« ј я ¬ ј
јЅ≤Ќ≈“” ћ≤Ќ≤—“–≤¬ ” –јѓЌ»
—тосовно боротьби з легал≥зац≥Їю ("в≥дмиванн¤м")
кошт≥в одержаних злочинним шл¤хом
” сьогодн≥шньому в≥дкритому ф≥нансовому св≥т≥ з високою
моб≥льн≥стю кошт≥в та швидким розвитком технолог≥й плат≥жних
операц≥й, засоби дл¤ в≥дмиванн¤ доход≥в, одержаних злочинним
шл¤хом, а також њх анон≥много захисту в певних крањнах чи на
певних територ≥¤х робл¤ть ф≥нансову злочинн≥сть транснац≥ональною.
¬ ”крањн≥ прийн¤то закони, спр¤мован≥ на боротьбу з
в≥дмиванн¤м таких доход≥в, запроваджуютьс¤ сучасн≥ механ≥зми
в≥дпов≥дного контролю. ” той же час ≥снують численн≥ перешкоди в
≥дентиф≥кац≥њ кл≥Їнт≥в ф≥нансових установ в окремих крањнах ≥ на
територ≥¤х, передус≥м в офшорних центрах.
«а останн≥ роки значно зросла к≥льк≥сть крањн, ф≥нансов≥
структури ¤ких пропонують ф≥нансов≥ послуги без в≥дпов≥дного
контролю чи регулюванн¤. ¬они також захищен≥ банк≥вською
таЇмницею. Ўвидке зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ таких крањн (територ≥й),
¤к≥ не бажають сп≥впрацювати ≥ не беруть участ≥ або беруть лише
незначну участь у двосторонньому чи м≥жнародному сп≥вроб≥тництв≥
дл¤ подоланн¤ ф≥нансовоњ злочинност≥, посилюЇ конкуренц≥ю м≥ж
офшорними центрами та ще б≥льш пог≥ршуЇ ситуац≥ю, що склалас¤ на
ринку ф≥нансових послуг.
ƒл¤ забезпеченн¤ стаб≥льност≥ м≥жнародноњ ф≥нансовоњ системи
≥ п≥двищенн¤ ефективност≥ роботи щодо запоб≥ганн¤ в≥дмиванню
доход≥в, одержуваних злочинним шл¤хом, найб≥льш потужн≥ ф≥нансов≥
центри св≥ту п≥шли по шл¤ху створенн¤ системи всеб≥чного контролю,
регулюванн¤ та нагл¤ду. ”крањнська ф≥нансова система також
приводитьс¤ у в≥дпов≥дн≥сть ≥з цими вимогами.
аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни ¤к ур¤д держави, ¤ка Ї повноправним
членом м≥жнародноњ сп≥льноти, оф≥ц≥йно визнаЇ —орок рекомендац≥й
√рупи з розробки ф≥нансових заход≥в боротьби з в≥дмиванн¤м грошей
(FATF):
основним його завданн¤м у майбутньому буде застосуванн¤
—орока рекомендац≥й √рупи з розробки ф≥нансових заход≥в боротьби з
в≥дмиванн¤м грошей (FATF);
крањни чи територ≥њ, ¤к≥ в≥дмовл¤ютьс¤ сп≥впрацювати з
”крањною, будуть визначатис¤ за 25 критер≥¤ми, доведеними у цих
рекомендац≥¤х, ≥ до них будуть застосовуватис¤ певн≥ заходи,
передбачен≥ в рекомендац≥¤х:
вживатиме вичерпних заход≥в, спр¤мованих на ≥мплементац≥ю
—орока рекомендац≥й у нац≥ональне законодавство у межах, що не
суперечать онституц≥њ ”крањни:
маЇ нам≥р продовжувати боротьбу з будь-¤кими формами
в≥дмиванн¤ доход≥в, одержаних злочинним шл¤хом, в≥дпов≥дно до
м≥жнародних вимог та стандарт≥в, а також законодавства ”крањни.
Ѕоротьба з в≥дмиванн¤м доход≥в, одержаних злочинним шл¤хом, Ї
вкрай необх≥дною з трьох основних причин. ѕо-перше, так≥ заходи
дають можлив≥сть ви¤вл¤ти злочини, спр¤мован≥ на отриманн¤
"брудних" кошт≥в: корупц≥¤, наркоб≥знес, шахрайство, ухиленн¤ в≥д
сплати податк≥в та ≥нш≥ форми орган≥зованоњ злочинност≥.
ѕо-друге, в≥дмиванн¤ доход≥в спри¤Ї розвитков≥ м≥жнародноњ
корупц≥њ, що п≥дриваЇ зусилл¤ ”крањни, спр¤мован≥ на становленн¤
демократичних пол≥тичних ≥нститут≥в та стаб≥льноњ нац≥ональноњ
економ≥чноњ системи. ѕо-третЇ, боротьба з цим економ≥чним злочином
допомагаЇ захистити ц≥л≥сн≥сть украњнськоњ ф≥нансовоњ системи в≥д
негативного впливу крим≥нального кап≥талу.
« огл¤ду на це ур¤д ”крањни визначаЇ так≥ першочергов≥ д≥њ у
рамках комплексноњ програми заход≥в:
посиленн¤ контролю за роботою нац≥ональних орган≥в
правопор¤дку з метою зупиненн¤ нелегальних грошових поток≥в, а
також м≥жв≥домчоњ координац≥њ у раз≥ проведенн¤ розсл≥дуванн¤
справ, пов'¤заних з в≥дмиванн¤м доход≥в за допомогою ≥снуючих
крим≥нальних систем;
зверненн¤ ƒо ¬ерховноњ –ади ”крањни з проханн¤м негайно
розгл¤нути законопроекти, що запроваджують нов≥ механ≥зми боротьби
з в≥дмиванн¤м доход≥в, одержаних злочинним шл¤хом;
застосуванн¤ рекомендац≥й √рупи з розробки ф≥нансових заход≥в
боротьби з в≥дмиванн¤м грошей (FATF) щодо ≥дентиф≥кац≥њ крањн, де
ситуац≥¤ а в≥дмиванн¤м таких доход≥в становить серйозну загрозу
дл¤ ”крањни;
п≥дтримка д≥й експерт≥в зазначеноњ √рупи (FATF);
спр¤муванн¤ д≥¤льност≥ п≥дрозд≥л≥в боротьби з наркоб≥знесом
на б≥льш ретельне досл≥дженн¤ аспект≥в цього виду крим≥нального
злочину у частин≥, що стосуЇтьс¤ в≥дмиванн¤ кошт≥в, одержаних
злочинним шл¤хом:
актив≥зац≥¤ д≥¤льност≥ регул¤тивних орган≥в, громадських та
приватних структур, пов'¤заноњ ≥з запоб≥ганн¤м в≥дмиванню доход≥в,
одержаних злочинним шл¤хом;
удосконаленн¤ процедури ≥нспектуванн¤ банк≥в органами
пруденц≥йного нагл¤ду з метою ви¤вленн¤ ризикованих тенденц≥й;
запровадженн¤ ефективних способ≥в ви¤вленн¤ ≥ припиненн¤
ризикованих або п≥дозр≥лих на в≥дмиванн¤ злочинних кошт≥в випадк≥в
шл¤хом п≥двищенн¤ р≥вн¤ фаховоњ та правовоњ п≥дготовки прац≥вник≥в
сектора ф≥нансових послуг, ≥грових, брокерських та дилерських
заклад≥в:
продовженн¤ роботи щодо удосконаленн¤ законодавства з
питань захисту ≥нституту св≥дк≥в ≥ учасник≥в судочинства в
боротьб≥ з в≥дмиванн¤м кошт≥в, одержаних злочинним шл¤хом:
створенн¤ умов дл¤ роботи компетентних орган≥в ≥нших крањн на
територ≥њ ”крањни з метою запровадженн¤ нових механ≥зм≥в боротьби
з ф≥нансовими злочинами;
зверненн¤ у раз≥ потреби за допомогою до м≥жнародних
ф≥нансових орган≥зац≥й з питань удосконаленн¤ законодавства у
боротьб≥ з в≥дмиванн¤м доход≥в, одержаних злочинним щл¤хом;
створенн¤ умов дл¤ об'Їктивного висв≥тленн¤ у засобах масовоњ
≥нформац≥њ вс≥х аспект≥в боротьби з в≥дмиванн¤м кошт≥в, одержаних
злочинним шл¤хом.
”р¤д ”крањни спод≥ваЇтьс¤, що розширенн¤ сп≥вроб≥тництва з
ур¤дами ≥нших держав, м≥жнародними ф≥нансовими орган≥зац≥¤ми,
передус≥м ≥з FATF, з метою актив≥зац≥њ боротьби з легал≥зац≥Їю
("в≥дмиванн¤м") злочинних доход≥в на нац≥ональному, рег≥ональному
та м≥жнародному р≥вн≥, а також припиненн¤ нелегального руху таких
кошт≥в у св≥товому масштаб≥ спри¤тиме створенню у своњй крањн≥
д≥Ївоњ системи запоб≥ганн¤ та протид≥њ цьому соц≥альне
небезпечному ¤вищу.
28 серпн¤ 2001 року
ќпубл≥ковано в "”р¤довому кур'Їр≥"
в≥д 30.08.2001 року N 155
|