Укрінформ: Банки та фінанси. N 15
7 серпня 2001 року
ЗМІСТ
МАКРОЕКОНОМІКА
- Анатолій Кінах: поглиблення структурних реформ у вітчизняні
економіці є першочерговим завданням українського уряду
- Головним завданням сучасного етапу розвитку української
економіки є необхідність здійснення переорієнтації вітчизняних
підприємств на потреби внутрішнього ринку
ДЕРЖАВА ТА ФІНАНСИ
- Василь Роговий: свідченням поглиблення стабілізаційних процесів
у економіці України є інфляція на рівні 3,5%, що спостерігалася
протягом семи місяців 2001 року
- До 15 вересня Уряд має намір винести на розгляд Верховної Ради
проект державного бюджету України на 2002 рік
- Податкові відрахування у державах з перехідною економікою не
повинні перевищувати 30 відсотків від обсягу доходів
підприємств, вважає заслужений економіст України В'ячеслав
Кредісов
- Майже 570 тисяч українців, що постраждали від нацистського
переслідування, отримають компенсаційні виплати за рахунок
коштів Федерального фонду Німеччини "Пам'ять", відповідальність
і майбутнє"
- Близько 2 млрд. 163 млн. гривень, або 49,5% від річного плану
надійшло до бюджету столиці протягом першого півріччя
МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО
- Підписано угоду між Урядом України та Всесвітнім банком щодо
надання Україні програмної системної позики
РЕГУЛЮВАННЯ БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Погіршення фінансового стану та втрата платоспроможності
агропромислового банку "Україна" протягом останніх років є
наслідком його ризикованої кредитної політики
- Виплати вкладникам АПБ "Україна" здійснюватимуться установами
Ощадбанку у населених пунктах за місцем розташування філій банку
"Україна"
РИНОК БАНКІВСЬКИХ ПОСЛУГ
- Зростання обсягу довгострокових банківських кредитів протягом
першого півріччя свідчить про посилення ролі банківської системи
в економіці України
- Рахунки у банківських металах до кінця року почнуть відкривати
громадянам установи Ощадного банку України
- Понад 14 млн. доларів США кредитних коштів має наміри вкласти у
розвиток вітчизняного бізнесу Західно-український комерційний
банк
ПРИВАТИЗАЦІЯ
- Прем'єр-міністр України: механізми приватизації стратегічних
підприємств необхідно вдосконалювати
- Збереження дієвого державного контролю за діяльністю
стратегічних підприємств вимагає визначення доцільності
вторинної емісії акцій цих підприємств
- Конкурси з продажу пакетів акцій стратегічних підприємств - ВАТ
"Фірма "Беверс" та ВАТ "Трест "Луганськвуглеавтоматика" оголосив
Фонд держмайна України
ФОНДОВИЙ РИНОК
- Національний депозитарій України призначив міжнародні
ідентифікаційні коди цінним паперам 16 енергокомпаній
ІНВЕСТИЦІЇ
- Близько 300 мільйонів доларів США становить вартість
інвестиційних проектів, які будуть реалізовані ВАТ "Сумське
машинобудівне науково-виробниче об'єднання імені Фрунзе" у
Туркменистані
- Інвестором ряду ліквідних проектів у Автономній республіці Крим
має наміри виступити Зовнішекономбанк Росії
- Прозоре врегулювання проблеми між акціонерами ЗАТ "Українські
радіосистеми" відповідно до норм міжнародного законодавства
сприятиме покращанню інвестиційного іміджу України
СВІТ ФІНАНСІВ: ПОДІЇ, ФАКТИ, КОМЕНТАРІ
- Вісім пам'ятних монет загальним тиражем близько 150 тис. шт.
планує ввести в обіг до кінця 2001 року Національний банк
України
- Майже 350 млрд. доларів прибутку щорічно зможуть отримувати США
та Європейський союз у результаті створення трансатлантичної
зони вільної торгівлі
- У довгостроковій перспективі позиції євро по відношенню до
долара на світових фінансових ринках можуть послабшати, вважають
експерти Євросоюзу
__________________________________________________________________
Розділ I
МАКРОЕКОНОМІКА
1.1 АНАТОЛІЙ КІНАХ: ПОГЛИБЛЕННЯ СТРУКТУРНИХ РЕФОРМ У
ВІТЧИЗНЯНІ ЕКОНОМІЦІ Є ПЕРШОЧЕРГОВИМ ЗАВДАННЯМ УКРАЇНСЬКОГО УРЯДУ
КИЇВ. (Укрінформ). Головним завдання нинішнього уряду є
поглиблення структурних реформ і підвищення якісних характеристик
вітчизняної економіки та її соціальної складової, вважає
Прем'єр-міністр України Анатолій Кінах. Про це він заявив у
розмові з журналістами під час офіційного візиту в Угорську
Республіку.
За словами Анатолія Кінаха, уряд очікує, що позитивна
динаміка зростання ВВП і промислового виробництва у майбутньому
збережеться. Проте, зазначив Прем'єр-міністр, нині для виконавчої
влади пріоритетним завданням залишається переведення
макроекономічного зростання в якісну площину. Анатолій Кінах
підкреслив, що нині в економіці Україні спостерігається зниження
рентабельності основних базових галузей, що вимагає вирішення
проблеми структурної перебудови економіки.
У цьому контексті необхідно розглядати створення Міжвідомчої
робочої групи з підготовки проекту Програми структурної перебудови
економіки України, яку очолить міністр економіки Олександр Шлапак.
Проект має бути поданий Кабінету Міністрів до 1 жовтня, повідомили
в Управлінні зв'язків з громадськістю Кабінету Міністрів України.
На сьогодні в Україні діє ряд національних, державних, галузевих
та регіональних програм, в яких передбачено структурні зміни в
економіці. Новий документ буде рамкового, концептуального типу.
Його уточнені базові принципи, основні напрями нададуть
структурним реформам системного характеру.
Економіка держави є складною структурною системою.
Взаємозв'язок її елементів визначає якість функціонування системи
в цілому. Змінюючи структурні пропорції засобами економічного і
адміністративно-правового впливу, держава створює сприятливі умови
для досягнення соціально-економічних цілей. Варто нагадати, що
Україна успадкувала структурно деформовану економіку з
енергоємними, неефективними виробництвами, що стало однією з
головних причин кризових явищ. Тому структурні зміни в економіці
мають забезпечити довгострокове та стабільне зростання шляхом
розширення внутрішнього ринку та підвищення конкурентоспроможності
національної економіки, її соціальної орієнтації. Розвиток
інноваційної моделі економічного зростання утвердить Україну як
високотехнологічну державу.
-----
1.2 ГОЛОВНИМ ЗАВДАННЯМ СУЧАСНОГО ЕТАПУ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ
ЕКОНОМІКИ Є НЕОБХІДНІСТЬ ЗДІЙСНЕННЯ ПЕРЕОРІЄНТАЦІЇ ВІТЧИЗНЯНИХ
ПІДПРИЄМСТВ НА ПОТРЕБИ ВНУТРІШНЬОГО РИНКУ
КИЇВ. (Укрінформ). Головним завданням сучасного етапу
розвитку української економіки є необхідність здійснення
переорієнтації вітчизняних підприємств на потреби внутрішнього
ринку, заявив під час урядової телефонної лінії "Проблеми
економічної реформи" міністр економіки Олександр Шлапак.
За словами міністра, це обумовлене тим, що нині в Україні
частка експортно-імпортних операцій у загальному обсязі ВВП
становить понад 50%. Така ситуація призводить до значної
залежності від кон'юнктурних коливань на світових ринках.
Олександр Шлапак нагадав, що нині у розвинених країнах Європи,
Азії та Америки спостерігається тенденція до уповільнення
економічного зростання, що дозволяє зробити невтішний висновок - у
перспективі Україні очікувати подальшого зростання надходжень від
експортно-імпортних операцій не доводиться.
Тому, переконаний Олександр Шлапак, з метою зменшення впливу
зовнішньоекономічних чинників на вітчизняну економіку необхідно
активно розвивати внутрішній ринок. Міністр поінформував, що нині
на це спрямована державна валютно-курсова та кредитна політика.
При цьому Олександр Шлапак наголосив, що регулювання процесу
переорієнтації вітчизняних підприємств на потреби внутрішнього
ринку буде здійснюватися виключно з використанням ринкових
методів. Міністр повідомив, що уряд розробив Програму розвитку
внутрішнього ринку, якою передбачено здійснення ряду заходів,
спрямованих на його розвиток у найближчому майбутньому.
Торкаючись проблеми підвищення ефективності контролю за
фінансовою діяльністю державних підприємств, міністр економіки,
зокрема, зазначив, що державні підприємства у відношенні
фінансового менеджменту значно програють у порівнянні з
недержавними. Відсутність фінансового планування на
держпідприємствах призводить до виникнення диспропорцій у їх
поточній фінансовій діяльності. Тому минулого року Мінекономіки
розробило стратегію діяльності уряду по відношенню до державного
виробничого сектора. Олександр Шлапак повідомив, що Мінекономіки
зобов'язало керівників держпідприємств у відповдності з нормою
Закону "Про підприємництво в Україні" готувати фінансові плани для
затвердження їх органами влади. Також встановлені строки їх
підготовки та затвердження у державних органах влади, відповідно,
до 1 червня та до 1 липня. Впровадження такого порядку, упевнений
Олександр Шлапак, дозволить значно підвищити ефективність процесу
формування бюджету на наступний рік.
Коментуючи розвиток макроекономічної ситуації у вітчизняній
економіці у наступні два-три місяці, Олександр Шлапак повідомив,
що протягом цього періоду, за прогнозами фахівців, може
спостерігатися дефляція. Проте можливим є також сценарій розвитку
подій, за яким дефляція зміниться на невелику за рівнем інфляцію.
Нині попередній прогноз щодо інфляції у першому півріччі був
переглянутий у бік зменшення з урахуванням зростання ВВП на 9,1%
протягом відповідного періоду.
Міністр економіки підкреслив, що зростання ВВП відбулося, в
основному, за рахунок експорту галузей машинобудування. Нині ця
тенденція прогресує, наголосив Олександр Шлапак, що дозволяє
спрогнозувати зростання ВВП до кінця поточного року на рівні
близько 7%. Це можна вважати надзвичайно позитивним моментом.
Однак необхідно поступово збільшувати частку ВВП за рахунок
надходжень від внутрішнього ринку, не зменшуючи при цьому рівень
надходжень від експортно-імпортних операцій, підкреслив міністр
економіки.
__________________________________________________________________
Розділ II
ДЕРЖАВА ТА ФІНАНСИ
2.1 ВАСИЛЬ РОГОВИЙ: СВІДЧЕННЯМ ПОГЛИБЛЕННЯ СТАБІЛІЗАЦІЙНИХ
ПРОЦЕСІВ У ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ Є ІНФЛЯЦІЯ НА РІВНІ 3,5%, ЩО
СПОСТЕРІГАЛАСЯ ПРОТЯГОМ СЕМИ МІСЯЦІВ 2001 РОКУ
КИЇВ. (Укрінформ). Свідченням поглиблення стабілізаційних
процесів у економіці України є інфляція на рівні 3,5 відсотка, що
спостерігалася протягом семи місяців 2001 року, заявив
віце-прем'єр-міністр з економічних реформ Василь Роговий,
коментуючи підсумки чергового засідання Урядового комітету
економічного розвитку.
Василь Роговий, зокрема, зазначив, що на засіданні був
розглянутий блок питань щодо виконання планових показників
надходжень до державного бюджету України. Так, за підсумками 7
місяців поточного року ці показники загалом виконано. Проте,
наголосив віце-прем'єр-міністр, уряд занепокоєний ситуацією, що
склалася з наповненням доходної частини держбюджету. Василь
Роговий зазначив, що рівень надходжень у липні поточного року у
порівнянні з відповідним періодом минулого року є значно нижчим.
У контексті цих проблем він прокоментував ситуацію з
надходженнями від приватизації. Віце-прем'єр-міністр висловив
сумніви щодо виконання планових надходжень до бюджету у сумі 5,9
млрд. гривень. Цей показник, за його оцінкою, практично досягнути
буде важко. Віце-прем'єр-міністр повідомив, що уряд доручив Фонду
держмайна України відпрацювати дієві заходи щодо компенсації втрат
держбюджету, які виникли протягом останніх місяців у зв'язку зі
зменшенням надходжень від приватизації.
Торкаючись проблеми стосунків України з міжнародними
фінансовими організаціями, Василь Роговий, поінформував, що нині
завершується переговорний процес з Міжнародним валютним фондом
щодо відновлення Програми розширеного фінансування (EFF).
Практично всі спірні питання, зазначив Василь Роговий, на сьогодні
вже вирішено. Проте, невирішеним залишилося питання щодо
лібералізації вітчизняного ринку зерна. Василь Роговий підкреслив,
що уряд України запропонував ряд заходів, які сприятимуть
вирішенню цієї проблеми. Наприклад, нині суттєво зменшений рівень
оплати за реєстрацію експортних контрактів - з 0,5% до 0,01%,
повністю скасовано регламентні норми щодо руху зерна на
внутрішньому ринку, а також уніфіковано спотові форми контрактів.
Тобто, наголосив Василь Роговий, значно спрощено всі процедури
щодо експорту зерна. Це, вважає віце-прем'єр-міністр, дозволить
значно поліпшити перспективи розвитку вітчизняного зернового ринку
у майбутньому. За оцінками фахівців, обсяг українського експорту
зерна у поточному році може досягти 5-6 млн. т, підсумував Василь
Роговий.
-----
2.2 ДО 15 ВЕРЕСНЯ УРЯД МАЄ НАМІР ВИНЕСТИ НА РОЗГЛЯД
ВЕРХОВНОЇ РАДИ ПРОЕКТ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ НА 2002 РІК
КИЇВ. (Укрінформ). До 15 вересня уряд має намір винести на
розгляд Верховної Ради проект Державного бюджету України на 2002
рік, повідомив журналістам Прем'єр-міністр України Анатолій Кінах.
За його словами, з 15 серпня розпочнуться постійні
консультації делегацій регіонів з центральними органами виконавчої
влади з питань формування Держбюджету на 2002 рік.
Прем'єр-міністр зазначив, що бюджет наступного року
формуватиметься на основі Послання Президента України до Верховної
Ради та прийнятих нею Бюджетної резолюції та нового Бюджетного
кодексу.
Анатолій Кінах наголосив, що основний фінансовий документ
держави повинен бути максимально збалансованим не тільки з точки
зору фіскальної політики, але й з врахуванням інтересів регіонів і
держави в цілому. Разом з тим, вважає Прем'єр-міністр, уряд
зобов'язаний зробити все можливе, щоб бюджет наступного року
сприяв посиленню структурних реформ і спирався на реальні
прогнозовані фінансові результати нашої економіки, не декларуючи
штучного профіциту.
-----
2.3 ПОДАТКОВІ ВІДРАХУВАННЯ У ДЕРЖАВАХ З ПЕРЕХІДНОЮ ЕКОНОМІКОЮ
НЕ ПОВИННІ ПЕРЕВИЩУВАТИ 30 ВІДСОТКІВ ВІД ОБСЯГУ ДОХОДІВ
ПІДПРИЄМСТВ, ВВАЖАЄ ЗАСЛУЖЕНИЙ ЕКОНОМІСТ УКРАЇНИ
В'ЯЧЕСЛАВ КРЕДІСОВ
КИЇВ. (Укрінформ). Загальні податкові відрахування у державах
з перехідною економікою не повинні перевищувати 30% від обсягу
доходів підприємств, заявив на прес-конференції в Українському
національному інформаційному агентстві - Укрінформ заслужений
економіст України, голова правління всеукраїнського об'єднання
підприємців "Нова формація" В'ячеслав Кредісов. За його словами,
застосування такого рівня податкових відрахувань створить умови
для розширеного відтворення у вітчизняній економіці, що, у свою
чергу, позитивно вплине на розвиток підприємництва.
Коментуючи нинішню економічну ситуацію в Україні, В'ячеслав
Кредісов, зокрема, зазначив, що сумарний рівень податків у
вітчизняній економіці значно перевищує рівень у 30%. Це, за
оцінкою економіста, є першопричиною надмірної "тінізації"
української економіки. За даними експертів, на сьогодні понад 50%
вітчизняного бізнесу працює у "тіні", наголосив економіст.
Тому в Україні, на думку В'ячеслава Кредісова, державі з
перехідною економікою, необхідно кардинально змінити принципи
побудови податкової системи. Зокрема, податкова система України
повинна базуватися на принципах, які використовуються в усіх
економічно розвинених країнах світу. Так, рівень оподаткування має
визначатися виключно представниками бізнесових структур, а не
державними органами. Функції податкових органів України мають бути
трансформовані від регулювання до, переважно, реєстрації сплати
податків. Крім того, необхідно, щоб податкова система уособлювала
суспільну орієнтацію податків: від виробника - державі. Тобто, у
ланцюжку "бізнес-держава" базовим елементом повинні виступати
підприємці, які через податкову систему відраховують суспільству
частину свого прибутку, підкреслив голова правління
всеукраїнського громадського об'єднання "Нова формація".
На його переконання, сучасний стан податкової системи України
не відповідає зазначеним вимогам і тому не сприяє розвитку
вітчизняного підприємництва. Перспективи розвитку українського
суспільства вимагають нагального узгодження позицій суб'єктів
підприємництва з інтересами держави. Це, у свою чергу, викликає
необхідність запровадження "нових правил гри" у податковій
політиці, наголосив В'ячеслав Кредісов.
-----
2.4 МАЙЖЕ 570 ТИСЯЧ УКРАЇНЦІВ, ЩО ПОСТРАЖДАЛИ ВІД
НАЦИСТСЬКОГО ПЕРЕСЛІДУВАННЯ, ОТРИМАЮТЬ КОМПЕНСАЦІЙНІ ВИПЛАТИ ЗА
РАХУНОК КОШТІВ ФЕДЕРАЛЬНОГО ФОНДУ НІМЕЧЧИНИ "ПАМ'ЯТЬ",
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І МАЙБУТНЄ"
КИЇВ. (Укрінформ). Близько 570 тисяч українських громадян, що
постраждали від нацистського переслідування у роки Другої світової
війни, отримають компенсації за рахунок коштів Федерального фонду
Німеччини "Пам'ять", відповідальність і майбутнє".
На офіційній церемонії, присвяченій початку виплат, голова
правління Українського національного фонду "Взаєморозуміння і
примирення" Ігор Лушников повідомив, що німецький Фонд виділив
першим 10 тис. особам, що проживають в Україні, 39,1 млн. марок.
За словами Ігоря Лушникова, механізм виплат компенсацій дозволяє
контролювати цей процес з моменту надходження грошей в Україну до
їх видачі людям. Для безпеки одержувачів, особливо в сільській
місцевості, будуть застосовуватися спеціальні заходи. За словами
голови правління фонду "Взаєморозуміння і примирення", до кінця
2001 року компенсаційні виплати отримають близько 100 тисяч
українських громадян.
Виступаючи на офіційній церемонії з приводу початку виплат,
Прем'єр-міністр України Анатолій Кінах, зокрема, зазначив, що
українське суспільство у цілому дуже позитивно оцінює кроки,
зроблені урядом, парламентом і громадськістю ФРН, спрямовані на
відновлення справедливості відносно тих українських громадян, які
примусово працювали у Німеччині у роки війни. Анатолій Кінах
наголосив, що уряд України спільно з Національним банком та
Українським національним фондом "Взаєморозуміння і примирення"
зробить усе залежне, щоб кожна людина отримала ці виплати з
мінімальними витратами часу та здоров'я.
ДОВІДКА. З 8,1 млрд. марок, виділених ФРН на компенсації, в
Україну буде перераховано 1,724 млрд. В'язні концтаборів і гетто
отримають по 15 тис. марок, інші ув'язнені - по 6 тис.,
підневільні робітники у промисловості та держсекторі - по 4,3
тис., особи, що працювали у сільському, комунальному та домашньому
господарствах, а також діти - по 1,5 тис. марок. На сьогодні 477
тис. громадян України вже оформили необхідні документи для
отримання компенсаційних виплат.
-----
2.5 БЛИЗЬКО 2 млрд. 163 млн. ГРИВЕНЬ, АБО 49,5% ВІД РІЧНОГО
ПЛАНУ НАДІЙШЛО ДО БЮДЖЕТУ СТОЛИЦІ ПРОТЯГОМ ПЕРШОГО ПІВРІЧЧЯ
КИЇВ. (Укрінформ). За перше півріччя до загального фонду
бюджету столиці надійшло 2 млрд. 162 млн. 908,6 тис. гривень, що
становить 49,5% до річного плану, поінформував начальник головного
фінансового управління КМДА Віктор Падолка, виступаючи на нараді у
Київській міськдержадміністрації.
За його словами, найбільша питома вага надходжень припадала
на податок на прибуток підприємств - 917,7 млн. грн., або 42,2%
загальної суми надходжень. Виконання річного плану надходжень
податку на прибуток становить 44,4% при розрахунковій нормі 42%.
Вагомим джерелом надходжень до бюджету міста був також прибутковий
податок з громадян. Протягом півріччя було отримано 748,6 млн.
грн.,або 32,6% загальної суми надходжень до бюджету.
Віктор Падолка також поінформував, що на освіту з початку
року виділено 211,6 млн. грн., охорону здоров'я профінансовано на
195 млн. грн. Він зазначив, що всі райони Києва, за винятком
Жовтневого, забезпечують повне та своєчасне перерахування коштів
до Державного бюджету.
Виступаючи на нараді, начальник головного управління
економіки КМДА Ігор Шовкун повідомив, що з 457 промислових
підприємств не працювало лише 13 (у січні таких було 38), експорт
продукції столичних підприємств зріс на 53%, імпорт скоротився на
13%.
Що стосується роботи столичної промисловості у першому
півріччі, то, за словами Ігоря Шовкуна, тут спостерігався приріст
обсягів виробництва на 18,8%. Крім того, за 6 місяців цього року
введено в експлуатацію 34 будинки, збудовано 312,8 тис. кв. м
житла. Від приватизації державного майна отримано близько 75 млн.
гривень.
ДОВІДКА. Розрахункова сума надходжень до загального фонду
бюджету Києва на 2001 рік становить 4 млрд. 367 млн. 300 тис.
гривень.
__________________________________________________________________
Розділ III
МІЖНАРОДНЕ СПІВРОБІТНИЦТВО
3.1 ПІДПИСАНО УГОДУ МІЖ УРЯДОМ УКРАЇНИ ТА ВСЕСВІТНІМ БАНКОМ
ЩОДО НАДАННЯ УКРАЇНІ ПРОГРАМНОЇ СИСТЕМНОЇ ПОЗИКИ
КИЇВ. (Укрінформ). Візит делегації Всесвітнього банку до
Києві з 23 по 27 липня завершився підписанням угоди між урядом
України та керівництвом делегації щодо надання Україні Програмної
системної позики (ПСП). Після заключної зустрічі з директором
Всесвітнього банку по Україні та Білорусі Лукою Барбоне
Прем'єр-міністр України Анатолій Кінах, зокрема, зазначив, що
Україна та Всесвітній банк вирішили всі питання. Підтвердженням
цього є підписання угоди про надання позики, вважає Анатолій
Кінах. За його словами, Україна та Всесвітній банк вийшли на такий
рівень стосунків, який відзначається партнерським
взаєморозумінням. Це означає, з одного боку - високу
скоординованість дій і пошук оптимальних рішень, з іншого - чітку
відповідальність сторін за досягнуті умови співпраці.
Директор Всесвітнього банку по Україні та Білорусі Лука
Барбоне повідомив, що переговори між українським урядом і банком
тривали 15 місяців. На його думку, підписання угоди є успішним їх
завершенням. Лука Барбоне висловив сподівання, що після винесення
угоди на розгляд Ради директорів банку, що має відбутися 18
вересня, її буде затверджено. За його словами, після позитивного
рішення Україна зможе отримати першу частину траншу програмної
системної позики у розмірі 150 млн. дол. США вже у другій половині
жовтня, а ще 100 млн. дол. - у листопаді, тобто всю суму буде
надано до кінця року.
Крім того, у рамах візиту делегації Всесвітнього банку
відбулося підписання листа-угоди щодо підготовки проекту "Фонд
соціальних інвестицій", який передбачає надання Україні гранту
уряду Королівства Великої Британії та Північної Ірландії у сумі 1
млн. 97 тис. 812 дол. США. Лист-угоду підписали директор
Всесвітнього банку по Україні та Білорусі Лука Барбоне та міністр
економіки України Олександр Шлапак.
Коментуючи підписання документа, Лука Барбоне зазначив, що
підготовка проекту "Фонд соціальних інвестицій" здійснюється
Всесвітнім банком та урядом України у рамках стратегії банку щодо
надання фінансової допомоги Україні на 2001-2003 роки. Головною
метою є зменшення бідності та сприяння економічному піднесенню
Української держави.Зокрема, кошти гранту уряду Великої Британії
та Північної Ірландії , які адмініструватимуться Всесвітнім
банком, на пілотній фазі проекту спрямовуватимуться на
фінансування мікропроектів у Хмельницькій області для зміцнення
потенціалу найбідніших місцевих громад та їх розвитку. Однак
основну фазу проекту передбачається реалізувати за рахунок позики
Всесвітнього банку, внесків уряду України та українських громад,
наголосив Лука Барбоне. Грант є третім грантом Всесвітнього банку,
надання якого спрямоване на підготовку проекту "Фонд соціальних
інвестицій" в Україні. Реципієнтом та виконавцем грантів
Всесвітнього банку є "Український фонд соціальних інвестицій", що
був створений відповідно до постанови Кабінету Міністрів N 740
від 28 квітня 2000 року.
ДОВІДКА. Програмна системна позика (ПСП) розрахована на три
роки та спрямована на допомогу Україні у впровадженні реформ. Вона
складається з трьох окремих позик на підтримку бюджету на загальну
суму 750 млн. дол. США, які надаватимуться рівними частинами по
250 млн. доларів щороку.
Мета Програмної системної позики - підтримка державного та
приватного секторів української економіки. Основні напрямки
реалізації ПСП: посилення фінансової дисципліни у державному та
приватному секторах, удосконалення регулятивної бази, поглиблення
прозорості визначення та захисту прав власності, посилення
підзвітності та підвищення ефективності державного сектора,
залучення до прийняття рішень громадянського суспільства,
поширення соціальних послуг на всіх громадян, пом'якшення
наслідків переходу до ринкових відносин для найменше захищених
верств населення.
Нині в Україні за фінансової підтримки Всесвітнього банку
розробляється та впроваджується близько 25 інституційних і
системних проектів загальною вартістю 2,2 млрд. дол. США. У стадії
реалізації знаходиться 8 проектів на суму 712 млн. дол.
Найважливішими проектами є, насамперед, Програмна системна позика,
Проект пом'якшення соціальних наслідків реформування вугільної
промисловості, Проект розвитку приватного сектора, Проект з
енергозберігання та Проект з модернізації податкової системи
України.
__________________________________________________________________
Розділ IV
РЕГУЛЮВАННЯ БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
4.1 ПОГІРШЕННЯ ФІНАНСОВОГО СТАНУ ТА ВТРАТА ПЛАТОСПРОМОЖНОСТІ
АГРОПРОМИСЛОВОГО БАНКУ "УКРАЇНА" ПРОТЯГОМ ОСТАННІХ РОКІВ Є
НАСЛІДКОМ ЙОГО РИЗИКОВАНОЇ КРЕДИТНОЇ ПОЛІТИКИ
КИЇВ. (Укрінформ). Стійка тенденція погіршення фінансового
стану та втрати платоспроможності акціонерного комерційного
агропромислового банку "Україна" протягом останніх років є
наслідком проведення ризикованої кредитної політики, зазначається
у повідомленні Управління інформації та зв'язків з громадськістю
Адміністрації Президента України.
Особливо різко змінився характер кредитної діяльності банку
"Україна" у 1998 році, коли правління банку почало видавати
кредити великими сумами комерційним структурам, які фактично
виступали субкредиторами для сільськогосподарських підприємств.
При цьому рівень страхування кредитних ризиків різко впав, зросла
ймовірність появи проблемних кредитів. Тому Президент України
постійно ставив завдання перед Кабінетом Міністрів України та
Національним банком України щодо вирішення проблем цього банку.
З цією метою у листопаді 1998 року у позачерговому посланні
до Верховної Ради України "Про заходи щодо економічної
стабілізації та стимулювання виробництва" та у
виступі у сесійному залі парламенту глава держави привертав увагу
депутатів та уряду до фінансового стану банку, відзначивши
необхідність у його санації з націоналізацією та перетворенням у
селянський (іпотечний) банк шляхом термінового прийняття
законодавчого рішення. На основі положень послання було дано
відповідне доручення Кабінету Міністрів України та Національному
банку України.
Наступним кроком у питанні врегулювання ситуації навколо
банку "Україна" стало прийняття у січні 1999 року Указу Президента
України "Про комплексні заходи щодо оздоровлення банківської
системи на 1999-2000 роки". Перед Кабінетом Міністрів
України, Національним банком України та керівництвом банку
"Україна" було поставлено конкретне завдання щодо розробки
протягом 1999 року стратегії довгострокової життєздатності
агропромислового банку на основі програм збільшення його капіталу
та реструктуризації активів, запровадження обмежувальних заходів
для подальшого зростання ризиків, активізації роботи з банком
стосовно скорочення обсягу прострочених платежів і заборгованості
позичальників - суб'єктів господарювання.
Залишились поза увагою державних виконавчих органів влади
вимоги щодо необхідності забезпечення сталої роботи великих
(системних) банків та їх реформування (у числі яких першочергове
місце займав банк "Україна"), викладені у Посланні Президента
України до Верховної Ради України 22 лютого 2000 року. Тому в
Указі Президента України від 14.07.2000 р. N 891/2000
"Про заходи щодо зміцнення банківської системи України та
підвищення її ролі у процесах економічних перетворень" Кабінету
Міністрів України за участю Національного банку України доручалось
розробити до 1 листопада 2000 року Комплексну програму розвитку
банківської системи України на 2001-2003 роки, спрямовану на
здійснення протягом 2000-2001 років відповідних заходів, у тому
числі, щодо реорганізації акціонерного комерційного
агропромислового банку "Україна".
Залишилася невиконаною спільна постанова Кабінету Міністрів
України та Національного банку "Про діяльність акціонерного
комерційного агропромислового банку "Україна" щодо
викупу у банку державних цінних паперів на загальну суму 136 млн.
грн. та погашення прострочених кредитів, у тому числі, виданих за
гарантіями та рекомендаціями уряду.
У результаті банк катастрофічно втрачав клієнтів і
платоспроможність. Борги банку за проблемними кредитами досягли
1,6 млрд. грн., з них за основним боргом - 1,2 млрд. грн., за
відсотками - 0,4 млрд. грн. У погашення їх з початку року було
стягнуто лише 100 тис. грн.
Водночас банк мав понад 1,7 млн. вкладників і десятки тисяч
клієнтів - суб'єктів господарювання, загальний борг яким становив
близько 430 млн. грн. Стало зрозумілим, що без зовнішнього
фінансування та серйозної реструктуризації банк не зможе відновити
свою діяльність. Глава держави на початку травня поточного року
доручив Кабінету Міністрів України та Національному банку
реалізувати ряд невідкладних заходів щодо врегулювання питань
платоспроможності та збереження інфраструктури банку, в тому
числі, шляхом емісії державних цінних паперів та їх обміну на
активи банку, повернення боргів за раніше виданими кредитами та
створення на базі банку нової фінансової установи. Для цього
необхідне було прийняття Верховною Радою України відповідного
законодавчого рішення, але з пропозиціями уряду на цей раз не
погодилися депутати. На сьогоднішній день розрахунки з вкладниками
- фізичними особами передбачається здійснити за допомогою
створеного на підставі Указу Президента України Фонду гарантування
вкладів фізичних осіб.
-----
4.2 ВИПЛАТИ ВКЛАДНИКАМ АПБ "УКРАЇНА" ЗДІЙСНЮВАТИМУТЬСЯ
УСТАНОВАМИ ОЩАДБАНКУ У НАСЕЛЕНИХ ПУНКТАХ ЗА МІСЦЕМ РОЗТАШУВАННЯ
ФІЛІЙ БАНКУ "УКРАЇНА"
КИЇВ. (Укрінформ). Виплати вкладникам агропромбанку "Україна"
будуть здійснюватися установами Ощадбанку у тих населених пунктах,
де розташовані філії банку "Україна", повідомив на
прес-конференції в Українському національному інформаційному
агентстві - Укрінформ заступник голови правління Ощадбанку
Анатолій Гулей.
За його словами, з метою забезпечення виплат гарантованих сум
за місцем проживання вкладників банку "Україна" Державний ощадний
банк і Фонд гарантування вкладів фізичних осіб уклали угоду N 23
від 20.07.2001 р. про співпрацю щодо виплати сум відшкодувань
вкладникам банку "Україна" за рахунок коштів Фонду. Згідно з цією
угодою Ощадбанк виступає платіжним агентом Фонду.
Анатолій Гулей зазначив, що перерахування грошових коштів
Ощадбанку для виплати їх вкладникам банку "Україна"
здійснюватиметься Фондом одночасно з передачею реєстрів
вкладників. Ці реєстри, підкреслив банкір, будуть складатися таким
чином, щоб відшкодування отримувалися вкладниками у філіях
Ощадбанку, розташованих у тих же населених пунктах, де знаходяться
філії агропромбанку "Україна".
Заступник голови правління Ощадбанку повідомив, що установи
банку почнуть надсилати вкладникам "України" особисті повідомлення
після отримання банком реєстрів та одержання в повному обсязі
суми, яку необхідно сплатити одержувачам відшкодувань. Анатолій
Гулей запевнив, що виплати установами Ощадбанку будуть здійснені у
повному обсязі та в строк, передбачений угодою.
Зі свого боку виконавчий директор Фонду гарантування вкладів
фізичних осіб Валерій Огієнко зазначив, що згідно з чинним
законодавством, термін ліквідаційної процедури становить 3 роки.
На початок процесу ліквідації банку "Україна" загальна кількість
вкладників становила близько 1,7 млн. осіб, з яких 95,5% тримали
вклади, що не перевищують 500 грн. Загальна заборгованість банку
перед цією категорією вкладників становить близько 17,5 млн. грн.
Ця заборгованість буде повністю погашена Фондом гарантування
вкладів фізичних осіб, підкреслив Валерій Огієнко. Громадянам, які
мали на рахунку більше як 500 грн., Фонд відшкодує по 500 грн.,
для чого буде виділено додатково майже 34,5 млн. грн. Повернення
залишку коштів вкладникам банка "Україна" буде здійснюватися
згідно з чинним законодавством, за результатами роботи ліквідатора
- Агентства з питань запобігання банкрутству підприємств і
організацій.
Валерій Огієнко вважає, що Фонд має достатній досвід у
розв'язанні подібних проблем, зокрема, з виплатами вкладникам
банку "Слов'янський". Він повідомив, що кожному вкладнику банку
"Слов'янський" за рахунок коштів Фонду було своєчасно виплачено
компенсацію в розмірі суми вкладу до 500 грн. Крім того, за
бажанням вкладників "Слов'янського" виплати проводилися готівкою
або шляхом відкриття поточних рахунків для зарахування
безготівкових коштів, а також перерахуванням цих коштів на поточні
рахунки. Валерій Огієнко переконаний, що досвід Фонду дасть змогу
йому також ефективно зробити компенсаційні виплати вкладникам
банку "Україна".
ДОВІДКА. Фонд гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО)
створено згідно з Постановою Кабінету Міністрів України N 70 від
21 січня 1999 року. Фонд є державною структурою, що має самостійні
повноваження. Кошти Фонду формуються за рахунок внесків
комерційних банків. Вступний внесок становить 1% від статутного
фонду банку. Регулярний внесок у розмірі 0,5% від загальної суми
залучених внесків комерційні банки платять поквартально рівними
частками.
Державний ощадний банк України нині володіє значним
економічним потенціалом, що підтверджують підсумки його діяльності
протягом першого півріччя 2001 року. Так, сумарний обсяг чистих
активів банку на 01.07.2001 р. досяг 2 млрд. 585 млн. грн.
(збільшення з початку року на 466 млн. грн., або на 22%). Обсяг
кредитно-інвестиційного портфелю перевищив 1 млрд. 701 млн. грн.,
(на початку року він становив 1 млрд. 39 млн. грн.). Депозити
фізичних і юридичних осіб зросли в 1,3 рази - з 1 млрд. 505 млн.
грн. на 01.01.2001 р. до 1 млрд. 983 млн. грн. на 01.07.2001 р.
Резерви на відшкодування можливих втрат за активними операціями
становлять 144 млн. грн. (зростання з початку року на 36 млн.
грн.). Фінансовий результат діяльності банку за 6 місяців
поточного року становить 835 тис. грн. Зареєстрований та сплачений
статутний фонд - 100 млн. грн. Нині на території України діють 7
тис. 992 ощадбанківські установи.
__________________________________________________________________
Розділ V
РИНОК БАНКІВСЬКИХ ПОСЛУГ
5.1 ЗРОСТАННЯ ОБСЯГУ ДОВГОСТРОКОВИХ БАНКІВСЬКИХ КРЕДИТІВ
ПРОТЯГОМ ПЕРШОГО ПІВРІЧЧЯ СВІДЧИТЬ ПРО ПОСИЛЕННЯ РОЛІ БАНКІВСЬКОЇ
СИСТЕМИ В ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ
КИЇВ. (Укрінформ). Зростання обсягу довгострокових
банківських кредитів протягом першого півріччя поточного року
свідчить про посилення ролі банківської системи в економіці
України, заявила віце-президент Асоціації українських банків
Антоніна Паламарчук під час прес-коференції, присвяченій підсумкам
діяльності банківської системи України протягом першого півріччя
2001 року.
За словами Антоніни Паламарчук, загальна сума довгострокових
кредитів, наданих комерційними банками вітчизняним суб'єктам
господарювання, на 01.07.2001 р. становила близько 4 млрд. 92 млн.
грн. З початку нинішнього року, зазначила віце-президент
Асоціації, спостерігається стійка тенденція зростання частки
довгострокових кредитів у загальному обсязі банківських кредитів.
Так, нині їх частка досягла 15,2% порівняно з 13,7% на початку
року. В цілому, повідомила Антоніна Паламарчук, протягом півріччя
обсяг кредитів суб'єктам підприємництва зріс у номінальному
розрахунку на 28%, а у реальному - на 22,7%. Для порівняння:
протягом аналогічного періоду минулого року обсяг банківських
кредитів у номінальному розрахунку зріс на 29,4%, а у реальному -
лише на 10,7%.
На переконання віце-президента Асоціації українських банків,
таке значне зростання реального обсягу кредитів у вітчизняну
економіку обумовлене стабільністю фінансового ринку, яка
спостерігається в Україні протягом довготривалого періоду. Це
також дозволило, підкреслила вона, значно зменшити середньозважену
відсоткову ставку за банківськими кредитами - з 38% на початку
року до 32,7% на кінець півріччя. У свою чергу, зниження
банківської ставки полегшило доступ до кредитних ресурсів
вітчизняним підприємствам, що сприяло активізації кредитного
процесу.
Крім того, протягом півріччя досить стабільною, за словами
віце-президента АУБ, виглядала ситуація з депозитами фізичних
осіб, що свідчить про збереження довіри громадян до банківської
системи. Так, завдяки зниженню резервних вимог до депозитів
фізичних осіб у національній валюті, стабільному валютному курсу
та зростанню доходів громадян, обсяг коштів на вкладах населення у
комерційних банках зріс за 6 місяців на 36,3%. А лише за два тижні
липня обсяг вкладів громадян у національній валюті зріс з 4,52
млрд. грн. до 4,6 млрд., або на 1,77%.
Підбиваючи підсумки прес-конференції, Антоніна Паламарчук
висловила тверду впевненість у тому, що вітчизняна банківська
система нині має достатній "запас міцності" та спроможна виконати
належну їй роль фінансового донора української економіки.
-----
5.2 РАХУНКИ У БАНКІВСЬКИХ МЕТАЛАХ ДО КІНЦЯ РОКУ ПОЧНУТЬ
ВІДКРИВАТИ ГРОМАДЯНАМ УСТАНОВИ ОЩАДНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
КИЇВ. (Укрінформ). Рахунки у банківських металах до кінця
року почнуть відкривати громадянам установи Державного ощадного
банку України.
Зокрема, Ощадбанк має наміри відкривати для фізичних осіб
депозитні рахунки та рахунки інвестування у дорогоцінні метали
(відомі за кордоном як "металевий пул"). Ціни безготівкових
металів на таких рахунках будуть максимально наближені до світових
оптових цін.
Виконуюча обов'язки директора казначейства Ощадбанку Наталія
Грабовецька зазначила, що відкриття рахунків у банківських металах
обумовлене загальним розширенням операцій Ощадбанку на ринку
дорогоцінних банківських металів. Так, ще у травні банк придбав
зливки різних номіналів (золоті 999,9 проби вагою 100 г, 50 г і 10
г та срібні 999,0 проби вагою 100 г) німецького виробника -
концерну "Heraeus" для роздрібного продажу у регіонах України.
Ціна реалізації становила: за 1 г золота 999,9 проби у
100-грамовому зливку - (56-57) грн., у 10-грамовому - (58-59) грн.
(залежно від коливання курсу золота), за 1 г срібла 999,0 проби у
100-грамовому зливку - (1,45-1,48) грн.
За словами Наталії Грабовецької, у цьогорічних планах
Ощадбанку - закупівля для подальшого продажу клієнтам зливків
дорогоцінних металів українського виробництва. Головна мета
Ощадбанку - надання клієнтам широких можливостей щодо купівлі та
продажу банківських металів, наголосила Наталія Грабовецька. Для
цього банк має наміри запровадити зворотній викуп у клієнтів
зливків та монет. Крім того, установи Ощадного банку почнуть у
найближчому майбутньому здійснювати операції з банківськими
металами у більшості областей України, зазначила виконуюча
обов'язки директора казначейства банку.
-----
5.3 ПОНАД 14 млн. ДОЛАРІВ США КРЕДИТНИХ КОШТІВ МАЄ НАМІРИ
ВКЛАСТИ У РОЗВИТОК ВІТЧИЗНЯНОГО БІЗНЕСУ ЗАХІДНО-УКРАЇНСЬКИЙ
КОМЕРЦІЙНИЙ БАНК
ЛЬВІВ. (Укрінформ). Західно-Український комерційний банк при
підтримці свого стратегічного партнера - польського "Кредит Банку
S.A." має наміри вкласти 14 млн. доларів США кредитних коштів у
розвиток вітчизняних підприємств малого та середнього бізнесу.
Слід нагадати, що партнери вже надавали фінансову підтримку
ряду українських суб'єктів підприємництва, завдяки якій вони
відновили свої позиції на вітчизняному ринку у різних секторах
економіки.
Нині кредити будуть надаватися українським підприємствам, які
працюють у галузях транспорту, торгівлі, виробництва продовольчих
товарів, деревообробки, поліграфії.
Західно-Український комерційний банк надаватиме позики у
доларах, німецьких марках та євро терміном від 1 до 3 років під
15% річних. Бажання скористатися такими кредитами висловили
підприємства, розташовані у СЕЗ "Яворів".
За словами директора департаменту кредитування та гарантій
ЗУКБ Олександра Сидорова, польський партнер приніс в українську
економіку не лише свій капітал, але й принципи роботи, якими
послуговується увесь цивілізований світ. Це, насамперед, участь
позичальника в інвестуванні виробництва власними коштами.
Олександр Сидоров вважає, що реальна фінансова підтримка
конкретних українських товаровиробників дозволить збільшити
кількість робочих місць, а також сприятливо позначиться на
вирішенні інших соціальних проблем.
__________________________________________________________________
Розділ VI
ПРИВАТИЗАЦІЯ
6.1 ПРЕМ'ЄР-МІНІСТР УКРАЇНИ: МЕХАНІЗМИ ПРИВАТИЗАЦІЇ
СТРАТЕГІЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ НЕОБХІДНО ВДОСКОНАЛЮВАТИ
КИЇВ. (Укрінформ). Механізми приватизації стратегічних
підприємств необхідно вдосконалити з метою ефективного вирішення
проблеми наповнення доходної частини держбюджету та залучення
інвестицій на розвиток цих підприємств, заявив Прем'єр-міністр
України Анатолій Кінах на засіданні робочої групи з питань
приватизації підприємств та ефективного управління корпоративними
правами.
У цьому контексті Анатолій Кінах поінформував, що на
засіданні зазначеної робочої групи були розглянуті питання щодо
затвердження умов проведення конкурсів із продажу контрольних
пакетів акцій ряду підприємств: "Луганськтепловоз", "Об'єднання
"Склопластик", "АвтоЗАЗ", "Нікопольський південно-трубний завод",
"Макіївський металургійний комбінат", "Дебальцевський завод
металургійного машинобудування", "Краснолуцький машинобудівний
завод", "Львівський автобусний завод". Крім того, на засіданні
робочої групи з питань приватизації запропонований також
персональний склад конкурсних комісій з продажу контрольних
пакетів акцій ВАТ "Росава" та "Нікопольський прядильно-нитковий
комбінат".
-----
6.2 ЗБЕРЕЖЕННЯ ДІЄВОГО ДЕРЖАВНОГО КОНТРОЛЮ ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ
СТРАТЕГІЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ ВИМАГАЄ ВИЗНАЧЕННЯ ДОЦІЛЬНОСТІ ВТОРИННОЇ
ЕМІСІЇ АКЦІЙ ЦИХ ПІДПРИЄМСТВ
КИЇВ. (Укрінформ). Здійснення вторинної емісії акцій
вітчизняних стратегічних підприємств може призвести до втрати
дієвого державного контролю за їх діяльністю, вважають у Фонді
державного майна України. Тому головна проблема, яку необхідно
вирішувати у процесі приватизації стратегічних підприємств,
полягає у визначенні доцільності вторинної емісії акцій цих
підприємств.
Проте, на думку керівників і великих акціонерів відповідних
підприємств, блокування державними органами вторинної емісії акцій
гальмують залучення додаткових інвестицій у розвиток виробництва.
Це, у свою чергу, призводить до недонадходжень коштів від
приватизації до Державного бюджету України.
Враховуючи важливість цієї проблеми, Фонд держмайна
запропонував передбачити у держбюджеті кошти для збереження
державної власності у статутних фондах стратегічних підприємств.
Крім того, з метою запобігання безконтрольної реалізації майна
стратегічних підприємств, яке знаходиться у податковій заставі,
Фонд застосував ряд заходів щодо перегляду незаконного відчуження
майна "Луганськобленерго", "Донецькобленерго" та "Росава".
Експерти ФДМУ вважають, що ряд конкурсів з продажу пакетів
акцій стратегічних підприємств не викликав зацікавленості з боку
потенційних покупців у зв'язку із загальним зниженням ринкового
попиту. Наприклад, конкурс з продажу 51,18% акцій ВАТ
"Тернопільське об'єднання "Текстерно", оголошений Фондом держмайна
30 травня 2001 року, 1 серпня поточного року визнаний офіційно
таким, що не відбувся. Причина - відсутність заяв претендентів на
участь у конкурсі. Слід нагадати, що початкова вартість
контрольного пакета акцій "Текстерно" становила 19 млн. грн.
Коментуючи ці проблеми, заступник голови правління
Української фондової біржі Володимир Одинцов, зокрема, зазначив,
що в Україні застосовується малоефективна методологія
приватизації, орієнтована на наповнення Держбюджету.
За оцінкою Володимира Одинцова, цей фактор у поєднанні з
погіршенням ситуації в Україні щодо прав інвесторів впливає на
зниження інвестиційної привабливості українських підприємств. Тому
необхідно негайно запровадити раціональну модель приватизації, яка
сприятиме покращанню фінансового стану українських підприємств.
ДОВІДКА. Діяльність "Луганськобленерго" та "Донецькобленерго"
за підсумками 2000 року характеризується такими показниками:
валовий обсяг продажу становив, відповідно, 1 млрд. 372 млн. 754
тис. грн. і 2 млрд. 110 млн. 779 тис. грн., а чистий обсяг продажу
- 1 млрд. 131 млн. 75 тис грн. і 1 млрд. 712 млн. 602 тис. грн.
-----
6.3 КОНКУРСИ З ПРОДАЖУ ПАКЕТІВ АКЦІЙ СТРАТЕГІЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ -
ВАТ "ФІРМА "БЕВЕРС" ТА ВАТ "ТРЕСТ "ЛУГАНСЬКВУГЛЕАВТОМАТИКА"
ОГОЛОСИВ ФОНД ДЕРЖМАЙНА УКРАЇНИ
КИЇВ. (Укрінформ). Регіональне відділення Фонду державного
майна України по Житомирській області оголосило 25 липня конкурс з
продажу пакета акцій розміром 32,37% статутного фонду
стратегічного підприємства - ВАТ "Фірма "Беверс", повідомили у
прес-службі ФДМУ. До продажу на конкурсі пропонується пакет у
кількості 369 тис. 74 штук акцій. Номінальна вартість акції
становить 0,25 грн. Початкова ціна пакета акцій - 816 тис. грн.
Умовами конкурсу визначено вимоги до потенційних покупців
акцій: збереження основного профілю діяльності ВАТ
(верстатобудування); здійснення ефективних заходів щодо
модернізації потужностей для збільшення обсягів виробництва та
надходжень до Держбюджету; погашення простроченої кредиторської
заборгованості по заробітній платі у сумі 500 тис. грн. протягом 3
місяців з моменту підписання договору продажу пакета акцій;
збільшення обігових коштів акціонерного товариства до 800 тис.
грн.; сприяння у виконанні акціонерним товариством визначених
державою мобілізаційних завдань; дотримання вимог антимонопольного
законодавства; забезпечення до кінця 1-го кварталу 2002 року
додаткового випуску продукції на понад 1 млн. грн.; проведення
сертифікації виробництва згідно з вимогами міжнародних стандартів
ISO протягом 2 років. Потенційний покупець зобов'язаний отримати
згоду Антимонопольного комітету України на придбання цього пакета
акцій. Особлива вимога до потенційного покупця полягає у його
належності до виробників машинобудівної продукції не менше 3 років
або здійсненні контролю за підприємством машинобудування не менше
1 року.
Конкурс з продажу пакета акцій ВАТ "Фірма "Беверс"
відбудеться 7 вересня 2001 року у регіональному відділенні Фонду
державного майна України по Житомирській області.
Крім того, регіональне відділення ФДМУ по Луганській області
оголосило 30 липня конкурс з продажу контрольного пакета акцій ВАТ
"Трест "Луганськвуглеавтоматика". До продажу на конкурсі
пропонується контрольний пакет у кількості 7 млн. 339 тис. 698
штук акцій, що становить 75,23% статутного фонду акціонерного
товариства. Номінальна вартість акції - 0,25 грн. Початкова ціна
контрольного пакета акцій - 1 млн. 834 тис. 93 грн.
Умовами конкурсу передбачено ряд вимог до потенційних
покупців: часткове погашення простроченої кредиторської
заборгованості ВАТ перед Держбюджетом, Пенсійним фондом у сумі 1
млн. 873 тис. грн. протягом 2 років (рівними частками щокварталу)
та заборгованості із заробітної плати у сумі 289 тис. грн.
протягом одного року (рівними частками щокварталу) з моменту
нотаріального посвідчення договору продажу пакета акцій;
збереження основного профілю діяльності підприємства протягом 3
років. Крім того, покупець має запропонувати довгострокову
концепцію розвитку підприємства з метою покращання
фінансово-економічних показників його діяльності.
Додатковими умовами конкурсу визначено особливі вимоги до
потенційних іноземних покупців. Зокрема, нерезиденти України та
підприємства з іноземними інвестиціями повинні надати відомості
про джерела надходжень власних коштів і копію заяви на придбання
контрольного пакета ВАТ з візою Антимонопольного комітету України.
Коментуючи процедурні аспекти конкурсу для іноземних
покупців, у прес-службі Фонду держмайна зазначили, що не
допускаються до участі у конкурсі компанії, які зареєстровані в
офшорній зоні.
Конкурс відбудеться на початку вересня 2001 року у
регіональному відділенні Фонду державного майна України по
Луганській області.
ДОВІДКА. ВАТ "Трест "Луганськ-вуглеавтоматика" ( м. Луганськ)
має стратегічне значення для економіки та безпеки України.
Статутний фонд акціонерного товариства становить 2 млн. 439 тис.
162 грн. Основна номенклатура послуг та продукції підприємства:
виконання монтажних, пуско-налагоджувальних,
налагоджувально-регламентних, ремонтно-відновлювальних робіт,
серійне обслуговування гірничо-шахтного обладнання та виробів
шахтної автоматики, виробництво продукції виробничо-технічного
призначення, промислових товарів, а також товарів народного
споживання. За 1 квартал 2001 року обсяг реалізації продукції
цього підприємства становив 1 млн. 967 тис. грн. (у 2000 році - 6
млн. 394 тис. грн., 1999 р. - 9 млн. 436 тис. грн., 1998 р. - 9
млн. 183 тис. грн.). Дебіторська заборгованість - 10 млн. 827 тис.
грн., кредиторська - 6 млн. 105 тис. грн. Вартість активів - понад
18 млн. грн.
ВАТ "Фірма "Беверс" (Житомирська обл., м.Бердичів) займає
монопольні позиції на загальнодержавному ринку відповідних товарів
і послуг, зокрема, виробництва верстатів. Основна номенклатура
продукції - верстати металорізальні, машини для агропромислового
комплексу, машини для оброблення каменю, а також товари народного
споживання. У першому кварталі 2001 року обсяг реалізації
продукції підприємства становив 716,2 тис. грн. (у 2000 році - 4
млн. 546,2 тис. грн., 1999 р.- 5 млн. 59,8 тис. грн., 1998 р. - 2
млн. 783,3 тис. грн.). Дебіторська заборгованість становить 2 млн.
303,5 тис. грн. Рентабельність - 39,7%. Вартість активів - 31 млн.
972,2 тис. грн.
__________________________________________________________________
Розділ VII
ФОНДОВИЙ РИНОК
7.1 НАЦІОНАЛЬНИЙ ДЕПОЗИТАРІЙ УКРАЇНИ ПРИЗНАЧИВ МІЖНАРОДНІ
ІДЕНТИФІКАЦІЙНІ КОДИ ЦІННИМ ПАПЕРАМ 16 ЕНЕРГОКОМПАНІЙ
КИЇВ. (Укрінформ). Національний депозитарій України (НДУ)
призначив міжнародні ідентифікаційні коди цінним паперам 16
енергокомпаній та ряду інших українських емітентів, заявив на
засіданні прес-клубу з проблем розбудови вітчизняної депозитарної
системи заступник голови НДУ Володимир Ульянов. На його думку, це
позитивно вплине на прозорість вітчизняного фондового ринку та
його інтеграцію у світові ринки. До переліку емітентів, яким
призначено міжнародні ідентифікаційні коди на цінні папери,
ввійшли такі підприємства, компанії, банки: "Чернігівобленерго",
"Кіровоград-обленерго", "Полтаваобленерго", "Львівобленерго",
"Київенерго", "Луцький підшипниковий завод", "Рівнеазот",
"Мотор-Січ","Харцизський трубний завод", акціонерний
поштово-пенсійний банк "Аваль", "Чорноморський банк розвитку та
реконструкції", "Донміськбанк" та ряд інших українських емітентів.
Володимир Ульянов поінформував, що станом на 26 липня 2001
року НДУ призначив 626 кодів цінним паперам українських емітентів.
Заступник голови Національного депозитарію вважає,що
кодифікація цінних паперів України відповідно до вимог міжнародних
стандартів прискорить реальну інтеграцію вітчизняного фондового
ринку у світові ринки.
ДОВІДКА. Національна система нумерації (кодифікації) цінних
паперів розроблена НДУ наприкінці 1999 року відповідно до вимог
Асоціації національних агентств з нумерації цінних паперів ("ANNA
S.C."), яка об'єднує національні агентства 60 країн світу.
Національний депозитарій України є членом цієї міжнародної
асоціації.
__________________________________________________________________
Розділ VIII
ІНВЕСТИЦІЇ
8.1 БЛИЗЬКО 300 МІЛЬЙОНІВ ДОЛАРІВ США СТАНОВИТЬ ВАРТІСТЬ
ІНВЕСТИЦІЙНИХ ПРОЕКТІВ, ЯКІ БУДУТЬ РЕАЛІЗОВАНІ ВАТ "СУМСЬКЕ
МАШИНОБУДІВНЕ НАУКОВО-ВИРОБНИЧЕ ОБ'ЄДНАННЯ ІМЕНІ ФРУНЗЕ"
У ТУРКМЕНИСТАНІ
КИЇВ. (Укрінформ). Близько 300 млн. доларів США становить
вартість трьох інвестиційних проектів, які будуть реалізовані ВАТ
"Сумське машинобудівне науково-виробниче об'єднання імені Фрунзе"
у Туркменістані, повідомив голова правління цього підприємства
Володимир Лук'яненко, виступаючи на нараді у Кабінеті Міністрів
України під головуванням Прем'єр-міністра Анатолія Кінаха.
За словами Володимира Лук'яненка, інвестиційні проекти
передбачають будівництво в Туркменистані трьох потужних
компресорних станцій, за допомогою яких здійснюватиметься
транспортування в Україну природного газу. Особливість цих
проектів полягає у тому, що за кожну побудовану станцію розрахунки
природним газом здійснюватимуться протягом 2-3 років. Крім того,
реалізація інвестиційних проектів дозволить значно збільшити
завантаження виробничих потужностей сумського підприємства, на
якому працює 21 тисяча осіб, зазначив голова правління ВАТ.
-----
8.2 ІНВЕСТОРОМ РЯДУ ЛІКВІДНИХ ПРОЕКТІВ У АВТОНОМНІЙ
РЕСПУБЛІЦІ КРИМ МАЄ НАМІРИ ВИСТУПИТИ ЗОВНІШЕКОНОМБАНК РОСІЇ
СІМФЕРОПОЛЬ. (Укрінформ). Зовніш-економбанк Російської
Федерації готовий виступити інвестором ряду ліквідних проектів у
Автономній Республіці Крим, заявив голова Зовнішекономбанку РФ
Андрій Костін на зустрічі з Головою Верховної Ради Криму Леонідом
Грачом.
Російський бізнес, підкреслив Андрій Костін, особливо
цікавиться курортно-рекреаційними можливостями півострова, сферою
транспорту, виноробною промисловістю.
За словами члена ради директорів "АвтоВАЗу", першого
заступника голови Зовнішекономбанку Миколи Костіна, Волзький
автозавод також зацікавлений у розвитку економічних зв'язків з
Україною. Раніше на ВАЗ постачалось більше 43% українських
комплектуючих, а нині - не більше 7%. Тому входження в український
ринок є одним з пріоритетів, наголосив Микола Костін.
Леонід Грач і Андрій Костін домовилися про створення спільної
робочої групи з вивчення та реалізації найбільше привабливих
інвестиційних проектів. Перше засідання робочої групи відбудеться
у вересні нинішнього року.
ДОВІДКА. Угода про співробітництво між Зовнішекономбанком
Росії та Автономною Республікою Крим була підписана 22 листопада
2000 року. Вона передбачає встановлення довгострокової, ефективної
співпраці у вирішенні завдань економічного та соціального розвитку
АРК, залучення інвестицій в економіку півострова, розвиток
матеріально-технічної бази санаторно-курортних і спортивних
установ, здравниць Криму та міжнародного туризму.
-----
8.3 ПРОЗОРЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ ПРОБЛЕМИ МІЖ АКЦІОНЕРАМИ
ЗАТ "УКРАЇНСЬКІ РАДІОСИСТЕМИ" ВІДПОВІДНО ДО НОРМ МІЖНАРОДНОГО
ЗАКОНОДАВСТВА СПРИЯТИМЕ ПОКРАЩАННЮ ІНВЕСТИЦІЙНОГО ІМІДЖУ УКРАЇНИ
КИЇВ. (Укрінформ). Прозоре врегулювання проблеми між
акціонерами ЗАТ "Українські радіосистеми" (УРС) відповідно до норм
міжнародного законодавства сприятиме покращанню інвестиційного
іміджу України, заявив на прес-конференції у Києві головний
керуючий директор, член Ради директорів Корпорації "Daewoo"
Йонг-Вон Канг.
За його словами, суть цієї проблеми полягає у тому, що
українські акціонери ЗАТ "УРС" - компанії "Укрфондінвест" і
"Інтерінвест", які володіють, відповідно, 31% і 20% акцій "УРС",
передали свої пакети в управління третій стороні, не надавши
Корпорації "Daewoo" необхідних юридичних документів. Це, вважає
Йонг-Вон Канг, призвело до ситуації, у якій представники
Корпорації не мають змоги виконувати функції контролю за
діяльністю ЗАТ "УРС" у повному обсязі.
Головний керуючий директор Корпорації повідомив, що згідно зі
Статутом ЗАТ "Українські радіосистеми", "Daewoo" як найбільший
інвестор, має право призначати трьох із п'яти членів Правління
товариства. Йонг-Вон Канг поінформував, що загальний обсяг
інвестицій "Daewoo" у розвиток ЗАТ "УРС" становить понад 70 млн.
дол.США. Він також зазначив, що "Daewoo" запропонувала українським
партнерам викупити пакет акцій, що належить Корпорації.
Нині керівництво Корпорації, додав Йонг-Вон Канг, розглядає
питання щодо варіанту повернення своїх інвестицій. Не виключається
можливість, підкреслив представник "Daewoo", що Корпорація
вирішить залишитися у складі акціонерів ЗАТ "УРС". Таким чином, на
думку головного керуючого директора, члена Ради директорів
Корпорації "Daewoo", необхідно вирішити всі проблемні питання щодо
прав "Daewoo" як акціонера. Це, у свою чергу, дозволить швидко
ліквідувати тимчасові незручності для клієнтів, дистриб'юторів і
бізнес-партнерів ЗАТ "Українські радіосистеми", переконаний
Йонг-Вон Канг.
ДОВІДКА. ЗАТ "Українські радіосистеми" було створено у 1995
році. У квітні 1997 року акціонерне товариство отримало ліцензію
на здійснення підприємницької діяльності у сфері надання послуг
мобільного зв'язку та ліцензію на використання радіочастот у
діапазоні стандарту GSM900. Нині ЗАТ "Українські радіосистеми" під
торговою маркою "Wellcom" надає послуги стільникового зв'язку для
31 тис. абонентів міста Києва та Київської області.
__________________________________________________________________
Розділ IX
СВІТ ФІНАНСІВ: ПОДІЇ, ФАКТИ, КОМЕНТАРІ
9.1 ВІСІМ ПАМ'ЯТНИХ МОНЕТ ЗАГАЛЬНИМ ТИРАЖЕМ БЛИЗЬКО 150 ТИС. ШТ.
ПЛАНУЄ ВВЕСТИ В ОБІГ ДО КІНЦЯ 2001 РОКУ НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
КИЇВ. (Укрінформ). Вісім пам'ятних монет загальним тиражем
близько 150 тис. шт. планує ввести в обіг протягом серпня-грудня
2001 року Національний банк України.
За даними НБУ, протягом нинішнього року загалом заплановано
випустити в обіг 24 пам'ятних та ювілейних монет 11 серій
історичної, культурологічної, спортивної та природознавчої
тематик. Серед цьогорічних серій представлені: "Княжа Україна",
"Герої козацької доби", "Видатні діячі України", "Флора і фауна
України", "Пам'ятники архітектури України", "Духовні скарби
України", "Пам'ятники давніх культур України", "Відродження
української державності", "Спорт" (присвячена зимовим Олімпійським
іграм 2002 року), "На межі тисячоліть", "Стародавні міста
України".
Загальний тираж 16 монет, уведених в обіг Національним банком
протягом січня-липня, сягнув майже 495 тис. шт.
За номіналом усі пам'ятні та ювілейні монети розподіляються
наступним чином: 3 монети, з яких 2 буде введено в обіг у жовтні
та грудні, мають найвищий номінал - 20 гривень, 8 монет - 10 грн.,
4 монети - 5 грн. і 9 монет - найнижчий номінал у 2 гривні.
Цікавим також є той факт, що максимальний діаметр у 50 мм має
єдина золота монета (метал - Au 900) "10 років проголошення
незалежності України" серії "Відродження української державності",
а найменший діаметр у 16,0 мм - срібна монета (метал - Ag 925) "10
років проголошення незалежності України" тієї ж серії.
Варто також зазначити, що за матеріалом виготовлення вся
кількість пам'ятних та ювілейних монет 2001 р. випуску розподілена
так: 1 монета - золото 900 проби, 8 монет - срібло 925 проби, 2
монети - біметал Ag-Au, 13 монет - недорогоцінні метали (Cu-Ni-Zn
та ін.).
ДОВІДКА. Національний банк України протягом 1995-2000 рр.
увів в обіг 110 ювілейних і пам'ятних монет 81 найменування. На
сьогодні започатковано 11 монетних серій: "Відродження української
державності", "Видатні діячі України", "Герої козацької доби",
"Духовні скарби України", "Княжа Україна", "На межі тисячоліть",
"Пам'ятки архітектури України", "Спорт", "Стародавні міста
України" та "Флора і фауна України". Першою колекційною монетою
незалежної України була ювілейна мельхіорова монета номіналом 200
тис. карбованців "Перемога у Великій Вітчизняній війні", введена в
обіг 7 травня 1995 року. Загалом, зі 110 ювілейних монет,
випущених протягом 6 років, було відкарбовано: з нейзильберу - 36
шт., мельхіору - 17 шт, біметалу (мельхіор і нордік) - 1 шт.,
срібла - 41 шт., біметалу (срібло та золото) - 3 шт., золота - 12
шт.
Етапи становлення українського нумізматичного ринку
виглядають таким чином: у 1995 році Україна випустила в обіг першу
ювілейну монету, присвячену 50-річчю Перемоги у Великій
вітчизняній війні 1941-1945 років. Незабаром було запроваджено в
обіг пам'ятні монети, присвячені українським містам-героям Києву,
Одесі, Севастополю, Керчі та 400-річчю від дня народження
видатного державного, політичного та військового діяча України
XVII століття гетьмана Богдана Хмельницького. Після проведення у
вересні 1996 році грошової реформи в Україні та введення в обіг
національної грошової одиниці - гривні першою ювілейною монетою з
гривневим номіналом стала мельхіорова монета номіналом 2 гривні,
присвячена 200-річчю одного з кращих дендрологічних парків України
"Софіївка". Великим досягненням України було введенням в обіг у
1997 році перших українських золотих монет "Тарас Шевченко" та
"Києво-Печерська лавра".
Нині українські колекційні монети впевнено завойовують
світові нумізматичні ринки. Підтвердженням цього стала перемога в
2000 році вітчизняних виробників нумізматичної продукції у
міжнародному конкурсі "Монета року", за результатами якого
українська монета "Різдво Христове" (введена в обіг 29 грудня 1999
року) визнана "Кращою монетою року" в номінації "Найбільше
надихаюча монета". Вітчизняні монети були успішно презентовані на
міжнародних форумах і ярмарках у Базелі (Швейцарія), Штутгарті,
Берліні (Німеччина), Празі (Чехія), Денвері, Нью-Йорку, Чикаго
(США), Шанхаї (Китай). Високий художній рівень і якість карбування
українських монет викликали ринковий попит на них з боку фірм
Німеччини, Норвегії, Японії, США, Кореї, Китаю. Загалом іноземними
фірмами реалізовано українських пам'ятних і ювілейних монет, іншої
нумізматичної продукції на суму понад 514 тис. дол. США.
-----
9.2 МАЙЖЕ 350 млрд. ДОЛАРІВ ПРИБУТКУ ЩОРІЧНО ЗМОЖУТЬ
ОТРИМУВАТИ США ТА ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СОЮЗ У РЕЗУЛЬТАТІ СТВОРЕННЯ
ТРАНСАТЛАНТИЧНОЇ ЗОНИ ВІЛЬНОЇ ТОРГІВЛІ
ВАШИНГТОН. (Сіньхуа - Укрінформ). Майжне 350 млрд. доларів
прибутку щорічно зможуть отримувати США та Європейський Союз у
результаті створення трансатлантичної зони вільної торгівлі,
вважає міністр фінансів Великобританії Гордон Браун. За його
словами, трансатлантичний ринок має величезний потенціал. Міністр
фінансів Великобританії закликав Європу та США показати іншим
країнам приклад щодо усунення торговельних бар'єрів і запропонував
урядам країн ЄС і США обмінятися інформацією з питань захисту прав
споживачів і продовольчої безпеки. Водночас Гордон Браун
відзначив, що Лондон може служити "мостом" між Північною Америкою
та Європою у створенні ринку трансатлантичної вільної торгівлі.
ДОВІДКА. Обсяг торгівлі між країнами Європейського Союзу та
Сполученими Штатами Америки становить понад 40% загального обсягу
світової торгівлі. Однак протягом тривалого часу між ЄС і США
зберігаються торговельні суперечки, що призводить до виникнення
постійніх торговельних конфліктів. Це, вважають експерти, зменшує
ефективність торговельних операцій між сторонами та призводить до
значних фінансових втрат.
-----
9.3 У ДОВГОСТРОКОВІЙ ПЕРСПЕКТИВІ ПОЗИЦІЇ ЄВРО ПО ВІДНОШЕННЮ
ДО ДОЛАРА НА СВІТОВИХ ФІНАНСОВИХ РИНКАХ МОЖУТЬ ПОСЛАБШАТИ,
ВВАЖАЮТЬ ЕКСПЕРТИ ЄВРОСОЮЗУ
ПАРИЖ. (ІТАР-ТАСС - Укрінформ). На світових фінансових ринках
євро, обмінний курс якого досяг на минулому тижні найвищого за
останні два місяці рівня по відношенню до долара США, не втримав
завойовані позиції і знову виявився в депресивному стані. Так, за
один євро на початку цього тижня на європейських валютних ринках
давали 0,8807 долара порівняно з 0,8835 долара у п'ятницю.
Аналітики Європейського союзу вважають, що неспроможність
євровалюти досягти паритету з доларом обумовлена тим, що Сполучені
Штати Америки нині "експортують" кризові тенденції своєї економіки
в економіки країн Європейського союзу. Це, у свою чергу, спричиняє
посиленню відтоку інвестиційних ресурсів з Європейського союзу,
що, тим самим, призводить до послаблення позицій євро у
довгостроковій перспективі.
Управління підготовки та поширення економічної інформації
|