ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
Л И С Т
N 1-221/30107 від 08.05.2001
Про податок на дивіденди для платників єдиного податку
Державний комітет України з питань регуляторної політики та
підприємництва <...> повідомляє.
Відповідно до пункту 1.29 статті 1 Закону України "Про
оподаткування прибутку підприємств" від 28.12.94 р. N 334/94-ВР
(далі - Закон N 334) податок на дивіденди є видом
податку на прибуток і не вважається нововведеним податком.
Відповідно до частини 1 статті 6 Указу Президента України від
03.07.98 р. N 727/98 "Про спрощену систему
оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого
підприємництва" суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний
податок, не є платником 16 видів податків і зборів (обов'язкових
платежів), серед яких і податок на прибуток підприємств.
Також в абзаці 2 частини 1 статті 11 Закону України "Про
державну підтримку малого підприємництва" від 19.10.2000 р.
N 2063-III (далі - Закон N 2063) зазначено, що для
суб'єктів малого підприємництва в порядку, встановленому
законодавством України, може застосовуватися спрощена система
оподаткування бухгалтерського обліку та звітності, яка передбачає
заміну сплати встановлених законодавством податків і зборів
(обов'язкових платежів) сплатою єдиного податку.
Тому, враховуючи вищенаведене, для суб'єктів малого
підприємництва сплата єдиного податку замінює сплату податку на
прибуток, а також податку на дивіденди як різновиду податку на
прибуток.
Однак в цьому випадку на виплачувані фізичним особам
дивіденди не буде поширюватися норма, передбачена підпунктом "і"
пункту 1 статті 5 Декрету Кабінету Міністрів України від
26.12.92 р. N 13-92 "Про прибутковий податок з
громадян". При виплаті дивідендів необхідно буде утримувати
прибутковий податок.
У свою чергу на виплачувані юридичним особам дивіденди не
буде поширюватися норма, передбачена підпунктом 4.2.11 пункту 4.2
статті 4 Закону N 334. У зв'язку з чим одержувач
дивідендів повинен віднести їх до валового доходу та сплатити з
них податок на прибуток.
У зв'язку з тим, що питання сплати податку на дивіденди
суб'єктами підприємницької діяльності та платниками єдиного
податку не однозначно врегульовано законодавством,
Держпідприємництво вважає, що підпункт 7.8.2 статті 7 Закону N 334
не повинен поширюватися на платників єдиного
податку, оскільки не відповідає загальним принципам спрощення
системи оподаткування та підтримки малого підприємництва,
запроваджених Законом N 2063.
Також слід зазначити, що відповідно до статті 1 Указу
Президента України від 03.10.92 р. N 493/92 "Про
державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших
органів виконавчої влади" (із змінами і доповненнями, внесеними
Указом Президента України від 21.05.98 р. N 493/98
нормативно-правові акти, які видаються міністерствами,
іншими органами виконавчої влади, органами господарського
управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні
інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають
державній реєстрації.
Листи не підлягають державній реєстрації та не є
нормативно-правовими актами, вони мають лише роз'яснювальний та
інформативний характер і не повинні містити нових правових норм.
Якщо лист містить нові правові норми, що зачіпають права,
свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий
характер, то вони є нечинними і підлягають відкликанню з місць та
скасуванню.
На даний час відповідальність за видання зазначених листів
законодавством не передбачена.
Заступник Голови Г.Білоус
"Податки та бухгалтерський облік",
N 44, 31 травня 2001 р.
|