|
јЅ≤Ќ≈“ ћ≤Ќ≤—“–≤¬ ” –јѓЌ» ѕ ќ — “ ј Ќ ќ ¬ ј в≥д 10 кв≥тн¤ 2001 р. N 344 ињв ѕро затвердженн¤ ѕрограми розвитку юридичноњ осв≥ти на пер≥од до 2005 року аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни п о с т а н о в л ¤ Ї: 1. «атвердити ѕрограму розвитку юридичноњ осв≥ти на пер≥од до 2005 року (дал≥ - ѕрограма), що додаЇтьс¤. 2. ћ≥н≥стерствам, ≥ншим центральним ≥ м≥сцевим органам виконавчоњ влади, ¤ким п≥дпор¤дкован≥ вищ≥ навчальн≥ заклади, що зд≥йснюють п≥дготовку юрист≥в, розробити у трим≥с¤чний терм≥н заходи щодо реал≥зац≥њ затвердженоњ ц≥Їю постановою ѕрограми. ‘≥нансуванн¤ заход≥в щодо реал≥зац≥њ ѕрограми зд≥йснювати в межах асигнувань, що передбачаютьс¤ у державному бюджет≥ м≥н≥стерствам, ≥ншим центральним органам виконавчоњ влади, ¤к≥ визначен≥ в≥дпов≥дальними виконавц¤ми ц≥Їњ ѕрограми. –екомендувати –ад≥ м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласним, ињвськ≥й та —евастопольськ≥й м≥ським державним адм≥н≥страц≥¤м передбачати у республ≥канському та м≥сцевих бюджетах кошти на реал≥зац≥ю ѕрограми. ѕрем'Їр-м≥н≥стр ”крањни ¬.ёў≈Ќ ќ ≤нд. 28 «ј“¬≈–ƒ∆≈Ќќ постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 10 кв≥тн¤ 2001 р. N 344 ѕ–ќ√–јћј розвитку юридичноњ осв≥ти на пер≥од до 2005 року I. «агальна частина 1. јктуальн≥сть розвитку юридичноњ осв≥ти —тановленн¤ украњнськоњ державност≥, фундаментальне оновленн¤ законодавства, проведенн¤ судовоњ реформи, посиленн¤ судового захисту прав ≥ свобод громад¤н, створенн¤ соц≥ально-ор≥Їнтованоњ ринковоњ економ≥ки та необх≥дн≥сть захисту украњнського п≥дприЇмництва, боротьба ≥з злочинн≥стю - все це потребуЇ квал≥ф≥кованого юридичного забезпеченн¤. ÷е зумовлюЇ необх≥дн≥сть пост≥йноњ уваги до ¤кост≥ п≥дготовки та переп≥дготовки юридичних кадр≥в, приведенн¤ зм≥сту юридичноњ осв≥ти у в≥дпов≥дн≥сть ≥з сучасними вимогами юридичноњ практики. —учасний стан вищоњ юридичноњ осв≥ти характеризуЇтьс¤ тим, що насичен≥сть юристами залишаЇтьс¤ в ц≥лому по крањн≥ диспропорц≥йною. ѕ≥дготовку фах≥вц≥в-правознавц≥в зд≥йснюють понад 170 вищих навчальних заклад≥в (до 1991 року њх було 6), з ¤ких 50 - приватн≥. «агальний л≥цензований обс¤г п≥дготовки фах≥вц≥в за напр¤мом "ѕраво" становить майже 30 тис. ос≥б на р≥к, тобто 4 м≥сц¤ на 10 тис. населенн¤, з них 3,5 припадаЇ на вищ≥ навчальн≥ заклади державноњ форми власност≥. Ћ≥цензований обс¤г з розрахунку на 10 тис. населенн¤ за рег≥онами становить: у п≥вн≥чному - 10,2 м≥сц¤, сх≥дному - 4,7, п≥вденному - 3, зах≥дному ≥ центральному - 2 м≥сц¤. ѕ≥дготовку юрист≥в в основному зд≥йснюють вищ≥ навчальн≥ заклади системи ћ¬—, Ќац≥ональна юридична академ≥¤ ≥мен≥ ярослава ћудрого, ињвський нац≥ональний ун≥верситет ≥мен≥ “араса Ўевченка, Ћьв≥вський нац≥ональний ун≥верситет ≥мен≥ ≤вана ‘ранка, ќдеська нац≥ональна юридична академ≥¤, ƒержавна академ≥¤ податковоњ служби. Ќер≥вном≥рне територ≥альне розм≥щенн¤ вищих навчальних заклад≥в, що зд≥йснюють п≥дготовку юрист≥в, створюЇ певн≥ соц≥альн≥ проблеми, пов'¤зан≥ з нер≥вними можливост¤ми у здобутт≥ осв≥ти та працевлаштуванн≥ молод≥ в р≥зних рег≥онах. «начне зб≥льшенн¤ обс¤г≥в п≥дготовки юрист≥в ≥стотно не позначилос¤ на забезпеченн≥ р≥зних сфер сусп≥льного житт¤ квал≥ф≥кованими юридичними кадрами. Ќа сьогодн≥ не визначено, ск≥льки фах≥вц≥в потр≥бно дл¤ р≥зних сфер юридичноњ практики, не зроблено науково обгрунтованого прогнозу щодо обс¤г≥в п≥дготовки юрист≥в, не реформуЇтьс¤ мережа вищих навчальних заклад≥в в≥дпов≥дно до рег≥ональних потреб. Ќе в≥дпов≥дають сучасним потребам сусп≥льства зм≥ст юридичноњ осв≥ти та ¤к≥сть орган≥зац≥њ навчального процесу. «начн≥ недол≥ки мають м≥сце у забезпеченн≥ системи юридичноњ осв≥ти педагог≥чними ≥ науково-педагог≥чними прац≥вниками. ќбс¤ги п≥дготовки таких прац≥вник≥в не задовольн¤ють потреб сьогоденн¤. Ќе налагоджено пер≥одичне п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ викладач≥в вищих навчальних заклад≥в та фах≥вц≥в правовоњ служби п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, орган≥в державноњ влади. Ќезадов≥льним Ї стан оснащенн¤ системи юридичноњ осв≥ти комп'ютерною, орган≥зац≥йною техн≥кою та ≥ншими техн≥чними засобами навчанн¤. ”се це зумовлюЇ необх≥дн≥сть розробленн¤ принципово нових теоретичних, методолог≥чних та орган≥зац≥йних засад удосконаленн¤ системи юридичноњ осв≥ти. 2. ћета та основн≥ завданн¤ ћетою ѕрограми розвитку юридичноњ осв≥ти на пер≥од до 2005 року (дал≥ - ѕрограма) Ї вдосконаленн¤ системи юридичноњ осв≥ти, приведенн¤ њњ у в≥дпов≥дн≥сть ≥з св≥товими вимогами, створенн¤ умов дл¤ задоволенн¤ потреб громад¤н у сучасн≥й юридичн≥й осв≥т≥ та реал≥зац≥¤ права на працю за здобутою спец≥альн≥стю, повне забезпеченн¤ потреб орган≥в державноњ влади, правоохоронних орган≥в, ≥нших сфер юридичноњ практики у фах≥вц¤х-юристах. ÷¤ мета дос¤гаЇтьс¤ шл¤хом вир≥шенн¤ таких основних завдань: розробленн¤ ≥ вдосконаленн¤ в≥дпов≥дно до онституц≥њ та закон≥в ”крањни нормативно-правовоњ бази з питань функц≥онуванн¤ системи юридичноњ осв≥ти та профес≥йноњ д≥¤льност≥ юрист≥в; розробленн¤ науково обгрунтованого прогнозу державноњ потреби у юридичних кадрах р≥зних осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йних р≥вн≥в ≥ механ≥зму визначенн¤ на основ≥ рег≥онального п≥дходу обс¤гу в≥дпов≥дного державного замовленн¤; визначенн¤ оптимальноњ мереж≥ вищих навчальних заклад≥в, що зд≥йснюють п≥дготовку юрист≥в, виход¤чи з потреб рег≥он≥в; запровадженн¤ нових спец≥ал≥зац≥й в≥дпов≥дно до потреб р≥зних сфер юридичноњ практики; розробленн¤ ≥ запровадженн¤ державних стандарт≥в вищоњ юридичноњ осв≥ти дл¤ р≥зних осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йних р≥вн≥в; розробленн¤ нового зм≥сту правових дисципл≥н, ¤к≥ викладаютьс¤ у загальноосв≥тн≥х, профес≥йно-техн≥чних ≥ вищих навчальних закладах, шл¤хом створенн¤ нового покол≥нн¤ п≥дручник≥в, навчально-методичних пос≥бник≥в, дидактичних та ≥нформац≥йних засоб≥в навчанн¤; об'Їднанн¤ зусиль наукових прац≥вник≥в Ќац≥ональноњ академ≥њ наук, галузевих академ≥й ≥ вищих навчальних заклад≥в, а також громадських орган≥зац≥й, юрист≥в-практик≥в дл¤ розв'¤занн¤ актуальних проблем п≥дготовки юрист≥в та њх профес≥йноњ д≥¤льност≥; виробленн¤ механ≥зму забезпеченн¤ м≥сц¤ми дл¤ проходженн¤ студентами, ¤к≥ навчаютьс¤ за юридичними спец≥альност¤ми, практики та працевлаштуванн¤ випускник≥в в органах державноњ влади, на п≥дприЇмствах, в установах та орган≥зац≥¤х; створенн¤ ефективноњ системи п≥сл¤дипломноњ п≥дготовки, переп≥дготовки та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ юридичних кадр≥в ≥ забезпеченн¤ њх профес≥йноњ моб≥льност≥. ѕрограма розрахована на пер≥од до 2005 року ≥ маЇ стати основою дл¤ прийн¤тт¤ р≥шень та координац≥њ д≥й центральних ≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади щодо розвитку юридичноњ осв≥ти. ¬иконанн¤ ѕрограми координують ћќЌ та ћ≥н'юст. II. ќсновн≥ напр¤ми реал≥зац≥њ ѕрограми 3. ѕрогнозуванн¤ потреби в юридичних кадрах та оптим≥зац≥¤ мереж≥ вищих навчальних заклад≥в –озробити науково обгрунтований прогноз державноњ потреби в юридичних кадрах р≥зних осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йних р≥вн≥в до 2010 року ≥ враховувати зазначену потребу при щор≥чному визначенн≥ державного замовленн¤ на њх п≥дготовку. ћ≥неконом≥ки, ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, а також ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, ¤ким п≥дпор¤дкован≥ вищ≥ навчальн≥ заклади, що зд≥йснюють п≥дготовку юридичних кадр≥в. 2001 р≥к. ”жити заход≥в щодо оптим≥зац≥њ мереж≥ вищих навчальних заклад≥в ус≥х р≥вн≥в акредитац≥њ та форм власност≥, що зд≥йснюють п≥дготовку юрист≥в, шл¤хом п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥йних вимог до цих заклад≥в, привести њњ у в≥дпов≥дн≥сть з реальною потребою ≥ можливост¤ми вищих навчальних заклад≥в щодо забезпеченн¤ ¤к≥сноњ п≥дготовки фах≥вц≥в в≥дпов≥дного осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, а також ≥нш≥ центральн≥ та м≥сцев≥ органи виконавчоњ влади, ¤ким п≥дпор¤дкован≥ вищ≥ навчальн≥ заклади, що зд≥йснюють п≥дготовку юридичних кадр≥в. 2001 - 2003 роки. —творювати на баз≥ пров≥дних вищих навчальних заклад≥в навчально-науково-виробнич≥ комплекси дл¤ забезпеченн¤ безперервност≥ у здобутт≥ повноњ вищоњ юридичноњ осв≥ти та ≥нтеграц≥њ навчальних заклад≥в з науковими установами, правовими службами п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й тощо. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, а також ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, ¤ким п≥дпор¤дкован≥ вищ≥ навчальн≥ заклади, що зд≥йснюють п≥дготовку юридичних кадр≥в. ѕост≥йно. –озширити практику створенн¤ в школах-≥нтернатах клас≥в з поглибленим вивченн¤м правових дисципл≥н, особливо у с≥льськ≥й м≥сцевост≥. ћќЌ, ћ≥н'юст, а також ≥нш≥ центральн≥ та м≥сцев≥ органи виконавчоњ влади. ѕост≥йно. –озвивати сп≥вроб≥тництво вищих навчальних заклад≥в ≥з заруб≥жними навчальними закладами та м≥жнародними осв≥т¤нськими орган≥зац≥¤ми, установами та фондами. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ«—, а також ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади. ѕост≥йно. 4. «м≥ст юридичноњ осв≥ти «атвердити новий перел≥к спец≥ал≥зац≥й виход¤чи з потреби нових сфер юридичноњ практики та необх≥дност≥ гармон≥зац≥њ нац≥онального законодавства з м≥жнародним правом. ћќЌ, ћ≥н'юст, √оловдержслужба, ћ≥нпрац≥, ћ¬—, —Ѕ”, ƒержмитслужба. 2001 - 2002 роки. «авершити розробленн¤ державних стандарт≥в вищоњ юридичноњ осв≥ти дл¤ р≥зних осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йних р≥вн≥в, передбачивши приведенн¤ зм≥сту осв≥ти у в≥дпов≥дн≥сть ≥з сучасними вимогами юридичноњ практики, поглибленн¤ вивченн¤ нац≥онального законодавства ≥ м≥жнародного права з питань захисту прав людини, пор≥вн¤льного правознавства та правових систем сучасност≥, ≥нших навчальних дисципл≥н, що формують сучасне правове мисленн¤. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, јкадем≥¤ правових наук. 2001 - 2002 роки. –озробити нов≥ навчальн≥ програми правовоњ осв≥ти дл¤ загальноосв≥тн≥х, профес≥йно-техн≥чних ≥ вищих навчальних закладах. ћќЌ, ћ≥н'юст, јкадем≥¤ правових наук. 2001 - 2002 роки. « метою оновленн¤ зм≥сту юридичноњ осв≥ти визначити базов≥ вищ≥ навчальн≥ заклади ≥ кафедри, де запровадити пост≥йно д≥юч≥ науков≥ ≥ науково-методичн≥ сем≥нари дл¤ педагог≥чних, наукових ≥ науково-педагог≥чних прац≥вник≥в. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, а також ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, ¤ким п≥дпор¤дкован≥ вищ≥ навчальн≥ заклади, що зд≥йснюють п≥дготовку юридичних кадр≥в, јкадем≥¤ правових наук. 2001 - 2005 роки. 5. ѕ≥сл¤дипломна осв≥та юрист≥в –озробити ≥ затвердити вимоги до п≥сл¤дипломноњ осв≥ти юрист≥в, ¤к≥ працюють у державних установах, передбачивши пер≥одичн≥сть п≥двищенн¤ њх квал≥ф≥кац≥њ на умовах державного замовленн¤. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ≥неконом≥ки, ћ≥нпрац≥, √оловдержслужба. 2001 - 2002 роки. ќптим≥зувати мережу заклад≥в п≥сл¤дипломноњ осв≥ти, що зд≥йснюють переп≥дготовку та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ юридичних кадр≥в, ≥ привести њњ у в≥дпов≥дн≥сть з реальною потребою. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, ƒержмитслужба, а також ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, ¤ким п≥дпор¤дкован≥ заклади п≥сл¤дипломноњ осв≥ти, що зд≥йснюють переп≥дготовку та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ юридичних кадр≥в. 2001 - 2002 роки. –озгл¤нути питанн¤ щодо створенн¤ у пров≥дних вищих навчальних закладах III-IV р≥вн≥в акредитац≥њ ≥нститут≥в (факультет≥в) п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ педагог≥чних ≥ науково-педагог≥чних прац≥вник≥в, ¤к≥ викладають правознавч≥ навчальн≥ дисципл≥ни. ћќЌ, јкадем≥¤ правових наук. 2001 - 2002 роки. ¬изначити мережу пров≥дних вищих навчальних заклад≥в III-IV р≥вн≥в акредитац≥њ дл¤ п≥дготовки викладач≥в правознавчих дисципл≥н. ћќЌ. 2001 р≥к. ѕривести зм≥ст п≥сл¤дипломноњ осв≥ти у в≥дпов≥дн≥сть з потребами ≥ вимогами сучасноњ юридичноњ практики. –озробити багатовар≥антн≥ навчальн≥ програми та запровадити р≥зн≥ форми п≥двищенн¤ р≥вн¤ профес≥йноњ п≥дготовки юрист≥в ≥з застосуванн¤м нов≥тн≥х ≥нформац≥йних технолог≥й. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, ƒержмитслужба, а також ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, ¤ким п≥дпор¤дкован≥ заклади п≥сл¤дипломноњ осв≥ти, що зд≥йснюють переп≥дготовку та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ юридичних кадр≥в, јкадем≥¤ правових наук. 2001 - 2002 роки. 6. –есурсне забезпеченн¤ п≥дготовки юрист≥в та п≥двищенн¤ њх профес≥йного р≥вн¤ «абезпечити розробленн¤ ≥ виданн¤ нового покол≥нн¤ ¤к≥сних п≥дручник≥в, навчально-методичних пос≥бник≥в, дидактичних засоб≥в навчанн¤ з юридичних навчальних дисципл≥н, а також словник≥в, дов≥дник≥в у межах кошт≥в, передбачених на цю мету в державному бюджет≥. ћќЌ, јкадем≥¤ правових наук, Ќац≥ональна академ≥¤ наук, ћ≥н'юст, ћ¬—, ћ≥нф≥н. 2001 - 2003 роки. ¬жити заход≥в до розвитку ≥ впровадженн¤ сучасних ≥нформац≥йних технолог≥й навчанн¤, створенн¤ локальних ≥нформац≥йних мереж, навчальних курс≥в в електронн≥й форм≥ у межах кошт≥в, передбачених на цю мету в державному бюджет≥. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, Ќац≥ональна академ≥¤ наук, ƒержкомзв'¤зку, јкадем≥¤ правових наук. 2002 - 2005 роки. «абезпечити формуванн¤ у наукових установах та вищих навчальних закладах ≥нформац≥йного банку даних з урахуванн¤м в≥тчизн¤ного та ≥ноземного передового досв≥ду щодо науково-методичних та осв≥тн≥х програм юридичноњ осв≥ти, нац≥онального законодавства та м≥жнародного права дл¤ використанн¤ у навчальному процес≥. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, Ќац≥ональна академ≥¤ наук, јкадем≥¤ правових наук, ƒержкомзв'¤зку. 2001 - 2005 роки. –озробити новий механ≥зм ≥ визначити бази дл¤ проходженн¤ студентами вищих навчальних заклад≥в практики з метою њх подальшого працевлаштуванн¤. ћќЌ, ћ≥н'юст, ћ¬—, —Ѕ”, ƒержмитслужба, √оловдержслужба, ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади. 2001 - 2002 роки. |