Укрінформ: Банки та фінанси. N 1 (53)
16 січня 2001 року
ЗМІСТ
МАКРОЕКОНОМІКА
- Курсова стабільність української гривні в поточному році надійно
забезпечена заходами Уряду та Національного банку країни
- Проблеми та перспективи макроекономічного прогнозування
ДЕРЖАВА ТА ФІНАНСИ
- За попередніми даними, зведений бюджет України 2000 року
виконано більш ніж на 111 відсотків
- У січні уряд профінансував виплату пенсій у повному обсязі
- Рахункова палата України посилить контроль за використанням
бюджетних коштів у регіонах
- Антимонопольний комітет України зобов'язав кримську дирекцію ВАТ
"Укртелеком" забезпечити виробничій компанії "Кримтел"
можливість надання послуг без обмежень
- Останні 35 млн. гривень з 200 мільйонів, які було передбачено у
бюджеті 2000 року, отримав Ощадбанк України на виплати
компенсацій по вкладах громадян
СПІВРОБІТНИЦТВО З МІЖНАРОДНИМИ ФІНАНСОВИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ
- Світовий банк виділяє Україні гроші на розвиток фінансового
сектора
РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРА
- Президент України щодо Закону України "Про банки та банківську
діяльність"
- Національний банк України зобов'язав комерційні банки до 1
квітня сформувати резерви на відшкодування можливих збитків від
операцій з державними цінними паперами
- В історії комерційного акціонерного банку "Слов'янський"
поставлено крапку: рішенням правління Національного банку
України ця кредитно-фінансова установа ліквідована
РИНОК БАНКІВСЬКИХ ПОСЛУГ
- Банківська система України здатна задовольнити потреби економіки
в кредитних ресурсах
- Голова правління Ощадбанку України: програма кредитування
економіки має бути розроблена на державному рівні
- Новий вид гривневого строкового вкладу - "Пенсійний" - відтепер
можна відкрити у Державному ощадному банку України
- "Приватбанк" провів серед своїх клієнтів підсумковий розіграш
"Щаслива маніграма"
- Мета створення ЗАТ "Мікрофінансовий банк" - надання фінансових
послуг вітчизняному малому та середньому бізнесу
- Підсумки діяльності селянського комерційного банку "Дністер" у
2000 році свідчать про стабільність і надійність цієї
кредитно-фінансової установи
- "Укрсиббанку" надано статус афільованого члена Міжнародної
платіжної системи Europay International
ПРОБЛЕМИ ПРИВАТИЗАЦІЇ
- Фонд державного майна України припинив переговори з
зовнішньоторговельною фірмою "Автокраз" щодо продажу пакета
акцій Запорізького алюмінієвого комбінату та розпочав їх з ЗАТ
"Автоваз-Інвест"
- Чому Фонд державного майна України не продав 10% державного
пакета акцій ВАТ "Миколаївський глиноземний завод"
- Національний банк України анулював дію ліцензій на здійснення
операцій з приватизаційними паперами ряду фінансових
посередників
ФОНДОВИЙ РИНОК
- Фондовий ринок України: перспективи розвитку
- Підсумки діяльності Української фондової біржі в 2000 році
свідчать про суттєве зростання активності на вітчизняному
фондовому ринку
- "Положення про банківський комітет Асоціації ПФТС" передбачає
комплекс заходів щодо залучення банків та активізації їх
діяльності на фондовому ринку України
- Національний депозитарій України здійснює кодифікацію облігацій
внутрішньої державної позики та приймає реєстри від зберігачів
цінних паперів
ІНВЕСТОРИ ТА ІНВЕСТИЦІЇ
- Інвестиції в спеціальні економічні зони та території
пріоритетного розвитку Донецької області перевищили 4 мільярди
гривень
- Інвестиції ВАТ "Крафт Фудз Україна" у створення сучасного
виробництва картопляних чипсів сягнуть 18 млн. доларів США
- Інвестиції компанії British American Tobacco в Прилуцьку
тютюнову фабрику досягли 30 млн. доларів США
СВІТ ФІНАНСІВ: КОМЕНТАРІ, ПОДІЇ, ФАКТИ,
- Глобальні прямі іноземні інвестиції перевищують 1 трильйон
доларів США
- Золотовалютні резерви Росії в 2000 році зросли у 2,24 раза
- Деномінація національної грошової одиниці у Білорусі
- У Польщі зменшився дефіцит державного платіжного балансу
- Зовнішній борг Румунії перевищив 9 млрд. американських доларів
- Європейський банк реконструкції та розвитку виділив Узбекистану
другу кредитну лінію в 120 мільйонів доларів США
- 2001 рік стане роком значного піднесення економіки, заявляє Уряд
Молдови
__________________________________________________________________
Розділ I
МАКРОЕКОНОМІКА
1.1 КУРСОВА СТАБІЛЬНІСТЬ УКРАЇНСЬКОЇ ГРИВНІ В ПОТОЧНОМУ РОЦІ
НАДІЙНО ЗАБЕЗПЕЧЕНА ЗАХОДАМИ УРЯДУ ТА НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ КРАЇНИ
КИЇВ. (Олександр Глаголєв - Укрінформ). Курсова стабільність
української гривні в 2001 році надійно забезпечена комплексом
попередніх заходів уряду та Національного банку країни, а саме:
оптимальною реструктуризацією зовнішнього боргу, виплата якого
"розтягнута" у часі, чим знято "пікові" навантаження в його
обслуговуванні, заявив у інтерв'ю кореспонденту Укрінформу радник
голови НБУ Анатолій Дроб'язко. У 2000 році відповідна сума
становила 1,6 млрд. дол., у поточному - не перевищить цей рівень.
Крім того, на стабільність гривні, за оцінкою радника голови
НБУ, позитивно вплинула відмова від традиційних емісійних
запозичень у Нацбанку і вирішення у договірному порядку так званої
"проблеми ОВДП". Все це, вважає експерт, дало змогу вперше за
багато років сформувати бюджет з профіцитом.
Почало продуктивно функціонувати казначейство, яке переведене
на міжнародні стандарти, завдяки чому ефективно здійснюються
міжбюджетні взаємовідносини.
Слід зазначити, підкреслив Анатолій Дроб'язко, що в 2000 році
за рахунок підвищення кон'юнктури зовнішнього попиту і збільшення
обсягу експорту загалом пожвавилася економіка країни. Україна
вперше отримала позитивне торговельне сальдо. До того ж, протягом
всього року Нацбанк викуповував валюту експортерів, і це дало
можливість не тільки розрахуватися за поточними зовнішніми
зобов'язаннями, а й значно збільшити валютні резерви. Таким чином,
НБУ стурбований не девальвацією гривні (вона становить 4,21%, що
за світовими оцінками свідчить про стабільність грошової одиниці),
а її ревальвацією. Оскільки зросли пропозиції валюти на ринку,
Нацбанк здійснював емісію лише під її викуп. Іншими словами,
емісія в основному була спрямована на відшкодування витрат,
пов'язаних з виробництвом товарів, орієнтованих на експорт.
Так що в 2001 рік Україна увійшла, маючи суттєвий приріст
економіки та забезпечену стабільну грошову одиницю. Причому, рік,
що настав, за своїми параметрами буде більш благополучним, ніж
попередній, підкреслив Анатолій Дроб'язко. Він зазначив, що над
Україною дефолт вже не висить "дамокловим мечем", нарощується
виробництво. Якщо в цьому році уряд продовжить курс на скорочення
бартеру у взаєморозрахунках, збільшить прибутки від приватизації,
реально збільшиться і профіт бюджету. Збережуться, хоча б на рівні
минулого року (1,2 - 1,6 млрд. дол.), темпи зростання валютних
резервів. Це сьогодні вкрай важливо, в тому числі для підтримки
курсу гривні, підкреслив радник голови НБУ.
Крім того, цілком виправдані очікування, пов'язані з
отриманням прямих іноземних інвестицій. У минулому році вони
становили близько 0,5 млрд. дол., у поточному - прогнозні
надходження можуть досягти 0,7 млрд. Нацбанк продовжить наповнення
валютних резервів, а також забезпечить виплату зовнішніх боргів,
які, за підсумками року, вже зменшено майже на 2,5 млрд. дол.
Істотно поліпшився, таким чином, зовнішній баланс країни.
Міжнародний валютний фонд відновив кредитування, що полегшить
доступ Україні до фінансових ресурсів інших міжнародних
кредиторів.
Все це, за словами Анатолія Дроб'язка, дозволяє сподіватись
на оптимістичний розвиток подій у поточному році: для якихось
значних коливань курсу гривні підстав немає. До цього необхідно
додати, що прогнозний показник інфляції на 2001 рік становить
113,6%, тоді як у 2000 році цей показник зафіксований на рівні
125,8%. Тобто всі макроекономічні параметри в поточному році
орієнтовані на посилення процесів стабілізації.
А це значить, що девальвації гривні, про яку заявляли деякі
ЗМІ, не передбачається. Навпаки, наприклад, у першій декаді січня
гривня навіть дещо ревальвувала.
_____
1.2 ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ МАКРОЕКОНОМІЧНОГО ПРОГНОЗУВАННЯ
КИЇВ. (Укрінформ). Сучасний стан процесів, що відбуваються в
економіці Україні, вимагає глибокого макроекономічного аналізу та
розробки прогнозів на найближчу перспективу. Такі прогнози,
заявила в ексклюзивному інтерв'ю кореспонденту Укрінформу зав.
відділом моделювання та короткострокового прогнозування Інституту
економічного прогнозування (ІЕП) НАН України Ірина Крючкова, нині
розробляються в інституті. Співробітники цього відділу здійснюють
систематичний аналіз змін в економічній ситуації в Україні з
детальним визначенням чинників впливу на неї. Нині розроблено
комплекс взаємоузгоджених моделей, який дозволяє не тільки
врахувати вагу різних чинників з огляду на кон'юнктурні, цінові та
структурні коливання, але й прогнозувати їх. При цьому прогноз
макроекономічних показників на найближчий квартал має високу
вірогідність, оскільки він базується на відомих чинниках впливу.
Прогнози на подальші квартали та на рік грунтуються на різного
роду припущеннях щодо зовнішнього впливу та внутрішніх чинників.
Наприклад, за модельними розрахунками реальне зростання ВВП у 2001
році може становити 3,8%. Модель економічної ситуації 2001 року
також показала, що цілком ймовірним є збереження високих темпів
зростання, але за умов коректної політики уряду, особливо в
монетарній та валютній сферах. Найближчим часом буде завершений
аналітичний огляд 2000 року, і, крім того, розроблений прогноз на
1 квартал 2001 року та на весь 2001 рік у цілому. Після
опублікування цього прогнозу інститут зможе надіслати його
електронною поштою. Тел.: 254-23-56, E-mail: iep@i-c.com.ua
__________________________________________________________________
Розділ II
ДЕРЖАВА ТА ФІНАНСИ
2.1 ЗА ПОПЕРЕДНІМИ ДАНИМИ, ЗВЕДЕНИЙ БЮДЖЕТ УКРАЇНИ 2000 РОКУ
ВИКОНАНО БІЛЬШ НІЖ НА 111 ВІДСОТКІВ
КИЇВ. (Укрінформ). За попередніми оцінками, зведений бюджет
країни за 2000 рік виконано більш ніж на 111 відсотків, а
держбюджет, уперше за історію незалежної України, - на 102,2
відсотка. Про це повідомив перший заступник міністра фінансів
Петро Германчук.
Коментуючи підсумки засідання Кабінету Міністрів України , на
якому було заслухано інформацію Мінфіну про результати виконання
бюджету за 2000 рік і перспективи бюджетного розвитку в 2001 році,
Петро Германчук зазначив ряд негативних моментів у реалізації
бюджетної політики минулого року. Так, загальний фонд держбюджету
(без цільового фонду) недоотримав 1,3 мільярда гривень. Основними
причинами Петро Германчук назвав недонадходження податків на
прибуток і ПДВ - понад 1 мільярд гривень, коштів від приватизації
- близько 500 мільйонів, борги НАК "Нафтогаз України" - понад 750
мільйонів гривень. Однак перевиконання спеціального фонду дало
можливість виконати держбюджет в цілому з профіцитом у 600
мільйонів гривень, тоді як бюджет-1999 було виконано з дефіцитом
1,9 мільярда гривень. Прибутки держбюджету становили 33 мільярди
946 мільйонів гривень.
Держбюджет-2000 уперше вдалося виконати і за видатками,
зазначив Петро Германчук. Загальні бюджетні затрати профінансовано
на 100,4 відсотка, на 100 відсотків була забезпечена половина всіх
статей держбюджету. Окремі статті недофінансовані в повному
обсязі, але ті, що пов'язані з пенсійним забезпеченням,
профінансовані на 100 і 99,9 відсотка. Консолідований бюджет, за
його словами, буде профінансовано більш ніж на 108 відсотків.
Вдалося припинити зростання боргових зобов'язань в державі.
На початок поточного року загальна сума держборгу порівняно з
минулим роком скоротилася на 1,5 мільярда і нині становить 13,8
мільярда доларів.
_____
2.2 У СІЧНІ УРЯД ПРОФІНАНСУВАВ ВИПЛАТУ ПЕНСІЙ У ПОВНОМУ ОБСЯЗІ
КИЇВ. (Укрінформ). У першій декаді січня Пенсійний фонд
перерахував банківським установам та підприємствам "Укрпошти" 100%
пенсій за цей місяць, повідомив перший віце-прем'єр-міністр Юрій
Єхануров. Пенсію за січень отримали вже більше 70% пенсіонерів.
Юрій Єхануров констатував, що вперше за останні п'ять років у цей
традиційно важкий за доходами місяць удасться виплатити пенсії не
лише вчасно, а й з рекордним випередженням. Загальна потреба
Пенсійного фонду на виплату пенсій за січень - 1183,5 млн. грн.,
нагадав Юрій Єхануров. Серед регіонів України однією з кращих з
виплат пенсій визнано Сумську область. З серпня минулого року на
Сумщині немає затримок з виплат усіх видів пенсій. У цьому,
насамперед, заслуга підприємств, що ритмічно запрацювали, а також
обласного управління Пенсійного фонду, податкової адміністрації,
державних органів влади.
Серед активних платників пенсійних податків є сумські
відкриті акціонерні товариства - "Сумихімпром", машинобудівне
науково-виробниче об'єднання імені Фрунзе, а також Охтирське
нафтогазодобувне управління, Роменський завод сухого молока,
Охтирський завод "Нафтопроммаш".
_____
2.3 РАХУНКОВА ПАЛАТА УКРАЇНИ ПОСИЛИТЬ КОНТРОЛЬ ЗА ВИКОРИСТАННЯМ
БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ У РЕГІОНАХ
КИЇВ. (Олександр Глаголєв, Валерій Зверевський - Укрінформ).
У 2001 році Рахункова палата України створить 10 представництв в
областях, що дасть змогу ефективніше здійснювати
фінансово-економічний контроль за використанням бюджетних коштів.
Про це заявив голова Рахункової палати Валентин Симоненко на
прес-конференції, присвяченій 4-річчю діяльності відомства. Він
також підкреслив, що це завдання обумовлене Конституцією і
законами країни.
За словами Валентина Симоненка, регіональні структури палати
будуть об'єднані в один департамент і зможуть напряму працювати з
місцевими органами влади з контролю за витрачанням держкоштів.
Зокрема, вони мають провести аудит 596 бюджетних рахунків.
У 2000 році аудитори Рахункової палати України перевірили
використання коштів у Держкомінформполітики,
Держкоммолодьспортуризмі, Міністерстві юстиції, Держкомітеті
промислової політики, Мінфіні, Держбуді, позабюджетному держфонді
приватизації та ряді інших міністерств і відомств. Ці перевірки
виявили нецільове використання фінансових ресурсів. Наприклад,
аналіз розрахунків при проведенні експортно-імпортних і транзитних
операцій з "аміаком" встановив неефективність операцій, які
завдали збитків бюджету. До його доходної частини не надійшло,
загалом, 220 млн. гривень.
_____
2.4 АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ЗОБОВ'ЯЗАВ КРИМСЬКУ ДИРЕКЦІЮ
ВАТ "УКРТЕЛЕКОМ" ЗАБЕЗПЕЧИТИ ВИРОБНИЧІЙ КОМПАНІЇ "КРИМТЕЛ"
МОЖЛИВІСТЬ НАДАННЯ ПОСЛУГ БЕЗ ОБМЕЖЕНЬ
КИЇВ. (Валерій Кучеренко - Укрінформ). Антимонопольний
комітет України зобов'язав Кримську дирекцію ВАТ "Укртелеком"
забезпечити виробничій компанії "Кримтел" (м. Сімферополь)
можливість надання послуг без обмежень, які було створено через
порушення антимонопольного законодавства цим підрозділом
"Укртелекома".
За інформацією прес - служби АМКУ, Кримська дирекція,
займаючи монопольне становище з часткою 50% на ринку послуг
телефонного зв'язку м. Сімферополя, створила штучні перешкоди для
діяльності компанії "Кримтел". Через це виробнича компанія
втратила частину прибутку. Так, 1996 року ВК "Кримтел" збудувала
першу в місті цифрову опорно-транзитну станцію АТС - 51 (ОПТС -
51), яку не було враховано у генеральній схемі розвитку цифрової
мережі зв'язку Сімферополя, що розробив відомчий інститут
"Діпрозв'язок" того ж року. Натомість передбачалося переключення
станції до ОПТС-54.
Наприкінці 1999 року Кримська дирекція ВАТ "Укртелеком"
розпочала здійснення цього плану, що спричинило негативні наслідки
для ВК "Кримтел". Зокрема, знизилася кількість
операторів-споживачів і якість послуг: звузився їх спектр,
збільшився час з'єднання між абонентами. Далися взнаки також
додаткові витрати, пов'язані з переобладнанням власної станції,
сполучних ліній та будівництвом нових комунікацій.
Антимонопольний комітет України визнав дії Кримської дирекції
ВАТ "Укртелеком" порушенням Закону України "Про обмеження
монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у
підприємницькій діяльності" і оштрафував на 750 тис. грн.
Довідка. Антимонопольний комітет України протягом 2000 року
виявив 1530 випадків порушень антимонопольного законодавства, а
саме:
зловживання монопольним становищем - 642;
дискримінація суб'єктів господарювання органами державної
влади, місцевого самоврядування, адміністративно - господарського
управління та контролю - 460;
недобросовісна конкуренція - 76;
антиконкурентні узгоджені дії - 44;
інші порушення антимонопольного законодавства - 38.
Комітет вніс пропозиції щодо фінансової відповідальності
порушників антимонопольного законодавства на суму 32 млн. 881 тис.
грн., сплачено лише 17 млн. 485,1 тис. грн.
АМКУ також затвердив переліки підприємств, що займають
монопольне становище на загальнодержавних та регіональних ринках.
Одночасно Комітет на 27% зменшив у минулому році кількість
перевірок суб'єктів господарювання.
_____
2.5 ОСТАННІ 35 МЛН. ГРИВЕНЬ З 200 МЛН., ЯКІ БУЛО ПЕРЕДБАЧЕНО
У БЮДЖЕТІ 2000 РОКУ, ОТРИМАВ ОЩАДБАНК УКРАЇНИ НА ВИПЛАТИ
КОМПЕНСАЦІЙ ПО ВКЛАДАХ ГРОМАДЯН
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Останні 35 млн. гривень з
200 млн., які було передбачено у бюджеті 2000 року, отримав
Державний ощадний банк України на виплати компенсацій по вкладах
громадян, розміщених в установах Ощадбанку колишнього СРСР до 2
січня 1992 року.
За інформацією заступника голови правління Ощадбанку Василя
Буряка, кошти надійшли з бюджету наприкінці грудня. Ці кошти були
перераховані в усі регіональні управління банку для здійснення
компенсаційних виплат спадкоємцям померлих у 1997-1999 роках
вкладників, які не отримали компенсацію грошових заощаджень у
межах залишку проіндексованого вкладу в розмірі державної допомоги
на поховання - 150 гривень.
Загалом 2000 року Ощадний банк України отримав 198 млн. 400
тис. гривень із 200 млн., визначених Законом України "Про
Державний бюджет України на 2000 рік". Решта коштів була
перерахована установам колишнього Укрдержстраху.
Таким чином, уряд повністю виконав постанову Кабінету
Міністрів України № 817 від 17 травня 2000 р. "Про виплату у 2000
році установами відкритого акціонерного товариства "Державний
ощадний банк України" та колишнього Укрдержстраху грошових
заощаджень і страхових внесків громадян України".
__________________________________________________________________
Розділ III
СПІВРОБІТНИЦТВО З МІЖНАРОДНИМИ ФІНАНСОВИМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ
3.1 СВІТОВИЙ БАНК ВИДІЛЯЄ УКРАЇНІ ГРОШІ НА РОЗВИТОК
ФІНАНСОВОГО СЕКТОРА
КИЇВ. (Укрінформ). Останній транш позики Світового банку (СБ)
на розвиток фінансового сектора (FSAL) Україна може отримати до
кінця січня, повідомив перший віце-прем'єр-міністр України Юрій
Єхануров. За його словами, розмір останньої частини кредиту
становитиме 60 мільйонів дол. США, а не 100 млн., як було
передбачено раніше.
Рішення зменшити розмір кредиту Рада директорів банку
ухвалила за результатами роботи грудневої місії Світового банку.
Експерти відзначили, що Україна виконала не всі умови кредитної
угоди, зокрема, Верховна Рада України не ухвалила Закон про
гарантування вкладів фізичних осіб. Частково невиконаними
залишилися умови щодо формування резервів на відшкодування
можливих ризиків від кредитних операцій та реструктуризації
Ощадбанку.
Юрій Єхануров також повідомив, що переговори щодо проекту
модернізації системи теплопостачання в місті Севастополь та позики
Світового банку в розмірі 27,9 мільйона доларів будуть проведені з
22 до 26 січня 2001 року. Крім того, 5-6 лютого в Київ прибуде
місія Світового банку на чолі з Директором банку від України та
Білорусі Лукою Барбоне для чергового піврічного огляду портфелю
проектів в Україні.
__________________________________________________________________
Розділ IV
РЕГУЛЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ БАНКІВСЬКОГО СЕКТОРА
4.1 ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ ЩОДО ЗАКОНУ УКРАЇНИ
"ПРО БАНКИ ТА БАНКІВСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ"
КИЇВ. (Укрінформ). З огляду на невідкладну необхідність
зміцнення банківської системи, посилення її впливу на стабілізацію
української економіки Президент України 11 січня 2000 року
підписав прийнятий Верховною Радою України Закон України "Про
банки та банківську діяльність".
Одночасно, як повідомили в прес-службі Президента України,
глава держави направив відповідні листи Голові Верховної Ради
України Івану Плющу та Прем'єр-міністру України Віктору Ющенку, у
яких звернув їх увагу на неадекватність окремих норм підписаного
Закону.
Зокрема, Президент України висловив сумніви щодо доцільності
усунення Кабінету Міністрів України від формування наглядової ради
державних банків, обмеження деяких прав засновників та оперативної
самостійності комерційних банків, характеру відповідальності НБУ
за окремі дії щодо банків та ін.
Кабінету Міністрів України разом з Національним банком
України доручено до 1 квітня 2001 року вжити невідкладних заходів
щодо врегулювання у встановленому порядку проблемних питань
Закону, які можуть негативно вплинути на діяльність вітчизняної
банківської системи.
Також глава держави звернувся до Верховної Ради України з
проханням сприяти розв'язанню цих питань у дальшій законотворчій
діяльності.
Закон більш повно, ніж попередній, визначає засади створення
і діяльності банків, процедури їх реорганізації та ліквідації.
Вперше викладено особливості функціонування державних та
кооперативних банків, банківських об'єднань різного типу.
Документом встановлено порядок ліцензування банківської
діяльності, вимоги до розміру статутного капіталу, який
диференційовано від 1 до 5 мільйонів євро залежно від території
діяльності банку, а також зобов'язано банки коригувати розмір
цього капіталу на індекс девальвації чи ревальвації гривні.
У Законі визначаються права Національного банку України щодо
регулювання діяльності банків в Україні, зокрема, з контролю за
концентрацією пакетів акцій банку в юридичних та фізичних осіб,
адекватності капіталу банківських установ та відповідності їх
керівників певним вимогам, здійснення банківських операцій тощо.
Окремий розділ Закону присвячено регулюванню питань
тимчасової адміністрації банку, що призначається Національним
банком України у разі загрози платоспроможності банків та порядку
їх ліквідації. Зокрема, передбачено право і процедура ліквідації
банку за ініціативою НБУ.
Прикінцевими положеннями Закону, що набуває чинності з дня
його опублікування, встановлюється дворічний термін приведення у
відповідність із його вимогами діяльності вже діючих банків.
На думку Президента України, загалом нова редакція Закону
повніше відповідає вимогам ринкової економіки і надалі сприятиме
її зростанню.
_____
4.2 НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ ЗОБОВ'ЯЗАВ КОМЕРЦІЙНІ БАНКИ
ДО 1 КВІТНЯ СФОРМУВАТИ РЕЗЕРВИ НА ВІДШКОДУВАННЯ МОЖЛИВИХ ЗБИТКІВ
ВІД ОПЕРАЦІЙ З ДЕРЖАВНИМИ ЦІННИМИ ПАПЕРАМИ
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Національний банк України
зобов'язав комерційні банки до 1 квітня сформувати резерви на
відшкодування можливих збитків від операцій з державними цінними
паперами (ДЦП), повідомили в прес-службі НБУ.
Слід нагадати, що раніше Національний банк зобов'язав
комерційні банки до 01.01.2001 року сформувати резерви на
відшкодування збитків від операцій з усіма видами цінних паперів,
включаючи і державні (постанова правління НБУ від 30.12.99 року.
Таким чином, Нацбанк дозволив сформувати резерви під
операції з ДЦП поетапно до кінця першого кварталу 2001 року,
зазначили у прес-служби НБУ.
_____
4.3 В ІСТОРІЇ КОМЕРЦІЙНОГО АКЦІОНЕРНОГО БАНКУ "СЛОВ'ЯНСЬКИЙ"
ПОСТАВЛЕНО КРАПКУ: РІШЕННЯМ ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ЦЯ КРЕДИТНО-ФІНАНСОВА УСТАНОВА ЛІКВІДОВАНА
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). В історії комерційного
акціонерного банку "Слов'янський" поставлено крапку. Ця
кредитно-фінансова установа рішенням правління Національного банку
України від 11.01.2001 року ліквідована, повідомили в прес-службі
НБУ. Головними причинами прийняття Нацбанком такого рішення стали
допущені КАБ "Слов'янський" (м. Запоріжжя) численні порушення
банківського законодавства України, а також систематичні порушення
економічних нормативів, значна втрата активів, що призвело до
неплатоспроможності, наголошується в інформації прес-служби.
Постановою також затверджено склад ліквідаційної комісії банку
"Слов'янський", яка зобов'язана надати Фонду гарантування вкладів
фізичних осіб повний перелік вкладників для відшкодування вкладів
за рахунок Фонду згідно з чинним законодавством. Фонд гарантування
вкладів надасть інформацію щодо порядку виплати кожному вкладнику
особисто, зазначається в інформації прес-служби НБУ. Довідка. Слід
нагадати , що раніше правління Національного банку України своїм
рішенням продовжило термін дії тимчасової адміністрації в КАБ
"Слов'янський" до 01.04.2001 р. Тимчасова адміністрація з
частковим відстороненням керівництва від управління була
призначена правлінням Нацбанку на період з 19.09.2000 р. до
01.01.2001 р. у зв'язку з невиконанням банком "Слов'янський" вимог
НБУ, значною втратою ліквідності та збитковою діяльністю.
__________________________________________________________________
Розділ V
РИНОК БАНКІВСЬКИХ ПОСЛУГ
5.1 БАНКІВСЬКА СИСТЕМА УКРАЇНИ ЗДАТНА ЗАДОВОЛЬНИТИ ПОТРЕБИ
ЕКОНОМІКИ В КРЕДИТНИХ РЕСУРСАХ
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Українські банки працюють
у досить ризикових і складних умовах, забезпечуючи потреби
економіки в грошових ресурсах. Як свідчать підсумки діяльності
банківської системи за минулий рік, оприлюднені Національним
банком України, загальний обсяг кредитних вкладень за рік (грудень
до грудня) в економіку зріс на 91%, в тому числі довгострокові
кредити зросли на 44,7%. На думку голови НБУ Володимира Стельмаха,
особливо вселяє надію зростання обсягів довгострокового
кредитування. Комерційні банки поступово переносять центр ваги
своєї діяльності на кредитування реальної економіки. Банківська
система, вважає головний банкір країни, чутливо зреагувала на
підвищення попиту на кредитні ресурси в економіці України. Торік,
вважає голова НБУ, вдалося виконати двоєдине завдання - утримати
національну грошову одиницю стабільною і забезпечити потреби
української економіки в кредитних ресурсах. Так, з січня по
листопад 2000 року номінальний валовий внутрішній продукт зріс на
32,2%, а грошова маса - на 36%.
Підтвердженням здатності вітчизняної банківської системи
цілком задовольнити зростання фінансових потреб економіки можуть
служити результати діяльності комерційних банків, які регулярно
розповсюджує Асоціація українських банків. Для аналізу роботи
комбанків Асоціація використовує баланси ряду банківських установ.
За даними, наведеними президентом Асоціації Олександром Сугоняком,
загальний обсяг чистих активів групи банків, що включають 121
кредитно-фінансову установу, в грудні становив 24,6 млрд. грн.,
обсяг капіталу - 4 млрд. 940,2 млн. грн. (1 млрд. 50,5 млн. євро),
а обсяг сплаченого статутного капіталу, відповідно, становив 2
млрд. 674,2 млн. грн. (568,8 євро). Фінансовий результат цієї
групи банків на початок грудня становив 354,0 млн. грн. при
середній прибутковості чистих активів - 1,4% і прибутковості
статутного капіталу - 13,24%.
Наведені дані свідчать про те, що лідерами за різними
фінансовими показниками є банківські структури, які несуть
найбільше кредитне навантаження.
Загалом, підсумки діяльності українських банків свідчать про
стабільність вітчизняної банківської системи та її здатність
задовольняти зростання потреб економіки у фінансових ресурсах.
_____
5.2 ГОЛОВА ПРАВЛІННЯ ОЩАДБАНКУ УКРАЇНИ: ПРОГРАМА КРЕДИТУВАННЯ
ЕКОНОМІКИ МАЄ БУТИ РОЗРОБЛЕНА НА ДЕРЖАВНОМУ РІВНІ
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Програма кредитної
підтримки реального сектора економіки має бути розроблена на
державному рівні, переконаний голова правління Ощадного банку
України Віктор Грибков. Це допоможе зробити доступнішими
банківські кредитні ресурси, зазначається в повідомленні
прес-служби цієї фінансової установи.
Ощадбанк, як учасник економічного процесу, основне своє
завдання вбачає в максимальному задоволенні потреб клієнтів та
забезпеченні прибутковості кредитних операцій. Банк надає кредити
суб'єктам господарювання різних галузей, приділяючи особливу увагу
малому та середньому бізнесу.
Кредитний портфель банку наприкінці 2000 року сягав 662 млн.
гривень. Близько 26% становили кредити підприємствам
електроенергетики, 20% - торгівлі та громадського харчування, 13%
- харчової промисловості, 9% - хімії та нафтохімії, по 4% -
сільського господарства та целюлозно-паперової галузі. Майже 3%
кредитних ресурсів було надано підприємствам легпрому, решту -
спрямовано на фінансування інших бізнес-проектів.
_____
5.3 НОВИЙ ВИД ГРИВНЕВОГО СТРОКОВОГО ВКЛАДУ - "ПЕНСІЙНИЙ" -
ВІДТЕПЕР МОЖНА ВІДКРИТИ У ДЕРЖАВНОМУ ОЩАДНОМУ БАНКУ УКРАЇНИ
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Новий вид строкового
вкладу - "Пенсійний" - відтепер можна відкрити у Державному
ощадному банку України. За словами начальника управління депозитів
Ощадбанку Зінаїди Мартинюк, надавати таку послугу пенсіонерам банк
почав для реальної підтримки найменш захищених верств населення.
Приймання коштів на цей вид вкладу здійснюється в гривнях за
пред'явлення пенсійного посвідчення. Вклад відкривається строком
на 1 рік з можливістю пролонгації. Доходність цього депозиту в
усіх ощадбанківських філіях становить 20% річних. Для розміщення
коштів на строковому пенсійному вкладі клієнт має внести не менше
50 гривень.
Зінаїда Мартинюк зазначила, що умови зберігання вкладу
надають гнучкіші можливості його власнику використовувати гроші.
Для цього передбачено відкриття рахунку як готівковим, так і
безготівковим шляхом. Вклад може поповнюватися, причому сума
додаткових внесків не обмежується. Крім того, нараховані відсотки,
за бажанням вкладника, банк може виплачувати щомісяця, щокварталу
або ж після закінчення терміну дії договору.
На думку Зінаїди Мартинюк, привабливим для потенційних
вкладників є запроваджений диференційований підхід до виплат
доходу при достроковому вилученні цього виду депозиту. Так, розмір
доходу безпосередньо залежить від терміну зберігання коштів на
рахунку. У випадку, коли кошти зберігались в банку від 1 до 6
місяців, вкладнику буде виплачено 30% ставки за договором. За
умови їх зберігання від 6 до 9 місяців клієнт отримає 50%
передбаченої договором ставки. Якщо зберігання вкладу перевищить
дев'ятимісячний термін, клієнту буде нараховано і виплачено доход
у повному обсязі відсоткової ставки за договором.
_____
5.4 "ПРИВАТБАНК" ПРОВІВ СЕРЕД СВОЇХ КЛІЄНТІВ ПІДСУМКОВИЙ
РОЗІГРАШ "ЩАСЛИВА МАНІГРАМА"
ДНІПРОПЕТРОВСЬК. (Укрінформ). "Приват-банк" у відділенні
банку "Дім губернатора" у Дніпропетровську провів підсумковий
розіграш "Щаслива маніграма" серед своїх клієнтів, які
скористалися послугою термінових переказів за системою MoneyGram.
Цією акцією, повідомила прес-секретар фінансової установи Наталія
Нападовська, "Приватбанк" підбив підсумки першого року спільної
роботи з компанією "MoneyGram International Ltd".
Розіграш "Щаслива маніграма" проводився "Приватбанком" і
компанією "MoneyGram" з 1 листопада по 31 грудня 2000 р. У
розіграші взяли участь 4518 осіб. З них 66 стали володарями не
лише призів, а й пластикових карток від "Приватбанку". За
контрольними номерами переказів MoneyGram, здійснених у системі
"Приватбанку", щотижня і щомісяця визначалися переможці, які як
призи отримували пластикові картки від "Приватбанку" з грошовими
сумами еквівалентними від І10 до І50. На завершальному етапі
розіграно п'ять пластикових карток з грошовими сумами
еквівалентними І100 і головний приз - картка з еквівалентом І500.
За словами начальника управління розрахункових операцій КБ
"Приватбанк" Ігоря Богданова, протягом року роботи в банку
спостерігали як стабільний інтерес з боку клієнтів до даної
послуги, так і зростання обсягів платежів за системою MoneyGram. І
ці тенденції зберігаються зараз. Тільки за останні два місяці
темпи приросту кількості транзакцій збільшилися удвічі. Банк
постійно розширює мережу пунктів обслуговування клієнтів: за рік
створено 184 точки по прийому термінових переказів, планується, що
до кінця цього року їх кількість сягатиме 350.
Довідка. "Приватбанк" почав надавати послуги термінових
грошових переказів за системою "MoneyGram" з 20 грудня 1999 року.
Ця послуга забезпечує клієнтам банку як резидентам, так і
нерезидентам України переказ коштів між фізичними особами в
будь-яку точку світу протягом 10-15 хвилин. Здійснення грошових
переказів за системою "MoneyGram" не вимагає наявності рахунку в
банку, при цьому всі процедури максимально спрощені, клієнт
обмежується пред'явленням паспорта, заповненням простої форми із
зазначенням імені відправника, одержувача і розміру суми. Безпека
переказу забезпечується індивідуальним кодом, який повідомляється
адресату, і використовується ним при отриманні готівки. Система
"MoneyGram" дає змогу також водночас з переказом коштів відправити
одержувачу безкоштовне повідомлення до десяти слів. Звідси й назва
Маніграма.
Компанія "MoneyGram" на даний час контролює понад 30%
світового ринку швидких грошових переказів, маючи більш як 35
тисяч відділень в 147 країнах і здійснюючи близько 7 млн.
фінансових операцій на рік. Компанія пройшла традиційний шлях
розвитку: співпраця з високопрофесійними партнерами - банками та
поштовими відомствами. Система MoneyGram працює з більш як 5
тисячами агентів і має річний оборот І 350 млрд. За останні
півтора року компанія збільшила кількість відділень більш як на 7
тисяч, додавши до своєї мережі ще 20 країн світу, включаючи Росію,
Україну, Молдову, Казахстан, Білорусь, Грузію, Вірменію,
Азербайджан, Естонію, Литву і Латвію.
_____
5.5 МЕТА СТВОРЕННЯ ЗАТ "МІКРОФІНАНСОВИЙ БАНК" - НАДАННЯ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ ВІТЧИЗНЯНОМУ МАЛОМУ ТА СЕРЕДНЬОМУ БІЗНЕСУ
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Національний банк України
зареєстрував закрите акціонерне товариство "Мікрофінансовий Банк"
(м. Київ) зі статутним фондом майже 48 млн. гривень, що в
еквіваленті становить 10 млн. євро, повідомили в прес-службі НБУ.
Метою кредитно-фінансової установи є надання повного спектра
банківських послуг суб'єктам малого та середнього підприємництва.
В Україні це практично перший комерційний банк, який засновано для
здійснення фінансової підтримки малого та середнього бізнесу.
Національний банк відкрив цій фінансовій установі
кореспондентський рахунок у головному Управлінні НБУ по Києву та
Київській області, включив її до системи електронних платежів і
надав дозвіл на отримання ліцензій на здійснення банківських
операцій.
Слід нагадати, що Антимонопольний комітет України надав
дозвіл на створення ЗАТ "Макрофінансовий Банк" у листопаді 2000
року, мотивувавши своє рішення тим, що діяльність цієї структури
не призведе до обмеження конкуренції або монополізації ринку.
_____
5.6 ПІДСУМКИ ДІЯЛЬНОСТІ СЕЛЯНСЬКОГО КОМЕРЦІЙНОГО БАНКУ "ДНІСТЕР"
У 2000 РОЦІ СВІДЧАТЬ ПРО СТАБІЛЬНІСТЬ І НАДІЙНІСТЬ ЦІЄЇ
КРЕДИТНО-ФІНАНСОВОЇ УСТАНОВИ
ЛЬВІВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Підсумки діяльності
селянського комерційного банку (СКБ) "Дністер" (м. Львів) у 2000
році свідчать про зростання стабільності та надійності цієї
кредитно-фінансової установи, повідомили в прес-службі банку.
Протягом року суттєво зросли майже всі основні фінансові
показники, а за обсягами депозитів фізичних осіб СКБ "Дністер"
випередив ряд інших вітчизняних банківських установ, увійшовши до
числа 25 найбільших комерційних банків.
Фінансові показники діяльності банку станом на 01.01.2001
року виглядають таким чином (у дужках - показники станом на
01.01.2000 року):
- зареєстрований статутний фонд - 22 млн. грн. (14 млн.);
- сплачений ст. фонд - 16 млн. 657 тис. грн. (14 млн.);
- капітал банку - 26 млн. 823 тис. грн. (14 млн. 587 грн.);
- чисті активи - 104 млн. 89 тис. грн. (33 млн. 636 тис.);
- обсяг кредитного портфеля - 88 млн. 816 тис. грн. (27 млн.
757 тис.);
- депозити юридичних осіб - 21 млн. 233 тис. грн. (8 млн. 815
тис.);
- депозити фізичних осіб - 28 млн. 279 тис. грн. (1 млн. 308
тис.);
- прибуток за рік - 1 млн. 228 тис. грн. (255 тис.).
Більше ніж 20-кратне зростання депозитів фізичних осіб
протягом минулого року є підтвердженням довіри до банку з боку
громадян, наголошується у повідомленні пресслужби.
У 2000 році СКБ "Дністер" здійснював обслуговування грошових
бюджетних потоків Львівської області, відкрив філію в м. Києві
(усього банк має 5 філій).
Крім того, ця фінансова установа постійно розширює спектр
банківських послуг. Наприклад, у 2000 році банк розпочав емісію
пластикових карток міжнародних платіжних систем Visa та Europay
International, що сприяло активному залученню коштів населення та
зменшенню обсягів готівкових фінансових операцій.
_____
5.7 "УКРСИББАНКУ" НАДАНО СТАТУС АФІЛЬОВАНОГО ЧЛЕНА МІЖНАРОДНОЇ
ПЛАТІЖНОЇ СИСТЕМИ EUROPAY INTERNATIONAL
ХАРКІВ. (Володимир Фоменко - Укрінформ). Акціонерному
комерційному інвестиційному банку "УкрСиббанк" надано статус
афільованого члена міжнародної платіжної системи Europay
International, повідомили в прес-службі банку. Нині ця банківська
установа співпрацює з міжнародними фінансовими системами, будучи
уповноваженим агентом American Express, агентом систем Visa,
Thomas Cook і Western Union.
__________________________________________________________________
Розділ VI
ПРОБЛЕМИ ПРИВАТИЗАЦІЇ
6.1 ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ ПРИПИНИВ ПЕРЕГОВОРИ З
ЗОВНІШНЬОТОРГОВЕЛЬНОЮ ФІРМОЮ "АВТОКРАЗ" ЩОДО ПРОДАЖУ ПАКЕТА
АКЦІЙ ЗАПОРІЗЬКОГО АЛЮМІНІЄВОГО КОМБІНАТУ ТА РОЗПОЧАВ ЇХ З ЗАТ
"АВТОВАЗ-ІНВЕСТ"
КИЇВ. (Валерій Кучеренко, Микола Патлай - Укрінформ). Фонд
державного майна України, припинивши переговори з
зовнішньоторговельною фірмою "АвтоКрАЗ" щодо продажу пакета акцій
ВАТ "Запорізький алюмінієвий комбінат", розпочав їх із закритим
акціонерним товариством "АвтоВАЗ-інвест", повідомили в прес-службі
ФДМУ.
Відповідний наказ видано на підставі висновків Укрексімбанку
та Райфайзен Банку (Австрія) про невідповідність вимогам
документів, які надано ЗТФ "АвтоКрАЗ" в якості банківської
гарантії. Фонд держмайна також врахував рішення Антимонопольного
комітету України про відмову КрАЗу щодо придбання пакета акцій ВАТ
"ЗАлК".
Крім того, покупець не погодився сплатити кошти за пакет
акцій протягом 10 днів з моменту підписання договору
купівлі-продажу. Він пропонував продовжити цей термін і укласти
договір, що передбачає відстрочення надання згоди Антимонопольним
комітетом на придбання пакета акцій.
В інформації прес-служби ФДМУ, зокрема, зазначається, що
договір з продажу контрольного пакета акцій ВАТ "Запорізький
виробничий алюмінієвий комбінат" між Фондом держмайна України і
компанією "АвтоВАЗ-Інвест" може бути укладений вже наступного
тижня. За цим договором компанія сплатить за контрольний пакет
акцій ЗАлКу 380 млн. 604 тис. грн. та інвестує 51,5 млн. дол.
Загальна сума інвестицій у 200 млн. дол. розрахована на 5 років.
Крім того, "АвтоВАЗ-Інвест" пропонує погасити заборгованість ЗАлКу
у сумі 76 млн. 450 тис. грн. протягом одного-двох кварталів 2001
року.
Укладення договору також забезпечить надходження до
держбюджету 70 млн. дол., наголошується в повідомленні прес-служби
ФДМУ.
_____
6.2 ЧОМУ ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ НЕ ПРОДАВ 10%
ДЕРЖАВНОГО ПАКЕТА АКЦІЙ ВАТ "МИКОЛАЇВСЬКИЙ ГЛИНОЗЕМНИЙ ЗАВОД"
КИЇВ. (Валерій Кучеренко, Микола Патлай - Укрінформ). Чому
Фонд державного майна України не продав 10% державного пакета
акцій відкритого акціонерного товариства "Миколаївський
глиноземний завод" на торгах Української міжбанківської валютної
біржі у листопаді - грудні 2000 року. За інформацією прес - служби
Фонду, причина цього криється у тому, що потенційні покупці не
погоджуються з ціною акції ВАТ "МГЗ". Слід нагадати, що стартова
ціна акції ВАТ "МГЗ" становила 0,55 грн., номінал - 0,25 грн., а
вартість пакета - 83,2 млн. грн. Така ціна була запропонована
Фондом на підставі раніше укладених біржових угод. Тому ФДМУ і
запропонував на торгах УМВБ стартову ціну акції ВАТ "МГЗ" на рівні
0,55 грн. Коментуючи цю ситуацію, директор департаменту
аукціонного продажу та фондових бірж ФДМУ Юрій Яковлєв, зокрема,
зазначив, що на процес продажу пакета акцій "МГЗ" впливає фактор
одночасного проведення міжнародного тендера з продажу 68,01%
державного пакета акцій ВАТ "Запорізький виробничий алюмінієвий
комбінат". Таким чином, питання визначення потенційних покупців
пакета акцій ВАТ "МГЗ" на торгах УМВБ нині залишається актуальним.
Найбільш вірогідним покупцем може бути власник контрольного пакета
акцій ТОВ "Український алюміній", котре є дочірньою структурою
компанії "Російський алюміній". У свою чергу, компанія "Російський
алюміній" є результатом злиття компаній "Сибірський алюміній" та
"Сибнафта". Якщо прийняти до уваги версію, що ТОВ "Український
алюміній" може бути потенційним покупцем пакета акцій ВАТ "МГЗ" на
торгах УМВБ, то необхідно проаналізувати економічні показники
діяльності ВАТ "МГЗ" у 2000 році в контексті активності його
інвесторів - ТОВ "Український алюміній" та ВАТ "Російський
алюміній". У прес-службі ВАТ "МГЗ" поінформували, що минулого року
Миколаївський завод виробив 1 млн. 115 тис. т. глинозему (для
порівняння: в 1998 року обсяг продукції цього підприємства
становив 1 млн. 64 тис. т. глинозему). Цей результат є наслідком
ефективної приватизації, зокрема, залучення зацікавлених власників
- інвесторів. ТОВ "Український алюміній" спільно з менеджерами
холдингу "Російський алюміній" розпочали реалізацію програми
технічного розвитку підприємства. Інвестиційні проекти спрямовані
на збільшення обсягів продукції до 1 млн. 500 тис. т. щорічно.
Тому інвестори ВАТ "МГЗ", вкладаючи значні інвестиції у його
розвиток, утримуються від купівлі 10% держпакета акцій на торгах
УМВБ. Власники контрольного пакета акцій ВАТ "МГЗ" забезпечили
через фондовий механізм страхування інвестиційних ризиків. Головне
для них у нинішній ситуації - утримати керівні позиції у
менеджементі Миколаївського заводу. Тому логічно припустити, що
інвестори будуть очікувати від Фонду держмайна зниження стартової
ціни акції ВАТ "МГЗ" на торгах УМВБ.
Довідка. За даними прес-служби Фонду держмайна України
загальні надходження від приватизації до державного бюджету в 2000
році становили 2 млрд. 73 млн. грн. В структурі надходжень
найбільшу сумарну частку становлять кошти від продажу держпакетів
акцій:
ВАТ "Миколаївський глиноземний завод" - 647 млн. грн.;
ВАТ "Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча" - 227
млн. грн.;
ВАТ "Запоріжсталь" - 90 млн. грн.;
ВАТ "Мотор-Січ" - 30 млн. грн.
_____
6.3 НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ АНУЛЮВАВ ДІЮ ЛІЦЕНЗІЙ
НА ЗДІЙСНЕННЯ ОПЕРАЦІЙ З ПРИВАТИЗАЦІЙНИМИ ПАПЕРАМИ
РЯДУ ФІНАНСОВИХ ПОСЕРЕДНИКІВ
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Національний банк України,
відповідно до рішення Фонду держмайна, анулював дію ліцензій
(дозволів) на здійснення операцій з приватизаційними паперами ряду
інвестиційних фондів та компаній, повідомили в пресслужбі НБУ.
Дію дозволів анульовано таким фінансовим посередникам:
ЗАТ "Інвестиційний фонд "Восток-інвест" (м. Харків);
ЗАТ "Інвестиційний фонд "Технотерн-фонд" (м. Тернопіль);
АТ "Кримський виноробний чековий інвестиційний фонд" (м.
Ялта);
ТОВ "Інвестиційна компанія "Перша галицька інвестиційна
компанія" (м. Львів);
ЗАТ "Інвестиційна Трастова компанія "Керамет Інвест" (м.
Донецьк);
АТ "Інвестиційна компанія "МІНАЕЛЬ-ІНВЕСТ" (м. Харків);
ЗАТ "Інвестиційний ЛІКО-фонд "Скарби України" (м. Київ).
Національний банк України також анулював ліцензії на
здійснення представницької діяльності з приватизаційними паперами
довірчими товариствами "АКОМ-ТРАСТ" (Сумська обл., м. Конотоп),
"Столична інвестиційна група" (м. Київ), "Автоальянс-Довіра" (м.
Київ) і "Олбі-Довіра" (м. Київ).
__________________________________________________________________
Розділ VII
ФОНДОВИЙ РИНОК
7.1 ФОНДОВИЙ РИНОК УКРАЇНИ: ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
КИЇВ. (Валерій Кучеренко - Укрінформ). Нині український
фондовий ринок має реальні шанси конкурувати з розвиненими
світовими ринками США, Канади, Західної Європи, Азії. Такий
прогноз неодноразово висловлювали відомі експерти фондового ринку.
Підставою для такого прогнозу є законопроект "Програма розвитку
фондового ринку України на 2001-2005 роки", яка, на думку члена
ДКЦПФР Сергія Бірюка, засвідчує той факт, що "Україна будує власну
модель національного фондового ринку". Її реалізація, за оцінкою
голови ДКЦПФР Олега Мозгового "дозволить суттєво покращити
інвестиційний клімат в Україні".
Розробниками "Програми" є "Стратегічна група з розвитку
цінних паперів в Україні", до складу якої входять представники
Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів, Верховної
Ради, ДКЦПФР, Національного банку, Фонду державного майна,
Антимонопольного комітету, Міністерства фінансів, Державної
податкової адміністрації, Ради національної безпеки та оборони
України, інших державних установ, провідні вчені, професійні
учасники фондового ринку - Асоціація "Перша фондова торгова
система" (ПФТС), Українська асоціація інвестиційного бізнесу
(УАІБ), Національний депозитарій України, Професійна асоціація
реєстраторів та депозитаріїв, а також міжнародні організації та
іноземні компанії - USAID, Міжнародна Фінансова Корпорація,
Світовий банк, "DRAGON CAPITAL", "WESTERN NIS ENTERPRISE FUND",
"WOOD COMPANI", тощо. "Програма" була ініційована ДКЦПФР за
підтримки консалтингової компанії FINANCIAL MARKETS INTERNATIONAL
(FMI) - USAID.
Слід зазначити, що "Програма" вперше в українському
законодавстві пропонує цілісний комплекс заходів та методів
реалізації щодо стратегічного розвитку національного фондового
ринку, вважає народний депутат України, член Комітету Верховної
Ради з питань економічної політики, управління народним
господарством, власності та інвестицій Сергій Москвін. У проекті
"Програми" висвітлюється ряд важливих питань розвитку
національного фондового ринку, а саме: ефективна система
регулювання ринку; забезпечення його конкурентоспроможності;
політика щодо інвесторів та емітентів цінних паперів; розбудова
інфраструктури ринку, зокрема, депозитарної системи; розкриття
інформації та забезпечення інформаційної прозорості ринку та інші
питання, а також план заходів щодо її реалізації.
Крім того, в "Програмі" зазначається, що розбудова ефективної
інфраструктури ринку передбачає: концентрацію торгівлі
українськими цінними паперами на організованому ринку за допомогою
економічних важелів; створення умов для прозорого ціноутворення,
при якому ціни організованого ринку можуть бути основою для оцінки
активів інститутів колективного інвестування та цілей
оподаткування; встановлення обов'язкової реєстрації угод щодо
великих пакетів цінних паперів українських емітентів через
організовані ринки.
Фондовий ринок України за ступенем зрілості та ризиків
належить до ринків, які перебувають на початкових стадіях
зростання. За капіталізацією та обсягами угод український фондовий
ринок є меншим за ринки держав Східної та Центральної Європи,
зокрема, Росії. Якщо зараз не вжити рішучих заходів щодо розвитку
національного фондового ринку, то за умов світової глобалізації
ринків торгівля найбільш привабливими українськими цінними
паперами буде зосереджена у Берліні, Відні, Стамбулі, Москві,
коментує член ДКЦПФР Сергій Бірюк. За його словами, одним із
пріоритетів державної політики на фондовому ринку України є
підвищення його конкурентоспроможності і цивілізована інтеграція
до міжнародних ринків США, Канади, Центральної та Східної Європи,
Азії. Зокрема, у 2001- 2002 -х роках заплановані заходи щодо більш
сприятливої державної політики регулювання і оподаткування, ніж у
сусідніх державах; прискорення дерегуляції ринку; забезпечення
рівних можливостей для учасників ринку на умовах добросовісної
конкуренції.
Другим пріоритетом, коментує Сергій Бірюк, є державна
політика щодо інвесторів. Як відомо, економічне зростання держави
неможливе без створення сприятливих умов для здійснення інвестицій
українськими та іноземними інвесторами та захисту їх прав. Сергій
Бірюк нагадав, що випадки порушення прав інвесторів, непрозорість
та малоліквідність ринку в цілому є суттєвими перешкодами для
притоку вітчизняного та іноземного капіталу. Емітенти порушують
права інвесторів при проведенні загальних зборів акціонерів,
інколи не дотримуються порядку та термінів виплати дивідендів,
несвоєчасно та неповно розкривають інформацію щодо своєї
діяльності. За експертною оцінкою Сергія Бірюка, створення
ефективної системи захисту прав та інтересів інвесторів можливе
тільки за умови об'єднання зусиль законодавчої, виконавчої,
судової гілок влади, громадських організацій, засобів масової
інформації, емітентів та інвесторів.
Необхідно здійснити ряд заходів, а саме: встановити органами
виконавчої влади жорсткий контроль за дотриманням норм чинного
законодавства емітентами цінних паперів та професійними учасниками
ринку; зменшити податковий тиск на фондовому ринку з метою
створення привабливих умов для інвесторів; забезпечити
інформаційну прозорість фондового ринку, удосконалення системи
розкриття інформації з метою отримання інвесторами надійної
інформації про об'єкти інвестування. Сергій Бірюк особливо
наголосив на необхідності проведення для інвесторів освітніх
програм щодо захисту в судовому порядку їх законних прав та
інтересів, стимулювання розвитку об'єднань інвесторів та
акціонерів, запровадження навчальних програм для суддів, створення
юридичних консультативних центрів.
Сергій Бірюк проаналізував також, посилаючись на "Програму",
перспективи розвитку законодавства про фондовий ринок України, де
привертають увагу такі принципи:
регулювання цивільно - правових відносин між усіма учасниками
фондового ринку (емітентами, інвесторами, професійними учасниками)
шляхом встановлення особливостей цих відносин спеціальними
нормами;
система реєстрації прав на цінні папери повинна забезпечувати
захист прав їх власників від ризиків при обігу цінних паперів;
державне регулювання фондового ринку здійснюється
законодавством, а також через надання ДКЦПФР спеціальних
повноважень.
Відповідно, що саморегулювання учасників фондового ринку
повинно узгоджуватись з його державним регулюванням.
Проте першочерговою проблемою розвитку "фондового
законодавства України" є його зближення з законодавством
Європейського Співтовариства (регламентами, директивами,
рішеннями, висновками). Необхідно, щоб законодавство України,
зокрема, закони про компанії, банківську діяльність,
бухгалтерський облік компаній і податки, фінансові послуги,
правила конкуренції, непряме оподаткування були приведені у
відповідність до законодавства ЄС.
Українське законодавство повинно враховувати Директиви Ради
ЄС , наприклад, щодо умов включення цінних паперів до біржового
лістингу; стосовно затвердження осіб, відповідальних за проведення
ревізій документів бухгалтерського обліку; про закриті акціонерні
товариства з обмеженою відповідальністю з одним учасником;
створення відкритих акціонерних товариств з обмеженою
відповідальністю, тощо.
Сергій Бірюк підсумував, що реалізація "Програми" вимагає
також прийняття нового Цивільного, Кримінального та Податкового
кодексів України, Законів України "Про інститути спільного
інвестування (корпоративні та пайові інвестиційні фонди)", "Про
цінні папери та фондовий ринок", "Про акціонерні товариства", "Про
недержавні пенсійні фонди", а також розробки підзаконних
нормативно-правових актів державними органами та саморегулівними
організаціями національного фондового ринку.
Довідка. Макроекономічні орієнтири розвитку фондового ринку
України на 2000 - 2005 роки. За даними FMI - USAID номінальна
капіталізація національного фондового ринку у 2000 році становила
24% від номінального валового внутрішнього продукту (ВВП).
Загальна вартість угод з цінними паперами по відношенню до ВВП
перевищила рівень монетизації господарського обороту. Ринкова
капіталізація акцій, що обертаються на організованому ринку,
досягла майже 9% ВВП.
Макроекономічні орієнтири ринку акцій на 2000 - 2005 роки у
відс. до ВВП показані на таблиці:
------------------------------------------------------------------
| | 2000 рік | 2005 рік |
|------------------------------------+-------------+-------------|
| | Відс.до ВВП | Відс. до ВВП|
|------------------------------------+-------------+-------------|
|Номінальна капіталізація | 24 | 35 |
|------------------------------------+-------------+-------------|
|Ринкова капіталізація | 9 | 17 |
|------------------------------------+-------------+-------------|
|Обсяги угод на ринку, всього | 5 | 20 |
|------------------------------------+-------------+-------------|
|Обсяги угод на організованому ринку | 2 | 12 |
------------------------------------------------------------------
Дані, наведені в таблиці, свідчать про суттєве зростання
макроекономічних показників 2005 року у порівнянні з 2000 роком.
Так, у 4 рази повинні збільшитись показники обсягів угод з акціями
на ринку та у 6 разів обсяги угод на організованому ринку.
_____
7.2 ПІДСУМКИ ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ФОНДОВОЇ БІРЖІ В 2000 РОЦІ
СВІДЧАТЬ ПРО СУТТЄВЕ ЗРОСТАННЯ АКТИВНОСТІ НА
ВІТЧИЗНЯНОМУ ФОНДОВОМУ РИНКУ
КИЇВ. (Микола Патлай - Укрінформ). Підсумки діяльності УФБ у
минулому році свідчать про суттєве зростання активності на
вітчизняному фондовому ринку, повідомили в прес-службі УФБ.
2000 рік став роком подальшого розвитку біржової торгівлі,
удосконалення нормативноправової бази ринку цінних паперів
України, зміцнення біржової інфраструктури та забезпечення
саморегулювання діяльності її учасників.
Динаміка угод з купівлі-продажу цінних паперів (ЦП),
укладених на Українській фондовій біржі протягом 2000 року,
показала, що найбільший обсяг торгівлі спостерігався у березні та
листопаді (66,1 млн. грн. та 88,0 млн. грн.), найменший - у січні
(3,9 млн. грн.). Значне зростання обсягів торгівлі у березні
пояснюється надходженням на ринок приватизації акцій інвестиційно
привабливих підприємств, зокрема, акцій енергетичних компаній ДАЕК
"Крименерго" (1,812% від статутного фонду), ДАЕК "Одесаобленерго"
(7,069% від ст. ф.), ДАЕК "Чернігівобленерго" (8,63% від ст. ф.),
металургійної галузі - ВАТ "Діпроспецсталь" (15% від ст. ф.) та
нафтопереробної галузі - ВАТ "Одеський нафтопереробний завод" (25%
від ст. ф.).
Максимальний показник обсягу торгівлі у листопаді обумовлений
реалізацією ФДМУ 10-відсоткового пакету акцій ВАТ "Миколаївський
глиноземний завод", який є одним з найбільших підприємств
кольорової металургії в Європі (виробляє більше 1 млн. т глинозему
на рік).
У 2000 році на УФБ та в її філіях проведено 156 торгових днів
(417 торговельних сесій), в ході яких реалізовано 495,9 млн. ЦП на
загальну суму 233,3 млн. гривень. Середньомісячний обсяг торгівлі
становив 19,4 млн. грн., обсяг за торговий день - 1,5 млн.
гривень.
За рік на УФБ та в її філіях укладено 1414 угод (у середньому
9 угод протягом одного торгового дня). Найбільша кількість угод
була зафіксована у лютому - 161.
У 2000 році сталися також певні зміни в структурі біржового
обігу. Так, у 1999 році 67% біржового обігу припадало на векселі
(210,3 млн. грн.), на акції - 33% (103,5 млн. грн.). Навпаки, у
2000 році найбільша питома вага біржового обігу (86,8%) припадала
на акції (202,4 млн. грн.), а на векселі лише 13,2% біржового
обігу (30,9 млн. грн.).
Частка первинного ринку ЦП (розміщення пакетів акцій ВАТ, що
належать державі) становила в минулому році 80,5% річного
біржового обігу, а частка векселів Пенсійного фонду України -
12,3% .
Довідка. Станом на кінець 2000 року на Українській фондовій
біржі було зареєстровано 146 брокерських контор - членів біржі,
які водночас є членами саморегулівної організації (СРО) УФБ (93 з
них працюють в столиці, решта - в регіонах). Протягом року до
складу членів СРО ввійшов 31 торговець ЦП, виключено - 15.
Структура членів СРО УФБ представлена 34 банківськими установами
та 112 торговцями цінними паперами. Серед зареєстрованих на біржі
брокерських контор 25 отримали дозвіл Державної комісії з цінних
паперів та фондового ринку (ДКЦПФР) на здійснення професійної
діяльності зберігача цінних паперів (з них: банки - 17, торговці
ЦП - 8). Зміцненню біржової інфраструктури в певній мірі сприяла
діяльність філій біржі, 5 з яких протягом 2000 року активно
працювали над реалізацією приватизаційних завдань.
У 2000 році збільшилася на 427 кількість емітентів, цінні
папери яких були допущені до котирування на УФБ, що обумовлене
проведенням на біржі та в її філіях торгів з продажу пакетів
акцій, що належать державі, відкритих акціонерних товариств. На
кінець 2000 року в біржовому реєстрі налічувалися цінні папери
1627 емітентів. З них 24 емітента знаходяться у відділеннях
офіційного котирування УФБ, решта - у відділеннях позаофіційного
котирування. Офіційний лістинг УФБ представлений акціями 4 банків
та 20 ВАТ, які створені в процесі приватизації. Найбільш питому
вагу неофіційного котирування біржі становлять акції компаній, які
створені в процесі приватизації, та векселі.
_____
7.3 "ПОЛОЖЕННЯ ПРО БАНКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ АСОЦІАЦІЇ ПФТС"
ПЕРЕДБАЧАЄ КОМПЛЕКС ЗАХОДІВ ЩОДО ЗАЛУЧЕННЯ БАНКІВ ТА АКТИВІЗАЦІЇ
ЇХ ДІЯЛЬНОСТІ НА ФОНДОВОМУ РИНКУ УКРАЇНИ
КИЇВ. (Микола Патлай, Валерій Кучеренко - Укрінформ).
"Положення про Банківський комітет Асоціації ПФТС", розроблене та
впроваджене Асоціацією наприкінці 2000 року, передбачає комплекс
заходів щодо залучення банків та активізації їх діяльності на
фондовому ринку України.
За словами прес-секретаря ПФТС Андрія Коломійця, цей комітет
створений з метою залучення ресурсів банківської системи до
розвитку ринку цінних паперів України, впровадження нових
фінансових інструментів, вивчення потреб банківських установ в
контексті більш конструктивної співпраці з іншими учасниками
ринку, вдосконалення інфраструктури ринку, інституту
саморегулювання.
Комплекс цих завдань відповідно до "Положення" реалізується
на підставі ряду функцій комітету, а саме:
підготовки та надання державним та недержавним органам
пропозицій щодо удосконалення законодавства України про цінні
папери в частині, що стосується банківських установ;
розгляду пропозицій інших органів Асоціації щодо врахування
особливостей діяльності банків;
розробки пропозицій на підставі аналізу іноземного досвіду
діяльності банків на фондовому ринку;
впровадження заходів щодо підвищення активності банків в
діяльності Асоціаціі;
взаємодії з органами державної влади, учасниками фондового
ринку, банківської системи України.
"Положення" також визначає статус комітету, його склад та
методи формування, порядок роботи. Зокрема, усі банки - члени
Асоціації ПФТС мають право делегувати своїх кандидатів у члени
комітету.
Крім того, "Положення" передбачає можливість включення до
комітету представників Національного банку України, інших
державних органів, професійних об'єднань, установ та організацій,
діяльність яких пов'язана з банківською системою України,
наголосив Андрій Коломієць.
Довідка. В річному рейтингу торговців цінними паперами ПФТС
за 1999 рік АКБ "Приватбанк" зайняв лише 12-ту позицію рейтинга. У
рейтингу торговців ПФТС за листопад 2000 року АКБ "Приватбанк"
отримав 3-й рейтинг і фактично виявився єдиним банківським
оператором ПФТС.
_____
7.4 НАЦІОНАЛЬНИЙ ДЕПОЗИТАРІЙ УКРАЇНИ ЗДІЙСНЮЄ КОДИФІКАЦІЮ
ОБЛІГАЦІЙ ВНУТРІШНЬОЇ ДЕРЖАВНОЇ ПОЗИКИ ТА ПРИЙМАЄ РЕЄСТРИ ВІД
ЗБЕРІГАЧІВ ЦІННИХ ПАПЕРІВ
КИЇВ. (Укрінформ). Національний депозитарій України здійснює
кодифікацію облігацій внутрішньої державної позики, повідомили в
прес - службі НДУ. Так, з 28 листопада міжнародні ідентифікаційні
номери (коди) вже присвоєно 767 тис. 465 ОВДП, які було розміщено
на 11 аукціонах. Цей захід є першим кроком до обліку та
ідентифікації цінних паперів згідно з міжнародними нормами.
Додатково НДУ розпочав також приймати реєстри від зберігачів
цінних паперів.
У прес - службі зазначили, що це здійснюється на підставі
Порядку приймання Національним депозитарієм України реєстрів
власників цінних паперів та Порядку щодо первинних документів,
котрі були затверджені правлінням депозитарію наприкінці грудня
минулого року.
__________________________________________________________________
Розділ VIII
ІНВЕСТОРИ ТА ІНВЕСТИЦІЇ
8.1 ІНВЕСТИЦІЇ В СПЕЦІАЛЬНІ ЕКОНОМІЧНІ ЗОНИ ТА ТЕРИТОРІЇ
ПРІОРИТЕТНОГО РОЗВИТКУ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПЕРЕВИЩИЛИ 4 МІЛЬЯРДИ ГРИВЕНЬ
ДОНЕЦЬК. (Микола Столяров - Укрінформ). Капіталовкладення в
спеціальні економічні зони та території пріоритетного розвитку
Донецької області перевищили 4 млрд. гривень. З прийняттям до
реалізації ще десяти інвестиційних проектів їх загальна кількість
сьогодні досягла 116. Як зазначив голова Ради СЕЗ, заступник
голови Донецької облдержадміністрації Андрій Клюєв, створення і
розвиток спеціальних економічних зон і територій пріоритетного
розвитку - частина здійсненої в Донецькій області програми
соціально-економічного розвитку, Залучення приватного капіталу
допомогло збудувати ряд нових підприємств, модернізувати діючі
виробництва, за короткий строк створити понад 4 тис. робочих місць
і ще 7 тис. - зберегти. А усього, прийняті до реалізації
бізнес-плани дадуть змогу додатково працевлаштувати 12 тисяч
мешканців області і зберегти роботу - 24 тисячам.
Нині в області здійснюється 77 інвестиційних проектів, в які
вже інвестовано 1,6 млрд. гривень. Це сприяло оптимізації роботи
близько 2,5 тис. підприємств України. "Інвестиційна місткість"
шахтарського краю, на думку експертів, оцінюється в 35 млрд.
доларів.
_____
8.2 ІНВЕСТИЦІЇ ВАТ "КРАФТ ФУДЗ УКРАЇНА" У СТВОРЕННЯ СУЧАСНОГО
ВИРОБНИЦТВА КАРТОПЛЯНИХ ЧИПСІВ СЯГНУТЬ 18 МЛН. ДОЛАРІВ США
КИЇВ. (Укрінформ). ВАТ "Крафт Фудз Україна" розробило
спеціальну програму з вирощування нових сортів картоплі, що
придатні для виробництва чипсів, повідомили в пресслужбі цієї
компанії.
Тим самим зроблено новий крок у створенні в Україні сучасного
виробництва хрусткої картоплі, яке відповідає міжнародним вимогам.
Першим стала інвестиція у чипсову фабрику у Вишгородському районі
Київської області, яку здійснено 1999 року. Разом з фінансуванням
аграрної програми, яка передбачає і товарні інвестиції насіннєвим
матеріалом, комбайнами та іншою технікою, капіталовкладення "Крафт
Фудз Україна" у цей сектор економіки сягнуть 18 млн. дол. США.
_____
8.3 ІНВЕСТИЦІЇ КОМПАНІЇ BRITISH AMERICAN TOBACCO В ПРИЛУЦЬКУ
ТЮТЮНОВУ ФАБРИКУ ДОСЯГЛИ 30 МЛН. ДОЛАРІВ США
КИЇВ. (Укрінформ). Компанія "British American Tobacco"
інвестувала в Прилуцьку тютюнову фабрику загалом близько 30 млн.
дол. США. Ці капітали дали змогу модернізувати обладнання, ввести
в експлуатацію новий тютюновий цех, підвищити кваліфікацію і
зарплату персоналу, поліпшивши умови його праці. Компанія - єдина
в Україні - створює і виробляє національні марки сигарет, що
відповідають міжнародним стандартам якості й доступні за ціною.
Довідка. Компанія "British American Tobacco" продає свою
продукцію - 320 найменувань тютюнових виробів - у 180 країнах. На
її частку припадає 16% світового тютюнового ринку. Персонал
компанії нараховує понад 100 тис. співробітників.
__________________________________________________________________
Розділ IX
СВІТ ФІНАНСІВ: КОМЕНТАРІ, ПОДІЇ, ФАКТИ,
9.1 ГЛОБАЛЬНІ ПРЯМІ ІНОЗЕМНІ ІНВЕСТИЦІЇ
ПЕРЕВИЩУЮТЬ 1 ТРИЛЬЙОН ДОЛАРІВ США
КИЇВ. (Ганна Медведєва - Укрінформ). Глобальні прямі іноземні
інвестиції (ПІІ) нині становлять понад 1 трлн. дол. США,
повідомляється у "Доповіді про світові інвестиції, 2000 р.:
транскордонні злиття і придбання та процес розвитку",
опублікованій Конференцією ООН з торгівлі та розвитку (ЮНКТАД).
У 1999 р. прямі іноземні інвестиції транснаціональних
корпорацій (ТНК) становили 865 млрд. дол. США. Формується новий
глобальний ринок купівлі-продажу фірм. Як повідомив Генеральний
секретар ЮНКТАД Рубенс Рікуперу, нині нараховується близько 63
тис. транснаціональних корпорацій, що мають близько 700 тис.
зарубіжних філій. Головними рушіями міжнародного виробництва є 100
найбільших за обсягами зарубіжних активів світових нефінансових
транснаціональних корпорацій, які контролюють понад 2 трлн. дол.
активів. Вони дедалі більше активно використовують злиття і
придбання фірм і нарощують обсяги ПІІ. Майже 90% з цих ТНК мають
штаб-квартири в Європейському Союзі, США, Японії.
ПІІ є найбільшим джерелом фінансування для багатьох країн. Ці
потоки ресурсів стабільніші, ніж портфельні інвестиції та
банківські кредити.
Згідно з дослідженнями, наведеними у доповіді, з вивезення
ПІІ в 1999 р. на перше місце вийшло Сполучене Королівство - 199
млрд. дол. США. Найбільшим одержувачем ПІІ (276 млрд. дол. - одна
третина загальносвітового обсягу) виявилися США. ТНК, що базуються
в Європейському Союзі, інвестували за рубежем 510 млрд. дол. США.
Це становить майже дві третини глобального обсягу ПІІ.
Приток прямих іноземних інвестицій в Японію збільшився
вчетверо, досягши рекордного для країни рівня 13 млрд. дол. США.
При цьому вивезення капіталу з країни скоротилося на 6% і
становило 23 млрд. дол. США.
У країни Латинської Америки та Карибського басейну
надходження ПІІ становило 90 млрд. дол. США, а в країни Азії, що
розвиваються, - 106 млрд. дол. США. Обсяг припливу ПІІ в
Центральну і Східну Європу становив 21 млрд., а в Африку - 9 млрд.
дол.
Вивезення ПІІ з країн, що розвиваються, в 1999 р. майже
подвоївся і становив 66 млрд. дол. США. Половину цього приросту
забезпечили ТНК, зареєстровані на Бермудських островах, і майже 20
млрд. дол. США - корпорації з штаб-квартирами в Гонконгу.
За останні 20 років темпи зростання злиття і придбання (ЗіП)
становили 42%. У 1999 р. було проведено 24 тис. таких операцій на
загальну суму 2,3 трлн. дол. США. Найбільшими покупцями активів за
допомогою ЗіП у країнах, що розвиваються, були компанії
Європейського Союзу і США. Найбільша сума продажу була
зареєстрована в Латинській Америці. У Центральній і Східній Європі
обсяги транскордонних ЗіП подвоїлися і досягли 10 млрд. дол.
Основними країнами-продавцями були Польща і Чеська Республіка, а
головними покупцями - західноєвропейські фірми.
Останніми роками найважливішим засобом залучення ПІІ була
приватизація. Так, у період 1987-1999 рр. більшість з 50 великих
приватизаційних заходів здійснювались у країнах, що розвиваються.
У 1999 р. на перше місце вийшла Аргентина з обсягом продажу 16
млрд. дол. США, а в 1998 р. була Бразилія - 20 млрд. дол.
Посилюється концентрація активів у найбільших банках, що є
результатом дерегулювання, лібералізації, конкурентного тиску, а
також необхідністю компенсувати зростаючі витрати, пов'язані з
використанням інформаційних технологій. Частка купівель фінансових
фірм Європейського Союзу і США становить чверть всіх
транскордонних ЗіП у 1999 р.
Найбільша активність у транскордонних злитті і придбаннях
спостерігається в хімічній, електротехнічній, електронній,
нафтопереробній промисловості, серед телекомунікаційних і
фінансових компаній, фірм, що надають ділові послуги.
В автомобільній промисловості відбувається широкомасштабна
консолідація, яка підштовхнула структурну реорганізацію всієї
галузі.
У фармацевтичній галузі, у зв'язку з дорогими дослідженнями і
розробками, всі найбільші компанії сформувалися через ЗіП.
Довідка. Прямі іноземні інвестиції - це інвестиції, пов'язані
з управлінським контролем підприємства, що знаходиться в одній
країні над підприємством в іншій країні та стабільним інтересом
інвестора до іноземного підприємства.
Транснаціональна корпорація - головне підприємство, що
контролює активи підприємств за межами країни свого базування
через володіння частиною капіталу (пороговим вважається
10-відсоткова частка участі в акціонерному капіталі).
_____
9.2 ЗОЛОТОВАЛЮТНІ РЕЗЕРВИ РОСІЇ В 2000 РОЦІ ЗРОСЛИ У 2,24 РАЗА
МОСКВА. (ІТАР-ТАСС - Укрінформ). Золотовалютні резерви Росії
в 2000 р. зросли в 2,24 раза - з 12,456 млрд. дол. на 1 січня 2000
р. до 27,951 млрд. дол. на 1 січня 2001 р.
Слід зазначити, що резерви валюти за рік збільшилися в 2,87
раза до величини у 24,264 млрд. дол., а запаси золота скоротилися
на 7,78% - до 3,687 млрд. дол. У структурі золотовалютних резервів
частка іноземної валюти зросла з 67,9% до 86,8%, а частка золота,
відповідно, знизилася з 32,1% до 13,2%.
_____
9.3 ДЕНОМІНАЦІЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГРОШОВОЇ ОДИНИЦІ У БІЛОРУСІ
МІНСЬК. (Сіньхуа - Укрінформ). Нове тисячоліття білоруси
зустріли з новими грішми. Деномінація національної валюти з
одночасним припиненням обігу купюр старого зразка здійснюється
згідно з указом Президента Білорусі, підписаного рік тому.
Номінальна вартість нових купюр у тисячу разів менша за вартість
старих. Центральний банк Білорусі емітує купюри номіналом 1, 5,
10, 20, 50, 100 і 500 рублів. З 1 січня всі організації проводять
розрахунки лише в нових рублях.
_____
9.4 У ПОЛЬЩІ ЗМЕНШИВСЯ ДЕФІЦИТ ДЕРЖАВНОГО ПЛАТІЖНОГО БАЛАНСУ
ВАРШАВА. (Укрінформ). Інформація Національного банку Польщі
про зменшення дефіциту обігових коштів призвела до зміцнення
злотого. Польська грошова одиниця у співвідношенні до
американського долара досягла найвищого курсу за останні 9
місяців. Крім того, дефіцит обігових коштів польської держави
зменшився з 852 млн. доларів у жовтні до 320 млн. доларів у
листопаді 2000 року.
Позитивно вплинуло на фінансовий стан польської держави також
зростання продажу за кордон вітчизняної продукції в останні місяці
2000 року. На кінець листопада обсяг польського експорту за 2000
рік сягнув найвищого показника за два останні роки. Тобто в
закордонних поставках Польща знову вийшла на рівень, який мала до
російської фінансової кризи.
За свідченням польських ЗМІ, рік розпочався для польської
економіки добре. Зростання експорту в листопаді не випадковість, а
зміцнення існуючої тенденції. Модернізовані за допомогою
закордонного капіталу польські підприємства відправляють свою
продукцію на Захід, а останнім часом усе частіше й у східну
частину Європи. Така ситуація зумовлена також доброю економічною
кон'юнктурою в країнах ЄС, пожвавленням торговельного обміну з
Росією та Україною. Нині співвідношення між експортом та імпортом
у Польщі наближається до рівноваги. За результатами 2000 року
дефіцит платіжного балансу знизиться до 7% валового національного
продукту - рівня, який в розвинених країнах вважається безпечним
для фінансової системи держави.
_____
9.5 ЄВРОПЕЙСЬКИЙ БАНК РЕКОНСТРУКЦІЇ ТА РОЗВИТКУ ВИДІЛИВ
УЗБЕКИСТАНУ ДРУГУ КРЕДИТНУ ЛІНІЮ В 120 МІЛЬЙОНІВ ДОЛАРІВ США
ТАШКЕНТ. (ІТАР-ТАСС - Укрінформ). Європейський банк
реконструкції та розвитку виділив Узбекистану другу кредитну лінію
в 120 млн. дол. США. Ця сума буде спрямована на підтримку
підприємств малого і середнього бізнесу Узбекистану.
Свого часу президент Європейського банку реконструкції та
розвитку Жан Лем'єр на зустрічі, яка відбулася в Токіо з міністром
фінансів Японії, закликав активніше робити інвестиції в Росії та
країнах Центральної Азії.
_____
9.6 2001 РІК СТАНЕ РОКОМ ЗНАЧНОГО ПІДНЕСЕННЯ ЕКОНОМІКИ,
ЗАЯВЛЯЄ УРЯД МОЛДОВИ
КИШИНІВ. (МОЛДПРЕС - Укрінформ). Набрав чинності Закон про
бюджет Республіки Молдова на 2001 рік. Доходи бюджету визначені у
розмірі 3 млрд. 363 млн. леїв, видатки - 3 млрд. 643 млн. леїв.
Дефіцит молдовського бюджету становить 280 млн. леїв.
Уряд країни заявляє, що 2001 рік стане роком значного
піднесення економіки. Нині затверджено "Попередню стратегію
скорочення бідності і досягнення економічного зростання", згідно з
якою буде збільшено в середньому на 30% пенсії і на 50% -
фінансову допомогу на дітей.
Слід зауважити, що міжнародні фінансові структури підтримують
зусилля уряду Молдови, спрямовані на поліпшення економічної
ситуації в країні. Так, наприклад, Європейський союз надасть
Молдові в цьому році кредит у розмірі 15 млн. євро для поповнення
валютних резервів і обслуговування зовнішнього боргу. За
інформацією керівника делегації Єврокомісії в Кишиневі Івана
Борисавлієвича, у лютому-березні в Молдову прибуде група експертів
Європейської комісії, щоб перевірити, як країна виконує умови
отримання цього кредиту.
Перший транш кредиту в розмірі 10 млн. євро може бути
виділений Молдові до кінця березня, другий - у розмірі 5 млн. євро
- до кінця липня. За словами директора департаменту валютних
операцій і зовнішніх відносин Нацбанку Молдови Соріна Хадирки,
борг Національного банку перед МВФ становить 23,4 млн. доларів
США.
Управління підготовки та поширення економічної інформації
|