов≥р страхуванн¤". ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, јнтимонопольний ком≥тет, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ƒруге п≥вр≥чч¤ 2003 року. 4. «абезпеченн¤ необх≥дного супроводженн¤ у ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни проекту «акону ”крањни "ѕро недержавне пенс≥йне забезпеченн¤". ћ≥нпрац≥, ѕенс≥йний фонд, ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, ƒержавна ком≥с≥¤ з ц≥нних папер≥в та фондового ринку, јнтимонопольний ком≥тет. ѕерше п≥вр≥чч¤ 2001 року. 5. –озробленн¤ проекту «акону ”крањни "ѕро пор¤док зд≥йсненн¤ обов'¤зкового страхуванн¤ на територ≥њ ”крањни". ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, јнтимонопольний ком≥тет, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). 2001 р≥к. 6. —при¤нн¤ прийн¤ттю «акону ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н ≥ доповнень до де¤ких законодавчих акт≥в ”крањни у зв'¤зку ≥з запровадженн¤м обов'¤зкового страхуванн¤ цив≥льноњ в≥дпов≥дальност≥ власник≥в транспортних засоб≥в". ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ¬—, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). I квартал 2001 року. 7. ќпрацюванн¤ питанн¤ використанн¤ в≥льноконвертованоњ валюти п≥д час зд≥йсненн¤ страхуванн¤ житт¤. ћ≥нф≥н, Ќац≥ональний банк. ѕерше п≥вр≥чч¤ 2001 року. 8. ¬становленн¤ законодавчоњ вимоги до юридичних ос≥б щодо визначенн¤ за окремими видами д≥¤льност≥ форм страхового захисту прац≥вник≥в та майна, ¤ке перебуваЇ в њх власност≥ або управл≥нн≥, ¤к ≥нструменту управл≥нн¤ ризиками, що дасть змогу через систему страхуванн¤ забезпечити реальну компенсац≥ю збитк≥в, завданих стих≥йним лихом, катастрофами та техногенними авар≥¤ми, значно зменшити навантаженн¤ на бюджет. ћ≥нф≥н, ћ≥неконом≥ки, ћ≥н'юст, јнтимонопольний ком≥тет, ≥нш≥ за≥нтересован≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ѕерше п≥вр≥чч¤ 2002 року. 9. –озробленн¤ спец≥ал≥зованих програм страхуванн¤ майнових та ф≥нансових ризик≥в ≥ в≥дпов≥дальност≥ суб'Їкт≥в малого п≥дприЇмництва та суб'Їкт≥в господарюванн¤, ¤к≥ зд≥йснюють експортно-≥мпортн≥ операц≥њ. Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою), ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, јнтимонопольний ком≥тет, ≥нш≥ за≥нтересован≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади. 2001 - 2004 р≥к. ѕ≥двищенн¤ ф≥нансовоњ над≥йност≥ страховик≥в 10. –озробленн¤ проекту постанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни "ѕро умови ≥нвестуванн¤ тимчасово в≥льних кошт≥в страховик≥в в економ≥ку держави". ћ≥нф≥н, ћ≥неконом≥ки, ћ≥н'юст, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ” м≥с¤чний терм≥н п≥сл¤ прийн¤тт¤ «акону ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н ≥ доповнень до «акону ”крањни "ѕро страхуванн¤". 11. ”становленн¤ з 1 с≥чн¤ 2003 р. м≥н≥мального розм≥ру статутного фонду страховик≥в у сум≥ 1 млн. Ївро, а дл¤ страховик≥в, ¤к≥ зд≥йснюють страхуванн¤ житт¤, - 1,5 млн. Ївро. ћ≥нф≥н, ћ≥неконом≥ки, ћ≥н'юст, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ѕерше п≥вр≥чч¤ 2002 року. ѕ≥двищенн¤ ефективност≥ державного нагл¤ду за страховою д≥¤льн≥стю 12. «апровадженн¤ оперативного контролю ф≥нансовоњ зв≥тност≥ страховик≥в. ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). 2001 р≥к. 13. —творенн¤ електронного банку даних страховик≥в та страхових посередник≥в. ћ≥нф≥н, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ѕерше п≥вр≥чч¤ 2002 року. 14. ќпрацюванн¤ методики формуванн¤ страхових резерв≥в. ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ѕерше п≥вр≥чч¤ 2001 року. 15. ¬изначенн¤ зм≥сту ≥ терм≥н≥в ≥нформац≥њ про стан та розвиток страхового ринку ”крањни дл¤ опубл≥куванн¤ у засобах масовоњ ≥нформац≥њ. ћ≥нф≥н, ƒержкомстат, ћ≥н'юст, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). I квартал 2001 року. ¬≥дновленн¤ дов≥ри до страховоњ галуз≥ 16. –озробленн¤ проекту «акону ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н до де¤ких законодавчих акт≥в ”крањни з питань страхуванн¤" (щодо зам≥ни обов'¤зкового державного страхуванн¤ безпосередн≥м в≥дшкодуванн¤м виплат з державного бюджету за рахунок кошт≥в, передбачених на утриманн¤ державних орган≥в). ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, ≥нш≥ за≥нтересован≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). I квартал 2001 року. 17. ≤нформуванн¤ через засоби масовоњ ≥нформац≥њ населенн¤ ”крањни про стан страхового ринку ≥ р≥вень державного контролю за його д≥¤льн≥стю. ћ≥нф≥н, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ўокварталу. 18. ѕроведенн¤ роз'¤снювальноњ роботи про необх≥дн≥сть, економ≥чну сутн≥сть та доц≥льн≥сть страхуванн¤. ћ≥нф≥н, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й ≥ страховики (за згодою). ѕост≥йно. адрове забезпеченн¤ страховоњ д≥¤льност≥ 19. ¬изначенн¤ квал≥ф≥кац≥йних вимог до страховик≥в та страхових посередник≥в. ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, јнтимонопольний ком≥тет, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ѕерше п≥вр≥чч¤ 2003 року. 20. –озробленн¤ проекту постанови аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни "ѕро державну п≥дтримку науково-досл≥дних роб≥т у сфер≥ страхуванн¤ та п≥дготовку фах≥вц≥в". ћ≥нф≥н, ≥нш≥ за≥нтересован≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ƒруге п≥вр≥чч¤ 2002 року. 21. ¬ключенн¤ до ƒержавного класиф≥катора профес≥й ”крањни спец≥альност≥ "—трахуванн¤". ћ≥нф≥н, ћ≥носв≥ти, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за згодою). ƒруге п≥вр≥чч¤ 2001 року. |