ƒобавить в избранное!
(CTRL-D)
”становить в качестве домашней!



                     јЅ≤Ќ≈“ ћ≤Ќ≤—“–≤¬ ” –јѓЌ»

                        ѕ ќ — “ ј Ќ ќ ¬ ј
                    в≥д 2 лютого 2001 р. N 98
                                ињв

          ѕро затвердженн¤ ѕрограми розвитку страхового
                ринку ”крањни на 2001 - 2004 роки


      аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни  п о с т а н о в л ¤ Ї:

     «атвердити ѕрограму  розвитку  страхового  ринку  ”крањни  на
2001 - 2004 роки (додаЇтьс¤).

     ћ≥н≥стерству ф≥нанс≥в  зд≥йснювати  контроль  за  реал≥зац≥Їю
зазначеноњ ѕрограми ≥ щороку до 15 с≥чн¤ та 15  липн¤  ≥нформувати
 аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни про х≥д њњ виконанн¤.


     ѕрем'Їр-м≥н≥стр ”крањни                            ¬.ёў≈Ќ ќ

     ≤нд. 34


                                          «ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ
                             постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни
                                   в≥д 2 лютого 2001 р. N 98

                             ѕ–ќ√–јћј
                розвитку страхового ринку ”крањни
                       на 2001 - 2004 роки


     ¬ умовах стаб≥л≥зац≥њ  економ≥ки,  зм≥ни  форм  власност≥  та
механ≥зму   управл≥нн¤  в  державному  сектор≥  економ≥ки  потреба
суб'Їкт≥в  господарськоњ  д≥¤льност≥  у  захист≥  своњх   майнових
≥нтерес≥в  та  ≥нтерес≥в  прац≥вник≥в  в≥д  р≥зноман≥тних  ризик≥в
зростаЇ.  ƒержава  також  за≥нтересована  у   страховому   захист≥
державного  майна  та п≥двищенн≥ соц≥ально-економ≥чноњ захищеност≥
громад¤н ”крањни.  ¬ир≥шенн¤  цих  питань  шл¤хом  впровадженн¤  в
”крањн≥ перев≥рених св≥товою практикою форм ≥ вид≥в страхуванн¤ та
зд≥йсненн¤ заход≥в (додаютьс¤) передбачено ц≥Їю ѕрограмою.

     ÷¤ ѕрограма розроблена з метою реал≥зац≥њ державноњ  пол≥тики
у  сфер≥ страхуванн¤ ≥ в≥дпов≥дно до статт≥ 14 «акону ”крањни "ѕро
державне  прогнозуванн¤  та  розробленн¤  програм  економ≥чного  ≥
соц≥ального розвитку ”крањни".

     ” ѕрограм≥ враховано законодавче розмежуванн¤ сфер д≥¤льност≥
страхуванн¤  та   загальнообов'¤зкового   державного   соц≥ального
страхуванн¤  ≥  передбачено  не  т≥льки  шл¤хи  реформуванн¤ ринку
страхуванн¤,  а визначено  можлив≥  напр¤ми  взаЇмод≥њ  та  участ≥
страховик≥в   в  обслуговуванн≥  загальнообов'¤зкового  державного
соц≥ального страхуванн¤.

                  —тан розвитку страховоњ галуз≥

     —трахуванн¤ - одна з галузей економ≥ки,  в  ¤к≥й  за  останн≥
роки спостер≥гаЇтьс¤ зростанн¤ основних показник≥в.  «а п≥дсумками
1999 року загальний розм≥р статутного фонду ус≥х страховик≥в  зр≥с
на 177 млн.  гривень,  або б≥льш ¤к у 2 рази, ≥ на 1 с≥чн¤ 2000 р.
становив 327,9  млн.   гривень.   —трахов≥   резерви   зросли   на
20 в≥дсотк≥в  ≥  дос¤гли  537  млн.  гривень.  Ѕалансовий прибуток
страховик≥в дос¤г 234  млн.  гривень  (у  1998  роц≥  -  179  млн.
гривень).  «агальна сума страхових внеск≥в, одержаних украњнськими
страховиками прот¤гом 1999 року,  дор≥внювала 1,16 млрд.  гривень,
що на 48 в≥дсотк≥в б≥льше, н≥ж у 1998 роц≥. як ≥ в попередн≥ роки,
прот¤гом 1999 року спостер≥галос¤  перевищенн¤  в  2  рази  темп≥в
надходженн¤ страхових прем≥й над темпами ≥нфл¤ц≥њ.

     —траховий ринок  ”крањни  маЇ дос≥ не використан≥ резерви.  ¬
держав≥ застраховано лише близько 10 в≥дсотк≥в ризик≥в,  тод≥ ¤к у
б≥льшост≥ розвинутих крањн цей показник дос¤гаЇ 90 - 95 в≥дсотк≥в.
„астка  украњнського  страхового  ринку  в   загальноЇвропейському
обс¤з≥  страхових  послуг  становить лише 0,05 в≥дсотка,  ≥ це при
тому, що ”крањна становить 7 в≥дсотк≥в населенн¤ ™вропи.

     ≤снуюча структура  страхового   ринку   ”крањни   не   спри¤Ї
зм≥цненню  соц≥ального захисту громад¤н та забезпеченню внутр≥шн≥х
≥нвестиц≥й.  ”крањнськ≥ страховики передають ≥ноземним страховикам
(перестраховикам)   до  90  в≥дсотк≥в  страховоњ  прем≥њ  п≥д  час
страхуванн¤ ав≥ац≥йних ≥ морських ризик≥в,  ризик≥в здоров'¤ ос≥б,
¤к≥ в≥д'њжджають за кордон,  до 60 в≥дсотк≥в - за "автокаско",  до
50 в≥дсотк≥в - п≥д час страхуванн¤ великих майнових ризик≥в.

     —трахова галузь забезпечуЇ  перерозпод≥л  лише  0,9  в≥дсотка
валового  внутр≥шнього продукту (цей показник у розвинутих крањнах
становить 8 - 12 в≥дсотк≥в), що св≥дчить про потенц≥йн≥ можливост≥
њњ  подальшого розвитку та про те,  що страховий ринок не акумулюЇ
значного обс¤гу ≥нвестиц≥йних ресурс≥в та не  справл¤Ї  в≥дчутного
впливу на процес перерозпод≥лу валового внутр≥шнього продукту.

            ќсновн≥ проблеми розвитку страхового ринку

     –озвиток ефективного   страхового   ринку   ”крањни  потребуЇ
розв'¤занн¤ проблем,  пов'¤заних ≥з страхуванн¤м житт¤, пенс≥йним,
медичним  страхуванн¤м  та страхуванн¤м цив≥льноњ в≥дпов≥дальност≥
власник≥в транспортних засоб≥в.

     —трахуванн¤ житт¤ ¤к над≥йне джерело  ≥нвестиц≥йних  ресурс≥в
становить на    ринку    страхових    послуг    найменшу    частку
(0,66 в≥дсотка),  тод≥ ¤к у крањнах з  розвинутою  економ≥кою  цей
показник дор≥внюЇ  30  - 40 в≥дсотк≥в.  Ќормативно-правова база (з
точки зору терм≥н≥в ≥ форм страхуванн¤) не спри¤Ї  розвитку  цього
виду  страхуванн¤.  ўороку  питома  частка платеж≥в ≥з страхуванн¤
житт¤ в загальн≥й структур≥ платеж≥в зменшуЇтьс¤ у  2  рази.  Ћише
12 страховик≥в  ”крањни  мають  л≥ценз≥ю на проведенн¤ операц≥й ≥з
страхуванн¤ житт¤,  а  реально  цим  питанн¤м  займаютьс¤   т≥льки
6 страховик≥в.    ¬насл≥док   нелегальноњ   д≥¤льност≥   ≥ноземних
страховик≥в ≥з страхуванн¤ житт¤  ”крањна  за  оц≥нками  експерт≥в
втрачаЇ щороку 80 - 100 млн. долар≥в —Ўј.

     —лабкий розвиток  та  недосконал≥сть таких соц≥ально значущих
вид≥в страхуванн¤,  ¤к пенс≥йне  ≥  медичне  страхуванн¤,  стримуЇ
розвиток страхового ринку.

     «аконом ”крањни  "ѕро  страхуванн¤" встановлено
обов'¤зкове  страхуванн¤  цив≥льноњ   в≥дпов≥дальност≥   власник≥в
транспортних  засоб≥в.  ќднак  проведенн¤  цього  виду страхуванн¤
стримуЇтьс¤ в≥дсутн≥стю у в≥дпов≥дних законодавчих актах норм, ¤к≥
регулюють   це  питанн¤  (у  той  час  коли  в  ”крањн≥  внасл≥док
дорожньо-транспортних пригод щороку гине близько 5 тис. ос≥б, а ще
40   тис.   отримуЇ   травми).   Ћише  незначна  частка  власник≥в
транспортних засоб≥в  (2,1  в≥дсотка)  залучена  до  обов'¤зкового
страхуванн¤ цив≥льноњ в≥дпов≥дальност≥.

     Ќегативний вплив  на  розвиток  страхового  ринку  в  ”крањн≥
справл¤ють:

     в≥дсутн≥сть економ≥чноњ   стаб≥льност≥,   сталого   зростанн¤
виробництва,  неплатоспроможн≥сть  населенн¤ та деф≥цит ф≥нансових
ресурс≥в;

     значна взаЇмна  заборгован≥сть,  накопиченн¤   неплатеж≥в   ≥
збитков≥сть б≥льшост≥ п≥дприЇмств;

     неповна ≥    фрагментарна   законодавча   база,   в≥дсутн≥сть
державних преференц≥й на страховому ринку, неефективний контроль з
боку держави, про¤ви монопол≥зму;

     високий р≥вень ≥нфл¤ц≥њ (понад 10 в≥дсотк≥в),  внасл≥док чого
зд≥йсненн¤ довгострокових (накопичувальних)  вид≥в  страхуванн¤  в
нац≥ональн≥й валют≥ неможливе;

     слабкий розвиток   фондового   ринку,   що   не   даЇ   змоги
використовувати ц≥нн≥ папери ¤к категор≥ю актив≥в  дл¤  захищеного
розм≥щенн¤ страхових резерв≥в;

     в≥дсутн≥сть вторинного  ринку  страхових  послуг,  механ≥зм≥в
ефективноњ взаЇмод≥њ банк≥вського та страхового сектору економ≥ки,
низький   р≥вень  розвитку  допом≥жноњ  ≥нфраструктури  страхового
ринку;

     неналежний р≥вень ≥нформац≥њ про стан ≥ можливост≥ страхового
ринку, дов≥ри населенн¤ до страхуванн¤.

     —ерйозну загрозу  нормальному функц≥онуванню страхового ринку
”крањни також  становить  тенденц≥¤  до  монопол≥зац≥њ  страхового
ринку в ≥нтересах окремих м≥н≥стерств,  ф≥нансово-промислових груп
або м≥сцевих адм≥н≥страц≥й.

                          ћета ѕрограми

     ћетою ѕрограми Ї:

     1) створенн¤ привабливого ≥  доступного  дл¤  страхувальник≥в
ринку  страхових  послуг,  перетворенн¤  страхуванн¤  в  ефективну
складову частину соц≥ального захисту населенн¤;

     2) усуненн¤ адм≥н≥стративних бар'Їр≥в дл¤ зд≥йсненн¤  окремих
вид≥в страхуванн¤ та створенн¤ р≥вних умов дл¤ вс≥х страховик≥в;

     3) забезпеченн¤   шл¤хом   страхуванн¤  реальноњ  компенсац≥њ
збитк≥в,  завданих  стих≥йним  лихом,  катастрофами  та   авар≥¤ми
природного  ≥  техногенного  характеру,  що  дасть  змогу зменшити
навантаженн¤ на державний та м≥сцев≥ бюджети;

     4) зб≥льшенн¤    ≥нвестиц≥йних    можливостей    страховик≥в,
впровадженн¤   системи   мотивац≥й  њх  ≥нвестиц≥йноњ  д≥¤льност≥,
перетворенн¤ накопичувальних страхових резерв≥в у над≥йне  джерело
≥нвестуванн¤ нац≥ональноњ економ≥ки;

     5) дос¤гненн¤   високоњ   конкурентоспроможност≥  украњнських
страховик≥в,   приведенн¤   в≥тчизн¤ного   страхового   ринку    у
в≥дпов≥дн≥сть ≥з св≥товими стандартами.

     ¬изначальними чинниками    реформуванн¤    страхового   ринку
”крањни Ї:

     законодавч≥ засади,    що    регламентують     функц≥онуванн¤
ф≥нансового та страхового ринк≥в ”крањни;

     економ≥чна програма,   проголошена   в   ѕосланн≥  ѕрезидента
”крањни до ¬ерховноњ –ади ”крањни "”крањна: поступ у XXI стол≥тт¤.
—тратег≥¤ економ≥чного      ≥      соц≥ального     розвитку     на
2000 - 2004 роки";

     стратег≥¤ ≥нтеграц≥њ  ”крањни  до  ™вропейського   —оюзу   та
—в≥товоњ   орган≥зац≥њ   торг≥вл≥,  прийн¤т≥  ”крањною  м≥жнародн≥
зобов'¤занн¤,  що  визначають  напр¤ми  та  умови  гармон≥зованого
розвитку ф≥нансового ринку в ”крањн≥;

     прийн¤тн≥ дл¤  ”крањни  св≥тов≥  аналоги  розвитку  страховоњ
справи, що спри¤ють позитивному розв'¤занню проблем у ц≥й сфер≥;

     власний досв≥д розвитку ≥ функц≥онуванн¤ страхового ринку.

                ѕринципи розвитку страхового ринку

     ¬ основу  розвитку страхового ринку ”крањни покладаютьс¤ так≥
принципи:

     верховенство права   -    правове    регулюванн¤    страховоњ
д≥¤льност≥;

     системн≥сть - узгодженн¤ заход≥в щодо реформуванн¤ страхового
ринку ≥з заходами ≥ планами ≥нших галузей економ≥ки, обгрунтуванн¤
можливост≥  запровадженн¤  обов'¤зкових  вид≥в   страхуванн¤,   що
повинно   в≥дпов≥дати   майновому  стану  громад¤н  ≥  проводитис¤
паралельно  ≥з  заходами,  спр¤мованими  на   п≥двищенн¤   доход≥в
громад¤н;

     конкурентн≥сть -  держава  гарантуЇ  вс≥м  страхувальникам  ≥
страховикам   (в≥тчизн¤ним   та  ≥ноземним)  в≥льний  виб≥р  вид≥в
страхуванн¤ та р≥вн≥ можливост≥ у провадженн≥ д≥¤льност≥,  створюЇ
спри¤тлив≥  умови  дл¤  розвитку  страхуванн¤ з метою забезпеченн¤
реал≥зац≥њ права на ефективний страховий захист та  в≥льний  виб≥р
страховика;

     стаб≥льн≥сть -  забезпеченн¤ сталого над≥йного ≥ привабливого
ринку страхових послуг шл¤хом  створенн¤  державою  зрозум≥лих  та
ефективних механ≥зм≥в ≥ правил його функц≥онуванн¤;

     обмеженн¤ присутност≥  держави  на страховому ринку - держава
поступово в≥дмовл¤Їтьс¤  в≥д  про¤в≥в  монопол≥зму  на  страховому
ринку,  не  втручаЇтьс¤  в  д≥¤льн≥сть  страховик≥в,  кр≥м  питань
оподаткуванн¤, формуванн¤ статутних кап≥тал≥в, встановленн¤ правил
формуванн¤,  розм≥щенн¤ та обл≥ку страхових резерв≥в,  контролю за
платоспроможн≥стю страховик≥в;

     мотивац≥¤ д≥¤льност≥  страховик≥в ≥ страхувальник≥в - держава
створюЇ умови,  за ¤ких ф≥зичн≥ та юридичн≥ особи за≥нтересован≥ у
страхових послугах, а страхов≥ компан≥њ - в наданн≥ цих послуг;

     дов≥ра -  внутр≥шн¤  руш≥йна  сила розвитку страхового ринку,
основана на моральн≥й та матер≥альн≥й в≥дпов≥дальност≥  страховика
перед    страхувальником,    на    над≥йному   правовому   захист≥
страхувальника.

          «аконодавче забезпеченн¤ страховоњ д≥¤льност≥

     «аконодавче забезпеченн¤   страховоњ   д≥¤льност≥    визначаЇ
правила  ≥  механ≥зми функц≥онуванн¤ ≥ розвитку страхового ринку в
”крањн≥ та потребуЇ ≥стотного вдосконаленн¤ щодо:

     врегулюванн¤ питанн¤ про обов'¤зкове  в≥дшкодуванн¤  збитк≥в,
завданих трет≥м особам,  та переходу до страховика,  ¤кий виплатив
страхове в≥дшкодуванн¤,  права вимоги до особи,  в≥дпов≥дальноњ за
завдан≥   збитки,  шл¤хом  внесенн¤  зм≥н  до  ÷ив≥льного  кодексу
”крањни;

     приведенн¤ «акону ”крањни "ѕро страхуванн¤"  у
в≥дпов≥дн≥сть    ≥з    законодавством    ™вропейського   —оюзу   ≥
нац≥ональними стандартами  бухгалтерського  обл≥ку  та  ф≥нансовоњ
зв≥тност≥,  забезпеченн¤  максимального захисту страхових резерв≥в
шл¤хом впровадженн¤ спец≥альних державних ≥нвестиц≥йних програм;

     розробленн¤ проекту «акону ”крањни "ѕро догов≥р  страхуванн¤"
з метою ун≥ф≥кац≥њ форм страхових договор≥в;

     передбаченн¤ участ≥  страховик≥в,  ¤к≥  отримали  л≥ценз≥ю на
зд≥йсненн¤ страхуванн¤ житт¤,  в систем≥  недержавного  пенс≥йного
забезпеченн¤;

     розробленн¤ та     впровадженн¤    спец≥ал≥зованих    програм
страхуванн¤  майнових  та  ф≥нансових  ризик≥в,   в≥дпов≥дальност≥
суб'Їкт≥в  малого п≥дприЇмництва та суб'Їкт≥в господарюванн¤,  ¤к≥
зд≥йснюють експортно-≥мпортн≥ операц≥њ.

           ”досконаленн¤ системи державного регулюванн¤
                       страховоњ д≥¤льност≥

     « метою   забезпеченн¤   д≥Ївого  захисту  майнових  прав  та
≥нтерес≥в юридичних ≥ ф≥зичних  ос≥б  в≥д  р≥зноман≥тних  ризик≥в,
п≥дтриманн¤   економ≥чноњ   стаб≥льност≥   сусп≥льства   необх≥дне
п≥двищенн¤   ефективност≥   державного    регулюванн¤    страховоњ
д≥¤льност≥ шл¤хом:

     розвитку обов'¤зкових   вид≥в   страхуванн¤  при  одночасному
забезпеченн≥ механ≥зм≥в контролю;

     встановленн¤ Їдиних принцип≥в конкурсного в≥дбору страховик≥в
дл¤ зд≥йсненн¤ обов'¤зкових вид≥в страхуванн¤;

     створенн¤ спри¤тливих   умов   дл¤   ≥нвестуванн¤   страхових
резерв≥в в економ≥ку держави;

     встановленн¤ законодавчоњ   вимоги  до  юридичних  ос≥б  щодо
визначенн¤ за окремими видами д≥¤льност≥ форм  страхового  захисту
прац≥вник≥в та майна, ¤ке перебуваЇ в њх власност≥ або управл≥нн≥,
у тому числ≥  в  с≥льськогосподарському  сектор≥,  ¤к  ≥нструменту
управл≥нн¤ ризиками.

     ƒержавний нагл¤д за страховою д≥¤льн≥стю маЇ бути спр¤мований
на посиленн¤ ¤кост≥ виконанн¤ функц≥й щодо запоб≥ганн¤ банкрутству
страховик≥в, порушенню ними  зобов'¤зань  перед  страхувальниками,
зд≥йсненню  псевдострахуванн¤  з метою в≥дмиванн¤ кошт≥в,  виплати
кер≥вникам та ≥ншим в≥дпов≥дальним особам п≥дприЇмств,  установ та
орган≥зац≥й,  особливо  державного сектору,  незаконних ком≥с≥йних
винагород. ÷ього можна дос¤гти шл¤хом:

     запровадженн¤ поточного    нагл¤ду   за   ф≥нансовим   станом
страховик≥в та страхових брокер≥в  через  зд≥йсненн¤  контролю  за
ф≥нансовою зв≥тн≥стю;

     удосконаленн¤ технолог≥њ  л≥цензуванн¤  страховик≥в,  у  тому
числ≥ за рахунок введенн¤ б≥льшоњ к≥лькост≥ ун≥ф≥кованих вимог  до
правил страхуванн¤;

     опрацюванн¤ економ≥чно  обгрунтованих  норматив≥в  д≥¤льност≥
страховик≥в та страхових посередник≥в,  дотриманн¤ ¤ких  м≥н≥м≥зуЇ
ризик дестаб≥л≥зац≥њ њх роботи;

     розширенн¤ прав   та   п≥двищенн¤   оперативност≥  спец≥ально
уповноваженого органу у справах державного  нагл¤ду  за  страховою
д≥¤льн≥стю;

     налагодженн¤ системи   "електронна   пошта"   м≥ж  спец≥ально
уповноваженим органом у справах державного  нагл¤ду  за  страховою
д≥¤льн≥стю    та    страховиками,   страховими   посередниками   ≥
об'Їднанн¤ми страховик≥в та страхових посередник≥в;

     створенн¤ електронного  банку  даних  ус≥х   страховик≥в   та
страхових   посередник≥в,   анал≥тичноњ   служби   дл¤  зд≥йсненн¤
поточного та дискретного мон≥торингу страхового  ринку,  а  на  њх
основ≥  -  системи  раннього  запоб≥ганн¤ порушенн¤м законодавства
страховиками та страховими посередниками;

     опрацюванн¤ за  участю  науковц≥в   та   фах≥вц≥в   у   сфер≥
страхуванн¤  проект≥в  нормативно-правових  акт≥в та ≥нструктивних
документ≥в з метою  максимального  наближенн¤  њх  до  м≥жнародних
норм.

          –озвиток соц≥ально значущих вид≥в страхуванн¤

     –еформуванн¤ системи соц≥ального страхуванн¤ передбачаЇ пор¤д
з вдосконаленн¤м системи соц≥альних виплат розвиток  добров≥льного
страхуванн¤,  що  дасть  змогу  моб≥л≥зувати  грошов≥  заощадженн¤
громад¤н,  використати њх в нац≥ональн≥й економ≥ц≥ та  забезпечити
належний  р≥вень соц≥ального захисту населенн¤ ”крањни.  ƒл¤ цього
необх≥дно:

     створити мережу  заклад≥в "јс≥станс-”крањна",  на основ≥ ¤коњ
буде створюватис¤ система медичного страхуванн¤;

     розробити прозор≥  та  прийн¤тн≥  правила ≥ засади д≥¤льност≥
страховик≥в  ”крањни,   пов'¤заноњ   з   обслуговуванн¤м   системи
соц≥ального страхуванн¤;

     забезпечити пор¤д     ≥з    загальнообов'¤зковим    державним
соц≥альним  страхуванн¤м  розвиток  додаткових  форм   страхуванн¤
населенн¤   в≥д   ризик≥в,   ¤к≥   мають  соц≥альне  значенн¤,  на
добров≥льн≥й основ≥ шл¤хом њх законодавчого врегулюванн¤, зокрема,
впровадженн¤ довгострокових вид≥в особистого страхуванн¤.

     «важаючи на   соц≥альну  значущ≥сть  розвитку  довгострокових
(накопичувальних) вид≥в  страхуванн¤  до  моменту  зниженн¤  р≥вн¤
≥нфл¤ц≥њ  (менш  ¤к  10  в≥дсотк≥в),  необх≥дно розгл¤нути питанн¤
використанн¤  в≥льноконвертованоњ  валюти   п≥д   час   зд≥йсненн¤
довгострокових   (накопичувальних)   вид≥в   страхуванн¤,  зокрема
питанн¤  зд≥йсненн¤  страхових  платеж≥в   у   в≥льноконвертован≥й
валют≥,  формуванн¤  математичних  резерв≥в  у в≥льноконвертован≥й
валют≥ та з метою диверсиф≥кац≥њ  ризик≥в  розм≥щенн¤  резерв≥в  в
активи  ≥нших  категор≥й,  не  передбачених  «аконом  ”крањни "ѕро
страхуванн¤".

           ѕ≥двищенн¤ ф≥нансовоњ над≥йност≥ страховик≥в

     ¬раховуючи недостатню кап≥тал≥зац≥ю  страховик≥в,  њх  низьк≥
можливост≥  дл¤  в≥дшкодуванн¤ за значними ризиками та зважаючи на
тенденц≥њ св≥тового ринку страхуванн¤ до  концентрац≥њ,  необх≥дно
п≥двищувати  ф≥нансову м≥цн≥сть ≥ стаб≥льн≥сть страховик≥в ”крањни
шл¤хом:

     п≥двищенн¤ м≥н≥мального   розм≥ру   статутного   кап≥талу   з
1 червн¤  2001  р.  -  до  500  тис.  Ївро,  з  1 с≥чн¤ 2003 р.  -
до 1 млн. Ївро. ƒл¤ страховик≥в, ¤к≥ зд≥йснюють страхуванн¤ житт¤,
з 1  с≥чн¤ 2002 р.  - до 750 тис.  Ївро та з 1 с≥чн¤ 2003 р.  - до
1,5 млн. Ївро;

     сплати внеск≥в до  статутного  кап≥талу  страховика  виключно
грошима, в тому числ≥ в ≥ноземн≥й валют≥;

     вдосконаленн¤ механ≥зму    формуванн¤   страхових   резерв≥в,
системи розм≥щенн¤ страхових резерв≥в;

     розширенн¤ ринку  перестраховуванн¤,  актив≥зац≥њ  роботи   з
нерезидентами щодо взаЇмного перестраховуванн¤;

     законодавчого врегулюванн¤ питань захисту заощаджень громад¤н
за  довгостроковим  страхуванн¤м  житт¤,  здоров'¤  та   пенс≥йним
страхуванн¤м.

              ¬≥дновленн¤ дов≥ри до страховоњ галуз≥

     ƒов≥ра до  страхуванн¤  ¤к  ≥нституту  соц≥ально-економ≥чного
захисту  Ї  одн≥Їю  з  необх≥дних  передумов  розвитку  страхового
б≥знесу. « метою в≥дновленн¤ дов≥ри до страховоњ галуз≥ необх≥дно:

     поступово зам≥нити     обов'¤зкове    державне    страхуванн¤
безпосередн≥м  в≥дшкодуванн¤м  з  державного  бюджету  за  рахунок
кошт≥в, передбачених на утриманн¤ в≥дпов≥дних державних орган≥в;

     впровадити нов≥  ефективн≥  та приваблив≥ дл¤ населенн¤ форми
ф≥нансових послуг,  зокрема таких, ¤к наданн¤ кредит≥в п≥д заставу
страхових пол≥с≥в тощо;

     ≥нформувати населенн¤  через  засоби  масовоњ  ≥нформац≥њ про
стан  страхового  ринку  ≥  р≥вень  державного  контролю  за  його
д≥¤льн≥стю;

     проводити роз'¤снювальну роботу про необх≥дн≥сть ≥ економ≥чну
доц≥льн≥сть страхуванн¤.

             адрове забезпеченн¤ страховоњ д≥¤льност≥

     ѕерспективи розвитку страховоњ  галуз≥  вимагають  докор≥нних
зм≥н  у  систем≥  п≥дготовки  та  забезпеченн¤  кадрами  учасник≥в
страхового ринку.    «б≥льшенн¤    обс¤гу    страхових    платеж≥в
до 3,5 - 4 в≥дсотк≥в валового внутр≥шнього продукту  в  2005  роц≥
вимагатиме  додаткового  зб≥льшенн¤ чисельност≥ працюючих на ринку
страхуванн¤  до  50  тис.  спец≥ал≥ст≥в,   залученн¤   до   роботи
висококвал≥ф≥кованих    спец≥ал≥ст≥в    (менеджер≥в,    актуар≥њв,
брокер≥в, страхових експерт≥в, ф≥нансових анал≥тик≥в, бухгалтер≥в,
юрист≥в   та  ≥нших),  добре  об≥знаних  з  теор≥Їю  та  передовою
технолог≥Їю страхуванн¤. ” зв'¤зку з цим необх≥дно:

     визначити квал≥ф≥кац≥йн≥ вимоги до прац≥вник≥в страховик≥в та
страхових посередник≥в;

     включити до   ƒержавного   класиф≥катора   профес≥й   ”крањни
спец≥альн≥сть "—трахуванн¤";

     проводити науково-досл≥дну  роботу  з п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ
персоналу страховик≥в ≥ страхових посередник≥в.

             ќч≥куван≥ результати виконанн¤ ѕрограми

     ¬насл≥док виконанн¤  ѕрограми  у  раз≥  позитивноњ  тенденц≥њ
розвитку  економ≥ки обс¤ги надходженн¤ страхових платеж≥в (прем≥й)
зб≥льшуватимутьс¤ прот¤гом  2001 - 2005 рок≥в на 70 - 80 в≥дсотк≥в
щороку.   Ѕуде   забезпечено   зростанн¤   частки    добров≥льного
страхуванн¤   з  одночасним  зб≥льшенн¤м  масштаб≥в  обов'¤зкового
страхуванн¤.  Ќайб≥льш швидк≥  темпи  прогнозуютьс¤  дл¤  розвитку
майнового страхуванн¤ та страхуванн¤ в≥дпов≥дальност≥.

     ¬≥дношенн¤ обс¤гу страхових платеж≥в до валового внутр≥шнього
продукту зросте з 0,9 в≥дсотка на початку 2000 року до 2 в≥дсотк≥в
у 2005 роц≥.

     «ростанн¤ попиту   на   страхов≥  послуги,  активна  державна
п≥дтримка страхуванн¤,  розвиток ≥нфраструктури ринку  страхуванн¤
спри¤тиме п≥двищенню ≥нвестиц≥йного потенц≥алу страхового ринку за
рахунок зб≥льшенн¤ розм≥ру  страхових  резерв≥в  у  2002  роц≥  до
1 млрд. гривень, а в 2005 роц≥ - до 3 - 5 млрд. гривень.

               ћехан≥зми управл≥нн¤ та контролю за
                     ходом виконанн¤ ѕрограми

      оординац≥¤ ≥ контроль за  виконанн¤м  заход≥в,  передбачених
ц≥Їю  ѕрограмою,  покладаЇтьс¤  на  ћ≥нф≥н,  ¤кий  раз  у  п≥вроку
анал≥зуЇ х≥д виконанн¤ ѕрограми, ≥ про результати ≥нформуЇ  аб≥нет
ћ≥н≥стр≥в  ”крањни.  ћ≥нф≥н готуЇ докладний щор≥чний зв≥т  аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни про виконанн¤ ѕрограми разом з пропозиц≥¤ми щодо
внесенн¤ в раз≥ потреби зм≥н до нењ.


                                        ƒодаток
                     до ѕрограми розвитку страхового ринку ”крањни
                                  на 2001 - 2004 роки

                              «ј’ќƒ»
           щодо виконанн¤ ѕрограми розвитку страхового
                ринку ”крањни на 2001 - 2004 роки


                  ”досконаленн¤ нормативноњ бази

     1. —при¤нн¤ прийн¤ттю «акону ”крањни  "ѕро  внесенн¤  зм≥н  ≥
доповнень до «акону ”крањни "ѕро страхуванн¤".

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки,
                               јнтимонопольний ком≥тет, Ћ≥га
                               страхових орган≥зац≥й (за згодою).
                               I квартал 2001 року.

     2. ¬регулюванн¤  у  ÷ив≥льному  кодекс≥  ”крањни  в≥дносин  у
галуз≥ страхуванн¤.

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки,
                               Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за
                               згодою).
                               ѕерше п≥вр≥чч¤ 2001 року.

     3. –озробленн¤   проекту   «акону   ”крањни   "ѕро    догов≥р
страхуванн¤".

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки,
                               јнтимонопольний ком≥тет, Ћ≥га
                               страхових орган≥зац≥й (за згодою).
                               ƒруге п≥вр≥чч¤ 2003 року.

     4. «абезпеченн¤  необх≥дного  супроводженн¤  у ¬ерховн≥й –ад≥
”крањни  проекту   «акону   ”крањни   "ѕро   недержавне   пенс≥йне
забезпеченн¤".

                               ћ≥нпрац≥, ѕенс≥йний фонд, ћ≥нф≥н,
                               ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, ƒержавна
                               ком≥с≥¤ з ц≥нних папер≥в та
                               фондового ринку,
                               јнтимонопольний ком≥тет.
                               ѕерше п≥вр≥чч¤ 2001 року.

     5. –озробленн¤ проекту «акону ”крањни "ѕро пор¤док зд≥йсненн¤
обов'¤зкового страхуванн¤ на територ≥њ ”крањни".

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки,
                               јнтимонопольний ком≥тет, Ћ≥га
                               страхових орган≥зац≥й (за згодою).
                               2001 р≥к.

     6. —при¤нн¤  прийн¤ттю  «акону  ”крањни  "ѕро внесенн¤ зм≥н ≥
доповнень до  де¤ких  законодавчих  акт≥в  ”крањни  у  зв'¤зку  ≥з
запровадженн¤м       обов'¤зкового      страхуванн¤      цив≥льноњ
в≥дпов≥дальност≥ власник≥в транспортних засоб≥в".

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ¬—, Ћ≥га
                               страхових орган≥зац≥й (за згодою).
                               I квартал 2001 року.

     7. ќпрацюванн¤   питанн¤   використанн¤   в≥льноконвертованоњ
валюти п≥д час зд≥йсненн¤ страхуванн¤ житт¤.

                               ћ≥нф≥н, Ќац≥ональний банк.
                               ѕерше п≥вр≥чч¤ 2001 року.

     8. ¬становленн¤ законодавчоњ вимоги до  юридичних  ос≥б  щодо
визначенн¤  за  окремими видами д≥¤льност≥ форм страхового захисту
прац≥вник≥в та майна, ¤ке перебуваЇ в њх власност≥ або управл≥нн≥,
¤к  ≥нструменту управл≥нн¤ ризиками,  що дасть змогу через систему
страхуванн¤  забезпечити  реальну  компенсац≥ю  збитк≥в,  завданих
стих≥йним  лихом,  катастрофами  та техногенними авар≥¤ми,  значно
зменшити навантаженн¤ на бюджет.

                               ћ≥нф≥н, ћ≥неконом≥ки, ћ≥н'юст,
                               јнтимонопольний ком≥тет, ≥нш≥
                               за≥нтересован≥ центральн≥ органи
                               виконавчоњ влади, Ћ≥га страхових
                               орган≥зац≥й (за згодою).
                               ѕерше п≥вр≥чч¤ 2002 року.

     9. –озробленн¤  спец≥ал≥зованих  програм страхуванн¤ майнових
та  ф≥нансових  ризик≥в  ≥   в≥дпов≥дальност≥   суб'Їкт≥в   малого
п≥дприЇмництва   та   суб'Їкт≥в   господарюванн¤,  ¤к≥  зд≥йснюють
експортно-≥мпортн≥ операц≥њ.

                               Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за
                               згодою), ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст,
                               ћ≥неконом≥ки, јнтимонопольний
                               ком≥тет, ≥нш≥ за≥нтересован≥
                               центральн≥ органи виконавчоњ
                               влади.
                               2001 - 2004 р≥к.

           ѕ≥двищенн¤ ф≥нансовоњ над≥йност≥ страховик≥в

     10. –озробленн¤ проекту постанови  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в  ”крањни
"ѕро  умови  ≥нвестуванн¤  тимчасово  в≥льних кошт≥в страховик≥в в
економ≥ку держави".

                               ћ≥нф≥н, ћ≥неконом≥ки, ћ≥н'юст,
                               Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за
                               згодою).
                               ” м≥с¤чний терм≥н п≥сл¤ прийн¤тт¤
                               «акону ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н
                               ≥ доповнень до «акону ”крањни
                               "ѕро страхуванн¤".

     11. ”становленн¤  з  1  с≥чн¤  2003  р.  м≥н≥мального розм≥ру
статутного  фонду  страховик≥в  у  сум≥  1  млн.   Ївро,   а   дл¤
страховик≥в, ¤к≥ зд≥йснюють страхуванн¤ житт¤, - 1,5 млн. Ївро.

                               ћ≥нф≥н, ћ≥неконом≥ки, ћ≥н'юст, Ћ≥га
                               страхових орган≥зац≥й (за згодою).
                               ѕерше п≥вр≥чч¤ 2002 року.

                ѕ≥двищенн¤ ефективност≥ державного
                 нагл¤ду за страховою д≥¤льн≥стю

     12. «апровадженн¤ оперативного контролю ф≥нансовоњ  зв≥тност≥
страховик≥в.

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, Ћ≥га страхових
                               орган≥зац≥й (за згодою).
                               2001 р≥к.

     13. —творенн¤   електронного   банку   даних  страховик≥в  та
страхових посередник≥в.

                               ћ≥нф≥н, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й
                               (за згодою).
                               ѕерше п≥вр≥чч¤ 2002 року.

     14. ќпрацюванн¤ методики формуванн¤ страхових резерв≥в.

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, Ћ≥га страхових
                               орган≥зац≥й (за згодою).
                               ѕерше п≥вр≥чч¤ 2001 року.

     15. ¬изначенн¤ зм≥сту  ≥  терм≥н≥в  ≥нформац≥њ  про  стан  та
розвиток  страхового  ринку  ”крањни  дл¤  опубл≥куванн¤ у засобах
масовоњ ≥нформац≥њ.

                               ћ≥нф≥н, ƒержкомстат, ћ≥н'юст,
                               Ћ≥га страхових орган≥зац≥й (за
                               згодою).
                               I квартал 2001 року.

              ¬≥дновленн¤ дов≥ри до страховоњ галуз≥

     16. –озробленн¤  проекту «акону ”крањни "ѕро внесенн¤ зм≥н до
де¤ких законодавчих акт≥в  ”крањни  з  питань  страхуванн¤"  (щодо
зам≥ни    обов'¤зкового   державного   страхуванн¤   безпосередн≥м
в≥дшкодуванн¤м виплат з  державного  бюджету  за  рахунок  кошт≥в,
передбачених на утриманн¤ державних орган≥в).

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки,
                               ≥нш≥ за≥нтересован≥ центральн≥
                               органи виконавчоњ влади, Ћ≥га
                               страхових орган≥зац≥й (за згодою).
                               I квартал 2001 року.

     17. ≤нформуванн¤  через  засоби  масовоњ ≥нформац≥њ населенн¤
”крањни про стан страхового ринку ≥ р≥вень державного контролю  за
його д≥¤льн≥стю.

                               ћ≥нф≥н, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й
                               (за згодою).
                               ўокварталу.

     18. ѕроведенн¤   роз'¤снювальноњ   роботи  про  необх≥дн≥сть,
економ≥чну сутн≥сть та доц≥льн≥сть страхуванн¤.

                               ћ≥нф≥н, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й
                               ≥ страховики (за згодою).
                               ѕост≥йно.

             адрове забезпеченн¤ страховоњ д≥¤льност≥

     19. ¬изначенн¤  квал≥ф≥кац≥йних  вимог  до   страховик≥в   та
страхових посередник≥в.

                               ћ≥нф≥н, ћ≥н'юст, јнтимонопольний
                               ком≥тет, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й
                               (за згодою).
                               ѕерше п≥вр≥чч¤ 2003 року.

     20. –озробленн¤ проекту постанови  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в  ”крањни
"ѕро   державну   п≥дтримку   науково-досл≥дних   роб≥т   у  сфер≥
страхуванн¤ та п≥дготовку фах≥вц≥в".

                               ћ≥нф≥н, ≥нш≥ за≥нтересован≥
                               центральн≥ органи виконавчоњ
                               влади, Ћ≥га страхових орган≥зац≥й
                               (за згодою).
                               ƒруге п≥вр≥чч¤ 2002 року.

     21. ¬ключенн¤ до ƒержавного  класиф≥катора  профес≥й  ”крањни
спец≥альност≥ "—трахуванн¤".

                               ћ≥нф≥н, ћ≥носв≥ти, Ћ≥га страхових
                               орган≥зац≥й (за згодою).
                               ƒруге п≥вр≥чч¤ 2001 року.





Hosted by uCoz