”становить в качестве домашней!



                     јЅ≤Ќ≈“ ћ≤Ќ≤—“–≤¬ ” –јѓЌ»

                        ѕ ќ — “ ј Ќ ќ ¬ ј
                    в≥д 6 травн¤ 2001 р. N 433
                                ињв

           ѕро затвердженн¤ перел≥ку тип≥в позашк≥льних
               навчальних заклад≥в ≥ ѕоложенн¤ про
                  позашк≥льний навчальний заклад


     ¬≥дпов≥дно   до   статей   12 ≥ 13   «акону    ”крањни   "ѕро
позашк≥льну осв≥ту"   аб≥нет   ћ≥н≥стр≥в   ”крањни
п о с т а н о в л ¤ Ї:

     1. «атвердити так≥, що додаютьс¤:

     перел≥к тип≥в позашк≥льних навчальних заклад≥в;

     ѕоложенн¤ про позашк≥льний навчальний заклад.

     2. ¬изнати  такою,  що втратила чинн≥сть,  постанову  аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в  ”крањни  в≥д  26  с≥чн¤  1994 р.  N 45  "ѕро
затвердженн¤ ѕоложенн¤ про позашк≥льний навчально-виховний заклад"
(«ѕ ”крањни, 1994 р., N 5, ст. 128).


     ѕрем'Їр-м≥н≥стр ”крањни                              ¬.ёў≈Ќ ќ

     ≤нд. 28


                                         «ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ
                             постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни
                                   в≥д 6 травн¤ 2001 р. N 433

                             ѕ≈–≈Ћ≤ 
              тип≥в позашк≥льних навчальних заклад≥в


     1. ƒит¤чо-юнацьк≥ спортивн≥ школи:  комплексн≥ дит¤чо-юнацьк≥
спортивн≥ школи,  дит¤чо-юнацьк≥ спортивн≥ школи з  вид≥в  спорту,
дит¤чо-юнацьк≥   спортивн≥  школи  дл¤  ≥нвал≥д≥в,  спец≥ал≥зован≥
дит¤чо-юнацьк≥   школи   ол≥мп≥йського   резерву,   спец≥ал≥зован≥
дит¤чо-юнацьк≥  спортивн≥  школи  дл¤  ≥нвал≥д≥в параол≥мп≥йського
резерву, школи вищоњ спортивноњ майстерност≥.

     2.  луби:  в≥йськово-патр≥отичного вихованн¤,  дит¤чо-юнацьк≥
(мор¤к≥в,   р≥чковик≥в,   ав≥атор≥в,   космонавт≥в,  парашутист≥в,
десантник≥в,  прикордонник≥в, радист≥в, пожежник≥в, автолюбител≥в,
краЇзнавц≥в,   турист≥в,   етнограф≥в,   фольклорист≥в,   ф≥зичноњ
п≥дготовки та ≥нших напр¤м≥в).

     3. ћала академ≥¤ мистецтв (народних ремесел).

     4. ћала академ≥¤ наук учн≥вськоњ молод≥.

     5. ќздоровч≥ заклади  дл¤  д≥тей  та  молод≥:  дит¤чо-юнацьк≥
табори  (м≥стечка,  комплекси):  оздоровч≥,  зам≥ськ≥,  проф≥льн≥,
прац≥ та в≥дпочинку,  санаторного  типу,  з  денним  перебуванн¤м;
туристськ≥ бази.

     6. ѕочатков≥   спец≥ал≥зован≥   мистецьк≥  навчальн≥  заклади
(школи естетичного  вихованн¤:  музичн≥,  художн≥,  хореограф≥чн≥,
театральн≥, хоров≥, мистецтв та ≥нш≥).

     7. ÷ентр,  палац,  будинок,  клуб  художньоњ творчост≥ д≥тей,
юнацтва  та  молод≥,  художньо-естетичноњ   творчост≥   учн≥вськоњ
молод≥, дит¤чоњ та юнацькоњ творчост≥, естетичного вихованн¤.

     8. ÷ентр,  будинок,  клуб  еколого-натурал≥стичноњ  творчост≥
учн≥вськоњ молод≥, станц≥¤ юних натурал≥ст≥в.

     9. ÷ентр,   будинок,   клуб    науково-техн≥чноњ    творчост≥
учн≥вськоњ молод≥, станц≥¤ юних техн≥к≥в.

     10. ÷ентр,  будинок, клуб, бюро туризму, краЇзнавства, спорту
та екскурс≥й учн≥вськоњ молод≥,  туристсько-краЇзнавчоњ  творчост≥
учн≥вськоњ молод≥, станц≥¤ юних турист≥в.

     11. ÷ентри:   в≥йськово-патр≥отичного   та   ≥нших   напр¤м≥в
позашк≥льноњ осв≥ти.

     12. ƒит¤ча б≥бл≥отека,  дит¤ча флотил≥¤ мор¤к≥в ≥ р≥чковик≥в,
дит¤чий  парк,  дит¤чий стад≥он,  дит¤чо-юнацька картинна галере¤,
дит¤чо-юнацька студ≥¤  (хорова,  театральна,  музична,  фольклорна
тощо),   к≥мната   школ¤ра,   курси,   студ≥њ,   школи   мистецтв,
осв≥тньо-культурн≥   центри   нац≥ональних   меншин.


                                          «ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ
                             постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни
                                   в≥д 6 травн¤ 2001 р. N 433

                            ѕќЋќ∆≈ЌЌя
                про позашк≥льний навчальний заклад


                         «агальна частина

     1. ѕозашк≥льний  навчальний  заклад   зд≥йснюЇ   навчанн¤   ≥
вихованн¤ громад¤н у позаурочний та позанавчальний час.

     2. ѕозашк≥льний   навчальний   заклад   у   своњй  д≥¤льност≥
керуЇтьс¤  онституц≥Їю ”крањни,  законами  ”крањни,
актами  ѕрезидента ”крањни,   аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни,  наказами
ћќЌ,  ≥ншого  центрального  органу  виконавчоњ  влади,  до   сфери
управл≥нн¤   ¤кого   в≥н   належить,  р≥шенн¤ми  м≥сцевих  орган≥в
виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤,  а також цим
ѕоложенн¤м ≥ своњм статутом.

     3. ћова  навчанн¤  ≥  вихованн¤  у  позашк≥льному навчальному
заклад≥ визначаЇтьс¤  онституц≥Їю ”крањни  ≥  в≥дпов≥дним  законом
”крањни.

     4. ÷е  ѕоложенн¤  поширюЇтьс¤  на  вс≥  позашк≥льн≥ навчальн≥
заклади незалежно в≥д п≥дпор¤дкуванн¤, типу та форми власност≥. Ќа
його  основ≥  можуть  розробл¤тис¤  положенн¤  про  конкретн≥ типи
позашк≥льних навчальних заклад≥в,  що затверджуютьс¤  в≥дпов≥дними
центральними органами виконавчоњ влади.

             ќрган≥зац≥йно-правов≥ засади д≥¤льност≥
                позашк≥льного навчального закладу

     5. ѕозашк≥льний навчальний заклад Ї юридичною особою ≥ д≥Ї на
п≥дстав≥ статуту, затвердженого засновником (власником).

     ” статут≥  зазначаЇтьс¤  повна  назва  закладу,  його адреса,
засновник (власник),  п≥дпор¤дкован≥сть,  мета ≥ основн≥  завданн¤
д≥¤льност≥,   характеристика   методичноњ   та   масовоњ   роботи,
навчально-виховного  процесу,  визначаютьс¤  права,  обов'¤зки  та
в≥дпов≥дальн≥сть   учасник≥в   цього   процесу,  а  також  пор¤док
управл≥нн¤ закладом та  орган≥зац≥њ  його  ф≥нансово-господарськоњ
д≥¤льност≥,  використанн¤  майна,  внесенн¤  зм≥н  ≥  доповнень до
статуту тощо.

     6. ѕозашк≥льний навчальний  заклад  може  входити  до  складу
навчально-виховних   комплекс≥в,  навчально-виховних  об'Їднань  з
дошк≥льними, загальноосв≥тн≥ми та ≥ншими навчальними закладами.

     7. ѕозашк≥льний       навчальний       заклад       проводить
навчально-виховну,  ≥нформац≥йно-методичну,  орган≥зац≥йно-масову,
навчально-тренувальну та спортивну роботу.

     8. ѕозашк≥льний навчальний заклад  працюЇ  за  р≥чним  планом
роботи, погодженим ≥з засновником (власником).

     9. Ќавчально-виховний   процес  у  позашк≥льному  навчальному
заклад≥ зд≥йснюЇтьс¤ за типовими навчальними планами ≥ програмами,
що затверджуютьс¤ центральними органами виконавчоњ влади,  а також
за навчальними планами ≥  програмами,  затвердженими  в≥дпов≥дними
м≥сцевими органами виконавчоњ влади.

     10. Ќавчальн≥    програми    можуть   бути   однопроф≥льними,
комплексними ≥  такими,  що  передбачають  ≥ндив≥дуальне  навчанн¤
учн≥в та навчанн¤ у групах або об'Їднанн¤х.  «алежно в≥д специф≥ки
д≥¤льност≥ позашк≥льного навчального закладу навчанн¤  проводитьс¤
в≥д одного м≥с¤ц¤ до к≥лькох рок≥в.

     11. ≈кспериментальн≥ навчальн≥ плани складаютьс¤ позашк≥льним
навчальним закладом з урахуванн¤м типового навчального плану.

     12. ≤ндив≥дуальне  навчанн¤   у   позашк≥льному   навчальному
заклад≥ проводитьс¤ в≥дпов≥дно до пор¤дку, затвердженого ћќЌ.

     13. —ередн¤ наповнюван≥сть гуртк≥в,  груп, секц≥й, в≥дд≥лень,
в≥дд≥л≥в,  студ≥й та ≥нших творчих об'Їднань (дал≥ - гуртк≥в, груп
та  ≥нших  творчих  об'Їднань) у позашк≥льному навчальному заклад≥
становить, ¤к правило, 10 - 15 вихованц≥в, учн≥в ≥ слухач≥в.

     —ередн¤ наповнюван≥сть  груп  у  початкових   спец≥ал≥зованих
мистецьких  навчальних  закладах визначаЇтьс¤ типовими навчальними
планами початкових спец≥ал≥зованих мистецьких навчальних заклад≥в,
затвердженими ћ≥нкультури.

     Ќаповнюван≥сть окремих   гуртк≥в,   груп   та  ≥нших  творчих
об'Їднань  установлюЇтьс¤  директором  позашк≥льного   навчального
закладу   залежно  в≥д  проф≥лю,  навчальних  план≥в,  програм  та
можливостей   орган≥зац≥њ    навчально-виховного,    тренувального
процесу,   р≥вн¤  майстерност≥  вихованц≥в,  учн≥в  ≥  слухач≥в  ≥
становить не б≥льш ¤к 25 вихованц≥в, учн≥в ≥ слухач≥в.

     14. ѕрийом  до   позашк≥льного   навчального   закладу   може
зд≥йснюватис¤   прот¤гом   навчального  року  (в  м≥ру  зак≥нченн¤
комплектуванн¤  гуртк≥в,  груп  та  ≥нших  творчих  об'Їднань)  за
бажанн¤м вихованц≥в, учн≥в, слухач≥в ≥ за згодою батьк≥в або ос≥б,
¤к≥ њх зам≥нюють,  ¤к на безконкурсн≥й основ≥, так ≥ за конкурсом,
умови ¤кого розробл¤ютьс¤ позашк≥льним навчальним закладом.

     ѕрийом вихованц≥в,   учн≥в   ≥   слухач≥в   до  позашк≥льного
навчального закладу дл¤ одержанн¤ профес≥йноњ,  спец≥альноњ осв≥ти
зд≥йснюЇтьс¤ на п≥дстав≥ за¤ви батьк≥в або ос≥б, ¤к≥ њх зам≥нюють.

     ƒл¤ зарахуванн¤  учн≥в  до  спортивних,  спортивно-техн≥чних,
туристських,  хореограф≥чних об'Їднань, початкових спец≥ал≥зованих
мистецьких  навчальних заклад≥в потр≥бна дов≥дка медичного закладу
про в≥дсутн≥сть  у  них  протипоказань  дл¤  зан¤ть  у  зазначених
навчальних закладах.

     ”мови прийому  вихованц≥в,  учн≥в ≥ слухач≥в до позашк≥льного
навчального  закладу  можуть  визначатис¤  також  положенн¤м   про
в≥дпов≥дний тип позашк≥льного навчального закладу.

     ƒо позашк≥льного навчального закладу зараховуютьс¤ вихованц≥,
учн≥ ≥ слухач≥,  ¤к правило,  в≥ком в≥д 5 до 18 рок≥в. ѕоложенн¤ми
про  окрем≥  типи  позашк≥льних  навчальних  заклад≥в або статутом
позашк≥льного навчального закладу може передбачатис¤  також  ≥нший
в≥к.

     15. Ќавчально-виховний  процес  у  позашк≥льному  навчальному
заклад≥ зд≥йснюЇтьс¤ диференц≥йовано (в≥дпов≥дно до ≥ндив≥дуальних
можливостей,  ≥нтерес≥в,  нахил≥в,  зд≥бностей вихованц≥в, учн≥в ≥
слухач≥в з урахуванн¤м њх в≥ку,  психоф≥зичних особливостей, стану
здоров'¤)  з  використанн¤м  р≥зних  орган≥зац≥йних  форм  роботи:
зан¤тт¤,   гурткова   робота,   клубна   робота,   урок,   лекц≥¤,
≥ндив≥дуальне   зан¤тт¤,  конференц≥¤,  сем≥нар,  курси,  читанн¤,
в≥кторина,  концерт,  змаганн¤,   навчально-тренувальн≥   зан¤тт¤,
репетиц≥¤,   пох≥д,  екскурс≥¤,  експедиц≥¤,  практична  робота  в
лаборатор≥¤х, майстерн¤х, теплиц¤х, на науково-досл≥дних земельних
д≥л¤нках,  с≥льськогосподарських та промислових п≥дприЇмствах,  на
природ≥, а також з використанн¤м ≥нших форм, передбачених статутом
позашк≥льного навчального закладу.

     16. Ќавчальний   р≥к   у  позашк≥льному  навчальному  заклад≥
починаЇтьс¤ 1 вересн¤.

      омплектуванн¤ гуртк≥в,  груп  та  ≥нших  творчих   об'Їднань
зд≥йснюЇтьс¤  у пер≥од з 1 до 15 вересн¤,  ¤кий вважаЇтьс¤ робочим
часом кер≥вника  гуртка,  групи  або  ≥ншого  творчого  об'Їднанн¤
позашк≥льного навчального закладу.

     “ривал≥сть навчального   року  в  р≥зних  типах  позашк≥льних
навчальних  заклад≥в  установлюЇтьс¤  ћќЌ  або  ≥ншим  центральним
органом  виконавчоњ  влади,  до  сфери  управл≥нн¤  ¤кого належить
позашк≥льний навчальний заклад, за погодженн¤м з ћќЌ.

     ” кан≥кул¤рн≥,   вих≥дн≥   та   св¤тков≥   дн≥   позашк≥льний
навчальний  заклад може працювати за окремим планом,  затвердженим
кер≥вником цього закладу.

     ѕозашк≥льний навчальний   заклад   створюЇ   безпечн≥   умови
навчанн¤, вихованн¤ та прац≥.

     17. ”  зонах  еколог≥чного лиха м≥сцевими органами виконавчоњ
влади або органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤  може  встановлюватис¤
особливий  режим  роботи  позашк≥льного навчального закладу,  ¤кий
погоджуЇтьс¤  з  органами   державноњ   сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чноњ
служби.

     18. “ривал≥сть   одного   зан¤тт¤   (уроку)  в  позашк≥льному
навчальному заклад≥ визначаЇтьс¤ навчальними планами ≥  програмами
з   урахуванн¤м   психоф≥з≥олог≥чного   розвитку   та  допустимого
навантаженн¤  дл¤  р≥зних  в≥кових  категор≥й  ≥   становить   дл¤
вихованц≥в, учн≥в ≥ слухач≥в:

     в≥ком в≥д 5 до 6 рок≥в - 30 хвилин;

     в≥ком в≥д 6 до 7 рок≥в - 35 хвилин;

     старшого в≥ку - 45 хвилин.

      оротк≥ перерви  м≥ж  зан¤тт¤ми  (уроками)  Ї  робочим  часом
кер≥вника  гуртка,  групи  або  ≥ншого   творчого   об'Їднанн¤   ≥
визначаютьс¤  режимом  щоденноњ  роботи  позашк≥льного навчального
закладу.

     19. √уртки,  групи та ≥нш≥  творч≥  об'Їднанн¤  позашк≥льного
навчального закладу класиф≥куютьс¤ за трьома р≥вн¤ми:

     початковий р≥вень   -   творч≥  об'Їднанн¤,  д≥¤льн≥сть  ¤ких
спр¤мована на загальний розвиток  вихованц≥в,  учн≥в  ≥  слухач≥в,
ви¤вленн¤  њх  зд≥бностей  та обдарувань,  прищепленн¤ ≥нтересу до
творчоњ д≥¤льност≥;

     основний р≥вень - творч≥ об'Їднанн¤,  ¤к≥ розвивають ≥нтереси
вихованц≥в, учн≥в ≥ слухач≥в, дають њм знанн¤, практичн≥ ум≥нн¤ та
навички, задовольн¤ють потреби у профес≥йн≥й ор≥Їнтац≥њ;

     вищий р≥вень - творч≥ об'Їднанн¤ за ≥нтересами дл¤ зд≥бних  ≥
обдарованих вихованц≥в, учн≥в ≥ слухач≥в.

     ≤нш≥ р≥вн≥,    кр≥м    зазначених,   можуть   установлюватис¤
положенн¤м про в≥дпов≥дний тип позашк≥льного навчального закладу.

     ¬≥дпов≥дно до  р≥вн¤   класиф≥кац≥њ   визначаютьс¤   мета   ≥
перспективи  д≥¤льност≥ гуртк≥в,  груп та ≥нших творчих об'Їднань,
њх чисельний склад, обираЇтьс¤ програма.

     20. ѕозашк≥льний     навчальний     заклад,     ¤кий      маЇ
висококвал≥ф≥кован≥  кадри,  належн≥  матер≥ально-техн≥чн≥  умови,
може орган≥зовувати проведенн¤ на  своњй  навчально-виховн≥й  баз≥
виробничоњ    та   педагог≥чноњ   практики   учн≥в   ≥   студент≥в
загальноосв≥тн≥х,   профес≥йно-техн≥чних   ≥   вищих    навчальних
заклад≥в.

     ƒл¤ подальшого розвитку ≥нтерес≥в ≥ нахил≥в вихованц≥в, учн≥в
≥  слухач≥в,  п≥дтримки  њх   профес≥йних   навичок   позашк≥льний
навчальний  заклад  за  умови  дотриманн¤  правил  охорони прац≥ й
техн≥ки  безпеки  орган≥зовуЇ  виконанн¤  замовлень   п≥дприЇмств,
установ   та  орган≥зац≥й  на  виготовленн¤  продукц≥њ  (виконанн¤
роб≥т).

     ѕ≥д час навчанн¤ у позашк≥льному навчальному заклад≥  учнев≥,
¤кий   склав   квал≥ф≥кац≥йн≥   ≥спити,  в  установленому  пор¤дку
видаЇтьс¤ св≥доцтво  (посв≥дченн¤)  про  присвоЇнн¤  квал≥ф≥кац≥њ,
розр¤ду, класу, категор≥њ за профес≥Їю.

     21. ѕозашк≥льний навчальний заклад може орган≥зовувати роботу
своњх гуртк≥в,  груп та  ≥нших  творчих  об'Їднань  у  прим≥щенн¤х
загальноосв≥тн≥х,    профес≥йно-техн≥чних   навчальних   заклад≥в,
навчально-виробничих комб≥нат≥в,  п≥дприЇмств,  орган≥зац≥й, вищих
навчальних заклад≥в, наукових установ, на баз≥ спортивних буд≥вель
≥ стад≥он≥в в≥дпов≥дно до укладених угод ≥з зазначеними  закладами
та установами.

     22. ѕозашк≥льний       навчальний       заклад      проводить
≥нформац≥йно-методичну   роботу,   спр¤мовану   на   удосконаленн¤
програм,  зм≥сту, форм ≥ метод≥в д≥¤льност≥ гуртк≥в, груп та ≥нших
творчих об'Їднань.

     ” позашк≥льному  навчальному  заклад≥  можуть   функц≥онувати
методичн≥  об'Їднанн¤  за  напр¤мами  д≥¤льност≥ гуртк≥в,  груп та
≥нших творчих об'Їднань,  що  охоплюють  педагог≥чних  прац≥вник≥в
певного профес≥йного спр¤муванн¤.

     « метою   вдосконаленн¤   системи  навчанн¤  та  вихованн¤  у
позашк≥льному навчальному заклад≥  можуть  створюватис¤  методичн≥
ради, ком≥с≥њ, до складу ¤ких вход¤ть педагог≥чн≥ прац≥вники цього
закладу та ≥нш≥ учасники навчально-виховного процесу.

     ѕозашк≥льний навчальний  заклад  може  створювати  в≥дпов≥дн≥
п≥дрозд≥ли дл¤ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ педагог≥чних прац≥вник≥в за
напр¤мами  позашк≥льноњ  роботи.  ѕ≥двищенн¤   квал≥ф≥кац≥њ   може
проводитись у форм≥ курс≥в,  сем≥нар≥в ≥ за ≥ншими орган≥зац≥йними
формами.

     «г≥дно з   р≥шенн¤м   засновника   (власника)   на   п≥дстав≥
в≥дпов≥дних  угод  позашк≥льний  навчальний  заклад  може надавати
≥нформац≥йно-методичну    допомогу    педагог≥чним     колективам,
навчальним  закладам  рег≥ону,  молод≥жним,  дит¤чим,  громадським
орган≥зац≥¤м.

     23. ѕозашк≥льний навчальний заклад з метою  визначенн¤  р≥вн¤
практичноњ  п≥дготовки  вихованц≥в,  учн≥в  ≥  слухач≥в  проводить
орган≥зац≥йно-масову  роботу  у   форм≥   конференц≥њ,   концерту,
змаганн¤,  походу,  екскурс≥њ, експедиц≥њ, навчально-тренувального
збору та  в  ≥нших  формах,  передбачених  статутом  позашк≥льного
навчального закладу.

     24. «а  результатами  навчанн¤  позашк≥льн≥ навчальн≥ заклади
видають   випускникам   в≥дпов≥дн≥   документи   про   профес≥йну,
спец≥альну   позашк≥льну  осв≥ту  в  пор¤дку,  встановленому  ћќЌ.
¬ипускникам,  ¤к≥ в установленому  пор¤дку  склали  квал≥ф≥кац≥йн≥
≥спити,   видаЇтьс¤   св≥доцтво   (посв≥дченн¤).  «разки  св≥доцтв
(посв≥дчень)    затверджуютьс¤    ћќЌ.    ¬иготовленн¤    св≥доцтв
(посв≥дчень)  дл¤ позашк≥льних навчальних заклад≥в зд≥йснюЇтьс¤ за
рахунок кошт≥в засновник≥в (власник≥в).

               ”часники навчально-виховного процесу

     25. ”часниками навчально-виховного  процесу  в  позашк≥льному
навчальному заклад≥ Ї:

     вихованц≥, учн≥ ≥ слухач≥;

     директор, заступники   директора   позашк≥льного  навчального
закладу;

     педагог≥чн≥ прац≥вники,   психологи,   соц≥альн≥    педагоги,
б≥бл≥отекар≥,   спец≥ал≥сти,   залучен≥   до   навчально-виховного
процесу;

     батьки або особи, ¤к≥ њх зам≥нюють;

     представники п≥дприЇмств,  установ та орган≥зац≥й, ¤к≥ беруть
участь у навчально-виховному процес≥.

     26. ¬ихованц≥,   учн≥  ≥  слухач≥  позашк≥льного  навчального
закладу мають гарантоване державою право на:

     здобутт¤ позашк≥льноњ осв≥ти  в≥дпов≥дно  до  њх  зд≥бностей,
обдарувань, уподобань та ≥нтерес≥в;

     добров≥льний виб≥р  позашк≥льного навчального закладу та виду
д≥¤льност≥;

     навчанн¤ у  дек≥лькох  гуртках,  групах  та   ≥нших   творчих
об'Їднанн¤х в одному позашк≥льному навчальному заклад≥;

     безпечн≥ та нешк≥длив≥ умови навчанн¤ та прац≥;

     користуванн¤         навчально-виробничою,          науковою,
матер≥ально-техн≥чною, культурно-спортивною,  корекц≥йно-в≥дновною
та оздоровчою базою позашк≥льного навчального закладу;

     участь у   р≥зних   видах  навчальноњ  та  науково-практичноњ
роботи,  у   конференц≥¤х,   ол≥мп≥адах,   спортивних   змаганн¤х,
виставках, конкурсах та ≥нших масових заходах;

     представленн¤ в     органах    громадського    самовр¤дуванн¤
позашк≥льного навчального закладу;

     в≥льне вираженн¤ погл¤д≥в, переконань;

     захист в≥д  будь-¤ких   форм   експлуатац≥њ,   псих≥чного   ≥
ф≥зичного  насильства,  в≥д д≥й педагог≥чних та ≥нших прац≥вник≥в,
¤к≥ порушують њх права, принижують честь ≥ г≥дн≥сть.

     27. ¬ихованц≥,  учн≥  ≥  слухач≥  позашк≥льного   навчального
закладу зобов'¤зан≥:

     оволод≥вати знанн¤ми,    вм≥нн¤ми,   практичними   навичками;
п≥двищувати загальний культурний р≥вень;

     дотримуватис¤ морально-етичних норм;

     брати посильну участь у р≥зних видах трудовоњ д≥¤льност≥;

     бережливо ставитис¤ до державного,  громадського ≥ особистого
майна;

     дотримуватис¤ вимог  статуту,  правил внутр≥шнього розпор¤дку
позашк≥льного навчального закладу.

     28. ѕедагог≥чн≥  прац≥вники,  а  також  тренери  -  викладач≥
позашк≥льного навчального закладу мають право на:

     внесенн¤ кер≥вництву  позашк≥льного  навчального  закладу  та
органам   управл≥нн¤   осв≥тою    пропозиц≥й    щодо    пол≥пшенн¤
навчально-виховного   процесу,   поданн¤  на  розгл¤д  кер≥вництву
позашк≥льного навчального закладу та педагог≥чноњ ради  пропозиц≥й
про   моральне  та  матер≥альне  заохоченн¤  вихованц≥в,  учн≥в  ≥
слухач≥в,  застосуванн¤  ст¤гнень  до  тих,  хто  порушуЇ  правила
внутр≥шнього трудового розпор¤дку, що д≥ють у навчальному заклад≥;

     виб≥р форм п≥двищенн¤ педагог≥чноњ квал≥ф≥кац≥њ;

     участь у робот≥ методичних об'Їднань,  нарад,  збор≥в,  ≥нших
орган≥в  самовр¤дуванн¤  позашк≥льного  навчального   закладу,   в
заходах, пов'¤заних з орган≥зац≥Їю навчально-виховноњ роботи;

     проведенн¤ в               установленому              пор¤дку
досл≥дно-експериментальноњ, пошуковоњ роботи;

     виб≥р педагог≥чно обірунтованих форм, метод≥в, засоб≥в роботи
з вихованц¤ми, учн¤ми ≥ слухачами;

     захист профес≥йноњ     чест≥,    г≥дност≥    в≥дпов≥дно    до
законодавства;

     соц≥альне та матер≥альне  заохоченн¤  за  дос¤гненн¤  вагомих
результат≥в у виконанн≥ покладених на них завдань;

     об'Їднанн¤ у  профес≥йн≥  сп≥лки,  участь в ≥нших об'Їднанн¤х
громад¤н, д≥¤льн≥сть ¤ких не заборонена законодавством.

     29. ѕедагог≥чн≥   прац≥вники,   а   також   тренери-викладач≥
позашк≥льного навчального закладу зобов'¤зан≥:

     виконувати навчальн≥ плани та програми;

     надавати знанн¤, формувати вм≥нн¤ ≥ навички з р≥зних напр¤м≥в
позашк≥льноњ осв≥ти диференц≥йовано,  в≥дпов≥дно до ≥ндив≥дуальних
можливостей,  ≥нтерес≥в,  нахил≥в,  зд≥бностей вихованц≥в, учн≥в ≥
слухач≥в;

     спри¤ти розвитков≥  ≥нтелектуальних  ≥  творчих   зд≥бностей,
ф≥зичних  ¤костей  вихованц≥в,  учн≥в  ≥ слухач≥в в≥дпов≥дно до њх
задатк≥в та запит≥в, а також збереженню здоров'¤;

     визначати мету  та  конкретн≥  завданн¤  позашк≥льноњ  осв≥ти
вихованц≥в,   учн≥в  ≥  слухач≥в,  вибирати  адекватн≥  засоби  њх
реал≥зац≥њ;

     зд≥йснювати педагог≥чний контроль за дотриманн¤м вихованц¤ми,
учн¤ми   ≥   слухачами  морально-етичних  норм  повед≥нки,  правил
внутр≥шнього  трудового   розпор¤дку   позашк≥льного   навчального
закладу,  вимог  ≥нших  документ≥в,  що  регламентують орган≥зац≥ю
навчально-виховного процесу;

     дотримуватис¤ педагог≥чноњ    етики,    поважати     г≥дн≥сть
вихованц¤,  учн¤  ≥  слухача,  захищати  його  в≥д  будь-¤ких форм
ф≥зичного,  псих≥чного  насильства;  виховувати  своЇю  д≥¤льн≥стю
повагу до принцип≥в загальнолюдськоњ морал≥;

     берегти здоров'¤  вихованц≥в,  учн≥в ≥ слухач≥в,  захищати њх
≥нтереси, пропагувати здоровий спос≥б житт¤;

     виховувати повагу до батьк≥в,  ж≥нки,  старших за  в≥ком,  до
народних традиц≥й та звичањв, духовних ≥ культурних надбань народу
”крањни;

     пост≥йно п≥двищувати    профес≥йний    р≥вень,    педагог≥чну
майстерн≥сть, загальну ≥ пол≥тичну культуру;

     вести документац≥ю,    пов'¤зану   з   виконанн¤м   посадових
обов'¤зк≥в (журнали, плани роботи тощо);

     виховувати особистим  прикладом  ≥  настановами   повагу   до
державноњ символ≥ки, принцип≥в загальнолюдськоњ морал≥;

     дотримуватис¤ вимог    статуту    позашк≥льного   навчального
закладу,  виконувати правила внутр≥шнього розпор¤дку  та  посадов≥
обов'¤зки;

     брати участь   у   робот≥   педагог≥чноњ  ради  позашк≥льного
навчального закладу;

     виконувати накази  ≥  розпор¤дженн¤  кер≥вника  позашк≥льного
навчального  закладу,  орган≥в  державного  управл≥нн¤,  до  сфери
управл≥нн¤ ¤ких належить заклад.

     30. ¬икладач≥,  кер≥вники  гуртк≥в,  груп  та  ≥нших  творчих
об'Їднань позашк≥льного навчального закладу працюють в≥дпов≥дно до
розкладу зан¤ть, затвердженого його кер≥вником.

     31. ќбс¤г   педагог≥чного   навантаженн¤   у    позашк≥льному
навчальному  заклад≥  визначаЇтьс¤  кер≥вником  закладу  зг≥дно ≥з
законодавством  ≥  затверджуЇтьс¤  дл¤  державних  ≥   комунальних
позашк≥льних  навчальних  заклад≥в  в≥дпов≥дним органом виконавчоњ
влади чи органом м≥сцевого  самовр¤дуванн¤,  до  сфери  управл≥нн¤
¤кого  належить цей заклад,  дл¤ приватних позашк≥льних навчальних
заклад≥в - засновником (власником).

     ѕерерозпод≥л або зм≥на  педагог≥чного  навантаженн¤  прот¤гом
навчального року зд≥йснюЇтьс¤ кер≥вником позашк≥льного навчального
закладу у раз≥  зм≥ни  к≥лькост≥  годин  за  окремими  навчальними
програмами,  що передбачаютьс¤ робочим навчальним планом,  а також
за письмовою згодою педагог≥чного прац≥вника,  тренера-викладача з
дотриманн¤м законодавства про працю.

     32. Ќе допускаЇтьс¤ в≥двол≥канн¤ педагог≥чних прац≥вник≥в в≥д
виконанн¤  профес≥йних  обов'¤зк≥в,  кр≥м  випадк≥в,  передбачених
законодавством.

     33. ѕедагог≥чн≥  прац≥вники позашк≥льного навчального закладу
п≥дл¤гають  атестац≥њ,  ¤к  правило,  один  раз  на  п'¤ть   рок≥в
в≥дпов≥дно до пор¤дку, встановленого ћќЌ.

     34. Ѕатьки  вихованц≥в,  учн≥в  ≥  слухач≥в та особи,  ¤к≥ њх
зам≥нюють, мають право:

     обирати ≥ бути обраними до батьк≥вських ком≥тет≥в та  орган≥в
громадського самовр¤дуванн¤ позашк≥льного навчального закладу;

     звертатис¤ до    орган≥в    управл≥нн¤   осв≥тою,   кер≥вника
позашк≥льного  навчального   закладу   та   орган≥в   громадського
самовр¤дуванн¤ цього закладу з питань навчанн¤ та вихованн¤ д≥тей;

     приймати р≥шенн¤  про участь дитини в ≥нновац≥йн≥й д≥¤льност≥
позашк≥льного навчального закладу;

     брати участь у заходах, спр¤мованих на пол≥пшенн¤ орган≥зац≥њ
навчально-виховного  процесу  та  зм≥цненн¤  матер≥ально-техн≥чноњ
бази позашк≥льного навчального закладу;

     захищати законн≥ ≥нтереси  вихованц≥в,  учн≥в  ≥  слухач≥в  в
органах   громадського  самовр¤дуванн¤  позашк≥льного  навчального
закладу та у в≥дпов≥дних державних, судових органах.

           ”правл≥нн¤ позашк≥льним навчальним закладом

     35.  ер≥вництво  позашк≥льним  навчальним  закладом  зд≥йснюЇ
його  директор,  ¤ким може бути т≥льки громад¤нин ”крањни,  що маЇ
вищу педагог≥чну осв≥ту ≥ стаж педагог≥чноњ роботи не менш ¤к  три
роки,  усп≥шно  пройшов  п≥дготовку  та  атестац≥ю кер≥вних кадр≥в
осв≥ти в пор¤дку, встановленому ћќЌ.

     36.  ер≥вник,  заступники  кер≥вника,  педагог≥чн≥  та   ≥нш≥
прац≥вники  позашк≥льного  навчального  закладу  призначаютьс¤  на
посади ≥ зв≥льн¤ютьс¤ з посад в≥дпов≥дно до законодавства.

     37.  ер≥вник позашк≥льного навчального закладу:

     зд≥йснюЇ кер≥вництво  колективом,   забезпечуЇ   рац≥ональний
доб≥р  ≥ розстановку кадр≥в,  створюЇ належн≥ умови дл¤ п≥двищенн¤
фахового р≥вн¤ прац≥вник≥в;

     орган≥зовуЇ навчально-виховний процес;

     забезпечуЇ контроль  за  виконанн¤м   навчальних   план≥в   ≥
програм,  ¤к≥стю  знань,  ум≥нь  та  навичок  вихованц≥в,  учн≥в ≥
слухач≥в;

     створюЇ належн≥ умови  дл¤  здобутт¤  вихованц¤ми,  учн¤ми  ≥
слухачами позашк≥льноњ осв≥ти;

     забезпечуЇ дотриманн¤    вимог    щодо   охорони   дитинства,
сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних та протипожежних норм, техн≥ки безпеки;

     розпор¤джаЇтьс¤ в  установленому  пор¤дку  майном  ≥  коштами
навчального закладу;

     орган≥зовуЇ виконанн¤    кошторису    доход≥в    ≥   видатк≥в
навчального закладу,  укладаЇ  угоди  з  юридичними  та  ф≥зичними
особами,  в  установленому  пор¤дку  в≥дкриваЇ рахунки в установах
банк≥в або органах ƒержавного казначейства;

     установлюЇ надбавки,  доплати,  прем≥њ та  надаЇ  матер≥альну
допомогу    прац≥вникам    навчального   закладу   в≥дпов≥дно   до
законодавства;

     представл¤Ї навчальний заклад в ус≥х п≥дприЇмствах, установах
та  орган≥зац≥¤х  ≥  в≥дпов≥даЇ  перед  засновником (власником) за
результати д≥¤льност≥ закладу;

     даЇ дозв≥л на участь д≥¤ч≥в науки,  культури,  член≥в творчих
сп≥лок,   прац≥вник≥в  культурно-осв≥тн≥х  заклад≥в,  п≥дприЇмств,
установ та  орган≥зац≥й,  ≥нших  юридичних  або  ф≥зичних  ос≥б  у
навчально-виховному процес≥;

     забезпечуЇ право  вихованц≥в,  учн≥в ≥ слухач≥в на захист в≥д
будь-¤ких форм ф≥зичного або псих≥чного насильства;

     видаЇ у межах своЇњ компетенц≥њ  накази  та  розпор¤дженн¤  ≥
контролюЇ њх виконанн¤;

     застосовуЇ заходи  заохоченн¤  та  дисципл≥нарн≥ ст¤гненн¤ до
прац≥вник≥в навчального закладу;

     затверджуЇ посадов≥   обов'¤зки    прац≥вник≥в    зазначеного
закладу.

     38.  ер≥вник  позашк≥льного  навчального  закладу  Ї  головою
педагог≥чноњ  ради  -  пост≥йно   д≥ючого   колег≥ального   органу
управл≥нн¤ позашк≥льним навчальним закладом.

     39. ѕедагог≥чна рада позашк≥льного навчального закладу:

     розгл¤даЇ плани,  п≥дсумки  ≥  актуальн≥  питанн¤ навчальноњ,
тренувальноњ,       виховноњ,       орган≥зац≥йно-масовоњ       та
≥нформац≥йно-методичноњ    роботи    закладу,   його   структурних
п≥дрозд≥л≥в,  гуртк≥в,  груп та ≥нших творчих об'Їднань,  а  також
питанн¤   дотриманн¤   сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних  вимог,  забезпеченн¤
техн≥ки безпеки, охорони прац≥;

     розробл¤Ї пропозиц≥њ щодо пол≥пшенн¤  д≥¤льност≥  навчального
закладу, утворенн¤ нових гуртк≥в, груп та ≥нших творчих об'Їднань;

     визначаЇ заходи  щодо  п≥двищенн¤  квал≥ф≥кац≥њ  педагог≥чних
кадр≥в, впровадженн¤ у навчально-виховний процес дос¤гнень науки ≥
передового педагог≥чного досв≥ду;

     створюЇ у раз≥ потреби експертн≥ та консультац≥йн≥ ком≥с≥њ за
напр¤мами роботи;

     порушуЇ клопотанн¤ про  заохоченн¤  педагог≥чних  прац≥вник≥в
тощо.

     40. –обота педагог≥чноњ ради проводитьс¤ в≥дпов≥дно до потреб
позашк≥льного навчального закладу.  ≥льк≥сть зас≥дань педагог≥чноњ
ради  визначаЇтьс¤ њх доц≥льн≥стю,  але не може бути менше н≥ж два
на р≥к.

     41. ќрганом   громадського    самовр¤дуванн¤    позашк≥льного
навчального закладу Ї загальн≥ збори (конференц≥¤) колективу цього
закладу.

     ” пер≥од м≥ж  загальними  зборами  (конференц≥¤ми)  д≥Ї  рада
позашк≥льного  навчального  закладу,  д≥¤льн≥сть  ¤коњ регулюЇтьс¤
статутом цього закладу.

     ” позашк≥льному навчальному  заклад≥  за  р≥шенн¤м  загальних
збор≥в  (конференц≥њ)  або  ради позашк≥льного навчального закладу
можуть  створюватись  ≥  д≥¤ти  п≥клувальна  рада,  учн≥вський  та
батьк≥вський ком≥тети, а також ком≥с≥њ, асоц≥ац≥њ тощо.

    ‘≥нансово-господарська д≥¤льн≥сть та матер≥ально-техн≥чна
              база позашк≥льного навчального закладу

     42. ‘≥нансово-господарська      д≥¤льн≥сть      позашк≥льного
навчального  закладу  провадитьс¤  в≥дпов≥дно  до законодавства та
статуту позашк≥льного навчального закладу.

     43. ‘≥нансуванн¤   державних   ≥   комунальних   позашк≥льних
навчальних  заклад≥в  зд≥йснюЇтьс¤  за  рахунок кошт≥в в≥дпов≥дних
бюджет≥в,  приватних позашк≥льних навчальних заклад≥в - за рахунок
кошт≥в засновник≥в (власник≥в).

     ‘≥нансуванн¤ державних  ≥ комунальних позашк≥льних навчальних
заклад≥в може зд≥йснюватис¤ також  за  рахунок  додаткових  джерел
ф≥нансуванн¤, не заборонених законодавством,

     44. ƒодатковими  джерелами  формуванн¤  кошт≥в  позашк≥льного
навчального закладу Ї:

     кошти, отриман≥  за  наданн¤  платних  послуг  в≥дпов≥дно  до
перел≥ку, затвердженого  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни, та у пор¤дку,
встановленому ћќЌ, за погодженн¤м з ћ≥нф≥ном та ћ≥неконом≥ки;

     кошти гуман≥тарноњ допомоги;

     добров≥льн≥ грошов≥ внески, матер≥альн≥ ц≥нност≥ п≥дприЇмств,
установ, орган≥зац≥й та окремих громад¤н;

     кредити банк≥в;

     ≥нш≥ надходженн¤.

      ошти, отриман≥ позашк≥льним навчальним закладом з додаткових
джерел ф≥нансуванн¤,  використовуютьс¤ дл¤ провадженн¤ д≥¤льност≥,
передбаченоњ його статутом.

     45. ѕозашк≥льний  навчальний  заклад  у  процес≥  провадженн¤
ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ маЇ право:

     самост≥йно розпор¤джатис¤  коштами  господарськоњ  та   ≥ншоњ
д≥¤льност≥ в≥дпов≥дно до його статуту;

     користуватис¤ безоплатно  земельними  д≥л¤нками,  на ¤ких в≥н
розташований;

     розвивати власну       матер≥альну        базу,        мережу
спортивно-оздоровчих, проф≥льних табор≥в, туристичних баз;

     волод≥ти, користуватис¤ ≥ розпор¤джатис¤ майном в≥дпов≥дно до
законодавства та статуту;

     виконувати ≥нш≥  д≥њ,  що  не  суперечать  законодавству   та
статуту позашк≥льного навчального закладу.

     ћатер≥ально-техн≥чна база  позашк≥льного  навчального закладу
включаЇ   прим≥щенн¤,   споруди,   обладнанн¤,   засоби   зв'¤зку,
транспортн≥ засоби,  земельн≥ д≥л¤нки, рухоме ≥ нерухоме майно, що
перебуваЇ в його користуванн≥.

     ƒл¤ проведенн¤ навчально-виховноњ,  навчально-тренувальноњ та
спортивноњ  роботи  позашк≥льним  навчальним  закладам надаютьс¤ в
користуванн¤  спортивн≥  об'Їкти,  культурн≥,  оздоровч≥  та  ≥нш≥
заклади  безоплатно  або  на  п≥льгових  умовах.  ѕор¤док  наданн¤
зазначених об'Їкт≥в у користуванн¤ визначаЇтьс¤ м≥сцевими органами
виконавчоњ  влади  та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в≥дпов≥дно
до законодавства.

     46. ћайно державного ≥ комунального позашк≥льного навчального
закладу  може  вилучатис¤  засновником  (власником)  лише за умови
подальшого використанн¤ цього майна та кошт≥в,  отриманих в≥д його
реал≥зац≥њ,   на   розвиток   позашк≥льноњ   осв≥ти   в   пор¤дку,
встановленому  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.

     ” раз≥  л≥кв≥дац≥њ   приватного   позашк≥льного   навчального
закладу   майно   та   кошти   в≥дпов≥дно   до   законодавства  та
засновницьких   документ≥в   позашк≥льного   навчального   закладу
використовуютьс¤ за р≥шенн¤м засновника (власника).

     47. ¬еденн¤ д≥ловодства,  бухгалтерського обл≥ку та зв≥тност≥
у  позашк≥льному  навчальному  заклад≥  зд≥йснюЇтьс¤  у   пор¤дку,
визначеному нормативно-правовими актами.

           ƒ≥¤льн≥сть позашк≥льного навчального закладу
              у рамках м≥жнародного сп≥вроб≥тництва

     48. ѕозашк≥льний  навчальний  заклад  за  на¤вност≥  належноњ
матер≥ально-техн≥чноњ   та   соц≥ально-культурноњ   бази,  власних
ф≥нансових кошт≥в маЇ право проводити  м≥жнародний  учн≥вський  та
педагог≥чний  обм≥н  у  рамках осв≥тн≥х програм,  проект≥в,  брати
участь у м≥жнародних заходах.

     ѕозашк≥льний навчальний заклад маЇ право укладати  угоди  про
сп≥вроб≥тництво, встановлювати пр¤м≥ зв'¤зки з органами управл≥нн¤
осв≥тою,    навчальними    закладами,    науковими     установами,
п≥дприЇмствами,  орган≥зац≥¤ми,  громадськими  об'Їднанн¤ми  ≥нших
крањн у встановленому законодавством пор¤дку.

                 ƒержавний контроль за д≥¤льн≥стю
                позашк≥льного навчального закладу

     49. ƒержавний    контроль    за    д≥¤льн≥стю   позашк≥льного
навчального  закладу  зд≥йснюють  ћќЌ,  ≥нш≥   центральн≥   органи
виконавчоњ  влади,  –ада  м≥н≥стр≥в  јвтономноњ  –еспубл≥ки   рим,
обласн≥,   ињвська та  —евастопольська  м≥ськ≥,  районн≥  державн≥
адм≥н≥страц≥њ,  до  сфери  управл≥нн¤  ¤ких  належать  позашк≥льн≥
навчальн≥ заклади, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та њх виконавч≥
органи.

     50. ќсновною   формою   державного   контролю  за  д≥¤льн≥стю
позашк≥льних   навчальних   заклад≥в    Ї    державна    атестац≥¤
позашк≥льного  навчального  закладу,  ¤ка проводитьс¤ не р≥дше н≥ж
один раз на 10 рок≥в у пор¤дку, встановленому ћќЌ.
  



Hosted by uCoz